Treningstråden 2020

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Oldtimer
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Feb 2011
    • 316

    #41
    Takk til Gilbert for fine oppdateringer!

    Kommentar

    • banan
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jun 2018
      • 431

      #42
      Tusen takk for fantastiske rapporter Gilbert! Er det noen som du synes har utmerket seg på treningene av spillerne?

      Kommentar

      • gilbert
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 3148

        #43
        Opprinnelig skrevet av banan
        Tusen takk for fantastiske rapporter Gilbert! Er det noen som du synes har utmerket seg på treningene av spillerne?
        Keeperne virker skjerpa og godt trente av Jon Knudsen. Ut fra erfaringa og alderen er nok Matvei Igonen førstevalget, men pustes i nakken av Mads Christiansen.

        I forsvaret har vi fire backer (med Baccay tilbake, uten salg) som alle viser meget god form og innsats på treningene. Tobias Salquist er nok den som har tatt nedrykket tyngst og sliter med humør og motivasjon, henger også et stykke bak på løpetreningene. Hvis han ikke blir solgt, for en god sum, må vi håpe han raskt finner igjen motivasjon og innsatsvilje. Philip Slørdahl overbeviser på trening, selv om han med få (og uheldige) unntak er uprøvd på høyt nivå. Sandberg virker og bør være mer erfaren og stødig, som kaptein på guttelandslag i mange år, mens Sheriff Sinyan virker mer tent enn han gjorde på treningene i fjor, der han var såpass daff at JL ikke satte ham ofte opp i 11'ern.

        På midtbanen er Mathew i godt slag, og faktisk også Charles Ezeh, som gjør mye bra, til dels veldig bra, med overblikk og pasninger. Hans store akilleshæl er for høyt risikonivå med ballen i beina. Heller enn å vende bort, snu, slå støttepasning når pressa i dueller, prøver han på for mye og mister ballen. Fortsatt er dette det problemet trenerne må ta tak i og få ham til å endre på. Klarer han det, kan han kanskje ha en framtid i LSK. Her må jeg også korrigere noe jeg skreiv i går, ryktene om slapp innsats på løpetreninga stemte iallfall ikke på dagens (tirsdagens) trening: Her var, nokså overraskende, Charles en av de fremste, dels den aller fremste i sin gruppe, på linje med Krogstad og Ranger i sin, og med Sannes, som var overlegen i sin gruppe. Også Moses gjorde det bra på dagens løpetrening. Krogstad er naturligvis både i løp og spill meget aktiv og god. Knudsen viser stadig eminent overblikk og teknikk, med god fart, særlig rykket de første meterne. Melgalvis har jeg ikke egentlig noe nytt å si om, bortsett fra at han er en av dem som egentlig ikke trenger Bakkes stadige påminnelser om å la leppa gå, prate mer sammen. Hans indreløperplass kan fort bli trua av Tongnoy eller Baccay, for ikke å snakke om dersom Kristoffer Tokstad skulle dukke opp.

        Ødemarksbakken og Gustafsson ser ut til å trives mye bedre med Bakkes opplegg og i 4-3-3 enn de gjorde i 2019, og ser foreløpig ut som opplagte valg på sine plasser, men Alexander Sannes har imponert stort med løpskapasitet, fart, hodestyrke og innsatsvilje, og puster dem i nakken. Han er selvfølgelig uprøvd på høyt nivå. Moses løper som nevnt bedre enn jeg antyda i går, og er god og aktiv, men lider av ubesluttsomhet og får det liksom ikke helt til - her ligger en mental utfordring for trenerapparatet. Thomas Lehne Olsen skårte tre mål mot Kippes Allstars, og det rimer bra med inntrykket jeg får på trening. Jeg vet også at Bakke er veldig fornøyd med det han ser fra Lehne Olsen.

        (For øvrig kan nevnes at Mats Haakenstad har skrevet under for KuPS i Finland, med en trener fra Kløfta, som tidligere har trent LSK i to perioder.)

        gilbert

        Kommentar

        • 14
          Medlem
          Møteplager
          • May 2005
          • 91

          #44
          Fikk sett treninga i dag, tirsdag, og kan legge til følgende observasjoner til gilberts glimrende rapporter:
          - Formasjon: Alt som ble utført av formasjonstrening i dag ble gjort i 4-3-3-formasjon. Ingen tegn til 4-4-2 foreløpig
          - Rollefordeling: Petter Myhre tok seg av veldig mye av coachinga under formasjonsøvelsene, mens Geir Bakke mest observerte. Myhre var tydelig på hvilke løpsmønstre de ønsket, og coachet aktivt både laget og enkeltspillere. Fokus på relasjoner mellom indreløpere, kanter og overlappende backer. Raskt framover, og indreløpere som må vise seg fram! Bakke mer og mer aktiv utover i treninga, nesten som en manager.
          - Kommunikasjon: Det ble flere ganger oppfordret til at lagene/gruppene skulle kommunisere i grupper om hvordan de skulle utføre planer i den kommende økta. "Det skjer noe når dere snakker sammen" (G.Bakke 2020)
          - Øvelser: firkant / formasjonstrening offensivt, med alle bortsett fra keeperne og midtstopperne, som hadde egne øvelser / spill på hel bane minus sekstenmeterne / løpetrening halv bane.
          - Spillere: Ingen prøvespillere med i dag, men Kippe spilte midstopper, slik at Sheriff kunne gå opp på midtbanen. Moses midtspiss på det ene laget, Sannes skjøvet ut på kant. Ranger var kun back.

          Kommentar

          • _Jonern
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 4375

            #45
            Nydelige oppdateringer! En ting jeg lurer litt på; I hviken grad er Sundgot med for tiden? Hvilken rolle har han? Spesielt da etter at Myhre kom inn.
            ..................

            Kommentar

            • gilbert
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 3148

              #46
              Opprinnelig skrevet av _Jonern
              Nydelige oppdateringer! En ting jeg lurer litt på; I hviken grad er Sundgot med for tiden? Hvilken rolle har han? Spesielt da etter at Myhre kom inn.
              Praktisk talt alle assistenttrenere jeg har sett i LSK de siste par-tre tiåra har, for å være brutalt ærlig, stort sett vært håndlanger, samtalepartner og litt avlastning for hovedtrener på deler av treningene, med lite eller intet selvstendig ansvar for taktikk og spilleopplegg. Det gjelder også Sundgot, selv om han oftest, under flere hovedtrenere, har fått spesialansvar for å drille spissene og drive avslutningstrening generelt, og noen ganger også for å drille dødballoppstilling og -inntrening, offensivt og defensivt. Mitt inntrykk er at svært mange spisser har satt stor pris på både å spille sammen med Sundgot og å ha ham som coach og trener på avslutningssituasjoner - og hvordan man best kommer i de situasjonene. Mest sannsynlig vil det være hans rolle også under Bakke i år. Hva som skjer neste år, er det neppe noen som i dag veit.

              Ut fra de to dagene jeg har sett en ganske aktiv Petter Myhre skal det bli meget spennende og interessant å se om han faktisk får en langt viktigere rolle i drilling av taktikk, formasjon og spilleopplegg enn noen assistenttrener jeg har sett, siden tidlig på 1990-tallet. Uansett er det klart både at Bakke er vant med to assistenttrenere fra Sarpsborg 08, og at vi med en ung stall med 9 av 22 fra eget akademi og junioravdeling, bør legge ekstra stor vekt på individuell oppfølging, særlig av de unge spillerne, noe som krever god kapasitet i trenerapparatet. Her har vi både Tony Ordinas og Frode Kippe også å trekke på, men Kippe skal nå gjøre jobben som to mann gjorde tidligere, både spillerutvikler og trener for G-19/LSK2, så jeg tror vi har behov for og god bruk for både Myhre og Sundgot i 2019.

              gilbert

              Kommentar

              • gilbert
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 3148

                #47
                Trening torsdag 30. januar

                To keepere og 18 utespillere, medregna Kaan Kairinen (midtbanedirigent, 22.12.98, 186/70). Fravær: Smárason, Lehne Olsen, Ødemarksbakken, prøvespiller Mauritz-Hansen (tar det som kjent gradvis i oppbygginga). De to keeperne regnes av keepertrener Knudsen som nær jamngode, vil trolig spille hver sin omgang mot Tromsø lørdag, og kanskje annenhver treningskamp litt framover.

                Mitt første inntrykk av finnen er nesten "løp og kjøp", det vil si: "lån!" Han markerte seg meget raskt og spilte med stor og fortjent selvtillit. (Googling gir ham en høyde på både 186 og 178 cm. Han er definitivt ikke 178.) Midt-Jylland må ha minst to meget gode sentrale midtbanespillere hvis de kan låne ut en så god spiller, i følge Simon Mesfin på rimelige vilkår i låneavtalen. Må selvsagt ta forbehold om at jeg bare har sett ham en snau time, hvorav en halv times spill, men et godt førsteinntrykk, helt opplagt. De som så treninga i går kan ikke legge til veldig mye, da en stor del av gårsdagens trening visstnok besto i avslutningstrening (yess!!) med mange og varierte øvelser.

                Ellers får jeg rapporter om at Tobias Salquist sier at han blir, at verken Brann eller Start er aktuelle, og det internasjonale overgangsvinduet går vel ut i morra kveld. Kanskje litt synd økonomisk sett, men vi måtte nok fått inn en ny, relativt erfaren stopper, og vi må regne med at Salquist nå ser at hans sjanse for videre internasjonal karriere er å gjøre det beste ut av en situasjon han opplagt ikke er glad for, og spiller like eminent og briljant som han gjorde på sitt beste i 2019.

                gilbert

                Kommentar

                • gilbert
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 3148

                  #48
                  Trening fredag 31. januar

                  23 spillere på plass i dag, alle unntatt Smárason, med Mauritz-Hansen og Kairinen. Mye spill med stopp og instruksjon fra både Bakke og en aktiv og engasjert Petter Myhre. Finnen ser fortsatt meget spennende ut, men veldig mye stopp og lite sammenhengende spill. Gode, smarte pasninger. Jevne lag, med Kippe som venstre back, og en del bytter mellom de to laga. Vi får se i morra klokka 15.30 mot Tromsø hvem som starter og hvem som byttes inn hvor.

                  gilbert

                  Kommentar

                  • LS89
                    Kamptrådkongen
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2013
                    • 3308

                    #49
                    Opprinnelig skrevet av gilbert
                    Trening fredag 31. januar
                    Vi får se i morra klokka 15.30 mot Tromsø hvem som starter og hvem som byttes inn hvor.

                    gilbert
                    RB melder:
                    Disse starter for LSK (4-3-3): Matvei Igonen – Lars Ranger, Sheriff Sinyan, Erik Tobias Sandberg, Simen Kind Mikalsen – Magnus Knudsen, Charles Ezeh, Fredrik Krogstad – Daniel Gustafsson, Thomas Lehne Olsen, Ebiye Moses.

                    Mads Christiansen, Simen Rafn, Philip Slørdahl, Tobias Salquist, Josef Baccay, Ifeanyi Mathew, Aleksander Melgalvis, Apipon Tongnoy og Kristoffer Ødemarksbakken skal etter planen komme inn etter pause.


                    Kommentar

                    • gilbert
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 3148

                      #50
                      Trening tirsdag 4. februar

                      Tre keepere (med Ødegaard) og 16 utespillere, medregna Kaan Kairinen, i LSK-Hallen 10.30-12.00 i dag. Fravær: Smárason (kne under opptrening), Sannes (kjenning), Bakken (overtråkk), Moses (i Sverige, hos Ljungskile), DG og Tongnoy, de to siste trolig med noe smårusk. Kairinen skriver vel under på låneavtalen i løpet av dagen eller så, får håpe den spikrer hele sesongen, og gjerne har en opsjon for kjøp. Sindre Mauritz-Hansen var med i går, sies det, men hviler eller trener alternativt i dag.

                      Mye spill på omtrent halv bane - først trening i angrep mot forsvar, ett lag med bare keeper, forsvarsfirer og midtbanetreer, uten spisser, mot ti mann, uten keeper. Mange bytter mellom de to lagene, Kippe og keeperne Christiansen og Ødegaard fylte opp laga, grunnet mange fravær i dag. Deretter spill åtte mot åtte pluss to keepere. Myhre fortsatt svært aktiv, under deler av treninga. Spillerne snakker sammen og roper mer enn jeg har hørt på lenge, slik Bakke stadig minner dem om: Prat sammen, la leppa gå! Det har iallfall tre formål: Foruten (i) det rent praktisk-operative bidrar det også (ii) til å skjerpe konsentrasjonen og (iii) til å styrke lagfølelsen og lagmoralen.

                      gilbert
                      Last edited by gilbert; 10.02.2020, 12:30.

                      Kommentar

                      • gilbert
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 3148

                        #51
                        Trening onsdag 5. februar

                        Tre keepere og 17 utespillere i LSK-Hallen 10.30-12.00 i dag, de samme som i går, bortsett fra at Ødegaard var erstatta av Vegard Storsve fra juniorene, og at Alexander Sannes drev løpetrening for seg sjøl langs og rundt banen. Kairinen har nå signert låneavtalen fra Midtjylland for 2020 og var selvsagt med.

                        Etter mye fotballspill på store flater, ganske likt "ekte" spill, de første fire ukene, er det nå tid for mer spesialtrening, etter oppvarmingsøvelsene. I dag var det først en meget krevende øvelse med to lag mot to mål som sto med "ryggen mot hverandre", minimum åtte trekk før en kunne avslutte, deretter over på den andre sida og det andre målet. Høy intensitet, fokus på omstilling og gjenvinning, krevende både for beina og huet. Deretter mye av det samme, men med litt større flater, mot tre mål på halv bane, to av måla i hvert sitt hjørne ved midtstreken. Treninga endte med avslutningstrening med markørfigurer, pasninger og innlegg. Ei "radiomast" var satt opp ute på banen, trolig for å registrere puls- og andre målinger fra måleutstyret spillerne er utstyrt med.

                        Petter Myhre fortsatt veldig aktiv med dirigering og coaching. Tro om vi ikke kan ha fått Norges beste trenerteam? (For de som ikke har fått det med seg kan jeg minne om at Petter er sønn av Bjørn Myhre, som spilte for LSK fra 1963 til 1975.)

                        gilbert
                        Last edited by gilbert; 10.02.2020, 12:30.

                        Kommentar

                        • hthaug
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Nov 2004
                          • 385

                          #52
                          Opprinnelig skrevet av gilbert
                          Trening onsdag 5. januar

                          Tre keepere og 17 utespillere i LSK-Hallen 10.30-12.00 i dag, de samme som i går, bortsett fra at Ødegaard var erstatta av Vegard Storsve fra juniorene, og at Alexander Sannes drev løpetrening for seg sjøl langs og rundt banen. Kairinen har nå signert låneavtalen fra Midtjylland for 2020 og var selvsagt med.

                          Etter mye fotballspill på store flater, ganske likt "ekte" spill, de første fire ukene, er det nå tid for mer spesialtrening, etter oppvarmingsøvelsene. I dag var det først en meget krevende øvelse med to lag mot to mål som sto med "ryggen mot hverandre", minimum åtte trekk før en kunne avslutte, deretter over på den andre sida og det andre målet. Høy intensitet, fokus på omstilling og gjenvinning, krevende både for beina og huet. Deretter mye av det samme, men med litt større flater, mot tre mål på halv bane, to av måla i hvert sitt hjørne ved midtstreken. Treninga endte med avslutningstrening med markørfigurer, pasninger og innlegg. Ei "radiomast" var satt opp ute på banen, trolig for å registrere puls- og andre målinger fra måleutstyret spillerne er utstyrt med.

                          Petter Myhre fortsatt veldig aktiv med dirigering og coaching. Tro om vi ikke kan ha fått Norges beste trenerteam? (For de som ikke har fått det med seg kan jeg minne om at Petter er sønn av Bjørn Myhre, som spilte for LSK fra 1963 til 1975.)

                          gilbert
                          Skal ikke si at jeg har veldig greie på treninger generelt, men det virker som om dette er flere hakk opp fra tidligere. Må vel tilbake til Uwe for å finne tilsvarende. Takk for oppdateringer også, det er utrolig flott å kunne se hva som skjer selv om man bor langt unna.

                          Kommentar

                          • LS89
                            Kamptrådkongen
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2013
                            • 3308

                            #53
                            Ukas høydepunkt å lese referatene, gilbert. Fortsett med det gode arbeidet!

                            Kommentar

                            • gilbert
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 3148

                              #54
                              Trening mandag 10. februar

                              To keepere og 18 utespillere i LSK-Hallen 10.30-11.45 i dag. Smárason, Mauritz-Hansen, Ødemarksbakken (overtråkk), Tongnoy (landslagsoppdrag) fraværende. Moses, kortklipt og forhåpentligvis med økt selvtillit etter å ha skårt Ljungskiles mål mot Haglunds Halmstad, var tilbake på trening i LSK-Hallen. Alexander Sannes deltok i oppvarmingsøvelser, men løp deretter mye rundt banen, samt spilte litt ball og gjorde øvelser med Geir Kåsene. Han sier han skal være tilbake lørdag.

                              Først spill 4-mot-4 mot to mål på kort og smal bane med høyt tempo og intensitet. Deretter 8-mot-9 på halv bane, fortsatt med tempo og intensitet, før avslutningstrening. Mye stopp i spillet for coaching og veiledning fra Bakke og delvis Myhre, særlig om posisjonering, sikring, gå tettere og raskere i press som førsteforsvarer, prate sammen og dirigere hverandre.

                              Ellers ikke mye nytt å rapportere i dag.

                              gilbert

                              Kommentar

                              • gilbert
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 3148

                                #55
                                Trening tirsdag 11. februar

                                To keepere og 20 utespillere på dagens trening. Sandberg i fravær siden i går, Tilvekst fra i går: Simon Bakken (som skårte det siste målet mot Ull/Kisa fredag), pluss to unge mørke spillere. Den ene var "Kidane" fra Bærum, trolig Adonai Mehary Kidane, som Bærums hjemmeside kaller forsvarsspiller. Som gjestespiller i dag ble han mest brukt som kant/indreløper. Den andre var "Greg" fra egen juniorstall og Wang, også rask kantspiller. Sannes driver fortsatt med, etter oppvarminga, å kvitte seg med en kjenning i lysken, løper og trener alternativt med Geir Kåsene. Daniel Gustafssons fravær noen dager tidligere er nå oppklart, ikke skade, men barnefødsel (se Romerikes Blad). Han forklarer også draktnummer 90 med at han har hatt suksess med det før, mens 7-er drakta ikke brakte lykke verken i 2019 eller tidligere.

                                Mye spill i firkant med alle spillere på ganske liten flate til Bakke/Myhre å være. Deretter, helt motsatt, 11-mot-11 på full bane, med Kippe inn for å fylle opp den ene 11'ern. Jevne lag.

                                Sindre Mauritz-Hansen har ikke vært å se på ei ukes tid. Det sies at han er til diverse tester og undersøkelser etter fjorårets lange skadeperiode. Om han blir i god nok fysisk stand til å bli tilbudt kontrakt er kanskje mer usikkert.

                                gilbert

                                Kommentar

                                • gilbert
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 3148

                                  #56
                                  Trening torsdag 13. februar

                                  To keepere og 20 utespillere i hallen 10.30-12.00 i dag, med Mikkel Rakneberg og Simon Bakken fra junior samt Adonai Kidane fra Bærum, som også var med i går. Fravær: Smárason, Ødemarksbakken, Sannes, Sandberg. Snakka kort med Geir Kåsene, som sier planen er at Smárason skal spille ball i mars - det går den rette veien, men er fortsatt noen steg igjen.

                                  Mye av treninga i dag besto i spill med to 11'ere (spillerutvikler F. Kippe inn som midtstopper) på full bane, blant annet som forberedelse til lørdagens treningskamp mot Mjøndalen, i LSK-Hallen 14.00. De to jevne laga starta som

                                  Christiansen
                                  Ranger-Sinyan-Slørdahl-Mikalsen
                                  Melgalvis-Krogstad-Kairinen
                                  Gustafsson-Lehne-Knudsen

                                  mot

                                  Moses-Bakken-Kidane
                                  Tongnoy-Mathew-Ezeh
                                  Baccay-Kippe-Salquist-Rafn
                                  Igonen

                                  Her bytta blant annet Rakneberg inn for Bakken, med Moses inn som midtspiss. Virker Moses litt skarpere og mer påskrudd, eller er det bare min ønsketenkning? Usikker. Hvis han ikke viser seg fram enda mer enn hittil blir han vel lånt ut, uansett hva Ljungskile bestemmer seg for. Han må for eksempel gripe sjansen den tida han får spille lørdag. Hvis Mauritz-Hansens form og fysikk ikke blir klart bedre ganske fort, er han neppe aktuell for kontrakt, og da trenger vi et alternativ til og back-up for Lehne, litt mer erfaren enn Sannes (18 år om et par uker).

                                  gilbert

                                  Kommentar

                                  • Tvilling
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Nov 2006
                                    • 1454

                                    #57
                                    Inspirerende å lese dine innlegg, gilbert!
                                    I siste innlegg skriver du at Ødemarksbakken ikke var på trening..noe som fikk meg til å undre på om skaden fortsatt preger..
                                    Men så skriver du Bakken i lagoppstillingen..
                                    (Trodde Bakken var Ødemarksbakken..)
                                    Vil gjerne oppfatte rett,.. så kan du hjelpe med en avklaring?

                                    Kommentar

                                    • brune stakkeland
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jan 2012
                                      • 857

                                      #58
                                      Opprinnelig skrevet av Tvilling
                                      Inspirerende å lese dine innlegg, gilbert!
                                      I siste innlegg skriver du at Ødemarksbakken ikke var på trening..noe som fikk meg til å undre på om skaden fortsatt preger..
                                      Men så skriver du Bakken i lagoppstillingen..
                                      (Trodde Bakken var Ødemarksbakken..)
                                      Vil gjerne oppfatte rett,.. så kan du hjelpe med en avklaring?
                                      Simon Bakken, 17-åringen som kom inn og scoret i forrige treningskamp

                                      Kommentar

                                      • kunden
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jun 2005
                                        • 2253

                                        #59
                                        ^^
                                        Gilbert skrev:
                                        To keepere og 20 utespillere i hallen 10.30-12.00 i dag, med Mikkel Rakneberg og Simon Bakken fra junior...

                                        Kommentar

                                        • gilbert
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2003
                                          • 3148

                                          #60
                                          Opprinnelig skrevet av gilbert
                                          Her bytta blant annet Rakneberg inn for Bakken, med Moses inn som midtspiss. Virker Moses litt skarpere og mer påskrudd, eller er det bare min ønsketenkning? Usikker. Hvis han ikke viser seg fram enda mer enn hittil blir han vel lånt ut, uansett hva Ljungskile bestemmer seg for. Han må for eksempel gripe sjansen den tida han får spille lørdag.
                                          Ser vel ut som det ikke bare var ønsketenkning, og at Moses grep sjansen mot Mjøndalen.

                                          gilbert

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎