Ledelsen må endre kurs

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • banan
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jun 2018
    • 438

    Ledelsen må endre kurs

    Nå er det 4. året på rad i bunnstriden! De tre foregående endte vi på 12. plass og i år så skal vi si oss veldig fornøyde om vi overlever. Det har blitt ansatt en rekke trenere, hvor det mest oppsiktsvekkende er alle har blitt sparket eller er på vei til å bli sparket: Kristinsson i 2016, Erlandsen i 2018, og kanskje Lennartsson i år.
    Det som kjennetegner disse årene er mer tap enn seiere og mer innslupne enn scorede, og ikke minst høye skuldre og neglebiting i frykt for å rykke ned.

    Så det er tydelig at det ikke er kun trenerne det er noe feil med, siden samtlige mislykkes. Det er tydelig at det også har blitt gjort en slett jobb med tanke på signering av spillere også.. Så hvis det ender med at Lennartsson får sparken, så er ikke det nok til å snu skuta. Det mest opplagte er at klubben da må betale nok en ny fallskjerm og vil slite enda mer økonomisk. Og ikke ha midler til å hente verken gode trenere, ledere eller spillere. Så istedenfor å få skuta på rett kjøl, så vil det være med å synke den.

    Med mange millioner fotballklubber i verden er det rart at det ikke er mulig å hente inn kunnskap om hva som er nøkkelen for suksess, og hva som fører til fiasko. For meg virker det som om ledelsen famler rundt i blinde i håp om valgene de gjør vil føre til suksess. Jeg bet meg merke i at klubbens øverste sportslige leder uttalte i forbindelse med at Lennartsson ble signert at det ikke er noen fasit på hvilken spillestil som er bedre enn en annen (finner dessverre ikke artikkelen). Men det er jo ikke sant. Ved å analysere hvilke resultater som oppnås gjennom de forskjellige spillestilene, vil man sitte igjen med hvilken som er best. Nå har vi holdt oss til 4-4-1-1 gjennom alle de siste årene, selv om trenerne har vært forskjellige. Uten noen form for suksess. Hvorfor spiller de beste klubbene i verden stort sett 4-3-3, med en anker mellom midtstopperne og midtbanen, eller 3-5-2 som også inkludere en forholdsvis lik struktur sentralt i midtbanen? Kan det være en fordel å ha flere spillere sentralt i midtbanen, eller med andre ord der det er størst sjanse for at motstanderen fører ballen? Og kan dere være en fordel å presse høyt, slik at det er kortere vei til mål når man gjenvinner ballen om man har lyst til å se at lag som scorer mange mål. Er ubeskrivelig lei av å se laget ligge lavt i banen i en utdatert formasjon.

    Og det at klubben ikke har noen speidere, ikke engang i deltidsstillinger må jo være galskap. At en sportssjef selv skal vurdere alt av spillere, samtidig som han har 100 ande oppgaver istedenfor at man bruker folk som er dedikerte speidere må jo gå utover kvaliteten på jobben som gjøres. Og det å signere bare en feil spiller koster fort mye mer enn et par speidere i deltidsstillinger. Ser man på kvaliteten på spillerene i klubben, så er det tydelig at vi har mislykkes når det kommer til spillerlogistikk og at noe må endres.

    Så nå må ledelsen kartlegge hva som fører til suksess og hva som ikke gjør det, blant klubber i tilsvarende målestokk. Og ikke avslutte kartleggingen inntil man har favnet bredt og er sikker på at man vet hva som er best. Og så restrukturere hele driften slik at de 4 neste årene blir å bygge opp en grunnmur som sørger for at vi i fremtiden befinner oss på toppen av det norske seriesystemet. Det kan være at de som leder klubben i dag ikke orker eller har lyst på store forandringer, i så tilfelle må det nye og bedre kluter til.
  • tarsen
    Medlem
    Bøffel
    • May 2015
    • 32

    #2
    Sa ikke Mesfin at en av hans første oppgaver var å sette en sportslig plan som skulle gjennomsyre klubben da han ble ansatt? Noen som kjenner til hovedinnholdet i den?

    Noen som har sett noe av de yngre lagene og hvordan de spiller om det er noen plan og gjennomgående tanke der om hvordan LSK skal spille fotball?

    Kommentar

    • _Jonern
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2004
      • 4376

      #3
      Veldig enig. Bare når det gjelder formasjon så føler jeg klubben er veldig gammeldags og lite moderne. Det er svært få toppklubber som spiller 4-4-2 lenger. Den eneste jeg kommer på i farten er FC København, men de er til gjengjeld økonomisk overlegne i sitt land og vil være et topplag uansett hva de finner på. Og denne "plan b" som vi liksom drillet inn i vinter er jo en komplett vits. En ultradefensiv 4-5-1 med passivt press er en passende beskrivelse av den planen. Vi kommer ingen vei med dette.

      Gi meg noen moderne tanker og ideer. Gi meg gjerne et 3-5-2 system med klare tanker og ideer, som vi kan se en utvikling på og forhåpentligvis kan gi oss noen fordeler på sikt. At vi kan være litt føre var og ledende i Norge når det gjelder utvikling. At vi kan være en attraktiv klubb å gå til for unge spillere.

      Hva er det vi holder på med nå egentlig? Det er null utvikling på det vi driver med. Alt går i feil og negativ retning. Det må rett og slett skje noe veldig drastisk hvis denne skuta ikke skal synke til bunns.
      ..................

      Kommentar

      • hthaug
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2004
        • 397

        #4
        Jeg driter i formasjoner og hvordan det spilles, men det går ingen faen i noen i klubben og vi er blitt likegyldigheten selv på linje med Strindheim og Ham-kam. Treneren står og sier rett ut kamp etter kamp at målet er å ikke tape og er omtrent like jovial og loyal til klubben som Gollum.

        Spillerne ser oppgitt ut og viser absolutt ingen andre følelser enn resignasjon. Hvor faen er Søggen når du trenger han, Brutus Steinknuser som planter LSK logoen dypt inne i pannebrasken til JåleKnut og sier at, hit men ikke lenger!

        Hvor i helvete er ballene LSK!? Gravd ned djupt nede i matta på Åråsen?

        Helvetes drittlag, elsker dere, men gidder ikke mer!

        Kommentar

        • Grankanari
          Seniormedlem
          Forumsadist
          • Jun 2018
          • 125

          #5
          Vi trenger kontroll på overgangsmarkedet. Vi trenger dedikerte speidere. Vi trenger en klar linje, rent sportslig. Vi trenger guts. Nå sitter det en gjeng der å ser på at skuta synker med munnen full av bløtkake og kaffe.

          Kommentar

          • MortenA
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2007
            • 3310

            #6
            Leste akkurat uttalelsen fra styret og administrasjonen. De skriver de riktige tingene, men det er det minste man kan forlange av en klubb. De neste månedene vil vise i hvilken grad de evner å gjennomføre hva de sier. Jeg forventer at de offentliggjør hvem som skal stå for evalueringen, og hvilke kriterier som legges til grunn. Dersom det blir en intern prosess hvor rapporter blir hemmeligholdt, så har jeg ingen tillit. Det bør gjennomføres regelmessige møter med medlemmer/supportere hvor alt blir vist frem.
            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

            Kommentar

            • Kjellern
              Medlem
              Hoffnarr
              • Mar 2017
              • 42

              #7
              Opprinnelig skrevet av MortenA
              Leste akkurat uttalelsen fra styret og administrasjonen. De skriver de riktige tingene, men det er det minste man kan forlange av en klubb. De neste månedene vil vise i hvilken grad de evner å gjennomføre hva de sier. Jeg forventer at de offentliggjør hvem som skal stå for evalueringen, og hvilke kriterier som legges til grunn. Dersom det blir en intern prosess hvor rapporter blir hemmeligholdt, så har jeg ingen tillit. Det bør gjennomføres regelmessige møter med medlemmer/supportere hvor alt blir vist frem.
              Det skrivet der har de rablet sammen på en time, og skrevet akkurat det folk vil høre. Sannsynligvis i håp om at det roer seg, og man kan foreta en intern og "hemmelig" evaluering og endring. Jeg stoler ikke på noen i styret eller admin om de ikke gjør det på måten du skisserer ovenfor.

              Kommentar

              • MortenA
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2007
                • 3310

                #8
                Da var det offisielt. Tom Nordlie er trener i kvalikkampene, hva som skjer etter det vil tiden vise. Det foreligger ingen avtale om hva som skjer etter sesongen, selv om Nordlie selv håper at han kan vise seg verdig trenerjobben i 2020. Nordlie har terminert sin kontrakt med Skeid, noe som har resultert i at dette ikke koster


                Fra Tom Nordlie-tråden om at Kippe presenteres som spillerutvikler. Jeg vet det har vært presentert tidligere, men føler også at det føyer seg inn i rekken av spillere som går inn i administrasjon eller trenerteam. Vi har Søgård og Sundgot fra før, og alle tre hadde flotte spillerkarrierer, men er de den best egnede for sine nye arbeidsoppgaver? Hvilke kvalifikasjoner har de tilegnet seg før de startet i sine nye roller?

                Frode har hatt en lang og ytterst respektabel karriere hos oss, men jeg sitter fortsatt med mange spørsmål. Hva blir hans arbeidsområde i forhold til Ordinas, og hvordan er hans arbeidsmetoder sammenlignet med Tony’s? Hvordan blir rollefordeling dem i mellom? Hvem har ansvaret og hvordan ser organisasjonskartet ut? Hva er Frode’s filosofi og hvordan passer den inn med klubbens utviklingsfilosofi? Her burde RB vært på banen så fort stillingen ble annonsert og gjort et intervju med Frode. Det kan godt være at Frode passer perfekt i sin nye rolle, men jeg vet overhodet ikke hva Frode står for i forhold til spillerutvikling.
                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                Kommentar

                • DoubleHi5
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2011
                  • 3924

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av MortenA
                  Fra Tom Nordlie-tråden om at Kippe presenteres som spillerutvikler.
                  Jeg tror jeg skrev at han skulle jobbe som spillerutvikler. Men for å være helt nøyaktig ble det vel sagt at han "skal jobbe med spillerutvikling." Det kan muligens bety at han skal jobbe under Ordinas.

                  For øvrig er jeg enig med deg i dine betraktninger og betenkeligheter rundt dette med å engasjere tidligere spillere.
                  Elska þetta félag

                  Kommentar

                  • trigz
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2004
                    • 7023

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av MortenA
                    Hvordan blir rollefordeling dem i mellom? Hvem har ansvaret og hvordan ser organisasjonskartet ut?
                    Hvis jeg har forstått det riktig (stort hvis), har de litt ulike rollefordelinger. Ordinas er leder for utviklingsarbeidet i aldersbestemt og opp til junior, mens Kippe skal jobbe med spillere som er i vannskorpen til a-laget.
                    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                    Kommentar

                    • HSft
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2004
                      • 6075

                      #11
                      Skjønner lite av Kippe-ansettelsen. Her må det kuttes stillinger, ikke finnes opp nye. Og få inn en trener før man ansetter folk til å jobbe med han på feltet må vel også være gunstig.

                      Kommentar

                      • MortenA
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2007
                        • 3310

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av HSft
                        Skjønner lite av Kippe-ansettelsen. Her må det kuttes stillinger, ikke finnes opp nye. Og få inn en trener før man ansetter folk til å jobbe med han på feltet må vel også være gunstig.
                        Denne ansettelsen ble vel annonsert for en stund tilbake, lenge før nedrykket var faktum.

                        Edit: Tror ikke valg av hovedtrener er så viktig i denne sammenheng. Det er viktigere at Frodes tanker og filosofi er i samsvar med Ordinas og utviklingsplanen.
                        Last edited by MortenA; 12.12.2019, 20:14. Begrunnelse: Tillegg om hovedtrener
                        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                        Kommentar

                        • MortenA
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2007
                          • 3310

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av trigz

                          Hvis jeg har forstått det riktig (stort hvis), har de litt ulike rollefordelinger. Ordinas er leder for utviklingsarbeidet i aldersbestemt og opp til junior, mens Kippe skal jobbe med spillere som er i vannskorpen til a-laget.
                          Jeg går ut fra at han tar over stillingen til Lars-Olof Mattsen og jobber under Ordinas, men er fortsatt usikker. Mener fortsatt at RB burde tatt tak i dette når planen ble presentert og gjort et dybdeintervju hvor Frode fikk presentert sine ideer.
                          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                          Kommentar

                          • trigz
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2004
                            • 7023

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av MortenA
                            Jeg går ut fra at han tar over stillingen til Lars-Olof Mattsen og jobber under Ordinas, men er fortsatt usikker. Mener fortsatt at RB burde tatt tak i dette når planen ble presentert og gjort et dybdeintervju hvor Frode fikk presentert sine ideer.
                            Mattsen vet jeg ikke hvem er, men det stemmer sikkert. Det er vel uansett Ordinas som er sjefen for alt under a-laget.
                            Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                            Kommentar

                            • Oddis
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2006
                              • 2744

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av trigz

                              Mattsen vet jeg ikke hvem er, men det stemmer sikkert. Det er vel uansett Ordinas som er sjefen for alt under a-laget.
                              Han er en gammal mann av en svenske som ble ansatt i starten av denne sesongen, som gir seg nå. Spillerutvikler som vi ikke har hørt noe fra etter ansettelsen.
                              Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

                              Kommentar

                              • plantemiddel
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Feb 2012
                                • 799

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av MortenA

                                Jeg går ut fra at han tar over stillingen til Lars-Olof Mattsen og jobber under Ordinas, men er fortsatt usikker. Mener fortsatt at RB burde tatt tak i dette når planen ble presentert og gjort et dybdeintervju hvor Frode fikk presentert sine ideer.
                                Av ren nysjerrighet fant jeg en gammel artikkel om Mattsen hvor det står følgende:
                                "Han har blant annet trent Oddevold, Degersfors og Ljungskile i Sverige, og Fredrikstad og Moss i Norge. Tidlig på 2010-tallet var han også landslagssjef for Sierra Leone. Og på 1990-tallet trente han det svenske U21-landslaget. [... ] Han har kjempefin erfaring og en tung CV gjennom mange år både i svensk og norsk fotball. Han har referansenivå fra alle de sjiktene som vi ønsker at en toppspillerutvikler i LSK skal ha"
                                Den erfarne svenske trenerprofilen Lars-Olof Mattsson (64) er ansatt som toppspillerutvikler i LSK denne sesongen.


                                Ikke et vondt ord om Frode Kippe, men har han virkelig "referansenivå fra alle de sjiktene LSK ønsker at en toppspillerutvikler i LSK skal ha?

                                Kommentar

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎