Kunstgress er juks!

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Grusom B
    Generalissimo Bellisimo
    • Nov 2003
    • 6248

    Kunstgress er juks!



    Bra at noen setter fokus på hvor problematisk det er blitt med alle kunstgressbanene, men synd at det ikke fyres kraftigere. Faktum er at kunstgresspesten som har sveipet landet de siste tjue årene langt på vei har ødelagt konkurransevilkårene i eliteserien. En klubb som Aalesund hadde unektelig enorme fordeler av dørmattebana si, og en klubb som Sarpsborg, som har gjort masse riktig og får behørig ros for det, ville ikke ha hatt samme progresjon uten å ha et dekke kun de vet å utnytte til fulle. Dette gjelder strengt tatt for alle klubbene med kunstgress, og grunnene er helt åpenbare, men ties konsekvent i hjel. Jeg kommer fra Skjetten, der klubben med landets første kunstgressbane hører til, og vet nøyaktig hvor stor forskjell det er på plast og ordentlig bane. Faktum er at det å kunne trene på samme banedekke hver eneste dag, uansett vind og vær, er en enorm fordel kontra å ha en gressmatte man ikke kan trene på daglig. Et annet faktum er at det ikke finnes noen standard for kunstgress man kan legge, noe som gjør at klubbene kan spekulere i banedekker som gagner dem og deres spillestil best.

    Det finnes baner som ikke godkjennes, javisst, men så lenge ti klubber kan legge ti forskjellige banedekker, får ti forskjellige klubber urettferdige konkurransefortrinn hver gang de spiller hjemmekamp. Da vårt kjære LSK ble ødelagt i nevnte Aalesund for noen år siden med 7-1, var det tydelig for alle at Aafk spilte baller i bakrom som ikke oppførte seg normalt. Ballen stoppet opp etter hvert sprett, og der de gule stoppet opp fordi ballen var på vei ut, kom sunnmøringene til sjanse etter sjanse fordi de visste nøyaktig hva som kom til å skje. Ingen skal påstå at vi fortjente noe som helst fra den kampen, men det ville ikke blitt 7-1 på gress. Jeg har hevdet tidligere at vi mister mellom fem og ti poeng hver eneste sesong på grunn av dette jukset, og det er altså forskjellen på et middelmådig tiår og et elendig tiår, som er det vi har fått servert. At andre klubber ikke sliter like mye selv om de spiller på gress er irrelevant, for disse klubbene lider de også, til tross for at flere av dem har ressurser vi bare kan drømme om. Spillere til femten millioner fikser forskjellen, og argumentet Rosenborg er dermed helt uten mening eller innhold. Jeg vil videre hevde at vi, Stabæk, Brann og Haugesund alle ville hatt betydelig bedre resultater med like konkurransevilkår, og jeg ser ærlig talt ikke hvordan man kan si i mot. Det er ikke tilfeldig at en kronisk underpresterende klubb som søpla nå plutselig har fått et offensivt spillemønster, og det har ikke bare å gjøre med signeringer de aldri burde fått lov til å gjennomføre etter fjorårets 30 miller i minus(som vi ville fått minuspoeng for).

    Det er på tide å avslutte dette tullet nå, for la oss være helt ærlige. Ingen klubber sør for Saltfjellet bør få spille på baner som gir dem alvorlige konkurransefortrinn, og om man ikke ser at å spekulere i banedekke er rent skjært juks, så bør man oppsøke nærmeste optiker, eventuelt psykiater.

    Ni principe ni rey...

    D10S!
  • TomLundby
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2006
    • 616

    #2
    Dette er jo nettopp hvorfor LSK skulle bytta til kunstgress for flere tiår siden!

    Kommentar

    • Grusom B
      Generalissimo Bellisimo
      • Nov 2003
      • 6248

      #3
      Næmmen heisann, onkel ikonoklast!

      Hvis alle tenkte som deg hadde nazistene vært her enda. Skal det være litt scoringsmusikk til frokosten?
      Ni principe ni rey...

      D10S!

      Kommentar

      • Sailor Man
        Moderator
        • Jun 2007
        • 1320

        #4
        Kunstgress er en uting, unntatt nord for polarsirkelen. I tillegg til å gi disse lagene en ekstra fordel på hjemmebane tror jeg kunstgresset har svekket norsk fotball generelt.

        Norske spillere som er rundt 25 år nå, har for det meste trent på kunstgress i hele karrieren sin. Jeg tror det er noe av grunnen til at det har vært lavre prestasjoner av norske spillere i utlandet de siste årene. De blir gode til å spille på kunstgress, men er ikke like vant til å spille på ordentlig underlag som spillere fra alle andre land.

        Kommentar

        • Holterkanari
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Aug 2009
          • 557

          #5
          JA til kunstgress på Åråsen, vil ha det allerede i sommer! Tippeligaen har blitt en plastliga, det er realiteten!
          ________________________
          TB

          Kommentar

          • _Jonern
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 4376

            #6
            Blir like hardt pissa på enten det er strøkent kunstgress eller en råtten Åråsen. For vår del spiller det ingen rolle.
            ..................

            Kommentar

            • Holterkanari
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2009
              • 557

              #7
              Tror vi hadde blitt mindre pissa på om vi kunne trent der vi spilte kamp, Arve Tellefsen øver ikke på gitar for å bli god på fele.....
              ________________________
              TB

              Kommentar

              • Grusom B
                Generalissimo Bellisimo
                • Nov 2003
                • 6248

                #8
                Med bana i den forfatninga den er i nå får vi det dobbelt opp ettersom vi har null fordeler av at bana er like dårlig for begge lag og motstandera fordel av sin astro turf.
                Ni principe ni rey...

                D10S!

                Kommentar

                • _Jonern
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 4376

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Grusom B
                  Med bana i den forfatninga den er i nå får vi det dobbelt opp ettersom vi har null fordeler av at bana er like dårlig for begge lag og motstandera fordel av sin astro turf.
                  Gode lag mestrer å spille på hvilket som helst underlag. Odd spiller på plast hjemme men rundspiller oss på et potetjorde de ikke har kjent på i år engang. Det er bare unnskyldninger det greiene her. Kjennetegner dårlige lag.
                  ..................

                  Kommentar

                  • Grusom B
                    Generalissimo Bellisimo
                    • Nov 2003
                    • 6248

                    #10
                    Tullprat. Kan ikke basere en hel diskusjon på hvor dårlige vi var i dag, vettu.
                    Ni principe ni rey...

                    D10S!

                    Kommentar

                    • plantemiddel
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Feb 2012
                      • 799

                      #11
                      Så oppsummert, hvis jeg forstår deg riktig, så kan vi med kunstgress ta 10-15 poeng ekstra per sesong, bli mer samspilte og spille bedre fotball. Mens ulempen er at vi vil prestere dårligere i Europa. Høres ut som greie argumenter for å legge kunstgress for min del.

                      Kommentar

                      • _Jonern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 4376

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Grusom B
                        Tullprat. Kan ikke basere en hel diskusjon på hvor dårlige vi var i dag, vettu.
                        Mulig det, men det er meningsløst å fokusere på dette når vi fremstår som en dass samme hvilket underlag vi spiller på.
                        ..................

                        Kommentar

                        • GIFKanari
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2009
                          • 8243

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Grusom B
                          Tullprat. Kan ikke basere en hel diskusjon på hvor dårlige vi var i dag, vettu.
                          Men det er jo ikke bare i dag vi blir avslørt på å være på halvdistanse/etterskudd og svake i duellspillet. Det er jo kanskje nettopp disse aspektene ved fotball, utover de rent kosmetiske, som er det store trekkplasteret med naturgress. I elitesammenheng er vi ikke engang middels gode på det vi liksom skal være best på, det som vi smekter oss med i slagord etc, og vi har ikke vært det på lenge. Det er jo helt absurd at det på grunn av kvaliteten på gresset igjen har blitt et ekstra fokus på knokkelkamper på Åråsen, for LSK takler dette minst like dårlig som kjapt kombinasjonsspill langs bakken. Mange flere lag enn den største plastikkforkjemperen av alle som vi møtte idag har vist det, og det forklarer sluttproduktet vi får servert.

                          Klubben har satt seg i en situasjon der det sportslig sett ikke er noen fordeler med naturgress. Og økonomisk bare er en utgiftspost uten ei krone i stønad.

                          Kommentar

                          • Grusom B
                            Generalissimo Bellisimo
                            • Nov 2003
                            • 6248

                            #14
                            Jeg fokuserer jo ikke på det fordi vi er ræva. Jeg har vært forbanna på kunstgress siden det dukket opp, og argumenter om Europa og spillerutvikling driter jeg i. Merk at jeg trekker frem andre klubber også.
                            Ni principe ni rey...

                            D10S!

                            Kommentar

                            • trigz
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 7020

                              #15
                              Odd spiller på kunstgress. De pisset på oss på åkeren vår i går. Syting på underlaget er skivebom, laget er for dårlig. Og det virker som om Lennartson ikke når frem til spillerne når han ikke klarer å motivere dem mer enn i går. Ser ingen holdepunkter for at vi skal holde plassen slik vi fremstår nå. Vi har ikke råd til å sparke Lennartson og ikke råd til å signere spillere. Vi har de vi har. Lennartson fikk de to svenskene han pekte på. Ingen av dem holder mål. Det trenes ikke nok, ifølge de som har oversikten over dette. Vi har en i prinsippet god sentrallinje, men ikke noe eget spill å snakke om. Dette er problemet, det har ikke med kunst eller naturgress å gjøre. Laget er for dårlig!
                              Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                              Kommentar

                              • TomLundby
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Nov 2006
                                • 616

                                #16
                                Nivået på denne debatten er satt når de som er for kunstgress sammenlignes med nazister.

                                Kommentar

                                • Grusom B
                                  Generalissimo Bellisimo
                                  • Nov 2003
                                  • 6248

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av TomLundby
                                  Nivået på denne debatten er satt når de som er for kunstgress sammenlignes med nazister.
                                  Da er det jammen bra at ingen har sammenlignet dem med nazister.

                                  Det er skremmende å se at folk velger å tolke hele innlegget som en respons på inneværende sesongs elendighet. Det er overhodet ikke poenget. Poenget er at det er urettferdig at lag får fordeler av å bestemme banedekka selv, hverken mer eller mindre, og det har fuck all med formen vår å gjøre. Vi sitter og finner i oss all mulig ødeleggende dritt som saboterer fotballen. Investorer, tvpenger, kunstgress, elendig og forutinntatt dømming, for å nevne noe, og så velger dere å gå på meg og beskylde meg for sutring og bortforklaringer i stedet for å ta diskusjonen om et alvorlig problem som forringer hele ligaen vår. Jeg kunne kommet med samme argument om Alloa i skotsk championship også, men her er folk så jævla dendrofile at de ikke merker at de har harva over hele skauen før dem sutrer over sein vår.

                                  Skjerp dere!
                                  Last edited by Grusom B; 20.05.2019, 09:33.
                                  Ni principe ni rey...

                                  D10S!

                                  Kommentar

                                  • Grusom B
                                    Generalissimo Bellisimo
                                    • Nov 2003
                                    • 6248

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av TomLundby
                                    Nivået på denne debatten er satt når de som er for kunstgress sammenlignes med nazister.
                                    Helt seriøst, hvordan kan du påstå at jeg kaller deg nazist!? Jeg kaller deg ikonoklast, altså at du banner i kirka når du er positivt innstilt til kunstgress på Åråsen. Det er et så spes uttrykk at det burde være tydelig at det er in jest. Det er mulig at jeg har blitt en gammal erkekonservativ grinebiter, men hva blir det neste? Bank Santander-logo på Tom Lund!?

                                    ​​​​Uansett, les hva som står. Ingen har sammenlignet deg med nazistene. Jeg skal la deg finne ut poenget selv.
                                    Ni principe ni rey...

                                    D10S!

                                    Kommentar

                                    • GIFKanari
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2009
                                      • 8243

                                      #19
                                      Å eie plastikk er kanskje undervurdert? Nå må vi bare finne et bedre navn enn Intility.

                                      Kommentar

                                      • Fjeller'n
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Nov 2003
                                        • 905

                                        #20
                                        Problemet med kunstgress er at det er vanskelig å få flagg til å stå.
                                        "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎