Arne Erlandsen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • andersmm
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2006
    • 5764

    Jeg har vært litt avventende i forhold til å "dømme" Arne, men dagens kamp ble utslagsgivende.

    Dette er en blindvei. Det er rett og slett uforståelig på så mange plan. Taktisk er det helt hjelpeløst. Det er greit at vi satser på overganger, men da må man legge opp til en taktikk der man også får overgangsmuligheter. Vi ligger dypt med hele laget i 4-5-1 mot et lag som er oppe og presser med en gang vi får tak i ballen. Når vi faktisk vinner ballen så skjer det så og si alltid dypt på egen halvdel. Vi vinner aldri ball i de situasjonene der vi kan skape overtall eller ta overganger når vi stiller på denne måten, og Erling springer jo bare rundt på topp uten mulighet til å sette press på noen.

    Skal man spille på den måten så må man jo være dritgod på å spille seg ut bakfra og ha raske og tekniske spillere som kan spille seg gjennom en etablert motstander.

    1) Jeg tviler på at rask frispilling bakfra under høyt press har vært et fokusområde på treningsfeltet i år.

    2) Jeg synes vi har en ganske fin stall, og tror vi har mange spillere å bygge et lag rundt. Men det er jo ikke en gjeng ekstremt raske teknikere vi disponerer.

    2011-sesongen er et prima eksempel på hvorfor dette er en dårlig idé. Da hadde vi det beste kontringsspillet jeg kan huske å ha sett i Tippeligaen, men det var 100% avhengig av enkeltspillere. Björn og Ujah var et angrep i seg selv. På høsten var vi sjanseløse. Ikke fordi vi la om taktikken, men fordi taktikken ikke funka uten et par eksepsjonelle spillere på laget. Det er ok å legge opp til den taktikken om du har spillere til det, men det er ganske dødfødt uten.

    Da første omgang var over så tenkte jeg at Arne skulle være sur og tverr i pauseintervjuet, da jeg rett og slett ikke trodde vi fikk til det vi prøvde på. Det viser seg dog at han var fornøyd og syntes ting gikk etter planen. Han vil altså at vi skal spille sånn. Kampplanen er altså høye lange baller som kanskje treffer Erling, samt dødballer og lange innkast. Det finnes ingen antydning til faktisk spill, og vi mangler en individualistiske magiker eller to som kan skape problemer for motstander.. Arne synes det er sånn vi skal fremstå.

    Gang etter gang etter gang går vi til kamper med en ekstremt feig innstilling. Det finnes ingen ambisjon om å bli et lag som føre kamper. Mest av alt fordi det krever at man kan spille ball. Hadde vi hatt et eget spill hadde vi kunne brukt det fysiske fortrinnet vi tydeligvis har i laget til å legge press på motstander og gjenvinne ball. Nå bruker vi det for å kompensere for mangel på eget spill og ballinnehav. Jeg synes på ingen måte at possession og passningsspill er et mål i seg selv, men det er langt mer slitsomt å jage ball enn å ha den i laget. Jeg ser absolutt ingen tegn til positiv utvikling på dette feltet.

    Vi har utvikla oss i negativ retning i år. De beste kampene våre spilte vi på vårparten, og vi skapte mer sjanser enn noen andre i ligaen. Deretter har det bare gått lengre og lengre mellom de spillemessige lyspunktene. Jeg synes det er greit at vi vil være et fysisk lag som tar korteste vei til mål. Problemet er at vi ikke utfører dette veldig bra. Idag (og mange andre kamper) tupper vi ballen langt faen i vold når vi får den, istedenfor å benytte oss av midtbanen for å kjøre angrep. Vi har bra ballspillere i laget, som er i stand til å frakte ballen fremover og skape sjanser på en mindre tilfeldig måte enn mælinga vi så i dag.

    Det at man vil spille direkte betyr heller ikke at man må peisen ballen til helvete så fort det finnes en antydning til press. Det betyr heller ikke at man ikke kan holde ballen i laget. I blant må man hvile, og det er enklere å hvile med ball enn uten. Og bare fordi man vil spille direkte så betyr ikke det at man må slå lange baller på en lang faen. Vi har gitt fryktelig mye spilletid til tømmerstokker som ikke har gjort seg fortjent til startplass i år. Tagbajumi har vært hakket bedre, men Udo har vist nok til å være førstevalg 9/10 ganger.

    I sum er det så lite positivt å spore i spillet, at jeg blir helt oppgitt. Arne satt Leicester 15/16 som benchmark. Vi er Kamma i 2008.

    Jeg gleder meg til å se sportsplanen Simon Mesfin jobber på. En ting jeg forventer meg er en overgripende plan der klubben i større grad styrer det treneren holder på med, i stedet for carte blanche mandatet LSK tradisjonelt har gitt hovedtrenere. I samme åndedrag ser jeg gjerne en ærlig evaluering av årets sesong og veien videre, i lys av den sportsplanen. Jeg er oppriktig bekymret for 2018 sesongen om det fortsetter i samme spor. For å si det med klart språk; jeg tror ikke Arne er rett mann for LSK. Det er veldig lite som tilsier det. Alt har ikke vært mørkt i år, og Arne skal ha kred for noen positive ting. Vi er dog ikke avhengig av Arne for å rekruttere gode spillere fra lave divisjoner og bygge et lag som er fysisk godt rustet og jobber til fløyta går.
    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

    Kommentar

    • Totti21
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Mar 2004
      • 3499

      Opprinnelig skrevet av andersmm

      Jeg gleder meg til å se sportsplanen Simon Mesfin jobber på. En ting jeg forventer meg er en overgripende plan der klubben i større grad styrer det treneren holder på med, i stedet for carte blanche mandatet LSK tradisjonelt har gitt hovedtrenere. I samme åndedrag ser jeg gjerne en ærlig evaluering av årets sesong og veien videre, i lys av den sportsplanen. Jeg er oppriktig bekymret for 2018 sesongen om det fortsetter i samme spor. For å si det med klart språk; jeg tror ikke Arne er rett mann for LSK. Det er veldig lite som tilsier det. Alt har ikke vært mørkt i år, og Arne skal ha kred for noen positive ting. Vi er dog ikke avhengig av Arne for å rekruttere gode spillere fra lave divisjoner og bygge et lag som er fysisk godt rustet og jobber til fløyta går.
      Utrolig bra innlegg som oppsummerer veldig mange av de samme bekymringene jeg har hatt.
      Det siste punktet her som jeg siterer er i mine øyne nøkkelen for at LSK skal bli å regne med igjen over tid, og ikke bare i en og annen tilfeldig sesong. Ikke minst er det nøkkelen til en solid økonomi, da den ikke krever store utskiftninger hver gang vi får ny trener, og man kan peile seg inn på flere spillere med spisskompetanse som passer inn i klubben uavhengig av trener.

      LSK som klubb må ta kontroll, og skape en kontinuitet som ikke baserer seg på hvor mange år en trener sitter. De sitter sjeldent lenge, og er lite hensiktsmessig å bygge klubben rundt. Som jeg sa ved forrige korsvei også, så handler det da om å finne treneren som er best egnet til å gjennomføre klubbens filosofi, og ikke et trenernavn som skal snu opp ned på klubben basert på at de har oppnådd resultater i en annen klubb med helt andre forutsetninger og spillertyper.
      Det er også enorm forskjell på å drive en klubb fremover og tenke langsiktig kontra å skvise ut noen resultater over en kort periode. Det siste er Arne Erlandsen strålende til, og det var også årsaken til at jeg var en av forkjemperne for at han skulle hentes inn som redningsmann i fjor.
      Men, jeg var også ekstremt tydelig på at klubben ikke må la seg lure av de resultatene man klarer å skrape sammen på kort tid med et mannskap som hadde underprestert veldig frem til da, og som egentlig bare trengte noen som trykket på de riktige knappene for å få de nødvendige resultatene for å overleve.
      Det er utrolig mange klubber som har brent seg på akkurat det samme, og ansatt redningsmannen på en lengre kontrakt, og det hører rett og slett til sjeldenhetene at det fungerer over tid.

      Arne Erlandsen er på ingen måte rett mann for LSK. Selv om klubben skulle bestemme seg for at det er grunnprinsippene i hans fotball vi ønsker å dyrke i LSK, så finnes det fremdeles trenere der ute som er bedre egnet til å gjennomføre denne.
      Så er det jo et paradoks at intensiteten i spillet vårt er lavere enn på ekstremt lang tid. Viljen til, og trøkket i gjenvinningene var høyere under Runar Kristinsson og Magnus Haglund enn man opplever under Arne Erlandsen som snakker om hvor tøft det skal være å møte LSK, og som har bygd seg opp et image som en trener som krever at spillerne løper seg i senk hver kamp.
      Vi lar motstanderne spasere rundt med ballen inne på egen banehalvdel og godt inne på vår banehalvdel før vi setter inn et press når avstandene i laget uansett er så små at man knapt trenger å bevege seg for å dekke rom. En type forsvarsspill som det skal ekstremt lite til for å gjennomføre og implementere, men som gjør at veien frem til motstanderens mål blir veldig lang når man vinner ballen.
      Skal dette være i nærheten av å funke, så trenger man i det minste å «jukse» litt ved at man starter kontringene og de helhjertede løpene sine 1-2 trekk før man vinner ballen, slik man kan huske Mourinho sine beste lag har gjort. Men dette krever også en risiko som ikke Arne Erlandsen er villig til å ta før man ligger under og ikke har noe annet valg.

      La Arne Erlandsen fullføre sesongen og vinne cupen. Det har vi alle muligheter til nå.
      Så får han en verdig avskjed som LSK trener og kan i det minste bli husket for noe positivt istedenfor at man må kvitte seg med han halvveis inn i neste sesong når vi nok en gang havner i nedrykkskampen med en fotball som ikke fenger andre enn de som har bestemt seg på forhånd for at LSK handler om å ligge lavt, satse på kontringer og lange baller, bruke uendelig med tid på dødballer, og mener at Arne Erlandsen er best i verden på å gjennomføre dette. Så får vi se om vår nye og unge sportsdirektør tør å jobbe med å overbevise styret om å kvitte seg med en klubblegende som vinner cupen med LSK. Det er i alle fall liten tvil om at det er til det beste for klubben.
      Last edited by Totti21; 06.11.2017, 10:20.

      Kommentar

      • _Jonern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 4376

        Jeg forstår ikke helt hva Arne holder på med i enkelte kamper. Jeg kan heller ikke huske at han noen gang har vært SÅ defensiv og feig i tidligere år. Vi har et uerfarent lag, det er riktig. Men samtidig er dette laget godt nok til å kunne by på mer enn å parkere bussen. Det har vi jo sett tidligere i år. Kampen i går var ikke livsviktig, så gjør heller et ærlig forsøk da. Å tape var ikke krise uansett. Det vi så i går bør ikke representere Lillestrøm Sportsklubb på noen som helst måte. Og dette er ikke noe "treneren må gå"-opplegg, men du kan bedre enn det her, Arne! Tapet i går legger jeg 100% på han og den katastrofale inngangen til denne kampen. Finnes det noen lag i verden lenger som bruker 4-5-1? Den formasjonen må skrinlegges asap! Vi var egentlig like dårlige i den formasjonen borte mot FKH, men fikk med poeng på den ene sjansen vi skapte.
        ..................

        Kommentar

        • LS89
          Kamptrådkongen
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2013
          • 3314

          Hvis målet til klubben er å unngå nedrykk år etter år så forstår jeg valget med Arne. Han er jo en garantist for nettopp dette. Men å tro på gull og grønne skoger (er klar over cupfinale), medalje har jeg vanskelig for å se for meg. Først og fremst med inngangen til bortekamper, spesielt i høst har det vært helt grusomt. Vi har i mine øyne alt for stor respekt for motstanderne vi møter. Jeg synes Sves beskriver det godt i sin spalte i dagens RB.

          Jeg blir også oppriktig bekymret at han legger lista over eget lag så lavt. For meg virker det nesten som han ikke alltid har tiltro til eget lag.

          På en annen side har jeg full forståelse for at klubben ønsket å forlenge med Arne etter at han reddet klubben fra fiaskoen til hans forgjenger. Arne får mye ut av lite ressurser, og det var nok også litt av grunntanken bak ansettelsen.

          Husk, vi har ingen Petter Vaagan Moen, Johan Andersson, Riise, Lundemo, Palmasson, Ujah, BBS, Nosa eller Fofana å lene oss på. Vi erstattet etablerte spillere med 2.div, obos, og 1.div i Sverige. Det skulle bare mangle at laget ville variere stort denne sesongen i prestasjonene. Dog forstår jeg og er enig i kritikken mot Arne i enkeltkamper, spesielt bortekamper at vi blir for passive, med for stor respekt og blir dernest handlingslammet fremover. Å sette Erling aleine på topp mot Acosta og Woormgor skjønte vel alle var rimelig dødfødt. Tror en spiller som Tagbajumi hadde passet godt ved siden av Erling i går mot sterke Acosta og Wormgoor.

          Kampen i går var kanskje noe av det verste og tannløse jeg har sett denne sesongen. Taktikken ryker jo allerede etter 8 minutter, og virker det som Arne ikke har noen plan B. Så også RB hadde laget en tabell med de første 45 min denne sesongen så ville laget ligget desidert sist. Der har vi det største ankerpunktet med Arne som flere har nevnt. Vi starter kampene rett og slett for passivt og defensivt.

          Arne har vel kontrakt ut neste sesong. Og jeg er vel rimelig sikker på at han får fullføre den. Ville sett noget spesielt ut hvis han fikk sparken etter vi eventuelt avslutter med et cupgull.

          Ja til Arne ett år til - men da ønsker jeg å se et lag som er går rett i strupen oftere fra start av enn det vi har sett denne sesongen. Jeg ønsker ikke å se et lag parkere så til de grader bussen i hver bortekamp og ende opp med 75-25 i ballbesittelse. Det er grusomt kjedelig å se på. Resultatene borte bekrefter jo også dette.

          Kommentar

          • Wanker
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Aug 2005
            • 632

            Opprinnelig skrevet av andersmm
            ...Da første omgang var over så tenkte jeg at Arne skulle være sur og tverr i pauseintervjuet, da jeg rett og slett ikke trodde vi fikk til det vi prøvde på. Det viser seg dog at han var fornøyd og syntes ting gikk etter planen. Han vil altså at vi skal spille sånn. Kampplanen er altså høye lange baller som kanskje treffer Erling, samt dødballer og lange innkast. Det finnes ingen antydning til faktisk spill, og vi mangler en individualistiske magiker eller to som kan skape problemer for motstander..
            Tenkte akkurat det samme da jeg hørte intervjuet - har han helt resignert? OK - vi har backer som sliter med ballwatching på innlegg, og en keeper med store hull i feltarbeidet, men da blir det jo rent selvmord å invitere også de mest tannløse motstandere til å pumpe massevis av innlegg.

            Jeg har ofte tenkt på hvordan sesongen hadde vært med Sheriff. Han kunne fylt både midstopperplass og "Bonke"-rollen. Vi har jo en ganske magisk spiller i Matthew, men han ligger jo alt for lavt i banen til å kunne skinne. Matthew og Charles har dessuten mange hull i det defensive arbeidet, noen andre må ha rollen som ryddegutt/jordfreser.

            Jeg var en del på treningene i sommer, og Arnes mest brukte ord var da "Play and move", "Want the ball", "Show yourself". Det rimer jo bare ikke med måten man spiller på i virkeligheten, så hvem har skylda for det?
            Hunter S. Thompson:

            There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
            Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.

            Kommentar

            • andersmm
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2006
              • 5764

              Opprinnelig skrevet av Totti21
              Så får vi se om vår nye og unge sportsdirektør tør å jobbe med å overbevise styret om å kvitte seg med en klubblegende som vinner cupen med LSK. Det er i alle fall liten tvil om at det er til det beste for klubben.
              Det er her dette blir vanskelig. Jeg har tro på Simon Mesfin som sportssjef. Ja, vi endte opp med Mesfin etter den sedvanlige, introverte rekrutteringsprosessen, men det virker også som en fyr som har bygget karrieren på hardt arbeid og utdanning. Sånn sett er det kanskje det beste vi kunne håpe på, prosessen tatt i betraktning. De siste årene har folk stort sett snubla inn dørene på Åråsen i egenskap av tidligere spillerkarrierer. Runar som det grimmeste eksempelet. Det kan det virke som Mesfin har en annen tilnærming til klubbdrift. Jeg har i alle fall aldri hørt Bjarmann uttale ordet "sportsplan" før.

              Det som bekymrer meg er hvorvidt Mesfin har nok autoritet og "kapital" på Åråsen for å drive igjennom en sånn beslutning. Selv om han ønsker å endre dette, så er det ikke gitt at han får gjennomslag, og da blir han jo vingeklipt i rollen sin, før han egentlig har fått startet. Det medfører jo også en risiko for hans egen del, da han eventuelt blir syndebukk om ting skjærer seg.

              Arne slår meg heller ikke som en trener som tar instrukser fra andre. Han har jo uttalt at "enerådende" er en riktig beskrivelse av hans trenergjerning. Og det var vel også det mandatet han fikk av Bjarmann da han signerte, da Torgeirs forståelse av sportssjef-rollen først og fremst handler om spillerlogistikk. Her finnes det åpenbart en utfordring. Mesfin kan skrive sportsplan til han blir blå i trynet, men om ikke den sportsplanen reflekterer Arnes ønsker, så kommer ikke Arne til å arbeide etter planen.

              Mesfin har med andre ord et jævla vanskelig valg her. Jeg mener at dette er et veldig viktig grep, og med tanke på utviklingen på Åråsen de siste årene har vi ingen tid å miste. Arne skal ha honnør for den jobben han har gjort for klubben opp igjennom, og om han tar cupen så er det helt fantastisk. Dessverre holder vi tilbake klubbens utvikling så lenge han sitter som hovedtrener.
              "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

              Kommentar

              • blahbla
                Medlem
                Bøffel
                • Jul 2008
                • 35

                Arne er fremtidens mann, ekstrem løps og kontringsstyke er fokus. Det tror jeg er eneste vei en klubb som LSK kan hevde seg også mot lag utenfor Norge. Alle lag/trenere har elendige kamper, Haglund hadde ihvertfall drøssevis. Det ser alltid ille ut hvis man ikke får til spillet.

                At man måtte selge Bonke var nok riktig iforhold til økonomi og nye spillere, men man får svi iforhold til resultater kortsiktig.

                Cupfinale og fortsatt eliteseriespill med en såpass fersk stall bør være godt innenfor godkjent.

                Kommentar

                • andersmm
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2006
                  • 5764

                  Opprinnelig skrevet av blahbla
                  Det tror jeg er eneste vei en klubb som LSK kan hevde seg også mot lag utenfor Norge. Alle lag/trenere har elendige kamper, Haglund hadde ihvertfall drøssevis. Det ser alltid ille ut hvis man ikke får til spillet.
                  Det høres ut som samme logikk NFF bruker når de tar idiotiske valg rundt terminlista. "Vi må gjøre dette for å hevde oss i Europa". Noe som er idiotisk all den tid få norske lag en gang klarer å kvalifisere til Europa. På samme måte blir det søkt å prate om at Arnes stil er bra for å hevde seg mot lag utenfor Norge. La oss først hevde oss i Norge. Det gjør vi ikke i dag med de grepene vi tar, og Arne insisterer selv på at en trener skal måles på faktiske resultat. Derfor har jeg liten tro på at det blir så mye bedre enn det er.

                  Ekstrem løpsstyrke har vi, men kontringsspillet vårt er ikke veldig ekstraordinært. Når vi starter som vi gjorde i går blir det tilnærmet umulig å ha et effektivt kontringsspill, og den ekstreme løpsstyrken benyttes til å løpe mellom. Jeg er helt enig i at løpsstyrke er superviktig for et lag som vårt, men vi klarer ikke å dra fordel av det sånn som vi spiller. Løpsstyrken brukes på å jage ball eller på å ta ekstremt tunge løp offensivt fra langt inne på egen halvdel. Alt dette hadde vært greit om det skjedde fordi vi ikke klarte å utføre det vi prøvde på, men Arne var veldig tydelig både i pausen og etter kamp. Det var dette vi prøvde på.

                  Haglund hadde drøssevis av dårlige kamper ja, men vi forsøkte ihvertfall ta tak i kampen og styre da han var trener. Og vi ble bedre og bedre, selv om fremgangen tok litt tid. Jeg har ikke noe problem med å svelge en kamp med rævva fotball om jeg vet at laget gjør sitt beste, men mislykkes med å utføre en plan. Jeg blir derimot vettskremt når vi leverer rævva fotball blottet for ambisjoner, og dette helt klart er trenerens plan og intensjon. Vi møtte Brann borte, og kampplanen indikerer at vi har gitt opp alt håp før Nystemten har spilt ferdig.
                  "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                  Kommentar

                  • blahbla
                    Medlem
                    Bøffel
                    • Jul 2008
                    • 35

                    Vi har ekstremt gode muligheter til å kvalifisere oss til europa nå. Hevder vi oss ikke i Norge da? I mitt enkle hode vil jeg også tro at det da er lurt å øve på den stilen som gir oss størst sjans til å få best resultater mot de som er best.

                    Tror du prøver å misforstå Arnes uttalelser her også, kanskje han var fornøyd med at vi ga bort lite og fikk noen dødballer og sjanser selv. Og så ser litt mellom fingrene på at de spilte bort ballen på kontringene som da gir publikum en kjedelig fotballkamp. Tror du virkelig at Arne ikke har ambisjoner om å spille bedre fotball enn den kampen?

                    Og nei, vi har ikke ekstrem løpsstyrke enda. Men det kommer, man blir ikke best trent i løpet av en sesong. Kontringsspillet kommer til å bli bedre og bedre etterhvert som laget blir bedre trent.

                    Kommentar

                    • Totti21
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2004
                      • 3499

                      Opprinnelig skrevet av blahbla
                      Vi har ekstremt gode muligheter til å kvalifisere oss til europa nå. Hevder vi oss ikke i Norge da?

                      Kontringsspillet kommer til å bli bedre og bedre etterhvert som laget blir bedre trent.

                      Kan vi ikke bare kvitte oss med noen fotballspillere og bytte de mot noen mellomdistanseløpere da? Så kanskje vi blir skikkelig bra på kontringer.
                      Litt satt på spissen naturligvis, men det er altså lite som tyder på at det er treningsgrunnlaget og løpskapasiteten som gjør at vi ikke presterer bedre. Spesielt ikke når vi kanskje bruker minst krefter av samtlige lag i Eliteserien uten ball med vårt lave press og lave intensitet. Det at vi også bruker ekstremt mye tid på dødballer som trekker ned tempoet i kampene er også med på å gjøre behovet for å være bedre trent enn vi allerede er mindre.

                      Vi er vel kanskje blant de lagene med best utholdenhet og løpskapasitet hvis man skal tro det Arne E sa i vinter, men er blant lagene som trenger det minst og utnytter det dårligst basert på fotballen vi spiller. Det er riktignok fint å kunne løpe 70 meter rett fremover når man vinner ballen langt inne på egen banehalvdel, men det krever enda mer fysisk om man skal presse og jage ballen høyere i banen og dra opp tempoet i kampene sine istedenfor å trekke det ned.

                      For øvrig har Kongsvinger, Follo og Hødd spilt cupfinale i løpet av de siste 7 årene som 1.divisjonsklubb. Hevder de seg i Norge? Av disse er det morsomt nok kun Follo som spilte en fotball som er i nærheten av like passiv og defensiv som dagens LSK.

                      Kommentar

                      • knut
                        Make knut Great Again
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2006
                        • 9359

                        Arne har ikke gode nok spillere til sin fotball.

                        Og han har ikke trent dem i senk.

                        Gi meg noen mål a. Ingen type fotball som begrenser det å skåre - så til de grader. Går mest på ferdigheter.

                        Er det noe Arne må bli flinkere på så er det å bruke unge spillere litt mer aktivt. Ikke bare fem minutter her og der.

                        Uansett: Redd oss Kippe!

                        Kommentar

                        • Totti21
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3499

                          Opprinnelig skrevet av _Jonern
                          Og å sammenligne denne sesongen med siste sesongen til Runar er totalt skivebom. Runar mistet grepet om spillergruppa totalt rundt sommeren da Friday ga fullstendig faen, men fikk spille uansett. Det var tydelig murring i spillergruppa og laget gikk mer eller mindre i oppløsning. 0-5 for Stabæk i treningskampen markerte starten på dette, før det ble etterfulgt av noen grusomme kamper etter sommerferien og en generell syltynn høst, som var ufattelig mye dårligere enn det vi har vært i år. Erlandsen er også en tydelig leder og har en bestemt og tydelig filosofi. Runar hadde ingenting og vi var et cowboy-lag av dimensjoner. Synes ikke det kan sammenlignes med årets utgave, der vi har en gjeng profesjonelle spillere som yter maks. Med litt mer erfaring og 3-4 nye spillere inn så kan dette bli ganske bra.

                          Forøvrig sier også jeg at laget er bedre enn å bare ligge lavt og kjøre kontringer. Det skrev jeg også i det forrige innlegget mitt og det er noe også jeg har vært misfornøyd med i det siste.
                          Jeg skal gi deg helt rett i en ting, og det er at Erlandsen er langt mer tydelig, og har mye mer kontroll på det han gjør enn Runar K hadde. Men, det gjør det enda mer skremmende det man ser. Hva får deg til å tro at han skal endre seg når det kommer til inngangen til kampene når dette er signaler man så allerede i de de første serierundene? Selv i den veldig uheldige kampen mot FKH er det ikke like tilfeldig at vi kommer under 0-1. Der er det igjen når vi skal jage og tar risiko i spillet vi presterer godt.

                          Kan det være at vi har et mannskap som er bedre egnet for å spille offensiv og fri fotball? Backene våre oser av kvalitet og vilje offensivt, men på langt nær like mye defensivt. Udoji, Matthew og Charles har sine klare styrker når laget vårt har ballen og er i angrep.

                          Ikke minst mener man altså at laget er veldig godt trent fysisk, men spiller en fotball med så lav intensitet og presshøyde at motstanderen knapt trenger å trekke pusten. De får lov til å styre, kontrollere og bygge opp selvtillit med ballen fordi vi altså ligger 15 meter inne på egen banehalvdel å venter på motstanderen fordi vi er så fryktelig redde for å gi motstanderen rom å angripe i.
                          De beste lagene som spiller direkte fotball går for å vinne ballen langt inne på motstanderens banehalvdel, fordi gevinsten er så utrolig høy om man lykkes med det. Da kommer også ballinnhavet fordi man nekter motstanderen å ha den, ikke fordi man er så fryktelig interessert i ha den lenge selv.
                          LSK kan begynne med å finne en trener som har dette som intensjon. Samtlige med den innstillingen vil overgå det Arne Erlandsen driver med akkurat nå. Det å forsvare seg med to firere i sone så langt inne på egen banehalvdel kan samtlige trenere i de 5 øverste divisjonene med et eller annet NFF trenerkurs sannsynligvis instruere i, så det trenger vi i alle fall ikke Arne Erlandsen for å lykkes med.

                          Jeg kunne levd med dette om man hadde levert veldig gode resultater, og det er jo også det eneste Arne E er ute etter å evalueres på selv. De har i mine øyne vært alt for dårlige, og kombinert med en nedadgående kurve og en fotball som ikke finnes utviklende gjør at jeg mener det er helt kritisk at man gjør noe nå. At flere supportere og klubbledelsen selv er så forbanna fornøyd med å overleve år etter år irriterer meg grenseløst og hemmer klubbens utvikling ekstremt mye.

                          Som sagt tidligere, så var jeg blant de største forkjemperne for at Arne E skulle inn som redningsmann. Enkle prinsipper, og evnen til å skvise en sitron tom for en kort periode er han en mester på. Over tid mente jeg da, og enda mer nå at det var en skandale. Det er to helt forskjellige jobber, og jobben som redningsmann kan ikke brukes som referanse for hva man skal levere over tid. Noe man også har sett nå.

                          Heldigvis har vi fått inn en ny sportssjef som forhåpentligvis gjør en jobb med sportsplanen, der man konkluderer med at Arne Erlandsen faktisk ikke passer inn i klubbens planer. Hvis man i tillegg klarer å være lojal mot denne over tid er det kanskje håp igjen, og det er også der kontinuiteten må begynne. Ikke i en trener.

                          Kommentar

                          • Gjest

                            Opprinnelig skrevet av Totti21

                            ... Samtlige med den innstillingen vil overgå det Arne Erlandsen driver med akkurat nå. Det å forsvare seg med to firere i sone så langt inne på egen banehalvdel kan samtlige trenere i de 5 øverste divisjonene med et eller annet NFF trenerkurs sannsynligvis instruere i, så det trenger vi i alle fall ikke Arne Erlandsen for å lykkes med.
                            Du fremstiller Arne som den mest udugelige treneren på denne jord. Mens det virker som om du mener at vi kunne ha hentet/ kan hente verdens beste trener uten problemer. I din verden så burde vi enkelt ha vunnet serien i år med en tiki taka prest. Du maler veggen så svart/hvit at alle farger forsvinner. Skal du ha med flere på din anti-Arne propaganda, så vil jeg anbefale deg en mer realistisk framtoning. For Arne er ingen apekatt som har rømt fra dyrehagen, og som blir foret av LSK kun på grunn av hvor han ble født og fostret.
                            Han har veldig gode resultater å vise til på CV'n, han har fått unge menn uten erfaring på toppnivå til å gruse de fleste lagene når det kommer til målsjanser. Og det vil overraske 99% av de som følger med laget om LSK ikke kommer seg høyt på tabellen neste år med en gjeng som har fått mye mer erfaring, ispedd noen kvalitetsspillere som vil fjerne akilleshælene til laget. Å være så ekstremt nedlatende til et lag som for første gang på mange år har kommet til flere sjanser enn motstanderne i 80+% av kampene blir i mine øyne useriøst. At du finner ting som bør gjøres bedre, er en selvfølge siden alle lag har rom for forbedring. Jeg har også full forståelse for at at du ønsker å se en annen form for fotball, det er fint med flere farger, men du har ingen grunn til å framstille Erlandsen som en idiot.

                            Kommentar

                            • Totti21
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2004
                              • 3499

                              Opprinnelig skrevet av biggie
                              Skal du ha med flere på din anti-Arne propaganda, så vil jeg anbefale deg en mer realistisk framtoning. .
                              Jeg har nå forsøkt på dette også, men i og med at flere av dere i fullt alvor mener at det er en bragd av Arne Erlandsen å redde dagens mannskap fra nedrykk, så vet jeg ikke om en realistisk fremtoning er noe å snakke om her inne. Tydelig at det er to ytterpunkter her, og ikke bare jeg som maler i svart/hvitt.

                              Jeg tror ikke LSK kunne hentet verdens beste trener og maser ikke om tiki-taka, men sannsynligheten for at Arne Erlandsen i det hele tatt er i nærheten av det beste vi kunne funnet er vel heller ikke så veldig realistisk som du er opptatt av å snakke om. Som jeg skriver, så handler det ikke om spillestil, men om utførelse. Direkte fotball må man gjerne spille, men de lagene som mestrer dette best har et høyere press og en annen intensitet i spillet enn vi har som inngang til kampene våre. Egentlig bekrefter jo bare det vi i snitt presterer i kampene våre etter at vi kommer under 0-1 at Arne Erlandsen bommer gang på gang i inngangen til kampene sine.

                              Arne er ikke en idiot, men han er feil mann, i feil klubb, til feil tid. Arne fremstår tvert i mot som en oppegående og smart fyr, men med et fotballsyn som ikke er spesielt moderne, utviklende eller fremtidsrettet. Noe jeg altså ikke ønsker i klubben. Personen Arne Erlandsen har jeg fremdeles ikke et negativt ord å si om, og 2001 sesongen er fremdeles mitt morsomste år som LSK supporter. Uten at det har en dritt å si for 2018 sesongen.
                              Last edited by Totti21; 21.11.2017, 12:56. Begrunnelse: Jeg var naturligvis supporter i 2001, ikke trener... :-)

                              Kommentar

                              • G-Man
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2011
                                • 3136

                                Opprinnelig skrevet av Totti21
                                Kan det være at vi har et mannskap som er bedre egnet for å spille offensiv og fri fotball? Backene våre oser av kvalitet og vilje offensivt, men på langt nær like mye defensivt. Udoji, Matthew og Charles har sine klare styrker når laget vårt har ballen og er i angrep.
                                Det er jo 100% riktig. Og derfor er LSK trolig dey kjedeligste laget i Eliteserien fra start, og et av de morsomste etter at vi (obligatorisk) havner under 0-1.

                                Kommentar

                                • Gjest

                                  Opprinnelig skrevet av Totti21

                                  Jeg har nå forsøkt på dette også, men i og med at flere av dere i fullt alvor mener at det er en bragd av Arne Erlandsen å redde dagens mannskap fra nedrykk, så vet jeg ikke om en realistisk fremtoning er noe å snakke om her inne. Tydelig at det er to ytterpunkter her, og ikke bare jeg som maler i svart/hvitt.
                                  Nå kan det være at det er andre enn meg du sikter til, men jeg er ikke i nærheten av å se på det som en bragd at Erlandsen reddet mannskapet fra nedrykk. Og det tviler jeg på at mange andre er heller.

                                  Det som er imponerende, er at LSK har i gjennomsnitt har skapt 5,384 målsjanser pr kamp og hatt 4,316 mot, noe som gjør at vi gjennom hele sesongen har skapt 1,068 målsjanser mer enn motstanderen pr kamp. Det er kun Sarpsborg og RBK som har bedre differanse, og de er vesentlig bedre med 1,723 og 1,719.

                                  Du vil sikkert argumentere med at det er naturlig at LSK ligger langt opp siden de har blitt liggende under, og må jage mål. Men hvilke lag er det som har dårligst differanse? Viking og Sogndal med -1,069 og -1,351. Så det ligger ingen automatikk i at et lag som ligger under skaper flere sjanser.

                                  Med bedre uttelling så hadde LSK vært med i kampen om medaljene i serien! Det er imponerende! Og at vi er i cupfinalen er også en bragd, uansett hvor mye du prøver å snakke det ned!

                                  Noe som gjør at jeg ser veldig lyst på LSK under Erlandsen i 2018 er som jeg har skrevet før at førstereiseguttene i stallen, som Haakonstad, Rafn, Melgalvis, Charles osv. er mer rutinerte og trolig vil prestere enda bedre enn de har gjort denne sesongen. Vi har allerede signert en venstrekant og en spiss som trolig vil heve nivået betraktelig. Og i tillegg så er jeg ganske sikker på at vi vil få en eller to spillere til som vil heve kvaliteten på laget. Så med dette alene så er jeg sikker på at laget vil få vesentlig bedre uttelling på målsjansene sine, og havne langt oppe på tabellen. Hvor langt vil avhenge mye av spillerne i de offensive rollene, og flyten i starten av sesongen.

                                  Du skriver selv at 2001 er ditt morsomste år som som LSK supporter. Så skjønner at du på et eller annet tidspunkt har blitt skuffet og tydeligvis fryktelig bitter på Erlandsen. Men kan du ikke skvære opp med han over en kaffekopp da? Lufte dine synspunkter med han og sikkert få oppklart noen misforståelser.
                                  For du blir uansett ikke kvitt han på et drøyt år, så da er det jo mye hyggeligere å diskutere konstruktive ting på dette forumet. Er jo ikke noen grunn til å male et bekmørkt og trist bilde når man har et vakkert landskap rundt seg som bader i sol.



                                  Kommentar

                                  • tarsen
                                    Medlem
                                    Bøffel
                                    • May 2015
                                    • 32

                                    Opprinnelig skrevet av biggie


                                    Det som er imponerende, er at LSK har i gjennomsnitt har skapt 5,384 målsjanser pr kamp og hatt 4,316 mot, noe som gjør at vi gjennom hele sesongen har skapt 1,068 målsjanser mer enn motstanderen pr kamp. Det er kun Sarpsborg og RBK som har bedre differanse, og de er vesentlig bedre med 1,723 og 1,719.

                                    Du vil sikkert argumentere med at det er naturlig at LSK ligger langt opp siden de har blitt liggende under, og må jage mål. Men hvilke lag er det som har dårligst differanse? Viking og Sogndal med -1,069 og -1,351. Så det ligger ingen automatikk i at et lag som ligger under skaper flere sjanser.

                                    Med bedre uttelling så hadde LSK vært med i kampen om medaljene i serien! Det er imponerende! Og at vi er i cupfinalen er også en bragd, uansett hvor mye du prøver å snakke det ned!
                                    Statistikken er imponerende nok. Og understreker bare at vi i mange kamper i år har vært det beste laget når vi faktisk har gjort en innsats for å jage mål. Mitt inntrykk er likevel at vi i inngangen til altfor mange kamper ser ut som vi vil forsvare oss til et hederlig 0-0. Spørsmålet da blir hvorfor?

                                    Kommentar

                                    • Totti21
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Mar 2004
                                      • 3499

                                      Opprinnelig skrevet av biggie

                                      Du skriver selv at 2001 er ditt morsomste år som som LSK supporter. Så skjønner at du på et eller annet tidspunkt har blitt skuffet og tydeligvis fryktelig bitter på Erlandsen.
                                      Den gang var LSK annerledeslaget i form av at "alle" skulle herme etter RBK sin suksess med 4-3-3. Da uttalte også Arne Erlandsen noe som "for å ta igjen Rosenborg nytter det ikke å kopiere de", og gjorde i et par av sine sesonger suksess med akkurat dette, der 2001 ble makssesongen der man hadde bra flyt og traff bra med spillergruppa.

                                      Så er det sånn at fotballen utvikler seg hele tiden. Det er få trenere som var på topp i 2001 som fremdeles er det, og det er gjerne en grunn til det. Dessverre er LSK en klubb som lever utelukkende på fortiden sin, og har gjort dette alt for lenge. Dette er ansettelsen av Arne Erlandsen også et resultat av.

                                      Jeg er verken skuffet eller bitter på Arne Erlandsen. Han vil nok det beste for klubben, selv om jeg ikke mener han er det beste for klubben. Men, jeg er skuffet og bitter på de som har styrt klubben de siste årene og hvordan man har ansatt folk på slump og basert på relasjoner/vennskap.

                                      Kommentar

                                      • trigz
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 7020

                                        Opprinnelig skrevet av Totti21
                                        Jeg er verken skuffet eller bitter på Arne Erlandsen. Han vil nok det beste for klubben, selv om jeg ikke mener han er det beste for klubben. Men, jeg er skuffet og bitter på de som har styrt klubben de siste årene og hvordan man har ansatt folk på slump og basert på relasjoner/vennskap.
                                        Ansettelsen av Arne ble gjort ut fra at klubben kun hadde mål om å holde plassen, og der har han levert, selv om det sjelden har vært veldig pent å se på. Stallen vår har vært syltynn i hele år, jeg syns han har fått mye ut av den. Stallen Viking rykket ned med, er i mine øyne på papiret bedre enn vår.
                                        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                        Kommentar

                                        • knut
                                          Make knut Great Again
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Dec 2006
                                          • 9359



                                          Årets trener!

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎