november 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    Troppen til cupfinalen (lsk.no)



    Troppen til cupfinalen

    Fredag ettermiddag tok Tom Nordlie og Svein Cato Bakkemo ut troppen til cupfinalen som spilles på søndag.

    Av: Ole Kristian Bakkene


    Med en tilnærmet skadefri stall hadde Tom Nordlie og Svein Cato Bakkemo en vanskelig jobb for å ta ut troppen til cupfinalen. Kun Eirik Bertheussen og Markus Kiesenebner er utilgjengelige for spill.
    - Markus og Eirikg er skadet. Viktor (Bjarki Arnarsson og Lasse Bergan Foss) ble ikke tatt, sier Tom Nordlie til LSK-TV etter fredagens trening.
    - Jeg har nå flere friske folk å ta av enn jeg har hatt i hele høst. Det er merkelig hvor raskt friske de blir når vi nærmer oss cupfinalen, spøker Nordlie.
    Bjørn Helge Riise har slitt litt med en skade i det siste og er noe usikker foran søndagens oppgjør. Likevel fortalte han på sitt energiske vis før intervjuet med Nordlie at han er klar for spill, og at energinivået aldri har vært bedre.
    - Han har ikke fått trent ordentlig hele uka, og det er trenerne som tar ut laget. Han har en betennelse i lysken, og han må føle seg bra på søndag. Det er såpass mange andre som er i god form at vi har andre muligheter også, sier Nordlie.

    Troppen ble slik:

    Keepere
    Otto Fredrikson
    Lars Ivar Moldskred

    Forsvar
    Shane Stefanutto
    Anders Rambekk
    Dan Anton Johansen
    Pål Steffen Andresen
    Frode Kippe
    Marius Johnsen

    Midtbane
    Khaled Mouelhi
    Pål Strand
    Espen Søgård
    Simen Brenne
    Karim Essediri

    Angrep
    Magnus Myklebust
    Olivier Occean
    Arild Sundgot
    Bjørn Helge Riise
    Tore Andreas Gundersen

    Kommentar

    • sparwasser
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 3185

      Fra Aftenposten:



      KLAR FOR REVANSJE: Pål Steffen Andresen. ( Foto: Kasper Wikestad, Digitalsport )
      Sugen på revansje

      Da Lillestrøm tapte cupfinalen i 2005 for Molde satt en deppa Pål Steffen Andresen i garderoben etter kampen og tok på seg mye av skylda. Nå er han klar for å revansjere seg

      Av: André Almløv
      Publisert: 10.11.2007 kl. 20:24
      Endret: 10.11.2007 kl. 20:26

      Søndag er Lillestrøm klar for sin andre cupfinale på tre år. Denne gang er det FK Haugesund som er motstander. I 2005 ble Molde for tøffe. Og det var særlig det viktige 3-2 målet i ekstraomgangene Pål Steffen Andresen tok på seg skylda for.

      - Den kampen er glemt nå. Det er historie. Hele laget er sugne på å revansjere seg, sier midtstopper Andresen.

      Lenge siden sist
      Lillestrøm er det laget med lengst fartstid i landets øverste divisjon, men laget har vært nede i en bølgedal siden seriegullet i 1989. Cupen er ikke vunnet siden 1985. Da var Andresen tre år gammel.
      - Nå er det på tide å vinne noe igjen. Det er alt for lenge siden sist, sier Andresen, som fortsatt er eneste ekte Lillestrøm-gutt på A-laget. Espen Søgård er også lokal, men kommer fra Fetsund, like utenfor byen.

      Ingen undervurdering
      Sesongen endte ikke helt som forventet for Lillestrøm. Avslutningen med uavgjort mot Sandefjord var ikke optimal.
      - Vi avsluttet ikke sånn vi hadde ønsket. Men nå har vi hatt en bra treningsuke og alle ser pigge ut, sier Andresen, som påpeker at det ikke vil bli snakk om undervurdering av FK Haugesund fra Adeccoligaen.
      - Det blir det absolutt ikke. De har gjort seg fortjent til å komme til finalen, og det blir garantert en tøff kamp.

      Raske og sterke
      Og LSK-stopperen har en viss anelse om hva som møter ham når cupfinalen sparkes i gang.
      -FK Haugesund har to raske kantspillere og en stor og sterk targetman som vi absolutt må passe på, sier Andresen, med henvisning til Sten Ove Eike, Stian Dagfinn Johnsen og Cameron Weaver.

      Håper på Kippe
      Samtidig håper Andresen at makker Frode Kippe blir klar til finalen. Kippe har trent alternativt hele uka, men Andresen er ikke redd det skal ødelegge samspillet dem i mellom.
      - Vi kjenner hverandre så godt at det går bra uansett. Vi får bare håpe Frode blir frisk og rask.

      Har lært
      Andresen er ikke redd LSK-spillerne skal bli så revansjesugne at de får overtenning i cupfinalen.
      - Vi lærte en del av tapet i 2005. Samtidig er Tom (Nordlie) flink til å sørge for at vi har det rette spenningsnivået, sier han. Lagkamerat Espen Søgård er enig.
      - Gruppa har en fin ballanse og virker veldig motiverte til å gjøre en fin prestasjon, avslutter han.

      Kommentar

      • sparwasser
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2005
        • 3185

        Fra VG:
        LILLESTRØM (VG Nett) - Rune Skarsfjord har D-oppgaven min på pulten sin. Vi har ingen hemmeligheter for hverandre.


        - Vi har ingen hemmeligheter for hverandre

        Nordlie møter mannen han ville ha som assistent

        LILLESTRØM (VG Nett)- Rune Skarsfjord har D-oppgaven min på pulten sin. Vi har ingen hemmeligheter for hverandre.
        GAMLE KJENTE: Terje Skarsfjord (t.v.) og Tom Nordlie har meget god kjennskap til hverandres spillesystemer. Foto: Fredrik Solstad og Trond Solberg Foto:




        Det sier Tom Nordlie før møtet med mannen han selv ønsket om assistent på Åråsen.

        - Vi hadde en liten videosekvens tirsdag. Vi vet hvordan Haugesund angriper og hvordan de forsvarer seg. De kan kommer i tre forskjellige varianter, men ingen av dem vil overraske meg.

        Like lite som han kan overraske Rune Skarsfjord, mener Nordlie selv.

        - Holdt kontakten med jevne mellomrom

        - Han har D-oppgaven min på pulten sin. Vi har ikke noen hemmeligheter for hverandre, smiler Nordlie.

        De to møttes i Trondheim for noen år siden. Der fant de ut at de hadde mye til felles.

        - Vi pratet en del fotball. Siden har vi holdt kontakten med jevne mellomrom, sier Skarsfjord til VG Nett.

        Skyhøye favoritter

        Lillestrøm er skyhøye favoritter foran finalemøtet med 1.divisjonslaget Haugesund.

        Les også:FKH-keeper kopierer Weissflog

        Den profilerte LSK-treneren skjønner imidlertid ikke hvorfor det skal være så farlig.

        - Arne Scheie sier at du skal ha en mann på hver stolpe ved corner. Det er visstnok farlig å lede 2-0, og det er farlig å spille på bortebane.

        «Samtidige bevegelser»

        - Når du gjentar ting mange nok ganger, så blir det sant. Hvorfor skal det være farlig å være, favoritt, spør Nordlie - som på trening denne uken har messet om «samtidige bevegelser».

        - Inngangen til denne kampen handler kanskje om mer enn det?

        ENGASJERT: Tom Nordlie. Foto: Scanpix
        - Det er jeg ikke så sikker på.

        - Er det så enkelt?

        - Hvorfor ikke? Vi skal spille mot haugesund i 90 minutter. Vi er favoritter. Som regel vinner favorittene på Bjerke også, men det hender at de feiler. Men jeg aksepterer ikke å lage det til et problem, sier Nordlie til VG Nett.

        Vekkelsesmøte

        Tidligere denne uken holdt han et halvannen time langt «vekkelsesmøte» for et knippe journalister inne på Åråsen.

        Les også:Sundgot vurderer å avslutte i LSK

        En fotograf spurte Tom Nordlie om det ikke ville være «jævlig dårlig om ikke Lillestrøm vant cupfinalen».

        - På forhånd, ja. Men det kommer an på omstendighetene, på måten du taper eller vinner på.

        - Gir f... i hvem vi spiller mot

        - Hvis vi skaper 20 sjanser, og de vinner på et straffespark. Er jeg en dårligere eller bedre trener da? spør LSK-treneren.

        Og legger til:

        - Jeg gir f... i hvem jeg spiller mot i cupfinalen. Det handler om å få det beste ut av mitt lag, på det som er en festdag.

        Rundt klokken 14.55 vet vi om det blir fest i vest - eller på Romerike.


        (VG NETT 10.11.07 kl. 21:21, sist oppdatert 10.11.07 kl. 21:21)

        Kommentar

        • morten
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 2156

          rb

          HEIAGJENGEN KLAR: PÅ Steffen Andresens bestefedre Sigurd Anderser og Trygve Andresen har begge spilt fotball på a-laget til Lillestrøm. FOTO: GEIR EGIL SKOG
          – I dag går vi for seier, Pål Steffen

          LSKs midtstopper har hurtigheten i genene
          I 1945 spilte Sigurd Andersen (88) og Trygve Andresen (87) sammen for LSK – 62 år senere er det barnebarnet Pål Steffen Andresen som fører familietradisjonen med raske fotballspillere videre.
          Av LILLESTRØM
          Publisert 11.11.2007 - 06:30 Oppdatert 11.11.2007 - 07:55
          Tips en venn om denne saken
          Skriv ut denne siden


          Se større bilde
          HEIAGJENGEN ER KLAR: Pål Steffen Andresens bestefedre Sigurd Andersen (foran) og Trygve Andresen (t.v.) har begge spilt fotball på a-laget til Lillestrøm. FOTO: GEIR EGIL SKOG
          Se større bilde
          DE VAR GODE: – Krigen ødela mye for fotballen til disse kara, sier Pål Steffen Andresens mormor Anni om Sigurd og Trygves karrierer.

          – Du skal ikke se bort ifra at han har hurtigheten fra oss, for både Sigurd og jeg var raske, forteller Trygve Andresen.
          Han er farfaren til Pål Steffen og spilte i løperrekka for LSK det første året etter andre verdenskrig, morfar Sigurd var forsvarsspiller.
          Det er kun tre måneders forskjell på gamlakara i Andresen/Andersen-slekta, men de kom aldri til noen cupfinale med LSK, slik barnebarnet nå har greid for andre gang i sin karriere.
          – Krigen ødela mye for disse gutta, for de var gode, sier Sigurds kone Anni. RB-sporten møter to fotballgenerasjoner i ekteparets hjem i Parkalléen på Volla i Lillestrøm, rett ved barndomshjemmet der Pål Steffen har vokst opp. Farfar Trygve har også tatt turen fra høyblokkene i Ole Bulls gate nærmere Åråsen, der han bor med kona Åse.
          – Det blir fort litt fotballprat når alle kommer sammen, nesten for mye, innrømmer Pål Steffen.
          Oss mot resten

          Da Romerikes Blad er på besøk før finaledagen, går praten på hvorfor LSK er blitt en hakkekylling for resten av Fotball-Norge. Anni har fått med seg lokalavisas artikkel om at kun Rosenborg av de andre klubbene håper at Lillestrøm vinner cupfinalen.
          – Slik har det alltid vært, skyter Trygve inn.
          – Det er oss mot resten av landet.
          Pål Steffens besteforeldre håper inderlig på seier fra tv-stolen søndag, men for Trygve blir det for hard påkjenning for hjertet å la kampen være på.
          – Jeg ser på andre kanaler og streifer så vidt innom for å få med meg resultatet underveis, og så er det rett tilbake til andre kanaler igjen. Hjertet tåler dessverre ikke lenger at jeg ser på kamper hvor Pål Steffen er med. Og slik blir det under finalen også.
          Hos Anni og Sigurd på Volla kommer nok fjernsynet til å stå på. Sigurd sitter i rullestol og var ikke på Ullevaal for to år siden mot Molde. Men Anni var der, og henter fram LSK-skjerfet fra 2005 som bevis.
          100% LSK

          Mens besteforeldrene følger finaleutviklingen fra stuene i Lillestrøm, har Pål Steffen ordnet Ullevaal-billetter til foreldrene Lena og Tom samt LSK-frelste kusiner og tanter.
          – Søstra mi, Nina, er ikke interessert i fotball i det hele tatt og skal jobbe i stedet. Egentlig er det litt deilig at det i hvert fall er én i familien som ikke er fotballgal, for da kan jeg snakke med henne om andre ting.
          Mormor Anni forteller at Pål Steffen ofte åpner familieselskap med å si at det ikke må bli så mye fotballprat, men at de andre i slekta ikke greier å dy seg.
          Pål Steffen har nemlig heller aldri vært en fotballspiller som er nødt til å få med seg alt av kamper på tv. Og før han slo skikkelig gjennom, tenkte han faktisk på om han skulle gå tilbake til snekkerjobben ved Volla Bygg.
          Det var liksom litt tryggere med hammer og spik...
          Kanari-Fansen kan være glad for at han er blitt i fotballen. Espen Søgård er riktignok fra Fet og regnes som ett av klubbens få lokale alibier, men det er kun Pål Steffen av spillerne som løper ut på Ullevaal-matta i dag som er 100 prosent Lillestrøm tvers igjennom.
          Var spiss

          Midtstopperens besteforeldre tror selvfølgelig på seier mot Haugesund, og de tror det blir ille å være LSK-tilhenger om det skulle gå galt igjen.
          Men enda sikrere på seier ville farfar Trygve vært om barnebarnet fremdeles hadde spilt spiss – som han selv gjorde i glansdagene.
          – Ja, da ville vi garantert ha vunnet, sier han.
          Trygve minnes nemlig Pål Steffens guttedager da han kjørte rundt på Romerike for å se barnebarnet spille i angrep. Det ble mange mål og stolte øyeblikk for bestefar. Men familiens "grand old men" er sterke i troen likevel, selv om familiens stolthet nå spiller i forsvar.
          – Jeg gruer meg til å lese avisa om LSK skulle tape, sier Trygve – og banker i bordet.

          Badekar
          http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

          Kommentar

          • holmiz
            The kjøkken-kanariz
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2006
            • 6064

            Jeg bringer årets beste nyhet for alle kanari-fans:
            GULLGUTTA: LSK-spillerne feirer gullet. FOTO: ESPEN BOLSTAD
            Cupmesterne!

            ULLEVAAL:
            Her er gjengen som hentet gullet hjem til Lillestrøm.

            Cupmesterne!

            ULLEVAAL:
            Her er gjengen som hentet gullet hjem til Lillestrøm.
            Av Espen Bolstad
            Publisert 11.11.2007 - 15:32 Oppdatert 11.11.2007 - 15:34
            Tips en venn om denne saken
            Skriv ut denne siden



            BILDESERIE

            Bildene fra finalen - oppdateres

            Se bildene!




            - Dette var fantastisk. Vi hadde mange sjanser og måtte bare fortsette og da kom målene, sier en glad Olivier Occean til TV2 etter kampen.
            Tom Nordlie oppsummerte det slik:
            - Det er godt for oss, det er godt for byen. Dette var deilig, sier han til TV2.
            rb.no kommer tilbake med mer!
            Slik spiltes 2. omgangen:
            47 min: Haugesundsjanse. Rodolfo Rodriguez i duell med Anders Rambekk. Fredrikson får kontroll på ballen etter at ballen detter ut i feltet.
            57 min: MÅL: Olivier Occean runder en Haugesund-forsvarer og gjør ingen feil alene med Per Morten Kristiansen. 1-0 til LSK.
            Flere sjanser for LSK i minuttene etter scoringen.
            65 min: Innlegg fra Petter Larsen. Stian Johnsen fyrer av på volley, men Otto Fredrikson har full kontroll på ballen som hadde gått ut over dødlinja.
            67 min: Occean vinner nok en duell med mann i ryggen. Bjørn Helge Riise får ballen, men skyter over med utsiden av foten.
            68 min: Shane Stefanutto inn - Marius Johnsen ut.
            69 min: Erik Horneland får ballen på hodet etter et firspark, men Otto Fredrikson er sikker som banken.
            78 min: Kjempesjanse til Haugesund. Elias Storm får ballen på bakerste stolpe. Han feier ballen over. Gedigen sjanse.
            79 min: Shane Stefanutto får gult kort etter protester.
            Haugesund presser LSK nå.
            82 min: Bjørn Helge Riise burde kanskje hatt straffe etter at Bjørn Helge Riise blir felt på vei til et skudd på 5-meteren.
            89 min: Olivier Occean scorer. Er sterkest i duellen etter innlegg fra Arild Sundgot.
            Cupen skal hjem til Lillestrøm synges det på tribunene nå. Høyt.
            90 min: Simen Brenne fyrer av en kanon fra 20 meter, men utenfor

            Hilsen Anders

            Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
            Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

            Kommentar

            • Leif A
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2003
              • 3962

              Når et storlag har ventet 18 år på å vinne, betyr det lite hvordan seieren kommer. Men denne gangen har en dobbelt Occean også en dobbelt betydning.

              ESTEN O. SÆTHER
              eos@dagbladet.no
              KOMMENTAR
              Søndag 11.11.2007, 16:58, oppdatert 17:17
              Anbefal

              NOEN DAGER før cupfinalen moret LSKs reservekeeper Lars Ivar Moldskred seg selv og andre ved å karakterisere Kanarifuglenes finalelag spiller for spiller på klubbens egen nettside. I den gjennomgangen fikk canadiske Olivier Occean en kameratslig hilsen med følgende avslutning:

              - Stille og rolig gutt som er smartere enn han gir uttrykk for.

              Jeg tror nok Moldskred mente utsagnet litt annerledes enn det ble på trykk, men innholdet er uansett til å forstå. I hvert fall hvis vi tar med hvordan Occean avgjorde cupfinalen med sine to flotte scoringer mot FK Haugesund.

              Det bør Tom Nordlie og Jan Åge Fjørtoft gjøre for å sikre seg flere slike minnerike LSK-dager.


              DET VAR ikke tilfeldighetene som avgjorde på Ullevaal; derimot klasseforskjellen mellom tradisjonell LSK-fotball på sitt absolutt beste og et herlig kjempende 1.divisjons-lag.

              Denne forskjellen er grunnen til at Lillestrøm Sportsklubb er blitt selve klassikeren i norsk toppfotball med mer enn tre tiår sammenhengende i eliten. Prestasjonen er stort sett skapt med egne hender, føtter og hoder rundt det innerste klubbmiljøet på Åråsen, og det gjør resultatene selvsagt enda mer imponerende.

              Fortsatt er LSK to mest sentrale ledere veteraner fra laget som spilte den lille stasjonsbyen opp i Norgestoppen. Sånn er trener Nordlie og sportssjef Fjørtoft bare som lærlinger å regne, og de fikk seg noen lærestykker i dagene før finalen da sjefene Per Berg og Frank Grønlund sa fra at nå hadde det vært nok bråk og sipping fra Lillestrøm Sportsklubb for i år.


              SANNSYNLIGVIS var leksen lært allerede der og da, men Olivier Occean gjorde svaret enda klarere:

              • • LSK er på sitt beste når laget er seg selv.

              Det er ingen ærerik historie for å klage på alle andre fra Åråsen. Det er tvert i mot alle andre som skal klage på LSK etter at laget har vært ute på banen og vunnet sine kamper med de midlene som er lov innenfor sportens regelverk.

              Det var akkurat der canadiske Occean var.


              JO DA ; det vippet mot frispark i duellen med Haugesund-stopper Horneland rett før 1-0, men ikke mer enn at det går an å si at det var stopperen som ble litt for ivrig og mistet balansen etter et lite dytt..

              Og 2-0-målet lignet bare måten de gamle LSK-kjempene med unntak av ikonet Tom Lund helst spilte fotballen sin på. Folket fra Åråsen har alltid elsket de spillerne som tør å stikke hodet sitt fram på banen, og ta i mot alle smeller som måtte komme.

              De som nøyer seg med å stikke fram hodet utenfor banen, er ikke fulgt så imponerende.


              DET GJORDE selvsagt også lederne bak den første gullalderen titt og ofte, men ikke for å boikotte landslaget i sinne over en karantenedom fra Fotballforbundet eller for å skjelle ut dommere og andre klubbers ledere. Den gamle leder-garden var mest opptatt av å framheve egne ferdigheter, og i sivilisert form er det et langt bedre utgangspunkt for å vinne igjen.

              For LSK har opplagte ferdigheter. Spesielt hos Tom Nordlie som de siste årene egentlig har representert mindretallet blant norske topptrenere ved å holde en klar, offensiv spillestil mens for mange fulgte etter TV-avtalens og investorenes tilfeldige kjøp..


              FORELØPIG har ikke tryggheten ved et slikt stilvalg gitt jevne nok resultater hos LSK. Årsaken kan være at det offensive spillermaterialet ennå ikke helt er tilpasset Nordlie smak, men mest skyldes det all dumskapen på og rundt banen. Tilsynelatende har det unødvendige maset fra de sportslige lederne smittet spillerne og gitt en serie billige kort.

              Det er der det hjelper å være smartere enn man gir inntrykk av.

              Med passe avstand til sidelinja og Red Bull boksene er både Tom Nordlie og Jan Åge Fjørtoft det. Sånn er det ikke kapasiteten det står på hos de som skal bruke dette fortjente cupmesterskapet til å løfte klubben enda et hakk. Den raske befolkningsutvikingen på Romerike, entusiasmen i supporterarbeidet, den nye kapitalen og den spesielle fotballkunnskapen i den aller øverste klubbledelsen gir en sjelden mulighet til å lykkes.

              Og nå har Olivier Occean vist hvordan det skal gjøres på ekte LSK-vis.

              Når et storlag har ventet 18 år på å vinne, betyr det lite hvordan seieren kommer. Men denne gangen har en dobbelt Occean også en dobbelt betydning.


              Egen kommentar: Nå står definitivt ikke verden til påske...
              Knurr...

              Kommentar

              • Leif A
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2003
                • 3962

                - Vi hadde en mann med kikkertsikte og hagle bak der..


                STOR DAG: Olivier Occean var forskjellen mellom de to lagene i cupfinalen.
                Foto: EIRIK HELLAND URKE/Dagbladet


                GULLGUTT: Olivier Occean herjet med motstanderne i dagens cupfinale. Med to mål, ble han dagens store spiller.
                Foto: EIRIK HELLAND URKE/Dagbladet
                annonse

                annonse


                Så vanskelig er det å stoppe Occean.
                LES OGSÅ:
                LARS MOLTEBERG GLOMNES OG SIGVE KVAMME
                Søndag 11.11.2007, 16:21
                oppdatert 17:19
                ULLEVAAL(Dagbladet.no): Olivier Occean var kampens store spiller, og til tider i en klase for seg mot Haugesund. Motstanderne klarte aldri å kontrollere den storvokste kanadieren.

                Etter å ha sett spissen senke laget sitt med to flotte mål, visste ikke motstanderne hva de skulle gjort for å stoppe ham.

                - Vi hadde en mann med kikkertsikte og hagle bak der, men så sjekka vi NFFs reglement, spøkte FKHs trener Rune Skarsfjord etter kampen.

                Han kunne ikke annet enn å rose spilleren som knuste drømmen om en usannsynlig cuptriumf.
                - Vi har gode og sterke midtstoppere, men de preller bare av. han var rett og slett dritgod, oppsummerte treneren.
                Også Tom Nordlie hyllet den sterke spissen. Han beklaget at han ikke har fått brukt angriperen oftere i favorittrollen.
                - Occean var veldig glad for å spille midtspiss, etter å ha spilt ving i 10 kamper på rad, sier Nordlie til Dagbladet.
                LSK-sjefen er takknemlig for måten Occean har taklet utfordringene på denne sesongen.
                - Han har vært ultralojal. Vi kunne bytta formasjon, men jeg er ansatt i Lillestrøm for å bygge en spillestil.
                Så får heller noen spillere gå på akkord med rollen sin, sier Nordlie. Han tror innkjøringen denne sesongen har gjort at noen spillere ikke har fått vist seg fra sin beste side.
                - Noe av problemet vårt har vært at vi har spilt med 3-4 mann på plasser hvor de ikke har spisskompetanse
                I dag var det ingen tvil om at Nordlie fikk det beste ut av spissen sin, eller at Occean fikk mulighet til å bruke sin spisskompetanse.
                - I dag var Ollie en klasse bedre enn de fleste andre ute på banen, sier sjefen.




                http://www.dagbladet.no/sport/2007/11/11/517875.html
                Knurr...

                Kommentar

                • Leif A
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2003
                  • 3962

                  «Nå er jeg sliten, glad, tom og litt letta»

                  Utladet Nordlie etter sin første pokal

                  ULLEVAAL (VG Nett) Endelig kunne Tom Nordlie juble for en tittel. Etterpå følte han alt på en gang.
                  [FONT=Arial] Av JAMEL RAKE

                  [/FONT]
                  [FONT=Arial,Helvetica]JUBELDANS: Tom Nordlie danser foran Lillestrøm-supporterne. Foto: Scanpix
                  [/FONT] [FONT=sans-serif] VG Nett følger:

                  Lillestrøm / RSS

                  NM 2007 / RSS

                  [/FONT]

                  -- Resultater fra 42 ligaer! -- Argentina Belgia Brasil Bulgaria Champions League Danmark Dansk 1. div Engelsk PL Engelsk 1. div Engelsk 2. div Engelsk 3. div Engelsk Conference Finland Frankrike Hellas Island Israel Italia Serie A Italia Serie B Kroatia Nederland Norsk eliteserie Norsk 1. div Polen Portugal Romania Russland Serbia Slovakia Slovenia Skottland Spania Spansk 2.div. Sveits Sverige Tsjekkia Tyrkia Tyskland Tysk 2.div. Ungarn USA Østerrike
                  [FONT=sans-serif] Mobilvarsling

                  Scoringsvarsel på din mobil!

                  Klikk her - scoringsvarsel for 448 lag!
                  [/FONT]



                  - Nå er jeg sliten, glad, tom og litt letta, oppsummerte han på pressekonferansen.

                  Han fikk se laget sitt innfri det enorme forventingspresset som lå på Lillestrøm før cupfinalemøtet med Haugesund.

                  Selv om det tok litt tid.

                  - Jeg synes vi begynner kampen bra, og får trøkk og dødballer - uten at det blir de helt store sjansene. Så gir vi fra oss initiativet, og bruker ikke ballen godt nok, sier Nordlie.

                  - Ultralojal

                  Men så tok Olivier Occean saken i egne hender, og sørget nesten på egenhånd for å hente cupgullet hjem til Åråsen.

                  Nordlie takker LSK-spissen for hans lojalitet. Kanadieren har stort sett måttet ta til takke med en plass på vingen - med Arild Sundgot i midten.

                  - Ollie var veldig glad for å spille midtspiss. Han har vært ultralojal. Vi kunne ha byttet system, men jeg er ansatt i LSK for å forandre en spillestil. Da må noen spillere gå på akkord med rollen sin, sier LSK-treneren.

                  - Hold kjeft!

                  Han satt ved siden av trenerkompisen Rune Skarsfjord under presseseansen inne på Ullevaal Stadion.

                  Under selve kampen var det imidlertid ikke alltid like gemyttelig dem to i mellom. Etter en skade på en Haugesund-spiller, havnet de to i et aldri så lite munnhuggeri.

                  - Hold kjeft! ropte Skarsfjord mot LSK-benken.

                  Skværet opp

                  Det var likevel ikke verre enn at de tok hverandre i hendene like etterpå.

                  Eller som Skarsfjord selv beskrev det hele etter kampen - med et stort glis:

                  - Lillestrøm er et meget godt lag med en meget god trener - selv om han er litt sur på linja.

                  - Ja, for du var vel i godt humør? parerte Nordlie.

                  Han fortalte at Magnus Myklebust slet med magen etter gårsdagens middag. LSK-treneren tror det blir flere løse mager i morgen...

                  - Det blir vel mer kollektivt da, smiler han.


                  (VG NETT 11.11.07 kl. 17:04, sist oppdatert 11.11.07 kl. 17:07)

                  ULLEVAAL (VG Nett) (FKH-LSK 0-2) Endelig kunne Tom Nordlie juble for en tittel. Etterpå følte han alt på en gang.
                  Knurr...

                  Kommentar

                  • Henrik
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2006
                    • 2110


                    UTSATT FOR HÆRVERK: Nei, ikke personen Tom Lund, men statuen av LSK-legenden utenfor Åråsen. ( Foto: Digitalsport )
                    Hærverk på "Tom Lund"

                    Relaterte klubber
                    Lillestrøm
                    Stiftet: 02.04.1917
                    Hjemmebane: Åråsen
                    Tilskuerrekord: 13595
                    Neste kamp: 11.11.2007 Haugesund-Lillestrøm
                    Mer om Lillestrøm

                    Relaterte ligaer


                    Tom Lund-statuen uten for Åråsen har nok en gang blitt utsatt for hærverk.



                    Av: Håvard Karlsen
                    Publisert: 11.11.2007 kl. 11:52
                    Endret: 11.11.2007 kl. 11:53
                    Ifølge www.rb.no hadde pøbler i natt farget Tommy grønn, hvit og rød.
                    Politiet på Romerike fikk meldigen klokken 00.30 i natt, og har nå opprettet sak. Et vitne har sett en Peugeot 205 på stedet.
                    – Men om denne har noe med episoden å gjøre vet vi ikke. Vi tar gjerne imot opplysninger fra publikum i denne saken, sier operasjonsleder Bjørn Jahr i Romerike politidistrikt.
                    Det er bare en måned siden forrige gang statuen ble utsatt for hærverk. Den gang ble den skamfert av hvitmaling.
                    LSK-supporter Per-Otto Sørlie mener "Tom Lund" nå må flyttes.
                    - Statuen står fint her, men får dessverre ikke stå i fred. Jeg mener derfor den bør flyttes innenfor stadiongjerdene, der ingen får rørt den, sier 76-åringen til rb.no.

                    Kommentar

                    • gutt94
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2007
                      • 3271


                      Cupmester 2007!!!
                      Olivier Occean ble cupfinalens store mann med to scoringer. Fantastisk!!!
                      LSK har dominert totalt på Ullevaal, men FK Haugesund kom mer med mot pause. Likevel i begynnelsen av andre omgang sendte Olivier Occean ballen i lengste hjørnet til 1-0. Hele Ullevaal eksploderte...

                      LSK har gjort to bytter. Magnus Myklebust ble byttet ut for Arild Sundgot, og Marius Johnsen har blitt byttet ut for Shane Stefanutto.

                      Rett før slutt satt Occean inn sin andre scoring, og punkterte dermed kampen. Totalt.

                      LSK ER CUPMESTER 2007 - BØTTA ER HJEMME! FANTASTISK!




                      LSKs startellever: Otto Fredrikson - Anders Rambekk, Pål Steffen Andresen, Frode Kippe, Marius Johnsen - Espen Søgård, Khaled Mouelhi, Simen Brenne - Bjørn Helge Riise, Olivier Occean, Magnus Myklebust.

                      Benken: Lars Ivar Moldskred, Shane Stefanutto, Dan Anton Johansen, Pål Strand, Tore Andreas Gundersen, Arild Sundgot, Karim Essediri.
                      KnutHSolberg

                      Kommentar

                      • Speeder
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Apr 2006
                        • 951

                        VG's film fra feiringa utenfor teltet:
                        Tore Galgerud

                        Kommentar

                        • Speeder
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Apr 2006
                          • 951

                          Dagbladets bildeserie fra Ullevåll med lyd:
                          Tore Galgerud

                          Kommentar

                          • Hexaphim
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2006
                            • 2748

                            NFF: - Gir oss selv bot

                            RØDT LYS: Kanarifansen tåkela Ullevaal med sine nødbluss etter cupseieren mot Haugesund. Foto: Paul Weaver ( TV 2 Interaktiv )


                            NFF: - Gir oss selv bot

                            Norges fotballforbund (NFF) reagerer sterkt på at Lillestrøm-fansen tente nødbluss på Ullevaal Stadion, men tar skylden selv.


                            Av Mikael Harstad Groven




                            ULLEVAAL STADION (Nettavisen): HAUGESUND - LILLESTRØM 0-2:
                            Etter at søndagens cupfinalen ble blåst av, jublet LSK-fansen hemningsløst over at kongepokalen var sikret. Noen av supporterne dro imidlertid feiringen litt i overkant langt, og tente nødbluss på tribunene.
                            Slikt vil ikke NFF ha noe av.
                            - Nei, slikt skal ikke skje. Det er et sikkerhetsproblem. Tenk om en fakkel detter ned i hetta til noen på tribunen, sier informasjonssjef i NFF, Roger Solheim, til Nettavisen.
                            - Har forbundet et sikkerhetshull her på Ullevaal?
                            - Det er klart at hvis det er snakk om store fakler, så skal det fanges opp. Men i dag er det kaldt og det er mange med tjukke jakker her. Vi kan ikke kle folk nakne heller.
                            Og han fortsetter:
                            - Men jeg vil gjerne be supportere om å slutte med bruken av disse blussene. Vi vil ikke være en festbrems, men de er faktisk farlige.
                            - Vil denne episoden få konsekvenser for LSK, selv om dere sitter med ansvaret?
                            - Nei, det tror jeg ikke. Vi får heller gi oss selv en bot, ler Solheim.

                            "Debating creationists on the topic of evolution is rather like trying to play chess with a pigeon; it knocks the pieces over, craps on the board, and flies back to its flock to claim victory." - S. D. Weitzenhoffer.

                            Kommentar

                            • sparwasser
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jun 2005
                              • 3185

                              Fra RB:


                              LYST PÅ MER: Per Berg (t.h.) tok et godt tak rundt Olivier Occean og canadierens kjæreste Gunn Hildur Davidsdottir på cupfinalebanketten. LSK mot Haugesund Foto: Geir Egil Skog, Romerikes Blad..

                              – Vi kan bruke 20 mill på nye spillere

                              OSLO:
                              Per Berg sier at LSK er villig til å satse skikkelig for også å ta grepet om Tippeligaen.
                              Av Espen Solbakken
                              Publisert 11.11.2007 - 23:00 Oppdatert 12.11.2007 - 07:09
                              Tips en venn om denne saken
                              Skriv ut denne siden

                              Han ser for seg at klubben trenger to forsterkninger til før neste sesong, og utelukker ikke at de vil koste 20 millioner kroner.

                              – Vi har pengene, spørsmålet er bare om spillerne vi ønsker er tilgjengelig for oss, sier mannen som mer enn noen representerer pengemakta i Lillestrøm Sportsklubb.

                              Ikke fornøyd
                              Per Berg er klar på at det som var godt nok på den store dagen, 11. november, ikke vil være bra nok når neste sesong starter. Derfor kikket han litt inn i framtida allerede i går.

                              – Vi skulle innhente Rosenborg i løpet av fem år, nå er det gått fire og vi er forbi dem. Men vi må forbi de andre også, Brann inkludert. Vi er kommet et skritt videre, men det er enda mer å gå på. Alle i LSK får et kick av dette, og det skal vi utnytte. Men vi hadde jobbet videre om vi hadde tapt også, sier Per Berg til Romerikes Blad.

                              Spørsmålet er nå hvor LSK legger innstøtet; det kan bli mot Kristofer Hæstad, Espen Hoff eller Lars Iver Strand.
                              – Vi må opp på landslagsnivå, ellers så er det ikke noe vits. Og selv om det alltid er viktig for oss å selge spillere utenlands, håper jeg at spillere som Bjørn Helge Riise og Olivier Occean blir hos oss minst en sesong til.

                              Takket Ollie
                              Han takket Olivier Occean for cupgullet, det gjorde også manager og Bergs våpendrager i forhandlinger med nye spillere, Jan Åge Fjørtoft.
                              – Ved alle store anledninger trenger du en spiller som stikker seg ut. Han var en gigant i dag, sa Fjørtoft, som mener at LSK trengte denne tittelen for å framstå som troverdig igjen.
                              – Vi bygger et fundament i LSK. Nå har vi en pokal, vi har topp fasiliteter, en god økonomi og et enormt bra støtteapparat, sa Jan Åge Fjørtoft.

                              Kommentar

                              • sparwasser
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 3185

                                Fra NRK:
                                Resultatservice, nyheter, videoer og sendeplan for sport i radio og TV. Oppdater deg på sportsnyheter fra inn- og utland på NRK Sport.


                                Molde vil ha Sundgot


                                Kontakter Lillestrøm-spissen i dag for å tilby ham kontrakt.
                                Av Kristian ElsterPublisert i dag 07:58

                                Nyopprykkede Molde skal i dag ta kontakt med den ferske cupmesteren for å tilby ham en gunstig kontrakt.

                                Det bekrefter direktør Tarje Nordstrand Jacobsen i Molde Fotball.
                                – Vi har ikke snakket med Sundgot ennå, fordi Lillestrøm konsekvent har nektet samtaler før cupfinalen. Så det er naturlig at vi kontakter han umiddelbart nå, sier direktøren til rbnett.no.
                                Ti år i Lillestrøm

                                29-åringen er fra Sunnmøre, men har vært i Lillestrøm i ti år.
                                Der har han denne sesongen blitt den mestscorende spilleren i LSK-historien.

                                Ønsker flere spillere
                                Ledelsen i Molde har også flere spillere på handlelisten foran comebacket i eliteserien.
                                Høyreback Trond Strande legger opp og Starts Kristoffer Paulsen skal være en aktuell erstatter.
                                - Han er en mann på lista vår som vi vurderer som interessant. Så spørs det hva han selv og klubben tenker, sier Nordstrand Jacobsen til rbnett.no

                                Kommentar

                                • sparwasser
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2005
                                  • 3185

                                  Fra Aftenposten:


                                  - Min beste dag


                                  GULL: Bjørn Helge Riise strålte etter cupgullet. Her har jubelen akkurat stilnet etter ett av Olivier Occeans to mål mot Haugesund. ( Foto: Digitalsport )

                                  LILLESTRØM: Bjørn Helge Riise (24) brølte av glede etter at cupgullet var sikret. Men på gullfesten holdt det på å gå galt da både jakke, mobiltelefon og kredittkort forsvant.


                                  Av: Mari Waagaard Thomassen, Erlend Nesje
                                  Publisert: 12.11.2007 kl. 07:39

                                  Lillestrøm-spillerne ble i går kveld hyllet på torget i stasjonsbyen etter klubbens første tittel siden 1989. Mens spillere og supportere forenet seg i en heidundrende fest ble lillebror Riise dratt frem på scenen av manager Jan Åge Fjørtoft.
                                  Riise hadde i garderoben lovet sine lagkamerater et realt strippeshow dersom Kongepokalen kom hjem til Lillestrøm. Lagkameratene tok ham på ordet og begynte på å kle av landslagsspilleren. Riise likte ikke situasjonen, men anført av Fjørtoft forsvant først slipset og så dressjakken. Der hadde Riise både mobiltelefon og flere kredittkort.

                                  «Verdens beste»
                                  Panikken bredte seg og det tok nærmere et kvarter før eiendelene var tilbake, og det måtte en myndig Tom Nordlie til for å redde situasjonen. LSK-treneren truet med å sende hele laget hjem fra festen dersom ikke kortene ble levert tilbake.
                                  – Jeg setter pris på at jeg fikk tilbake tingene mine, jeg er glad for at Kanari-fansen er ærlige. De er verdens beste, jeg tror ikke at alle fans hadde gjort dette, sa Riise til Aftenposten.

                                  Sunnmøringen var nøkkelmann for Lillestrøm på Ullevaal i går. Og lørdag er han nøkkelmann for Norge på Ullevaal. Han lovet seg selv å ta det pent og pyntelig på seiersfeste.
                                  – Jeg har det fantastisk, men målet er å holde meg edru. Når landslaget trener på mandag skal jeg være fit. Jeg får heller ta en skikkelig fest dersom vi sikrer EM-plassen lørdag. Dessuten har jeg vunnet gull, og da betyr det ikke noe om jeg kan drikke eller ikke, sa Riise i går kveld.

                                  Møter i dag
                                  Landslaget som lørdag møter Tyrkia i EM-kvalifiseringskamp ble samlet i Oslo i går kveld. Men landslagssjef Åge Hareide ga «permisjon» til cupheltene Riise, Frode Kippe og Simen Brenne, som må møte på samling klokken 11.00 i dag.
                                  – Åge har ikke gitt oss noe alkoholforbud, men jeg har lagt merke til uttalelsene om at han ikke liker festing uken før landskampen, gliste sunnmøringen.

                                  – Hvordan rangerer du cupgull mot en plass i fotball-EM?
                                  – Jeg setter begge på førsteplass – fordi jeg har så innmari lyst på et EM-sluttspill. Å vinne cupen og sikre EM-plassen på en uke vil være stort.
                                  I garderoben på Ullevaal fikk han besøk av storebror John Arne, som er langt mer merittert som fotballspiller enn Bjørn Helge. Men lillebror kan slår seg på brystet av norsk cupgull, det har ikke Liverpool-proffen i medaljesamlingen.
                                  – Han var glad på mine vegne og stolt av at jeg hadde vunnet gull. Jeg klarte ikke å si mye fordi jeg var i lykkerus.

                                  Kommentar

                                  • sparwasser
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jun 2005
                                    • 3185

                                    Fra RB:


                                    TOK I MOT JUBELEN: Olivier Occean og resten av LSK-gutta på balkongen foran cup-teltet søndag kveld. FOTO: GEIR EGIL SKOG

                                    Lillestrøm i seiersrus

                                    LILLESTRØM:
                                    Espen Søgård ville helst ikke av scenen, fansen gråt og Fjørtoft kastet jakken til Bjørn Helge Riise. Det var Sirkus Kanari da spillerne kom hjem med «bøtta».
                                    KOMMENTER CUPTRIUMFEN ELLER SEND HILSEN TIL LSK-GUTTA HER!


                                    Av Trine Melheim Næss | Espen Bolstad | Jon Theodor Hauger
                                    Publisert 11.11.2007 - 22:20 Oppdatert 12.11.2007 - 08:12
                                    Tips en venn om denne saken
                                    Skriv ut denne siden
                                    BILDESERIE

                                    Se LSK-spillerne feste

                                    Se bildene!

                                    BILDESERIE



                                    Jubelen ville ingen ende ta, da heltene entret Torget i Lillestrøm.

                                    Fra verandaen gråt spillerne sine seierstårer, og Olivier Occean fikk de frammøtte til å hoppe opp og ned mens de sang navnet hans.
                                    – Dette er bare sykt. Den beste følelsen jeg har hatt noen gang, sa en hes/gråtkvalt kaptein, Frode Kippe, til tusenvis at fans som hadde møtt opp for å få en bit av Norgesmesterne.

                                    SE WEB-TV: Feiringen i Lillestrøm

                                    Kastet skjerf
                                    Espen Søgård var en av de første som kastet cupfinaleskjerfet sitt ned fra verandaen.
                                    Snart fulgte flere etter, og hatter og skjerf fløy gjennom lufta, sammen med fyrverkeri og tonene til cupfinalesangen.
                                    – Neste år tar vi alt, skrek Jan Åge Fjørtoft mens han forsøkte å overdøve jubelbruset som slo mot de dresskledde heltene.

                                    Send din hilsen til LSK og les de som har kommet her!

                                    Kastet Riises jakke
                                    En som imidlertid holdt på å stå tilbake i bare dressbuksa, etter at spillerne hadde entret scenen i cupfinaleteltet, var Bjørn Helge Riise.
                                    Fjørtoft dro først av Riise dressjakka, og begynte å rive opp skjorta. Jakka ble kastet til publikum med mobiltelefon og kredittkort.
                                    Noe ikke Riise var like fornøyd med. Mobiltelefonen ble raskt levert tilbake, men Tom Nordlie måtte til slutt bryte inn for å få publikum til å levere tilbake alle eiendelene.
                                    – Vi fortsetter festen litt til - hvis Bjørn Helges kredittkort blir levert tilbake snarest, appellerte Nordlie.
                                    Noe som lot seg ordne på flekken.
                                    Dermed tok LSK spillerne festen til nye høyder.

                                    SE WEB-TV: I LSK-bussen til Grand!

                                    Søgård på gitar
                                    Espen Søgård, var sammen med Olivier Occean, kveldens konferansier.
                                    – Kapteinen - Frode Kippe, hva følte du i kroppen da du løftet pokalen over hodet?, spurte Søgård.
                                    – Alt gikk gjennom kroppen, svarte Kippe.
                                    Videre ga Søgård ordet til to som nå har spilt sin siste kamp i LSK-drakta.
                                    – Denne seieren sitter i hjertet, og vil alltid være med meg, sa Anders Rambekk.
                                    – Jeg har hatt fire fantastiske år. Og endelig har Lillestrøm en tittel, skrek Shane Stafanutto.
                                    Mens Pål Strand spilte på trommer, Olivier Occean ledet an på "Jag trodde änglarne fanns", og Kasey Wehrmann drakk champagne fra pokalen, var det fansens Espen Søgård som ikke ville forlate folkefesten.
                                    Han trakk fram stolen, fant fram gitaren, og skulle være en ekte gitarkamerat.
                                    – Det er dere som fortjener dette, brølte Søgård til fansen, før han ble dratt med til spillerbussen til kveldens siste bankett.

                                    Politiet: – Veldig bra
                                    Mange tusen lillestrømlinger entret byen i går kveld og i natt. Alle spisesteder var så godt som smekkfulle, og i gatene boblet det av liv.
                                    Allerede fredag startet folkefesten i teltet, og først klokka 03.30 i natt trappet politiet ned beredskapen.
                                    – Det har vært en stor operasjon for politiet på Romerike, der vi har hatt mye ekstramannskaper ute. Det har vært en betydelig innsats, der vi også har måttet ta høyde for bilmessa og andre store arrangementer, opplyser operasjonsleder Bjørn Jahr i Romerike politidistrikt.
                                    Politiet er svært godt fornøyd når de gjør opp status etter festhelga.
                                    – Vi har ikke hatt flere pågripelser, innbringelser eller skader enn i løpet av en vanlig helg. Vi har til og med hatt færre. Det må jo være veldig bra, oppsummerer operasjonslederen.
                                    KOMMENTER CUPTRIUMFEN ELLER SEND HILSEN TIL LSK-GUTTA HER!

                                    Kommentar

                                    • sparwasser
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2005
                                      • 3185

                                      Fra RB:


                                      LÆRER OPP GUTTA: Espen Søgård (t.h.) benytter enhver sjanse til å lære de nye spillerne fra andre land om LSK-kulturen. Otto Fredrikson er takknemlig elev. ALLE FOTO: GEIR EGIL SKOG

                                      «I dag er det ett fett om du er fra Fetsund eller Finland - alle tar av!»

                                      OSLO:
                                      En skulle tro at det var de ektefødte LSK-gutta Espen Søgård og Pål Steffen Andresen som jublet høyest, men på klubbens store dag tok utlendingene minst like mye av.
                                      Av Espen Solbakken
                                      Publisert 11.11.2007 - 23:00 Oppdatert 12.11.2007 - 07:10
                                      Tips en venn om denne saken
                                      Skriv ut denne siden
                                      BILDESERIE

                                      Klinte til på banketten!

                                      Se bildene!

                                      Espen Søgård, selv fra Fetsund, satte ord på det:
                                      – I dag er det ett om du er fra Fetsund, Tunisia eller Finland, alle tar helt av uansett! De som ikke er fra byen er minst like glade som meg og Pål Steffen som har vokst opp her. Du så det på Frode da han løftet pokalen også, det gikk mye kraft gjennom den svære kroppen hans, gliste Søgård da han ankom banketten på Grand Hotel i hovedstaden i går kveld.
                                      Matchvinner Olivier Occean filmet alt som skjedde med eget videokamera, Bjørn Helge Riise hadde dagens drøyeste bestilling i baren og Karim Essediri hadde ennå ikke glist ferdig, en drøy time i forveien hadde han "stjålet" pokalen fra resten og løpt sin egen æresrunde.
                                      Og så glad var han, enda han ikke hadde fått lov til å spille!

                                      – Utrolig stort
                                      Lillestrømlingen Pål Steffen Andresen viste også følelser han sjelden gjør. Han syntes det var stort å vinne med noe med klubben i sitt hjerte.
                                      – Jeg har stått noen timer på Åråsen som tilskuer opp gjennom årene, så det er klart dette er stort. Jeg vet ikke hvordan de andre føler dette, men som LSK-gutt tvers igjennom får det ikke blitt bedre enn dette, sa midtstopperen.
                                      Den finske målvakten Otto Fredrikson er en spiller som ikke er født med den spesielle LSK-kulturen, men han føler at han lærer for hver dag, ikke minst mye takket være karer som Søgård og Andresen.
                                      – Jeg er så stolt av å være LSK-spiller, og dette er fantastisk å være en del av. De spillerne som kommer fra byen har lært oss hva som er viktig og hvilke verdier man skal ha i Lillestrøm.

                                      Supportertreneren
                                      På mange måter var det klassisk at det også måtte en Lillestrøm-gutt til i trenerstolen for å hente hjem klubbens første pokal siden seriegullet i 1989. Tom Nordlie er noe så spesielt som supporteren som ble trener.
                                      – Det er riktig det! Jeg er en klubbens største supportere, så det er klart dette er spesielt. Men det er som gutta sier, det er mange dette betydde mye for – ikke bare de som har vært her lenge. Umiddelbart tenkte jeg på Arild Sundgot og Frode Kippe, to gutter som har vært her lenge. Men da jeg så meg rundt, var det andre som var minst like glade, sa Tom Nordlie.
                                      Formann Per Mathisen hadde ikke forberedt noen tale, det hadde han heller ikke for to år siden da LSK tapte.
                                      – Jeg var ydmyk da, og det skal jeg være i dag også. Det har vært en lang og brokete vei til der vi står nå, det føles ekstra sterkt ettersom vi både har vært nær avgrunnen som klubb og nær å vinne tidligere, sa en rørt formann.

                                      Kommentar

                                      • RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

                                        Børsen: LSK- Haugesund

                                        FK Haugesund – Lillestrøm SK 0-2 (0-0)

                                        Kampkarakter: 6
                                        Stadionstemning: 8
                                        Ullevaal stadion.
                                        Mål: 0-1 (57) Olivier Occean (Espen Søgård), 0-2 (90) Olivier Occean (Arild Sundgot).
                                        Gult kort: Anders Rambekk, Shane Stefanutto, LSK.
                                        Tilskuere: 24.361.
                                        Målsjanser: FKH 1, LSK 7.
                                        Cornere: FKH 1, LSK 10.

                                        LSK (4-3-3):

                                        Otto Fredrikson 5
                                        Arbeidsløs i innledningen da LSK presset voldsomt. Hadde sin første enkle redning etter 23 minutter og måtte konsentrere seg for å holde fokus i lange perioder. Virket sikker i klypene på dødball-poolerne som ble lempet inn mot LSK-målet. Ikke den vanskeligste kampen å holde nullen i.

                                        Anders Rambekk 4
                                        Hardt idømt kort tidlig av dommer Staberg, prøvde ellers å supplere Riise langs høyresida og var ofte spillbar der ute. Litt krøll i duellene og manglet litt timing i noen faser av spillet. Jobbet seg suksessivt inn i kampen, men virket fremdeles ikke helt trygg defensivt i en nervøs avslutning på kampen. Fikk avslutte karrieren i LSK med en tittel.

                                        Pål Steffen Andresen 5
                                        Stødig i sine klareringer og ble sjelden dratt ut av posisjon. Flink til å avskjære innleggene og være der ballen kom. Viste også enorm fart da han løp opp langpasninger ut mot cornerflaggene. Slapp noe passivt til Elias Storm forut for FKHs første store sjanse etter 78 minutter, men kom unna med det.

                                        Frode Kippe 6
                                        Aldri truet på farten av den svært så langsomme Weaver på topp. Greide ikke å vinne de viktige duellene foran FKH-målet før pause, men bakover kom han som regel først med den lange tåa si. Traff også med taklingene og ville tydelig løfte den store pokalen søndag ettermiddag.

                                        Marius Johnsen 4
                                        Har virket stadig bedre fysisk etter hvert som han har fått flere LSK-kamper i beltet. Offensiv og mye inne i Haugesund-boksen. Eike imot hadde bra hurtighet og virket ikke ufarlig. Litt rufsete klareringer og svake avklareringer dro ned helhetsinntrykket. Da Haugesund satte inn lynraske Larsen, ble Johnsen ofret til fordel for Shane Stefanutto.

                                        Espen Søgård 5
                                        Ikke den mest aktive av midtbanetrioen før pause. Hadde et par dype løp bak forsvaret, men preget ikke kampen. Vant ballen i gunstige posisjoner flere ganger, men greide ikke å utnytte overgangene. Står som vanlig distansen fullt ut og var nest sist på målet som sendte LSK i føringen. Brøt angrepet forut for 2-0.

                                        Khaled Mouelhi 5
                                        Fant posisjonen som ballsentral tidlig, men prøvde for ofte de ambisiøse gjennombruddspasningene. Flink til å fange opp andreballene som ble klarert fra forsvaret til Haugesund. Virket i det hele tatt veldig tent og tok stort ansvar med sugende returløp for å vinne ballen langt bak i banen flere ganger.

                                        Simen Brenne 5
                                        Veldig mye involvert i starten med fine kombinasjoner og dype løp i lengderetning. Var nesten borti alt LSK hadde offensivt i starten på kampen, men greide ikke helt å følge opp. Imponerte likevel med bra duellspill, også i luftrommet. Ble bare den andre i historien som har vunnet NM-gull to år på rad med to forskjellige klubber.

                                        Bjørn Helge Riise 5
                                        Farlig da han satte fart rettvendt og utfordret ryggende forsvarere. Kom også til mange skuddmuligheter, men brukte for lang tid og forsøkene ble som oftest blokkert av Haugesund-bein. Sto på til siste slutt med smittende innsats, men vi har sett Riise bedre med ball tidligere i år.

                                        Olivier Occean BB 8
                                        Bevegelig som oppspillspunkt i 1. omgang og var virkelig en håndfull for FKH-stopperne. Greide stadig vekk å vende bort forsvarerne, men sviktet litt i avslutningene før pause, dels fordi han ble mye holdt i trøya. Fortsatte å gjøre det aller meste rett også etter hvilen og scoret et praktfullt mål som sendte LSK foran. Litt svakere på kanten.

                                        Magnus Myklebust 4
                                        Burde sentret inn i midten da han avsluttet egoistisk i nettveggen tidlig. Var veldig livlig i innledningen og kom til flere gode muligheter da han skar inn fra kanten med direkte spill. Men ble mer borte jo nærmere pause man kom. Heller ikke synlig i starten av 2. omgang, og det siste han gjorde var å juble sammen med Occean etter 1-0-målet.

                                        SUM 11 MANN: 56

                                        INNBYTTERE:

                                        Arild Sundgot 5
                                        (32 minutter for Myklebust). Inn rett etter Occeans mål og la opp til kanadierens andre scoring.

                                        Shane Stefanutto
                                        (22 minutter for Johnsen). Inn for å demme opp for farten til Petter Larsen. Gjorde jobben sin.

                                        SUM 12 MANN: 61

                                        DOMMER: 4

                                        Per Ivar Staberg, Harstad IL
                                        Vaklende frisparklinje helt fra første minutt da Brenne ble feil avblåst. Ingen direkte avgjørende feil, men Staberg har vi sett bedre før.

                                        ANALYSEN:
                                        LSK spilte en meget god første halvtime før det døde ut litt. I den gode perioden kjempet LSK fram seks cornere og en håndfull målsjanser. Spesielt Olivier Occean var flink til å binde opp Haugesund-forsvarere, men avslutningene havnet rett på keeper.
                                        Haugesund kom langt mer med mot slutten av 1. omgang og åpnet også bra etter pause. Derfor var det litt ulogisk at det første målet kom etter 57 minutter for da virket faktisk LSK rustne. En ting som ikke var ulogisk var målscoreren; Olivier Occean hadde vist enorm klasse i hele kampen og avslutningen i lengste hjørnet var så distinkt og kraftfull at keeperen var helt sjanseløs. Haugesund hadde en stor sjanse til å utligne, så LSK hadde brukbar kontroll inn. Aldri har det vært viktigere å sikre et resultat enn søndag, og da Occean satte inn sitt andre var titteltørken over! Lillestrøm er cupmestere 2007!

                                        Vurdert av Espen Solbakken, Per Kristian Torvik og Morten Svesengen

                                        Kommentar

                                        • RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

                                          Glåmdalen

                                          Tore

                                          Tore Andreas Gundersen feirer cupgullet med Anders Rambekk (t.v), Pål Steffen Andresen og matchvinner Olivier Occean. Foto John Kristian Strand

                                          Cupmesteren fra Flisa

                                          - Litt surt ikke å komme innpå, men feires skal det!

                                          Av Mona Trandum
                                          Publisert 12.11.2007 - 08:02

                                          Tore Andreas Gundersen hevet «bøtta» i gledesrus i går.
                                          LSK-reserven fra Flisa er cupmester 2007.
                                          Flisagutten varmet opp hele 2. omgang, men kom ikke innpå. Lillestrøm benyttet bare to av tre bytter.
                                          - Tror det «kokte» litt for Tom Nordlie på slutten. Vi snakket om det flere av gutta, at han burde byttet tre, sier Tore Andreas Gundersen.
                                          Utover festkvelden ble det stadig snakk om Flisa.
                                          - Fint at jeg slapp å nevne det sjøl; at Flisa er det eneste laget som har scoret på Lillestrøm i cupsammenheng i år, sier Gundersen med et glis.
                                          Som kjent ble resultatet i første ordinære cuprunde 3-6 til Lillestrøm. Gundersen scoret både i den kampen og runde to.
                                          Vel fortjent cupmester med laget fra Romerike! I går kveld ble mesterskapet feiret til gangs. Først bankett på Grand Hotel i Karl Johan, så ny bankett i Lillestrøm.

                                          - Ikke flaks
                                          «Endelig er ventetida over», sto det på et banner fansen brettet ut rett etter avspark. Lillestrøm tok sin første tittel siden seriegullet i 1989, og den første kongepokalen siden 1985.
                                          - Vi hadde litt marginer på vår side, men jeg synes ikke det var flaks at vi vant, sa trener Tom Nordlie som etter sin første tittel ble feiret grundig av spillerne.
                                          - De brakk omtrent et ribbein på meg borte i svingen, sa han.
                                          Seieren var fortjent, men etter at innledningen av kampen artet seg som enveiskjøring og lovet utklassing, måtte «Kanarifuglene» slite hardt for seieren.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎