Vår Sportsdirektør: Simon Mesfin

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Playboy1
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 2082

    Beste innlegg jeg har sett i dette forum , på veldig lenge trigz !

    Kommentar

    • BD
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Feb 2006
      • 1358

      Trist at Mesfin fremdeles støttes. Det er nødvendig at vi som supportere reagerer nå. Hodeløse støtteerklæringer er med på å kvele klubben.

      Kommentar

      • hthaug
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2004
        • 385

        Er det noe som tyder på at Bakke og Mesfin skal gjøre noe med troppen når overgangsvinduet igjen åpner?

        Kommentar

        • MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3269

          Opprinnelig skrevet av trigz

          Ingen er fritatt for ansvar, men jeg vil ta Mesfin i forsvar nok en gang: Overgangsbudsjettet som fantes da Lennartson var trener, ble i stor grad blåst på spillere svensken ønsket seg, f.eks. Gustavsson (et ganske dyrt bomkjøp til over en million kroner). Slik er det med alle klubber i Norge. Det er vel omtrent bare i Italia og Spania at sportsdirektøren har siste ord når det gjelder spillerlogistikken. Dessuten er det fortsatt spillere i klubben som er igjen fra Erlandsens tid. Så lenge man ikke blir kvitt dem, spiser de av lønnsressursene.
          Gustafsson viste i kvallik-kampene hva som bor i han. Utfordringen for Bakke blir å sørge for at han blir satt opp på riktig måte. Jeg synes han gjorde mye bra sammen med Ranger og Knudsen i vinter, og håper vi får se alle tre sammen om kort tid. Det er en del kontrakter som går ut etter årets sesong, så jeg tror det er flere som er på vei ut. Inntrykket av Mesfin er at han jobber målbevisst, Og jeg er nøkternt positiv til han, men han har ikke råd til mange feilskjær i tiden fremover.

          Opprinnelig skrevet av trigz
          Dessuten vet jeg at omstillingen av junior og akademi har vært en svært sentral del av Mesfins jobb de siste årene. Den langsiktige planen er at vi skal drive klubb i samme gate som Stabæk, og dette arbeidet har man kommet langt med, men det er kanskje et par år før resultatene av det slår ut i full blomst, selv om vi allerede har en god del unge spillere i a-troppen (G04-årgangen vår er bra, de er 16 i år). Dette er opplagt fornuftig, for LSK har vært dårlig drevet i alle år. Det har vært kortsiktige løsninger og dyrebar vingling mellom stilarter og spillestiler. Hvis vi skal ha sjangs til å komme tilbake som eliteklubb må vi gjøre det på en helt annen måte. Dette er Mesfins og Ordinas' hovedprosjekt for klubben, og det er noe av det jeg faktisk har tro på med det som skjer i LSK nå.
          Rekorden vår og et desperat ønske om å beholde plassen i eliteserien har nok påvirket en del signeringer. Jeg hadde dog håpet at cupgullet og den påfølgende EL-kvaliken hadde gjort oss i stand til å forhandle frem noen korttidskontrakter med spillere som ønsket et utstillingsvindu mot Europa, men det skjedde ikke. Jeg vet det er imot vår grunntanke, men jeg skulle ønske at vi utnyttet den muligheten bedre enn det ble gjort.

          Opprinnelig skrevet av trigz
          Katastrofen med Sportsklubben her og nå er derimot at vi har spillere i A-stallen som ikke tåler trykket, og som ikke tålte nedrykket, og som mest kritisk ikke passer til systemet den nye treneren ønsker å bruke. Dette er en jobb som spillerne og trenerne må løse. Bakke vil spille 4-3-3 - vi hentet Torbjørn Kallevåg, som er en indreløper som passer til 4-3-3. Dette er en god signering, problemet er at stallen for øvrig er en 4-2-3-1-stall med flere dårlige signeringer som Lennartson etterlot seg. Mesfin kunne sikkert gjort mer i vinter for å selge unna, jeg antar at han trodde slik de fleste her gjorde (meg selv inkludert), dvs. at de var gode nok til at vi burde herje i OBOS, og at de ikke var så skjøre som de åpenbart er. På papiret stemmer jo det, vi har et mye bedre lag i teorien enn alle vi møter i år, kanskje unntatt Tromsø, men i praksis går det jo åt skogen.
          De mentale problemene i spillergruppen er fortsatt tydelige, men jeg håper den mentale treneren er i stand til å hjelpe her. Det laget helt tydelig mangler er en leder. En som går foran og forteller medspillerne hva som må gjøres. Det burde vært unødvendig, men det virker tydelig at det trengs. Det nærmeste vi har er Smarason, men det spørs om vi får se han på gress igjen. Skal vi hente en spiller i år, så bør dette være hans fremste egenskap.

          Opprinnelig skrevet av trigz
          Ett ankepunkt er situasjonen med Mathew. Kairinen ble hentet for å ta plassen til Mathew, fordi Mathew skulle dra. Jeg skjønner ikke hvorfor de forlenget med ham, siden hans lønn kunne blitt brukt på en annen spiller som ville passet systemet vi skal spille nå bedre. Slik det er, stiller vi nå med en ballvinner (Krogstad) og to dype midtbanespillere (Kairinen og Mathew), og bare en mulighet som indreløper (Kallevåg, til dels Knudsen, men han har ikke fått tillit). Følgen er for at vi ikke får folk i boks og ikke klarer å skape ettertrykk, det er mye derfor presset og ballinnehavet vi har hatt i alle kampene blir så tamt.
          Jeg ser problemstillingen, men forstår ar det er vanskelig å si nei når Mathew ønsker å forlenge. Det som nå blir spørsmålet er om vi hadde vært tjent med å spille med en diamant på midten. Spørsmålet jeg sitter igjen med, selv om det er tidlig, er hva som skjer neste år? Dersom både Mathew og Kairinen er borte, hvem skal styre midtbanen vår? Krogstad Og Kallevåg er også bosman, så vi risikerer å sitte igjen med kun Knudsen på kontrakt i Januar.

          Opprinnelig skrevet av trigz
          Men Mesfin er altså prisgitt den til enhver tid sittende treneren og hans system. Lennartson burde ikke vært ansatt, dette er en tabbe flere må ta skylda for, men han kom hit med en god CV, tross alt. Så gikk det til helvete, blant annet fordi han heller ikke hadde spillere som passet spesielt bra til systemet sitt, han tok jo over etter Erlandsen. Jeg mener de stadige treneravgangene er en tung grunn til at vi er så ekstremt dårlige nå.
          Jeg er helt enig i at Lennartsson passet dårlig i klubben. Følelsen jeg sitter med er at det var DAP og Smarason som reddet oss i 2018, og ikke nødvendigvis Jørgen. Jeg skal ærlig innrømme at jeg tidvis lot med sjarmere av Jørgen, men det ble mer og mer tydelig at han var helt feil mann. Jeg mener også at systemet til Lennartsson passet dårlig til Eliteserien, og ikke nødvendigvis bare klubben. Bortekampen mot S08 i fjor hvor vi skulle spille oss ut bakfra lik som Åsane viste hvor feil et system kan passe.

          Alt i alt viser dette hvilke utfordringer Mesfin står ovenfor, men jeg er ikke overbevist om at han er problemet. Han må dog jobbe bra for å overbevise om at han er rett mann for jobben.
          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

          Kommentar

          • G-Man
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2011
            • 3120

            Opprinnelig skrevet av MortenA
            Alt i alt viser dette hvilke utfordringer Mesfin står ovenfor, men jeg er ikke overbevist om at han er problemet. Han må dog jobbe bra for å overbevise om at han er rett mann for jobben.
            Det er en fornuftig konklusjon, og personlig ser jeg ingen grunn til å avskrive Mesfin, siden en sportslig leder er i stor grad prisgitt trenerens ønsker. Det jeg stiller størst spørsmål ved er treneransettelsene. Spesielt Lennartsson var en varslet katastrofe. Spørsmålet er om Geir Bakke kan lykkes. Han arvet en tropp som på ingen måte egner seg til 433, likevel er det den formasjonen vi sverger til. Min logikk tilsier at ledelsen i klubben da ser for seg store utskiftinger, og at vi kommer til å hente inn spillere som passer til systemet, fremfor å tilpasse systemet til den troppen vi har. Det er greit nok, men da må vi også ha tid og økonomi til å leve med den avgjørelsen. For i praksis betyr det at vi ikke kommer til å rykke opp i år, og at en mer realistisk målsetting er å overleve i OBOS. Så er neste år, med et mer eller mindre nytt lag, en helt ny diskusjon. Men spørsmålet er igjen: Har vi tid og økonomi til det?

            Kommentar

            • MortenA
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2007
              • 3269

              Opprinnelig skrevet av G-Man

              Men spørsmålet er igjen: Har vi tid og økonomi til det?
              Sannsynligvis ikke. Vi har mange spillere på utgående kontrakt: Rafn, Amundsen, Kairinen, Kallevåg, Mathew, Krogstad, Melgalvis, Mauritz-Hansen, Smarason.

              Av disse vil nok alle de attraktive forlate oss med mindre vi rykker opp. Mathew er nok borte uansett. Jeg antar at Kallevåg og Krogstad også forsvinner med mindre vi rykker opp. Kairinen drar nok også videre. Det som er verre er at mange av talentene våre, Christiansen, Ødegaard, Baccay, Sandberg og Knudsen, har kun kontrakt ut 2021, og kan fort forsvinne for latterlige lave summer.

              De eneste klubben har kontrakt med inn i 2022 er Slørdahl, Ranger, Tongnoy, TLO og Sannes.

              Hvor attraktiv et LSK i Obos i 2021 er med tanke på å hente spillere er et åpent spørsmål. Det kan godt være at det er noen talenter som blir hentet opp, men det er allerede veldig mye unge spillere i stallen, og vi må sannsynligvis betale ekstra for å signere de nødvendige spillerne for å sikre et opprykk i 2021. Skulle et opprykk i 2021 også ryke, så er nok klubben kjørt med tanke på å være en toppklubb.
              Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

              Kommentar

              • Lars Henrik Dahl
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2020
                • 1918

                Opprinnelig skrevet av trigz
                Jeg mener de stadige treneravgangene er en tung grunn til at vi er så ekstremt dårlige nå.
                Støtter denne 100%. Vi har gang på gang sparket trenere, uten at det har gitt noe mer enn kortsiktig effekt. (i beste fall) Nå har man satset hardt på et prosjekt med Bakke, og man bør gi det tid. For å si det enkelt har styret bundet seg til masta med 5-års kontrakten til Bakke, og kan bare håpe på success. På godt og vondt (mest på godt, tror jeg) vil vi ikke ha råd til å sparke noen trener på noen år. Bekymringen min knyttet til dette er at man gir treneren lang tid, men samtidig henter man inn spillere på korttidskontrakter. Går vi opp (jeg har fortsatt trua) tipper jeg at Kallevåg og Krogstad blir. Matthew og Kairinen blir borte. Går vi ikke opp, mister vi noen spillere, og må satse på ungdommen. Det kan gå bra på lang sikt, men er ikke noen garanti for kortsiktig success.

                Kommentar

                • forzafugla!
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Apr 2008
                  • 461

                  Det kunne vært interessant å sett hvilket grunnlag Mesfin ble ansatt på. Om målet var sportslig suksess for A-laget, at han skulle se ut som han jobbet hardt, bygge opp gode ungdomsfasiliteter, få gresset på treningsbanen til å se pent ut, eller noe annet.

                  Dersom det var suksess for A-laget burde han fått sparken for noen år siden.

                  Kan godt være det eliteserien og halve 1. div har dårligere ungdoms-fasiliteter, sportsdirektører som jobber dårligere enn vår osv, men faktumet er at A-laget deres gjør det bedre enn våres.

                  Kommentar

                  • heidar
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2004
                    • 2113

                    Han solgte vår midtstopper rett før seriestart, henta inn en håpløs keeper og ga Mathew ny kontrakt. Tror han bør få tilbake pengene fra webkurset sitt.
                    En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                    Endelig er mørketida over.

                    Kommentar

                    • HSft
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2004
                      • 6074

                      Salget av Sheriff var jo greit. Bra sum, men at vi ikke hadde noen planer om en erstatter var spesielt. Skulle jo komme inn en erstatter. Vi hadde jo en haug med navn på blokka over gode spillere uten kontrakt, har ikke hørt noe mer om det.

                      Ellers kommer jeg ikke helt over at vi etter vi la om til 433 henta to offensive spillere som begge er perfekt for 442.

                      Kommentar

                      • HSft
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2004
                        • 6074

                        Opprinnelig skrevet av G-Man
                        Han arvet en tropp som på ingen måte egner seg til 433, likevel er det den formasjonen vi sverger til. Min logikk tilsier at ledelsen i klubben da ser for seg store utskiftinger, og at vi kommer til å hente inn spillere som passer til systemet, fremfor å tilpasse systemet til den troppen vi har.
                        Det her. Han gikk jo for 433 fordi han mente troppen var egna til det. Begge signeringene etter vi gikk for 433 har vært spillere egna for 442. Skulle gjerne sett at noen gravde litt mer i hva som fikk -Bakke til å gå for 433. Dette uttalte han til LSK.no:

                        "- Så kan man snakke mye om formasjon og sånne ting. Slik troppen er bygd opp, så vi før sesongen at vi hadde indreløpere og kantspillere som er bedre i 4-3-3 enn i 4-4-2. "
                        Det som så ut som et ustoppelig LSK-godstog har møtt hinder på veien den siste tiden - med tap for to nyopprykkede lag. På fredag venter Jerv i Grimstad. Vi satte oss ned med Geir Bakke for å oppsummere de fem første rundene i OBOS-ligaen.


                        Så hvem er indreløperne og kantspilerne han snakker om. Det er kun en indreløper vi bruker som var her i klubben når han kom, de to andre har vi signert i ettertid. Denne indreløperen er Krogstad. Hvem vingene som er best i 433 er er jeg også litt usikker på. Gustafson og Ødemarksbakken? Ser ut til at Gustafson og Krogstad er grunnen til at vi spiller 433, men det virker som feil avgjørelse for meg.

                        Kommentar

                        • MortenA
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2007
                          • 3269

                          Opprinnelig skrevet av HSft

                          Det her. Han gikk jo for 433 fordi han mente troppen var egna til det. Begge signeringene etter vi gikk for 433 har vært spillere egna for 442. Skulle gjerne sett at noen gravde litt mer i hva som fikk -Bakke til å gå for 433. Dette uttalte han til LSK.no:

                          "- Så kan man snakke mye om formasjon og sånne ting. Slik troppen er bygd opp, så vi før sesongen at vi hadde indreløpere og kantspillere som er bedre i 4-3-3 enn i 4-4-2. "
                          Det som så ut som et ustoppelig LSK-godstog har møtt hinder på veien den siste tiden - med tap for to nyopprykkede lag. På fredag venter Jerv i Grimstad. Vi satte oss ned med Geir Bakke for å oppsummere de fem første rundene i OBOS-ligaen.


                          Så hvem er indreløperne og kantspilerne han snakker om. Det er kun en indreløper vi bruker som var her i klubben når han kom, de to andre har vi signert i ettertid. Denne indreløperen er Krogstad. Hvem vingene som er best i 433 er er jeg også litt usikker på. Gustafson og Ødemarksbakken? Ser ut til at Gustafson og Krogstad er grunnen til at vi spiller 433, men det virker som feil avgjørelse for meg.
                          Jeg tror det handler spesielt om DG og Ødemarksbakken som er dyktige til å støte frem i press, men ofte luntet hjem når vi mistet ballen. Det skapte mange situasjoner hvor motstander fikk satt opp backer og vinger med påfølgende innlegg nesten uten å anstrenge seg.
                          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                          Kommentar

                          • Grankanari
                            Seniormedlem
                            Forumsadist
                            • Jun 2018
                            • 125

                            Mesfin har ansvaret for spillerlogistikken. Spillerlogistikken suger. Han gjør en dårlig jobb. Sånn er det bare. At det nye fuckings kakespisende, kaffedrikkende styret ikke har gitt denne hardtarbeinde, men ræva sportssjefen fyken fatter jeg faen ikke.

                            Kommentar

                            • BD
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Feb 2006
                              • 1358

                              https://www.rb.no/det-er-utopi-a-tro...s/5-43-1358711


                              Naturlig nok betaler jeg ikke for RB i disse dager, men utdrag fra nyhetsartikkelen i nyhetstråden og overskriften er sannsynligvis nok til å gi en kommentar.

                              Mesfin:
                              - Det som virkelig er utopi er å tro at man får bli sittende som sportssjef i LSK når vi beviselig blir dårligere sportslig sett hver dag under din ledelse. Men hei - her er vi!
                              - Kassa er tom pga. den sportslige fiaskoen i klubben som du har hovedansvaret for.
                              - Kvaliteten på stallen er dårlig fordi du har sviktet som sportslig leder.
                              - Vær så snill - gå av. Og hvis du ikke gjør det, så slutt i hvert fall med unnskyldningene.

                              Kommentar

                              • niko
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jul 2008
                                • 433

                                Kan det tenkes at mannen hverken er et lysende geni eller en komplett idiot, men en sportssjef omtrent på det jevne sammenlignet med klubbene i resten av serien?

                                Kommentar

                                • BD
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Feb 2006
                                  • 1358

                                  Opprinnelig skrevet av niko
                                  Kan det tenkes at mannen hverken er et lysende geni eller en komplett idiot, men en sportssjef omtrent på det jevne sammenlignet med klubbene i resten av serien?
                                  Mulig det, men han ble (forhåpentligvis) ikke ansatt fordi han holder middels Obos-nivå.

                                  Kommentar

                                  • bjarmann
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2005
                                    • 2829

                                    Opprinnelig skrevet av niko
                                    Kan det tenkes at mannen hverken er et lysende geni eller en komplett idiot, men en sportssjef omtrent på det jevne sammenlignet med klubbene i resten av serien?
                                    Usikkert, men han jobber jo visstnok hardere enn de fleste. Eller, "hårdare" som Lennartsson ville sagt
                                    I år så tar vi alt

                                    Kommentar

                                    • Bobkåre
                                      Juniormedlem
                                      Bøffelpromp
                                      • Feb 2019
                                      • 17

                                      Opprinnelig skrevet av bjarmann

                                      Usikkert, men han jobber jo visstnok hardere enn de fleste. Eller, "hårdare" som Lennartsson ville sagt
                                      Men er det synonymt med at det å jobbe hardt og mye er det samme som å jobbe smart?

                                      Kommentar

                                      • niko
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jul 2008
                                        • 433

                                        I motsetning til sin forgjenger, har han i det minste utdannelse innen feltet og en systematisk plan. Lurer på om hovedproblemet vårt med signeringer er at vi litt for ofte skal kjøpe lurt og billig, samt finne spillere som kan bekle flere roller på bekostning av spisskompetanse. Sammenlignet med det andre klubber driver med, synes jeg våre signeringer stort sett er på det jevne, hverken nevneverdig bedre eller verre enn de fleste andre. Mer bekymringsfullt er det at de aller fleste later til å stagnere eller bli verre etter at de kommer hit. Hvem var forrige spiller over junioralder som tok nevneverdige steg i positiv retning på Åråsen?

                                        Kommentar

                                        • LS89
                                          Kamptrådkongen
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2013
                                          • 3308

                                          Opprinnelig skrevet av niko
                                          Hvem var forrige spiller over junioralder som tok nevneverdige steg i positiv retning på Åråsen?
                                          Pellegrino?

                                          Edit: Trodde du mente etter de har forlatt LSK.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎