Vår Sportsdirektør: Simon Mesfin

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sailor Man
    Moderator
    • Jun 2007
    • 1323

    Opprinnelig skrevet av MortenA

    Ser du bak tallene, så ser det ikke like bra ut. Et grovt snitt viser at de unge kun spiller 30 min. i kampene de slipper innpå. Det er vel kun Slørdahl og Knudsen av utespillerne som har fått spille hele kamper. Slørdahl har også slitt med å få tillit, og stort sett fått spille når vi ikke har hatt alternativer. Selv etter at han har gjort sakene sine bra. Som regel blir de byttet inn den siste halvtimen, og da gjerne når laget ikke har fungert. Ranger som viste så mye lovende har kun fått sporadiske innhopp til tross for at Melgalvis ikke har overbevist.

    Jeg hadde et håp om at Bakke skulle utnytte dette året i Obos til å gi de unge bedre matching, men han har gang på gang foretrukket de etablerte. Dersom vi rykker opp må vi nok forberede oss på en kamp mot nytt nedrykk, og da kommer nok ikke talentene våre til å få den tilliten de trenger for å ta det neste steget. Resultatet blir nok at de enten stagnerer eller finner seg nye klubber.
    Enig i mye, men det er ikke gitt at så unge spillere stagnerer hvis de ikke er fast på laget. Det er noe de må gjøre seg fortjent til, ved å være bedre enn alternativene.

    Jeg stusser litt over spillerlogistikken og laguttakene i år. Vi har hentet en del erfarne spillere på korte kontrakter som spiller fast, og det virker som at det sitter langt inne å bytte ut spillere fra den etablerte elleveren. Jeg tror det er fordi Bakke og Myhre så det samme som alle andre i starten av sesongen - vi hadde dårlige relasjoner mellom spillerene og vi fungerte ikke som et lag. Nå har det blitt en del bedre, kanskje fordi vi spiller med mer eller mindre det samme laget hver uke.

    Vi har bygget en stamme i laget som leverer gode nok resultater, men ikke helt gode nok prestasjoner. Vi dominerer ikke kampene slik jeg synes vi burde og i de fleste kamper har vi perioder der vi blir pressa tilbake av antatt svakere lag.

    Når sesongen er over, har mange av de faste i elleveren ikke kontrakt lenger, og noe av relasjonene og samspillet vi har skapt i år blir borte. Det er ikke å bygge et fundament for framtida!

    Jeg skulle ønske at vi makset ut årets sesong med tanke på å bygge et kollektiv for neste år, med unge eller gamle spillere. Sånn som det ser ut nå begynner vi nesten på scratch igjen i januar.

    Kommentar

    • _Jonern
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2004
      • 4376

      Synes Bakke har gjort mye riktig i bruken av unggutta i år. Har ikke tall på det, men jeg kan hvertfall ikke huske at så mange unge har fått muligheten på a-laget i samme sesong. Og en ting er antall minutter i år. Ennå mer gledelig er å se hvor mange egenutviklede spillere som er på proffkontrakt og er i a-stallen. Det jobbes godt i de yngre rekker og jeg er helt sikker på at det kommer opp mange fler på førstelaget i fremtiden hvis vi fortsetter denne utviklingen. Vi har aldri vært spesielt flinke på talentutvikling, og det er urimelig å forvente at vi plutselig skal være best i løpet av en sesong. Man må ta steg for steg og denne sesongen er et stort skritt i riktig retning. Mads er blitt førstekeeper, flere andre har spilt mange hele kamper og et stort antall unggutter har debutert for klubben. Det er greit å ikke glemme at Bakke ser disse gutta hver eneste dag, i tillegg har han et enormt press på seg, sammen med resten av klubben, på å rykke opp igjen på første forsøk. Det er ikke så mye rom for eksperimentering, i hvertfall ikke med den katastrofale starten på sesongen. Vi har hatt kniven på strupen siden starten av august. Hadde vi hatt en mer komfortabel sesong så er jeg sikker på at vi hadde fått se ennå fler fått prøve seg. Men jeg synes uansett det er merkelig å kritisere bruken av unggutta basert på denne sesongen, som tross alt har vært den beste på det området på mange år.
      ..................

      Kommentar

      • trigz
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 7022

        En halvtime per innhopp er gull verdt, i teorien, for en ung spiller mht. å ta nivået når det gjelder det fysiske og tempo. Jeg syns egentlig de yngre spillerne i stor grad har fått bra med tillit i høst, og det er jo som Jonern sier, vi lå såpass elendig til i august at høsten handlet om å ta de poengene vi trengte fremfor utvikling av eget spill eller å fase inn de yngre spillerne våre. Det er jo synd, men jeg vil heller rykke opp.
        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

        Kommentar

        • Kjøttkaka
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • May 2012
          • 288

          Er det ikke generelt litt underkommunisert hvor stor betydning det har at 3. divisjon ikke har hatt kamper i år? Unggutta får ikke spilt kamper der de kan vise seg fram og spille seg inn på A-laget samtidig som A-lagsspillere muligens tar en større andel av innbyttene i A-lagets kamper fordi det er den eneste muligheten til å holde dem i gang. Jeg tror f.eks Odd og Vålerenga har hatt veldig stor fordel av å ha lag i 2.divisjon i år.

          Kommentar

          • DoubleHi5
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2011
            • 3924

            Blir spennende å se hva farsen rundt BBS fører til når det gjelder Mesfin. Går han til Molde?
            Elska þetta félag

            Kommentar

            • Ranakanaris
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Nov 2003
              • 487

              Jeg står fortsatt for att Simon bør logge seg inn på Nav.no. og om noen synes det er stygt sagt så bryr det meg ikke en dritt, fordi enkelte mener her att alle er fredet i LSK og ledere skal ikke legges press på eller bli sagt noe negativt om.

              Kommentar

              • brune stakkeland
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2012
                • 863

                Jeg mener ikke det er stygt sagt, jeg mener det er dumt sagt.

                Kommentar

                • Fugggel
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Dec 2020
                  • 487

                  Jeg hadde forventet mer av en sportssjef som får jobbe i så mange år. Sportslig har det knapt vært noen utvikling på 5 år. Som øverste ansvarlig for sport bør det får konsekvenser. Han har overlevd flere trenere, samt ansatt en av de verste trenerne i klubbens historie.

                  Kommentar

                  • brune stakkeland
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jan 2012
                    • 863

                    Hvilke stoppere på det norske markedet er det vi skulle ha henta? Lagt en halv mill til på bordet for å hente Solholm Johansen fra mjøndalen? Halvannen mill for Wangberg eller masse penger på Valsvik?

                    Vi har henta et par talenter for fremtida, Mesfin er vel initiativtageren til en sterk og endret akademisatsing (drevet i det daglige av Ordinas, men planen og rammeverket fra Mesfin er jo det som fikk han til klubben).
                    Liker også veldig godt hvordan man satser på tidlig å forlenge med unggutta når de tar steget, istedenfor at man sparer litt penger på å ha de på en billig kontrakt i halvannet-to år så forlenger man tidlig.

                    Sportslig har det gått på tverke hittil i år, men det er ikke grunnlag for å kaste alt på båten nå. På banen har det vært svak utførelse, men det man prøver på har jeg veldig trua på.

                    Så får vi se om jeg angrer og skriker på huet til Mesfin på et fat til sommeren, men jeg tror ikke det

                    Kommentar

                    • Fugggel
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Dec 2020
                      • 487

                      Opprinnelig skrevet av brune stakkeland
                      Hvilke stoppere på det norske markedet er det vi skulle ha henta? Lagt en halv mill til på bordet for å hente Solholm Johansen fra mjøndalen? Halvannen mill for Wangberg eller masse penger på Valsvik?

                      Vi har henta et par talenter for fremtida, Mesfin er vel initiativtageren til en sterk og endret akademisatsing (drevet i det daglige av Ordinas, men planen og rammeverket fra Mesfin er jo det som fikk han til klubben).
                      Liker også veldig godt hvordan man satser på tidlig å forlenge med unggutta når de tar steget, istedenfor at man sparer litt penger på å ha de på en billig kontrakt i halvannet-to år så forlenger man tidlig.

                      Sportslig har det gått på tverke hittil i år, men det er ikke grunnlag for å kaste alt på båten nå. På banen har det vært svak utførelse, men det man prøver på har jeg veldig trua på.

                      Så får vi se om jeg angrer og skriker på huet til Mesfin på et fat til sommeren, men jeg tror ikke det
                      Han skal ha ros for det han har gjort med akademiet. Det vil trolig bære frukter på sikt.

                      Når det kommer til stopperkrisen. Så er det ikke det letteste nei. Men man var klar over at forsvaret sannsynligvis ikke var bra nok. Ganske sikker på at med Wangberg eller Valsvik ved siden av Ogbu ville det sett annerledes ut. Man hadde vært nødt til å betale en høyere sum enn hva de vanligvis hadde vært verdt. Det er lenge til overgangsvindu og med dette forsvaret tar vi ikke mye poeng er jeg redd. Det kan allerede være for sent til sommeren.

                      Poenget mitt med kommentaren handler ikke bare om hva han har gjort nå, men om hva han har gjort over en 5 års periode. Han har ikke levert mye rundt A-laget.
                      tror at han går inn i en viktig periode for å kunne beholde jobben, er avhengig av et godt sommervindu blant annet.

                      Kommentar

                      • BD
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Feb 2006
                        • 1377

                        Etter fire år er det fortsatt enkelte her inne som mener Mesfin skal ha all ære for alt ved spillerlogistikk som går bra, mens trenerne har all skyld for det med spillerlogistikken som ikke går bra. Forstå det den som kan.

                        Selv om jeg har kritisert Mesfin mye, så står han på for klubben. Innsats er viktig det, men ikke nok alene. Signeringene av spillere som Seferi, Braut, Ogbu, Kairinen og Mathisen i fjor høst gjorde meg mer positiv til fyren. Det å hente spillere som er i grenseland mellom talent og førstelaget har vært fraværende tidligere. Hadde man gjort et par sånne signeringer i stedet for å kun hente / forlenge kontrakter med gammel gråstein hadde vi kanskje ikke rykket ned. Vi hadde i hvert fall ikke misbrukt muligheten i Obos til å bygge ny grunnmur med gammelt dødkjøtt (som så ble sendt på dør først da vi rykket opp, alternativt har fortsatt som i 2019 etter at vi rykket opp igjen). Det hadde selvfølgelig vært enklere å bygge opp unge spillere med lite erfaring i Obos enn i Eliteserien, og det er jo nettopp det mange andre klubber (som er mindre attraktive enn oss) ofte gjør med suksess.

                        Bortsett fra sigurdarson-fadesen har han i mine øyne gjort mye rett det siste snaue året. For min del har jeg gitt han en ny sjanse - ikke på bakgrunn av tidligere meritter, men på bakgrunn av at jeg har en mistanke og et håp om at han er en bedre sportssjef i dag enn det han har vært. Det må likevel være lov å nevne at det er andre ledere i LSK som har fått sparken med bedre resultater enn Mesfin. Jeg synes også folk bør tenke seg om litt før de unnskylder mannen i øst og vest hver det kommer opp noe en sportssjef er ansvarlig for. Den kritiske lokalpressen finnes ikke, vi har bare lsk.no 1 og lsk.no 2 (rb.no). De fire siste årene har vist det. Det gjør at folk rett og slett må tenke litt selv.

                        Kommentar

                        • Tjodleif
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Apr 2017
                          • 848

                          Folk peker på Mesfin fordi folk føler behov for å peke på noen.

                          Kommentar

                          • Sailor Man
                            Moderator
                            • Jun 2007
                            • 1323

                            Fra mitt perspektiv har Simon gjort veldig mye riktig den tida han har vært sportssjef. Han har styrka akademiet som flere har vært inne på, lagt en sportsplan (noe vi ikke hadde fra før), og har fått henta en del spillere (og trenere’) de fleste trodde LSK ikke hadde sjans på.

                            Samtidig er det klart at resultatene har vært dårlige i den samme perioden, og det har sportssjefen så klart en del av skylda for. Til Simons forsvar har han ikke hatt den samme tilgangen til «Nigeria-linken» som Bjarmann hadde. De siste åra før nedtrykket mener jeg en stor del av grunnen til at holdt oss oppe var at vi hadde stjernespillere som både heva laget og kunne selges for gode penger: Nosa, Ujah, Fofana, Friday. Etter at tilgangen på virkelig store talenter tørka inn og vi istedenfor Edwin og Bonke fikk Moses og Ayagwa, mista vi livbøya vår. De siste åra mener jeg vi har gjort det riktige, nemlig å satse på akademiet, men det kan fort ta lang tid før det virkelig betaler seg.

                            Det er ikke så enkelt å sammenligne Simons jobb med Bjarmann og Fjøra, siden forutsetningene var annerledes. Bjarmann hadde tilgang til Nigeria og Fjøra hadde tilgang til å kjøpe Marius Johnsen for 8 mill og å gi Jon Midttun Lie 2 mill i årslønn.

                            Kommentar

                            • Ranakanaris
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2003
                              • 487

                              Nei, det er ikke bare Mesfin sin skyld, fordi det lukter mye rotten gammelt kjøtt i gangene på åråsen, mange burde gå i seg selv og spørre seg om man har gjort sitt beste for att klubben skal slippe å ligge i dritten år etter år etter år. Jeg mener alt startet når Bjarmann kom inn, siden har det bare gått sakte nedover, og det kommer vi til å fortsette med intill de som jobber i LSK ikke bare drar på jobb på grunn av att dem trenger lønn. Men hvis vi først skal rydde opp i klubben så må man starte med lederene, sjefene og styret, for til syvende og sist så er det dem som har skylda for klubben sine resultater.

                              Kommentar

                              • niko
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jul 2008
                                • 440

                                Etter i går synes jeg Mesfin fortjener litt kudos også. Kan se ut som vi har hentet en del spillere (både talenter og etablerte) som faktisk er gode nok, ikke bare nesten gode nok.

                                Kommentar

                                • *eLSKerLSK*
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jun 2005
                                  • 401

                                  Takk!

                                  Kommentar

                                  • Kanarivogel89
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • May 2006
                                    • 4272

                                    Mesfin intervjuet av Eurosport ifbm. Deadline Day-sending. Som kjent ingen inn. Det har vært interesse rundt Kairinen, blant annet gjennom bud på tosifret antall mill fra Tyrkia. Aldri aktuelt iflg. Simon, som påpekte at verdien til og oppmerksomheten rundt Kaan fort er på vei opp etter det nylige uttaket til det finske landslaget

                                    Kommentar

                                    • Tvilling
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Nov 2006
                                      • 1462

                                      Skrives lite om Simon her inne nå.. men det må være lov å gi han sin del av æren for ansettelse av trenere, og spillere - som leverer langt over hva - i alle fall jeg - så for meg for kun få måneder tilbake. Det bygges nå, på en helt annen måte enn vi (noen gang?) har sett tidligere, tenker jeg

                                      Kommentar

                                      • trigz
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 7022

                                        For min del er det absolutt ingen tvil om at Mesfin er den beste sportssjefen klubben har hatt. Jobben han har gjort de siste årene har begynt å vise resultater nå, og det er enda flere på vei opp fra UA.
                                        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                        Kommentar

                                        • Playboy1
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Dec 2003
                                          • 2104

                                          Opprinnelig skrevet av trigz
                                          For min del er det absolutt ingen tvil om at Mesfin er den beste sportssjefen klubben har hatt. Jobben han har gjort de siste årene har begynt å vise resultater nå, og det er enda flere på vei opp fra UA.
                                          Støttes 100%

                                          Måtte bare få løftet Mesfin-tråden på topp igjen .
                                          Det har han fortjent

                                          Så mye positivt pågang i LSK om dagen , og en stor del av æren for dette , skal absolutt Mesfin ha.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎