Spillerbørs 2018

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MortenA
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2007
    • 3269

    Spillerbørs 2018

    Skal forsøke å sette min egen spillerbørs for sesongen som nå er avsluttet. Som utgangspunkt for sammenligning bruker jeg data fra Altomfotball.no (A, og vil komme med egne betrakninger og tanker før egne poenger blir utdelt. Poeng blir delt ut i hele tall. Alle eventuelle feil er mine egne, og resultat av dårlig minne.

    1 Marko Maric: A: 4,92, Meg: 4
    Marko startet sesongen trøblete med mye usikkerhet og flere tabber. Såpass mye at Igonen fikk flere kamper i en tett duell. Hvor mye rotet med forrige keepertrener har skylden er usikkert, men etter gills inntreden synes formen å stige. At han blir LSKs beste på børs var uventet etter den svake starten. Fremstår ikke ennå som noen åpenbar matchvinner bakerst, men mange mål har ikke vært hans skyld. Blir spennende å se hvordan han utvikler seg med en vinter under Gills ledelse.

    25 Matvei Igonen: A: 5,2, Meg: 4
    Fikk sjansen i kun fem kamper, og gjorde en grei figur uten å ta muligheten han fikk. Blir også spennende å se hvordan han utvikler seg og om vi får en reell konkurranse på keeperplassen før neste sesong.

    2 Mats Haakenstad: A: 4,19, Meg: 4
    Var spent på om Haakenstad skulle ta ytterligere steg etter en positiv debutsesong i fjor. Resultatet ble blandet. Ikke like offensiv som i fjor, og mistet plassen i førsteelleveren. Gjorde noen sterke kamper mot slutten, og to mål mot Stabæk var uventet. Løpskraften har vært den samme, men samspillet mellom han og Melgalvis var aldri i nærheten av det de viste i fjor.

    4 Marius Amundsen: A: 4,52, Meg: 4
    Marius har farten som sin styrke, og i et lag som har lite av det så har han spilt sin rolle. Har hatt håp om at han skulle ta ytterligere steg de siste par sesongene uten at det har skjedd. Det røde kortet i Kristiansand ble ikke avgjørende til slutt (synes det var strengt dømt, selv om Hagen hadde reglene på sin side). Har sammen med Kippe vært førstevalg i forsvaret. Mye klønete klareringer, og for mange pasninger i hytt og pine.

    5 Simen Rafn: A: 4,5, Meg: 5
    Simen har hatt en merkelig sesong. Mange gode kamper, og andre med håpløse innvolveringer. Siste målet borte mot Linz var vel bunnen. Blitt byttet mellom høyre og venstre side, og har i likehet med Haakenstad av defensiv framtoning som har resultert i at han har ligget for langt bak i banen når spillet har blitt vendt. Siden dette også har vært tilfelle for SKM, så antar jeg at det har vært et bevisst valg fra trenerbenken. Hadde backene våre ligget 15-20 meter lenger frem i banen, så tror jeg vi kunne lagt enda mer press på motstander og kommet til enda flere sjanser. Fire assist er likevel godt nok til nest best på laget bak Erling.

    13 Frode Kippe: A: 4,68, Meg: 5
    Giganten/Legenden/Bautaen i forsvaret. For noen år siden mente jeg han var ferdig på øverste nivå, men han gjorde de tankene til skamme i fjor. Ikke like sterk i år, men fortsatt blandt våre bedre. Håper han får ny kontrakt neste sesong da han fortsatt har en rolle å spille. Hvorvidt han vil være i førsteelleveren er mer diskutabelt. Konge når han får spille på sine styrker, og målet på Marinlyst kan ha vært avgjørende for at vi beholdt plassen. Jeg er litt mer usikker på hvilken rolle Frode har spilt i våre defensive problemer. Han er ikke like bevegelig som Amundsen slik at det virker som at motstander har fått mye tid og rom når de har kommet på løp fra midten og utover bak venstrebacken. Det røde kortet mot S08 var urutinert (selv om det var strengt dømt av Hagen igjen. Jeg mener en dommer burde nøyd seg med advarsel fremfor å ødelegge kampen med en tidlig utvisning), men ble ikke skjebnesvangert til slutt.

    22 Stefan Antonijevic A: 4,88, Meg: 4
    Umulig å like denne karen. Alltid godt humør og vår beste forsvarer på A's børs. God på hodet og viser ofte frem en fin pasningsfot. Ikke like sterk som Kippe, men mer bevegelig. En solid reserve som stort sett har gjort brukbare kamper når han har fått sjansen. Skulle gjerne sett han med videre, men det gjenstår å se. Det har vært spekulert i at han trenger en makker som tar kontrollen og dirigerer. Kan ikke selv avgjøre hvorvidt det er hold i de tankene. Ble fremhevet at vi tok flest poeng med han på banen, noe som kan være tilfeldig men likevel en styrke.

    24 Erik Tobias Sandberg A: 3,5, Meg: 4
    Kun fire kamper, men viser likevel at han er en mann for fremtiden. Om han er i førsteelleveren neste sesong gjenstår å se. God pasningsfot og sterk i duellene.

    3 Simen Kind Mikalsen A: 4,48, Meg: 4
    SKM virker å slitt mer med skader enn man har antatt. Vekslet mye mellom benk og venstrebacken. Har vel bevist at han ikke er midtstopper, og har ikke vært like offensiv som tidligere. Virker også å ha slitt med selvtilliten denne sesongen. Jeg liker Simen og håper han finner tilbake til formen han hadde for noen sesonger siden.

    6 Ifeanyi Mathew A:4,76, Meg: 6
    Det er lett å glemme at han er kun 21 år. Ballfordeler og midtbanemotor. Jeg synes han har ofte blitt liggende for langt tilbake i banen og ikke kommet på løpende bakfra som tidligere. Virker å ha savnet Udoji mer enn noen annen. Har også slitt litt når motstandere har tatt løp bak venstrebacken, men hvor skylden for det ligger er uvisst. Vist seg skuddvillig selv om uttellingen har vært sparsom. Sterk til å holde på ballen og balanserer midtbanen som spillere som er vesentlig mer erfarne.

    14 Fredrik Krogstad A: 4,43, Meg: 5
    Vi har sett to versjoner av Fredrik i år. På sitt beste er han en løpsmaskin og duellspiller av rang som også har en bra pasningsfot. Når han ikke hadde dagen var han usynlig i beste fall. håpet er at han tar ytterligere steg neste sesong og blir mer stabilt god.

    15 Erik Brenden: A: 4,5, Meg: 4
    Erik hadde en serie kamper tildig på høsten hvor han virkelig viste frem hva som bor i han. I perioder den eneste på laget som forsøkte å utforde en mot en, med blandet hell. Fremstår litt for svak defensivt, og må forbedre den delen av spillet før han kan bli et fullverdig alternativ på kanten.

    17 Kristoffer Ødemarksbakken: A: 3,89, Meg: 4
    En høyst variabel debutsesong. Startet frisk, men ble så borte før han fant tilbake til godformen mot slutten. Ekstremt viktig scoring i Bergen, og er vel vår eneste naturlige kantspiller. Litt svak defensivt, men har mye x-faktor med ballen. Jeg hadde ikke store forhåpninger til han denne sesongen, og var villig til å gi han 2018 til å avklimatisere seg for Eliteserien. Forventer mye av han neste sesong.

    23 Daniel Pedersen: A: 4,9, Meg: 7
    Kom inn som den defensive midtbanespilleren vi manglet på vårsesongen. I tillegg meget god med ball og en viktig brikke i nedrykksstriden. Betryggende å vite at vi har han en sesong til.

    33 Aleksander Melgalvis: A: 3,75, Meg: 3
    Ikke like toneangivende som i fjor. Hadde i likhet med Rafn og Haakenstad at andresesongen i Eliteserien skulle bli bedre. Mye skadet som må ta skyld, men synes han også trakk for tidlig og for langt inn i banen slik at avstanden til backen på overlap ble for stor. Gjorde en overraskende god kamp som sentral midtbane. Håper han finner tilbake til fjorårsformen.

    9 Gary Martin: A: 4,25, Meg: 4
    Hva som har skjedd med Gary er et mysterium. Han har vist seg som en måltyv av rang, og ble hentet inn i den rollen. Ble skøvet til side da TLO ble signert, og har de siste kampene ikke vært på benken en gang. Noe må ha skjedd i kulissene siden han ikke har fått sjansen til tross for TLOs manglende effektivitet. To mål og to assist er respektabelt med tanke på at den manglende tilliten. Kampene han fikk starte var sammen med TLO som er samme spillertype, og det viste seg å ikke fungere. Det blir spekulativt, men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at Gary hadde hatt liknende tall som TLO dersom han hadde fått sjansen sammen med Arnor.

    10 Thomas Lehne Olsen: A: 4,46, Meg: 4
    Jeg var skeptisk til singeringen av TLO da vi allerede hadde Gary Martin i troppen, og de er veldig like spillere. Midlene som ble samlet inn og brukt burde nok ha vært benyttet andre steder, men det er ikke TLOs feil. Jeg har også vært kritisk til at han ofte fremstår som lat defensivt, med unntak av kampen i går og hjemme mot RBK. Viser han samme innstilling i alle kamper neste sesong, så er alt i orden. Hadde det ikke gått veien i år, så hadde hans manglende uttelling vært en stor årsak. Det er merkelig hvordan keepere og forsvarsspillere blir dømt nord og ned ved innslupne mål, mens spisser som ikke scorer blir tilgitt umiddelbart. Tar TLO et steg fremover både når det gjelder defensivt arbeid og målproduksjon, så har vi en klassespiss.

    11 Erling Knutzon: A: 4,5, Meg: 4
    Erling startet sesongen friskt. Han kom til sin rett når vi slo lange baller i rommet backen etterlot seg og han fikk spurtdueller. Fikk sin årlige vårskade, og har slitt med å komme tilbake i form. Har heller ikke vist samme glød i høst, og fått mye pes for overgangen til Molde. Vår beste på assist med seks, noe som ikke er betryggende med tanke på neste sesong.

    88 Arnor Smarason: A: 4,92, Meg: 8
    Kom inn i sommer som erstatter for Udoji, og vi endret oss umiddelbart. Klassespiller som vi bør strekke oss langt for å beholde, men det ser mørkt ut. Etter en sterk start dabbet han litt av igjen, men har kommet sterkt på slutten. Kriger, leder, oppspillspunkt, Arnor er årsaken til at vi fortsatt er i Eliteserien. Dersom vi ikke klarer å resignere han, så må Mesfin finne en annen spiss av samme type. Hvis ikke er vi tilbake i sumpa om et år.
    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?
  • OptimistFugl
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2008
    • 462

    #2
    Takk for bra innlegg med gode vurderinger! Det mangler åpenbart et «ikke» på første setning om Antonijevic.
    Er ikke enig i at Lehne og Martin får samme karakter. Thomas gjør 12 mål uten straffer selv om han brenner enorme muligheter. Gary har falt helt gjennom. Jeg ville gitt 5 og 3.

    Kommentar

    • G-Man
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2011
      • 3120

      #3
      1 Marko Maric: 5
      25 Matvei Igonen: 4
      2 Mats Haakenstad: 3
      4 Marius Amundsen: 2
      5 Simen Rafn: 6
      13 Frode Kippe: 7
      22 Stefan Antonijevic: 3
      24 Erik Tobias Sandberg: 5
      3 Simen Kind Mikalsen: 4
      6 Ifeanyi Mathew: 6
      14 Fredrik Krogstad: 6
      15 Erik Brenden: 3
      17 Kristoffer Ødemarksbakken: 6
      23 Daniel Pedersen: 7
      33 Aleksander Melgalvis: 2
      9 Gary Martin: 2
      10 Thomas Lehne Olsen: 7
      11 Erling Knutzon: 3
      88 Arnor Smarason: 6

      Vi har en sentrallinje som er god nok. Maric, med en god vinter, holder mål.
      Kippe er selvskreven, med Sandberg som makker. Sheriff som back-up på stopperplass.
      Rafn det åpenbare valget som høyre back. usikker på venstre back. Håper Simen KM med en skadefri vinter kan ta steget. I motsatt fall hadde jeg vært åpen for å hente Ringstad tilbake.
      Ellers er Pedersen, Krogstad, Ødemarksbakken og Lehne mer enn gode nok på sitt beste.

      Regner med at Smarason og Mathew forsvinner, og er usikker på hva vi kan håpe på av våre tre nigerianere som pr i dag ligger i "vannskorpa".

      Vi er sårbare på spissplass. Blir Thomas ute over tid, må vi stable 10 mann foran egen 16 og håpe på uavgjort, et sjelden lykketreff fra Moses eller Kippe på en corner.

      Mener, trolig i motsetning til mange, at vi bør prioritere å forsterke fremover.



      Kommentar

      • LS89
        Kamptrådkongen
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2013
        • 3308

        #4
        Med Gary og Smara ut så må det hvertfall noen inn på topp.

        Kommentar

        • Tjodleif
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Apr 2017
          • 848

          #5
          Karakterer: Hele sesongen(form NÅ)

          1 Marko Maric: 5(6) Blitt stabil.
          25 Matvei Igonen: 4(?) Var brukbar da han fikk sjansen. Ga meg et morskt blikk på togstasjonen.
          2 Mats Haakenstad: 4(4) Utrettelig, glimtvis meget god offensivt, sliter litt bakover.
          4 Marius Amundsen: 4(4) Dårlig ballbehandling (polpolpol), men legger ned viktig forsvarsarbeid.
          5 Simen Rafn: 6(6) Stabil fremover og bakover, men lider av at han ikke har venstrebein.
          13 Frode Kippe: 6(7) Hele forskjellen. Denne mannen øker hele lagets prestasjon.
          22 Stefan Antonijevic: 5(5) Hadde han fått spilt fast i ei fast rekke hadde han vist seg som en solid spiller.
          24 Erik Tobias Sandberg: 5(6) Ser litt liten ut i duellene, men vinner likevel. Fantastisk igangsetting. Fremtiden sjøl.
          3 Simen Kind Mikalsen: 5(5) Han har venstrebein. Jeg synes nesten han burde spille mer av den grunn.
          6 Ifeanyi Mathew: 5(5) Udiskutabel midtbanekar, men har rota en del i år. Burde blitt solgt tidligere?
          14 Fredrik Krogstad: 5(7) Fantastisk i det siste. Ekte kriger.
          15 Erik Brenden: 5(6) Sårt tiltrengt offensiv kreativitet. Muligens utkjempet av Bakken nå.
          17 Kristoffer Ødemarksbakken: 6(8) Enorm vilje og kreativitet. Noget overtent, mye armer og frispark imot.
          23 Daniel Pedersen: 7(6) Naturlig leder og stabilisator på midten. En som faktisk kan sende crossere. Noen pasningsmiss.
          33 Aleksander Melgalvis: 3(3) Antiklimaktisk sesong. Sliter med knehasan (fortsatt?). Ser fysisk veik/skjør ut sammenliknet med andre.
          9 Gary Martin: 5(?) Jeg tror Martin egentlig er i storform. Han får bare ikke spille. Se på høydepunktene av cupkampen mot Brann!
          10 Thomas Lehne Olsen: 5(5) Brenner vanvittig med sjanser. Men han kommer til dem og blir toppscorer.
          11 Erling Knutzon: 4(3) Ser ut som han har glemt hvordan man behandler en ball. Langt fra toppnivå i år.
          88 Arnor Smarason: 6(6) Gitt meg mange fantasypoeng for en billig penge!

          Kommentar

          • GIFKanari
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2009
            • 8243

            #6
            Hva er det folk røyker når man presterer å gi Martin og TLO samme karakter? Hold det stoffet langt unna meg!

            Kommentar

            • MortenA
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2007
              • 3269

              #7
              Opprinnelig skrevet av OptimistFugl
              Takk for bra innlegg med gode vurderinger! Det mangler åpenbart et «ikke» på første setning om Antonijevic.
              Er ikke enig i at Lehne og Martin får samme karakter. Thomas gjør 12 mål uten straffer selv om han brenner enorme muligheter. Gary har falt helt gjennom. Jeg ville gitt 5 og 3.
              Får skylde på tidlig morgen. Skal selvfølgelig være umulig å ikke like Stefan

              Edit: Martin har nesten ikke fått sjansen etter sommeren. Jeg tror at han med samme muligheter som TLO hadde havnet på samme antall. Det blir selvfølgelig bare spekulasjoner, men etter hva Gary viste for to år siden så har han avslutteregenskaper som er minst like skarpe som Thomas. Man kan sikkert spekulere i hva som gjør at han ikke engang er på benken når vi ikke har spissalternativer der, men jeg aner ikke. Så bare bilder fra i går og han fremstod som like glad som alle andre, så en eventuell konflikt kan ikke stikke så dypt, i hvert fall fra hans side.
              Last edited by MortenA; 25.11.2018, 16:42. Begrunnelse: Legger til litt rundt TLO vs Martin.
              Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

              Kommentar

              • trigz
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2004
                • 7003

                #8
                Fin vurdering, det der. Jeg mener omtrent dette:
                Maric 7
                Haakenstad 2
                Amundsen 5
                Kippe 7
                Rafn 4
                Krogstad 4
                Mathew 6
                Pedersen 8
                Ødemarksbakken 4
                Smarason 8
                TLO 7

                Igonen 3
                Antonijevic 4-
                Sandberg 5
                Kind Mikalsen 3
                Ezeh 3
                Brenden 4
                Melgalvis 2
                Knudtzon 3
                Martin 2
                Moses 3


                Jeg mener følgende spillere bør vekk:
                Haakenstad - har aldri vært god nok for Eliteserien. Fallitterklæring at han har hatt klippekort i to år, uansett om han magisk nok reddet oss mot Stabæk. Begredelige tekniske ferdigheter. Sorry.
                Kind Mikalsen - kurven har pekt feil vei i to år. Ikke god nok. Synd, for han har noe ved seg. Virker litt skjør mht selvtillit.
                Brenden - i beste fall kandidat til benken, ingen startkandidat for et lag i Eliteserien.
                Melgalvis - usynlig i hele år. Ikke god nok for Eliteserien.

                Amundsen, Antonijevic, Mathew og Smarason forsvinner vel antakelig. Vi får vel bare håpe at Per Mathisen blar opp for lønna til Smarason, men det håpet er nok rimelig tynt. Daniel Pedersen er iallfall med neste år. Topp fem-midtbanespiller i Eliteserien, jeg begriper ikke at vi klarte å signere ham. Glimrende spiller.

                Knudtzon bandt opp nokså store lønnsmidler, ser at han tjente 1,4 mill i fjor. Vi må finne en spiller som er nokså lik ham, håpe at den nye afrikaneren tar nivået og at Moses har utviklet seg nok i Strømmen til at han kan være et alternativ på topp. Men først og fremst må vi gjøre noe med den begredelige kvaliteten på backene og kantene våre.

                Ødemarksbakken er en god spiller. Han er det eneste flankealternativet som holder mål. Simen Rafn er en bra høyreback. Han er ikke venstreback, og kommer aldri til å bli det. Fredrik Krogstad har jeg kritisert mye i år, han var fantastisk mot Kristiansund. Jeg skulle ønske han viste seg fra den siden oftere. Kantspiller er han uansett ikke. Han bør egentlig bare være aktuell som indreløper.

                Det er mye nøkkelpersonell som forsvinner nå. Jeg er bekymret for 2019, klubben er avhengig av å gjøre det meste riktig på overgangsmarkedet for at vi skal stille sterkere til våren.

                Positivt er det iallfall at vi har en svært dyktig trener. Jeg skjønner ikke at folk har kritisert Jørgen Lennartson. Han har gjort veldig mye riktig med et svært begrenset mannskap.

                Laget til første serierunde ser forhåpentligvis sånn ut:
                Maric; Rafn, ny stopper, Kippe, ny venstreback; ny høyreflanke, Dansken, Rafael, Ødemarksbakken; ny Smarason-aktig fyr; TLO. (Brenden, Moses, Sandberg?, Haakenstad, Krogstad på benk).
                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                Kommentar

                • maxpayne
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Apr 2006
                  • 1199

                  #9
                  Maric 4
                  Haakenstad 5
                  Amundsen 5
                  Kippe 6
                  Rafn 5
                  Krogstad 5
                  Mathew 6
                  Pedersen 6
                  Ødemarksbakken 4
                  Smarason 6
                  TLO 7

                  Igonen 4
                  Antonijevic 4
                  Sandberg 4
                  Kind Mikalsen 4
                  Brenden 4
                  Melgalvis 4
                  Knudtzon 4
                  Martin 3

                  Jevnt over ganske middelmådig over hele linja. Forsvaret har etter min menig fått ufortjent mye pepper. Det er ikke lett når man har en uavklart keepersituasjon med to urutinerte keepere fram til omtrent runde 10. Jeg minner om at Igonen høyst sannsynlig ville vært føstevalget hvis han ikke hadde skadet seg på oppvarminga før Ranheim kampen hjemme. Etter det spilte Maric seg en del opp men det skulle jo bare mangle etter en håpløs start, men Maric har gjort mye rart etter det også. Utligningen til 1 - 1 mot Ranheim borte vitner om en keeper som ikke holder nivået og som ikke har den nøvendige autoritet som et forsvar kan stole på. Ny keeper bør være førsteproritet før neste sesong.

                  Kommentar

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎