Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Wanker
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2005
    • 632

    Opprinnelig skrevet av Langballa
    Er ikke renta hint på 10%? Det jeg har hørt men håper jeg har hørt feil
    Kan godt hende du har rett, jeg tenkte litt på det i ettertid. Tribunen var vel ferdig rundt 2002, og da var en vanlig boliglånsrente over 8%. Så at det er mellom 8 og 10% er godt mulig. Sinnssykt!
    Men hverken "eksperter" eller vanlige folk trodde da at renta 2 år etter skulle være godt under 4%.
    Hunter S. Thompson:

    There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
    Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.

    Kommentar

    • gilbert
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 3148

      Erik Brenden (26) og Marko Maric (23) blir ikke med LSK i 2020. Spillerne viser enorme følelser for klubben de tilsammen har tilbrakt 6,5 år i.


      Det mest interessante i denne saken på lsk.no er kanskje avsnittet nederst, om endringer i trener- og ledergruppa. Siden en ikke skal kommentere i nyhetstråden, tar jeg det her. Én sportskoordinator (bl.a. materialforvaltning) mindre, ny G-16-trener, og Kippe skal gjøre jobben både som trener for G-19 og være toppspillerutvikler etter L-O Mattson. Jeg tolker dette som to færre i det sportslige apparatet.

      gilbert

      Kommentar

      • MortenA
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2007
        • 3269

        Nå ble det ikke noe salg av Baccay dette vinduet. Bra for dybden på venstresiden, men hva gjør det for klubbens økonomi?

        Klubben har uttalt at det må spares 10-15 mill. og så langt har to ansatte akseptert sluttpakke, Petter Myhre er ansatt som ass. trener 2, og DAP er solgt for 2 mill. Dersom økonomiansvarlig får dette budsjettet til å gå rundt, så er vedkommende absolutt verdt lønna si.
        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

        Kommentar

        • gilbert
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 3148

          I regnestykket bør du nok også ta med at klubben har spart 5 mill på spillerlønninger, siden kontraktene gir dem 25 prosent lønnskutt (alle unntatt de aller yngste) og ingen bonuser ved nedrykk. Noe sparer nok klubben også på reiser og overnatting, siden det er en god del flere kamper sentralt på Østlandet enn det var i 2019. Men helt enig i at den økonomiske situasjonen, med underskudd i 2019, er lite tilfredsstillende, og at vi sårt hadde trengt 6 mill for Baccay. Eller 4-5 mill, som vi bør få, for Salquist, hvis han blir solgt. Men da bør vi nok bruke noe penger på en ny, erfaren midtstopper.

          gilbert

          Kommentar

          • MortenA
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2007
            • 3269

            Spørsmålet er om vi klarer å få 4-5 mill for Salquist. Jeg er helt enig i at det er summer som burde komme på bordet, men synes 2 mill for DAP tyder på at vi muligens ikke oppnår de summene vi burde.
            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

            Kommentar

            • OlaG
              Oversetterdrone
              Myklebust Light
              • May 2008
              • 865

              Opprinnelig skrevet av MortenA
              Spørsmålet er om vi klarer å få 4-5 mill for Salquist. Jeg er helt enig i at det er summer som burde komme på bordet, men synes 2 mill for DAP tyder på at vi muligens ikke oppnår de summene vi burde.
              DAP var jo småskadd og (derfor) ute av form så godt som hele sesongen. Salquist gjorde nok et bedre inntrykk på eventuelle speidere, og er også 3 år yngre enn DAP.

              Kommentar

              • MortenA
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2007
                • 3269

                Opprinnelig skrevet av OlaG

                DAP var jo småskadd og (derfor) ute av form så godt som hele sesongen. Salquist gjorde nok et bedre inntrykk på eventuelle speidere, og er også 3 år yngre enn DAP.
                Brann kan umulig ha unngått å se hvordan DAP påvirket LSK da han og Smarason kom i 2018, og det var nok den spilleren de kjøpte, ikke den skadeplagede 2019 versjonen. 2019 versjonen var ikke verdt 2 mill. Siden spilleren i hvert fall offentlig ikke kom med krav om salg burde LSK fått mer ut av overgangen. Spesielt siden Brann nettopp hadde solgt Berisha for 7 mill. og var i forhandlinger med Tromsø om salg av Yttergård Jensen.

                Dersom noen kjøper Salquist, så er det vårens versjon de kjøper. Høsten var han like svak som resten av laget.
                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                Kommentar

                • Egumen
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Sep 2011
                  • 162

                  I følge årsberetningen viser regnskapet for 2019 et underskudd på 12,5 millioner. Ikke pent.

                  Kommentar

                  • banan
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jun 2018
                    • 431

                    Skal kuttes 20 mill i år:
                    ​​​​​​https://www.vg.no/sport/fotball/i/GG...kuttes-20-mill

                    Kommentar

                    • bjarmann
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 2829

                      Personalkostnadene økte med 6 mill fra 18 til 19. Det er jo veien å gå når man virkelig sliter økonomisk. For noen amatører som har styrt denne klubben
                      I år så tar vi alt

                      Kommentar

                      • trigz
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 7004

                        Årsmøtet kommer til å bli blodig. De som vil ha endringer eller kreve svar, må sette av torsdag kveld.
                        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                        Kommentar

                        • Kjøttkaka
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • May 2012
                          • 284

                          Jeg syns det oser bitterhet og rett og slett er litt uprofesjonelt at de hiver Mathew under bussen på den måten i årsberetningen. At amatørene i klubben budsjetterte med spillersalg uten å få det til er ene og alene deres feil. Man kan ikke kreve at spillere skal reise hvor som helst.

                          De fleste skulle nok sett at Mathew dro til Rosenborg for økonomiens skyld, men det grenser til patetisk hvordan folk sutrer over at en spiller ikke hadde lyst til å gå til en klubb de fleste av oss misliker sterkt. Det viser bare hvilken taperklubb vi har blitt. Ekstra ille syns jeg at det er når Mathew med unntak av et horribelt valg på plasten til VIF i 2018 har vært gjennomført profesjonell, og alltid uttalt seg varmt om klubben som han konsekvent kaller "familie".

                          Kommentar

                          • GIFKanari
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2009
                            • 8243

                            Klubben som skal bli bærekraftig gjemmer seg altså fortsatt bak fiktive inntekter. Åssen i huleste kan man tro at slike utsagn tilsier at man har lært noe som helst og at det fostrer tillit? Flaut.

                            Kommentar

                            • OlaG
                              Oversetterdrone
                              Myklebust Light
                              • May 2008
                              • 865

                              Opprinnelig skrevet av Kjøttkaka
                              De fleste skulle nok sett at Mathew dro til Rosenborg for økonomiens skyld, men det grenser til patetisk hvordan folk sutrer over at en spiller ikke hadde lyst til å gå til en klubb de fleste av oss misliker sterkt. Det viser bare hvilken taperklubb vi har blitt. Ekstra ille syns jeg at det er når Mathew med unntak av et horribelt valg på plasten til VIF i 2018 har vært gjennomført profesjonell, og alltid uttalt seg varmt om klubben som han konsekvent kaller "familie".
                              Er så innmari enig i dette. Det er helt innafor å mene ting om hvordan Matthew har prestert og/eller påvirket laget, men lojaliteten hans til klubben er det ingenting å utsette på. Han har vært åpen om at han ønsker en karriere i en større klubb (med høyere lønnsbudsjett) enn LSK hele veien, men det er jo helt streit. Det er skuffende at klubben ikke viser den samme lojaliteten tilbake.

                              Kommentar

                              • trigz
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 7004

                                Mathew kan ikke klandres for å tenke på sin egen fremtid. Jeg er enig i at det er hårreisende at man i det hele tatt budsjetterer med salg. Inntekter fra salg må være bonusinntekter, klubben må budsjettere etter håndgripelige inntekter. Det har man ikke gjort, og selv om jeg ikke er økonom kan jeg ikke fatte at en slik budsjettlinje kan aksepteres av årsmøtet.
                                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                Kommentar

                                • plantemiddel
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Feb 2012
                                  • 797

                                  Opprinnelig skrevet av OlaG
                                  Er så innmari enig i dette. Det er helt innafor å mene ting om hvordan Matthew har prestert og/eller påvirket laget, men lojaliteten hans til klubben er det ingenting å utsette på. Han har vært åpen om at han ønsker en karriere i en større klubb (med høyere lønnsbudsjett) enn LSK hele veien, men det er jo helt streit. Det er skuffende at klubben ikke viser den samme lojaliteten tilbake.
                                  Er forsåvidt enig i at det er opp til spilleren selv å akseptere kontraktsbetingelsene ved et evt. salg, men er ganske uenig i påstanden om lojalitet. Klubben både ønsket og måtte selge spilleren, spilleren takket nei, fair enough, men ikke særlig lojalt spør du meg.

                                  Ellers enig i alt det andre som er sagt.

                                  Kommentar

                                  • Klimtkongen
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Sep 2014
                                    • 419

                                    OK, han takket nei. Hva hvis han ble skadet i stedet? Går ikke an å budsjettere med å selge spillere. Alt for usikkert. Er vi en kneskade unna konkurs, så har noen gjort noe feil.

                                    Kommentar

                                    • OlaG
                                      Oversetterdrone
                                      Myklebust Light
                                      • May 2008
                                      • 865

                                      Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                                      Er forsåvidt enig i at det er opp til spilleren selv å akseptere kontraktsbetingelsene ved et evt. salg, men er ganske uenig i påstanden om lojalitet. Klubben både ønsket og måtte selge spilleren, spilleren takket nei, fair enough, men ikke særlig lojalt spør du meg.
                                      Fotballspillere er ikke eiendom, de er arbeidstakere. At en fotballspiller ikke vil signere for en klubb han ikke vil spille for har ingenting med lojalitet til klubben å gjøre. Ville du godtatt det om din arbeidsgiver bare informerte deg om at du hadde blitt overført til en annen bedrift uten at du hadde hatt noe å si om det?

                                      Kommentar

                                      • plantemiddel
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Feb 2012
                                        • 797

                                        Opprinnelig skrevet av OlaG

                                        Fotballspillere er ikke eiendom, de er arbeidstakere. At en fotballspiller ikke vil signere for en klubb han ikke vil spille for har ingenting med lojalitet til klubben å gjøre. Ville du godtatt det om din arbeidsgiver bare informerte deg om at du hadde blitt overført til en annen bedrift uten at du hadde hatt noe å si om det?
                                        Tror ikke vi trenger å diskutere dette noe lenger, åpenbart at vi har et annet syn på klubblojalitet.

                                        Kommentar

                                        • MortenA
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2007
                                          • 3269

                                          Opprinnelig skrevet av plantemiddel

                                          Er forsåvidt enig i at det er opp til spilleren selv å akseptere kontraktsbetingelsene ved et evt. salg, men er ganske uenig i påstanden om lojalitet. Klubben både ønsket og måtte selge spilleren, spilleren takket nei, fair enough, men ikke særlig lojalt spør du meg.

                                          Ellers enig i alt det andre som er sagt.
                                          Mathew var tidlig klar på at han ikke ønsket å gå til en annen norsk klubb, og sportslig ledelse uttalte at det ikke skulle bli noe problem å selge han. At klubben har satt seg i en situasjon hvor de må selge en spiller er ikke spillerens feil. Det er sportslig ledelses problem.

                                          Problemet er ukulturen som har fått feste seg i klubben med budsjetter som ikke tåler dagens lys. At vi stort sett ligger i rød og gul sone hos NFF er bare et tegn på at noe er riv ruskende galt. Et steg i riktig retning ville vært at inntekter fra cupdeltakelse og serieplassering, samt andre bonuser klubben opparbeider seg i løpet av et år, blir bakt inn i budsjettet for påfølgende år, ikke inneværende år slik det gjøres nå.
                                          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎