Jan Birkelund minnetråd

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kroktåa
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2015
    • 2857

    Jan Birkelund minnetråd

    Siden VG+ forteller historien omJan Birkelunds bortgang i en serie om idrett og død, og vi er inne i silly season, velger jeg å starte en minnetråd om en av Lillestrøms aller største profiler og sannsynligvis vår beste midtstopper noen sinne. Enkelte mener at han også er Norges beste midtstopper gjennom tidene, sammen med Rune Bratseth. Jeg mener han var enda bedre; Han hadde farta, men var en enda bedre ballspiller. Og like hard og kompromissløs på midtstopperplassen som en god LSK-meidtstopper skal være.

    Siden det er bak en betalingsmur, kan jeg dessverre ikke gi mer enn bare noen får utdrag av teksten. Det koster for øvrig bare 3-4 tiere foer ei ukes abonnement. Vel verdt, når landets største nettavis skriver en lang, god og gripende artikkel om en av våre største spillere.

    Min personlige favorittspiller, nest etter Tommy, for øvrig. Kroktåa var et kallenavn jeg hørte han fikk på et par treninger, men jeg tror ikke det var noe som hang særlig ved ham. Men jeg syntes det var morsomt.

    Er det andre som har noen minner å dele om Jan Birkelund?
    «Han døde i armene våre»

    Snart 34 år etter at Jan Birkelund døde, tenker tidligere Stabæk-trener Gaute Larsen fortsatt på mandagskvelden, 28. februar 1983 – dagen da norsk fotballs kanskje beste midtstopper, Jan Birkelund, falt fra ribbeveggen i gymsalen på Bjørnsletta skole – og døde, bare 32 år gammel.

    ...


    I oktober 1978 spilte og vant Jan Birkelund cupfinalen med Lillestrøm. Han visste selvsagt ikke at det skulle bli hans siste, offisielle fotballkamp …

    Men hvor god var Jan Birkelund? – Spør Tom Lund, sier Ivar Hoff, mannen som hentet Birkelund til Lillestrøm fra Skeid. Selv mener han det er to stoppere som skiller seg ut i norsk fotball: Rune Bratseth – og Jan Birkelund.

    Hva sier han som, kanskje, er Norges beste fotballspiller gjennom tidene, og lagkamerat med Birkelund i Lillestrøm, Tom Lund?

    – Jan var en meget god stopper da han spilte i Skeid, men i Lillestrøm ble han en stor stopper, mer spillende i tillegg til taklingsstyrken og rekkevidden. Jeg mener han var komplett som midtstopper, den mest komplette jeg spilte med. Det triste er at Jan var helt på topp da han fikk det infarktet og måtte legge opp. Jeg husker at han var helt fantastisk vinteren 1979. Det hele var bare tragisk, sier «Tommy».

    28 år var Jan Birkelund da han, veldig sterkt, ble anbefalt å legge opp som fotballspiller. Han rakk heldigvis mye på de årene, inkludert å «kunne blitt» den første norske proffspilleren i England.

    Coventry ville ha Birkelund, han spilte treningskamper for dem. Men kontrakt ble det aldri. Grunnen er det ikke lett å bli klok på. Noen mener han ikke klarte den medisinske testen. Men Bjørn Fossan, som kjente Birkelund godt, mener det er feil.

    – Jan terminerte selv avtalen med Coventry, hevder Fossan – som forteller hvordan han og Birkelund fikk så god kontakt.

    ...

    – I dag ville Jan Birkelund blitt plukket ut som en risikofaktor, på grunn av historikken og genene. Men det ble aldri fanget opp den gangen, sier Bjørn Fossan.

    Han mener hjertescreening, som foregår i dag, ville fanget opp Jan Birkelunds hjerteproblemer den gangen og muligens ført til at kameraten hadde vært i live.

    ...

    Jan Birkelund ble 32 år gammel.

  • vermu
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2008
    • 1729

    #2
    Jeg har aldri opplevd Jan Birkelund selv, men jeg husker godt midt på åttitallet da fattern forklarte meg at Birkelund var Norges klart beste midtsopper da han spilte for LSK.

    Kommentar

    • Stabekkfugl
      Juniormedlem
      Ferskenpels
      • Jan 2012
      • 6

      #3
      Jeg mener å huske at Jan ble satt til å kun pumpe ballen ut fra midtforsvaret til Coventry og fikk ikke fikk anledning til å spille ball slik han ønsket. For noen syke sklitaklinger han hadde.....så gjørma spruta på Åråsen...

      Kommentar

      • Gjest

        #4
        Jeg stod bak mål i en kamp på sent 70 tall hvor jeg husker Jan Birkelund scora selvmål på Arne Amundsen. Da ble malern irritert.
        Noen som husker hvilken kamp det kan ha vært?

        Kommentar

        • ulfpulf
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2004
          • 2501

          #5
          Det KAN ha vært Ajax borte 28. september 1977.

          Kommentar

          • TomLundby
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Nov 2006
            • 616

            #6
            Opprinnelig skrevet av daf
            Jeg stod bak mål i en kamp på sent 70 tall hvor jeg husker Jan Birkelund scora selvmål på Arne Amundsen. Da ble malern irritert.
            Noen som husker hvilken kamp det kan ha vært?
            Birkelund lagde så mange sjølmål i 1977 at nordlandskomikere spøkte med at Birkelund vill bli mannsmarkert av en annen LSK-spiller i cupfinalen mot Glimt for å unngå at han lagde enda et sjølmål.

            Kommentar

            • Gjest

              #7
              Opprinnelig skrevet av ulfpulf
              Det KAN ha vært Ajax borte 28. september 1977.
              Der var ikke jeg! (men var på "hjemmekampen" på Ullevål da)
              Hadde så dårlig råd at jeg så flere hjemmekamper fra ei bjørk utenfor Åråsen :-)

              Kommentar

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎