Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MortenA
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2007
    • 3269

    Når styret nå skal redusere kostnadene, så tror jeg det kan være en ide å diskutere hvorvidt det er produktivt å ha fast ansatte i klubben. Trenere og spillere ansettes på tidsavgrensede kontrakter, så hvorfor skal ikke resten av administrasjonen gjøre det samme? Problemet med selskapsmodellen er at bl. annet arbeidsmiljøloven gjelder. Nå er AML noe jeg støtter opp under, men i en organisasjon som LSK kan den skape problemer når det må kuttes som nå. Så vidt jeg forstår så setter den grenser for hvem som kan permitteres først og hvem som må sitte grunnet ansennitet. Resultatet kan i så fall være at personer som klubben er tjent med å ha med videre blir permittert, og noen klubben hadde klart seg uten blir. Det kan godt være at jeg har misforstått, og i så fall håper jeg noen klarifiserer dette.

    Å gi åremålskontrakter kan være en løsning for å unngå at folk blir sittende langt over det som er gunstig. Vi hadde en situasjon for en del år siden hvor en tidligere daglig leder gikk rundt og hevet millionlønn for å drive med div. forefallende arbeid. Lignende situasjoner har vi absolutt ikke råd til å kaste bort penger på nå.
    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

    Kommentar

    • KFL109
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2003
      • 1958

      Opprinnelig skrevet av MortenA
      Når styret nå skal redusere kostnadene, så tror jeg det kan være en ide å diskutere hvorvidt det er produktivt å ha fast ansatte i klubben.
      Det er vanskelig i en fotballklubb hvor skillet skal gå mellom frivillig arbeid og ansettelser. Med sunn økonomi og drift bør det være rom for ansettelser, som gir stabilitet, forutsigbarhet og ikke minst avsatt tid for å få jobben gjort.

      Åremål kan brukes i lederposisjoner, eks. daglig leder. Åremålsstillinger krever ofte høyere avlønninger på grunn av usikkerheten det gjelder for den ansatte. Åremålsstillinger vil også tiltrekke seg personer som er trygge på at de er attraktive i andre stillinger, på godt og vondt. En åremålsstilling kan også sies opp.

      Arbeidsmiljøloven krever at en oppsigelse skal være saklig begrunna. Bedriftens økonomi er saklig grunn. Ansiennitet legges til grunn som hovedregel i norsk arbeidsliv når det gjelder rangering av hvem som må gå. (Sist inn, først ut.) Dette gjelder allikevel bare der flere er kvalifisert til jobben. Man kan ikke kreve at den nyansatte regnskapsmedarbeideren må gå i en nedbemanningsprosess hvis ikke noen av de som har vært ansatt lenger har de kvalifikasjonene som gjelder for å kunne overta jobben.

      Vidar Evje

      Kommentar

      • GIFKanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2009
        • 8243

        Og da har TIL kutta sportssjef-stillinga.

        Kommentar

        • MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3269

          Opprinnelig skrevet av KFL109

          Det er vanskelig i en fotballklubb hvor skillet skal gå mellom frivillig arbeid og ansettelser. Med sunn økonomi og drift bør det være rom for ansettelser, som gir stabilitet, forutsigbarhet og ikke minst avsatt tid for å få jobben gjort.

          Åremål kan brukes i lederposisjoner, eks. daglig leder. Åremålsstillinger krever ofte høyere avlønninger på grunn av usikkerheten det gjelder for den ansatte. Åremålsstillinger vil også tiltrekke seg personer som er trygge på at de er attraktive i andre stillinger, på godt og vondt. En åremålsstilling kan også sies opp.

          Arbeidsmiljøloven krever at en oppsigelse skal være saklig begrunna. Bedriftens økonomi er saklig grunn. Ansiennitet legges til grunn som hovedregel i norsk arbeidsliv når det gjelder rangering av hvem som må gå. (Sist inn, først ut.) Dette gjelder allikevel bare der flere er kvalifisert til jobben. Man kan ikke kreve at den nyansatte regnskapsmedarbeideren må gå i en nedbemanningsprosess hvis ikke noen av de som har vært ansatt lenger har de kvalifikasjonene som gjelder for å kunne overta jobben.
          Takk for redegjøringen. Er enig i at det kan være vanskelig å finne balansen mellom frivillighet og ansettelser, men det er verdt å diskutere. Er også redd at den ‘knallharde’ evalueringen klubben skal igjennom ender med et par symbolske handler som ikke løser noe som helst på lang sikt.

          Bruk av åremål er bare et forslag som jeg synes bør diskuteres. Min, muligens naive, tanke et at de som søker på åremålsstillinger i et idrettslag søker med ønske om å hjelpe til (og gjerne få profilert seg med tanke på videre karriere) i noen år, og da kan man muligens holde lønna lavere enn det som er vanlig. Man oppnår forhåpentligvis også jevnt tilsig av nye ideer. Det er godt mulig at det ikke er noen god ide, men det skader i hvert fall ikke å diskutere det.
          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

          Kommentar

          • knut
            Make knut Great Again
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2006
            • 9329

            Opprinnelig skrevet av knut
            Tromsø selger en spiller til Herenveen.

            ​​​​​De har budsjettert med spillersalg de og, sånn nedrykksklubber tydligvis driver å rører med kunstig åndedrett.

            Men der er de vel nå 2.5 Mill i pluss (100% mer enn hva de har sjansa på).
            Solgt en ung dude til Chelsea nå og for 6 Mill.

            De budsjetterte salg for 2.5 og har nå solgt for 11.

            Blir motsatt av oss detta


            Kommentar

            • plantemiddel
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Feb 2012
              • 797

              Opprinnelig skrevet av knut

              Solgt en ung dude til Chelsea nå og for 6 Mill.

              De budsjetterte salg for 2.5 og har nå solgt for 11.

              Blir motsatt av oss detta
              Så bra for Tromsø. Hva kosta nedrykket dem? 10 millioner?

              Kommentar

              • knut
                Make knut Great Again
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2006
                • 9329

                Opprinnelig skrevet av plantemiddel

                Så bra for Tromsø. Hva kosta nedrykket dem? 10 millioner?
                Har ikke klart å finne ut. Må ha plusstilgang for det meste av interessante overskrifter.

                Trond Mohn blir virkelig ekstra joker nord her.

                Kommentar

                • knut
                  Make knut Great Again
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2006
                  • 9329

                  Den mest interessante tråden og det er dørgende stille.

                  Årsberetningen blir første DRÅPE info?

                  Kommentar

                  • Oddis
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2006
                    • 2744

                    Opprinnelig skrevet av knut
                    Den mest interessante tråden og det er dørgende stille.

                    Årsberetningen blir første DRÅPE info?
                    Det er et ikke-tema i RB om dagen etter at det ble klart at klubben må kutte 10-15 mill. Er vel ikke mange dagene før vi ser kriseoverskrifter igjen ang økonomi.
                    Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

                    Kommentar

                    • plantemiddel
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Feb 2012
                      • 797

                      I tillegg til å kutte 10-15 millioner må de også selge noen. Så vidt jeg husker ble det i 2019 budsjettert med salg av spillere for over 10 millioner og gode plasseringer i både serie og cup. På toppen har de også fått seg noen ekstra utgifter i form av etterlønn, midlertidige trenere og oppvarming av gressbanen til langt uti desember. Mulig jeg er veldig pessimistisk, men med mindre de har gjort noe på inntektssiden i løpet av sesongen blir det fort et negativt resultat på rundt 15 millioner.

                      I år blir inntektene langt mindre. Flott med gladsakene i det siste, men skulle gjerne sett av noen i rb kunne rotet litt mer i dette også.

                      Kommentar

                      • Holterkanari
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Aug 2009
                        • 553

                        Håper bedriftene i nedslagsfeltet til LSK kjenner besøkelsestiden sin og går inn med midler nå- masse midler
                        ________________________
                        TB

                        Kommentar

                        • GIFKanari
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2009
                          • 8243

                          Når har midler og LSK vært en god kombinasjon? Den eneste det i så fall bør brukes store penger på er å kvitte seg med såpass med gjeld og utgiftsposter at klubben kan starte med ihvertfall noenlunde blanke ark. Klubben skal jo bli bærekraftig.

                          Kommentar

                          • G-Man
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2011
                            • 3120

                            Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                            Flott med gladsakene i det siste, men skulle gjerne sett av noen i rb kunne rotet litt mer i dette også.
                            Ikke få for store forventninger. Når det gjelder den journalistiske integriteten i forhold til LSK er RB på steinaldernivå.

                            Kommentar

                            • knut
                              Make knut Great Again
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2006
                              • 9329

                              Om Tokstad skulle dukke opp, så får det for all del være etter kontraktutløp til sommeren(?) eller evt om Godset slipper han gratis ned en divisjon, da vi ikke akkurat er en konkurrent! Lønn får han få etter liga.

                              Alt det positive som foregår nå begynner nesten for en utenforstående amatør å virke som tut og kjør.

                              Kommentar

                              • gilbert
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 3148

                                Noen små punkter om den økonomiske situasjonen, blant annet ut fra RBs dekning og intervjuer med Kokkim og Mesfin ved pressekonferansen for Geir Bakke.

                                Svært mye er naturligvis uavklart, og må nødvendigvis vente på avklaring til en vet enda mer om bidrag fra gamle og nye sponsorer, og om hvilke muligheter en kan realisere når det gjelder spillerstallen.

                                Men hovedbildet er at en må regne med et budsjett 10-15 millioner kroner mindre enn i 2019. Av dette er allerede rundt 5 millioner dekket ved at spillerne i sine kontrakter har klausuler om lønnsreduksjon og ingen eller svært lave bonusutbetalinger i OBOS-ligaen. Tre spillere er dessuten ute av stallen og av lønnsbudsjettet, og selv om enkelte er tilbake fra utlån, er lønnsbudsjettet også på denne måten lavere enn i 2019. Velviljen fra sponsorene har foreløpig vært oppløftende, men uten at en har full oversikt eller sikkerhet. Her jobber en, som normalt hvert eneste år, med flere sponsorer helt opp til seriestart. Stallen på 2 keepere og 22 utespillere er regna som et godt utgangspunkt, men det vil ganske sikkert bli salg (forhåpentligvis av Mathew) og utlån og/eller terminerte kontrakter for flere spillere (vi har nok alle noen favoritter til den lista). Klubben (Mesfin og Kokkim) er ganske klar på at det neppe blir spillere inn uten at noen går ut, Hvem som kommer og hvem som går må nok Geir Bakke få en måneds tid (og mer) på for å bli best mulig kjent med hver enkelt på trening, men noe kan også skje fortere.

                                Kokkim og klubben ellers har varsla at evalueringa og kuttene kan føre til at noen årsverk blir borte i administrasjonen, og at en også ser på organiseringa av hele det sportslige apparatet. Det legges opp til at en trekker mer på frivillig innsats på flere områder. Alt i alt er mitt inntrykk at "den økonomiske krisa i LSK", et årlig gjennomgangstema, som for mange andre norske fotballklubber, er alvorlig, men ikke dramatisk forverra sammenlikna med tidligere år.

                                gilbert

                                Kommentar

                                • bema0806
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Sep 2011
                                  • 521

                                  i følge rb så gikk Geir Bakke gratis til LSK fra S08.



                                  FIKK GÅ: Sarpsborg 08 lot Geir Bakke gratis til LSK selv om de hadde avtale med treneren til 2024.

                                  lite positiv ting i dagens tunge økonomi

                                  Kommentar

                                  • gilbert
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 3148

                                    RB-papir lørdag melder om tilbud om sluttpakke til ansatte i administrasjonen: To til fire skal bort.

                                    gilbert

                                    Kommentar

                                    • plantemiddel
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Feb 2012
                                      • 797

                                      Triste greier, rett og slett.

                                      Kommentar

                                      • ynnor
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • May 2008
                                        • 857

                                        Det vondeste ,er at mannen som tok de mange dårlige valgene som fikk oss ned fikk sluttpakke

                                        Kommentar

                                        • Fugl1120
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2005
                                          • 3528

                                          Spennende å se hva som skjer med Robert Lauritzen. Fremstår ganske uansvarlig å beholde en daglig leder som har tillatt det økonomiske uføret vi står i. Virker som den eneste i administrasjonen som ikke har fått tilbud om å søke sluttpakke, hvilket tyder på at man ønsker å beholde han i klubben. Det tror jeg kan være et riktig valg, men i en annen stilling.
                                          Lauken er vår venn!

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎