Sesongen 2020

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Nosferatu
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2006
    • 658

    Opprinnelig skrevet av trigz
    Jeg syns det er helt opplagt at Kairinen ikke er en indreløper. Slik jeg ser det blir midtbanen vår for flat og for lav, både i etablert og i overgangsspillet. Ut fra det jeg har sett er Kallevåg og Knudsen mer bevegelige og fremoverrettet enn både Kairinen og Krogstad. Kairinens naturlige posisjon er den Matthew har, Krogstad er mer en ballvinner og grovarbeider enn boks til boks-spiller.
    Helt enig. Jeg slutter meg til dem som mener at å bytte om på Kairinen og Mathew vil gjøre allverdens forskjell. Jeg har undret meg over noen ting rundt dette - og hold dere fast, for nå blir det vagt og svevende.

    Med hypotese-hatten trukket godt ned over ørene: jeg har det med at Mathew er selvutslettende flink til å gjøre som han blir bedt om. Han "utfører arbeidsoppgavene" som kreves av ham i ankerrollen upåklagelig, i og for seg, men når han en sjelden gang er høyere i banen synes jeg, etter å jo ha observert dette i noen år, at det ser ut som han innimellom slipper til instinktene og ser muligheter med et åpent, våkent blikk, og handler deretter. Ett eksempel fra i går var den fine gjennombruddslompa til Kaan, som jo burde klart å treffe mål. Til sammenligning synes jeg det ser ut som (etter å kun ha sett ham i et par kamper, såvisst, men også utifra hva Kaan sier selv) at Kaans instinkter slipper til når han enten spiller anker, eller spiller indreløper på en "ankrete måte", hvis dere unnskylder den klønete formuleringen. Kaan kan fylle ankerrollen med seg selv, for å si det slik. Det kan ikke Mathew.

    Men jeg synes altså det virker så reduktivt å instruere ham til å A) spille trygt og B) skyt oftere enn du burde - og for Guds skyld fra langt unna! (Fullt så enkelt er det jo helt sikkert ikke, men dere tar poenget.) Mathew holder seg så til dét, fordi han er disiplinert, profesjonell og lydig, men da spiller han så til de grader ikke på lag med seg selv og sine faktiske ferdigheter, og her undrer jeg meg på om ikke det hos Mathew - et menneske jeg aldri noensinne har møtt og ikke kjenner på noen som helst måte! - rett og slett skorter litt på karakterstyrke nok til å selv si ifra om at "dette passer jeg ikke til". Vi har det med å skryte ydmykhet og "å ofre seg for laget" opp i skyene, men hvis man ikke besitter nok ego til å spille seg selv så god som mulig (som om ikke laget kan tjene på dét!), ja; da spiller man seg selv dårligere. Og da er stagnasjon den uunngåelige konsekvensen. Dersom du ikke har instinktene med deg blir du aldri mer enn en brikke, et tannhjul i maskineriet, og går inn i historien som en dypt forglemmelig fotballspiller.

    Hvis man virkelig vil trøkke til med spekulering - og det vil man jo - kunne man undre seg over om nettopp den mangelen på egennyttighet, mangel på ambisjoner!, gjør seg gjeldende i at han både faller igjennom på 2. nivå i Tyrkia (jeg mener, varsellampe!) og velger å gjøre noe så irrasjonelt lojalt som å bli i OBOS i hele år - om Ifeanyi Mathew rett og slett er... for snill til å kunne bli kjempegod.

    Er det noen her som rett og slett kjenner ham litt, og som kunne gi sitt besyv?

    Det blir sikkert (enda) mer om dette senere. Dette interesserer meg.
    Your importance in this world is incalculable.

    Now get some sleep.

    Kommentar

    • MortenA
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2007
      • 3306

      Opprinnelig skrevet av trigz
      Gustavsson har vært like puslete hittil som han var i fjor. Moses er bra i glimt, men over 90 minutter er han ikke god nok, og han tar ofte merkelige valg med og uten ball. Lehne Olsen frikjenner jeg faktisk, for han er stort sett pakket inn mellom to stoppere når vi kommer til legg fra kant, og når ballen slås inn fylles det ikke godt nok på i boksen slik at vi får reelle muligheter på første- og andreball. Mot lag som ligger dypt (som vi kommer til å møte i hele år) blir det for spedt å angripe på den måten.

      Når det er sagt var det et ran at Sandnes fikk poeng i går, selv om vi ikke spilte bra. Hvis dette er nivået i ligaen bør vi faktisk gå ubeseiret gjennom sesongen.
      Gustafsson virker å lide litt over at han skal holde bredden i angrepet slik at det blir rom for indreløperne på innsiden hans. Tror det er Bakkes plan, og ikke hans ønsker. Savner likevel litt mer defensiv fandenivoldskhet fra han. Han har fartt til å løpe opp motstanders kontringer, men gjør sjelden den jobben.

      Å frikjenne TLO er jeg uenig i. Han har vanskelige arbeidsforhold, men det har alle spisser i en 4-3-3 formasjon. Jeg synes han mister ballen for lett når han blir spilt opp langs bakken, og burde tatt for seg bedre i lufta. Han er 186 høy, så han burde ta for seg bedre mot stoppere i en hode duell. Mot Ham-Kam virket han på og jobbet godt, men begge bortekampene har han virket uinteressert. At han må krige mot to stoppere handler også mye om at han ikke beveger seg inn i rommene som byr seg.

      Når alt er sagt, så er jeg ikke så opptatt av hvem som scorer, men på ett tidspunkt må vi se om det er andre spisser som kan gjøre en bedre jobb.
      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

      Kommentar

      • Gjedda
        Seniormedlem
        Forumsadist
        • Apr 2015
        • 147


        Jeg er litt imponert over starten på årets sesong. Ikke resultatmessig, den er omtrent som man kunne forvente, men måten vi greier å få spillemessig kontroll på har vært noe i overkant av hva jeg så for meg. For spillemessig har vi hatt god kontroll i alle 3 kampene. Vi sliter med å få mål. Der har vi skuffet. Mentalt virker vi å være der vi skal være. Offensiv innstilt og hissige i gjenvinningsfasen, og jeg har sans for skuffelsen spillerne viste når man gikk glipp av 2 poeng i Sandnes. Dette tyder på at man nå går for seier i hver kamp, og at alt annet er ikke godkjent. For meg er dette siste musikk i mine ører.

        Dette innlegget fortsetter nå for spesielt interesserte om balltempoets betydning i fotballen med visse digresjoner som bare innimellom har referanse til LSK. Tilbake til dette med spillemessig kontroll og hvordan det må jobbes for at den kan omgjøres til resultatmessig kontroll. Hvorfor ikke ta lærdom av de beste. Og fotball strategisk forståelse kan gjerne utvikles ved å se på hva som også skjer utenfor fotballmiljøet. Det er mye inspirasjon som kan hentes fra andre områder. Personlig har jeg sansen for alle typer strategier, og gjerne spill- og krigstrategier siden de er universielle i sitt vesen. Det dreier seg om kamp og motkamp. En tidligere verdensmester i sjakk sa at når du finner et godt trekk skal du lete etter et enda bedre trekk. Carlsen derimot har en noe annen tilnærming til spillet. For han er det nok å jobbe videre med et trekk som er tilstrekkelig til at han regner med å få en fremtidig fordel. Han kaster sjelden bort tid på å finne varianter som er bedre enn den første han finner som han er fornøyd med. Han er en fenomenal til variantregning Carlsen også, men det er ikke det som gjør han så spesiell. Det er hans unike evne til å forstå brikkenes relasjonelle verdier i de ulike posisjoner. Han har en intutiv posisjonsforståelse som verden aldri før har sett maken til. Han harmoniserer brikkeposisjonene som en sjakkens Mozart. Posisjonsforståelse i fotball er sterkt undervurdert i trenings sammenheng er jeg redd. Mange spillere ser for lite på hva de beste i verden på sitt felt driver med. De har rett og slett ikke tilstrekkelig pasjon for dette temaet. Det er liten grunn til å gjøre feil ting på en god måte. Derfor er det så viktig å se hvordan de beste gjør det. Hvordan de forstår fotball.

        I fotballen snakker fagfolket om persepsjon eller spillforståelse om det samme. I så måte er nok Xavi fotballens store dirigent. Kan være greit å trekke frem Guardiolas Barca siden Guardiola som Bakke er store tilhengere av den argentinske treneren Marcielo Bielsa. Verdens beste trener ifølge Guardila og trenerforbildet til Bakke (kan vel forresten gratulere "the whites" og Bielsa med PL spill neste år, er jo lenge siden de var en av verdens beste lag og spilte mot LSK på Årosen). Xavi absorberte det meste som skjedde på banen og lynraskt satte han det inn i sin kontekst som hjernen i Barcas angrepspill. Måten han sugde til seg ny informasjon underveis i kampen og greide å hensynta det i sin kampforståelse var mesterlig. Mesteparten av hans unike persepsjonsevne ble selvfølgelig utviklet i praktisk spill, men også utenfor fotballbanen ble han bedre på det via sin store interesse for å se på idrett generelt. Alt er fotball. Fotballhjernen hans hvilte aldri på samme måte som sjakkhjernen til Carlsen der alt er sjakk.

        Og nå kommer jeg til poenget med Xavi. Han var den første jeg husker som virkelig viste nyansene med dette med å ha tempo på ballen. Mens de fleste helt ukritisk snakker om fordelen med høyt balltempo var Xavi den som klarere så viktigheten av å variere balltempoet. Det er variasjonen i balltempoet som virkelig er nøkkelen til å få til et forløsende angrepspill mot balansert forsvar. Full rulle hele tiden har liten effekt i lengden. Det blir for forutsigbart. Xavi var i seg selv en treig spiller, men med ball i beina bestemte han så ofte rytmen i Barcas angrepspill med å variere farten på ballen. Han bestemte ofte hvor og hvordan det skulle angripes. Han hadde ballen klart mest, og hadde en pasningspresisjon med sine innside høyrefot pasninger som var ut av en annen verden. Med han ved roret prioriterte Barca ofte ballbesittelse med presisjon og tempovariasjon fremfor mest mulig høyt tempo på ball. Selv Messi som helt fra guttedagene var vant til at Pique var kaptein og sjefen i gjengen, og derfor omtaler han selv i dag nærmest konsekvent bare som "sjefen" visste utmerket godt at når Xavi var på banen var det han som var den virkelige sjefen. Ikke hans sjef da, for frelseren har jo ingen sjef. Han har jo en helt fri rolle i laget og kan flyte inn og ut av kampen som han selv vil. Men mens Xavi praktiserte variasjon i balltempo i pasningspillet kan Messi med sin superakselerasjon og teknikk praktisere variasjon i balltempo med ball i beina. Han drar ofte ned tempoet helt ned til nærmet stillestående i store deler av kampen før han komme med plutselige raid i full fres. Ifølge statistikk var han den Barca spilleren som mister ballen oftest, men hva gjør vel det når han leverer målpoeng som knapt noen andre. Poenget er at selv om Barca trente enormt mye på å holde maks balltempo på pasningspillet brukte de dette våpenet med måte. De spilte mest direkte fotball når de var i ledelsen og skulle trygge den. Da var det oftere få touch spill, men når de var i modus om å score mål da ble flertouch spill prioritert av deres kreative spillere. Om dette siste temaet har forresten Bredo Olsen skrevet en veldig bra UEFA særavhandling som er verdt å lese for de som er interessert i balltempoets betydning for Barcas superlag.

        Det er derfor tempovekslingene vi må trakte etter i vårt spill. Forstå når det lønner seg å sette full fres. Ofte senke tempoet for å lokke frem svakheter i forsvarspillet. Det er lite tvil om at Mathew nå er dirigenten i laget. Det er muligens en ulempe at hans grunnposisjon er noe defensiv for å inneha den rollen. Jeg skulle gjerne se at han i mindre grad går dypt ned for å hente ballen. Skal jeg driste meg til å komme med mulige forbedringsalternativer vil jeg foreløpig si at vi er noe statiske i powerspillet vårt. Kanskje man kan prøve å løfte stopperparet enda høyere og også åpne for at en av indreløperne delvis kan fungere som visediigent sentralt ved siden av Mathew i perioder. Sidebacker og vinger trenger heller ikke å stå bredt hele tiden, men kan innimellom trekke mer innover for å skape mer tyngde sentralt. Sidebevegelser i rommene foran ballfører er på mange måter helt essentielt for å kunne få opp tempoet når det er behov for det. Det viktige nå er å få enda mer variasjon i måten vi styrer kampene på. Derfor tror jeg posisjonsbytter underveis kan bidra til mer dynamisk angrepspill. Men egentlig er jeg som sagt innledningsvis foreløpig ganske godt fornøyd med den nye spillestilen og praktiseringen av den. Men stikkord i spill mot etablert er ofte å skape mye overbelastningsituasjoner i motstanders siste forsvarslinje. Vårt store problem foreløpig bortsett fra lite mål er at vi har få spillere som er veldig flinke til å utfordre en mot en med ball. Individuelt har vi få som med stor sannsynlighet kan dra seg forbi en spiller som er i sin rette posisjon. Når det gjelder mangel på mål har jeg tro på at dette vil bedre seg merkbart utover sesongen. Vi har fortsatt mye å gå på der. Hvis det ikke løsner snart får vi i verste fall begynne å prøve ut andre alternativer.

        Kommentar

        • sigurdsen
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2006
          • 1816

          Hvor store tilbakeskritt har egentlig Baccay gjort siden i fjor vår/sommer, ettersom han ikke blir vurdert som en reell utfordrer til SKM?
          Tar det som en selvfølge at Ranger er klink på høyreback med en gang han er fit til å spille 60 +.

          Kommentar

          • G-Man
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2011
            • 3136

            Opprinnelig skrevet av sigurdsen
            Hvor store tilbakeskritt har egentlig Baccay gjort siden i fjor vår/sommer, ettersom han ikke blir vurdert som en reell utfordrer til SKM?
            Fullstendig enig. I dag var det så stor forskjell på SKM og Ranger at det nesten så ut som de drev med to ulike idretter. Om ikke Baccay er en reell utfordrer på venstre back i dette laget så må han ha brukket begge beina.

            Kommentar

            • knut
              Make knut Great Again
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2006
              • 9359

              SKM kan være lengst framme til venstre i en 4-3-3. Han veit hvor baller havner i feltet og hvor målet står.

              Da slepper han defensivt ansvar og kan blomstre som en blomst.

              Kommentar

              • G-Man
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2011
                • 3136

                Opprinnelig skrevet av knut
                SKM kan være lengst framme til venstre i en 4-3-3. Han veit hvor baller havner i feltet og hvor målet står.

                Da slepper han defensivt ansvar og kan blomstre som en blomst.
                Enig i det. Vi har ingen andre venstrekanter som er bedre. Og samtidig kan Moses spille spiss, og DG sette seg på flyet.

                Kommentar

                • ynnor
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2008
                  • 857

                  Hva slags rolle spiller legenden Sundgot i dette? Folk klarer jo ikke å treffe målet fra 5 mt. uten press

                  Kommentar

                  • MortenA
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2007
                    • 3306

                    Opprinnelig skrevet av G-Man

                    Enig i det. Vi har ingen andre venstrekanter som er bedre. Og samtidig kan Moses spille spiss, og DG sette seg på flyet.
                    DG ble bedre så fort Ranger kom inn. Plutselig begynte begge å løpe og skape rom for hverandre, og det kom en del innlegg.
                    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                    Kommentar

                    • LS89
                      Kamptrådkongen
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2013
                      • 3314

                      Minne bare om denne: https://www.lsk.no/nyheter/forventer...n-om-det-skjer

                      Kommentar

                      • G-Man
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2011
                        • 3136

                        I 2020 mangler LSK en anfører på banen, en som går foran, maner andre til innsats, og leder gjennom eksempel. Å bli kaptein har ikke gjort TLO til en bedre spiller, virker mer som om han er hemmet av alvoret. Ser ingen andre naturlige kandidater, heller. Savnet av en type som Bonke Innocent er påtagelig.

                        Kommentar

                        • bema0806
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Sep 2011
                          • 521

                          Fredrik er en man burde vurdere som en kaptein. Synd han bare har kontrakt ut sesongen(?)

                          Kommentar

                          • Roll75
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Dec 2007
                            • 834

                            Med så mye ballinnhav, innlegg og dødballer som det har vært (og kommer til å bli), burde det ikke satses på en stor sterk spiss som vet hvor målet står? Det er jo ingen vits å slå innlegg dersom duellene aldri vinnes foran mål. Når motstander legger seg så lavt som de ofte gjør mot oss virker dette opplagt. Noen som har forslag til spillere man kunne fått inn for å gjøre en forskjell?

                            Kommentar

                            • MortenA
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2007
                              • 3306

                              Opprinnelig skrevet av G-Man
                              I 2020 mangler LSK en anfører på banen, en som går foran, maner andre til innsats, og leder gjennom eksempel. Å bli kaptein har ikke gjort TLO til en bedre spiller, virker mer som om han er hemmet av alvoret. Ser ingen andre naturlige kandidater, heller. Savnet av en type som Bonke Innocent er påtagelig.
                              Kasey Wehrman er spillertypen vi mangler.
                              Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                              Kommentar

                              • ynnor
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • May 2008
                                • 857

                                Misliker sterkt trenere som sier ,»hadde vi visst det så hadde vi gjort noe med det « på spm. om hvorfor laget spiller dårlig. Er ikke det jobben din å vite ?

                                Kommentar

                                • HSft
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2004
                                  • 6075

                                  Opprinnelig skrevet av ynnor
                                  Misliker sterkt trenere som sier ,»hadde vi visst det så hadde vi gjort noe med det « på spm. om hvorfor laget spiller dårlig. Er ikke det jobben din å vite ?
                                  Enig! Om du ikke vet og ikke kan gjøre noe med det, så er det på tide å slippe til noen andre.

                                  Kommentar

                                  • plantemiddel
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Feb 2012
                                    • 799

                                    Opprinnelig skrevet av Roll75
                                    Med så mye ballinnhav, innlegg og dødballer som det har vært (og kommer til å bli), burde det ikke satses på en stor sterk spiss som vet hvor målet står? Det er jo ingen vits å slå innlegg dersom duellene aldri vinnes foran mål. Når motstander legger seg så lavt som de ofte gjør mot oss virker dette opplagt. Noen som har forslag til spillere man kunne fått inn for å gjøre en forskjell?
                                    Tror ikke det hjelper så mye hvem du har foran der når innlegg kommer fra cornermerket mot en enslig LSK-spiss.

                                    Kommentar

                                    • knut
                                      Make knut Great Again
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2006
                                      • 9359

                                      Opprinnelig skrevet av plantemiddel

                                      Tror ikke det hjelper så mye hvem du har foran der når innlegg kommer fra cornermerket mot en enslig LSK-spiss.
                                      Innleggskvaliteten er uansett under enhver kritikk.

                                      Akkurat som skuddkvaliteten.

                                      Og pasningskvaliteten.
                                      ​​​​​
                                      På så og si hele gjengen.

                                      Forbanna amatører.

                                      Det ansamblet Mesfin nå har, er tidenes svindel!

                                      En gjeng som har betalt for å spille fotball uten å kunne spille fotball.

                                      Vekk med det.

                                      Kommentar

                                      • Roll75
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Dec 2007
                                        • 834

                                        Opprinnelig skrevet av plantemiddel

                                        Tror ikke det hjelper så mye hvem du har foran der når innlegg kommer fra cornermerket mot en enslig LSK-spiss.
                                        Det kan du si, men vinner man duellene der inne, så øker mulighetene for målsjanser.

                                        Kommentar

                                        • Playboy1
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Dec 2003
                                          • 2104

                                          LSK sin største og vanskeligste utfordring , er noe som kan ta lang tid , om det i hele tatt lar seg gjøre ?
                                          Det å få en hel gruppe med ‘tapere’ til å bli vinnere....
                                          Last edited by Playboy1; 21.07.2020, 13:27.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎