Ny trener

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tvilling
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2006
    • 1462

    Den viktigste innvendingen imot Hege Riise som trener nå, er at hun står for en annen spillestil - noe jeg ikke tror vi har tid (eller råd..?) til å gå løs på.
    Spillestilen er i hovedsak definert, slik jeg har fortstått.. og det må uansett være et system/stil som kan løses med de spillerene vi pr i dag har.
    M.a.o. når trenere diskuteres - så blir vel det et viktig moment?!
    Synes også poenget med at vi trenger rask poengfangst er vesentlig.
    Time will show.. og det som i alle fall er sikkert - er at det blir sikkert en løsning. En løsning som ikke alle vil like... men til et lag vi alle vil støtte!

    Kommentar

    • Henke25
      Medlem
      Møteplager
      • Jun 2018
      • 79

      Jeg ønsker meg Tom Nordlie tilbake til Åråsen. Han har blitt voksen, og er sterk og tydelig nok til å samle ei svak spillergruppe. Det kan gi sportsklubben en solid boost på kort sikt, men jeg har også trua på Nordlie som en langtidsløsning. Jeg har ikke den store trua på at det er så lett å bygge seg opp dersom man først går ned i OBOS-ligaen. Der er det mange sterke lag om beinet, så vi må for Guds skyld ikke rykke ned.

      Kommentar

      • G-Man
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2011
        • 3139

        Opprinnelig skrevet av Tvilling
        Time will show.. og det som i alle fall er sikkert - er at det blir sikkert en løsning. En løsning som ikke alle vil like... men til et lag vi alle vil støtte!
        Ja, enig i det - men jeg tror samtidig at det er helt avgjørende for støtten rundt laget at LSK denne gangen evner å tenke fremover. Å gå (I beste fall) sidelengs - nok en gang - vil drepe mye av interessen hos "folk flest". Vi gærninger i den harde kjerne støtter laget og møter opp uansett, men klubben trenger at flere enn oss gjør det, og da må de ikke presentere Powell, Halle eller noen andre av gårsdagens menn som en løsning for fremtiden. Det er det ingen som vil tro på.

        Kommentar

        • Totti21
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2004
          • 3499

          Opprinnelig skrevet av Tvilling
          Den viktigste innvendingen imot Hege Riise som trener nå, er at hun står for en annen spillestil - noe jeg ikke tror vi har tid (eller råd..?) til å gå løs på.
          Spillestilen er i hovedsak definert, slik jeg har fortstått.. og det må uansett være et system/stil som kan løses med de spillerene vi pr i dag har.
          M.a.o. når trenere diskuteres - så blir vel det et viktig moment?!
          Nå vet jeg lite om hva slags spillestil Hege Riise står for, men vi har ikke hatt en spesielt god stall til å spille Arne Erlandsen fotball i alle fall. Det er for meg en fotballstil som har fått lite ut av våre nøkkelspillere og de tyngste investeringene vi har gjort. Jeg tar det derfor for gitt at klubben i det minste ser for seg en trener med et tankesett som skal utnytte styrkene til spillere som Matthew, TLO og Ødemarksbakken. Ikke minst at han ser et potensial i ETS på kort sikt og Baccay på litt lengre sikt som vel er de unge som er på høyest nivå pr.dd. Ingen av disse spillerne er tjent med lavt press, tupping i bakrom på førstebevegelse og å fighte på andreballer for å flytte opp laget.

          Jeg tar dog gjerne i mot en trener som ønsker å spille direkte og fremoverrettet fotball, men da er det ekstremt viktig at denne treneren også har et moderne syn på hvordan dette skal oppnås. Et nøkkelpunkt her er å vinne ballen så ofte som mulig i gunstig posisjon og ha mange samtidige bevegelser foran ballfører. Med andre ord betinger det at man tar risiko offensivt. Noe Arne Erlandsen overhodet ikke ønsket, og som kommer frem som et av hovedargumentene for at han ikke er LSK trener lenger også.

          Er det definert en spillestil enda? Jeg har tilgode å se noe av resultatet fra det arbeidet Simon Mesfin sa han startet på når han begynte i jobben, og det vil vel potensielt sett kunne påvirke LSK sin filosofi vil jeg tro?

          Kommentar

          • Kjøttkaka
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • May 2012
            • 288

            Fra RB: "Spillestilmessig er det liten grunn til å tro at klubben vil bevege seg veldig langt fra fotballen de har stått for under Erlandsen. LSK har nå også nedfelt en strategi på hva slags trener klubben skal ha. Det vil selvfølgelig utelukke en del kandidater.

            Ut fra dette er det all grunn til å tro at LSK kommer til å være nærmere Erlandsens direkte stil enn den langt mer ballbesittende- Magnus Haglund sto for."


            Uthevningen er min. Er det en del av sportsplanen?

            Kommentar

            • GIFKanari
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2009
              • 8243

              Opprinnelig skrevet av Tvilling
              Spillestilen er i hovedsak definert, slik jeg har fortstått..
              Vi spiller med en høyrebeint venstreback og høyreback med godt under middels innleggsfot som til alt overmål helst vil, og som fikk starte sin LSK-karriere, som venstreback. Så fortell meg hvordan det definerer mulighetene for pumping av innlegg med kvalitet som Arne messet om til stadighet? Forøvrig uten å ha noe oppspillspunkt og der signalkjøpet på topp etter eget utsagn helst vil ha ballen i beina. Og det er bare starten på på rolle- og posisjonsrotet under Arne. Vi hadde sjelden/aldri marginer under ham, men det skal jammen også godt gjøres med de handikappene vi ga oss selv i hans foretrukne 442.

              Gud hjelpe LSK hvis noe mer enn ønsket om å stå for en mer direkte type fotball er definert som ønskelig og verdt å ta med videre.
              Last edited by GIFKanari; 29.06.2018, 13:01.

              Kommentar

              • Totti21
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Mar 2004
                • 3499

                Opprinnelig skrevet av Kjøttkaka

                Ut fra dette er det all grunn til å tro at LSK kommer til å være nærmere Erlandsens direkte stil enn den langt mer ballbesittende- Magnus Haglund sto for."
                Det komiske er at LSK under Haglund var nærmere å kunne spille moderne direkte fotball på høyt nivå enn det vi har vært under Erlandsen. Dessuten er ballbesittelse i tall lite beskrivende for hvor direkte et fotballag er før man nærmer seg 60-65%. Som nevnt tidligere har Liverpool ballen opp mot de tallene mange ganger, men det er ikke fordi de er glade i å trille ballen på tvers, det er fordi de vinner igjen ballen kjapt hver gang de mister den, er aggressive i presset og har skapt en frykt hos motstanderen for å avgi bakrom på bakgrunn av at de gang på gang straffer lag som gjør dette, som gjør at Liverpool kan stå opp på de og vinne igjen ballen tidlig når motstanderen klarerer. Noe av det vi litt for ofte har opplevd mot oss på Åråsen under Erlandsen, og som ofte straffer seg til slutt. Liverpool angriper direkte i bakrom hver gang anledningen byr seg, men har fremdeles ballen i snitt tredje mest i Premier League. Men det er altså det man gjør uten ball som er den store forskjellen her, ikke med ball.

                Jeg er veldig spent på hva slags strategi de har på trenertype, og om de vil fortsette med en trenerstyrt fotballklubb eller om klubben selv skal ta mye større ansvar for det sportslige og ansette trenere som passer til den filosofien. Basert på denne uttalelsen virker det til min glede som om de er nærmere det siste enn tidligere, selv om Runar Kristinsson ansettelsen også kom etter lignende uttalelser.

                For min del er jeg lite opptatt av om vi spiller ballbesittende eller direkte fotball, men jeg er opptatt av gjennomføringen og at man har i bakhodet at man skal underholde litt også. Spesielt på hjemmebane. Det betinger at man tar betydelig mer risiko både med og uten ball enn Arne Erlandsen var villig til.

                Kommentar

                • armykanari
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2009
                  • 736

                  Skullerud tilbake som fotballekspert

                  Kommentar

                  • Gjedda
                    Seniormedlem
                    Forumsadist
                    • Apr 2015
                    • 147


                    Det er alltid greit å ha på det rene hva som faktisk står i styringsdokumentene. Derfor har jeg nedenfor klippet ut noen viktige styringspoenger fra LSK sin fotballplan for A-laget gjeldende for perioden 2018-2022:

                    LSKs identitet og omdømme:

                    LSK skal være byens stolteste produkt. Ledere, trenere og spillere skal etterleve klubbens verdier. Klubbens drift skal være forenlig med sunn drift. Klubben skal legge til rette for utviklingen av det hele mennesket. Dette gjelder for spillere, frivillige, trenere og øvrige ansatte.

                    LSKs kjennetegn:

                    LSKs spillere i kamp skal preges av energi, entusiasme, intensitet og hardt arbeid. Dette skal også kjennetegne alle som jobber og er aktive i hele LSK-miljøet. I tillegg skal prosessene rundt det fotballarbeidet preges av nøyaktighet, kompetanse, kontinuitet og innovasjon. Dette skal gi en unik og langsiktig utviklings- og treningskultur som skaper og gjenskaper resultater.

                    LSKs verdigrunnlag  Generøs  Innsats  Ambisiøs  Lojal  Troverdig

                    Dette er klubbens vedtatte verdier som alle ansatte og frivillige i klubben skal etterleve.

                    Hovedmål for A-lag: A-laget skal i løpet av Fotballplanens periode være et Topp-5 lag i Eliteserien.

                    Mål for A-lag: - A-laget skal i Fotballplanens periode vinne Norgesmesterskapet (Cupen) 1 gang.
                    - A-laget skal hvert år gi totalt 2 000 spilleminutter(serie/cup) til klubbutviklede spillere i alderen 17-21 år.
                    - A-laget skal i tre års sykluser rekruttere, integrere og utvikle afrikanske spillere for salg til de femten beste ligaene til Europa.


                    Delmål for A-lag: - Sesongen 2018: A-laget skal plasseres på øvre halvdel i Eliteserien  Sesongen 2019: A-laget skal plasseres på øvre halvdel i Eliteserien  Sesongen 2020: A-laget skal plasseres innenfor topp-5 i Eliteserien  Sesongen 2021: A-laget skal plasseres innenfor topp-5 i Eliteserien  Sesongen 2022: A-laget skal plasseres innenfor topp-5 i Eliteserien

                    Og når det gjelder fotballstil sies det følgende:

                    "Klubben skal alltid ha en definert spillfilosofi, ett sett med hovedprinsipper som kjennetegner laget, og i sum danner en tydelig organisering for laget. Tydeligere beskrivelse av dette står i klubbens overordnede fagplan."

                    "LSK sine utviklingslag skal kjennetegnes av høy intensitet og stor kraft i spillet. Vi skal ha de lagene som løper mest i stor fart."

                    8 personer fordelt på 6,5 årsverk er rammebetingelsene for trenerapparatet til A-laget.

                    Det blir spennende å se hvor detaljert "overordnet fagplan" vil sette rammen for LSK sin fremtidige fotballstil. Men muligens vil de mest interessante delene av dette holdes internt for en engere krets. Muligens får vi en ekstern sportslig plan som formulerer spillestil generelt og en intern plan som setter mye strammere rammer.

                    Kommentar

                    • Kanarivogel89
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • May 2006
                      • 4273

                      Dette gjelder kanskje bare meg, men kan vi please få inn en trener som snakker engelsk når han tiltaler spillerne i plenum? Klar over at mesteparten av stallen er norsk, men det plaget meg noe voldsomt at Arne omtrent kun snakket norsk i klippene til VG. Må da være kjipt og lite inkluderende for Mathew, Gary, Anton, Charles etc. etc. å sitte på oppsummeringer etter kampene eller i garderoben før kamp og ikke forstå et kvekk av hva treneren sier? Kan absolutt ikke være bra at f.eks en nøkkelspiller som Mathew bare kobler ut når treneren prater.

                      Kommentar

                      • LS89
                        Kamptrådkongen
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2013
                        • 3316

                        Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                        Dette gjelder kanskje bare meg, men kan vi please få inn en trener som snakker engelsk når han tiltaler spillerne i plenum? Klar over at mesteparten av stallen er norsk, men det plaget meg noe voldsomt at Arne omtrent kun snakket norsk i klippene til VG. Må da være kjipt og lite inkluderende for Mathew, Gary, Anton, Charles etc. etc. å sitte på oppsummeringer etter kampene eller i garderoben før kamp og ikke forstå et kvekk av hva treneren sier? Kan absolutt ikke være bra at f.eks en nøkkelspiller som Mathew bare kobler ut når treneren prater.
                        Får meg til å tenke tilbake til klippet med Gary Martin i 1.runde mot Glimt. Har på seg headset i pausa og får ikke med seg noe av det som blir sagt (på norsk). Jeg synes jeg ser det i de større klubbene på kontinentet

                        Kommentar

                        • Kay
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jan 2004
                          • 763

                          Opprinnelig skrevet av LS89

                          Får meg til å tenke tilbake til klippet med Gary Martin i 1.runde mot Glimt. Har på seg headset i pausa og får ikke med seg noe av det som blir sagt (på norsk). Jeg synes jeg ser det i de større klubbene på kontinentet
                          Har også reagert på utstrakt bruk av norsk når instrukser skal gis, men akkurat det tilfelle var kryssklippet.

                          Kommentar

                          • stian84
                            Juniormedlem
                            Bøffel
                            • Dec 2015
                            • 20

                            Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                            Kan absolutt ikke være bra at f.eks en nøkkelspiller som Mathew bare kobler ut når treneren prater.
                            Mathew har vært her i to år. Han må vel ha lært seg godt nok norsk til å fungere i jobben?

                            Kommentar

                            • Kjøttkaka
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2012
                              • 288

                              Jeg reagerte mest på norskbruken under cupkampen mot KFUM da Erlandsen stort sett brukte hele 2. omgang på å kjefte på særlig Gary Martin og Charles. Han brølte til Charles: "Charles!!!! Nå må vi tørre å vise oss fram!!" Jeg lurer på hvor mye Charles skjønte av det.

                              Kommentar

                              • Kanarivogel89
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2006
                                • 4273

                                Håper vi tenker i samme baner som Tromsø. Fantastisk det Valakari har fått til med en så begrenset stall. Espejord kom fra ingenting før sesongen og har erstattet Lehne Olsen med bravur. Sånn er det når man har et tydelig og velfungerende system på plass.

                                Vær så snill og tenk litt utenfor boksen nå da, gubbestyre! Selv om jeg tviler....

                                Kommentar

                                • Tvilling
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Nov 2006
                                  • 1462

                                  Tenker at det kan bli Sungodt ut sesongen.. men to neste kampene vil vel forsterke/svekke det alternativet (time will show...)

                                  Kommentar

                                  • McGuffy
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 5092

                                    Henning Berg blir det iallefall i ikke. Han presenteres som Stabæk-trener om litt.

                                    Kommentar

                                    • Henke25
                                      Medlem
                                      Møteplager
                                      • Jun 2018
                                      • 79

                                      Tom Nordlie er mitt tips/håp.

                                      Kommentar

                                      • Funchaloe
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Oct 2011
                                        • 511

                                        Opprinnelig skrevet av Henke25
                                        Tom Nordlie er mitt tips/håp.
                                        Nei, takk. Se utenfor Norden for nye idéer. Med Nordlie kan vi på kort sikt få en cupseier, men vi kommer til å få overtrente spillere og dårlige resultater i serien. Den regla har vi opplevd før.
                                        Custodes
                                        Contra o futebol moderno!

                                        Kommentar

                                        • Totti21
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Mar 2004
                                          • 3499

                                          Opprinnelig skrevet av Funchaloe

                                          Nei, takk. Se utenfor Norden for nye idéer. Med Nordlie kan vi på kort sikt få en cupseier, men vi kommer til å få overtrente spillere og dårlige resultater i serien. Den regla har vi opplevd før.
                                          Tom Nordlie hadde vært en katastrofe for klubben. Muligens ok på kort sikt, men jeg vil virkelig ikke havne i en situasjon ala den med Arne Erlandsen igjen, der man henter inn en redningsmann som skal levere på kort sikt, og som man plutselig tror kan levere det samme på lang sikt og gir en lengre kontrakt til. Nå kan Arild Sundgot fint lede laget frem til man har en langsiktig løsning, og det bør være en løsning som både kan jobbe videre med dagens støtteapparat og som ser et potensial i dagens spillerstall.
                                          Det er uansett betryggende å se at man bruker tid på dette, og at f.eks Stabæk har klart å både sparke og ansette en ny trener siden vi kvittet oss med Arne E. Det sender i alle fall ut et signal om at man ikke vil gå i samme fellen som sist, der man ansetter trenere uten noen ordentlig prosess og basert på relasjoner.

                                          Jeg håper som deg man evner å se utenfor Norge og gjerne også norden mot f.eks sterke fotballnasjoner som Belgia og Sveits, der man har utviklet både klubb og landslagsfotballen kraftig i de senere år igjennom langsiktig arbeid, og der utgangspunktet ikke var så langt unna det vi hadde i Norge.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎