Vår Sportsdirektør: Simon Mesfin

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • DoubleHi5
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2011
    • 3891

    #81
    Opprinnelig skrevet av MortenA
    Med forlengelsen av Ranger er «halve» jobben i år gjort. Får Simon forlenget med Krogstad, så står årets karakter til godkjent+, om ikke bedre.
    Er Svesengen etternavnet ditt?
    Elska þetta félag

    Kommentar

    • MortenA
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2007
      • 3269

      #82
      Absolutt ikke. Dersom man ser igjennom posthistorien min så er den ytterst kritisk til ledelse og mange av Svesengens favoritter. Den inneholder også forsvar av Haakenstad som var hakkekyllingen til RB. Men jeg ser at min tilfredstillelse over å signere en spiller som jeg har meget store forhåpninger til, og som var ettertraktet hos B/G og fort kunne forsvinne, kan virke slik.

      Ser vi på de spillerne hvis sine kontrakter går ut etter denne sesongen, så er Ranger, Krogstad og Rafn de tre viktigste. Etter min mening er spesielt de to første viktigere enn forlengelsen til TLO som hadde kontrakt ut 2021 i utgangspunktet.

      Selvfølgelig står det sannsynligvis mye igjen før årets stall er satt, men å få denne kontrakten unna såpass tidlig reduserer usikkerheten.
      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

      Kommentar

      • lsk_rob
        Seniormedlem
        Forumsadist
        • Mar 2016
        • 139

        #83
        Jeg avventer naturligvis før jeg vet hvilke nye spillere han får rekruttert inn, men så langt virker det lovende. Geir Bakke inn og kontraktsforlengelse med både TLO og Ranger er veldig positivt, og vi har heller ikke mistet noen som svekker oss betydelig. "So far so good" etter min mening.

        Kommentar

        • trigz
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2004
          • 7004

          #84
          Vi må beholde Krogstad, det er jeg enig i, men vi må også signere et par nye spillere som har kvalitet, og som hever laget. Denne spissen som er på prøve nå virker lovende. Vi trenger vel iallfall en midtstopper og en midtbanespiller, og helst et par flankespillere i tillegg.
          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

          Kommentar

          • bjarmann
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2005
            • 2829

            #85
            Opprinnelig skrevet av lsk_rob
            Jeg avventer naturligvis før jeg vet hvilke nye spillere han får rekruttert inn, men så langt virker det lovende. Geir Bakke inn og kontraktsforlengelse med både TLO og Ranger er veldig positivt, og vi har heller ikke mistet noen som svekker oss betydelig. "So far so good" etter min mening.
            Var ikke Geir Bakke nok en kompisansettelse? Mener jeg leste et sted at de kjente hverandre fra tiden i Skjetten og har hatt mye kontakt siden. Ikke at det er ulovlig å bruke nettverket sitt så må jeg si jeg stusset over dette. Nå skal det sies at jeg er ekstremt negativ til Mesfin etter fadesen i fjor, men allikevel.
            I år så tar vi alt

            Kommentar

            • lsk_rob
              Seniormedlem
              Forumsadist
              • Mar 2016
              • 139

              #86
              Opprinnelig skrevet av bjarmann

              Var ikke Geir Bakke nok en kompisansettelse? Mener jeg leste et sted at de kjente hverandre fra tiden i Skjetten og har hatt mye kontakt siden. Ikke at det er ulovlig å bruke nettverket sitt så må jeg si jeg stusset over dette. Nå skal det sies at jeg er ekstremt negativ til Mesfin etter fadesen i fjor, men allikevel.
              Det vet jeg ikke, men kan vel ikke utelukkes. Uansett synes jeg det er en spennende ansettelse, han stod for mye bra i S08 og er en erfaren trener, det ble nok litt mye "gjennomtrekk" i Sarpsborg ifjor og endel uheldige signeringer som gjorde at de slet såpass som de gjorde (ved siden av LSK er S08 klubben jeg er mest oppdatert på, da svigerfamilien bor der og er blodfans). Men det er mye som må klaffe fremover, så foreløpig må man bare vente og se om det lykkes eller ei.

              Kommentar

              • BD
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Feb 2006
                • 1358

                #87
                Vi rykker ned under Mesfin, hovedansvarlig for det sportslige, etter at han har tatt en rekke dårlige avgjørelser. Noen dager etter å ha ansatt trener og signert ny kontrakt med Ranger er han helten igjen blant enkelte.

                Greit nok det, men jeg synes det er helt uforståelig og regelrett idiotisk. Håper han forsvinner fra klubben så fort som overhodet mulig.

                Kommentar

                • Ketil Cantona
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2004
                  • 6813

                  #88
                  Opprinnelig skrevet av bjarmann

                  Var ikke Geir Bakke nok en kompisansettelse? Mener jeg leste et sted at de kjente hverandre fra tiden i Skjetten og har hatt mye kontakt siden. Ikke at det er ulovlig å bruke nettverket sitt så må jeg si jeg stusset over dette. Nå skal det sies at jeg er ekstremt negativ til Mesfin etter fadesen i fjor, men allikevel.
                  Bakke trente Simon i Skjetten. Tror ikke vi skal legge noe i dette. Bakke er meget respektert og har gode resultater bak seg.

                  Når det gjelder Simon er jeg mer usikker. Ønsket at han tok hatten sin etter nedrykket, la dette ut på div sosiale medier og ble mer eller mindre truet for dette utsagnet.
                  I en bedrift så lever man av resultater... Det samme i fotballen. Hva har han levert som tilsier at han sitter trygt?

                  Når det er sagt så har han ikke hatt de enkleste vilkår å jobbe utifra - klubben har vært skakkjørt siste 10-15 årene.

                  Kommentar

                  • lsk_rob
                    Seniormedlem
                    Forumsadist
                    • Mar 2016
                    • 139

                    #89
                    Min mening om Simon har på ingen måte endret seg siden sesongslutt, men jeg er villig til å gi han en sjanse til å vise seg frem den kommende sesongen. Men han er nødt til å levere bedre skal han beholde jobben sin, ingen som helst tvil om det.

                    Kommentar

                    • MortenA
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2007
                      • 3269

                      #90
                      Opprinnelig skrevet av BD
                      Vi rykker ned under Mesfin, hovedansvarlig for det sportslige, etter at han har tatt en rekke dårlige avgjørelser. Noen dager etter å ha ansatt trener og signert ny kontrakt med Ranger er han helten igjen blant enkelte.

                      Greit nok det, men jeg synes det er helt uforståelig og regelrett idiotisk. Håper han forsvinner fra klubben så fort som overhodet mulig.
                      Karakteren godkjent+ er ikke heltestatus i min bok. For bare timer siden fryktet folk at salget av DAP bare var starten på spillerflukten. Resigneringen av Ranger som var ønsket av B/G og som klubben var villig til å la gå i fjor er et tegn på at vi klarer å holde på spillere. Vi kan fort miste et par spillere til før vinduet stenges, men flukten er ikke så ille som man kunne fryktet.

                      Geir Bakke var ikke noe naturlig erstatter for Jørgen, og det er uvanlig at en trener er villig til å gå fra eliteserien til Obos. Bohinens overgang fra Sandefjord til Aalesund er den eneste jeg kan huske i farten.

                      Jeg venter fortsatt på resultatet av evalueringen og håper den er like brutal som annonsert. Dessverre tviler jeg på at klubben klarer dette. Vil likevel rose Simon for det som gjøres bra.
                      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                      Kommentar

                      • fredpet76
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Feb 2004
                        • 1199

                        #91
                        Opprinnelig skrevet av BD
                        Vi rykker ned under Mesfin, hovedansvarlig for det sportslige, etter at han har tatt en rekke dårlige avgjørelser
                        Vil du nevne 3-5 dårlige avgjørelser?

                        Kommentar

                        • MortenA
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2007
                          • 3269

                          #92
                          Opprinnelig skrevet av fredpet76

                          Vil du nevne 3-5 dårlige avgjørelser?
                          De største er etter min mening:

                          1. Lånet av Dyer som benket Krogstad uten grunn samtidig som det tømte kontoen slik at vi ikke hadde ressurser til å hente noen om sommeren slik DAP og Arnor året før.
                          2. Utsettelsen av sparkingen av Lennartsson. Dette er dog også en styreavgjørelse, men Simon bør ha tydelig input i en slik avgjørelse.
                          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                          Kommentar

                          • Sailor Man
                            Moderator
                            • Jun 2007
                            • 1309

                            #93
                            Opprinnelig skrevet av MortenA

                            De største er etter min mening:

                            1. Lånet av Dyer som benket Krogstad uten grunn samtidig som det tømte kontoen slik at vi ikke hadde ressurser til å hente noen om sommeren slik DAP og Arnor året før.
                            2. Utsettelsen av sparkingen av Lennartsson. Dette er dog også en styreavgjørelse, men Simon bør ha tydelig input i en slik avgjørelse.
                            Krogstad var riktignok skadet mye av vinteren og våren, så det var ikke helt sånn at Dyer dytta ham ut på benken..

                            men Simon har gjort flere dårlige avgjørelser som har bidratt til nedrykket.

                            - forlengelsen av kontrakta til Arne
                            - forlengelsen av Arnor
                            - Dyer
                            - DG
                            - Jörgen

                            .. for å nevne noen. Felles for dem er at det var avgjørelser de fleste mente var gode da de ble tatt, inkludert meg selv og mange andre på forumet. Simon er ikke noen spåmann, men han er heller ikke uten skyld her.
                            Last edited by Sailor Man; 15.01.2020, 19:20. Begrunnelse: Skrivefeil

                            Kommentar

                            • LS89
                              Kamptrådkongen
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2013
                              • 3309

                              #94
                              Den forlengelsen av Erlandsen var helt bak mål. Hva var vi redde for her egentlig? At noen skulle hente han fra oss? Vi startet jo sesongen fryktelig dårlig også når kontrakten ble fornyet.

                              Kommentar

                              • Kanarivogel89
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2006
                                • 4207

                                #95
                                Opprinnelig skrevet av Sailor Man

                                Krogstad var riktignok skadet mye av vinteren og våren, så det var ikke helt sånn at Dyer dytta ham ut på benken..

                                men Simon har gjort flere dårlige avgjørelser som har bidratt til nedrykket.

                                - forlengelsen av kontrakta til Arne
                                - forlengelsen av Arnor
                                - Dyer
                                - DG
                                - Jörgen

                                .. for å nevne noen. Felles for dem er at det var avgjørelser de fleste mente var gode da de ble tatt, inkludert meg selv og mange andre på forumet. Simon er ikke noen spåmann, men han er heller ikke uten skyld her.
                                Sjukt å legge DG og Arnor på Mesfin. DG var en spiller JL ønsket seg. Det samme kan sies om Dyer. Mesfin prøvde helt enkelt å legge til rette for JL. At JL viste seg å være evneveik både når det kom til taktikk og spillervurderinger vil jeg ikke laste Mesfin alt for mye for. Jeg husker flere her inne (meg selv inkludert) skrek om Dyer i Smara-rollen, hvor han ville hatt langt bedre forusetninger. Han er på samme måte som Smara en lat, men smart spiller.

                                Apropos Smara så vurderte hele apparatet det slik at han ville være fit og at vi ville få se den utgaven av Arnor som reddet oss i 2018. At Lenny drev rovdrift på ham når man etter hvert skjønte at det var knetrøbbel inne i bildet må svensken ta på sin kappe. Til syvende og sist er det jo hovedtrener som står for disponeringen av spillere. Igjen prøvde Mesfin å legge til rette for Lenny, men svensken kåla det til.

                                På de andre punktene er vi helt enige.

                                Jeg mener ikke at Mesfin er feilfri, men har gjort mye bra siden nedrykket ble et faktum. Sponsorene blir, Ranger og TLO har forlenget og vi fikk penger for DAP (og forhåpentligvis får vi også for Baccay). Det er fortsatt tidlig å si, men jeg mener Mesfin bør få kred for måten vi har framstått etter nedrykket. Dette kunne sett langt, langt verre ut.

                                Kommentar

                                • GIFKanari
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2009
                                  • 8243

                                  #96
                                  Opprinnelig skrevet av Sailor Man

                                  Krogstad var riktignok skadet mye av vinteren og våren, så det var ikke helt sånn at Dyer dytta ham ut på benken..

                                  men Simon har gjort flere dårlige avgjørelser som har bidratt til nedrykket.

                                  - forlengelsen av kontrakta til Arne
                                  - forlengelsen av Arnor
                                  - Dyer
                                  - DG
                                  - Jörgen

                                  .. for å nevne noen. Felles for dem er at det var avgjørelser de fleste mente var gode da de ble tatt, inkludert meg selv og mange andre på forumet. Simon er ikke noen spåmann, men han er heller ikke uten skyld her.
                                  At mange synes de avgjørelsene var gode er helt irrelevant. Det du sier er jo i praksis at vi alle kan gjøre jobben han er satt til. Mesfin skal sitte på info som gjør ham i stand til å ta langt mer kvalifiserte valg enn vi er i stand til som supportere. Og som supportere er vi mest opptatt av å se de positive sidene ved nysgineringer og hva de kan tilføre. Det Mesfin har vist helt siden han tiltrådte er at han er en elendig lagbygger, spillerne han samler inn fungerer ikke sammen til tross for fokuset han har på hvor viktig det er at de fungerer på og utenfor banen. Og dette slipper han på magisk måte unna kritikk på fordi både Mesfin selv og klubben har klart å skape et diffust skille mellom hans ansvar i form av sin faktiske stilling og hovedtrenerens. Og nå skal det altså komme en brutal analyse av hans jobb når han ikke engang ble tilbudt en sluttpakke og gitt en mulighet til å trekke seg. Rett og slett en farse.

                                  Enig i punktene dine og kunne også lagt til langt flere, som går på spillere han har forlenget med og ville forlenge med, og hvilke kriterier som i det hele tatt lå til grunn for disse valgene og ønskene. Hadde man i det hele tatt en evaluering av om f.eks. Melgalvis ville takle den berømte andresesongen før han ble gitt en lang kontrakt, da motspillere ville være langt mer oppmerksomme på ham? Vel, han falt helt igjennom og presterer fortsatt egentlig kun i posisjonen han ikke ønskes brukt, på sentral midtbane. Ønsket om å forlenge med Maric, en keepertype som går helt på tvers av de som er up and coming, og som var og ville fortsette å være, et sterkt handikapp for et lag som er nødt til å utvikle sitt eget grunnspill, er også graverende. Det er nettopp slike avgjørelser jeg mener viser at han er en elendig lagbygger og sannsynligvis heller ikke har lært noe av feilene han har gjort.
                                  Last edited by GIFKanari; 15.01.2020, 22:23.

                                  Kommentar

                                  • Fugl1120
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2005
                                    • 3528

                                    #97
                                    Jeg kunne gjerne tenke meg mer informasjon tilknyttet mandatet som ligger i sportsdirektør-stillingen. Det virker til å fremgå at flere av våre spillerrekrutteringer de siste to årene har vært på forespørsel fra hovedtrener, og ikke basert på en langsiktig rekrutteringsstrategi fra sportsdirektør. Det er selvsagt en fordel at hovedtrener er enig i de spillerervervelsene sportsdirektør velger å gjøre, men til syvende og sist hadde jeg håpet at det var sportsdirektør som la premissene for hvilken trener og hvilke spillere klubben trenger for å levere på klubbens sportslige strategi. For meg fremstår det som det er styret som endelig ansetter hovedtrener og ikke sportsdirektør, og det virker som hovedtrener har en vesentlig innflytelse på spillerrekrutteringen. I så måte er det vanskelig å tildele sportsdirektøren ansvaret, og ikke styret som setter premissene for trenerrekrutering og mandater.

                                    Mitt inntrykk av Simon er at han er svært kompetent og at han tilsynelatende har hatt god teft på spillerrekruttering. Av hva jeg har hørt har flere av de mislykkede rekrutteringene våre de siste årene vært ønsket av hovedtrener, heller enn sportsdirektøren. Samtidig har det også skjedd en del rare ting både på spiller- og trenersiden, og fram til man egentlig vet hvor mandat ligger synes jeg det er vanskelig å tildele ansvar. For meg virker det åpenbart at klubben trenger en langt tydligere styringsstruktur framover, der både sportslige og organisatoriske mandater er tildelt de rette ressursene. Personlig har jeg troen på Simon, jeg synes han virker både kompetent og tillitsvekkende.
                                    Lauken er vår venn!

                                    Kommentar

                                    • BD
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Feb 2006
                                      • 1358

                                      #98
                                      Opprinnelig skrevet av GIFKanari

                                      At mange synes de avgjørelsene var gode er helt irrelevant. Det du sier er jo i praksis at vi alle kan gjøre jobben han er satt til. Mesfin skal sitte på info som gjør ham i stand til å ta langt mer kvalifiserte valg enn vi er i stand til som supportere.
                                      Dette er et utrolig viktig poeng, som tydeligvis mange ser bort ifra. Å lese CV-er, statistikk, nyhetsartikler, forum og se på youtube-videoer er noe alle kan gjøre.

                                      Nøkkelkvalifikasjonen som kreves for å ta gode avgjørelser når man skal signere nye spillere, forlenge kontrakter eller ansette trener er noe helt annet. Da er det å innhente ytterlige informasjon, og å ha kunnskapen og teften for å treffe på de valgene som tas det som blir avgjørende. For hvert bomkjøp og hver feilansettelse som er gjort har budsjettet blitt smalere, samtidig som noen har fått nei eller ikke har blitt vurdert.

                                      Det kan være vanskelig å forutse skader og lignende, men oppsummert etter 2,5 år med Mesfin i sjefsstolen går flaks og uflaks opp i opp. Fasit er at vi står igjen med mislykkede treneransettelser og en stall full av gråstein. Og vi rykker ned. Fortjent.

                                      Kommentar

                                      • MortenA
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2007
                                        • 3269

                                        #99
                                        Opprinnelig skrevet av Sailor Man

                                        Krogstad var riktignok skadet mye av vinteren og våren, så det var ikke helt sånn at Dyer dytta ham ut på benken..

                                        men Simon har gjort flere dårlige avgjørelser som har bidratt til nedrykket.

                                        - forlengelsen av kontrakta til Arne
                                        - forlengelsen av Arnor
                                        - Dyer
                                        - DG
                                        - Jörgen

                                        .. for å nevne noen. Felles for dem er at det var avgjørelser de fleste mente var gode da de ble tatt, inkludert meg selv og mange andre på forumet. Simon er ikke noen spåmann, men han er heller ikke uten skyld her.
                                        Forlengelsen med Arne var sannsynligvis preget av cuptriumfen. Fallhøyden hadde også vært fryktelig høy dersom klubben hadde valgt en annen trener og det hadde gått skeis. Det hadde ikke vært grenser for hvilken kritikk Simon og klubben hadde fått dersom det hadde skjedd.

                                        Jørgen ble lovprist når han kom, og det manglet ikke på superlativer fra alle mulige eksperter. Det er godt mulig at Simon burde dykket lengre ned i materien, men vi utenforstående har få forutsetninger for å vite hvordan prosessen utviklet seg. At klubben ikke sparket Jørgen før tror jeg handler mye om økonomi. De ansvarlige håpet nok at vi skulle klare å holde oss på trygg grunn nok et år slik at de kunne spare/utsette noen kostnader vedr. trenere.

                                        Forlengelsen med Arnor var også et naturlig valg med tanke på hans inntreden sommer 2018. Det hadde vært opprør dersom vi slapp han til søpla. Spørsmålet er hvor mye kunnskap klubben satt med rundt Smarasons skadesituasjon når kontrakten ble forlenget. Dersom medisinsk apparat lovet at den vil lege seg, så kan Simon neppe kritiseres for å stole på disse.

                                        Når det gjelder Dyer så kan ikke Simon kritiseres for måten Jørgen brukte han på. Dyer fungerte overhodet ikke som sentral midtbane, men jeg synes han viste lovende takter som hengende spiss. Det Simon kan kritiseres for ang. Dyer er timingen på lånet. Det strippet klubben for det som var av ressurser, og gjorde at vi ikke kunne hente de nødvendige forsterkningene i sommervinduet.

                                        DG viste i kvalikkampene hva som bor i han. Igjen var dette en spiller som Jørgen ønsket, men ikke ante hvordan han skulle benytte. DG viste fra dag 1 at han var en 4-3-3 ving. Mulig at Simon burde funnet ut av dette i kartleggingsfasen, men det er vanskelig å si nei når man har et lag blottet for tempo og treneren uttrykker et konkret ønske.

                                        Hvorvidt Simon bør overleve som sportssjef er jeg veldig usikker på. Mitt inntrykk av sportssjefstillingen handler mye om å kartlegge spillere og komme med anbefalinger utifra treners ønsker, og forhandle frem kontrakter. Dog er jeg usikker på hvilken rolle styret sitter med ovenfra. Jeg venter spent og utålmodig på evalueringsrapporten med et lite håp om at løftene fra klubbens ledelse blir innfridd, men frykter at Jørgen får all skyld og alle andre blir unnskyldt. Svesengens forsvar allerede i fjoråret sender dessverre er klart signal om at RB ikke kommer til å være den nødvendige vaktbikkja.
                                        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                        Kommentar

                                        • G-Man
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2011
                                          • 3120

                                          Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89

                                          Mesfin prøvde helt enkelt å legge til rette for JL. At JL viste seg å være evneveik både når det kom til taktikk og spillervurderinger vil jeg ikke laste Mesfin alt for mye for.
                                          Jeg deler denne oppfatningen. Det er åpenbart at Mesfin gjorde alt i sin makt for å legge til rette for at JL skulle lykkes.

                                          Det eneste jeg virkelig kritiserer Mesfin for er ansettelsen av Lennartsson. Han burde ha vært i stand til å innse at en trener som hr en CV full av fiaskoer, som er æresskjelt på supporterforum i alle klubbene han har vært i, som gjennomgående i sin karriere har vist manglende evner til aktiv kampledelse - er et dårlig valg for en klubb i motgang. Mesfin (og styret) gikk i den klassiske fella å vektlegge "kjennskap til norsk fotball" og "hyggelig fyr" langt høyere enn oppnådde resultater.

                                          Den fadesen alene er mer enn nok til at jeg mener det er grunnleggende feil å frede Mesfin allerede i utgangspunktet. Når det er sagt så har jeg null tro på hele denne evalueringen. Interne granskinger har en tendens til å ende opp med at alle dekker seg selv, og er mest opptatt av å peke på alt og alle andre som har ansvaret.

                                          Etter nedrykket synes jeg at Mesfin har fremstått som handlekraftig, og den som har tatt ansvaret i klubben. Ansettelsen av Geir Bakke og innføringen av en mer moderne fotball er et så stort fremskritt fra alt Lennartsson stod for at det knapt er mulig å forstå.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎