Vår Sportsdirektør: Simon Mesfin

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • OlaG
    Oversetterdrone
    Myklebust Light
    • May 2008
    • 872

    Å være sportsdirektør/sportssjef er jo en stilling som alltid vil være veldig utsatt. Stig Inge Bjørnebye sa noen ord om det i siste Heia Fotball (tidlig i intervjuet). Kort oppsummert så skal man finne spillere som treneren vil spille med og styret godkjenner utgiftene for. Sportsdirektøren kan ikke instruere, kun anbefale og tilrettelegge, og veldig mange innkjøp vil være et kompromiss mellom hva treneren ønsker og hva styret vil godta.

    Det eneste jeg kommer på i farta som avviker fra dette i Norge er vel Strømsgodset (ihvertfall en periode), hvor det ble uttalt at man hadde en spillestil som var satt, treneren sa fra om hvilke plasser han kunne ønske seg forsterkninger på og så utførte sportsdirektøren innkjøpsprosessen.
    Jeg tipper at det neppe var så rett fram i praksis, men det virker som en sunnere modell å ha som utgangspunkt.


    Mitt inntrykk er at det er mange spillere i LSK som de siste årene ikke har fått ut potensialet sitt på grunn av måten de blir brukt på. Høyrebeinte venstrebacker er jo en klassiker, og det samme er midtbanespillere på vingen. Og de få gangene man enten velger eller blir tvunget til å gjøre endringer som bringer spillere nærmere der de faktisk skal være så ser man glimt av hva de faktisk er gode for. DG i hjemmekampen mot Start er et ganske godt eksempel på akkurat det. Krogstad på ving og Rafn som midtstopper er grelle eksempler på hvordan det ikke burde være. Med unntak av typer som Johan Andersson, som var god uansett hvor på banen han ble satt, så må spillere få oppgaver tilpasset styrkene deres for å være gode.

    Så er spørsmålet hvorfor vi har spillere som brukes på feil plass i stedet for å ha spillere som hører hjemme der vi trenger dem. Her kan det godt hende at trenere burde få oftere "Nei." når de ønsker seg spillere på plasser hvor vi allerede er godt dekket, uansett hvor mye glade de er i dem fra tidligere jobber.

    Kommentar

    • tarsen
      Medlem
      Bøffel
      • May 2015
      • 32

      Det jeg velger å kritisere Mesfin mest for er en tydelig stemme om hvordan LSK skal fremstå sportslig. Hvilket lag skal LSK være, hvordan skal LSK spille ball? Hvordan linker man f.eks. arbeidet til Ordinas med hvordan A-laget skal fremstå? Jeg tror dette vil være vesentlig viktigere for LSK som klubb enn om man bommer på et spillerkjøp. Det er godt mulig at dette foregår bak lukkede dører i klubben eller er bedre kommunisert enn hva jeg får med meg, men har inntrykk av at vi i stor grad gjemmer oss bak hovedtrener og lar denne diktere mer enn at strategien eies av klubben.

      Kommentar

      • GIFKanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2009
        • 8243

        Bare det at Mesfin står og proklamerer at det i 2020 skal smelle i reklameskilta på Åråsen sier jo sitt om mangelen på en rød tråd. Åssen kan en slik sportssjef hevde at han kjenner kulturen i klubben? I tillegg til at en klubb med sterkt fokus på direkte fotball faktisk rykket ned nærmest kjemisk rensa for fart i laget. Ingenting av det et klassisk LSK skal være gode på er laget gode på, og både han og så mange av de som vil ha den fotballen satt stille å så på at klubben gikk ned. Det er jo ikke det minste rart at gode spillere ikke fungerer i en klubb som helt mangler langsiktighet og tydelighet. En sportssjef som gir treneren alt han peker på er ikke en sportssjef, han er en forhandler. Og hvor mange år har vi hatt den samme diskusjonen nå uten at noenting skjer, både under Bjarmann og Mesfin?

        Hvorfor skal vi tro på at noenting er forandret med et nedrykk? Har vi ikke blitt lurt nok ganger nå? Som nevnt, Mesfin er nødt til å bli langt tydeligere og ta mye mer eierskap til lagets prestasjoner. Er det noe jeg virkelig ønsker meg er det et skikkelig dybdeintervju med den trioen/kvartetten (Mesfin, Bakke/assistent og Ordinas) som skal forme et bærekraftig og talensatsende LSK. Hvordan skal vi nå målene og hvordan skal vi kunne se det i praksis fra første spark på ballen i premieren 2020? For om ikke utførelsen er der, bør intensjonene være tydelige på banen og i spillertypene allerede da. Hvordan skal LSK takle at hver eneste kamp blir en cupfinale for motstanderen og hvordan takle en dyptliggende motstander når man selv helt mangler en tradisjon for å styre en fotballkamp?

        Supportere som krever et opprykk på første forsøk uten å ta inn over seg at LSK har helt grunnleggende problemer i eget grunnspill lurer kun seg selv, og klubben vil fortsette den nedadgående trenden hvis dette teamet som skal gjenreise LSK tror at man kan fortsette med å fremstå som en one trick-pony.

        Kommentar

        • gilbert
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 3162

          Siden denne tråden etter nedrykket ble veldig full av klagesang og kritikk vil jeg hente den opp for å gi litt velfortjent skryt til Simon Mesfin etter signeringa av låneavtalen for Kaan Kairinen. For meg viser dette - enda en gang - at Simons systematikk, arbeidsmetode og tålmodige og iherdige innsats over tid for å få inn spillertyper vi trenger, gitt de meget begrensa økonomiske ressurser klubben har, gir meget spennende resultater. Nå kartlegger og følger vi en stor mengde særlig nordiske spillere over tid og bruker et stort internasjonalt nettverk for å finne fram til, vurdere og ikke minst overtale og bearbeide spillere og klubber slik at vi har alternativer, om ikke klare, så på en prioritert liste når vi trenger dem og/eller de blir tilgjengelige for oss, også økonomisk. At vi hadde Kairinen på blokka alt i 2018, da Pedersen ble valgt i steden, er en god illustrasjon på dette.

          gilbert

          Kommentar

          • MortenA
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2007
            • 3306

            Han skal absolutt ha skryt for denne signeringen, resigneringen av Ranger, og det generelle utseendet på troppen per i dag. Han er absolutt en trivelig fyr som er lett å like. Arbeidsmetodene hans synes på overflaten å være solide, men nær umulig å sammenligne med alternativene.

            Jeg klarer likevel ikke fri meg fra tanken at dersom vi ikke hadde leid inn Dyer som strengt tatt ikke fungerte/ble brukt riktig, og spiste opp midlene som kunne vært brukt i sommervinduet til å forsterke den/de plassene som ikke fungerte. Det er relevant å sammenligne med Godset som så helt fortapt ut på våren, men som hentet ny trener og et knippe spillere som reddet plassen på samme måte som vi reddet plassen i 2018 med signeringene av DAP og Smarason.

            Hvilken rolle han hadde i avgjørelsen om å beholde Lennartsson så lenge som vi gjorde er også uklart, i hvertfall for oss litt utenforstående.
            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

            Kommentar

            • Grusom B
              Generalissimo Bellisimo
              • Nov 2003
              • 6248

              Synes Dyer rakk å vise at han burde hatt Smaras rolle mens han var skada, og det kan ikke legges på Simon at treneren ikke visste hvordan han skulle bruke spillere han selv hadde bedt om.
              Ni principe ni rey...

              D10S!

              Kommentar

              • bema0806
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Sep 2011
                • 521

                Uansett hvordan vi snur og vender på det her, så har LSK helt klart godt av ett år, og kun det ene året i OBOS. Vi har ikke lenger det spøkelse hengende over oss. Vi er ikke den klubben som ene og alene kun tenker på å være den lengst spillende klubben i ES. vi starter på nytt og bør forvente opprykk allerede i år, det er ikke mange tropper i OBOS som er så godt skodd som det lsk’s tropp er

                Kommentar

                • GIFKanari
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2009
                  • 8243

                  Opprinnelig skrevet av Grusom B
                  Synes Dyer rakk å vise at han burde hatt Smaras rolle mens han var skada, og det kan ikke legges på Simon at treneren ikke visste hvordan han skulle bruke spillere han selv hadde bedt om.
                  Helt enig ang Dyer og lanserte det allerede før premieren mot Stabæk. LSK hadde også hatt Dyer i kikkerten over lengre tid, akkurat som med Kairinen nå. Så selvfølgelig har Mesfin sin del av ansvaret, for åssen kan man ha ansvar for det sportslige uten å bli dømt på spillersigneringer? Dette er jo lagarbeid der alle må ha en følelse av eierskap og en forlengelse av det det Lauritsen nå faktisk har blitt sitert på i RB, at man skal jobbe internt med å bli bedre på å dra i samme retning(!). Ingen skal gjemme seg bak andre. Og Gilbert, i fjor var det ikke annet å se enn lovord på signeringssida både overfor Mesfin og Lenny. Vi var vel alle enige om at det så ganske lovende ut, men det fungerte ikke, laget spilte knapt noe som lignet fotball over en hel sesong og selv toppscoreren ble misbrukt i rolle og plikt. Mesfins opptreden på live-tv deadline day var uberpinlig, betegnende på en klubb i ulage og for resten av høsten 2019. Kritikken mot han har likevel vært for en flau bris å regne, der selv Torvik mente at stillheten rundt klubben og Lenny på høsten overhode ikke kunne lastes sportssjefen. Utrolig nok. RB teller ikke.

                  Mesfin skal være glad han har beholdt jobben, selv etter et historisk nedrykk var stillinga hans aldri trua. I hvor mange andre klubber hadde det skjedd? Men forhåpentligvis får klubben og vi belønning for tålmodigheten. Så da kan vi legge 2019 bak oss og fokusere på 2020. Og jeg fortsetter å gi ham ros når jeg mener han fortjener det, og pepper likeså.

                  Kommentar

                  • MortenA
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2007
                    • 3306

                    Opprinnelig skrevet av Grusom B
                    Synes Dyer rakk å vise at han burde hatt Smaras rolle mens han var skada, og det kan ikke legges på Simon at treneren ikke visste hvordan han skulle bruke spillere han selv hadde bedt om.
                    Jeg er helt enig i at Dyer burde blitt brukt annerledes. Også delvis enig i at Simon ikke kan klandres for hvordan Jørgen brukte han, men de må ha hatt diskusjoner forut for leiekontrakten hvor Dyers svakheter som sentral midtbane i Eliteserien burde vært plukket opp.

                    Det jeg er mest kritisk til at han i det hele tatt ble hentet. Vi hadde Krogstad og Sheriff, som begge riktignok slet/var nettopp kommet tilbake fra skader, som ble plassert på benken, men det kritiske var innvirkningen på økonomien. Kokkim måtte utpå tiggerferd for å få finansiert lånet med det resultatet at vi ikke kunne forsterke i sommervinduet. Med litt is i magen på våren, så kunne vi hatt råd til å hente en spiller på sommeren som kunne kommet inn og gjort en forskjell slik Arnor og DAP gjorde året før, og som jeg har nevnt tidligere Godset gjorde i fjor. Allerede på sommeren var det klart at Ødemarksbakken ikke kom til å få den gjennombruddssesongen vi alle håpet på, men eneste alternativet på benken var Brenden. Sommervinduet er også tradisjonelt et bedre vindu å hente spillere da det er mer Bosman-spillere tilgjengelig.

                    At Simon og styret ikke evnet å si nei til Dyer på våren kan ha vært en betydelig medfaktor til nedrykket. Slik troppen ser ut akkurat nå, så er jeg fornøyd og ønsker egentlig ingen endringer. Det eneste måtte være dersom en nøkkelspiller som Salquist, Sheriff, Krogstad eller TLO skulle bli solgt eller langtidsskadet. Da må man vurdere å hente en erstatter, men jeg føler meg ganske trygg på at det er en unødvendig luksus per nå. Da er det som sagt bedre å spare pengene til sommeren og vurdere om det er behov for en erstatter for Mathew som drar eller om det er en posisjon som må oppgraderes.
                    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                    Kommentar

                    • knut
                      Make knut Great Again
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2006
                      • 9359

                      Opprinnelig skrevet av gilbert
                      Siden denne tråden etter nedrykket ble veldig full av klagesang og kritikk[...]
                      Haha. Rart.

                      Totalt fiasko med nedrykk.

                      Opp i ringa, og opp på første.

                      Hvis ikke så... skjer det nok ingenting.

                      Kos og klemz.

                      Kommentar

                      • ynnor
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • May 2008
                        • 857

                        Børster støv av denne.Se på RBK med feil ledere, ingenting mot feilene hos oss. Vi er på vei ut av norsk toppfotball. Sier selv at han aldri tar fri fra mobilen ......Candy Crush ?

                        Kommentar

                        • HSft
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2004
                          • 6075

                          At Mesfin jobber knallhardt er det ingen tvil om. Han legger ned ekstremt mye jobb i sportsklubben.

                          Kommentar

                          • Holterkanari
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Aug 2009
                            • 557

                            At han jobber mye er sikkert fakta, men resultatet ser vi jo?
                            ________________________
                            TB

                            Kommentar

                            • HSft
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2004
                              • 6075

                              Resultatene har vært elendige hele veien. Bygd ned klubben til et OBOS-lag. Men det står ikke på innsatsen, så vi trenger ikke å snakke om candy crush.

                              Kommentar

                              • bjarmann
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2005
                                • 2845

                                Opprinnelig skrevet av HSft
                                At Mesfin jobber knallhardt er det ingen tvil om. Han legger ned ekstremt mye jobb i sportsklubben.
                                Haha, javel! Han legger ned ekstremt mye elendig arbeid i sportsklubben og er en STOR del av at vi er der vi er nå. At denne mannen og de andre lederne forøvrig, fortsatt er i klubben er et hån mot alle oss som har fulgt klubben hele vårt liv! Det er et hån mot klubben, mot byen, mot fuckings alt!!!! Vi må jo være den eneste klubben i hele verden hvor alt av styre og stell, spillere og alt får sitte året etter et brutalt nedrykk, atpåtil det første siden 60 tallet! Fy faen!

                                Det bør bygges et skrekkabinett på Åråsen med bilde av alle spillere og ledere i klubben som har vært med de siste 2 åra. I midten bør det henge bilde av Simon! Til skrekk og advarsel for all framtid! Få de ut av klubben min!
                                I år så tar vi alt

                                Kommentar

                                • HSft
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2004
                                  • 6075

                                  Om vi henter en høyreback fra 3. div som blør for drakta, gjør det beste han kan, løper mer enn alle, går i alle dueller, men har balltap pga svak teknikk og er totalt feilplassert pga manglende spillerforståelse så må vi selvfølgelig bytte han ut. Men det er ikke hans feil at han har blitt henta og putta på banen, han har gjort en kjempeinnsats og fortjener et klapp på skuldra når han går av banen for godt.

                                  Kommentar

                                  • TomLundby
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Nov 2006
                                    • 616

                                    Opprinnelig skrevet av bjarmann
                                    Det bør bygges et skrekkabinett på Åråsen med bilde av alle spillere og ledere i klubben som har vært med de siste 2 åra.
                                    2 år er i underkant. Dette er resultatet av undermåls arbeid over lang, lang tid. Ta siste 30 åra.

                                    Kommentar

                                    • BD
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Feb 2006
                                      • 1370

                                      Mesfin har det i kjeften, men lykkes ikke. Hvis han jobber mye er han åpenbart ikke kompetent.

                                      Kommentar

                                      • knut
                                        Make knut Great Again
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2006
                                        • 9359

                                        Totalt fiasko innen spillerlogistikk, rammene tatt i betraktning.

                                        Vi blir dårligere år for år.

                                        PostNord 2022.

                                        Kommentar

                                        • trigz
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2004
                                          • 7021

                                          Opprinnelig skrevet av bjarmann
                                          Han er en STOR del av at vi er der vi er nå.
                                          Ingen er fritatt for ansvar, men jeg vil ta Mesfin i forsvar nok en gang: Overgangsbudsjettet som fantes da Lennartson var trener, ble i stor grad blåst på spillere svensken ønsket seg, f.eks. Gustavsson (et ganske dyrt bomkjøp til over en million kroner). Slik er det med alle klubber i Norge. Det er vel omtrent bare i Italia og Spania at sportsdirektøren har siste ord når det gjelder spillerlogistikken. Dessuten er det fortsatt spillere i klubben som er igjen fra Erlandsens tid. Så lenge man ikke blir kvitt dem, spiser de av lønnsressursene.

                                          Dessuten vet jeg at omstillingen av junior og akademi har vært en svært sentral del av Mesfins jobb de siste årene. Den langsiktige planen er at vi skal drive klubb i samme gate som Stabæk, og dette arbeidet har man kommet langt med, men det er kanskje et par år før resultatene av det slår ut i full blomst, selv om vi allerede har en god del unge spillere i a-troppen (G04-årgangen vår er bra, de er 16 i år). Dette er opplagt fornuftig, for LSK har vært dårlig drevet i alle år. Det har vært kortsiktige løsninger og dyrebar vingling mellom stilarter og spillestiler. Hvis vi skal ha sjangs til å komme tilbake som eliteklubb må vi gjøre det på en helt annen måte. Dette er Mesfins og Ordinas' hovedprosjekt for klubben, og det er noe av det jeg faktisk har tro på med det som skjer i LSK nå.

                                          Katastrofen med Sportsklubben her og nå er derimot at vi har spillere i A-stallen som ikke tåler trykket, og som ikke tålte nedrykket, og som mest kritisk ikke passer til systemet den nye treneren ønsker å bruke. Dette er en jobb som spillerne og trenerne må løse. Bakke vil spille 4-3-3 - vi hentet Torbjørn Kallevåg, som er en indreløper som passer til 4-3-3. Dette er en god signering, problemet er at stallen for øvrig er en 4-2-3-1-stall med flere dårlige signeringer som Lennartson etterlot seg. Mesfin kunne sikkert gjort mer i vinter for å selge unna, jeg antar at han trodde slik de fleste her gjorde (meg selv inkludert), dvs. at de var gode nok til at vi burde herje i OBOS, og at de ikke var så skjøre som de åpenbart er. På papiret stemmer jo det, vi har et mye bedre lag i teorien enn alle vi møter i år, kanskje unntatt Tromsø, men i praksis går det jo åt skogen.

                                          Ett ankepunkt er situasjonen med Mathew. Kairinen ble hentet for å ta plassen til Mathew, fordi Mathew skulle dra. Jeg skjønner ikke hvorfor de forlenget med ham, siden hans lønn kunne blitt brukt på en annen spiller som ville passet systemet vi skal spille nå bedre. Slik det er, stiller vi nå med en ballvinner (Krogstad) og to dype midtbanespillere (Kairinen og Mathew), og bare en mulighet som indreløper (Kallevåg, til dels Knudsen, men han har ikke fått tillit). Følgen er for at vi ikke får folk i boks og ikke klarer å skape ettertrykk, det er mye derfor presset og ballinnehavet vi har hatt i alle kampene blir så tamt.

                                          Men Mesfin er altså prisgitt den til enhver tid sittende treneren og hans system. Lennartson burde ikke vært ansatt, dette er en tabbe flere må ta skylda for, men han kom hit med en god CV, tross alt. Så gikk det til helvete, blant annet fordi han heller ikke hadde spillere som passet spesielt bra til systemet sitt, han tok jo over etter Erlandsen. Jeg mener de stadige treneravgangene er en tung grunn til at vi er så ekstremt dårlige nå.
                                          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎