Hva er en realistisk målsetning for LSK i 2009?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • CFD
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 2319

    #21
    Jeg mener det er absolutt mulig å trene spillere til å bli raskere. Det å løpe fort handler om å bruke all mulig kraft til å bevege seg i en rettning og som flere har påpekt så har flere spillere et rotete løpesett som man ikke finner på sprintere. Med andre ord tror jeg en det kan lønne seg å få inn litt faglig kompetanse som kan forebygge skader og fokusere kreftene til å bevege seg framover.


    Å definere hva man mener med løpsteknikk kan være vanskelig. Noen vil med løpsteknikk fokusere kun på ankel/fot og mekaniske forhold i en løpssyklus, mens andre vil se på hele kroppen under løp og videreføre begrepet til å gjelde løpsøkonomi (å bruke minst mulig energi over tid). Vårt inntrykk er at når forfattere skriver om løpsteknikk, er det veldig mange som definerer løpsteknikk som en løpestil som skal bidra til å løpe hurtig og effektivt. En tenker seg da en teknikk som helt konkret gir sitt utslag i lavere løpstider. Vi har med dette prosjektet et annet fokus. Vi vil se på løpsteknikk i forhold til forebygging av skader.

    ....

    For mye bevegelse opp og ned under løp (vertikal bevegelse) vil gi økte støtkrefter fra bakken og dette vil være belastende for strukturer i legg, ankel og fot. Mange har nok tilpasset seg en løpsteknikk som inneholder mye vertikal bevegelse og vi mener ikke at dette nødvendigvis bør endres på. Vi mener likevel at man med fordel bør unngå de ekstreme utslagene.
    Ja , jeg tror selv "voksne" spillere kan forbedre løpsteknikken sin for å forebygge skader og bedre løpsøkonomien og hurtigheten
    Last edited by CFD; 03.12.2008, 15:39. Begrunnelse: omformulering
    Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

    Kommentar

    • heidar
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2004
      • 2120

      #22
      For à dempe svartmalingen litt her inne, kan man jo se pà Tromsò i àr. De tok tredjeplass, basert pà hardt arbeid og god defensiv organisering. Ressursene Tromsò har er ikke mindre enn de vi besitter, tvert imot. Nòkkelen til suksess ligger i et solid forsvarsspill, derfor er kanskje det aller viktigste à fà PSA tilbake i godt gammelt slag. Pà hòyrebacken er vi allerede forsterket, og holder Jesus-Johnsen seg skadefri har vi et godt grunnlag. (Jeg vil i alle fall ikke automatisk rangere oss bak de andre storlagene som ogsà har hatt skuffende sesonger)

      Jeg er ogsà litt usikker pà hva tràdstarter mener med màlsetning: En femteplass som màlsetning er da ikke noe spesielt à strekke seg etter?? (Kommer ikke pà noen passende metafor...) Da kan man jo like gjerne bli nr. 9 eller 12. Hvis spòrsmàlet dreier seg om hvor man tror Lillestròm havner pà tabellen neste àr, vil mitt svar vaere at det er altfor tidlig à kunne si noe om, fòr vi ser hva vi og de andre lagene gjòr i lòpet av vinteren.
      Last edited by heidar; 03.12.2008, 15:09. Begrunnelse: Dàrlig TL-dekning i Gazzettaen
      En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

      Endelig er mørketida over.

      Kommentar

      • Folke
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2008
        • 5955

        #23
        Opprinnelig skrevet av CFD
        Jeg mener det er absolutt mulig å trene spillere til å bli raskere. Det å løpe fort handler om å bruke all mulig kraft til å bevege seg i en rettning og som flere har påpekt så har flere spillere et rotete løpesett som man ikke finner på sprintere. Med andre ord tror jeg en det kan lønne seg å få inn litt faglig kompetanse som kan forebygge skader og fokusere kreftene til å bevege seg framover.




        Ja , jeg tror selv "voksne" spillere kan forbedre løpsteknikken sin for å forebygge skader og bedre løpsøkonomien og hurtigheten
        Om de ikke blir spesielt raskere så vil de sikkert bli mye "smartere" i sine valg og retninger på løp o.l. Man ser jo ofte at en spiller STÅR i offside (selv raske Mifsud hadde problemer med dette), men andre "smartere" spillere (Nannskog er vel helt klart en av de beste på dette) beveger seg langs streken og kommer akkurat gjennom på riktig side av forsvarslinja (nå handler vel det mest om valg man tar vedr sine løp/bevegelser i forkant av mottak av ball o.l. Men ett bedre løpesett/teknikk vil nok gjøre spillerne bedre rustet til å ta de rette valgene)..
        Uansett blir man vel helt klart en bedre spiller ved å trene på løp/hurtighet/løpeteknikk/bevegelser o.l.

        Kommentar

        • Raskolnikov
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Sep 2005
          • 1452

          #24
          Opprinnelig skrevet av Folke
          Om de ikke blir spesielt raskere så vil de sikkert bli mye "smartere" i sine valg og retninger på løp o.l. Man ser jo ofte at en spiller STÅR i offside (selv raske Mifsud hadde problemer med dette), men andre "smartere" spillere (Nannskog er vel helt klart en av de beste på dette) beveger seg langs streken og kommer akkurat gjennom på riktig side av forsvarslinja (nå handler vel det mest om valg man tar vedr sine løp/bevegelser i forkant av mottak av ball o.l. Men ett bedre løpesett/teknikk vil nok gjøre spillerne bedre rustet til å ta de rette valgene)..
          Uansett blir man vel helt klart en bedre spiller ved å trene på løp/hurtighet/løpeteknikk/bevegelser o.l.
          Hvordan fører et bedre løpssett til at man blir en smartere fotballspiller?

          Selvfølgelig blir man en bedre fotballspiller av å trene på hurtighet, men kan det tenkes at økt fokus på svært belastende sprinttrening vil føre til at spillerne enten blir overbelastet eller at de får trent mindre på pasninger, teknikk, taktikk osv? Jeg tror økt fokus på sprinttrening vil gi svært marginale forbedringer.
          Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

          Kommentar

          • Folke
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jun 2008
            • 5955

            #25
            Opprinnelig skrevet av Raskolnikov
            Hvordan fører et bedre løpssett til at man blir en smartere fotballspiller?

            Selvfølgelig blir man en bedre fotballspiller av å trene på hurtighet, men kan det tenkes at økt fokus på svært belastende sprinttrening vil føre til at spillerne enten blir overbelastet eller at de får trent mindre på pasninger, teknikk, taktikk osv? Jeg tror økt fokus på sprinttrening vil gi svært marginale forbedringer.
            Hehe! Var vel ikke noen innertier det innlegget jeg kom med der.. Men jeg mener vel at det er noe å hente på at spillerne trener mer teknikk/hurtighet og at ved å få bedre ferdigheter på de områdene så vil de kunne bruke det til sin fordel også på andre områder!!!

            Kommentar

            • general
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Apr 2004
              • 1150

              #26
              Hurtighet er fullt mulig å trene seg til. Det kommer litt ann på hva problemet er. Spillere som OO (lange steg, få steg, tregt taktomslag)
              vil øke sin hurtighet ved f.eks å løpe ned en bratt bakke (øke antall skritt). På denne måten vil frasparket forekomme ofter og så kombinerer du det med den kraften OO allerde besitter.

              På andre siden av skalaen vil spillere med mange steg, raskt taktomslag få mer ut av sin hurtighet ved å løpe i oppoverbakke. På denne måten bygges de bærende musklene opp og man vil øke fremdriften (i steden for, stå på stedet hvil stamping). Fremdrift pluss hurtige taktomslag er alfa omega.

              Nå er nok samtlige i LSK treneravdelinger klar over dette og løsningen er ikke så enkel som jeg fremstiller den. Slik trening er en langdryg prosess og Tippeligaspillere er nok nærme sitt max nivå, dermed blir prosessen for lang sett opp mot for lite progresjon. Men føler endog at spillere som OO (spillere med totalt uryddig løpestil) har noe å hente ved slik målrettet trening.

              Når det gjelder "klokskap" er det verre. Noen spillere (gjerne forsvarsspillere og "lure" spisser, samt sentrale midtbanespiller) har fått dette gratis ved at de alltid har hatt ansvaret for flere enn seg selv. De har lært denne tankegangen gratis gjennom mange år. Backer, vinger og "ulure" spisser mangler ofte dette fordi de aldri har trengt det. Per dags dato er nivået i tippeligaen svakt nok til at "ulure" spiller kan spille godt.

              Skal en lære spillere å være smarte, regner jeg med at dette kreves enorm terping sammen med studier/analyser (se på video/se fra utsiden). Snarveien her er samhandling. Terpe faste bevegelsesmønstre slik at "ulure" spillere slipper å bli smarte. Igjen er trenerteamene i store deler av fotballverden klar over dette.

              Det jeg da skulle ønske meg var at spillere som sliter med klokheten skal innha såpass selvinnsikt, at de selv ser at de sauser bort for mye ball og muligheter, kontra spillere som sjeldent fungerer som en propp. Og da bruke noe av sin ektsremt gunstige arbeidsdag til å se litt fotball. .
              Seriegull 2016!!!

              Kommentar

              • Martini
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2007
                • 294

                #27
                Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                Unnskyld dersom jeg stiller et dumt spørsmål, men jeg tar sjansen:
                Hvordan kan trege spillere trenes til å bli raskere når de er blitt "godt voksne"?
                Hvordan kan f eks OO, Søgård, Kippe, Gilbert bli raskere enn de er?
                Eller defineres "tempo" i Henning Bergs hode først og fremst som større tempo i pasningsspillet og bevegelsesmønsteret..?

                Igjen, beklager min litt dumme vinkling...

                Tenkte som du påpeker, at det er selve systemet og samspillet som skal forbedres på tempo-siden.......Der det er selve spillerstilen det gjøres noe med...Toget er nok allerede gått i forhold til å hente noen ekstra sekunder på 100 meter`n for de du nevner..Men når det er sagt så vet man jo aldri, små forbedringer kan man trolig hente ved å få fokusere på mer anaerob trening blant annet..
                FUGLA TIL VI DØR!

                Kommentar

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎