Karakterbok 2019

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MortenA
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2007
    • 3269

    Karakterbok 2019

    Nå som det har gått noen uker og følelsene har roet seg, så er det på tide å vurdere spillerne våre. Karakterene er totalt for sesongen, og ikke bare for høsten. Jeg legger ved karakter ved halvspilt serie i parantes.

    Marco Maric: (7) 7
    Vår klart beste spiller denne sesongen. Har utviklet seg til å bli en av Eliteseriens beste keepere. Han har hatt noen kamper hvor han har gjort mye rart, men stort sett meget solid.

    Mats Haakenstad: (4-) 4-
    Han har ikke fått sjansen så mange ganger denne høsten, og har vært involvert i en del forsvarsrot. Burde med sin løpskraft dyrkes i en kantrolle, men har ikke vært vurdert der av en eller annen grunn.

    Tobias Salquist: (7) 6

    Ble preget av usikkerheten som bredte seg i laget utover i sesongen, og tapte en del avgjørende dueller i siste halvdel. Han er likevel en av våre beste spillere, og kan fort være på vei bort.

    Simen Rafn: (5) 4
    Virket veldig preget av alvoret mot slutten av sesongen, og var involvert i mange baklengsmål.

    Frode Kippe: (4) 4
    Spilte knapt etter at Tamm ble hentet.

    Jonas Tamm: (-) 4
    Startet LSK-karrieren på imponerende vis, men ble bare dårligere etterhvert som ukene gikk.

    Josef Baccay: (5) 5
    Etter en rekke gode kamper ble han vraket og fikk aldri sjansen igjen. Ett av de mange mysteriene ved årets sesong.

    SKM: (-) 5
    Stort sett den beste forsvarsspilleren vår etter returen fra skademarerittet. Hadde et par kamper langt under pari, men var vår beste i flere kamper. Neste år vil jeg helst se han dyttet frem på kant. Fysikken og avsluttereegenskapene hans kommer nok mer til rette der.

    Daniel Gustafsson: (4) 4
    Ble stort sett brukt feil. Kvalikkampene viste hva som bor i han, men det virket som om Jørgen ikke visste hvordan han skulle utnytte han.

    Fredrik Krogstad: (7) 6
    Utviklet seg til å bli vår viktigste spiller. Ble preget av et lag med stupende selvtillit. Bør være førstevalg på startellever uansett hvilken formasjon vi spiller. Bør være mange Eliteserieklubber som forhører seg om han om dagen, men håper at vi klarer å beholde han.

    Erik Brenden: (4) 4
    Ble nesten ikke brukt på høsten.

    Kristoffer Ødemarksbakken: (4) 3
    Vår kanskje største skuffelse denne sesongen. Jeg hadde virkelig tro på at han skulle slå igjennom denne sesongen, men 3 målpoeng og 4 gule kort er langt under hva man burde forvente. Svakheter i det defensive arbeidet gjorde det ikke bedre. Virket som at eneste grunn til at han fikk så mye spilletid i høst var mangel på alternativer.

    Daniel Pedersen: (6) 5
    Mye skadet i høst og stod ikke frem som den lederen på banen vi hadde håpet. Dersom han blir har han mye å revansjere neste sesong.

    Aleksander Melgalvis: (5) 5
    Spilleforståelsen er hans store styrke. Liker også hans oppofrende returløp. Der har mange av hans lagkamerater mye å lære. Tre mål og tre assist er brukbar uttelling.

    Moses Ebiye: (4) 4
    Ingen tillit og skader gjorde høsten til en ikke-affære for Moses.

    Philip Slørdal: (-) -
    Fikk den ene kampen på våren.

    Thomas Lehne Olsen: (7) 4
    Som jeg skrev til halvtids, "fortsetter han å sette sjansene sine,..., så bør vi klatre." Fasiten er to mål etter 16.mai kampen. Totalt 8 mål og 2 assist. Han hadde dog tre assist i kvalikkampene som trekker opp. Det er formildende at laget overhodet ikke fungerte og han stort sett ble jobbende alene på topp. Tom Nordlie påpekte i et Studio Åråsen at TLO ikke løp i offside lenger, og uten å ha noen statistikk tilgjengelig så er jeg tilbøyelig til å være enig. Fremstått som blottet for selvtillit hele høsten.

    Arnor Smarason: (7) 4
    Har bare vært en skygge av seg selv denne høsten. 4 mål (to på straffe) og fire assist er ikke ille, spesielt med tanke på skadeplagene, men likevel under pari. Skadeplagene må ta mye av skylden, men han har heller ikke vært like dirigerende når han har vært på banen. Skadeplagene hans gjør nok at Arnor fortsetter på Åråsen, og jeg håper han blir frisk og kommer tilbake til god gammel form.

    Ifeanyi Mathew: (-) 5
    Mathew gjorde isolert sett gode kamper etter returen fra Tyrkia, men det virker som om laget totalt sett ble svekket. Det gjør det vanskelig å sette karakter på han. Forsvinner senest til sommeren. Spørsmålet er bare om han kommer seg til en større liga eller om han havner i Trondheim.

    Sheriff Sinyan: (5) 6
    Ble vraket så fort Lennartson fikk sjansen, men gjorde mange gode kamper både som midtstopper og på midtbanen. Kommer til å bli en nøkkelspiller dersom vi klarer å beholde han.

    Jørgen Lennartson: (4) 1
    Alt annet enn stolpe ville vært for snilt etter å ha blitt historisk i negativ forstand. Mange kamper med helt feil kampplan, og utover høsten fremstod som rådvill i forhold til hvordan laget skulle fremstå. Gjorde noen få grep, men ingenting virket å fungere. Min mistanke er at styret håpet å komme seg helskinnet igjennom sesongen slik at de kunne utsette en evt. sparking til neste sommer, men den gang ei.
    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?
  • BD
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Feb 2006
    • 1358

    #2
    Marco Maric: 4

    Mats Haakenstad: 2

    Tobias Salquist: 3

    Simen Rafn: 2

    Frode Kippe: -

    Jonas Tamm: 3

    Josef Baccay: -

    SKM: 3

    Daniel Gustafsson: 2

    Fredrik Krogstad: 4

    Erik Brenden: 1

    Kristoffer Ødemarksbakken: 2

    Daniel Pedersen: 2

    Aleksander Melgalvis: 2

    Moses Ebiye: -

    Philip Slørdal: -

    Thomas Lehne Olsen: 3

    Arnor Smarason: 3

    Ifeanyi Mathew: 4

    Sheriff Sinyan: 3

    Jørgen Lennartson: 2

    Kommentar

    • _Jonern
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2004
      • 4375

      #3
      Synes de fleste ligger altfor høyt. Vi rykka ned og gikk 12(?) kamper uten seier. Elendig sesong av de fleste. Maric er etter min mening definitivt ikke en av de beste keeperne i ligaen. Hansen, Rossbach, Sandberg, McDermott, Linde, Friedrich for å nevne noen er mye bedre. Elendig skuddstopper, alt for mye piss som går inn. Ikke en keeper som har reddet mye poeng for oss. Han har hatt noen bra kamper men det har alle keepere. Helt greit at han drar. Dessverre usikker på om Igonen er noe bedre. Ironisk nok kan jeg gå med på at han har vært en av våre beste, men det sier litt om resten. Ikke mange som får over 5 fra meg. Krogstad skal få godkjent. Salquist startet bra, men har skuffet på høsten. I tillegg satte han laget i krise med den idiotiske utvisningen i en meget viktig periode av sesongen. Rimelig sikker på at det kosta oss poeng. Lehne Olsen får også godkjent, eller hvertfall sympati, da han har hatt elendige arbeidsforhold alene på topp.
      ..................

      Kommentar

      • LS89
        Kamptrådkongen
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2013
        • 3309

        #4
        Enig vedr. Maric. Er kun hypet av LSK-fansen av det jeg har sett. Ikke en keeper jeg kommer til å savne nevneverdig. Alt for dårlig en mot en, noe vi også så mot Start.

        Kommentar

        • MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3269

          #5
          Opprinnelig skrevet av _Jonern
          Synes de fleste ligger altfor høyt. Vi rykka ned og gikk 12(?) kamper uten seier. Elendig sesong av de fleste. Maric er etter min mening definitivt ikke en av de beste keeperne i ligaen. Hansen, Rossbach, Sandberg, McDermott, Linde, Friedrich for å nevne noen er mye bedre. Elendig skuddstopper, alt for mye piss som går inn. Ikke en keeper som har reddet mye poeng for oss. Han har hatt noen bra kamper men det har alle keepere. Helt greit at han drar. Dessverre usikker på om Igonen er noe bedre. Ironisk nok kan jeg gå med på at han har vært en av våre beste, men det sier litt om resten. Ikke mange som får over 5 fra meg. Krogstad skal få godkjent. Salquist startet bra, men har skuffet på høsten. I tillegg satte han laget i krise med den idiotiske utvisningen i en meget viktig periode av sesongen. Rimelig sikker på at det kosta oss poeng. Lehne Olsen får også godkjent, eller hvertfall sympati, da han har hatt elendige arbeidsforhold alene på topp.
          Det som gjør det vanskelig å sette karakterer er at taktikken til Jørgen fungerte så sjelden. Det var altfor mange kamper hvor vi var bra med i 85 min., men rotet det til i de avgjørende situasjonene som førte til tapene. Siste kamp mot Start, Molde borte, og sikkert flere som jeg har glemt. Vi manglet en tydelig leder på banen som dirigerte de andre i de avgjørende fasene, og det ble altfor mange mål på halvsjanser imot. Dessuten var det mange spillere, kanskje spesielt Mathew som gjorde brukbare prestasjoner individuelt, men hvor laget overhodet ikke fungerer.

          Fire av de seks nevnte keeperne var på topplagene. KBK er kjent for sitt solide defensive organisering, og jeg er enig i at Sandberg har vært meget god. Felles for de andre fem er at de har solide forsvar foran seg. Jeg er ganske trygg på at Maric hadde sluppet inn mye mindre mål med et mindre porøst forsvar foran seg. I tillegg har Hansen hatt en svakere sesong enn tidligere, Linde var mye skadet, og Rossbach har vel også noen blundere å se tilbake på. Uansett mener jeg Maric ikke er veldig langt bak, om han ikke er i samme gruppe. Skulle så gjerne hatt tilgang på en database over de forskjellige keepernes redninger og innslupne mål. Tror veldig mye var avslutninger innenfor ti meter.

          Det er så enkelt å unnskylde Lehne Olsen for elendige arbeidsforhold mens keepere og forsvarere ikke får de samme frikortene. Det virket tydelig for meg at TLO var frustrert og ikke like tent denne høsten. I fjor løp han stadig i offside og var på hugget, men ble vel kun avblåst i høst når han ikke gadd å komme seg onside i tide.

          Utvisningen til Salquist virket prekær akkurat der og da, men hadde minimal påvirkning på sesongen. Nedrykket ble avgjort lenge etter det. På lik linje med at vi ikke rykket ned fordi TLO bommet på straffen på Nadderud. Isolert sett kan man peke på enkelt situasjoner som avgjørende, men trenden etter sommeren var negativ. Det er kanskje mer naturlig å peke på styrets valg å hente inn Dyer før sesongen, noe som førte til at vi ikke hadde mulighet til å hente inn en nøkkelspiller i sommervinduet. Tamm var ingen nøkkelspiller. Han oppgraderte en plass vi hadde grei dekning på. Kippe og Sheriff hadde gjort det like bra på stopperplass. Det som ble åpenbart var at vi manglet en venstrekant. Ødemarksbakken var så totalt ute av form at det var kun mangel på alternativer som gjorde at han spilte. Hvorfor Jørgen aldri lot SKM få prøve seg med Rafn på backen aner jeg ikke, men det virket aldri som et alternativ.

          Det er ingen tvil om at skaden på Smarason var avgjørende for sesongen, men at Jørgen aldri fant noen plan b er ikke spillernes feil. Når jeg setter karakterer forsøker jeg å se de positive og negative bidragene til hver enkelt. Utfordringen blir å vekte de forskjellige situasjonene opp mot hverandre. At vi rykket ned handlet mest om at laget og taktikken samlet sett ikke fungerte. Summen ble en absurd sesong hvor forskjellige enkeltspillere sviktet i avgjørende situasjoner i nesten hver enkelt kamp.
          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

          Kommentar

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎