Mål og målgivende i serien hittil i år

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3190

    Mål og målgivende i serien hittil i år

    Selv om det er igjen to kamper, kan det ha interesse å se på statistikken over hvilke spillere og lagdeler som skårer og legger den siste pasningen:

    Spiller: Kamper-Minutter-Mål-Assist (etter VG)

    Occean: 23 - 2070 - 12 - 3
    Sundgot: 24 - 1472 - 10 - 2
    Myklebust: 24 - 1708 - 7 - 5

    Riise: 22 - 1938 - 3 - 6

    Brenne: 21 - 1588 - 4 - 5
    Søgård: 24 - 1726 - 3 - 2
    Mouelhi: 18 - 1454 - 2 - 3

    Shane: 24 - 1946 - 1 - 3
    Steffi: 22 - 1959 - 1 - 1

    I tillegg har Kasey, Frode og Otto én assist hver, mens Pål Strand har 3 målgivende (på 281 minutters spill).

    Konklusjon: Spissene skårer klart mest, men også midtbanen (om ikke som Solbakken eller Koren), mens disse to lagdelene deler omtrent likt på de målgivende pasningene. Sundgot er den mest effektive spissen i forhold til spilletid (men spiller oftest midtspiss, til forskjell fra Occean), med 147 minutter per mål, Occean 173 og Myklebust 244 minutter (men med 5 assist, som en ving* skal ha flere av enn midtspisser). Riise er her ført i egen kategori, siden han har veksla mellom indreløper og ving.

    Dødballaget Lillestrøm, der stopperne sendes opp (som alle lag nå gjør) og skårer, er nå like mye av en myte som "fremmedlegionen" LSK. Vi skårer nok på dødball omtrent som snittet i Tippeligaen, men det er spissene som skårer også disse måla.

    gilbert

    *Jeg har sett meg lei på bruken av ordet "kant" for spillerne på høyre og venstre side i fremste rekke i 4-3-3-formasjon. Disse spillerne må kalles vinger; "han er best i kantrollen" må da være riktigst å si om de som trives best på sidene i midtbanen i 4-4-2 ?
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    #2
    Veldig spennende info, gilbert.
    Litt tilleggsinfo om straffer kunne belyst effektiviteten enda bedre. Det er jo ganske stor forskjell på å f.eks. skåre 10 mål med 5 straffer og 10 mål uten straffer.

    1. Hvor mange av måla er straffer?
    2. Hvor mange straffer har hver enkelt spiller skaffet oss?

    Den første infoen finner vi enkelt. Pkt. 2 er litt verre, men i inneværende sesong så bør det gå greit med såpass mange kloke forumhoder vi har.

    Jeg husker i hvert fall (endre: feilaktig) at det var Magnus som skaffa oss straffe hjemme mot Start.
    Last edited by RoyVaadal; 22.10.2007, 13:33. Begrunnelse: Bondern husker bedre.
    RoyVaadal.

    Kommentar

    • Bondern
      Seniormedlem
      Forumonanist
      • Mar 2004
      • 150

      #3
      Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
      Jeg husker i hvert fall at det var Magnus som skaffa oss straffe hjemme mot Start.
      Vi hadde ikke noen straffe hjemme mot Start?? Mykle fikk en fyr utvist, men det var utenfor 16. Eller husker jeg feil?

      Straffer i år som jeg husker er Godset hjemme, Tromsø borte (Sundgot skaffa) og Lyn borte, men jeg vet ikke hvem som skaffa mot godset og Lyn. Har vi hatt flere?
      My cat's breath smells like catfood.
      -R.Wiggum

      Kommentar

      • gilbert
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 3190

        #4
        I serien i år har vi satt to straffer, en satt av av Sundgot (som selv var blitt felt, kanskje litt billig straffe) mot TIL, og en satt av Kiko (Riise felt) mot Lyn.

        Mot Start fikk vi ingen straffe.

        Mot Godset hjemme ble Riise felt i det første minuttet, men Occean misser på straffa.

        (Eventuelle mistanker om at Sundgot har dratt fordel som "fast" straffeskytter kan dermed avvises. Han setter ei straffe som han selv har skaffa. Occean misser ei straffe Riise ligger bak. Kiko setter ei straffe, igjen fra Riise, men misser ei ny straffe mot samme Lyn i cupens kvartfinale kort tid etter.)

        gilbert

        PS: Jeg følger VG slavisk her, og gir dermed ikke Karim målet på frisparket som toucha luggen på en Aalesund-spiller, selv om jeg synes det kanskje var hans mål. Heller ikke får Brenne godskrevet det feilaktig annulerte målet sitt borte mot TIL. DS
        Last edited by gilbert; 22.10.2007, 14:12. Begrunnelse: Oppdatert etter "research" om straffene mot Godset og TIL.

        Kommentar

        • RoyVaadal
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2004
          • 4055

          #5
          Opprinnelig skrevet av gilbert
          I serien i år har vi satt to straffer, en satt av av Sundgot (som selv var blitt felt, kanskje litt billig straffe) mot TIL, og en satt av Kiko (Riise felt) mot Lyn. Mot Godset hjemme ble Riise felt i det første minuttet, men Occean misser på straffa.
          ...
          Occean misser ei straffe Riise ligger bak. Kiko setter ei straffe, igjen fra Riise, men misser ei ny straffe mot samme Lyn i cupens kvartfinale kort tid etter.)
          Jeg syns vel det å skaffe en straffe bør telle like mye som målgivende, minst. Riise får spesielt dårlig utteling på at straffesituasjoner ikke tas med.

          Kiko og spesielt Occean kommer faktisk dårligere ut når vi tar med straffesituasjoner. Misbruk av en på ett forsøk, og en på to forsøk er langt under det man må forvente.

          At Sundgot blir felt på den straffa han skårer på betyr faktisk at den totale verdien blir større enn et vanlig mål. Ut fra denne måte å tenke på.
          RoyVaadal.

          Kommentar

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎