Treningstråden 2021

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3148

    Treningstråden 2021

    Felles trening starter opp igjen mandag 18. januar

    Opprykksjubelen har lagt seg. Mange av spillerne har allerede vært jevnlig innom Åråsen for å gjennomføre egentrening. Den første fellesøkta etter ferien er mandag 18. januar.


    Foreløpig er treningene dessverre stengt pga COVID, men vi får følge med, og straks de åpner LSK-Hallen for tilskuere, skal vi nok legge rapporter i denne tråden i år også.

    gilbert
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3148

    #2
    Romerikes Blad sender fra den første treninga:

    Fra klokka 10.30 mandag kan du se LSKs første trening i oppkjøringen til 2021-sesongen. Det blir intervju med sportssjef Simon Mesfin underveis i treningen i LSK-hallen. Og etter snakker vi med trener Geir Bakke og noen av spillerne. Se hvilke spillere som stiller på årets første LSK-trening!


    Meget bra, siden LSK-Hallen ellers er stengt på grunn av en mikrobe som fortsatt er i omløp.

    gilbert

    Kommentar

    • gilbert
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 3148

      #3
      For de som ikke ser RB-TV i dag kan opplyses at det var 3 keepere og 19 utespillere i gang i hallen fra 10.30. Stallen, uten Mathew, Krogstad eller Kallevåg er på 24. Charles Ezeh er fortsatt på ferie i Nigeria, og tydeligvis på vei ut allerede før kontrakten går ut til sommeren. Simen Kind Mikalsen ble operert i kneet fredag. Dragsnes har fått ei uke ekstra ferie, siden han spilte for Mjøndalen til rett før nyttår. Krogstad og Mathew blir begge i følge Mesfin snart klare, Krogstad trolig alt i dag og Mathew når han får arbeidstillatelse. Ødemarksbakken er tilbake, og har sagt nei til en opsjon Ull/Kisa hadde på ham, mens Alexander Sannes etter oppvarminga dreiv løpetrening rundt i hallen for seg sjøl, tydeligvis ikke helt kampklar etter skaden enda.

      Mesfin sa videre at det fortsatt jobbes med fire-fem spillere inn, i tillegg til Krogstad og Mathew. Det må jo bli stopper (en eller to?) og høyreback naturligvis, og minst én kant eller ving. Med Krogstad og Mathew er stallen på 26, så det må bety salg eller utleie av flere spillere enn Ezeh i tida fram til seriestart, siden Mesfin også sier at en stall på rundt 24 er omtrent det en ønsker seg.

      Ellers kan noteres at hjelpetrener Petter Myhre er med i år også, selv om kontrakt og arbeidsvilkår (deltid?) enda ikke er avklart - han har to andre arbeidsgivere, på Wang og som TV-kommentator.

      Her er lsk.no's intervjuer med Geir Bakke og med Thomas Lehne Olsen etter årets første trening:
      https://www.lsk.no/nyheter/bakke-var...-lsk-spillerne

      Jeg merker meg at Bakke sier det er "langt fra" det som vil være stallen om en måneds tid, og at kaptein Thomas også sier at her skal det vel folk både inn og ut. Venter i spenning.

      PS: For øvrig kan nevnes at til oppgaven med kampanalyse, både for opplæring av LSK-akademiet, for analyse av motparten og evaluering etter kampene for A-laget, en jobb Arild Sundgot delvis hadde over flere år, og særlig gjorde mye med i fjor etter at Petter Myhre også kom inn som assistent, er nå ansatt André Schelander. Han har spilt fotball for Åkrene og Skedsmo, og blant annet vært analyseansvarlig for G-19-landslaget.

      Personlig syns jeg dette er ekstra morsomt, siden jeg, ikke helt tilfeldig, veit at han er fra Kjeller og spilte i LSK fra han var 6-7 år, og ble kretsmester med LSKs 1989-kull i 2002 (tiljubla og fikk bølgen av Kanarifansen i pausa på Åråsen) og vant Romerikscupen i 2003 med de samme gutta.

      gilbert
      Last edited by gilbert; 19.01.2021, 14:33. Begrunnelse: Tellefeil: Stallen, nå med Krogstad og ganske sikkert Mathew, er på 26. Her må flere ut, blant annet på utlånkhvis vi skal ha inn 4-5 nye og holde stallen på 24 spillere. .

      Kommentar

      • gilbert
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 3148

        #4
        Treninger utendørs på Vigernesjordet starta opp igjen denne uka. Ingen trening i dag torsdag - treningsfri, blant annet fordi det er treningskamp borte mot Sarpsborg søndag. Men på vei bort til treningsfeltet traff jeg på Gjermund Åsen og Tobias Svendsen, som tok seg en ekstra treningsøkt på fridagen. De bekrefta at treningene vanligvis nå er fra 11.00, for de som i likhet med undertegnede er sultefora på å se spillerne og laget i trening og kamp.

        Gjermund Åsen er raskt blitt en mentor eller "referansespiller" for de yngre spillerne, blant annet Tobias Svendsen, som denne artikkelen i Romerikes Blad tar opp:

        I 2016 la Gjermund Åsen (29) merke til Molde-gutten Tobias Svendsen (21) for første gang. Nå er de lagkamerater i LSK, og Åsen sier at han passer litt ekstra på kantspilleren som han har stor tro på.


        Har skumle planer om å stikke bortom treninga i morra og skrive et lite referat, for første gang på veeeeldig lenge.

        gilbert

        Kommentar

        • gilbert
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 3148

          #5
          Trening fredag 23. april

          Dagens trening var på Vigernesjordet 11.00-12.30. Tre keepere og 24 utespillere tilstede, med stort og smått. Av disse trente Jonatan Braut Brunes og Alexander Sannes for seg sjøl og med fysio. Pål Andre Helland og Simen Kind Mikalsen trener seg fortsatt opp innendørs etter skader, men skal snart være klare for fellestreninger.

          Mye av treninga i dag var spill på full bane, med disse to 11'erne:

          Mads/Alex
          Lars-Igoh-Philip-Vetle
          Kaan-Ifeanyi-Gjermund
          DG-Thomas-Tobias

          mot

          Uranik-Kent Håvard-Michael Isaksen
          Fredrik-Martin Bergum-Ulrik
          Josef-Erik Tobias-Espen-Eskild
          Emil Ødegaard

          Kan vel ikke akkurat kalle dette jevne lag, så det blir spennende å se om den første 11'ern blir første-11'ern på søndag, borte mot Sarp. Uansett hvem som starter, blir det nok mange bytter slik at de aller fleste får spilletid, men kanskje ikke to ulike lag i hver sin omgang, som det var mot Godset?

          Etter denne lange, todelte sekvensen, med sidebytte, men uten spillerbytter, var det så five-a-sidespill på under halv bane, høy intensitet og raske bytter av de fire laga, to av hvert med de samme svarte og gule draktene/vestene.

          DEILIG å være i gang med (å få se på) utetreninger igjen!!!

          gilbert

          Kommentar

          • Sailor Man
            Moderator
            • Jun 2007
            • 1309

            #6
            Tusen takk for disse oppdateringene! Gull verdt for oss som ikke har mulighet til å se treninger så ofte!

            Var det noen som utmerka seg i positiv eller negativ retning, eller noe annet fra spillsekvensen som er verdt å merke seg?

            Kommentar

            • MortenA
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2007
              • 3269

              #7
              Opprinnelig skrevet av gilbert
              Trening fredag 23. april

              Mads/Alex
              Lars-Igoh-Philip-Vetle
              Kaan-Ifeanyi-Gjermund
              DG-Thomas-Tobias
              gilbert
              Er det for tidlig å anta at Igoh + Slørdahl er førstevalgene på stopperplass per nå?
              Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

              Kommentar

              • gilbert
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 3148

                #8
                Er nok litt for tidlig, men at Igoh nok er nærmest å være et førstevalg er svært sannsynlig. Den andre plassen er mer åpen, og her gjelder nok både personlige sterke og svake sider, komplementært med Igoh, og god felles forståelse av rolledelinga. Alle fire, og alle fire kombinasjoner er vel fortsatt mulige å tenke seg.

                gilbert

                Kommentar

                • Snow
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Jul 2019
                  • 179

                  #9
                  Savner oppdatering fra treningene. Noen som har noe info hvordan det går?

                  Kommentar

                  • gilbert
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 3148

                    #10
                    Trening fredag 30. april

                    Oppmøtet på dagens trening 11.00-12.30 på Vigernesjordet var omtrent som forrige fredag, Nytt var at Pål André Helland og Simen Kind Mikalsen trente utendørs, i et hjørne av feltet med fysio Geir Kåsene. Alexander Sannes trente nå inne, mens Jonatan Braut Brunes dreiv løpetrening (Oksefjellet) og var innom feltet av og til. Tre keepere, hvorav Emil Ødegaard trente med Jon Knudsen når de to andre spilte fotball på hvert sitt lag, stadig med Alex Craninx for førstelaget. De to juniorene Martin Bergum og Michael Isaksen fortsetter å trene fast med A-laget. Av den totale A-stallen er som kjent Magnus Knudsen utlånt til Ull/Kisa, Apipon Tongnoy trener med Skeid (trolig med tanke på et mulig utlån), mens Charles Ezeh er hjemme i Nigeria og trener - kontrakten hans med LSK går som kjent ut 10. juli i år.

                    De samme to 11'erne som sist fredag spilte mot hverandre. Forståelig at Bakke prøver å kjøre inn en klar første-11'er så snart som mulig på de fire ukene laget har før seriestart, mot normalt tre-fire måneder. Utfordringa er å gi de øvrige kamperfaring og å få testa dem i forhold til 11'ern - dels skjer det på trening, med mye fotballspilling på hel eller trekvart bane, dels fikk først fire bytte inn til pause og de øvrige sju sjansen etter seksti mot Sarp. Interessant å se byttene mot Mjøndalen søndag 14.00.

                    gilbert

                    Kommentar

                    • gilbert
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 3148

                      #11
                      Trening fredag 7. mai

                      Tre keepere og 21 utespillere til stede på Vigernesjordet 11.00-12.30 i dag. Sandberg er som kjent gått på utlån til Jerv. Michael Isaksens periode med A-laget er foreløpig over, inn er kommet Henrik Skogvold (spiss/kant, 14.07.2004). Martin Bergum har fått A-kontrakt, etter å ha vært fast med på treningene siden i fjor høst. Etter hvert får vi nok se allerede høyvokste Maximilian Balatoni (stopper,16.03.2005) på treninger og kanskje også på benken og som innbytter i tellende kamper. Særlig når Sandberg er utlånt, rett nok med mulighet for å hente tilbake med 48 timers varsel.

                      Seferi (18 år og sliten av større treningsmengder enn i Kvik/Halden), Braut Brunes, Lehne Olsen og Helland trente alternativt etter oppvarminga, og spiller neppe mot Stabæk på Nadderud søndag 14.00 (vises på rb.no). Bakke sier han veit hvor han har Lehne og man tar ingen unødvendige sjanser med kjenningen han har hatt i lysken. Helland var ikke med i spillsekvensene i dag, men har spilt litt med laget et par ganger den siste uka. Han har, alle rykter til tross, ikke vært skada, men har fulgt et eget opplegg fra Geir Kåsene for å bygge opp både styrke og kondisjon - i det opplegget ville mye fotballspilling vært forstyrrende og dels ødeleggende. Simen Kind Mikalsen trente trolig inne.

                      Første-11'ern i spill var den vanlige på trening og i kamp de siste ukene, med Kent Håvard Eriksen inn for TLO, fortsatt med Craninx i mål. Jon Knudsen vurderer ham som et lite hakk foran MHC, sies det. På andre-11'ern vikarierte Frode Kippe som stopper og Emil Ødegaard som HB (Eskild Edh fram som ving).

                      Ellers sier mine kilder at videresalgsprosenten LSK får fra MFK ved et eventuelt salg av Sheriff Sinyan er 15 - det vil si rundt halvannen million hvis ryktene om minst 10 millioner stemmer.

                      gilbert

                      Kommentar

                      • Lars Henrik Dahl
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2020
                        • 1918

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av gilbert
                        Trening fredag 7. mai

                        med Craninx i mål. Jon Knudsen vurderer ham som et lite hakk foran MHC, sies det. På andre-11'ern vikarierte Frode Kippe som stopper og Emil Ødegaard som HB (Eskild Edh fram som ving).

                        Ellers sier mine kilder at videresalgsprosenten LSK får fra MFK ved et eventuelt salg av Sheriff Sinyan er 15 - det vil si rundt halvannen million hvis ryktene om minst 10 millioner stemmer.

                        gilbert
                        Normalt trekkes vel fra tidligere mottatt overgangssum først, slik at det kun er differansen vi får 15% på. Uansett gode penger Er vi virkelig heldige får Molde også inn en prosentsats for videresalg, som vel gir oss framtidige rettigheter hvis han skulle slå til i det store utland.

                        Kommentar

                        • HSft
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2004
                          • 6074

                          #13
                          Enda godt Molde betaler dårlig for seg når prosenten regnes ut fra differansen!

                          Kommentar

                          • gilbert
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 3148

                            #14
                            Trening fredag 14. mai

                            Stallen er nå på totalt 28 spillere (pluss fire-fem juniorer som også har A-kontrakt), Med tre utlån (Knudsen, Tongnoy, Ødegaard) og Ezeh hjemme i Nigeria med kontrakt bare til 17. juli er 24 spillere tilgjengelige. På dagens trening på Vigernesjordet 11.00-12.50 trente Simen Kind Mikalsen, Jonatan Braut Brunes, Pål André Helland og Uranik Seferi alternativt, men Thomas Lehne Olsen deltok for fullt i både oppvarming og spill, det samme gjorde også Alexander Sannes. Verdt å merke seg var at vingene DG og Tobias Svendsen hele tida i dag spilte på motsatt side av tidligere; det gjorde de også i går, torsdag, så vidt jeg forsto. Junior Henrik Skogvold og senior Frode Kippe supplerte A-lagsspillerne, tilsammen ble det de nødvendige 22 spillere.

                            En del av spill- og formasjonstreninga ble satt av til å øve på alternative oppsett, trolig til bruk for å angripe eller forsvare seg i sluttminuttene. Dels spilte laget i 4-3-3 med "fyrtårna" Garnås, Lehne og Ogbu på topp, DG som høyre indreløper og Kairinen som venstre stopper. Dels øvde en på å spille med fembacksrekke, med Garnås inn sentralt av tre stoppere. Greit å ha forberedt noen slike taktiske valg hvis vi må ha mål på slutten av en kamp, eller blir pressa og må forsvare oss mot lange baller inn mot vår sekstenmeter (som mot Mjøndalen nylig). Ser fortsatt ut som Craninx er førstevalget i mål, selv om ting tyder på at han og Molde må ha fått noen mer eller mindre underforståtte løfter om spilletid. Håper Mads likevel snart også får noen kamper og tillit, forskjellen mellom keeperne er mer på hva de er gode på, ikke på nivå.

                            Treninga drøyde til nær to timer i dag, siste tjue minuttene brukt til å øve inn angrep og forsvar ved hjørnespark og frispark. Ekstra interessant her var å se hvordan analyseansvarlig André Schelander, med nettbrettet i hånda, tok mye av styringa og instruksjonen, sammen med Bakke og Myhre. Det sies at han må være en av LSKs beste signeringer i år - så får vi se hvordan det kan bidra til å påvirke utviklinga av spillet over litt tid. LSK har vel ikke systematisk drevet spillanalyse på dette nivået før Bakke satte Sundgot på denne oppgaven i fjor, men André har en helt annen bakgrunn og kompetanse (blant annet analyser for G-19 landslaget). Som jeg alt har nevnt er han i tillegg lokal Lillestrømling, og var med å vinne kretsmesterskapet for LSK som 13-åring og Romerikscupen som 14-åring.

                            gilbert
                            Last edited by gilbert; 14.05.2021, 18:06. Begrunnelse: URANIK Seferi, naturligvis!

                            Kommentar

                            • 007
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Oct 2013
                              • 263

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av gilbert
                              Trening fredag 14. mai Stallen er nå på totalt 28 spillere... Med tre utlån (Knudsen, Tongnoy, Ødegaard) og Ezeh hjemme i Nigeria med kontrakt bare til 17. juli er 24 spillere tilgjengelige.
                              ...
                              gilbert
                              Stallen totalt er nå på 29 spillere. Med 4 utlån (du glemte Erik Tobias Tangen Sandberg). Derfor ble resten av ditt regnestykke korrekt.

                              Dette ser man så fint i din fantastisk strålende tråd "Stallen i 2021"

                              Stå på "gilbert", vi setter utrolig stor pris på alt du bidrar med på Forumet!

                              Kommentar

                              • gilbert
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 3148

                                #16
                                Godt at noen er årvåkne og passer på når jeg gjør tellefeil. Takk!

                                gilbert

                                Kommentar

                                • 14
                                  Medlem
                                  Møteplager
                                  • May 2005
                                  • 91

                                  #17
                                  Noen som veit når (og hvor) det er trening i morra?

                                  Kommentar

                                  • gilbert
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 3148

                                    #18
                                    Trening onsdag 16. juni

                                    Tjue utespillere, forsterka av Frode Kippe, og tre keepere, Mads, Alex og juniorkeeper Jørgen Sveinhaug (i "kohorten" ei uke til) var med på treninga 11.00-12.30 på Vigernesjordet i dag. Stallen er totalt på 29 spillere, men Ezehs kontrakt går ut om en måneds tid, og fem spillere får spilletid og kamperfaring på utlån til andre klubber (Knudsen, Sandberg, Sannes, Tongnoy, Ødegaard). Dermed savnes bare Simen Kind Mikalsen av en effektiv disponibel stall på 23 spillere med A-lagskontrakt. SKM var på god vei tilbake etter skade, men har fått et lite, visstnok ganske lite, tilbakeslag.

                                    Øvrige spillere er alle, mirakuløst nok, skadefrie og disponible. Pål André Helland rapporteres å ha vært mye freskere og mer påskrudd den siste uka, og var kjapp og god i dag, så vidt jeg kunne bedømme. Mulig det er ønsketenkning, men det kunne virke som om Tobias Svendsen slapp seg mer løs enn på lange tider, etter å ha fått snakka ut og fått støtte om angstproblemene.

                                    Formasjonstreninga var med de samme 11 som starta mot Haugesund, også i dag i 3-4-3. Siste halvtimen av treninga var spill med tre lag, sju-mot-sju (3-3-1), pluss keepere, på halv bane, med ganske høy intensitet.

                                    gilbert

                                    Kommentar

                                    • gilbert
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 3148

                                      #19
                                      Trening onsdag 23. juni

                                      Var en rask tur innom treninga på Åråsen i dag rundt 12.00, og rakk akkurat å få med meg starten av formasjonsspillet. Ut fra det jeg så, var første-11'ern

                                      Mads
                                      Espen-Igoh-Philip
                                      Eskild-Ifeanyi-Kaan-Vetle
                                      Pål André-Thomas-Gjermund

                                      Kan vel hende det er to eks-RBK'ere som er ekstra spillesugne på fredag. Ser jo også ut til at Thomas er i rimelig god form for tida, ikke minst med de to rundt seg. Tror også Eskild passer (enda) bedre som vingback i 3-4-3 enn som tradisjonell høyreback i en firebackslinje. Han har spilt mest midtbane tidligere, og har både farta og kondisen som trengs for en toveisspiller og vingback. Ikke utelukka at vi kan ta ett poeng eller flere mot et RBK i villrede, selv om de alltid mobiliserer ekstra mot oss, og særlig på Åråsen. På tide å snu den trenden.

                                      gilbert

                                      Kommentar

                                      • Playboy1
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2003
                                        • 2082

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av gilbert
                                        Trening onsdag 23. juni

                                        Var en rask tur innom treninga på Åråsen i dag rundt 12.00, og rakk akkurat å få med meg starten av formasjonsspillet. Ut fra det jeg så, var første-11'ern

                                        Mads
                                        Espen-Igoh-Philip
                                        Eskild-Ifeanyi-Kaan-Vetle
                                        Pål André-Thomas-Gjermund

                                        Kan vel hende det er to eks-RBK'ere som er ekstra spillesugne på fredag.
                                        gilbert
                                        Det er nok grunnen til at Pål Andre mest sannsynlig starter her ja.
                                        For jeg kan ikke ellers ikke helt se hvorfor Helland skal starte foran Mathiesen pr d.d ?
                                        Last edited by Playboy1; 23.06.2021, 18:56.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎