Karakterbok, første halvdel, 2019

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MortenA
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2007
    • 3269

    Karakterbok, første halvdel, 2019

    Kom aldri i gang med årets karakterbok, så jeg tar derfor en rask oppsummering av de første 15 kampene.

    Maric: 7
    For en utvikling denne karen har hatt! Fra å være usikker fra han kom i fjor til å bli en av Eliteseriens beste keepere. Marko har virkelig blomstret denne sesongen og tatt steg de færreste hadde håpet på etter fjorårssesongen.

    Mats Haakenstad: 4-
    Mats har fått mye pepper så langt. Noe fortjent, men også mye ufortjent. Fikk terningkast 1 mot B/G i en kamp hvor ingen på laget gjorde en god figur. Jeg opplever at spillestilen vår ikke passer Mats da han ikke lenger får komme på de tunge løpene sine bakfra. At han må vente på ballen for så begynne å føre den fremover gjør det ikke lettere for han. Han fikk kritikk for uttalelser som kom etter B/G kampen, men jeg reagerte ikke så mye på de. Etter å ha sett samtlige Studio Åråsen og lest RBs karaktervurderinger, så begynner jeg å tro de har en agenda mot han. Altfor ofte blir han utpekt som syndebukk mens andre spillere som har gjort feil i forkant går fri.

    Tobias Salquist: 7
    For et røverkjøp denne karen har vært! Helt i toppklassen blandt stopper i Eliteserien. Rask, trygg, stødig, og ikke minst nr. 2 på toppscorerlista. Hørte på Åråsen at folk var redd sykdommen hans var dekke for at han skulle selges, men kjøper ikke den riktig ennå. Fortsetter han i samme stil ett år frem i tid, så er et salg desverre mer sannsynlig.

    Simen Rafn: 5
    Simen lider av å spille på venstrebacken. Hans inntreden som stopper i Bodø lar vi forbigå i stillhet. Stort sett trygg, men kommer ofte i vanskelige posisjoner. Har også lidd av manglende hjelp både fra Ødemarksbakken foran seg og Kippe på innsiden. Krogstad dekker opp mye av rommet foran, men det ble veldig store rom med Dyer på midten. Det er dog ikke Rafns feil.

    Frode Kippe: 4
    Han er fortsatt Eliteseriens ubestridte luftbaron. Så lenge han får gå i dueller, så er han veldig god. Når ballen derimot går langs bakken er det derimot verre. Pådrar seg en del frispark hvor mange er direkte feil, men han straffes fordi han er stor og sterk og heter Frode Kippe. Skulle sannsynligvis ikke spilt så mye som han har gjort i år, men skader og suspensjoner har ført til at han har spilt så mye som han har. Udiskutabelt imponerende av en kar på 41 år.

    Sheriff Sinyan: 5
    Har hatt noen svake kamper, og har ofte spilt på små marginer noe som straffet seg spesielt mot Viking, dog helt feilaktig. Imponerende retur etter to år på sidelinjen.

    Josef Baccay: 5
    Ble kastet inn på venstrebacken ut av intet, men klarte seg meget bra. Absolutt en spennende spiller som jeg håper vi får se mer av. Årsaken til at han ble satt ut av laget igjen er jeg usikker på, men håper Lennartson har en plan.

    SKM: -
    Skadet stort sett hele vårsesongen.

    Daniel Gustafsson: 4
    Har brukt mye tid på å tilpasse seg Eliteserien, spesielt med tanke på alderen. Et hurtigtog av typen jeg er svak for, men virket å være vant til å spille ving i 4-3-3 fremfor kant i 4-4-2. De defensive bidragene ble derfor begredelige tidlig i sesongen. Håper at vif -kampen var aha-opplevelsen han trengte. Har gjort en grei jobb på topp i TLOs fravær.

    Fredrik Krogstad: 7
    At Lennartson i det hele tatt lot den gutten sitte på benken er uforståelig. Han har en løpskraft og rekkevidde som ingen andre. Forbedrer seg gradvis i ballspillet, og bør være ubestriden i førsteelleveren når sommerferien er over.

    Erik Brenden: 4
    Brenden er et mysterium. Han har ingen klare styrker utover å jobbe hardt og virke som en likandes kar. Det blir mye nesten med Erik, desverre.

    Kristoffer Ødemarksbakken: 4
    Å sette karakater på Kristoffer er vanskelig fordi det er så mye potensiale der. Jeg hadde få forventninger til han i fjor, men hadde regnet med hans store gjennombrudd i år. Det har ikke kommet. Offensivt har det vært greit, men det har blitt lite målpoeng. Skulle ønske han utfordret backene litt mer en mot en. Defensivt synes jeg han ofte er ute av posisjon, som regel et resultat av at han trekker altfor langt inn mot midten/over til høyre når ballen er der. Dermed har det blitt store rom på kanten hans. Hvor mye av hans bevegelser som er en del av Lennartsons kampplan skulle jeg gjerne vite.

    Alex Dyer: 4
    At det ble såpass bra er utelukkende på grunn av det han viste som hengende spiss. I Smarason rollen var han ikke så verst, men som sentral midtbane var det horribelt. Dersom prisen var grei kunne jeg sett han som en back-up, men er ikke deprimert over at han reiser hjem. At det ble som det ble må Lennartson ta mye av skylda for.

    Daniel Pedersen: 6
    Merkelig lite synlig så langt denne sesongen, noe som ikke nødvendigvis er negativt. Mindre markant enn han var i fjor, men er god med ball og gjør smarte og trygge trekk. En av lederene i laget, og gjør sjelden store feil.

    Aleksander Melgalvis: 5
    Liker han som type, og han har opparbeidet seg en del målpoeng i det siste, og det skal man ikke kimse av. Er en spiller som ikke har noen utpregede styrker utenom en meget god spilleforståelse.

    Phillip Slørdal: -
    Spennende talent som jeg ikke skal slakte på bakgrunn av KBK-kampen. Alt som kunne gå galt gikk galt i den kampen, og det var ikke hans feil. Har ikke sett cup-kampene, så kan ikke si noe om dem.

    Thomas Lehne Olsen: 7
    Lente mot 6, men målproduktiviteten hans dro opp. Har kommet til veldig mye mindre målsjanser i år, men har scoret på vesentlig det meste som han har fått. Synes han også jobber bedre defensivt i år. Kjip skade som forhåpentligvis ikke setter han nevneverdig tilbake når høsten kommer. Forsetter han å sette sjansene og laget begynner å klikke, så bør vi klatre en god del oppover tabellen.

    Moses Ebiye: 4
    Det er lett å se at det bor mye fotball i han. Hadde håpet han skulle få flere sjanser med TLO ute. Han har noen steg å ta, spesielt i det defensive arbeidet, men scoret sitt første mot KBK. Har hatt gode sjanser i flere kamper, men det ble bare nesten. Håper det bare løsner for han nå etter at han har fått det første målet unngjort.

    Arnor Smarason: 7
    LSK med og uten han er to vidt forskjellige lag. Hans spilleforståelse er ekstremt god, og han styrer det offensive på en forbilledlig måte. En ledertype med en vinnervilje som klubben sårt trenger. Bør få kapteinsbindet når vi går ut på Skagerak stadion.

    Jørgen Lennartsson: 4
    Store minus for kampplanene mot S08 og Brann, og manglende vilje/evne til å endre dem underveis. Benkingen av Krogstad til fordel for Dyer var også merkelig. Plusset for kampplanen mot søpla veier nesten opp for det negative, men ikke helt. Stort sett en jovial type, og jeg har stilt spørsmålstegn ved om han og Sundgot blir for likesinnede for garderoben, men har fått høre at det kan gå en kule varmt ved behov. Skulle vært fryktelig spennende å få en titt inn i hodet hans. Dersom LSK skulle finne på å auksjonere en middag med Lennartson, så hadde jeg vært fristet til å dra opp opptil flere lapper for den.
    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?
  • Radulovic
    Medlem
    Møteplager
    • Mar 2016
    • 83

    #2
    Her var det mye rart.
    4 på Brenden og 4 på Gustafsson?

    Kommentar

    • kunden
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 2253

      #3
      Mine "korrigeringer".
      Haakenstad 5 (eller Rafn 4. Synes de har vært jevngode)
      Kippe 5 (har hatt flere klønete involveringer enn tidligere og en kamp under pari men stort sett blant våre bedre)
      Brenden 3 (Litt skuffende iår. Åpnet ikke så verst men ble mer og mer anonym eller bemerket seg i negativ retning)
      Dyer 2 (et bra innhopp forandringer dessverre ikke en ganske miserabel innsats. Hadde ikke den rette innstilling til å tilpasse seg ES)
      Moses 3 (Fikk gållen, men mangler en spiss' selvtillitt. Må tørre utfordre mer, gå rett på kassa)

      Kommentar

      • trigz
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 7004

        #4
        Smarason, Salquist og Lehne er våre ledestjerner. 8 på dem. Glimrende spillere og typer.

        Brenden og Dyer kan ikke bedømmes til noe annet enn stryk. Og Haakenstad kan settes på 2. Denne oppsnakkingen av Haakenstad er uforståelig. Defensivt løs kanon på dekk, i alle kamper. God til å løpe rett frem, så lenge det er uten ball. Skyhøy feilprosent. Null utviklingspotensial. Definisjonen på middelmådighet. Sats på Baccay som reserve for Mikalsen og få Rafn over på rett side. Haakenstad hører hjemme i 2. divisjon.
        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

        Kommentar

        • maxpayne
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Apr 2006
          • 1199

          #5
          Opprinnelig skrevet av trigz
          Smarason, Salquist og Lehne er våre ledestjerner. 8 på dem. Glimrende spillere og typer.

          Brenden og Dyer kan ikke bedømmes til noe annet enn stryk. Og Haakenstad kan settes på 2. Denne oppsnakkingen av Haakenstad er uforståelig. Defensivt løs kanon på dekk, i alle kamper. God til å løpe rett frem, så lenge det er uten ball. Skyhøy feilprosent. Null utviklingspotensial. Definisjonen på middelmådighet. Sats på Baccay som reserve for Mikalsen og få Rafn over på rett side. Haakenstad hører hjemme i 2. divisjon.
          Du må spesifisere skyhøy feilprosent. Noen feilplasseringer defensivt ja, dårlig innlegskvalitet ja, men å påstå at Haakenstad har skyhøy feilprosent er direkte feil. Slår sjelden feilpassninger i nærspill, blir sjeldent tatt på kontra, riktige valg på når han kan bevege seg fremover i banen. Løpskraft og fotarbeid som Daniel Pedersen og andre bør ta lærdom av. Rett og slett en spiller som det kan læres mye av i det daglige treningsarbeidet. Jeg er enig i at Rafn bør over på riktig side og at Kind Mikalsen i form bør inn men da bør det ryddes plass til Haakenstad andre steder i laget.
          Last edited by maxpayne; 18.07.2019, 10:35.

          Kommentar

          • G-Man
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2011
            • 3120

            #6
            Opprinnelig skrevet av kunden
            Haakenstad 5 (eller Rafn 4. Synes de har vært jevngode)
            Jeg reagerte også på denne, men med motsatt fortegn. Ville flyttet Haakenstad ned til 3 og Rafn opp til 6.

            Kommentar

            • Sailor Man
              Moderator
              • Jun 2007
              • 1309

              #7
              Opprinnelig skrevet av trigz
              Smarason, Salquist og Lehne er våre ledestjerner. 8 på dem. Glimrende spillere og typer.

              Brenden og Dyer kan ikke bedømmes til noe annet enn stryk. Og Haakenstad kan settes på 2. Denne oppsnakkingen av Haakenstad er uforståelig. Defensivt løs kanon på dekk, i alle kamper. God til å løpe rett frem, så lenge det er uten ball. Skyhøy feilprosent. Null utviklingspotensial. Definisjonen på middelmådighet. Sats på Baccay som reserve for Mikalsen og få Rafn over på rett side. Haakenstad hører hjemme i 2. divisjon.
              Brenden har ikke fått til noe som helst i hele år, han fortjener nok den eneste 1-eren i laget etter min mening. Synd at det går så dårlig for ham, jeg trodde han var på gang for to sesonger siden.

              Kommentar

              • vermu
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2008
                • 1729

                #8


                Meget treffsikker analyse av J. Jönsson igjen. Seiler opp som kanskje den beste eksperten. Han var også svært skeptisk til Gustafsson og Dyer før sesongstart.

                Kommentar

                • MortenA
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2007
                  • 3269

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av vermu
                  https://www.eurosport.no/fotball/eli...mpression=true

                  Meget treffsikker analyse av J. Jönsson igjen. Seiler opp som kanskje den beste eksperten. Han var også svært skeptisk til Gustafsson og Dyer før sesongstart.
                  Tja, at han snakker om venstrebacken uten å nevne at SKM er tilbake fra skade er en minus hos meg. Ellers skriver han stort sett hva de fleste har sett. Mulig at han er den beste eksperten, men da sier det mer om hans kolleger.
                  Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                  Kommentar

                  • GIFKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2009
                    • 8243

                    #10
                    Hvorfor skal han nevne SKM, hva har han levert de siste åra? Har han ikke vært reserve også når det har vært mulig å bruke ham som venstreback? Jeg ser noen hevde ting vil løse seg defensivt med SKM tilbake, men det er ikke basert på noe som har skjedd i virkeligheten, det er ren ønsketenkning.

                    Kommentar

                    • MortenA
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2007
                      • 3269

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                      Hvorfor skal han nevne SKM, hva har han levert de siste åra? Har han ikke vært reserve også når det har vært mulig å bruke ham som venstreback? Jeg ser noen hevde ting vil løse seg defensivt med SKM tilbake, men det er ikke basert på noe som har skjedd i virkeligheten, det er ren ønsketenkning.
                      Hvor mye har skadene hemmet han? Det er et vel så stort spørsmål. Uansett synes jeg det er merkelig å nevne venstrebacken som et problemområde uten å nevne SKM i det hele tatt. Jeg avventer i hvert fall en stund før jeg avskriver SKM.
                      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                      Kommentar

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎