Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Playboy1
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 2105

    Samme gamle leksa. alle andre klubber vet vi er avhengig av å selge spiller/spillere , og jo lenger vi kommer ut i sesongen jo billigere blir
    dem. På lengre sikt kommer vi nok oss Desverre aldri opp av gjørma vi dro oss ned i fra 2007 til 2014 .Da vi stadig må bygge oss opp fra scratch igjen.
    Men i kontrast til dette , må jeg likevel si at jeg er ganske optimistisk for DENNE sesongen i alle fall.Som andre her har vevnt, så er vi vel en av de få klubbene som er styrket i forhold til forrige sesong.

    Kommentar

    • _Jonern
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2004
      • 4376

      Opprinnelig skrevet av Playboy1
      Samme gamle leksa. alle andre klubber vet vi er avhengig av å selge spiller/spillere , og jo lenger vi kommer ut i sesongen jo billigere blir
      dem. På lengre sikt kommer vi nok oss Desverre aldri opp av gjørma vi dro oss ned i fra 2007 til 2014 .Da vi stadig må bygge oss opp fra scratch igjen.
      Men i kontrast til dette , må jeg likevel si at jeg er ganske optimistisk for DENNE sesongen i alle fall.Som andre her har vevnt, så er vi vel en av de få klubbene som er styrket i forhold til forrige sesong.
      Jo, det er akkurat slik vi har begynt nå vi kommer opp av gjørma. Det kjipe er at det tar mange, mange år å komme opp. Mindre investorhjelp, mer egenutviklede spillere som klubben har 100% fortjeneste på. Tenk om/når vi får salg på Ofkir, Kolstad, Emil Ødegaard etc. Penger rett i klubbkassa. Det er definitivt den rette veien å gå for LSK. Det tar utrolig lang tid å bygge økonomi, men jeg føler vi er i gang hvertfall. Målet må som jeg har nevnt tidligere å komme i en posisjon der vi ikke trenger hjelp for å hente spillere, og også kan velge selv når vi vil selge spillere.

      Jeg har kjempetrua på måten vi jobber på nå, og det kommer til å lønne seg på lang sikt, selvom det sikkert blir frustrerende i noen år til.
      ..................

      Kommentar

      • Playboy1
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 2105

        Ja , jeg er helt enig at det jobbes bra nå, og vi kunne ikke gjort mye annerledes eller bedre enn det som blir gjort nå. Derfor er jeg også optimistisk foran denne sesongen. Men jeg er redd for at pengene vi evt kan få inn for de aktuelle spillerne ikke er nok , og går bare til å overleve imidlertidig drift?
        For mye skade er allerede gjort, og tapet av disse evt aktuelle spillerne tror jeg blir for stort,for å opprettholde nok kvalitet de neste årene.
        Vi kan heller ikke velge om vi vil selge spiller eller ei , når vi har budsjettert at vi skal !

        Men får virkelig håpe jeg jeg tar feil da?
        Last edited by Playboy1; 27.02.2016, 22:49.

        Kommentar

        • gorken
          Administrator
          • May 2006
          • 1483

          Opprinnelig skrevet av knut
          Har vi budsjettert med spillersalg for å gå i null/pluss i år?
          Opprinnelig skrevet av tullebukk
          Ja vi regner med og selge 1 spiller.Fredag,Bonke og Ofkir er nevnt
          Sportslig kan det hende vi regner med å selge en spiller, men økonomisk er det i budsjettet for 2016 regnet med 0 i inntekter fra salg og utleie av spillere.
          I have this condition.

          Kommentar

          • kunden
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jun 2005
            • 2281

            Mitt tips er Friday til Belgia (4mill) og Ofkir til Molde (6.5mill)

            Kommentar

            • tullebukk
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2006
              • 5446

              Husk årsmøte i dag kl 1800

              Kommentar

              • Trooond
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Mar 2015
                • 1039

                Håper virkelig Friday ikke blir solgt så rimelig, men er redd for at han går for billig når man må selge noen, så er ikke et usannsynlig tips. burde få 10 mill

                Kommentar

                • klippen
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Aug 2009
                  • 251

                  Opprinnelig skrevet av kunden
                  Mitt tips er Friday til Belgia (4mill) og Ofkir til Molde (6.5mill)
                  Opprinnelig skrevet av Trooond
                  Håper virkelig Friday ikke blir solgt så rimelig, men er redd for at han går for billig når man må selge noen, så er ikke et usannsynlig tips. burde få 10 mill
                  Aldri i verden om vi selger Friday, Ofkir og Bonke for småpenger. Ofkir og Bonke har kontrakt i nesten 3 år til, mens Friday har ut 2017. Det eneste dårlige salget jeg kan se for meg at vi gjør i år er Lundemo, som spiller på utgående kontrakt.

                  Kommentar

                  • Totti21
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Mar 2004
                    • 3499

                    Opprinnelig skrevet av klippen
                    Aldri i verden om vi selger Friday, Ofkir og Bonke for småpenger. Ofkir og Bonke har kontrakt i nesten 3 år til, mens Friday har ut 2017. Det eneste dårlige salget jeg kan se for meg at vi gjør i år er Lundemo, som spiller på utgående kontrakt.
                    Utfordringen er bare at 5-6 mill ikke er småpenger i dagens marked, og da spesielt ikke med den statusen LSK har fått de siste årene. Friday sin pris er kanskje noe høyere enn 4 mill, men LSK er uansett i en vanskelig situasjon i sommer der man egentlig har siste mulighet til å selge han ut av landet før kontrakten begynner å bli et skikkelig problem i forhandlingene. Moa har litt lengre kontrakt, og der tror jeg man kan holde igjen litt. Spesielt om Molde kommer på banen, noe de fort gjør om f.eks deres egen Moa skulle bli solgt i løpet av sesongen.

                    Målet til LSK bør uansett være å selge spillere ut av landet, og ikke til andre norske klubber, selv om prisen skulle være litt lavere. Dette er viktig for statusen til LSK også ift å tiltrekke seg unge spillere og ikke bli karakterisert som Molde sin farmerklubb som vi i praksis har operert som de siste årene.

                    Kommentar

                    • Kroktåa
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2015
                      • 2857

                      Opprinnelig skrevet av Totti21
                      karakterisert som Molde sin farmerklubb som vi i praksis har operert som de siste årene.
                      Jeg gleder meg så ekstremt til den dagen vi skal r*vp*le romsdalskøddene dobbelt så hardt som vi har blitt r*vp*lt av dem de siste åra. Den dagen kommer, vær sikre. Gjelsten kommer ikke til å gidde å kaste millioner etter lekeprosjektet sitt i det uendelige, og barnerompetrynet kommer til å havne i en mellomstor klubb i utlandet igjen. Da har ikke Norges desidert mest usjarmerende klubb noe kultur eller annet som kan holde dem flytende lenger.

                      Framtida er lys for Fugla!

                      Kommentar

                      • GIFKanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2009
                        • 8243

                        Opprinnelig skrevet av Kroktåa
                        Gjelsten kommer ikke til å gidde å kaste millioner etter lekeprosjektet sitt i det uendelige,
                        Med den suksessen Molde har, seinest med 1-0 over Sevilla, hvorfor stoppe?

                        Uansett, har Friday en såpass vellykka vårsesong at han selges er han verdt mer enn det kunden forespeiler. Den nedre grensa bør dobles, til rundt ti. Men så gjelder det selvfølgelig også å ha litt flyt og å tiltrekke de riktige klubbene. Og en Moa som allerede har blitt koblet til Braga ser nok ikke Molde som et naturlig neste steg, det er jeg fullstendig overbevist om og helt rolig rundt. For drøye seksten måneder år siden kom han inn som reserve i tredjedivisjon mot Rælingen, jeg tror han ikke har noe hastverk, og ingenting i hans uttalelser tilsier noe annet. Og forsvinner Friday står Vilhjalmsson klar til på overta, som med to velfungerende bein og mer enn dugelig hodestyrke er nødt til å bli en solid TL-spiss.

                        Mye positivt om dagen, nå gjelder det bare å tette hullet i midtforsvaret, da har man virkelig satt seg i en posisjon for suksess i 2016.

                        Kommentar

                        • Gjedda
                          Seniormedlem
                          Forumsadist
                          • Apr 2015
                          • 147

                          Noen som vet om årsregnskapene (2014,2013 og utkast til 2015) til klubben finnes tilgjengelig elektronisk noe sted? For mange av de andre TL klubbene finner jeg mye tallmateriale på Proff.no, men ikke for LSK.

                          Kommentar

                          • Gjedda
                            Seniormedlem
                            Forumsadist
                            • Apr 2015
                            • 147



                            Veldig bra at klubben har lagt ut årsberetningen for 2016 til nedlastning på hjemmesiden! Fint om denne
                            nedlastningsmuligheten ikke bare er en midlertidig greie, men gis en permanent plass slik at den dermed gjøres tilgjengelig også
                            for ettertiden.


                            Enkelte betraktninger rundt årsberetningen. Fra et økonomisk ståsted kan sesongen oppsummereres slik. Betydelige flere medlemmer, spillersalg redder økonomien og gir stort overskudd, men ordinær drift tynger og klubben går med stort ordinært driftsunderskudd uten spillersalg. Driftsinntektene på stedet hvil, mens driftskostnadene øker endel. Gjeld noe redusert, men fortsatt betydelig gjeldsgrad. Tidligere lån til drift er fortsatt ikke fullt ut nedbetalt, men gjeldsrenter er likvel ikke blant de store kostnadspostene da de kun utgjør ca 1 % av klubbens totale kostnader. Mer enn 3/4 deler av klubbens eiendelers bokførte verdi er i aksjene i det heleide datterselskapet Åråsen Stadion AS. Den økonomiske situasjonen i dette datterselskapet vil således være helt avgjørende også for klubbens økonomiske situasjon. I klubbens balanseregnskap er disse aksjene bokført verdsatt til kr 57,1 millioner. Og i datterselskapet er bokført egenkapital oppført til kr 46,1 millioner. Jeg har ingen oppfatninger om hva dette datterselskapet kan være verdt. Jeg har ikke sett på regnskapene til dette selskapet, men ut fra det jeg leser i beretningen virker det som om selve stadioen og aksjene de eier i Åråsen eiendom AS er de vesentligste eiendelene i dette selskapet. Det er ihvertfall positivt at Åråsen Stadion AS har høy bokført egenkapital, og så får man håpe at dette også minst representerer den reelle markedsverdien til selskapet. Styret mener ihvertfall at det ikke er grunn til å nedskrive verdien av disse aksjene.

                            Etter å ha lest beretningen forstår jeg veldig godt hvorfor klubben er helt avhengig av jevnlig å kunne selge spillere med betydelige gevinster. Uten denne inntekskilden vil det nok ikke være mulig å drifte LSK slik som det gjøres i dag. I fjor så var driftsinntektene fra spillersalg den tredje største inntekskilden for klubben. Bare slått av "Reklame-/Sponsorinntekter og kontoen "Medie- og ligasponsorinntekter".

                            Veldig gledelig å lese at medlemsmassen i løpet av 2016 økte med mer enn 27 %. Ved inngangen av 2017 var det 3586
                            medlemmer. Man får håpe denne tendensen holder i seg, men fjorårtes super moblilisering var nok av det ekstraordinære slaget.

                            Også svært gledelig å se at klubben gikk med et overskudd på nesten 4,3 millioner i fjor, og at hele overskuddet tilføres egenkapitalen og dermed bidrar til å bedre klubbens egenkapitalandel fra 22,1 % til 27,2 %. Den bokførte egenkapitalen er på omtrent 20,3 millioner. Det er også positivt at total gjeld er redusert med nesten kr 2,1 millioner i 2016. Bokført totalkapital og dermed bokført verdi av eiendelene er tilnærmet på kr 74,7 millioner, opp fra ca. kr 72,5 millioner i 2015. Ikke bare har har klubbens eiendeler økt i bokført verdi, men disse er også nå i større grad enn året før finansiert ved hjelp av egenkapital, noe som selvsagt i seg selv er positivt. I løpet av 2016 har klubben økt egenkaptalen med omtrent 27 %, redusert gjelden med omtrent 4%, og på den måten fått ned gjeldsgraden fra 77,9% til ca.72,8%. Klubbens soliditet er dermed sterkt bedret i 2016. Men fortsatt er gjeldsgraden altfor høy sett i lys av den økonomiske virkeligheten klubben befinner seg i, og spesielt i lys av den usikkerheten det er knyttet til markedsverdien av klubbens høyest bokførte eiendel, nemlig aksjene i datterselskapet nevnt over. Det er myerisiko knyttet til å binde størsteparten av sine eiendeler opp til en enkelt investering. Styret sier at tidligere lån til drift fortsatt må belastes den daglige driften. Det vil si at disse lånene ikke er knyttet til noen eiendeler, men alstå forbrukte penger. Her er man nok dessverre også ved noe av kjernen ved dagens måte å drive en toppklubb på. Man tar opp lån for å holde driften i gang fordi driftinntektene ikke er tilstrekkelige store nok til å holde driften flytende basert på det kostnadsnivået man lagt seg på. Man satser på at de ekstraordinære spillersalgene skal holde skuta flytende og redde situasjonen. Disse store salgene er derimot noe som ikke kan forventes å skje hvert år, for eksempel i forfjor så hadde LSK større kostnader ved spillerkjøp enn de inntektene spillersalg genererte.


                            Holder man inntekter og kostnader knyttet til bokførte spillerrettigheter utenom, så gikk driften med et underskudd på mer enn kr 3,1 millioner. Det er veldig urovekkende, og det blir ikke bedre når man vet at Skedsmo kommunes ekstraordinære 3 årige støtte til klubben med et årlig beløp på kr 2,1 millioner nå er opphørt. Så fra og med 2017 vil ekstraordinære sponsorstøtte på mer enn kr 2 millioner fra den kanten være historie. Og uten denne støtten fra Skedsmo kommune i fjor ville
                            driftsunderskuddet dermed vært på over 5,2 millioner kroner. Driftsunderskuddet i 2015 var på omtrent 860K. Egentlig bør både ekstraordinære sponsorstøtte og kronerullinger fra supporterne ikke føres som ordinære driftsinntekter, da disse er av ekstraoridnær karakter. Det ville gitt et riktigere bilde av driftsresultatet. Driftsresultatet bør være renest mulig for å gjøre sammenlikningen fra år til år mest mulig relevant. Det er ryddigst og best i samsvar med god regnskapsskikk. Ikke at det spiller noen stor rolle for andre enn spesielt interesserte fagpersoner. For oss supportere er det viktige er at bunnlinja inneholder svarte tall og ikke røde tall. Hvilken klassifikasjon inntekter og kostnader faktisk får i regnskapet er mindre relevant, men kan nok ha noen betydning når andre interessenter i klubben vurderer klubbens evne til å omgi seg med profesjonelle aktører. For enkelte fagpersoner vil nok riste oppgitt på hode når man fører ekstraordinære poster som ordinære. Det viktige er at slike ekstraordinære inntekter heller ikke i regnskapsmessig forstand blir å betrakte som noe som tilhører en topp klubbs ordinære driftslige hverdag. Når det er sagt, så synes jeg årsberetningen til klubben for 2016 i all hovedsak er informativ og gir et troverdig bilde av klubbens økonomiske situasjon.

                            Driftsinntektene i 2016 var omtrent på samme nivå som året før, bare 220K høyere, og ligger på i overkant av kr 62 millioner. Driftskostnadene økte derimot med tilnærmet kr 2,5 millioner, hvorpå økte kamp- og treningskostnader var på ca kr 1,28 mill, økte personalkostnader med ca kr 0,82 mill, økte administrasjonskostnader på ca kr 0,8 mill og økte bane- og anleggskostnader med ca kr 0,65 mill var de postene som økte mest.


                            Det er opplyst at klubben i 2016 hadde ansatte tilsvarende 44 årsverk, og at totale rene lønnskostnader var omtrent kr 27,7 mill. Gjenomsnittlig årslønn er dermed omtrent kr 630K. Daglig leder hadde en lønn på ca. kr 1,1 mill. Her kan man stille spørsmål om en daglig leder for en ideell og almennnyttig organisasjon som LSK bør fullt ut avlønne sin administrasjon i takt med rådende markedslønn. For meg har det alltid vært en fremmed tanke at ledelsen i ideelle organisasjoner skal avlønnes
                            som om de jobber for mer ordinære arbeidsgivere. Det bør være helt andre motiver enn høy lønn som bør være avgjørende for om man påtar seg en slik stilling. Særlig topplønninger i hjelpeorganisasjoner er helt forkastelig. Da har de rett og slett fått feil folk ansatt. Nå er ikke 1,1 mill. noen veldig høy lønn for en daglig leder med minst 44 ansatte, men jeg synes likevel det er noe for høyt med tanke på at dette først og fremst er en sportsklubb hvor veldig mye av arbeidsinnsatsen gjøres uten å få betalt for det. Etter min mening bør vi bare ansatte folk som er villig til å påta seg lederjobber for langt mindre enn markedslønn.

                            Lønnsrelaterte kostnader utgjør noe mer enn 50 % av klubbens totale kostnader. Muligens vil man i år ha noe lavere lønnskostnader totalt sett. Endel av de høyest lønnede spillerne fra ifjor er jo ute av klubben, og Runar tok jo også en skikkelig jafs av lønnsbudsjettet i fjor. Nå er jo sikkert noe av spillernes (og trenerteamets) lønninger bonusbasert knyttet til poeng, og siden poengfangsten var heller dårlig i fjor, var nok lønningene til denne gruppen noe lavere enn det man forhåpentligvis får i år. Denne bonusbaserte lønnsandelen får man jo håpe virkelig går i taket, og den vil jo uansett være liten forhold til de merinntektene mange poeng genererer.

                            Totalt sett er det neppe noen realistisk grunn til å tro at driften kan gjøres noe særlig mer kosntadseffektivt i år enn i fjor. Og inntektssituasjonen virker nogenlunde stabil, men her er det nok potensial til en betydelig forbedring gitt suksess på banen.


                            Samme økonomiske driftsituasjon som i fjor tilsier at vi trenger tilnærmet netto spillersalgsgevinster i størrelseorden på 5,2 millioner for at vi skal gå i break even. Er det realistisk at vi vil greie det år etter år? Spørsmålet er om denne måten å drive på i det hele tatt har livets rett i lengden gitt de samme rammebetingelsene. Tror neppe LSK kan regne med i snitt å få slike årlige gevinster fra spillersalg, men mulig er det. Klubben må nok belage seg på å trimmeorganisasjonen og den finansielle situasjonen ytterligere. Eventuelt komme opp med noe skikkelig smart på inntekstsiden.
                            Last edited by Gjedda; 24.02.2017, 21:08.

                            Kommentar

                            • vermu
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2008
                              • 1729

                              Opprinnelig skrevet av Gjedda

                              Veldig bra at klubben har lagt ut årsberetningen for 2016 til nedlastning på hjemmesiden! Fint om denne
                              nedlastningsmuligheten ikke bare er en midlertidig greie, men gis en permanent plass slik at den dermed gjøres tilgjengelig også
                              for ettertiden.

                              .
                              Takk for god oppsummering. Fine avsnitt også -). Bare en kommentar angående lønn til ledere. Synes du er vel idealistisk når du mener at folk skal ta en jobb for langt under markedslønn. Det viktigste er å finne så dyktige folk om mulig. Disse finner du ikke ved å tilby idealistisk lønn.

                              Ellers la jeg merke til at klubben, noe overraskende, ikke har budsjettert med leie av spillere i år. I tillegg er det vel bare budsjettert med drøye millionen i spillersalg.

                              Kommentar

                              • Tvilling
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Nov 2006
                                • 1462

                                Opprinnelig skrevet av vermu
                                I tillegg er det vel bare budsjettert med drøye millionen i spillersalg.
                                Da har vi vel nådd akkurat det målet (Var ikke summen på Ofkir omtrent på 1 mill). Men det spørs jo selvsagt på hva feks spiss vil koste

                                Kommentar

                                • vermu
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2008
                                  • 1729

                                  Opprinnelig skrevet av Tvilling
                                  Da har vi vel nådd akkurat det målet (Var ikke summen på Ofkir omtrent på 1 mill). Men det spørs jo selvsagt på hva feks spiss vil koste

                                  Tja, vi klarte jo ikke engang få millionen for Ofkir, så neste blir vel Bonke for 500 000.

                                  Kommentar

                                  • Wanker
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Aug 2005
                                    • 632

                                    Opprinnelig skrevet av Gjedda
                                    Klubben må nok belage seg på å trimmeorganisasjonen og den finansielle situasjonen ytterligere.
                                    De har vel tidligere varslet ytterligere kutt på inntil 5 mill, så dere har vel regnet ganske likt?

                                    Opprinnelig skrevet av Gjedda
                                    Eventuelt komme opp med noe skikkelig smart på inntekstsiden.
                                    Alle mann til http://lillestrom-kultursenter.no/omtale/?s=n5e8caw 1.april kl.18:30
                                    "Du får møte Jon Niklas Rønning, Mr. Entertainer(Morten Bergheim), Stina Stenerud & her Soul Replacement, Fat Fred & the Possumhunters, Blodsbrødre, Barmates og Loveshack, før det hele avsluttes utenfor med et storslagent fyrverkeri kl. 00.00. Du vil i tillegg kunne nyte pianoentertaineren George Coby i Scene 5."

                                    I tillegg bør det kunne bli solgt mange drakter i år. Skal selv ha to, en til dagens vektklasse, og reservedrakt for evt overgang til tungvekt...Kjøper kanskje også 2-3 smådrakter som gis bort på loppemarked, hvor noen smårollinger med skinnende øyne kanskje får oppfylt drømmen rimelig!
                                    Hunter S. Thompson:

                                    There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
                                    Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.

                                    Kommentar

                                    • kunden
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2005
                                      • 2281

                                      Fra RB:
                                      I 2016 gikk LSK nesten 4,3 millioner kroner i overskudd. Det er Åråsen-klubbens største overskudd noensinne som legges fram på årsmøtet tirsdag.

                                      Pluss mye annet godis

                                      LSK legger fram klubbens største overskudd noensinne takket være salget av Fred Friday. I 2017 budsjetterer klubben med både større publikums- og sponsorinntekter.

                                      Kommentar

                                      • Kanarivogel89
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • May 2006
                                        • 4281

                                        Vår nye midtbaneelegant er kjøpt med egne midler:

                                        "LSK kjøper Ezeh fra det nigerianske fotballakademiet Gee-Lec. Etter det RB-sporten kjenner til koster den sentrale midtbanespilleren drøyt én million norske kroner.

                                        Det er penger LSK har selv, og 19-åringen eies dermed hundre prosent av klubben."


                                        Deilig å se at vi har mulighet til å hente spillere for millionsum uten hjelp. Videre positivt at spissjakten ikke er avblåst av den grunn.

                                        Så får vi bare håpe at dette er penger LSK faktisk har, og at man ikke forskutterer med salg av f.eks. Bonke.
                                        Last edited by Kanarivogel89; 10.07.2017, 17:42.

                                        Kommentar

                                        • Kjell.T.Ring
                                          Poll St. Ring
                                          --==FORUMRUNKER==--
                                          • Dec 2005
                                          • 11796

                                          Overraskende og svært gledelig. At vi kan kjøpe spillere med egne midler hadde jeg ikke trudd.Lyset skinner sterkere og sterkere og dagen.

                                          Det å ikke måtte selge har potensielt veldig mye å si på summen man mottar også da man kan styre selv når spiller går og avvente riktig bud eksempelvis.
                                          Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎