Nigerianske spillere

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sailor Man
    Moderator
    • Jun 2007
    • 1309

    Nigerianske spillere

    Etter at klubben har frigitt Ayagwa etter ett år i Norge er det på tide å se litt på tendensene i Nigeria-linken vår. Jeg har prøvd å lage en oppsummering av hvordan de forskjellige spillerne har fungert.

    Topp:
    Ujah
    Nosa
    Fofana
    Bonke
    Friday
    Mathew

    Flopp:
    Ayagwa
    Dosso
    Charles
    Moses
    Bassey
    Edwin

    Her er det lov å håpe at Moses og Charles tar steg og ender opp på topp-lista, men det er lite som tyder på det. I tillegg er det litt strengt å kalle Edwin en flopp, siden han var god, men skadet.

    Alt i alt skal vi være greit fornøyde med at halvparten av Afrika-importene slår til, men utviklinga de siste par årene har ikke vært god. Av de fire siste Nigerianerne vi har henta er tre på flopp-lista, pluss at Mathew ikke ser ut til å bli solgt for en stor sum.

    Hvorfor har vi mindre suksess med de nyeste spillerne? Det kan være mange grunner til det, kanskje at Mesfin ikke har like mye tid til å følge dem opp eller at Aneke ikke sender oss de beste spillerne lenger etter Bjarmann forsvant. Uansett tror jeg en viktig grunn er at det nigerianske markedet ikke er like «urørt» som for ti år siden. Andre og større klubber henter de største talentene og vi må velge på hylla under.

    Når utviklinga har vært som den har vært de siste 3-4 årene må det være på tide å vurdere om det fortsatt er verdt det. Nigeria-linken har redda klubben før, men det er ikke sikkert den vil gjøre det igjen.
  • G-Man
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2011
    • 3120

    #2
    Problemet er ganske enkelt at større klubber og større ligaer har større fokus på det nigerianske markedet, og det Aneke realistisk kan tilby LSK nå er spillere som er veid og funnet for lette flere ganger allerede.

    Vi kan ikke fortsette å hente spillere basert på historie i et fåfengt håp om at en eller annen vil slå til. Skriften er på veggen: Kvaliteten på de spillerne vi har hentet er jevnt synkende, og nå er vi der at vi trolig vil få bedre og raskere utvikling på norske talenter vi henter fra 2. divisjon,

    Moses: God nok til å markere seg i OBOS. Mangler mye for å holde mål i Eliteserien.
    Charles: Sliter med å få spilletid på et bunnlag i OBOS. Er ifølge supporterne der den lateste spilleren de noensinne har hatt i klubben.
    Ayagwa: En katastrofe. Ville slitt med å markere seg i 3.divisjon. Mangler i tillegg holdninger og treningsvilje.

    Nigeria-linken vår har vært bra, men burde etter min mening nå begraves. Vi ville fått langt bedre spillere fra f.eks nivå 2 i Danmark og Tyskland.

    Kommentar

    • Sailor Man
      Moderator
      • Jun 2007
      • 1309

      #3
      Samtidig er det jo fortsatt mulig å treffe blink her. Andre norske klubber uten den samme erfaringen, for eksempel med Adegbenro til Viking og Diatta til Særp. Spesielt Adegbenro burde vært hos oss, tror det var Atta som henta ham til rogaland.

      Kommentar

      • fredpet76
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Feb 2004
        • 1199

        #4
        Opprinnelig skrevet av Sailor Man
        Samtidig er det jo fortsatt mulig å treffe blink her. Andre norske klubber uten den samme erfaringen, for eksempel med Adegbenro til Viking og Diatta til Særp. Spesielt Adegbenro burde vært hos oss, tror det var Atta som henta ham til rogaland.
        Simon sier linken ikke skal begraves, men fokuset er nå kun spisser. Veldig lite sannsynlig det kommer en ung afrikaner denne sommeren.

        Kommentar

        • GIFKanari
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2009
          • 8243

          #5
          Kun spisser? Åssen vil det gå ut over integreringa? Og ikke minst konkurransesituasjonen? Virker veldig snevert, fokuset rent sportslig burde ligge på utprega offensive spillere som har arbeidskapasiteten i bunn. Jeg trodde mye av selve fokuset på å hente disse lå i at det hele tiden skulle være en klikk her som ihvertfall i starten hjalp hverandre med integreringa som helhet. Vil også legge til at Edwin faktisk var med å bidra i sin første sesong og pådro seg så en skade som ikke bare ødela LSK-karrieren, men hele fotballkarrieren.

          Hadde Moses vært en fast spiller frem til nå hadde jeg forstått klagene på ham. Men faktum er noe helt annet, han er en nedprioritert reserve på et helt lag som overhode ikke fungerer i tillegg til at han fortsatt utvikler seg som spiller. Noe som burde oppta folk langt mer er hvorfor Moses tilsynelatende ikke passer inn i Lennartssons stil til tross for antallet upresise snøballer som skyfles fremover, som bare er en forlengelse av den manglende røde tråden som går igjennom hele det sportslige i LSK. Og som fører til at man i fullt alvor f.eks. så på Charles som en erstatter til Bonke.

          Kommentar

          • DoubleHi5
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2011
            • 3891

            #6
            Opprinnelig skrevet av GIFKanari
            Kun spisser?
            En liten klargjøring. Nedenstående er hva rb.no skriver om dette:

            På Åråsen har man ingen planer om å avslutte det afrikanske eventyret, men sportssjefen forteller at fokuset endres noe.

            – Å hente unge afrikanske spillere er fortsatt en del av vår strategi, men framover er fokuset vårt på spisser, sier han.

            Men i sommer blir det neppe hentet unge spisser.

            – Hvis vi skal hente inn spiss i sommer, så vil vi gå litt bort fra vår strategi og se etter ferdigvare. Det vil si en spiss som kan gå inn og levere fra dag én. Da leter vi ikke blant unge afrikanere, sier han.


            (Min utheving.)


            Elska þetta félag

            Kommentar

            • G-Man
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2011
              • 3120

              #7
              Opprinnelig skrevet av DoubleHi5

              En liten klargjøring. Nedenstående er hva rb.no skriver om dette:

              På Åråsen har man ingen planer om å avslutte det afrikanske eventyret, men sportssjefen forteller at fokuset endres noe.

              – Å hente unge afrikanske spillere er fortsatt en del av vår strategi, men framover er fokuset vårt på spisser, sier han.

              Men i sommer blir det neppe hentet unge spisser.

              – Hvis vi skal hente inn spiss i sommer, så vil vi gå litt bort fra vår strategi og se etter ferdigvare. Det vil si en spiss som kan gå inn og levere fra dag én. Da leter vi ikke blant unge afrikanere, sier han.


              (Min utheving.)

              Takk for klargjøringen. Mesfin tenker 100% riktig her etter min mening.

              Kommentar

              • trigz
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2004
                • 7004

                #8
                Markedet internasjonalt har jo også endret seg. De fleste mellomstore og større klubber i middels til store ligaer henter de største talentene når de er 17-18. Vi signerer fra restopplaget. Balkan og lavere divisjoner i Tyskland, Italia, Spania etc er en bedre jaktmark for oss enn Afrika. Aneke har tjent store penger på oss, det er på tide å takke for samarbeidet.
                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                Kommentar

                • OptimistFugl
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Apr 2008
                  • 462

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av trigz
                  Markedet internasjonalt har jo også endret seg. De fleste mellomstore og større klubber i middels til store ligaer henter de største talentene når de er 17-18. Vi signerer fra restopplaget. Balkan og lavere divisjoner i Tyskland, Italia, Spania etc er en bedre jaktmark for oss enn Afrika. Aneke har tjent store penger på oss, det er på tide å takke for samarbeidet.
                  Og vi har tjent store penger på Aneke.
                  Mener Bjarmann sa da vi hentet Ujah at vi så ikke etter de spillerne som gjorde det best i ligaen i Nigeria. Vi så heller etter de som hadde kvaliteter som betyr noe i eliteserien og Europa.

                  Kommentar

                  • trigz
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2004
                    • 7004

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av OptimistFugl
                    Og vi har tjent store penger på Aneke.
                    Mener Bjarmann sa da vi hentet Ujah at vi så ikke etter de spillerne som gjorde det best i ligaen i Nigeria. Vi så heller etter de som hadde kvaliteter som betyr noe i eliteserien og Europa.
                    Med all respekt, at vi traff gullfuglen med Ujah for åtte år siden har fint lite å si med tanke på det som har kommet hit siden.
                    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                    Kommentar

                    • Playboy1
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2003
                      • 2082

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Sailor Man
                      Etter at klubben har frigitt Ayagwa etter ett år i Norge er det på tide å se litt på tendensene i Nigeria-linken vår. Jeg har prøvd å lage en oppsummering av hvordan de forskjellige spillerne har fungert.

                      Topp:
                      Ujah
                      Nosa
                      Fofana
                      Bonke
                      Friday
                      Mathew

                      Flopp:
                      Ayagwa
                      Dosso
                      Charles
                      Moses
                      Bassey
                      Edwin

                      Her er det lov å håpe at Moses og Charles tar steg og ender opp på topp-lista, men det er lite som tyder på det. I tillegg er det litt strengt å kalle Edwin en flopp, siden han var god, men skadet.

                      Alt i alt skal vi være greit fornøyde med at halvparten av Afrika-importene slår til, men utviklinga de siste par årene har ikke vært god. Av de fire siste Nigerianerne vi har henta er tre på flopp-lista, pluss at Mathew ikke ser ut til å bli solgt for en stor sum.

                      Hvorfor har vi mindre suksess med de nyeste spillerne? Det kan være mange grunner til det, kanskje at Mesfin ikke har like mye tid til å følge dem opp eller at Aneke ikke sender oss de beste spillerne lenger etter Bjarmann forsvant. Uansett tror jeg en viktig grunn er at det nigerianske markedet ikke er like «urørt» som for ti år siden. Andre og større klubber henter de største talentene og vi må velge på hylla under.

                      Når utviklinga har vært som den har vært de siste 3-4 årene må det være på tide å vurdere om det fortsatt er verdt det. Nigeria-linken har redda klubben før, men det er ikke sikkert den vil gjøre det igjen.
                      Godt oppsummert.
                      Flisepikkeri Men Fofana er vel fra Elfenbenskysten

                      Kommentar

                      • kunden
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2005
                        • 2253

                        #12
                        Som TS påpekte, strengt med Edwin. Han var bla meget delaktig i tidenes LSK opphenting på kast anker stadion. Begrunnelsen må isåfall være at vi ikke fikk solgt mannen.

                        Kommentar

                        • Sailor Man
                          Moderator
                          • Jun 2007
                          • 1309

                          #13
                          Skal man tenke kynisk på det, må det være sånn at en nigeriansk unggutt må ha et mye større potensiale enn de norske gutta vi har tilgang til. Klubben bruker mye ressurser på å kjøpe og integrere afrikanske spillere, pluss at de må ha tid til å venne seg til hvordan vi spiller ball i Norge.

                          For de samme penga kunne vi henta mange lokale unggutter, kanskje ikke med Ujah-potensiale, men garantert noen gode eliteseriespillere.

                          Kommentar

                          • plantemiddel
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Feb 2012
                            • 797

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av trigz

                            Med all respekt, at vi traff gullfuglen med Ujah for åtte år siden har fint lite å si med tanke på det som har kommet hit siden.
                            Fælt så negativ det er mulig å være da. I følge rb.no (jeg har ingen andre kilder) har man solgt afrikanske spillere for 50 millioner. Ujah utgjorde 23 av disse

                            Kommentar

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎