Tidenes mest usmakelige banner

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • akselhj
    Juniormedlem
    Ferskenpels
    • Oct 2018
    • 1

    #41
    Tidenes mest usmakelige banner? Tja, minner om mot Vålerenga da dere hadde følgende banner "Lei av å være ape? Heng deg i skapet". Dette var rett etter at et par i Vålerenga-miljøet hadde tatt selvmord.

    Kommentar

    • Stray Cat
      Moderator
      • Aug 2008
      • 5914

      #42
      Opprinnelig skrevet av Grusom B
      At man har lov til å si noe betyr ikke at man må eller bør si det. Og om man ikke klarer å la være, må man tåle at man får påpekt hvorfor ingen andre sa det.

      Jeg kjenner ikke Sandli. Jeg har aldri møtt ham. Dette er ikke personlig, men han må gå. Ut som talsmann, ut som forsanger. Og DEFINITIVT ut av styret. Om forlatelse holder ikke.
      Kanskje det er på tide å trekke pusten litt før man roper 'Korsfest' og krever andres hode på et fat?
      Anbefaler å kikke innom kanari-fansens FB- side og lese Vidar Evjes innlegg der. Jeg legger det ikke inn på forumet uten hans tillatelse, men det bør leses.
      For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

      Kommentar

      • knut
        Make knut Great Again
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2006
        • 9359

        #43
        Opprinnelig skrevet av TomLundby

        Det er viktig her å skille mellom hva man er enig i og hva som bør tolereres. Frihet til å uttrykke seg er en viktig menneskerett og del av norges nye grunnlov. Den går lenger enn hva andre er enig i.
        "Jeg er uenig i hva du sier, men jeg vil med mitt liv forsvare din rett til å si det"- Sportsklubben Brann

        Vi har ingen "brudd" på ytringsfriheten her.

        Vi har et ekkokammer som regjerer i avgjørende faser av tribunekulturen.

        Detta koster LSK omdømme, og de må slå hardt ned på dette ovenfor sin egen supportergruppe.

        Hva heldig er:

        ​"Alle" er enig i at dette må få konsekvenser.

        Kommentar

        • scages
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Nov 2003
          • 1292

          #44
          Alle ser at dette var uheldig og et slag under beltestedet. Er glad en tilslutt tok til fornuft og la seg langflat og beklaget dette. Skulle bare mangle. Håpet er at en tar lærdom av det, at indrejustisen fungerer, og at det sørges for bedre rutiner. Det ville vært stort om de som stod bak kunne overrekke en direkte unnskyldning til den rammede Brannsupporteren. Og lagt ballen død. Kudos går til vedkommende som denne «humoren» var myntet på, han løser det selv på beste vis gjennom å heve seg over det. Og det i krenkelsens tid. Fantastisk!

          Så over til noe som er både interessant og forutsigbart: Hver gang det skjer noe kontroversielt som går over den såkalte streken oppstår en umiddelbar kollektiv massesuggesjon der en skal kappes i å fordømme, som om det var et mesterskap av et øyeblikks selv dyrkende skinnhellighet. Garantert at mange av de som hyler og bærer seg og er indignerte i diverse fora lett hadde ledd av en slik idé på et nachspiel, noen større tro på ur-mennesket har jeg faktisk ikke. (Den kompakte majoritet klarer jo å velge Trump til president!).

          Vi må ikke bli helt historieløse og miste gangsynet totalt. Alle generasjonene av fotballsupportere under Bøffelberget og senere KFL logoen og andre grupper har sine svin på skogen. Eller var alt rosenrødt på turer på tidlig 90-tallet bare fordi det ikke fantes internett?

          Lillestrømfansen går på noen smeller, men reiser seg igjen. Vil mye heller at det blåser litt en at vi ender opp som en grå supportermasse som ingen bryr seg om. Jeg fornyer medlemskapet mitt neste år også. Let`s move on.

          Kommentar

          • OlaG
            Oversetterdrone
            Myklebust Light
            • May 2008
            • 872

            #45
            Opprinnelig skrevet av Stray Cat
            Kanskje det er på tide å trekke pusten litt før man roper 'Korsfest' og krever andres hode på et fat?
            Anbefaler å kikke innom kanari-fansens FB- side og lese Vidar Evjes innlegg der. Jeg legger det ikke inn på forumet uten hans tillatelse, men det bør leses.
            Hvis noen har opptrådt som talsmann for KFL og jugd/spilt ekstremt dum til pressen så synes jeg det er på sin plass å vurdere om han er egnet til stillingen. Og hvis en eller to av de TIFO-ansvarlige i styret faktisk har vært involvert i dette banneret så synes jeg også det er på sin plass å vurdere om disse er egnet til sine stillinger.

            I løpet av de to siste ukene så har jeg, som KFL-medlem og LSK-supporter, blitt assosiert med en stilleaksjon som var helt håpløs og et banner som var totalt smakløst. Så en ting er lysten min til å fortsette som medlem av en organisasjon som gjør valg jeg er grunnleggende uenig i, en annen ting er om jeg har lyst til å fortsette å stå ved siden av mennesker som helt åpenbart har andre verdier enn meg. Å se mitt eget tryne avbildet i RB eller i publikumsbilder på TV, slik at venner, kolleger og andre bekjente tenker "å, du er en av de du?".

            Hvis du hadde spurt Vidar Evje om tillatelse hadde det vært fint å få sitert innlegget hans. Jeg er ikke på Facebook, men vil gjerne lese det.

            Kommentar

            • OlaG
              Oversetterdrone
              Myklebust Light
              • May 2008
              • 872

              #46
              Opprinnelig skrevet av scages
              Så over til noe som er både interessant og forutsigbart: Hver gang det skjer noe kontroversielt som går over den såkalte streken oppstår en umiddelbar kollektiv massesuggesjon der en skal kappes i å fordømme, som om det var et mesterskap av et øyeblikks selv dyrkende skinnhellighet. Garantert at mange av de som hyler og bærer seg og er indignerte i diverse fora lett hadde ledd av en slik idé på et nachspiel, noen større tro på ur-mennesket har jeg faktisk ikke. (Den kompakte majoritet klarer jo å velge Trump til president!).
              Det er en vesensforskjell på å le av noe som er over kanten på et nachspiel, og på å gjennomføre noe i full offentlighet. Jeg kan godt spøke med amputasjon på nachspiel, men jeg ville ikke dratt hjem til noen som har mistet et lem, pekt på vedkommende og ropt "LOL AMPUTASJON!!".

              Her har noen laget et relativt stort banner, ventet på at malingen skulle tørke, pakket det ned og tatt det med på en bortereise som er lang nok til at nachspielet for lengst er over. Det er ikke helt det samme.

              Og jeg er sint fordi jeg er sint. Ikke fordi alle andre også er sinte. Når det er sagt så gjør det meg ikke mindre sint at noen har gjort noe som er så drøyt at de måtte ha skjønt at det ville komme de reaksjonene som kommer akkurat nå, og som gir supporterene generelt, KFL og klubben unødvendig uønsket oppmerksomhet. Det er helt riktig at det er forutsigbart, og det gjør hele stuntet enda dummere.

              Kommentar

              • Stray Cat
                Moderator
                • Aug 2008
                • 5914

                #47
                Vidar Evjes innlegg i kanarifansens diskusjonsgruppe. Gjengitt med tillatelse:

                Hva skal straffen være for smakløshet?

                Etter bannerfadesen i Bergen i går slipes knivene, og allerede er det foreslått livstids utestengelse (eksterne) og 5 års utestengelse (interne) for de som produserte elendigheten.

                Flere aviskommentarer, inkludert RB, krever opprydding. Dette kommer til å rulle og gå lenge.

                Nå ber jeg folk, og spesielt Lillestrøm Sportsklubb, om å ha is i magen og ikke ta forhastede beslutninger. Det spørs om det i det hele tatt er klubben som skal sanksjonere.

                Brann fikk rettmessig ros for å ikke gå inn og sensurere banneret. Da bør heller ikke LSK gjøre det, som vil være et faktum hvis klubben reagerer.

                LSK har gjort sitt med nettsak og uttalelser i går. Og da har jeg tydelig signalisert mitt syn. Handlingen i går bør ikke medføre utestengelser.

                Betyr det at jeg mener at saken skal glemmes? Slett ikke. Men det må være supporternes ansvar å rydde opp i egne rekker, og indrejustisen må begynne umiddelbart.

                Det store flertallet kan ikke dikteres av et lite miljø som sitter og roper i sitt eget ekkokammer. Uten at det skal ødelegge prinsippet om at tifo skal være hemmelig kan vi ikke ha det sånn at hva som helst kan bli meldt på feltet vårt.

                Gårsdagens banner skulle aldri vært produsert, og det er nedslående at de involverte ikke umiddelbart har lagt seg flate. Når i stedet krenkekortet tas i bruk så kan det ikke bety noe annet enn at de involverte mener det var innafor. Trist, rett og slett, men da kan man heller ikke påberope seg å være talerør for resten av oss.

                Det er også store spørsmålstegn ved godkjenning av banneret i Bergen. Her har det vært totalsvikt hvis vi faktisk fikk muligheten til å la være. Da må ansvaret også plasseres på andre enn "produsentene".

                Kanari-Fansen kan alltids reise seg igjen, men nå må vi finne en arena for å få snakka sammen. Episoden i Begen er klistra til fansen, og det er jævlig ubehagelig.

                Men dette må vi ta tak i felles, og det bør ikke være klubben som skal komme med noen løsning. Det var fullstendig smakløst, men løsningen er ikke å nekte supportere å se fotballkamper.
                For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                Kommentar

                • LS89
                  Kamptrådkongen
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2013
                  • 3314

                  #48
                  I går var det frustrasjon og sinne. I dag er det følelsen av irritasjon og pinlighet. Går rundt med en flau smak på jobb. Det at noen få amøber med luft mellom øra uttrykker seg på den måten med banneret i går og drar med seg hele Sportsklubben og supportermiljøet rett ned i søla er utilgivelig. Greit nok at stilleaksjonen var patetisk nok ihht. timingen - men det gikk da i det minste på egen klubb og spillere. Dette er noe helt annet, og går på et uskyldig offer som i verste fall kunne miste livet. Hva i all verden har Jørgen gjort den gjengen som står bak banneret som gjør at han fortjener dette? Eier ingen av dere skam? Empati?

                  Og det hjelper heller ikke på at vi har en talsmann som gjør situasjonen verre med tidenes mest patetiske forsøk på en unnskyldning. "Mind the gap" som i avstand til lagene under oss på tabellen? Hvem er det han egentlig prøver å lure? Og det taler ikke akkurat for Sandli sin fordel at noen timer etter så kommer KFL med en offentlig beklagelse. Så da var banneret ymtet til Jørgen likevel? Det ser så dumt ut utenfra at jeg blir helt matt.

                  Jeg skal ikke si noe om sanksjoner i dette tilfellet, for det har jeg ingen grunnlag å si noe om. Men jeg håper de som står bak dette banneret, som har lagt ned tid og krefter på dette har en rimelig flau smak i munn i dag og burde regelrett møte opp til døra til Jørgen, ta han i hånda og be om unnskyldning øyne til øyne.

                  Er det dette tifo-pengene supporterne bruker pengene på, så er jeg ute! Snakkes.

                  Kommentar

                  • kunden
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jun 2005
                    • 2278

                    #49
                    Dårlig "humor", men folk går virkelig fra konseptene (utallelser i sosiale media for å oppnå opperksomhet rundt egen person, jmfr Wathne). Lynsjestemning på linje med Mohammed tegningene. Er det i det hele tatt noen som bryr seg utenfor supportermiljøet. Denne "skandalen" er glemt før lunsjen er fortært - heldigvis.
                    Kan ikke heller KFL ansette noen profesjonelle satirikere, så vi får noen skikkelige kule bannere, og ikke dette premature oppgulpet.
                    Klarer ikke la dette ødelegge gleden over at laget fikk med seg et meget viktig poeng fra Bergen. For å tekkes de som er krenket, kom med en offentlig beklagelse and move on ...

                    Kommentar

                    • Kjøttkaka
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2012
                      • 287

                      #50
                      Det handler ikke kun om dette banneret selv om det er ille nok. Det handler om hele retninga KFL har tatt.

                      - Det handler om edgy tullinger som setter seg selv over klubben
                      - Det handler om synging av "alle suger kuk" i STB som det er pinlig å assosieres med.
                      - Det handler om en stilleaskjon nesten ingen stiller seg bak
                      - Det handler om måten sentrale folk reagerte da de fleste av oss markerte avstand mot stilleaksjonen, nemlig med hånlig hoderisting og nedlatenhet over disse supporterne som de tydeligvis ikke anser som "gode nok".

                      Nå kommer altså dette smakløse banneret som trekker oss alle ned i søla. Dette går ikke lenger.

                      Kommentar

                      • G-Man
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2011
                        • 3136

                        #51
                        Opprinnelig skrevet av Kjøttkaka
                        Det handler ikke kun om dette banneret selv om det er ille nok. Det handler om hele retninga KFL har tatt.

                        - Det handler om edgy tullinger som setter seg selv over klubben
                        - Det handler om synging av "alle suger kuk" i STB som det er pinlig å assosieres med.
                        - Det handler om en stilleaskjon nesten ingen stiller seg bak
                        - Det handler om måten sentrale folk reagerte da de fleste av oss markerte avstand mot stilleaksjonen, nemlig med hånlig hoderisting og nedlatenhet over disse supporterne som de tydeligvis ikke anser som "gode nok".

                        Nå kommer altså dette smakløse banneret som trekker oss alle ned i søla. Dette går ikke lenger.
                        Takk og amen.

                        Jeg er ikke så opptatt av hva eventuelle sanksjoner mot de lavpannene som står bak dette blir, og jeg er ikke for sensur.

                        Men jeg er mot at et (åpenbart) lite mindretall skal representere alle oss andre utad, når enhver form for gangsyn åpenbart er fraværende - og gang på gang sørge for negativt fokus på LSK.

                        Og jeg er kraftig i mot en talsmann som enten hadde 3 i promille eller som det ikke finnes noe håp for.

                        Jeg støtter en intern justis slik at KFL kan gå fra å være en belastning mange ikke vil assosieres med, til å bli den vanvittig positive drivkraften vi mange ganger har vist vi kan være.

                        Kommentar

                        • holmiz
                          The kjøkken-kanariz
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2006
                          • 6064

                          #52
                          Til dere som dro opp dette hodeløset banneret, så vil jeg bare si tusen faens takk. Hvilken diagnose som stilles er for meg irrelevant, dette er så sjangseløst unna alt jeg står for at jeg håper dere skammer dere herifra og til månen. FY FAEN. Takker også for at jeg som svoren tilhenger av LSK, nå må assosieres med tankeløse apekatter uten selvinnsikt. Det er faen ikke kult å møte på jobb og måtte svare for hva folk med totalt kortslutning i hodet tenker at "dette er en god ide!". God natt.
                          Hilsen Anders

                          Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                          Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                          Kommentar

                          • Fugl1120
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2005
                            • 3528

                            #53
                            Opprinnelig skrevet av kunden
                            Dårlig "humor", men folk går virkelig fra konseptene (utallelser i sosiale media for å oppnå opperksomhet rundt egen person, jmfr Wathne). Lynsjestemning på linje med Mohammed tegningene. Er det i det hele tatt noen som bryr seg utenfor supportermiljøet. Denne "skandalen" er glemt før lunsjen er fortært - heldigvis.
                            Kan ikke heller KFL ansette noen profesjonelle satirikere, så vi får noen skikkelige kule bannere, og ikke dette premature oppgulpet.
                            Klarer ikke la dette ødelegge gleden over at laget fikk med seg et meget viktig poeng fra Bergen. For å tekkes de som er krenket, kom med en offentlig beklagelse and move on ...
                            Prinsipielt er jeg enig i at det er unødvendig å lynsje folk som driter seg ut. Jeg tror bakgrunnen for at folk her velger å gå så hardt til angrep mot personene som står bak dette, er at man selv opplever å bli assosiert med budskapet som medlem av Kanari-Fansen. Enkeltindivider som står bak handlinger man ikke ønsker å assosieres med er medlemsvalgt, og enkelte har påtatt seg et verv/en rolle frivillig. Disse menneskene må være oppmerksomme på at stilleaksjoner, homohets, støtende bannere m.m. assosieres med hele Kanari-Fansen, en medlemsmasse på tusenvis av mennesker. Det ligger et ansvar i en slik rolle - et ansvar som fordrer at man tenker seg om en ekstra gang før man handler på vegne av en gruppe.

                            Jeg tror de siste 16 timers debatt oppsummerer at banneret var skivebom, og jeg er glad for at både klubben og supportergruppa har valgt å ta avstand fra budskapet. Hvorvidt det skal sanksjoneres mot mennneskene som står bak dette stuntet skal ikke jeg legge meg opp i, men etter mitt skjønn har "de folkevalgte" gjennom handlinger de siste 2-3 ukene demonstrert at de ikke er skikket for det ansvaret som ligger i stillingen de har påtatt seg.
                            Lauken er vår venn!

                            Kommentar

                            • HolterKanaris
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • May 2006
                              • 1603

                              #54
                              Opprinnelig skrevet av TomLundby

                              Jeg for min del var aldri i tvil om hvem som var ment med mind the gap. Men ikke destod mindre er det et poeng at vedkommende ikke er nevnt med navn. Du kan feks sammenligne med diverse voldteksbannere brukt mot Molde i år hvor fravær av et navn er en helt avgjørende forskjell på lovlig/ulovlig selv om alle vet hvem banneret er ment mot.
                              Er ikke snakk om lov/ikke lov det her... Det er snakk om å ha litt fornuft og empati i måten man omtaler folk på. Uavhengig av hvor konkurrerende klubbene er, er det aldri greit å gå etter enkeltpersoner. Det er også enorm forskjell på å henge ut en gutt som er utsatt for en ulykke og å henge ut en person som sannsynligvis har forgrepet seg på flere kvinner
                              ***Større baller enn vett***

                              Kommentar

                              • OlaG
                                Oversetterdrone
                                Myklebust Light
                                • May 2008
                                • 872

                                #55
                                Jeg har sendt styret@kanari-fansen.no en e-post hvor jeg har gjort rede for hvilke forventninger jeg som medlem har til hvordan KFL skal fremstå. De setter helt sikkert pris på flere innspill fra medlemsmassen.

                                Kommentar

                                • Kanarivogel89
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • May 2006
                                  • 4264

                                  #56
                                  Vi er til latter for hele nasjonen – og det med rette.
                                  Last edited by Kanarivogel89; 08.10.2018, 13:47.

                                  Kommentar

                                  • bema0806
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Sep 2011
                                    • 521

                                    #57
                                    Før var jeg stolt av å være lsk. Det er ikke tilfelle lenger.

                                    Kommentar

                                    • Tvilling
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Nov 2006
                                      • 1462

                                      #58
                                      Opprinnelig skrevet av kunden
                                      Lynsjestemning på linje med Mohammed tegningene.
                                      Er det i det hele tatt noen som bryr seg utenfor supportermiljøet. Denne "skandalen" er glemt før lunsjen er fortært - heldigvis.
                                      ...
                                      Klarer ikke la dette ødelegge gleden over at laget fikk med seg et meget viktig poeng fra Bergen..
                                      Ang lynsjestemning jfr Mohammed tegningene.. så er det ute av proposjon.. her trues ingen - eller deres famile på livet.
                                      Ang om noen utenfor supportermiljøet som bryr seg: Om du tror Norges største media er kun for supportermijøet, så tar du feil. Om du tror dette omtales bare blandt fotballsupportere, så tar du grundig feil!
                                      Ang om denne skandalen er glemt før lusjen er over: Der kan du ha rett.. men jeg vet enda ikke hvilken dag det vil bli...
                                      Og mens vi venter på at alle skal bli opptatt av hvor fantastisk bra det var å ta poeng i går.. så skriver nå BA.no (Bergensavisen) i overskrift "Styremedlem skal ha stått bak det utskjelte banneret" (artikkelen bak betalingsmur.. så kjenner ikke innholdet)

                                      Kommentar

                                      • Tvilling
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Nov 2006
                                        • 1462

                                        #59
                                        Det er bra at det skal være et møte mellom LSK og K.fansen i dag. Her må det komme klare signal om endringer i fortsettelsen.

                                        Kommentar

                                        • scages
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Nov 2003
                                          • 1292

                                          #60
                                          Jeg har sterk medfølelse for Jørgen som ble utsatt for denne ulykken, og det er som Kippe sier «bare tragisk hele greia». Banneret som kom opp kan ikke forsvares på noe vis og jeg forventer at de som står bak og har ansvaret, tar direkte kontakt og beklager denne ufine oppførselen.

                                          Men når en leser gjennom her og i diverse diskusjoner andre steder kan det se ut til at overfølsomheten til generasjon Snowflake har flyttet inn. En kjenner lusa på gangen: en hypersensitivitet kombinert med en aggressiv og retthaversk holdning, der reaksjonene på nettet fremmer ryggmargsreflekser istedenfor moden overveielse. Det er ikke lenger tid til å sove på det –,et godt, gammelt råd for å holde hodet kaldt. Alle er krenka, alt fra oppmerksomhetskåte typer som Wathne, kommentariatet i avisene og supportere på begge sider. De slåss om å være først ute, være mest mulig krenka, appellere til strengest mulig straff. Se jeg vant! Jeg ble mer krenka enn deg!

                                          Og mens Sportsklubben og fansen tar de nødvendige grep og samtaler, så har vi til slutt de som berettiget kan føle seg krenka, - Jørgen, hans familie og de nærmeste. De kommenterer nøkternt: – «Det er registrert. Jørgen hever seg over dette og føler derfor ikke behov for å kommentere saken ytterligere».

                                          Det er klasse.
                                          Last edited by scages; 08.10.2018, 17:24.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎