Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Mynten
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Mar 2008
    • 484

    #81
    Godt vi startet tidlig med den økonomiske hestekuren som klubben har skrytt av i mange år nå... Ser ut til at den har vært vellykket!

    Kommentar

    • Frode D. Homb
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Dec 2003
      • 982

      #82
      Opprinnelig skrevet av Mynten
      Godt vi startet tidlig med den økonomiske hestekuren som klubben har skrytt av i mange år nå... Ser ut til at den har vært vellykket!
      Krisen skyldes manglende inntekter. Å budsjettere frem i tid i norsk fotball er nesten helt umulig uten å gjøre feil. Vi får være glade for de grep som ble gjort i 2008. At vi nå må ta ytterligere grep, er helt naturlig da klubben har prestert under middels i flere sesonger og at det er inntektssvikt hos alle klubbene i norsk toppfotball. Det finnes sikkert unntak, men både RBK og VIF har måttet tatt grep så langt i år.

      Kommentar

      • klippen
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2009
        • 251

        #83
        LSK skal prise seg lykkelig at de har rike onkler som de to Per'ene, og heldigvis er det ikke snakk om mer enn i underkant av 8 millioner. I det hele tatt er det trist at klubben må gå til det drastiske skrittet og nedbemanne, og jeg er spent på hvilke deler av adminastrasjonen som rammes. Når det er sagt tror jeg LSK klarer seg helt fint gjennom en krevende økonomisk situasjon, og man kan jo håpe at dette er med på å gi noen et lite tupp bak til å generere de ekstra inntektene som er nødvendig. Det er jo i denne perioden det største grunnlaget for sponsorinntektene legges.

        Kommentar

        • 307
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Mar 2007
          • 358

          #84
          Det er jo ikke bare i Fotballen det spares. I et så stort konsern som Bertel O. Steen skal det spares over 200 mil over fire år. Øke inntekter og senke kostnader. Her er det også snakk om i siste mulighet er å si opp folk.

          Kommentar

          • knut
            Make knut Great Again
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2006
            • 9364

            #85
            Opprinnelig skrevet av 307
            Det er jo ikke bare i Fotballen det spares. I et så stort konsern som Bertel O. Steen skal det spares over 200 mil over fire år. Øke inntekter og senke kostnader. Her er det også snakk om i siste mulighet er å si opp folk.
            Maarud så Maarud?


            For å holde posten on topic:

            Lurer på hva slags inntekter de budsjetterer med at vil komme i cupen og serien i år. Usikkert opplegg ass.

            Kommentar

            • Canário
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Sep 2005
              • 1471

              #86
              Fornuftig at det blir kuttet i adminstrasjonen, spørsmålet er om det ikke burde bli kuttet mer sammenlignet med sportslig innstramming. Etter hva som har kommet fram av lister med ansatte i andre klubber, og generelt inntrykk av hvordan det har vært lenge, tror jeg at antall ansatte i administrasjonen uansett har vært for mange for en klubb av LSKs størrelse - det bør være betydelig rom for kutt her. Ansett heller en juniortrener med "kveldslønn" enn en "Kjus, Orlund eller Grønlund" til i aministrasjonen. Human kapital kan vi bli bedre på - først og fremst på treningsfeltet, ikke i lunsj- og kontorlandskapet. I år blir det ekstra viktig å prestere. Å kutte for mye av den sportslige satsinga er å sage over sin egen grein - heldigvis ser det ut som en spissignering blir finansiert eksternt. I tillegg er vi godt rustet med hall, stadion, beliggenhet, tradisjoner, supportere etc - selv med kutt i budsjettet tror jeg det absolutt skal være mulig å komme seg på øvre halvdel og få en medaljesesong i ny og ne, med videreføring av talentspeiding og -utvikling som de prioriterte områdene istedenfor lønninger.

              Selv med kutt i budsjettet bør vi ha samme og også større ressurser og iboende bedre forutseninger enn lag som Bodø/Glimt, Tromsø, Haugesund, Sandnes Ulf, Stabæk, Odd etc. Lillestrøm eier både LSK-hallen og sin egen stadion. Da er vi også i den prisgitte situasjonen at overskuddet tilfaller klubbkassa den dagen gjelden er nedbetalt. Mener det var snakk om at for eksempel LSK-hallen ble nedbetalt om 15-20 år da den ble åpnet i 2007, og det har allerede blitt åtte år siden. Hvilken rolle det har hatt at vi solgte ("lånte som det ble sagt i 2009") 25 % av arvegodet til Lillestrømbanken vet jeg ikke, det kunne vært interessant å få en oppdatering på det området der. En stor fordel å eie anlegget med hensyn på treningsfasiliteter, utleie etc, tenker vi langt fram i tid er det også en gullgruve.

              Kommentar

              • tullebukk
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2006
                • 5446

                #87
                Jeg skal gjøre mitt for at Lsk skal komme på fote igjen .... Sesongkortet låner jeg bort til venner som ikke går på kamper så kjøper jeg enkelbilletter til alle kampene til meg selv.....Oppfordrer alle andre til det samme...

                Kommentar

                • ynnor
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2008
                  • 857

                  #88
                  Opprinnelig skrevet av tullebukk
                  Jeg skal gjøre mitt for at Lsk skal komme på fote igjen .... Sesongkortet låner jeg bort til venner som ikke går på kamper så kjøper jeg enkelbilletter til alle kampene til meg selv.....Oppfordrer alle andre til det samme...
                  Ga tommel opp til initiativet men med samme treneren i år igjen blir det vanskelig å få folk tilbake og ikke minst rekruttere nye folk på tribunen. Ikke mange måter å tjene penger på for et fotballag, men det viktigste er å ha et lag folk betaler for å se.

                  Kommentar

                  • 307
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Mar 2007
                    • 358

                    #89
                    Opprinnelig skrevet av ynnor
                    Ga tommel opp til initiativet men med samme treneren i år igjen blir det vanskelig å få folk tilbake og ikke minst rekruttere nye folk på tribunen. Ikke mange måter å tjene penger på for et fotballag, men det viktigste er å ha et lag folk betaler for å se.
                    Er ikke det viktigste her klubben???? Det å rekruttere nye er vel bare og prate godt om klubben det og ikke bare rakke ned på treneren og prate dritt om han til andre. Treneren vår er Haglund og da er det vår plikt og støtte han og klubben intil en ny trener er på plass. Jeg personlig skal på kamp uansett hvem som trener dette laget og hvilken divisjon vi spiller i. Det er klubben jeg er glad i ikke treneren. Og da støtter jeg klubben uansett.

                    Kommentar

                    • Frode D. Homb
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Dec 2003
                      • 982

                      #90
                      Dette er det beste innlegget på lenge. Altså ikke mitt, men det over mitt! Det har blitt en sytekultur her inne som er med på å undergrave LSK som klubb. Verdens beste trenere sitter her inne på forumet etter kamp og tar hendelser ut av sin sammenheng og skyter høyt og lavt mot alt og alle etter tap. Utallige debattanter er drama queens og skaper en dårlig kultur. Vi skal kritisere, men ikke i utide. Nå er det på tide å brette opp erma, slik KFL har gjort hver søndag i sesongen siden de ble stiftet. I år blir nok et tøft år og vi må være der. Klubben vår kan ikke velge på øverste hylle lenger, og da må vi løfte klubben til å nå høye mål, selv om pengene ikke strekker til.

                      Kommentar

                      • Fugl1120
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2005
                        • 3528

                        #91
                        Opprinnelig skrevet av klippen
                        LSK skal prise seg lykkelig at de har rike onkler som de to Per'ene, og heldigvis er det ikke snakk om mer enn i underkant av 8 millioner. I det hele tatt er det trist at klubben må gå til det drastiske skrittet og nedbemanne, og jeg er spent på hvilke deler av adminastrasjonen som rammes. Når det er sagt tror jeg LSK klarer seg helt fint gjennom en krevende økonomisk situasjon, og man kan jo håpe at dette er med på å gi noen et lite tupp bak til å generere de ekstra inntektene som er nødvendig. Det er jo i denne perioden det største grunnlaget for sponsorinntektene legges.
                        Opprinnelig skrevet av Canário
                        Fornuftig at det blir kuttet i adminstrasjonen, spørsmålet er om det ikke burde bli kuttet mer sammenlignet med sportslig innstramming. Etter hva som har kommet fram av lister med ansatte i andre klubber, og generelt inntrykk av hvordan det har vært lenge, tror jeg at antall ansatte i administrasjonen uansett har vært for mange for en klubb av LSKs størrelse - det bør være betydelig rom for kutt her. Ansett heller en juniortrener med "kveldslønn" enn en "Kjus, Orlund eller Grønlund" til i aministrasjonen. Human kapital kan vi bli bedre på - først og fremst på treningsfeltet, ikke i lunsj- og kontorlandskapet. I år blir det ekstra viktig å prestere. Å kutte for mye av den sportslige satsinga er å sage over sin egen grein - heldigvis ser det ut som en spissignering blir finansiert eksternt. I tillegg er vi godt rustet med hall, stadion, beliggenhet, tradisjoner, supportere etc - selv med kutt i budsjettet tror jeg det absolutt skal være mulig å komme seg på øvre halvdel og få en medaljesesong i ny og ne, med videreføring av talentspeiding og -utvikling som de prioriterte områdene istedenfor lønninger.
                        Jeg er også svært spent på hvordan LSK skal kutte mellom 3 og 4 millioner kroner i administrasjonen. Jeg visste ikke at det var så fryktelig mange ansatte i administrasjonen på Åråsen? Jeg regner med at et kutt på 3-3,5 millioner kroner tilsvarer et sted mellom 4 og 5 årsverk, dersom ikke lønnsnivået er veldig høyt i administrasjonen (noe det forøvrig ikke bør være tatt i betraktning hvor dårlig klubben har levert i 5 år på rad). Hvem skal ut?

                        Ser du nevner blant annet Kjus og Orlund, Canario, men disse er da kun i styret? Hever vel dermed ikke store lønna annet enn styrehonorar. Jeg er bekymret for å kvitte oss med for mange da markedsavdelinga er uhyre viktig for en klubb som sliter så mye sportslig som LSK gjør. Ingen ting kommer av seg selv og tar man utgangspunkt i et publikumssnitt på 5000, gjennomsnittlig billettpris på 200 kroner per hjemmekamp, genererer ikke publikumsinntekter mer enn 15 millioner som vel er en snau tredjedel av omsetninga til klubben. Det blir viktigere enn noen gang å ha en markedsavdeling som samler sponsorer og som når ut til privatmarkedet, å kvitte seg med 4-5 årsverk kan bli rimelig tøft tror jeg. Jeg er betydelig mindre bekymra på den sportslige siden, å redusere kostnadene der med et par millioner bør ikke være llike vanskelig.
                        Lauken er vår venn!

                        Kommentar

                        • Frode D. Homb
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Dec 2003
                          • 982

                          #92
                          Jeg er betydelig mindre bekymra på den sportslige siden, å redusere kostnadene der med et par millioner bør ikke være llike vanskelig.[/QUOTE]

                          Det beste er å unngå lønnskutt, men må det til, så må det til. Da må spillerne få valget mellom å bli og gå litt ned i lønn, eller finne seg noe nytt og bedre. Lønnskutt har gått bra i andre norske klubber, og spillerne i LSK bør ikke være hevet over en hver sparekniv. De er medansvarlige for at vi ikke får nok inntekter.

                          Kommentar

                          • ynnor
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • May 2008
                            • 857

                            #93
                            Opprinnelig skrevet av 307
                            Er ikke det viktigste her klubben???? Det å rekruttere nye er vel bare og prate godt om klubben det og ikke bare rakke ned på treneren og prate dritt om han til andre. Treneren vår er Haglund og da er det vår plikt og støtte han og klubben intil en ny trener er på plass. Jeg personlig skal på kamp uansett hvem som trener dette laget og hvilken divisjon vi spiller i. Det er klubben jeg er glad i ikke treneren. Og da støtter jeg klubben uansett.
                            Jeg har sett så og si alle kamper på Åråsen siden 73 så den treffer ikke meg .Jegvil alltid være der men jeg tenker på rekrutteringen. Man kan ikke forlange at nye talenter blir trofaste når de knapt har sett en god fotballkamp på
                            flere år

                            Kommentar

                            • FUGlinho
                              KFL styremedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 2454

                              #94
                              Det beste vi kan gjøre for å hjelpe klubben er å være lojale og dukke opp på kampene.

                              Greit nok, vi kan og skal være kritiske, men vi må møte opp på kampene! Jo flere som kommer på kamp, jo mere penger penger får klubben i billettintekter. Er det flere på stadion blir det mer lukrativt å sponse klubben, og da vil det komme mere sponsorkroner også. En evig sirkel dette her.
                              Kim
                              Styremedlem KFL

                              Kommentar

                              • skotten
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2004
                                • 1794

                                #95
                                Opprinnelig skrevet av Mynten
                                Godt vi startet tidlig med den økonomiske hestekuren som klubben har skrytt av i mange år nå... Ser ut til at den har vært vellykket!
                                Den økonomiske hestekuren ble avblåst høsten 2011. Men har vi klatret på tabellen?

                                Kommentar

                                • jeykey
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Sep 2012
                                  • 452

                                  #96
                                  Opprinnelig skrevet av skotten
                                  Den økonomiske hestekuren ble avblåst høsten 2011. Men har vi klatret på tabellen?
                                  Ja!!!
                                  "Jeg hater søpla så intenst at jeg ikke kan spille med Korea på civilization fordi de er røde og blå."
                                  - Sitat Grusom B

                                  Kommentar

                                  • DoubleHi5
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2011
                                    • 3931

                                    #97
                                    Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                                    Jeg er bekymret for å kvitte oss med for mange da markedsavdelinga er uhyre viktig for en klubb som sliter så mye sportslig som LSK gjør. (...) Det blir viktigere enn noen gang å ha en markedsavdeling som samler sponsorer og som når ut til privatmarkedet, å kvitte seg med 4-5 årsverk kan bli rimelig tøft tror jeg.
                                    Jeg er 100% enig med deg i viktigheten av en markedsavdeling. Men såvidt jeg forstår, er det snakk om en ny organisering, og det tror og håper jeg betyr at vi får mer for mindre ved at vi ansetter personer som leverer bedre resultater. Markedsavdelingen i LSK er i beste fall middels. Her er det helt klart mulig å få mer for pengene.
                                    Elska þetta félag

                                    Kommentar

                                    • trigz
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2004
                                      • 7026

                                      #98
                                      Virker som om situasjonen er generelt prekær i klubben, det er tale om store kutt. På tide at Bjarmann gjør nytte for seg og de 400 millionene han har stående på konto. Gå av som sportsdirektør og inn som investor.
                                      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                      Kommentar

                                      • skotten
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2004
                                        • 1794

                                        #99
                                        Opprinnelig skrevet av jeykey
                                        Ja!!!
                                        Hvis du syns å gå fra 13. plass til 9. plass for så og dette ned til 10. plass er en klatring av annet enn pragmatisk art, good for you. For min del tar jeg heller 13. plasser med et billig mannskap med en viss grad av fremtidsutsikter, enn 10. plasser med dyre fotballpensjonister...

                                        Kommentar

                                        • Fugl1120
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2005
                                          • 3528

                                          Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                                          Jeg er 100% enig med deg i viktigheten av en markedsavdeling. Men såvidt jeg forstår, er det snakk om en ny organisering, og det tror og håper jeg betyr at vi får mer for mindre ved at vi ansetter personer som leverer bedre resultater. Markedsavdelingen i LSK er i beste fall middels. Her er det helt klart mulig å få mer for pengene.
                                          Jeg har også sett at det er snakk om en ny organisering, men jeg sliter med å se hvordan en så liten organisasjon som LSK skal klare å gjøre revolusjonerende endringer som fører til at man kan kutte 4-5 årsverk uten at det vil gi store bemanningsproblemer. Jeg er ikke uenig med deg i at markedsavdelingen til LSK ikke er i topp klasse, men skal man finne én likhet mellom næringslivet og fotballspillere, er det at de beste tar seg bedre betalt enn de middelmådige. Jeg er ikke sikker på om det er så lett å finne bedre markedsførere uten at de blir dyrere.
                                          Lauken er vår venn!

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎