FÅ UT FINGERN: Bli med og krev boikott av Quatar-VM

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kroktåa
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2015
    • 2856

    FÅ UT FINGERN: Bli med og krev boikott av Quatar-VM

    Hva pokker venter klubben og fuglafansen på? Dette begynner å bli pinlig! Argumentene for en boikott av dette skammens mesterskap er store og sterke.

    Og:

    "Her i Norge øker nå debatten om hvorvidt det er riktig å boikotte mesterskapet i Qatar. Flere toppklubber har nylig bedt Norges Fotballforbund om å gå for boikott, senest Rosenborg Ballklub denne uken. Supportermiljøer tar høylytt til orde for det samme.

    Tilhengerne av boikott mener at dialoglinjen som Norges Fotballforbund står for ikke er tilstrekkelig, og at situasjonen er så alvorlig at det er nødvendig å ta sterkere virkemidler i bruk.

    Det tjener fotball-folket til ære at de nå tar den debatten toppene i Fotballforbundet for lenge har syntes å vike unna. Sport skal i utgangspunktet være upolitisk, noe som bringer folk og nasjoner sammen på tvers konflikter og politiske skillelinjer. Dette er idealet – som dessverre ofte befinner seg langt fra virkeligheten. "

    NÅ BØR KLUBBEN OG SUPPORTERGRUPPERINGENE KOMME PÅ BANEN!
    Last edited by Kroktåa; 07.03.2021, 09:29.
  • kunden
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 2280

    #2
    For å få det på det rene. Hva er det man ønsker (å oppnå) med en boikott?
    - Protest mot å la land med et styresett vi ikke liker så sammenligne oss med arrangere VM(ev EM)?
    - Protest mot hvordan arrangementer tildeles, altså protest mot pampeveldet/penger over&under bordet i regi av FIFA?
    - Styresettet i arrangørlandet
    - Fordi alle andre vil boikotte ellers setter det oss i et dårlig lys (færre 'likes' på sosiale medier etc)
    - En salig blanding av de overstående

    Det hele virker uklart. At flere rike oljestater bruker innleid arbeidskraft er intet nytt. Slik har det vært siden 60-tallet. Og at de behandles i bestefall som cattle er heller intet nytt.
    At man 10 år etter tildeling plutselig skal reagere. Joda, bedre sent enn aldri, men er det flere som bruker dette som egenreklame og fremme seg selv som et godt, snilt og viktig menneske?
    Personlig mener jeg ev flere land får gå sammen om en boikott, hvis det skal ha noen effekt. Det er vel heller tvilsomt om vi kvalifiserer oss. Uansett hadde vel et større fotball-land tatt plassen vår om vi boikottet og FIFA og Qatar hadde vært likeglade om ikke enda gladere. Hadde derimot feks Tyskland, Brasil, England, Frankrike og Spania boikottet ville det selvsagt fått ringvirkninger.

    Kommentar

    • Sailor Man
      Moderator
      • Jun 2007
      • 1324

      #3
      Opprinnelig skrevet av kunden
      For å få det på det rene. Hva er det man ønsker (å oppnå) med en boikott?
      - Protest mot å la land med et styresett vi ikke liker så sammenligne oss med arrangere VM(ev EM)?
      - Protest mot hvordan arrangementer tildeles, altså protest mot pampeveldet/penger over&under bordet i regi av FIFA?
      - Styresettet i arrangørlandet
      - Fordi alle andre vil boikotte ellers setter det oss i et dårlig lys (færre 'likes' på sosiale medier etc)
      - En salig blanding av de overstående

      Det hele virker uklart. At flere rike oljestater bruker innleid arbeidskraft er intet nytt. Slik har det vært siden 60-tallet. Og at de behandles i bestefall som cattle er heller intet nytt.
      At man 10 år etter tildeling plutselig skal reagere. Joda, bedre sent enn aldri, men er det flere som bruker dette som egenreklame og fremme seg selv som et godt, snilt og viktig menneske?
      Personlig mener jeg ev flere land får gå sammen om en boikott, hvis det skal ha noen effekt. Det er vel heller tvilsomt om vi kvalifiserer oss. Uansett hadde vel et større fotball-land tatt plassen vår om vi boikottet og FIFA og Qatar hadde vært likeglade om ikke enda gladere. Hadde derimot feks Tyskland, Brasil, England, Frankrike og Spania boikottet ville det selvsagt fått ringvirkninger.
      Dette argumentet om at vi er så små at en boikott ikke har noen effekt er en avsporing. Her er det snakk om et prinsipielt valg, og det bør ikke spille noen rolle hva andre og større land gjør.

      Spørsmålet vi må stille oss, og som bør ha vært en viktig føring for NFF gjennom hele denne prosessen etter den korrupte tildelinga av VM, er hva vi kan gjøre for å bedre situasjonen der nede. NFF har prøvd en dialog-linje, som jeg mener er helt greit, hvor håpet er å påvirke Qatar til å bedre menneskerettighets-situasjonen «innenfra». Det har vist seg å ikke funke. 6500 mennesker i slavelignende situasjoner har dødd mens de bygget fasilitetene til VM. Det er totalt uakseptabelt.

      Deltar vi i VM, bidrar vi til å legitimere både tildelingen av VM og styret i Qatar. Det mener jeg vi ikke kan. Jeg er ikke interessert i fotball som bygger på slike verdier og kommer ikke til å se et sekund av VM hjemmefra. Norge bør trekke seg fra VM - inkludert kvaliken.

      Kommentar

      • Kay
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jan 2004
        • 763

        #4
        Opprinnelig skrevet av kunden
        At man 10 år etter tildeling plutselig skal reagere. Joda, bedre sent enn aldri, men er det flere som bruker dette som egenreklame og fremme seg selv som et godt, snilt og viktig menneske?
        Dette, hvis man virkelig bryr seg om problemet burde denne boikotten startet for lenge siden. Ikke noe av det som har kommet frem sammen med denne boikotten er nyheter.

        Dette føles mer dette ugresset på sosiale medier som i realiteten poster "ikke glem meg/oss oppi alt dette tragiske".
        Skal det ha noe effekt så må flere store land være med på dette. Hvilke konsekvens fikk det at Bohinen ikke ville dra til Frankrike ?

        Kommentar

        • maxpayne
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Apr 2006
          • 1206

          #5
          Alt som Håvard Mælnes og Josimar er for er jeg i mot. At Norge skal gå alenegang om boikott pr. dags dato er så ureflektert at det blir dumt. Når skal vi boikotte? Før vm kvalifiseringen starter, eller etter den er ferdig? Norsk landslagsfotball vil bli satt mange år tilbake hvis vi også blir uten kvalifiseringsspill. Det er ingen store organisasjoner med tyngde som forløpig vil ha boikott bare tulleorganisasjoner som Norsk supporterallianse og ett dårlig fotballblad med en tulleredaktør. At en boikott kan tvinge seg frem over tid er en annen sak hvis man får mere kjøtt på beinet fra store organisasjoner som kan sørge for samhandling.

          Kommentar

          • Sailor Man
            Moderator
            • Jun 2007
            • 1324

            #6
            Opprinnelig skrevet av maxpayne
            Alt som Håvard Mælnes og Josimar er for er jeg i mot. At Norge skal gå alenegang om boikott pr. dags dato er så ureflektert at det blir dumt. Når skal vi boikotte? Før vm kvalifiseringen starter, eller etter den er ferdig? Norsk landslagsfotball vil bli satt mange år tilbake hvis vi også blir uten kvalifiseringsspill. Det er ingen store organisasjoner med tyngde som forløpig vil ha boikott bare tulleorganisasjoner som Norsk supporterallianse og ett dårlig fotballblad med en tulleredaktør. At en boikott kan tvinge seg frem over tid er en annen sak hvis man får mere kjøtt på beinet fra store organisasjoner som kan sørge for samhandling.
            Hvorfor er det så ureflektert at det blir dumt? Det er flere gode poenger både for og imot boikott, men «vi venter og ser hvilke andre som eventuelt gjør det først» er ikke ett av dem.

            Kommentar

            • G-Man
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2011
              • 3139

              #7
              Skulle protestene ha startet for lenge siden? Absolutt, å begynne nå er ganske hyklersk. Men samtidig er det et viktig standpunkt å ta. Demokratiske land, med alle sine feil og mangler, bør aldri legitimere bedritne regimer å arrangere noe som helst, enten det nå er Quatar eller Hvite-Russland. At pampeveldet i FIFA; IOC o.s.v. er gjennomkorrupte bør ikke overraske noen. Selvfølgelig har de en stor del av ansvaret, men å luke øynene å late som om alt er greit, og dermed spille fotball på en haug av knokler, gjør alle andre medskyldige.

              Kommentar

              • Zindrinho
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Sep 2019
                • 445

                #8
                At Norge er for smått til at boikott ikke får noe annet enn skuldertrekk er beviselig feil, det har allerede skapt mye oppmerksomhet rundt om i fotballverdenen at norske klubber snakker om boikott.

                Kommentar

                • Kay
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2004
                  • 763

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Zindrinho
                  At Norge er for smått til at boikott ikke får noe annet enn skuldertrekk er beviselig feil, det har allerede skapt mye oppmerksomhet rundt om i fotballverdenen at norske klubber snakker om boikott.
                  Ingen store nyhetskilder har omtalt dette, ingen sponsorer har trukket seg. Ingen andre har sagt at de vurderer å følge etter ?

                  Få Coca-Cola Norge, McDonald, Visa, Hyundai, Adidas osv til å sette press på international ledelse så kanskje vi kommer noen vei.

                  Kommentar

                  • maxpayne
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Apr 2006
                    • 1206

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Zindrinho
                    At Norge er for smått til at boikott ikke får noe annet enn skuldertrekk er beviselig feil, det har allerede skapt mye oppmerksomhet rundt om i fotballverdenen at norske klubber snakker om boikott.
                    Hvor er kildene på det? Det er klart en boikott vil bli lagt merke til hvis det blir en realitet allerede nå, men hvis Norge velger alenegang er jeg redd det blir mere snakk om problemer i kvalifiseringsspillet og plassering i gruppene enn fokus på forholdene i Qatar. Skal Norge boikotte VM så må flere nasjoner og store organisasjoner med tyngde med.
                    Last edited by maxpayne; 07.03.2021, 16:36.

                    Kommentar

                    • Zindrinho
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Sep 2019
                      • 445

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av maxpayne

                      Hvor er kildene på det?

                      March 1 – Norwegian top flight clubs Tromso and Odds Ballklubb have urged their FA to boycott the 2022 World Cup in Qatar.  They made the call following the Guardian newspaper’s revelations that 6,500 workers have died at construction sites of World Cup stadiums in the Gulf country. Tromso declared that the workers find themselves in a system of ‘modern slavery’ and that for that reason it wants Norway to boycott next year’s global finals. Read more …





                      Og Infantino måtte svare på spm om norsk boikott: https://www.dagsavisen.no/sport/2021...g-tilnaerming/

                      Kommentar

                      • kunden
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2005
                        • 2280

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Kay

                        Ingen store nyhetskilder har omtalt dette, ingen sponsorer har trukket seg. Ingen andre har sagt at de vurderer å følge etter ?

                        Få Coca-Cola Norge, McDonald, Visa, Hyundai, Adidas osv til å sette press på international ledelse så kanskje vi kommer noen vei.
                        Ikke sant. Og så får FIFA kaste seg rundt og lage et VM slik EM arrangeres i år (hvis det ikke blir avlyst pga C19). Velge ut en håndfull land/byer som arrangerer.

                        Får magefølelse at dette boikottoppropet bærer preg av folk som vil ha trynet sitt i diverse medier og hvor vanlig modus operandi er streik, boikott, demo så fort sjansen byr seg,
                        for så å sitte på sin høye hest med sin gode moral og etikk. Hvis noen skal rammes så må det være FIFA, eller det som var ansvarlige og kjøpt til at dette ble en realitet.
                        Qatar vil være uforanderlig uansett.
                        Og i framtida får land da som har styresett som ikke samsvarer med EUs utestenges fra alle mesterskap hvis det skal være en konsistent konsekvens.

                        Kommentar

                        • Sailor Man
                          Moderator
                          • Jun 2007
                          • 1324

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av kunden

                          Ikke sant. Og så får FIFA kaste seg rundt og lage et VM slik EM arrangeres i år (hvis det ikke blir avlyst pga C19). Velge ut en håndfull land/byer som arrangerer.

                          Får magefølelse at dette boikottoppropet bærer preg av folk som vil ha trynet sitt i diverse medier og hvor vanlig modus operandi er streik, boikott, demo så fort sjansen byr seg,
                          for så å sitte på sin høye hest med sin gode moral og etikk. Hvis noen skal rammes så må det være FIFA, eller det som var ansvarlige og kjøpt til at dette ble en realitet.
                          Qatar vil være uforanderlig uansett.
                          Og i framtida får land da som har styresett som ikke samsvarer med EUs utestenges fra alle mesterskap hvis det skal være en konsistent konsekvens.
                          Greit nok at du ikke er for boikotten, men at du sier at vi som er for det bare gjør det for å skinne selv er bare pisspreik.

                          Kommentar

                          • Kay
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jan 2004
                            • 763

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Sailor Man

                            Greit nok at du ikke er for boikotten, men at du sier at vi som er for det bare gjør det for å skinne selv er bare pisspreik.
                            Hvorfor nå ? har du levd under en stein ? Dette stinker cancel culture og some. Hva er det du ønsker å oppnå?

                            Hvorfor ikke når de første millionene byttet eier under bordet, hvorfor ikke når de første 50, 100, 1000 var døde ?

                            Kommentar

                            • maxpayne
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Apr 2006
                              • 1206

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Zindrinho


                              March 1 – Norwegian top flight clubs Tromso and Odds Ballklubb have urged their FA to boycott the 2022 World Cup in Qatar.  They made the call following the Guardian newspaper’s revelations that 6,500 workers have died at construction sites of World Cup stadiums in the Gulf country. Tromso declared that the workers find themselves in a system of ‘modern slavery’ and that for that reason it wants Norway to boycott next year’s global finals. Read more …





                              Og Infantino måtte svare på spm om norsk boikott: https://www.dagsavisen.no/sport/2021...g-tilnaerming/
                              Nyhetsartikler om saken vil selvsagt sirkulere men foreløpig har jeg ikke sett at dette har skapt særlige ringvirkninger utenfor Norge. Det kan godt hende at boikott kan være det rette virkemiddelet men det å vedta dette allerede nå er altfor tidlig. Hvem stor organsisasjon med tyngde i Norge eller utlandet vil boikotte VM?

                              Kommentar

                              • kunden
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 2280

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Sailor Man

                                Greit nok at du ikke er for boikotten, men at du sier at vi som er for det bare gjør det for å skinne selv er bare pisspreik.
                                Hvis LSK i framtiden skulle kvale seg for E-cup og vi trekker et lag fra feks Tyrkia, Russland eller Polen. Land der kvinner har innskrenkede rettigheter, homofile er fritt vilt, folk tas av dage uten lov og rett for å nevne et par ting. Bør LSK boikotte? Skal vi klar beskjed til UEFA at vi kun vil ha lag fra den vestre del av Europa, hvis ikke setter vi foten ned!?

                                Kommentar

                                • G-Man
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2011
                                  • 3139

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Kay
                                  Få Coca-Cola Norge, McDonald, Visa, Hyundai, Adidas osv til å sette press på international ledelse så kanskje vi kommer noen vei.
                                  Og det kommer til å skje hvis / når de opplever at et stort antall mennesker (les forbrukere) ikke bare er mot deres blodpenger, men faktisk også bruker boikott-våpenet.Hvis f.eks alle som drikker Coca drikker Pepsi Max i protest, er det bare snakk om dager før Coca-systemet er nødt til å gjøre noe.

                                  Kommentar

                                  • G-Man
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2011
                                    • 3139

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av kunden
                                    Hvis LSK i framtiden skulle kvale seg for E-cup og vi trekker et lag fra feks Tyrkia, Russland eller Polen. Land der kvinner har innskrenkede rettigheter, homofile er fritt vilt, folk tas av dage uten lov og rett for å nevne et par ting. Bør LSK boikotte?
                                    Det er opp til klubben å avgjøre, men vi har alle et personlig valg. Når vi signerte den voldsdømte, kvinnemishandlende drittsekken fra Drammen så boikottet jeg Åråsen så lenge han var i klubben, og jeg skrev et brev til klubben og forklarte hvorfor. Fikk da en hyggelig telefon fra LSK hvor de kunne fortelle at mange hadde uttrykt samme holdning, noe som trolig førte til at spilleren forsvant ved første anledning. Mange er sikkert hamrende uenig med meg, men jeg mener at holdninger og verdier har en verdi.

                                    Burde LSK boikotte et møte med et russisk lag - et land med så jævla mye dritt på samvittigheten? Etter min mening absolutt ja, og jeg ville ikke ha dratt på den kampen. Men det er min avgjørelse, og så får klubben gjøre sin.

                                    Kommentar

                                    • kunden
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2005
                                      • 2280

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av G-Man

                                      Burde LSK boikotte et møte med et russisk lag - et land med så jævla mye dritt på samvittigheten? Etter min mening absolutt ja, og jeg ville ikke ha dratt på den kampen. Men det er min avgjørelse, og så får klubben gjøre sin.
                                      Her er vi ved sakens kjerne. Folk får gjøre sin personlig valg ved å dra på eller se på eller ikke.
                                      Når det gjelder slike opprop er det ofte en veldig lydhør minoritet som overkjører en likegyldig og stille majoritet.
                                      Stille og likegyldig fordi man føler seg overkjørt og er redd for å bli hengt ut hvis man ikke mener de rette tinga.
                                      Skal en liten gruppe på tinget som kanskje føler seg pressa bestemme over hele fotball Norge. Jeg mener nei
                                      Last edited by kunden; 07.03.2021, 18:29. Begrunnelse: tinget = fotballtinget

                                      Kommentar

                                      • Zindrinho
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Sep 2019
                                        • 445

                                        #20
                                        Boikotten handler vel like mye om hvorvidt man syns det er greit at diverse diktatur med elendig rykte på seg bruker sporten vi alle elsker kun for "sportswashing", or hvorvidt det er riktig av sjefene i fifa å ta imot bestikkelser for å la slike land få mesterskap.
                                        Tviler sterkt på at f.eks Amnesty er for en boikott fordi de tror at qatar vil ta en 180 og deretter behandle folk riktig, de ser vel også at man må ta steg.

                                        Og store pengesterke firma leder aldri an i en boikott, så fort "folk flest" er for en boikott trekker de seg. Virker på noen innlegg her som at folk aldri har sett hva en oppfordring til boikott faktisk kan føre med seg, at det er fånyttes uansett.

                                        Grunnen til at snakket om boikott forsterkes akkurat nå er fordi kvalifiseringa til mesterskapet starter nå straks, et par-3 uker til. I 2012 var det altfor lenge til til at ropene om boikott ble hørt i mer enn en ukes tid.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎