Sportsklubbens økonomiske situasjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BD
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Feb 2006
    • 1357

    Opprinnelig skrevet av ynnor
    Det vondeste ,er at mannen som tok de mange dårlige valgene som fikk oss ned fikk sluttpakke
    Det er feil. Mesfin har ikke fått sluttpakke.

    Kommentar

    • DoubleHi5
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2011
      • 3891

      Opprinnelig skrevet av Fugl1120
      Spennende å se hva som skjer med Robert Lauritzen. Fremstår ganske uansvarlig å beholde en daglig leder som har tillatt det økonomiske uføret vi står i. Virker som den eneste i administrasjonen som ikke har fått tilbud om å søke sluttpakke, hvilket tyder på at man ønsker å beholde han i klubben. Det tror jeg kan være et riktig valg, men i en annen stilling.
      Robert Lauritzen er den eneste som har sittet i en helt sentral posisjon gjennom hele fiaskoepoken i Sportsklubben. Han har mottatt fete lønnsutbetalinger fra LSK helt siden 1999.

      Smak på dette, venner. Denne mannen skal altså få lov til å fortsette, til tross for at han har det aller største ansvaret for klubbens sammenbrudd.

      Forskjellige styrer har kommet og gått, og Mesfin (som noen mener har hovedansvaret) har selvsagt ikke noen makt i klubben, sammenlignet med Lauritzen.
      Elska þetta félag

      Kommentar

      • GIFKanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2009
        • 8243

        Når man har stilling som sportssjef og daglig leder i en fotballklubb sier jo graden av ansvaret seg selv.

        Kommentar

        • BD
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Feb 2006
          • 1357

          Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
          Forskjellige styrer har kommet og gått, og Mesfin (som noen mener har hovedansvaret) har selvsagt ikke noen makt i klubben, sammenlignet med Lauritzen.
          Nå er det vel først og fremst det sportslige klubben har sviktet på...

          Kommentar

          • Holterkanari
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Aug 2009
            • 553

            Det er helt tragisk å se hvordan klubben raseres
            ________________________
            TB

            Kommentar

            • GIFKanari
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2009
              • 8243

              God lagjobbing av Lauritzen, Mesfin og Svesengen.

              Kommentar

              • Fugl1120
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2005
                • 3528

                Opprinnelig skrevet av BD

                Nå er det vel først og fremst det sportslige klubben har sviktet på...
                Det er nok mulig å hevde at økonomi- og klubbstyring har vært på tilsvarende lavt nivå.
                Lauken er vår venn!

                Kommentar

                • G-Man
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2011
                  • 3120

                  Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                  God lagjobbing av Lauritzen, Mesfin og Svesengen.
                  He he, de tre bukkene bruse. Den blinde leder den halte, og den med mest peiling av alle sitter og applauderer. Ta med Lennartsson, og oppskriften på fiasko er total. God bedring.

                  Kommentar

                  • fredpet76
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Feb 2004
                    • 1199

                    Å lire av seg så mye mot noen som ofrer all sin tid og familie synes jeg er lavmål. Så mye ufortjent kritikk er ikke verdig dette forum etter min mening. Jeg kan ikke nok om Lauritzen men sponsorpoolen som han har bygd opp skjer ikke av seg selv og er høyt verdsatt. Mesfin har i sin tid ansatt Ordinas og bygd opp et respektabelt akademi. Dette er bare starten. Isolert sett er ansettelsen av Lennartsson ikke noe å kritisere, og å lokke Geir Bakke fra Sarpsborg selv etter et nedrykk skal heller ikke kritiseres. Signeringer som Smarason, DP og Salquist bør heller hylles enn kritiseres. Når det gjelder Svesengen så er RB og han nesten eneste årsak til at jeg abonnerer på RB.

                    Selvsagt kunne ting blitt gjort annerledes og andre beslutninger blitt tatt, men kan dere kritikere gå litt mer i dybden på deres personangrep?
                    Last edited by fredpet76; 05.01.2020, 13:27.

                    Kommentar

                    • G-Man
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2011
                      • 3120

                      Opprinnelig skrevet av fredpet76
                      Selvsagt kunne ting blitt gjort annerledes og andre beslutninger blitt tatt, men kan dere kritikere gå litt mer i dybden på deres personangrep?
                      Det er i fotballen som i livet ellers, du kan være så dedikert og så sympatisk du bare vil, til syvende og siste er det resultatene du måles på. Og fasiten er at LSK har feilet både økonomisk og sportslig. Sett utenfra er det da underlig at de to som fredes er den som har ansvaret for det økonomiske, og den som har ansvaret for det sportslige. Jeg har ikke sett noen begrunnelse for hvorfor det ble slik, om andre kandidater ble vurdert, eller om styret mener dette var de best kvalifiserte kandidatene.
                      (Så kan jeg godt trekke tilbake uttrykket den blinde og den halte, det var både dumt og flåsete).
                      Når det gjelder Svesengen, så fremstår han i altfor stor grad som ledelsens talerør, og ikke den eksterne observatøren han skal våre. Han skal stille spørsmål, skal utfordre etablerte sannheter, skal ligge i forkant av prosesser, ikke dilte etter.
                      Vedr kritikken mot Lennartsson, så trenger vel neppe den utdypes. Jeg mener oppriktig at han og Deila er de eneste 2 trenerne i årets Eliteserie som ville sendt oss til OBOS.

                      Kommentar

                      • _Jonern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 4375

                        Når det gjelder Mesfin så synes jeg han har gjort såpass mye bra at han ikke fortjener avskjedigelse. Han har absolutt ikke vært feilfri, og jeg hadde selv et kritisk innlegg om spillerlogistikken som åpenbart var naiv og at troppen var feil sammensatt. Likevel har han fått til veldig mye spennende. Akademiet og Ordinas er nevnt. Forgjengeren hans hentet spillere som Brenden, Haakenstad og Melgalvis og så åpenbart ikke lenger frem enn én sesong av gangen. Mesfin har hentet spillere på en hylle langt over det man trodde var mulig. Dessverre har det ikke gitt resultater, men jeg synes han har gjort sin del av jobben. At det skulle gå så skeis med Lennartsson hadde de færreste trodd og jeg vil ikke laste han så mye for det. Han burde kanskje sett varsellampene blinke mye før, men dette er også styret sitt ansvaret. Jeg håper og tror vi treffer bedre denne gangen med Bakke.

                        Man må huske på at Mesfin er ganske ung og uerfaren i dette gamet. Skal man forvente at denne mannen skal gå feilfri helt fra starten? For meg blir det litt som å hogge huet av en 19 år gammel midtstopper som forærer en baklengs. Jeg synes det er klasseforskjell på Mesfin kontra Bjarmann, men utrolig nok har det gitt dårligere resultater foreløpig. Jeg mener det er litt tilfeldig og synes man burde være tålmodig med Mesfin. Han har et bankende LSK-hjerte og han jobber døgnet rundt for å gjøre en god jobb for klubben vår. Han er også en meget fin representant for klubben. Jeg mener vi bør være tålmodige med Simon og har stor tro på at resultatene vil komme.
                        ..................

                        Kommentar

                        • MortenA
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2007
                          • 3269

                          Når det gjelder det økonomiske, så er det vanskelig å vite hva som er styrets og hva som er Lauritsens ansvar. At han har gjort en god jobb med sponsorpoolen betyr ikke at han er rett mann som daglig leder. Det som er utvilsomt er at klubben har hatt store økonomiske problemer i mange år. Hans interne opprykk smaker litt av gutteklubben.

                          At Mesfin også rykket opp internt forsterker dette inntrykket. Mesfin virker for utenforstående å ha gjort en bra jobb. Allikevel står han sportslig ansvarlig for nedrykket. Sikkert urettferdig, men slik er det å være leder. Du får ros når ting går bra, og skylda når det går galt. Skal man være veldig streng, så er hans manglende evne til nå selge Mathew en stor årsak til nedrykket. Det salget kunne gitt klubben handlingsrommet til å skaffe den spilleren som kunne reddet oss fra nedrykket, eller tillatt at styret sparket Lennartson i tide. Min magefølelse er at styret håpet Lennartson skulle klare å lose dette i land denne sesongen slik at slapp/kunne vente med å sparke han før til sommeren. Lånet av Dyer var også en strek i regningen, og brukte ressurser som kunne hjulpet oss i sommervinduet. Godset sørget for å få ny trener og de nødvendige spillerne til å sikre plassen, noe vi ikke kunne. Mange av suksessene det pekes på har ennå til gode å gi konkrete resultater, og det er resultatene han vurderes på. Manglende erfaring er en forklaring, men ingen unnskyldning for dårlige resultater. Dersom det er årsaken, så er han ikke rett mann. Så brutal er toppidrett. Jeg liker Mesfin som type, og er veldig spent på utfallet av evalueringen.
                          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                          Kommentar

                          • DoubleHi5
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2011
                            • 3891

                            Opprinnelig skrevet av fredpet76
                            Å lire av seg så mye mot noen som ofrer all sin tid og familie synes jeg er lavmål. Så mye ufortjent kritikk er ikke verdig dette forum etter min mening.
                            Jeg aner ikke hva du sikter til her, men nedenstående er hva undertegnede skrev:

                            "Robert Lauritzen er den eneste som har sittet i en helt sentral posisjon gjennom hele fiaskoepoken i Sportsklubben."

                            Det er et ubestridelig faktum. Hvor sentral han var i blant annet det sinnsyke lånet, med ekstremt høye renter, som er fremlagt som noe av hovedårsaken til den elendige økonomien gjennom mange år, vet vel ingen utenforstående.

                            Hvis fakta er lavmål, så får vi være enige om å ha helt forskjellige oppfatninger av virkelilgheten!
                            Elska þetta félag

                            Kommentar

                            • Wanker
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Aug 2005
                              • 632

                              Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                              Hvor sentral han var i blant annet det sinnsyke lånet, med ekstremt høye renter, som er fremlagt som noe av hovedårsaken til den elendige økonomien gjennom mange år, vet vel ingen utenforstående.
                              Mulig jeg fantaserer, men har det ikke blitt sagt at Nordea krevde at det ble inngått fastrenteavtale? Det var forsåvidt greit, siden klubben også da hadde svak økonomi, og eksperter fortsatt pratet om at rentenivået burde ligge på 5-6%. Men MYE har forandret seg etter dette, og å hente penger er blitt nærmest gratis for bankene.
                              Nordea hadde fått mye god PR om de hadde sagt seg villig til å se på avtalen med noen års mellomrom. Selvfølgelig skal klubben betale mer enn flytende rente, men bankens fortjeneste er jo nesten uanstendig. Jeg griper meg selv i å tenke at Nordea ikke egentlig bryr seg om hva som skjer med klubben. Om det går i dass, kan de jo få Åråsen rett før Kjeller dør,og bygge mange nye, stygge bygninger der.
                              Hunter S. Thompson:

                              There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
                              Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.

                              Kommentar

                              • trigz
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 7003

                                Mesfin i intervju med Svesengen snakker om spillerlogistikk i nåværende situasjon, jeg hørte på litt i bakgrunnen. Salg skjer bare hvis klubben mener det er best for klubben, ditto nyervervelser, men sier også at det ville vært kostnadsdrivende for LSK hvis vi hadde stått med sju-åtte mann på kontrakt og måtte signere mange, siden de ville krevd mer penger for å spille i OBOS. Eller noe sånt. Tolker det mellom linjene slik at det ikke blir mange ut og inn i troppen i vinter, men Mesfin sier også at det kan bli nye fjes på trening etter hvert, uten å gi noen løfter i noen retning. Kanskje noen som hørte på hele intervjuet kan gjengi det bedre.
                                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                Kommentar

                                • G-Man
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2011
                                  • 3120

                                  Det er mulig å skille på personer og resultatet av innsatsen de gjør, både Mesfin ogLauritzen fremstår som hyggelige og dedikerte personer. Det jeg reagerte på var at begge så snart etter nedrykket åpenbart er fredet. Om det er resultatet av en evaluering, så skulle jeg gjerne visst litt om hvilke vurderinger som ligger til grunn. Slik det er nå, veltes alt ansvaret over på Lennartsson. Det kan godt være riktig, men da vil jeg gjerne se begrunnelsen for hvorfor klubben ser det slik, og hvorfor den som hentet Lennartsson tydeligvis er hevet over kritikk.

                                  Kommentar

                                  • GIFKanari
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2009
                                    • 8243

                                    Opprinnelig skrevet av G-Man
                                    Det er mulig å skille på personer og resultatet av innsatsen de gjør,
                                    Ikke ifølge fredpet. Og ikke forvent argumenter for hvorfor de fortsatt skal ha tillit, annet enn bare å tro og håpe.

                                    Kommentar

                                    • Grusom B
                                      Generalissimo Bellisimo
                                      • Nov 2003
                                      • 6248

                                      Opprinnelig skrevet av GIFKanari

                                      Ikke ifølge fredpet. Og ikke forvent argumenter for hvorfor de fortsatt skal ha tillit, annet enn bare å tro og håpe.
                                      Han kommer jo med en hel haug argumenter! Hva er dette for en tåpelig hersketeknikk?
                                      Ni principe ni rey...

                                      D10S!

                                      Kommentar

                                      • GIFKanari
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2009
                                        • 8243

                                        Opprinnelig skrevet av Grusom B

                                        Han kommer jo med en hel haug argumenter! Hva er dette for en tåpelig hersketeknikk?
                                        Det gjør han overhode ikke, tvertimot skriver han at Mesfin ikke kan kritiseres for noen avgjørelser på områder der resultater faktisk kan måles. Det eneste han argumenterer for er også det eneste Mesfin ikke kan måles på ennå, å ha ansatt en utviklingssjef og satsinga på talenter. Omtrent avskrift av det Svesengen mener vi skal avfinne oss med av grunner for at de som fortsatt sitter igjen med mest ansvar blir sittende.

                                        Klubben har et hierarki og en sportslig modell som deler ansvaret for klubbens prestasjoner. Under Mesfin har klubben bare fortsatt på en krystallklar nedadgående trend. At noen i det hele tatt mener at man ikke skal kunne diskutere dette er absurd. Skal man selge Mesfin som en ansettelse for fremtida, to og et halvt år etter at han ble ansatt, må man klare å argumentere mer detaljert for hvorfor. Å ansette en utviklingssjef og satse mer på talenter er ikke engang halve jobben. Og knapt annet enn helt nødvendig sett i lys av alle de penga som er brukt på å lede klubben ned i Obos.
                                        Last edited by GIFKanari; 06.01.2020, 14:33.

                                        Kommentar

                                        • Langballa
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • May 2014
                                          • 321

                                          Opprinnelig skrevet av Wanker

                                          Mulig jeg fantaserer, men har det ikke blitt sagt at Nordea krevde at det ble inngått fastrenteavtale? Det var forsåvidt greit, siden klubben også da hadde svak økonomi, og eksperter fortsatt pratet om at rentenivået burde ligge på 5-6%. Men MYE har forandret seg etter dette, og å hente penger er blitt nærmest gratis for bankene.
                                          Nordea hadde fått mye god PR om de hadde sagt seg villig til å se på avtalen med noen års mellomrom. Selvfølgelig skal klubben betale mer enn flytende rente, men bankens fortjeneste er jo nesten uanstendig. Jeg griper meg selv i å tenke at Nordea ikke egentlig bryr seg om hva som skjer med klubben. Om det går i dass, kan de jo få Åråsen rett før Kjeller dør,og bygge mange nye, stygge bygninger der.
                                          Er ikke renta hint på 10%? Det jeg har hørt men håper jeg har hørt feil

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎