Taktikk / offensiv fotball

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • banan
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jun 2018
    • 431

    Taktikk / offensiv fotball

    Hadde et innlegg om å skrote 4-4-1-1 for 4-3-3 tidligere i dag i en annen tråd.
    Begrunnelsen i store trekk handler om at jeg mener at resultater i både norsk og internasjonal fotball dokumenterer at 4-3-3 er overlegen vår taktikk.
    Hva slags taktikk har de to lagene som kjempet i toppen av Premier League i fjor, og som havnet et hav foran de andre?
    Hva slags taktikk lagene som har vunnet Eliteserien de siste 20 årene hatt? Og hva med 4 lagene øverst på tabellen per dags dato?
    Og det er også naturlig å trekke fram Rosenborg. En gjeng fra Trøndelag som gjennom tiår slo den ene europeiske storheten etter den andre.
    Det beste eksempelet er nevnte klubb som startet opp året med tilsvarende stil som oss. Etter å ha tapt mesteparten av treningskampene og spilt de 4 første kampene av årets sesong uten seier la de om til 4-3-3. Etter det har de rast oppover tabellen og feid unna det er har møtt av europeisk motstand også.
    Vil også trekke fram Bodø/Glimt som spiller flott fotball om dagen.

    Nå er det ikke sånn at det bare er å legge om til 4-3-3 så ordner alt seg. Gir man et par gamle treski til Johaug så kan det være at hun allikevel knuser hvem som helst av oss på forumet selv om vi bruker det nyeste og beste som finnes av skiutstyr.
    Så det må mer til enn at spillerne plasseres i en annen formasjon.
    En av tingene jeg savner er offensiv fotball. Har savnet det i mange år faktisk. Kan nesten ikke huske sist vi konsekvent presset høyt og hvor kampene handlet mer om angrep enn forsvar.
    Og konsekvensene er enorme. Ingen liker defensiv fotball, mens alle elsker offensiv fotball. RBK lå nede med dårlig rygg og lite tilskuere før Ingebrigtsen kom inn dørene og fikk klubben tilbake til godt gammelt offensivt spor. Med offensiv fotball strømmet tilskuerne tilbake. Mens i Brann er det vesentlig mindre tilskuere enn før selv om klubben har ligget høyt på tabellen fordi folk synes den defensive fotballen er kjedelig å se på.
    Så for underholdningens del og dermed inntektsmessig er det galskap å ha en defensiv tilnærming.
    Og hvile spillere er det som har høyest verdi, jo det er de som skaper masse sjanser, legger opp til mål og som scorer mål. Se hva som skjer når Bodø/Glimt kaster alle mann i angrep og de bøtter inn mål. Manchester City og Manchester United setter seg på tribunen og sloss om dem.

    Jeg mener at verken har tid eller råd til å vente med å hente inn kompetanse om hvordan presse høyere, posisjonere spillerne bedre og skape mye mer sjanser i 4-3-3, og ta tak i dette øyeblikkelig.
  • ChrisK
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2013
    • 285

    #2
    Interresante tanker og noe som absolutt kan ha noe for seg. Eneste problemet jeg ser p.d.d er hvem som skulle gått inn og bekledd den tredje sentrale midtbaneplassen, for der er det ganske tynt.

    Hvordan skulle man utnyttet Smarasons kvaliteter på best mulig måte?

    Ellers tror jeg DG og Ødemarksbakken kunne blomstet i en litt mer offensiv kant/ving rolle, for potensialet er der.

    Kommentar

    • MortenA
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2007
      • 3269

      #3
      Midtbanen kunne vært DAP-Krogstad-Sheriff i 4-3-3, og det kunne fort gjort underverker defensivt. I det hele tatt er formasjoner en vekslende trend. I løpet av de siste årene har 4-2-3-1 og 3-5-2 vært populære alternativer. At lagene som ligger på topp i år spiller 4-3-3 tror jeg er mer tilfeldig. Det som ikke er tilfeldig er at de har brukt samme formasjon i mange år. Vi har for så vidt spilt 4-4-2 i mange år, men vi har ikke rendyrket noen filosofi. Hver trener har stått fritt til å spille slik han føler for godt og så har sportslig leder forsøkt å finne spillere som passer inn. Hadde vi rendyrket en filosofi, så hadde overgangen fra en trener til en annen vært enklere.
      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

      Kommentar

      • banan
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jun 2018
        • 431

        #4
        Opprinnelig skrevet av ChrisK
        Interresante tanker og noe som absolutt kan ha noe for seg. Eneste problemet jeg ser p.d.d er hvem som skulle gått inn og bekledd den tredje sentrale midtbaneplassen, for der er det ganske tynt.

        Hvordan skulle man utnyttet Smarasons kvaliteter på best mulig måte?
        Jeg ser for meg Smarason i den tredje sentrale midtbaneplassen. Han har løst det på glimrende måte før, som i 3-0 seieren over bydelslaget. Uten sammenligning for øvrig var det i en slik rolle Pogba herjet og scoret i bøtter og spann da Solskjær overtok United i fjor. Det vil si venstre indreløper, hvor han lå mye høyt i banen. Det var med 4-3-3 og Pogba som venstre sentrale midtbanespiller de vant de 6 første ligakampene med han bak roret, før han rotet det til pga skader med å legge om til en diamant. Med Smarason i en tilsvarende får han utnyttet sine kvaliteter offensivt og vært med å dekket viktige rom når vi forsvarer oss.

        DAP er selvskreven i ankerrollen, hvor han balanserer midtbanen.
        Og Krogstad er selvskreven i den andre indreløperrollen hvor han dekker enorme rom både defensivt og offensivt. Krogstad har både uttalt at han trives best som indreløper og også bevist det de gangene han har fått den muligheten.
        Som utfordrere har vi både Sheriff og Melgalvis (som har spilt mye indreløper tidligere).

        Kommentar

        • banan
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jun 2018
          • 431

          #5
          Synes denne artikkelen som er et intervju av Bodø/Glimts sportslige leder er interessant ang. taktikk og offensiv fotball:

          Med Bodø/Glimt på toppen av tabellen er det fotballfeber i nord. Det står i stor kontrast til fjoråret. Sportslig leder Aasmund Bjørkan trekker frem tre suksessfaktorer.


          Vi utvikler oss best ved å lære av de beste, og av mener at det er ting i alle de tre faktorene han nevner som bakgrunn for suksess det er viktig å etterfølge.

          Det første punktet er: En kultur i spillergruppen med tydelige ledere. Og når det kommer til signeringene vi har gjort har Mesfin uttalt at det har vært viktig med tydelige ledere, les Pedersen og Smarason. Så det er positivt.

          Det andre punktet er: Kontinuitet i trenerteamet. Hvor han trekker fram deres fantastiske hovedtrener og et team som jobber knallhardt og som utfyller han. I tillegg trekker han fram at de har en mental trener som har utgjort en stor forskjell. Så da har vi noen spørsmål som det er verdt å nevne: Hvor bra utfyller trenerteamet Lennertsson? Og bruker vi mental trener på regelmessig basis?

          Det tredje punktet er: Utviklet "Glimt-stilen".
          Det som jeg vil trekke fram her av det han nevner er at de evner å ha et bedre press på motstanderen enn tidligere. Og at de har utviklet en spillestil som gjør at de klarer å stå høyere enn tidligere med den spillestilen.
          Her tror jeg vi har aller mest å lære. Etablere en stil hvor vi står høyere og har bedre press.

          For på papiret så har ikke Bodø/Glimt noe bedre lag enn oss, og ble rangert før sesongen som et av lagene som sto i fare for å rykke ned. Men de har en vesentlig bedre og innkjørt spillestil.
          Så la oss lære og korrigere det som åpenlyst ikke fungerer.

          Kommentar

          • OptimistFugl
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Apr 2008
            • 462

            #6
            Det er ikke så lenge siden det var snakk om å sparke treneren i Glimt, så kontinuitet har åpenbart hjulpet dem.
            Leste i RB for en tid tilbake at styret og Simon hadde noen punkter de ville forbedre. Mental trener er det siste av punktene som mangler. Husker ikke de andre, men Ordinas inn mener jeg var svar på et av de.

            Kommentar

            • G-Man
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2011
              • 3120

              #7
              Opprinnelig skrevet av banan
              Det som jeg vil trekke fram her av det han nevner er at de evner å ha et bedre press på motstanderen enn tidligere. Og at de har utviklet en spillestil som gjør at de klarer å stå høyere enn tidligere med den spillestilen.
              Her tror jeg vi har aller mest å lære. Etablere en stil hvor vi står høyere og har bedre press.
              Klapp...klapp...klapp!

              Kommentar

              • banan
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jun 2018
                • 431

                #8
                Mye av de det samme går igjen her:
                Eurosport er stedet for deg, hvis du vil se sportsnyheter, videoer, kommentarer og høydepunkter: alt samlet på ett sted. Nyt dine favoritt-livesport-arrangementer.


                Hvis det er sånn at vi har planer om å hente inn mental trener og ikke har landet på noen enda, så bør jo mannen som Glimt spillerne hyller ringes asap.

                Kommentar

                • MortenA
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2007
                  • 3269

                  #9
                  Mentaliteten er nok den store forskjellen. Så i vårkampen i nord hvordan Glimt-spissene stormet inn og presset våre spillere slik at de gjenerobret ballen på vår 16-meter. Det er noe spansk over den innstillingen hvor press på ballfører begynner i det øyeblikket man mister ballen og ikke på egen 16 meter.
                  Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                  Kommentar

                  • kunden
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jun 2005
                    • 2253

                    #10
                    Da må man også spørre seg hvorvidt være spillere ikke er i god nok fysisk form. Når man heller velger å beleire fra 25 meter og inn. Også mtp hvordan kampene har for vane å utvikle seg. Vi blir løpt i senk de siste 30 min.
                    Eller er det for det at den måten vi forsvarer oss på er enda mer fysisk krevende, at det krever lengre løp. Altså i stedet for å flytte laget opp og bli stående og presse høyt ved balltap kontra det å fly fra den ene banehalvdelen til den andre på annenhver tupp.
                    Det er selvsagt flere parametere her som spiller inn. Men vi har hatt tidvis suksess med å stå høyt for så å falle tilbake. Om dette er taktisk eller fordi man blir "feige" eller rett og slett slitne, hadde vært intressant å se en evaluering av.

                    Kommentar

                    • MortenA
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2007
                      • 3269

                      #11
                      Jeg tror det ikke er den fysiske formen for de fleste. Handler nok mer om usikkerhet, som fører til nøling og dermed kommer spillerne på etterskudd og gjør feil som blir kostbare. Mjøndalen borte viste at vi kunne når vi måtte, men nervøsiteten kommer når vi leder, og det handler om det mentale.
                      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                      Kommentar

                      • _Jonern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 4375

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av MortenA
                        Jeg tror det ikke er den fysiske formen for de fleste. Handler nok mer om usikkerhet, som fører til nøling og dermed kommer spillerne på etterskudd og gjør feil som blir kostbare. Mjøndalen borte viste at vi kunne når vi måtte, men nervøsiteten kommer når vi leder, og det handler om det mentale.
                        Det handler nok mye om det mentale, ja. Dette har jo skjedd flere ganger, men nå sist mot Tromsø så hadde vi to angripere som var tomme etter 55 minutter. Tromsø kunne stå høyt uten å være redde for bakrom, og de kunne spasere gjennom første pressledd. Det bidro sterkt til at vi ble trykt altfor langt tilbake. Ingen tvil om at Brenden skulle kommet inn tidlig i 2.omgang for å gjøre en førsteforsvarerjobb samt true bakrom. Haakenstad skulle også kommet inn mye tidligere med sin løpskraft. Utrolig svakt av Lennartsson å ikke se dette.
                        ..................

                        Kommentar

                        • Sailor Man
                          Moderator
                          • Jun 2007
                          • 1309

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av _Jonern

                          Det handler nok mye om det mentale, ja. Dette har jo skjedd flere ganger, men nå sist mot Tromsø så hadde vi to angripere som var tomme etter 55 minutter. Tromsø kunne stå høyt uten å være redde for bakrom, og de kunne spasere gjennom første pressledd. Det bidro sterkt til at vi ble trykt altfor langt tilbake. Ingen tvil om at Brenden skulle kommet inn tidlig i 2.omgang for å gjøre en førsteforsvarerjobb samt true bakrom. Haakenstad skulle også kommet inn mye tidligere med sin løpskraft. Utrolig svakt av Lennartsson å ikke se dette.
                          Enig i mye her, men det handler også om kvaliteten vi har på benken. Nå har vi en så tynn tropp at det er veldig dårlig med spillere som kan komme fra benken og endre kampbildet. Ja, Brenden og Haakenstad har løpskraft, men de er ikke i nærheten av å skape noe på egenhånd, som TLO og Arnor.

                          Per i dag har vi ingen offensive spillere på benken som kam være en joker. Man kan si mye om Alex Dyer, men han hadde et par gode kamper som innbytter på slutten der.

                          Kommentar

                          • MortenA
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2007
                            • 3269

                            #14
                            Liker Moses, men i denne kampen ville jeg heller sett Brenden byttet inn. Brenden jobber helhjertet og ville nok løpt til krampa tok han dersom det var instruksen han fikk. Moses blir for svak defensivt slik kampen utviklet seg. Han er bedre når vi faktisk må fremover på banen.
                            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                            Kommentar

                            • banan
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jun 2018
                              • 431

                              #15
                              Få inn en trener som forstår at det er en fordel at det er spillere i nærheten av området hvor ballen er mest. Vi må treer sentralt på midten eller treer sentralt i forsvarslinja. Og ballen må gjenvinnes høyt i banen, slik at veien til motstanderens mål er så kort som mulig.
                              ​​​​​​Man kan ha veldig ulike meninger om fotball, men trenger ikke å være mensa-medlem for å forstå det ovenstående.
                              Er lei av trenere uten offensive fibere og taktisk forstand. Ut med svensk daukjøtt, og inn med Knutsen e.l. Og om ikke sportslig ledelse tar seg sammen og ser hva slags formasjoner som benyttes hos de beste klubbene i Europa så egner de seg best i flyttelasset til Sverige.

                              Kommentar

                              • MortenA
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2007
                                • 3269

                                #16
                                Problemet vårt er at vi ikke lenger har noe offensiv samhandling. Spillere løper nærmest inn i hverandre, og det virker som om det er null fokus på offensive kombinasjoner på trening. Flere spillere løper i de samme rommene eller så står de stille og gjør seg veldig lette å markere ut. Når man i tillegg slår ballen mer bakover enn fremover, så sier det seg selv at det blir lite mål.
                                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                Kommentar

                                • banan
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jun 2018
                                  • 431

                                  #17
                                  – Med 4-3-3 og høyt aggressivt press tok vi mange på senga i de første kampene i vår. Høy gjenvinning og å stupe i angrep når vi har sjansen er jo en gammel vinneroppskrift, og vi har spillere og trenerteam til å gjennomføre en slik taktikk i år, sier sportslig leder i Stjørdals-Blink Fotball, Håvard Fuglem.
                                  Kilde: https://s-n.no/vi-er-et-etablert-topplag/

                                  De hadde som mål å holde seg i divisjonen, og sånn endte det: http://www.altomfotball.no/element.d...eFullUrl=false
                                  69 mål og 22 innslupne på 26 kamper, og rett opp i OBOS.

                                  Så på Viking, som scoret mest i OBOS i fjor, de er også et av de mestscorende i Eliteserien.

                                  Så få på plass en trener som vet hvordan fotball skal spilles. Høy gjenvinning og stuping i angrep er balsam for sjelen for alle som eLSKer fugla. Så styret har en primær oppgave: Få tak i en trener / trenere som vet hvordan det som er sies i første setning utføres av spillerne i LSK.

                                  Kommentar

                                  • Henke25
                                    Medlem
                                    Møteplager
                                    • Jun 2018
                                    • 79

                                    #18
                                    Teori og praksis er to forskjellige ting. Det er spillerne som skal praktisere dette, og da kreves det ferdigheter.

                                    Kommentar

                                    • banan
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jun 2018
                                      • 431

                                      #19
                                      For at praksis skal bli det samme som teori så må teorien utføres. For at det skal skje må det trenes, trenes og trenes mer.
                                      Skal vi få se det som sportslig leder fra barteland uttaler, så kan det ikke trenes på defensiv, sidrumpa og traust 4-4-2 som det gjøres i dag.

                                      Kommentar

                                      • banan
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jun 2018
                                        • 431

                                        #20
                                        Stjørdals Blink hadde et budsjett på 2,5 milliomer, mens Fredrikstad sitt budsjett var på 25 millioner. 10 % av budsjettet, men scora mye mer, slapp inn vesentlig færre mål og havna 7 poeng foran og vant hele serien = 4-3-3 vs 4-4-2.
                                        Viking var det desidert dårligste laget i Eliteserien i 2017 og fikk kun 24 poeng, 8 poeng mindre enn det nest dårligste laget. De bytter trener foran 2018-sesongen, gikk fra 4-4-2 til 4-3-3, bøttet inn mål og feide rett opp igjen i Eliteserien. Og ligger pr dags dsto på 5. plass, 6 poeng bak 3.plassen, har scoret 3. mest mål og skal spille cupfinale.
                                        Og se på Bodø/Glimt som solgte sine største profiler fra fjoråret før sesongen, men har herjet gjennom hele sesongen og scoret massevis av mål.

                                        Fellesnevneren er: 4-3-3 og høyt aggressivt press ,høy gjenvinning og å stupe i angrep når de har sjansen.

                                        Så ledelsen i Lillestrøm SK, vær så snill å lukk opp øynene og ta grep NÅ!

                                        ​​​​​​

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎