Dommertråden

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • bema0806
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Sep 2011
    • 521

    Vi får glede oss, om ti, kanskje femten år, så har kanskje VAR kommet til Norge og bakgårsligaen vår

    Kommentar

    • MortenA
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2007
      • 3306

      Etter Ola Hobber Nilsen showet i Stavanger, så skal vi ikke klage. Eskås var ikke god, men heller ikke årsaken til at vi tapte.
      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

      Kommentar

      • G-Man
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2011
        • 3136

        Opprinnelig skrevet av MortenA
        Etter Ola Hobber Nilsen showet i Stavanger, så skal vi ikke klage. Eskås var ikke god, men heller ikke årsaken til at vi tapte.
        Hver gang noen nevner navnet Ola Hobber Nilsen så kjenner jeg at jeg bokstavlig talt grøsser på ryggen.

        Kommentar

        • OlaG
          Oversetterdrone
          Myklebust Light
          • May 2008
          • 872

          Opprinnelig skrevet av MortenA
          Etter Ola Hobber Nilsen showet i Stavanger, så skal vi ikke klage. Eskås var ikke god, men heller ikke årsaken til at vi tapte.
          Eskås er vel en av de bedre i Eliteserien for tiden? Ikke ufeilbarlig, men stort sett solid og med et bra blikk for spillet?

          Kommentar

          • MortenA
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2007
            • 3306

            Opprinnelig skrevet av OlaG

            Eskås er vel en av de bedre i Eliteserien for tiden? Ikke ufeilbarlig, men stort sett solid og med et bra blikk for spillet?
            Min favoritt er Tore Hansen. Han har sjelden en dårlig dag, og tillater gjerne at man trykker til i duellene. Eskås er muligens blandt de bedre, men har et par dårlige minner fra i fjor.
            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

            Kommentar

            • McGuffy
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2004
              • 5091

              Dag Vidar Hafsås er også en fyr som går litt under radaren, og har som regel god kontroll. Enig at Tore Hansen er bra. Saggi også der oppe.

              Hobber Nilsen og Svein Oddvar Moen har begge tendenser til å havne i kontroverser.

              Trygve Kjensli er det bare å skrote med en gang, at han fortsatt dømmer på dette nivået er helt utrolig.

              Kommentar

              • G-Man
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2011
                • 3136

                Herlig, Hobber Nilsen skal ikke dømme på Lerkendal likevel, og så klarer klovnene i NFF å sette opp Kjensli som erstatning. Pågår det en sammensvergelse mot fotballen?

                Kommentar

                • Marit
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2010
                  • 885

                  Opprinnelig skrevet av G-Man
                  Herlig, Hobber Nilsen skal ikke dømme på Lerkendal likevel, og så klarer klovnene i NFF å sette opp Kjensli som erstatning. Pågår det en sammensvergelse mot fotballen?
                  Har kun sett Kjensli i aksjon i kampene til fugla, er det sånn at han bare hater LSK eller er han like ræva når han dømmer andre lag?

                  EDIT: Burde kanskje heller sitert McGuffy der, men orker ikke endre på det.
                  Andas in och andas ut
                  Orkar jag så orkar du

                  Kommentar

                  • OlaG
                    Oversetterdrone
                    Myklebust Light
                    • May 2008
                    • 872

                    Opprinnelig skrevet av MortenA

                    Min favoritt er Tore Hansen. Han har sjelden en dårlig dag, og tillater gjerne at man trykker til i duellene. Eskås er muligens blandt de bedre, men har et par dårlige minner fra i fjor.
                    Jeg blanda sammen, var Tore Hansen jeg tenkte på.

                    Kommentar

                    • G-Man
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2011
                      • 3136

                      Opprinnelig skrevet av Marit
                      Har kun sett Kjensli i aksjon i kampene til fugla, er det sånn at han bare hater LSK eller er han like ræva når han dømmer andre lag?.
                      Han er gjennomgående elendig. Problemet er at han er veldig impulsiv, og blåser før han rekker å tenke seg om. Han er også kjent for å overkompensere etter at han har gjort en feil, og regnes også som den dommeren som er mest mottagelig for påvirkning fra tribunen.

                      Kommentar

                      • Trondeo
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2005
                        • 3062

                        Opprinnelig skrevet av bema0806
                        Vi får glede oss, om ti, kanskje femten år, så har kanskje VAR kommet til Norge og bakgårsligaen vår

                        Jeg mener å ha lest et sted at VAR muligens ville bli prøvd ut allerede i år i Eliteserien? Husker ikke helt hvor jeg fant dette.

                        Kommentar

                        • Fjeller'n
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Nov 2003
                          • 905

                          Kommer nok ikke i Eliteserien, dessverre:


                          "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                          Kommentar

                          • Oddis
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2006
                            • 2744

                            Dersom VAR skal innføres i Norge må det gjøres i en mindre skala enn hva vi ser i andre land. Leste et sted at det kostet ca 8 millioner kroner per klubb i Bundesliga i Tyskland f.eks. Dett har nok med å gjøre at det sitter mange dommere i VAR-rommet, samt at de har mange flere kameraer for å bedømme situasjonene fra.
                            Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

                            Kommentar

                            • MortenA
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2007
                              • 3306

                              Burde ha skrevet en post om min favoritts, Tore Hansen, svake kamp mot Odd. Han pleier å ha en dårlig kamp per sesong, og i år gikk det desverre utover oss. Annuleringen av Smarasons mål var suspekt, men det er umulig å si hva som var rett. Er redd han blir påvirket av et samlet Odd lag som protesterer uhemmet. Ellers er han en dommer som tillater mye tøffe dueller, men vi var ikke i nærheten av å ville krige med Odd.

                              Det som derimot var en gledelig overaskelse var Svein Oddvar Moen. Notorisk for å rote seg inn i problemer og fremstå arrogant i kroppsspråk. I gårsdagens kamp hadde han for en gangs skyld forstått at han ledet en derbykamp og la lista høyere. Objektivt sett burde vi hatt tre gule kort i første omgang, men for en gangs skyld valgte han å gi advarsler for ikke å ødelegge kampen. Noe smårusk underveis, men det vil det alltid være, og denne gang var det ingenting som var matchavgjørende. Han kunne kanskje ha oversett det andre kortet til Azemi da kampen i realitet var over, og det ikke var noen stygg takling, men jeg skal ikke protestere mot at en søplaspiller blir utvist mot oss. Det er ikke noe vi er vant til.
                              Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                              Kommentar

                              • Kroktåa
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2015
                                • 2852

                                Opprinnelig skrevet av MortenA
                                Burde ha skrevet en post om min favoritts, Tore Hansen, svake kamp mot Odd. Han pleier å ha en dårlig kamp per sesong, og i år gikk det desverre utover oss. Annuleringen av Smarasons mål var suspekt, men det er umulig å si hva som var rett. Er redd han blir påvirket av et samlet Odd lag som protesterer uhemmet. Ellers er han en dommer som tillater mye tøffe dueller, men vi var ikke i nærheten av å ville krige med Odd.

                                Det som derimot var en gledelig overaskelse var Svein Oddvar Moen. Notorisk for å rote seg inn i problemer og fremstå arrogant i kroppsspråk. I gårsdagens kamp hadde han for en gangs skyld forstått at han ledet en derbykamp og la lista høyere. Objektivt sett burde vi hatt tre gule kort i første omgang, men for en gangs skyld valgte han å gi advarsler for ikke å ødelegge kampen. Noe smårusk underveis, men det vil det alltid være, og denne gang var det ingenting som var matchavgjørende. Han kunne kanskje ha oversett det andre kortet til Azemi da kampen i realitet var over, og det ikke var noen stygg takling, men jeg skal ikke protestere mot at en søplaspiller blir utvist mot oss. Det er ikke noe vi er vant til.
                                Det var helt ok at Tore Hansen annulerte Smaras skåring. Han var oppe med en veldig aktiv arm, og den skal ha truffet helt innerst om den skulle ha vært godkjent. Det var imidlertid helt umulig å konstatere både av TV-bildene og fra dommerens synsvinkel. Da måtte han eventuelt stole på at linjemannen kunne være sikker på om det IKKE var hands. Det var han ikke, så da blei det hands. Sjøl satt jeg på samme side, men litt lenger unna. Jeg så han var oppe med armen, og tenkte umiddelbart "oioioi" - så annulleringen kom ikke overraksnede på meg.

                                På Imbesill Arena var det en feil å ikke gi Sally gult for den knallharde taklinga i starten av kampen. Han sjøl var faktisk forberedt på rødt da dommeren kalte ham bort til seg. På TV-bildene kan det faktisk se ut som at TLO er noen cm offside (med hodet) når DG fyrer av. Men det var hårfint (bokstavelig talt) og ingen stor tabbe. Å gi gut for etterslengere som den Azemi kom med, sjøl om den ikke var "karrieretruende", er helt ok. Også søpla-spillere må lære seg å tøyle frustrasjonen og ta et tap som menn.

                                Kommentar

                                • mrognan
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Aug 2008
                                  • 845

                                  Svein-Erik Edvartsen på Twitter melder om at det ikke engang var frispark mot Sheriff, og dermed ikke noe rødt kort. Han synes også at det er klart rødt kort til Vikingspilleren som takla Kippe.
                                  Verden står ikke til påske.
                                  Morten

                                  Kommentar

                                  • MortenA
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2007
                                    • 3306

                                    Opprinnelig skrevet av mrognan
                                    Svein-Erik Edvartsen på Twitter melder om at det ikke engang var frispark mot Sheriff, og dermed ikke noe rødt kort. Han synes også at det er klart rødt kort til Vikingspilleren som takla Kippe.
                                    Verden står ikke til påske.
                                    Min erfaring med Edvartsen er at han kan regelboka, men ikke spillet. At han sparker i retning Hafsås er for så vidt greit, men jeg stoler mer på egne øyne. Han har ikke akkurat opptredt med mye å være stolt av på Åråsen selv. Tenker hans støtte er vel så mye et spark mot NFF som en støtte til oss.
                                    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                    Kommentar

                                    • McGuffy
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2004
                                      • 5091

                                      Jeg har ofte følt at Hafsås har vært en av de bedre i Eliteserien, men etter prestasjonen i går så er det bare å skrote den vurderingen. Spesielt når han presterer å forsvare avgjørelsen i intervjuer etter kampen.

                                      Dommerstanden i Eliteserien er skremmende dårlig, samtidig som Bobby Madley roter rundt i 3. og 4. divisjon.

                                      Kommentar

                                      • OlaG
                                        Oversetterdrone
                                        Myklebust Light
                                        • May 2008
                                        • 872

                                        Opprinnelig skrevet av MortenA
                                        Min erfaring med Edvartsen er at han kan regelboka, men ikke spillet. At han sparker i retning Hafsås er for så vidt greit, men jeg stoler mer på egne øyne. Han har ikke akkurat opptredt med mye å være stolt av på Åråsen selv. Tenker hans støtte er vel så mye et spark mot NFF som en støtte til oss.
                                        Jeg har lest litt på dommerbloggen hans på NordicBet-sidene, og det er stort sett fortolkningen opp mot regelboka han snakker om. Jeg har en dommerkarriere (liberal bruk av "karriere") i breddefotballen fra 90-tallet, så jeg syns det er litt morsomt å nørde på det. Han er stort sett ganske spot on på analysene, men tidvis ganske krass når det gjelder karakteristikk, særlig av forbundet.
                                        Mye av kritikken han har kommet med mot forbund og dommerkomite/dommersjef er dog på linje med det Per Ivar Staberg kom med etter at han ga seg, og som også har vært båret på lederplass hos for eksempel VG (selv om det selvfølgelig er mye rart som har dukket opp i lederene der ).

                                        Uansett, han er generelt fan av Hafsås, noe han også poengterte i tweetene sine. Han bare mente at Hafsås dreit seg ut i går, og såvidt jeg kan vurdere er begrunnelsene ganske på linje med det "alle andre" mener.

                                        Jeg har ofte følt at Hafsås har vært en av de bedre i Eliteserien, men etter prestasjonen i går så er det bare å skrote den vurderingen. Spesielt når han presterer å forsvare avgjørelsen i intervjuer etter kampen.
                                        Han er generelt en god dommer, om ikke eksepsjonell på noen måte. Men ja, det er pussig at han ikke en gang åpner for at han kan ha bomma etter å ha sett ting på video. Standardmeldingen om "avgjørelse der og da", som alle dommerene spytter ut hver gang, klinger mye mer hult når man ikke kan supplere med en "etter å ha sett fra flere vinkler så bladibla...".

                                        Det er mulig å forstå at det kan se ut som Sheriff river ned Høiland hvis du ser det fra bak spillerne, husk at reprisene som vi alle har sett flere ganger er spillerne sett rett forfra - og der er det helt tydelig at Høiland* bare stuper frem med hodet rett inn i kroppen til Sheriff. Hvis Hafsås hadde sett den videoen og bare "faen, det der er jo ikke frispark en gang, sorry" så hadde han vel blitt tilgitt ganske fort igjen**. Jeg tror de fleste aksepterer at dommere ikke alltid får med seg alt, men det er mye vanskeligere å akseptere at de ikke dømmer/prøve å dømme etter regelverket.

                                        *) så klart: at det er er Høiland som er involvert burde få varsellampene til å lyse ildrødt
                                        **) taklinga på Kippe burde gitt rødt kort, men hadde det ikke vært for utvisningen av Sheriff tidligere hadde vel flere av oss glatta over med "jaja, det der er vel orange, men tidlig i kampen og Kippe spiller videre så ok"

                                        Kommentar

                                        • McGuffy
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2004
                                          • 5091

                                          Opprinnelig skrevet av OlaG
                                          Det er mulig å forstå at det kan se ut som Sheriff river ned Høiland hvis du ser det fra bak spillerne, husk at reprisene som vi alle har sett flere ganger er spillerne sett rett forfra - og der er det helt tydelig at Høiland* bare stuper frem med hodet rett inn i kroppen til Sheriff. Hvis Hafsås hadde sett den videoen og bare "faen, det der er jo ikke frispark en gang, sorry" så hadde han vel blitt tilgitt ganske fort igjen**. Jeg tror de fleste aksepterer at dommere ikke alltid får med seg alt, men det er mye vanskeligere å akseptere at de ikke dømmer/prøve å dømme etter regelverket.
                                          Jeg har også problemer å forstå at han ikke får bedre hjelp av assistentdommeren på vår halvdel. Salquist er i posisjon til å løpe opp Høiland, og kunne fort ha avverget hele situasjonen. Det må da noen se der og da? Det må da iallefall skape litt tvil som gjør at man holder rødkortet i lomma etter 12 minutter?

                                          Men, Hafsås sier bastant i intervjuene etter at Salquist aldri ville nådd igjen Høiland, og sitter dessverre på en form for subjektiv fasit.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎