Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Frode D. Homb
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Dec 2003
    • 982

    Igjen, Godset vant ligagull i fjor, og måtte gjennom flere runder med DNB før de ville bli hovedsponsor. Hele klubben vår fra a til å må være åpen, ha sunne verdier og det må tåles en demokratisk opposisjon på årsmøtet i klubben. Jeg vet at LSK ikke gir medlemskap til folk de anser for å være "trussel" på årsmøter. Dette er lite åpenhet og dårlig demokratisk struktur.

    Kommentar

    • Oldtimer
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Feb 2011
      • 316

      Opprinnelig skrevet av reka
      Med en tredjeplass i fjor er det lett å hente penger. Vi kan ikke forvente å dra inn førti millioner når vi ligger an til nedrykk hvert bidige år.
      Det virket som om de henter inn penger i år også,og nå snakker vi ikke om tredjeplass, eller hva? Jeg er ingen datafreak så jeg vet ikke hvordan jeg kan legge inn artikkelen (var iallfall på papir.)

      Kan det ha noe med markedsarbeidet å gjøre?

      Kommentar

      • superbøffel
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2005
        • 5611

        Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb
        Igjen, Godset vant ligagull i fjor, og måtte gjennom flere runder med DNB før de ville bli hovedsponsor. Hele klubben vår fra a til å må være åpen, ha sunne verdier og det må tåles en demokratisk opposisjon på årsmøtet i klubben. Jeg vet at LSK ikke gir medlemskap til folk de anser for å være "trussel" på årsmøter. Dette er lite åpenhet og dårlig demokratisk struktur.
        dette er er relativt alvorlig anklage. Lyst til å fortelle mer?
        Enøyd i de blindes dal.

        Kommentar

        • Frode D. Homb
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Dec 2003
          • 982

          Jeg har forsøkt tre ganger å bli medlem igjen de siste årene. Jeg får ikke noe svar, ingenting. Jeg vet at en person som ikke lenger jobber i LSK, har uttalt at LSK kan nekte medlemskap til personer de ikke vil ha som medlemmer. Jeg kobler min erfaring sammen med uttalelsen til den avgåtte personen i LSKs administrasjon. Det sårer dypt fordi jeg setter klubben høyt. Likevel vil jeg gjøre noen få jobber for KFL. Jeg kan være skarp til tider i munnen, men aldri ufin, og jeg har problemer med å skjønne hvorfor jeg ikke kan få bli medlem.

          Kommentar

          • nebbjævel
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Mar 2009
            • 511

            Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb
            Jeg har forsøkt tre ganger å bli medlem igjen de siste årene. Jeg får ikke noe svar, ingenting. Jeg vet at en person som ikke lenger jobber i LSK, har uttalt at LSK kan nekte medlemskap til personer de ikke vil ha som medlemmer. Jeg kobler min erfaring sammen med uttalelsen til den avgåtte personen i LSKs administrasjon. Det sårer dypt fordi jeg setter klubben høyt. Likevel vil jeg gjøre noen få jobber for KFL. Jeg kan være skarp til tider i munnen, men aldri ufin, og jeg har problemer med å skjønne hvorfor jeg ikke kan få bli medlem.
            Det der er det verste jeg har hørt på ei god stund. Hva skal til for å nekte folk å bli medlem ? Er det tilstrekkelig at et styremedlem setter foten ned, eller må det vedtak til ? Sånn kan vi ikke ha det. Dette er ekstremt.

            Kommentar

            • Kjell.T.Ring
              Poll St. Ring
              --==FORUMRUNKER==--
              • Dec 2005
              • 11796

              Hadde satt pris på et magadrag fra Per & co nå. Forstår at de allerede har gitt mye men vi trenger det sårt. Må da være kjedelig for de også å se Ruben forsvinne for 5 mill eller hva faen til Molde?
              Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

              Kommentar

              • Uwes disippel
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2006
                • 6039

                Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                Ruben forsvinne for 5 mill eller hva faen til Molde?
                4 mill. 3.5 mill til sportsklubben. Hurra!!!

                Kommentar

                • Frode D. Homb
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Dec 2003
                  • 982

                  Bedre enn ingenting. Vi er ikke i posisjon til å selge dyrt. Alle vet at vi ikke har penger til lønninger en gang.

                  Kommentar

                  • Uwes disippel
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2006
                    • 6039

                    Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb
                    Bedre enn ingenting. Vi er ikke i posisjon til å selge dyrt. Alle vet at vi ikke har penger til lønninger en gang.
                    Joda, sårt tiltrengte penger. Men 1 mill over estimert salgspris, er ikke "godt over 3 mill" som det ble sagt.

                    Kommentar

                    • DoubleHi5
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2011
                      • 3931

                      Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                      Joda, sårt tiltrengte penger. Men 1 mill over estimert salgspris, er ikke "godt over 3 mill" som det ble sagt.
                      Fra rb.no: "Først ble overgangssummen spekulert til å legge rundt tre millioner. Nå har vi god grunn til å tro at overganssummen ligger en god del høyere. Styrelederen ønsker ikke å kommentere innholdet i avtalen og heller ikke hva slags videresalgsprosent LSK sitter igjen med."

                      Legg merke til at det er rb som spekulerer og at klubben ikke uttaler seg. 4 millioner er jo også udiskutabelt en god del høyere enn 3. Nærmere bestemt 33% høyere!

                      Uansett: Vi måtte ha cash for å overleve sommeren. Vi fikk det vi fikk, Ruben er historie og det hjelper lite å gråte over spilt melk!
                      Elska þetta félag

                      Kommentar

                      • Ginola
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jul 2010
                        • 549

                        Slik jeg tolker det er søpla, om mulig, mer økonomisk skakkjørt enn oss. Men de holder ikke opphørssalg, og tviholder på Kjartansson. Hvilke grep gjør de som gjør at de beholder spillere og satser på sportslig suksess? Skulle gjerne sett at Dagligleder og styreleder fant andre løsninger enn å brekke ryggraden til laget sportslig. Tror ikke det er så sort hvitt som at det må velges mellom konkurs eller salg av spillere. Det må finnes andre løsninger. Nå redder vi oss på kort sikt, men raserer klubben på lang sikt.

                        Kommentar

                        • Uwes disippel
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2006
                          • 6039

                          Opprinnelig skrevet av Ginola
                          Slik jeg tolker det er søpla, om mulig, mer økonomisk skakkjørt enn oss. Men de holder ikke opphørssalg, og tviholder på Kjartansson. Hvilke grep gjør de som gjør at de beholder spillere og satser på sportslig suksess? Skulle gjerne sett at Dagligleder og styreleder fant andre løsninger enn å brekke ryggraden til laget sportslig. Tror ikke det er så sort hvitt som at det må velges mellom konkurs eller salg av spillere. Det må finnes andre løsninger. Nå redder vi oss på kort sikt, men raserer klubben på lang sikt.
                          Forskjellen er at engen håper på at investorer skal skyte inn, mens LSK vil ikke ha investorhjelp.

                          Jeg blir provosert når de for få måneder siden sa at økonomien var under kontroll, for så å si at det sportslige skulle spares til at økonomien er på konkursens rand og at det er opphørssalg og en giverglede en hver frivillig organisasjon hadde blitt glade for.

                          Kommentar

                          • knut
                            Make knut Great Again
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2006
                            • 9364

                            Opprinnelig skrevet av Ginola
                            Slik jeg tolker det er søpla, om mulig, mer økonomisk skakkjørt enn oss. Men de holder ikke opphørssalg, og tviholder på Kjartansson. Hvilke grep gjør de som gjør at de beholder spillere og satser på sportslig suksess? Skulle gjerne sett at Dagligleder og styreleder fant andre løsninger enn å brekke ryggraden til laget sportslig. Tror ikke det er så sort hvitt som at det må velges mellom konkurs eller salg av spillere. Det må finnes andre løsninger. Nå redder vi oss på kort sikt, men raserer klubben på lang sikt.
                            Enga må selge Kjartansson for 20+ for å sitte igjen med like mye som vi fikk for Ruben. Mesteparten tilfaller Trøim.

                            Rekdal kjører nok også hardt på for å få beholdt han, og har leverage i sin egen utenlandsinteresse. Forsvinner Kjartansson, kan Rekdal si de spiller fallitt og forsvinne sjøl, og det ville vært krise for enga da Trøim og Rekdal er "erteris" og Rekdal enn så lenge har no good shit gående der.

                            Men enga lever uansett på nåde hos Trøim. Den dagen han ikke gidder, er døm fukkt. Pr nå ser det uansett ut som han kommer til å baile dem ut denne sesongen (Trøim teezer litt i intervjuer), da han som ikke er av de lengste neppå Valle ser ut til å gjøre en grei jobb og klanen har vist et greit engasjement, noe Trøim liker.

                            ____________

                            Kan hende vi også har Per og Per i bakhånd, men dagligleder og styreleder ser vel helst at vi klarer oss på egenhånd. Så kan heller investorer bidra på si? Noe som kanskje bør være et mål?

                            At høyrebacken vår (som plutselig hadde jim som agent, noe som bate betyr at han kom til å dra uansett. NOE FOLK GLEMMER!) dro til molde, raserer ikke klubben eller brekker den sportslige ryggraden. Det setter oss tilbake, men føkk it.

                            ____________

                            Btw. Investorer sparka Asle Andersen her om dagen. Trodde den tia var passé.

                            Kommentar

                            • Ginola
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jul 2010
                              • 549

                              Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                              Forskjellen er at engen håper på at investorer skal skyte inn, mens LSK vil ikke ha investorhjelp.

                              Jeg blir provosert når de for få måneder siden sa at økonomien var under kontroll, for så å si at det sportslige skulle spares til at økonomien er på konkursens rand og at det er opphørssalg og en giverglede en hver frivillig organisasjon hadde blitt glade for.
                              Ja, synes det er merkelig at situasjonen kan endres dramatisk på så kort tid. Personlig er jeg skeptisk til våre nåværende ledere. Vet at veldig mange er positive, men jeg er ikke overbevist. De har gjort grep, det er vel og bra, men jeg er ikke trygg på at grepene er de rette. Håper jeg tar feil, men inntrykket mitt er at vi har en "proff" styreleder uten hjerte i klubben eller for fotball, og som har en ren forretningsmessig tilnærming til jobben. Når en har en slik tilnærming er det også lett å hoppe av, og ikke blø for drakta. Dere må gjerne hogge meg ned for denne meningen...

                              Kommentar

                              • Ginola
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jul 2010
                                • 549

                                Opprinnelig skrevet av knut

                                ____________

                                Kan hende vi også har Per og Per i bakhånd, men dagligleder og styreleder ser vel helst at vi klarer oss på egenhånd. Så kan heller investorer bidra på si? Noe som kanskje bør være et mål?

                                At høyrebacken vår (som plutselig hadde jim som agent, noe som bate betyr at han kom til å dra uansett. NOE FOLK GLEMMER!) dro til molde, raserer ikke klubben eller brekker den sportslige ryggraden. Det setter oss tilbake, men føkk it.

                                ____________

                                Btw. Investorer sparka Asle Andersen her om dagen. Trodde den tia var passé.
                                Synes det er en rar om holdning om vi ikke ønsker investorhjelp i en krisesituasjon. Må da være fantastisk om investorer kunne slettet leverandørgjelden vår og vi kunne begynt på nytt med blanke ark. Og beholdt laget vårt! Ser med skrekk og gru på hva som skjer i Kamma, og hva som hendte med Stabæk for 3 år siden. Minner mye om det som skjer hos oss nå...

                                Kommentar

                                • knut
                                  Make knut Great Again
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2006
                                  • 9364

                                  Opprinnelig skrevet av Ginola
                                  Synes det er en rar om holdning om vi ikke ønsker investorhjelp i en krisesituasjon. Må da være fantastisk om investorer kunne slettet leverandørgjelden vår og vi kunne begynt på nytt med blanke ark. Og beholdt laget vårt! Ser med skrekk og gru på hva som skjer i Kamma, og hva som hendte med Stabæk for 3 år siden. Minner mye om det som skjer hos oss nå...
                                  "Hadde jeg vist hvordan situasjonen egentlig stod til, hadde jeg nok ikke gått inn"

                                  Kan hende jeg har endra vel mye i det sitatet, men det er noe sånt Per Berg har uttalt om første gangen han gikk inn å redda klubben fra konkurs, back in the day. Sånn er jo situasjonen egentlig nå og.

                                  Jeg hadde ikke sagt nei til strykning av gjelde, blanke ark og fargestifter tel. Men til hvilken kostnad hadde hjelpen kommet? 100% eierandel i flere potensielle salgsobjekter og da ikke inntekt når disse spillerene blir solgt, og da leve på investornåde igjen? Det er vel sånn vi har drevet (i tillegg til store, kall det gaver til generell drift av iaff Per.M). Uten at vi ser ut til å ha kommet noen vei med det. Og uansett så mener jeg igjen at investorhjelp ikke hadde holdt Ruben i klubben pga hans valg av agent ut av/i det blå. Så at hans avgang skal bli brukt mot damene, er jeg helt uenig i. Hadde Ruben derimot, med annen agent, dratt til Rbk, så kunne vi snakket.

                                  Hadde vi bare fått noen millioner uten no strings attached så... Men det høres ikke investoraktig ut.

                                  Så da er vel kursen å stå på egne bein, den vi velger.

                                  (Hadde vært greit med hovedsponsor snart)

                                  Kommentar

                                  • plantemiddel
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Feb 2012
                                    • 799

                                    For at en investering skal kunne kalles en investering må det i alle fall gi høyere avkastning enn bank/børs. Og jo høyere risiko jo høyere avkastning. Eller sagt på en annen måte. Hensikten for en investor med å gå inn i en klubb er å kunne trekke ut et høyere beløp på lang sikt. Mye høyere.

                                    Personlig mener jeg all form for eksterne pengeoverføringer med sportslige føringer burde forbys i norsk fotball, da det ikke har brakt kvaliteten på norsk fotball på noe høyere nivå, men i stedet har ført til er store sportslige svingninger, dyrere spillere og ikke minst at klubbene selv har mistet handlingsrom. Eneste suksesshistorien er vel Molde, men så har man heller ikke gått inn i den klubben med motiv om å investere.

                                    Kommentar

                                    • OlaG
                                      Oversetterdrone
                                      Myklebust Light
                                      • May 2008
                                      • 874

                                      Opprinnelig skrevet av Ginola
                                      Ja, synes det er merkelig at situasjonen kan endres dramatisk på så kort tid. Personlig er jeg skeptisk til våre nåværende ledere. Vet at veldig mange er positive, men jeg er ikke overbevist. De har gjort grep, det er vel og bra, men jeg er ikke trygg på at grepene er de rette. Håper jeg tar feil, men inntrykket mitt er at vi har en "proff" styreleder uten hjerte i klubben eller for fotball, og som har en ren forretningsmessig tilnærming til jobben. Når en har en slik tilnærming er det også lett å hoppe av, og ikke blø for drakta. Dere må gjerne hogge meg ned for denne meningen...
                                      Ingen grunn til å hogge ned noen, men jeg tror du tar delvis feil ihvertfall
                                      Fra artikkelen i RB fra da Scheie ble valgt som styreleder:

                                      – Økonomien er selvfølgelig det viktigst. Som sagt, den må man bare forholde seg til. Deretter må det tilrettelegges for den sportslige. Og så må vi jobbe fram en organisasjon som fungerer optimalt.
                                      Scheie har drevet med turn, blant annet som trener og dommer. Hun har ingen fotballbakgrunn, men er fra en familie hvor idretten står sterkt. Faren er fetteren til Arne Scheie. Broren Peder Scheie spilt fotball i LSK en kort periode, men nylig også vært tilknyttet Strømmens A-lag. Far Per Scheie har også spilt bandy for LSK.
                                      Sånn som jeg tolker (og tror) så har hun både en forretningsmessig tilnærming til jobben, og et hjerte for klubben. Jeg tror at begge deler er veldig viktig, og også at det er viktig at ikke hjertet er større enn business-hjernen.

                                      Som Knut påpeker så lever Enga på godviljen til Trøim nå, og sånn som jeg tolker administrasjon og styre i LSK nå så ønsker man å komme seg i motsatt posisjon: at man ikke er avhengig av investorer overhodet for å drive klubben.
                                      Det svir ganske mye akkurat nå (ingen var vel glad for å se Ruben forsvinne til MFK, uansett hvor nødvendig man eventuelt skjønner at det er), men jeg mener ihvertfall at det er den eneste bærekraftige strategien på sikt. En ting er det økonomiske uføret, men å være for tett bundet til investorer medfører også at man til en viss grad lar eksterne interesser (som verken er valgt (dvs LSK-styret) eller innsatt av de som er valgt (administrasjon/daglig leder)) diktere både drift og sportslige valg i klubben.
                                      Per Bergs innblanding i spørsmålet om hovedtrener er jo et greit eksempel fra nærområdet, mens måten Brann har blitt skviset av investorer i trenerspørsmål er et annet.

                                      Jeg mener at det klubben trenger akkurat nå er personer som er villig til å la seg styre mer av fornuft enn hjerte og lyst på (kortsiktig) sportslig gevinst.

                                      Kommentar

                                      • Folke
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jun 2008
                                        • 5955

                                        At klubben ønsker å "stå på egne bein" er vel utelukkende positivt. Klubben skal drives sånn at man kun lager budsjetter etter virkeligheten og ikke etter fantasien.. Dette vil bringe LSK inn i samme sjikt som noen få andre klubber og vil sikre at klubben blir bærekraftig over tid. Sportslig sett er nok dette veldig tungt på kort sikt, men overlever man 2014 og 2015 er det nok en styrke ovenfor den gjengen som ikke driver klubbene sine skikkelig. Vålerengen går "all-in" på medalje i år, men kan like gjerne være ute av det gode selskap alt neste år. Investorhjelp fører nok med seg mange baksider også, det har vi sett eksempler på flere ganger.. Pengegaver derimot, det tar nok klubben mot på strak arm. Så om det finnes rike mennesker med hjerte i LSK som er villig til å GI penger på lik linje med oss "vanlige" mennesker som har gitt til #VIERLSK så kommer jo det til å gi en fordel på det sportslige.

                                        Kommentar

                                        • hthaug
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Nov 2004
                                          • 397

                                          Har en følelse av at det kommer friske penger etterhvert, men de vil nok se at klubben gjør alt de makter for å få skuta på rett kjøl selv før man ønsker å bidra. Jeg blir veldig overrasket om så ikke skulle skje.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎