Tidenes mest usmakelige banner

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • OilUff
    Juniormedlem
    Ferskenpels
    • Oct 2018
    • 2

    #61
    Dette er hele artikkelen i BA gjengitt ordrett.. I tillegg er det bilder, blant annet et skjermdump fra TIFO gruppa som de omtaler i artikkelen.. Bare sykt trist lesning..
    For de som lurer: jeg har pluss abonnent på mange aviser igjennom jobben.

    BA/RB: Under søndagens eliteseriekamp på Stadion mellom Brann og Lillestrøm viste Kanari-Fansen frem et banner med slagordet «Mind the gap», og symbolet til den engelske undergrunnen.

    Banneret skapte naturligvis enorme reaksjoner, da Brann-fansen mente det spiller på T-baneulykken i Oslo. Ulykken endte med at en ung Brann-supporter måtte amputere den ene foten.

    Talsmann for Kanari-Fansen, Thor-Arne Sandli, sa søndag at han ikke hadde nøyaktig kjennskap til bannerets budskap, og at det ikke var Kanari-Fansen som sto bak, men en egen gruppering.

    På direkte spørsmål om Sandli og Kanari-Fansen visste om banneret på forhånd, svarte talsmannen følgende etter kampen søndag kveld:

    – Vi visste at det kom noe, men vi liker ikke å føre kontroll. Vi har en liberal holdning til tribunekultur, og liker at det er fritt og dynamisk. LES OGSÅ Kanari-Fansen legger seg flate i uttalelse i natt


    LES OGSÅ Dette banneret vekker avsky

    Styremedlem var initiativtaker


    Men BA har fått et bilde fra en lukket gruppe på Facebook som viser at Sandlis utsagn ikke stemmer. Det var et styremedlem i Kanari-Fansen som tok initiativ til å få laget banneret.

    I et innlegg i den lukkede Facebook-gruppen «FuglaTifo-Bidragsytere» skrev styremedlemmet 1. oktober: «Starter på tifoen til Bergen i morgen klokken 15», hvor på en annen supporter har lagt igjen en kommentar i innlegget, hvor det står «Mind the gap».

    Tifo er effekter, flagg og bannere som brukes på tribunen av supportere.

    Brann ville naturligvis ikke ha banneret inn på Stadion, men BA får opplyst fra supportere i Brann at nevnte Sandli var en av drivkreftene for å få det inn på tribunen. Den historien bekreftes av daglig leder i Brann, Vibeke Johannesen.

    Sandli har blitt gitt en mulighet til å kommentere disse påstandene, men skriver i en SMS til BA at han avventer videre uttalelser til Kanari-Fansen har behandlet banner-saken internt. Skjermdump fra Facebook-gruppen hvor et styremedlem i Kanari-Fansen skriver at banneret til Brann-kampen skal lages. En annen supporter har i innlegget kommentert banneretes budskap «mind the gap». Foto: Skjermdump– Ikke Kanari-Fansens skyld


    Men Sandli har uttalt seg til Romerikes Blad mandag. Der står han fortsatt på at det ikke var Kanari-Fansen som sto bak banneret.


    – Du er styremedlem i Kanari-Fansen med tifo- og tribuneansvar. Burde du ikke da vite om hvilke bannere som lages og skal vises på tribunen?

    – Det er ikke urimelig å anta det, nei. Det var ikke Kanari-Fansen som sto bak dette, det er utenfor supporterklubbens intensjoner, påstår Sandli.

    – RB er kjent med at «Mind the Gap»-banneret var tema på et styremøte i Kanari-Fansen nylig og møtte motstand?

    – Det er ukjent for meg.

    – Det er også personer som hevder du var en av dem som kjempet for å få «Mind the Gap»-banneret inn på Brann stadion da Brann ble gjort oppmerksomme på det. Stemmer det?

    – Det ønsker jeg ikke kommentere, svarer talsmannen.

    LES OGSÅ LSKs styreleder: – Jeg trodde ikke de kunne synke så lavt som dette

    Vito: – Respektløst


    Brann-kaptein Vito Wormgoor, som selv har besøkt den skadde Brann-supporteren på Haukeland, kaller banneret «respektløst».

    – Jeg er veldig skuffet over LSK-fansen. Det er mangel på respekt, sier Wormgoor.

    – Se på bortekampen vår mot Haugesund. Jeg vil påstå Haugesund er en større rival enn Lillestrøm, men Haugesund-fansen hadde et banner med en lykkeønskning til Jørgen (den skadde supporteren). Det er sånn det skal være, slår kapteinen fast.
    LAN: – Trist


    – Det som skjedde der, med det banneret, er bare trist. Trist for Lillestrøm Sportsklubb, og for Kanari-fansen, sier Lars Arne Nilsen til BA mandag.

    – Vi er selvsagt konkurrenter på banen, og skal tåle en del på og fra tribunen. Men i det store og det hele er vi en familie i fotball-Norge, og den familien er ikke så fryktelig stor. At noen da presterer noe slikt som dette, blir da bare trist, gjentar Brann-treneren.

    Kommentar

    • Stray Cat
      Moderator
      • Aug 2008
      • 5914

      #62
      Melding fra Kanari-fansens styre:
      Log på Facebook for at starte med at dele og komme i kontakt med dine venner, din familie og folk, du kender.

      For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

      Kommentar

      • G-Man
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2011
        • 3136

        #63
        Ok, jeg skrev tidligere at jeg ikke var så opptatt av straff i denne saken. Men: Sandli har gjort ikke bare seg selv, men hele kanarifansen til avskyobjekt nummer 1 i Norge. En helt naturlig konsekvens av dette bør være at Sandli selv går ut i media, legger seg paddeflat og opplyser at han ikke på noen måte representerer Lillestrøm-fansen. Deretter bør han selvfølgelig trekke seg fra alle ansvarlige posisjoner i KFL.

        Sandli kan gjerne gå på så mange kamper han vil for meg, men om han på noen måte blir tillatt å uttale seg på vegne av KFL så er det flere enn han som har mistet all min tillit og sympati.

        PS! Jeg flyttet meg fra feltet og over på den andre siden etter at den patetiske stille-aksjonen ble varslet. Etter at 99% av feltet latterliggjorde de som stod bak denne håpløse aksjonen så var planen å vende tilbake, men nå tror jeg at det blir den andre siden på meg resten av sesongen.

        Kommentar

        • G-Man
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2011
          • 3136

          #64
          Ser nå at Sandli har trukket seg. Skulle bare mangle. Sørg for at denne nyheten blir kjent i media, så blir kanskje noe av skaden rettet opp.

          Kommentar

          • Kroktåa
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2015
            • 2852

            #65
            Ser at denne saken er toppsak i alle sportssendinger i dag.

            Flott! Skal tro om amøber har mental kapasitet til å ta bølgen?

            Kommentar

            • Langballa
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • May 2014
              • 321

              #66
              Hvem tar nå over som tifoansvarlig/forsanger og bussjåfør?

              Kommentar

              • knut
                Make knut Great Again
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2006
                • 9359

                #67
                Opprinnelig skrevet av Langballa
                Hvem tar nå over som tifoansvarlig/forsanger og bussjåfør?
                Da gulost ga seg med tifo, blei det et jævla tomrom.

                Tok et par sesonger(?) før Fugla-Tifo var oppe å gikk igjen for fullt, men det var alltid noen ressurspersoner som dabla med det.

                Nå kommer det ann på resterende medlemmer av gruppa der, åssen smak dem har på tifo-arbeidet videre etter denne fadesen.

                I og med at meningene var delte rundt denna tifoen (etter hva jeg har lest) så kanskje det er håp for videre drift?

                Uansett, bra at noen tilslutt tok ansvar. Var jo derfor folk blei forbanna; noen dreit seg ut, men noe som skulle ligne på ansvar for handlingen var nowhere to be seen.

                Blir forresten spennende å se hva NFF gjør. De bør ikke gjøre noe.

                Så da er det bare å forvente 100 000 i bot med betalingsfrist 1.desember sånn at dem får seg litt sjampis til julebordet

                Kommentar

                • scages
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2003
                  • 1292

                  #68
                  Opprinnelig skrevet av Langballa
                  Hvem tar nå over som tifoansvarlig/forsanger og bussjåfør?
                  Nå må det vel være internett, tv og sofafansen sin tur.

                  Kommentar

                  • TomLundby
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Nov 2006
                    • 616

                    #69
                    Men det er helt greit at "Jævla rasshøl", "La'n dø, la'n dø, la'n dø" og "Etter matchen etter matchen etter matchen skal du dø" og andre ting synges direkte mot enkeltpersoner ukentlig på fotballbaner over hele Norge. Ingen reagerer på det. Hele denne debatten er medieskapt dobbelmoral.

                    Kommentar

                    • Stray Cat
                      Moderator
                      • Aug 2008
                      • 5914

                      #70
                      Opprinnelig skrevet av TomLundby
                      Men det er helt greit at "Jævla rasshøl", "La'n dø, la'n dø, la'n dø" og "Etter matchen etter matchen etter matchen skal du dø" og andre ting synges direkte mot enkeltpersoner ukentlig på fotballbaner over hele Norge. Ingen reagerer på det. Hele denne debatten er medieskapt dobbelmoral.
                      Nope. Det er ikke tilfeldig når du tråkker ned så mange menneskers moralkompass. Særlig tydeligere tegn på hvor grensa går får du ikke og den er høy på fotballmatcher.

                      De første sitatene dine er "temperatur-reaksjoner" Alle vet at fyren du roper til ter seg som en dritt, men at ingen egentlig ønsker han død. Dommeren har en maktposisjon som tribunen mener han misbruker.

                      Dette banneret sparker supportere som ligger nede. Det sier "Ha,ha, nå kan du ha det så godt, der du sitter med ditt amputere bein og amputerte mulighet her i livet". Det er ikke greit på noen planet.
                      Last edited by Stray Cat; 09.10.2018, 07:17.
                      For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                      Kommentar

                      • knut
                        Make knut Great Again
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2006
                        • 9359

                        #71
                        Opprinnelig skrevet av scages

                        Nå må det vel være internett, tv og sofafansen sin tur.
                        Jeg melder utifra gamle laurbær.
                        ​​​​​
                        Spoiler:

                        Var med å male denne på et menighetslokale (trudde vi skulle få mer pes med denna enn hva vi fikk. var vel fordi vi sparka mot Eggen og pressen ingen brydde seg ):
                        ​​​​


                        Fra en gymsal på Råholt:




                        Gulost var som sagt primus-motor den gangen, og tomrommet han etterlot seg ble etterhvert fylt av andre ressurspersoner.

                        ​​​​Men jævlig viktig at de som vil bidra har en glød for det!

                        edit: spoiler
                        Last edited by knut; 09.10.2018, 07:59.

                        Kommentar

                        • Playboy1
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 2104

                          #72
                          Forståelig nok så kommer dette til å prege
                          nyhetene over flere dager. Spørsmålet nå er om
                          alle sponsorene våres nå vil assosiere seg med
                          denne ‘dritten’ ? Iallefall blir den nok enda vanskeligere
                          Jobb for markeds avdelingen å få inn kroner for neste
                          sesong , enn noen gang før ?

                          Kommentar

                          • scages
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Nov 2003
                            • 1292

                            #73
                            Opprinnelig skrevet av TomLundby
                            Hele denne debatten er medieskapt dobbelmoral.
                            Media dikterer og bestemmer hva du skal tenke og være opptatt av. Noe eskaleringen av denne saken er et symptom på.
                            Keep calm. Follow the sheep.

                            Kommentar

                            • Kroktåa
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2015
                              • 2852

                              #74
                              La oss nå for guds skyld endelig legge denne saken død. Jeg var fly forbanna i går, i dag tenker jeg bare at livet går videre. For LSK, for de ulykksalige som bæsja på klubben og egne legger, for de sekundær- og tertiærkenkede og for alle med amputerte lemmer. Ingen er døde, de som tok mest skade er de som følte at de dreit seg ut, men vi har alle vært der en eller annen gang, eller kommer dit snart. Mine egne blundere har heldigvis vært langt utenfor medienes interesse, og lenge før vi hadde sosiale medier og dommere, jury og bødler med direkte aksess til de innerste private rom.

                              Denne saken har ikke handlet om en person som har hatt et uhell og måttet amputere et bein. Den handler om omdømme. Er det noe supportere bryr seg om, så er det å bruke enhver anledning til å trekke ned konkurrerende klubber i søla, og aller helst konkurrerende klubbers supportergrupperinger. Ikke fortell meg at en eneste en i kommentariatet, en eneste en av de mange hundre illsinte SoMed-kommentatorer eller Branns daglige leder har så mye som ett molekyl av medfølelse eller sympati for denne Jørgen. Om daglig leder Vibeke Johannessen i Brann hadd hatt noen som helst medfølelse med Jørgen, ville hun stoppet banneret på vei inn på tribuna. I stedet tenkte hun: "La de drite seg ut". Det er omtrent hennes egne ord. Hun var egentlig smått genial, og skjønte hva som var i ferd med å skje. Og kfl gikk rett i fella og begikk århundrets største omdømmebommert. Vi gikk rett inn i det, med åpne øyne.

                              Og, vi dreit oss ut. Ferdig med det. La andre gni det inn, og regn med at det blir tatt fram igjen ved alle mulige anledninger i flere generasjoner framover. La alle andre hate oss, men av riktige årsaker. La dem hate oss fordi LSK er blant de tøffeste å møte på bana, at motstanderlagene (ikke supporterne) aldri forlater Åråsen uten blåmerker og skrammer og smerter i alle ledd, tomme i poengbeholdningen. La motstandersupporterne forlate Åråsen med bakoversveis og den flaue smaken av skam over egne lags prestasjoner, at de skal hate Åråsen for alt for mange dårlige minner. Men gi dem ikke anledning til å "hate" oss fordi går rundt med bæsj i skoa. Det er ikke hat. Det er latterliggjøring.

                              Ny dag.

                              Kommentar

                              • holmiz
                                The kjøkken-kanariz
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 6064

                                #75
                                Hvem drakk så mye maling at de kom opp med at dette var en knakende god ide?
                                Ut fra bildene i avisene så kan det se ut som om Einstein sine disipler kalt Ultras står bak?
                                Hilsen Anders

                                Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                                Kommentar

                                • _Jonern
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2004
                                  • 4376

                                  #76
                                  Opprinnelig skrevet av holmiz
                                  Hvem drakk så mye maling at de kom opp med at dette var en knakende god ide?
                                  Ut fra bildene i avisene så kan det se ut som om Einstein sine disipler kalt Ultras står bak?
                                  Hvorfor det? Fordi banneret deres henger nederst der? Nå er det to stk fra styret i KFL som har trekt seg så da er det ikke veldig vanskelig å legge sammen to og to.
                                  ..................

                                  Kommentar

                                  • Kroktåa
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2015
                                    • 2852

                                    #77
                                    Som sagt, la nå dette ligge. De to det gjelder, har garantert fått minst like mye vondt som den eventuelle smerten de må ha påført denne Jørgen. Den største skaden er påført kanarifansens rennomé, klubben har taklet dette bra. De to det gjelder bør nå få ro, og komme tilbake når de er klare for det. De bør kanskje ikke få tifo-ansvar i kanarifansen med det første, men bør ikke utestenges fra verken miljø eller kamp.

                                    Ingen er drept eller skadet av dette. Bare ei stygg ripe i lakken til kfl.

                                    Kommentar

                                    • holmiz
                                      The kjøkken-kanariz
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2006
                                      • 6064

                                      #78
                                      Utrasene har jo ikke et godt rykte på seg fra før, og hele banner-greia er bare pinlig og har ikke en dritt med fotpball å gjøre.
                                      Hilsen Anders

                                      Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                      Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                                      Kommentar

                                      • knut
                                        Make knut Great Again
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2006
                                        • 9359

                                        #79
                                        Opprinnelig skrevet av holmiz
                                        Utrasene har jo ikke et godt rykte på seg fra før, og hele banner-greia er bare pinlig og har ikke en dritt med fotpball å gjøre.
                                        Hva har ultraser med dette å gjøre?

                                        Du er førstemann og eneste til å dra begrepet inn i debatten.
                                        ​​​​​

                                        Kommentar

                                        • Tvilling
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Nov 2006
                                          • 1462

                                          #80
                                          Opprinnelig skrevet av Kroktåa
                                          Denne saken har ikke handlet om en person som har hatt et uhell og måttet amputere et bein. Den handler om omdømme.
                                          For oss handler det selvsagt om omdømme. For resten av verden handlet det om brann-supporter Jørgen.. - Det hadde kanskje gjort noe på vårt omdømme om man hadde funnet på noe i ettertid som ga fokus på det samme som "resten av verden".. en eller annen måte offentlig ønske Brann-Jørgen god bedring..
                                          Både av hensyn til Jørgen.. (som har hevet seg over det), vårt omdømme - og gjerne også jfr det generelle forholdet mellom supportere
                                          - Jeg tolker i hvert fall den massive responsen internt dit hen at det er et vesentlig poeng å ønske Brann-supporteren god bedring!

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎