Nordlies første år

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3192

    Nordlies første år

    Fasiten, iallfall for serien, er nå inne, med den irriterende og vante fjerdeplassen - igjen.

    Spillermaterialet må sies å ha vært litt svakere enn det Rösler disponerte i fjor, særlig med Robert Koren og Michael Mifsud borte før sesongen starta, og med Kasey Wehrman og Heinz Müller solgt midt i sesongen. Erstatningene for de to første kan ikke sies å ha slått til umiddelbart. Det gjorde heller ikke Koren eller Mifsud i sine første sesonger. Simen Brenne har først seint i høst fått vist potensialet sitt, og bør bli knallgod neste år (men jeg trøster meg aldri med neste år, det er alltid i år jeg vil vinne noe, neste år er for langt fram, og da kan mye skje). Karim Essediri har meget gode innlegg og dødballer, men har ikke funnet sin plass i spillet, og har først etter ferien vist holdninger og innsatsvilje som gjør ham aktuell for 11'ern. Myklebust har bare periodevis fylt rollen som rask bakromsspiller etter Mifsud, selv om han er en bedre lagspiller.

    Kiko har fra bortekampen mot Sandefjord og særlig med kampen mot Lyn på vår (forhåpentligvis også etter 11.11.2007) favorittbane Ullevål vist at han har potensiale som overgår Kasey, men har dessverre igjen vært skada. Vi var griseheldige (og har en god keepertrener i Frode Grodås) som hadde Otto Fredrikson klar da Müller ble solgt.

    Hva har Nordlie fått ut av dette spillermaterialet ?

    Både fjerdeplassen og poengene (42 poeng i 2005, 44 poeng både i 2006 og nå i 2007) er praktisk talt likt med Röslers resultater. Målforskjellen viser kanskje en liten, men viktig gevinst for Nordlie. Fugla har i år både skårt flere mål og sluppet inn færre enn i noen av Röslers to år: 47-28 mot Röslers 37-31 (2005) og 44-33 (2006). Det viser at vi oftere kan spille god og effektiv angrepsfotball (= underholdende fotball, iallfall for meg). Men det viser også at vi har vært veldig ustabile og varierer for mye fra kamp til kamp til å gjøre denne målforskjellen om til tellende poeng ved å skåre nok mål i de "riktige" kampene.

    (I dette tusenåret er det fortsatt Erlandsens 2001-sesong som rager suverent høyest, med 56 poeng og målforskjell 64-33. Det hadde holdt til gull i svært mange andre sesonger enn 2001.)

    Dette har naturligvis å gjøre med bredden i stallen, skader og ikke minst de altfor mange karantenene særlig Kippe og Mouelhi har pådratt seg, ikke først og fremst ved stygt spill, men ved ikke å beherske temperamentet. Men også de antatte innbytterne/reservene har hatt uforholdsmessige mange skader (Eirik, Viktor, Markus, Marius, Tore Andreas).

    Selv om Fugla i år har hatt kondisjon (jf vekten på Nordlie-testen) til å gjennomføre sesongen uten noen markert formsvikt/kondisjonssvikt, kan det i denne sammenhengen nok være at de tolv-tretten spillerne som stort sett har vært brukt har fått en belastning som har gjort dem mer skadeutsatte enn om vi hadde kunnet veksle noe mere.

    (De tolv-tretten er: Heinz/Otto, Anders, Steffi, Frode, Shane, Espen, Bjørn Helge, Simen, Kiko, Ollie, Magnus, Arild. Alle disse har spilt minst 1627 minutter (Arild) eller mer. Ingen av de øvrige har spilt mer enn 622 (Marius) og 513 (Danton) bortsett fra Kasey (787). Jeg planlegger å legge ut vurderinger av hver enkelt av disse 12-13 i løpet av de neste dagene.)

    Ser vi på gjennomføringa av ny spillestil (4-3-3) har Nordlie gjort klare endringer i måten å starte spillet på. Særlig Otto av keeperne har vært meget flink til å sette raskt i gang bakfra. Selv om han ikke har samme krafta i beinet som Heinz og like lange utspark, har han likevel én målgivende. Midtstopperne er oppmuntra og trent i å spille seg ut og ta ballen med opp til midtstreken før (cross)pasningen kommer, noe spesielt Pål Steffen har gjort store framskritt med, men også Frode har prøvd mer på enn før (når han en gang i blant ikke har hatt karantene).

    Indreløperne og midtbanen generelt har variert mye (både i kvalitet og sammensetning), men vi har nok sett at alle de fire som har spilt her gradvis har fått rollene i Nordlies 4-3-3 til å sitte, både Riise (alt fra starten av sesongen), Kiko (rett før sommerferien) og Brenne (gradvis, men særlig nå seint i høst) og naturligvis vår alltid lærevillige altmuligmann fra Fetsund.

    Hovedsvakheten i 4-3-3 spillet i år (tilogmed sammenlikna med Erlandsens dessverre altfor korte periode med 4-3-3 i 2004) er nok at vi ikke har vinger med gode nok innleggsføtter. Myklebust er primært en avslutter, med sju mål, selv om han også har fem målgivende, og han har også variert en god del i form. Riise har tre mål, seks målgivende og har skapt to straffesituasjoner, og har vel kanskje vært vår mest effektive innleggsfot enten han er indreløper eller ving. Også dødballene kunne vært mye bedre, selv om vi ligger brukbart an (om ikke på topp, der er RBK) på andelen dødballmål.

    Occean har tolv mål og tre målgivende. Selv om han og Sundgot veksler på midtspissrollen i løpet av kampene er han mest å finne på venstre ving, der han ikke er ideelt egna, selv om han jobber disiplinert og innsatsvillig også i den rollen. Det er lett å forstå at Nordlie har gitt etter for fristelsen til å bruke både Occean og Sundgot i skeiv 4-3-3, men vi savner opplagt innleggsføtter på vingene for å spille 4-3-3 mest mulig effektivt, og iallfall for å kunne variere mer etter hvem vi møter og hvem som er i form.

    De to alternativene mange nevner, Pål Strand og Karim Essediri, har begge meget gode innleggs- og dødballføtter. Strand er dessverre over toppen (er jeg redd) også når det gjelder silkefoten, mens Karim, som har meget gode innlegg og dødballer, hittil har vært for svak på andre deler av spillet (dueller, løpskraft, defensiv jobbing), selv om han opplagt er for oppadgående og kanskje kan få en langt mer sentral rolle neste år.

    gilbert
    Last edited by gilbert; 05.11.2007, 14:56. Begrunnelse: Et par skjønnhets- og skrivefeil retta opp.
  • dollyholly
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jul 2007
    • 965

    #2
    Dersom det blir cupgull er det vel ingen tvil om at Nordlie og Lsk har tatt et nytt steg. Vi bryter da faktisk en slags barriere ved at Lsk igjen blir et "vinnerlag". Effekten tror jeg blir et bedre lag neste år med økt selvtillit og tro på det man driver med.

    Skulle man derimot rote det til igjen er jeg meget bekymret for neste år!

    Kommentar

    • kfl-loffen
      Medlem
      Hoffnarr
      • Oct 2007
      • 46

      #3
      det er viktig for både hele lsk og spillerne at vi får en tittel som viser at lsk faktisk er en bra klubb slik at man får selvtillit til neste år for hvis det blir seier mot hugesund, er det ikke ment at fugla skal vinne noenting.

      i tillegg er det viktig for nordlie at han lykkes som trener det første året for å vise seg frem som en god trener ( noe vi vet at han er fra før), men resten av norges land må få se at vi er det beste laget og har de beste supporterne i landet.. vi skal støtte fugla og nordlie til seier på søndag og hvis ikke vi vinner er jeg stygt redd for at det blir tungt for fugla til neste år..
      I år så tar vi potetgull!!

      Kommentar

      • mooph
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2005
        • 1496

        #4
        Om vi tar hjem pokalen til søndag eller blir til latter med sølv er begge deler "glemt" til neste år. Jeg har ikke noe tro på at neste helgs resultat vil påvirke sesongen 08.

        I vinteren som var benyttet Tom tiden til defensiv trening i 4-3-3. Det ble for lite tid til mye offensiv trening. Med dette i minne har sesongen vært vellykket. Det har butta imot fremover i en del kamper, mens vi har vært solide bakover (sett bort ifra noen få kamper med feil spillere i bakre firer pga ullyksalige karantener).

        Når vi møter antatt svakere motstand som legger seg bakpå vil vi få problemer fordi de offensive løpene ikke er godt nok innarbeidet. Uten de riktige løpene vil ballen flyttes for sakte og det forsvarende lag klarer å demme opp.

        Den alternative måten å angripe lag som ligger dypt er høye baller opp i midten alá-Erlandsen. Dette er dog værre å få til i 4-3-3 enn 4-4-2.

        Vi har også vært plaga med mye dårlige innlegg, både fra vingene genrelt og på dødballer. Jeg håper inderlig at dette tar seg opp til neste år. En kårner er en mye større sjansje når ballen blir "skutt" inn i feltet enn når den detter ned til keeper med snø på.

        La Tom få bruke vintern til å få det offensive bedre på plass samt at vi får inn et par-tre nye fjes (jeg vil helst ikke se OO som ving mer). Jeg gleder meg til å beskue bedre offensiv flyt på Åråsen til neste år.
        Fugla mot nye høyder

        Kommentar

        • KFL41
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2004
          • 3648

          #5
          Opprinnelig skrevet av mooph
          I vinteren som var benyttet Tom tiden til defensiv trening i 4-3-3. Det ble for lite tid til mye offensiv trening. Med dette i minne har sesongen vært vellykket. Det har butta imot fremover i en del kamper, mens vi har vært solide bakover (sett bort ifra noen få kamper med feil spillere i bakre firer pga ullyksalige karantener).
          Jeg er ganske sikker på at det er motsatt. Da Nordlie ble konfrontert med at vi slapp inn lite mål, sa han at det overrasket han litt fordi de brukte liten tid på det defensive før seriestart. Det var stort sett offensivt som ble terpet.


          Edit: Nå fant jeg jammen en link også


          – Hvor mye trener Lillestrøm på forsvarsorganisering?
          – Det er et definisjonsspørsmål for mange av øvelsene penser inn på temaer som har med jobben som førsteforsvarer å gjøre. Men skal jeg sette tall på det, vil jeg si 10 prosent av totalen, i snitt cirka en økt i uka. Resten handler om det offensive
          Last edited by KFL41; 05.11.2007, 18:22.

          Kommentar

          • mooph
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Aug 2005
            • 1496

            #6
            Opprinnelig skrevet av KFL41
            Det var stort sett offensivt som ble terpet.
            Edit: Nå fant jeg jammen en link også
            http://www.rb.no/lsk-magasinet/article2919757.ece
            Du er bedre enn meg, jeg var ikke istand til å finne igjen den reportasjen jeg leste i vinter/vår en gang. Det var nevnt noe lignende som "det defensive arbeidet på midtbane og topp samt overganger ville bli prioritert".

            Det er jo mulig at det jeg leste bare gjalt en kortere periode av vintertreninga.

            Dersom det offensive har vært prioritert siden Tom kom er det jo litt "skummelt" at vi ikke er bedre enn hva vi er mot lag som legger seg bakpå.

            hm...
            Fugla mot nye høyder

            Kommentar

            • 5thandlast
              Utestengt
              • Oct 2007
              • 56

              #7
              4 av 6.

              Har ikke sans for at Koren kunne har passet inn til 4-3-3 system. Kunne Mifsud har spilt på kantene? Virker som Nordlie liker target menn som spiss punktene og sentralt i angrepslinje.

              Får minus poeng fordi han hentet Essidri, Keni, osv uten at de har lyktes.

              Kommentar

              • gutt94
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Mar 2007
                • 3271

                #8
                sammendrag av nordlies år: dårlig serie Bra cup


                Cupen er hjemme tom hjalp til etter 18 års venting
                Ver fornøyd vi har en trener som kan ta medaljer og troffer til skapene på åråsen
                KnutHSolberg

                Kommentar

                • Campless
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2006
                  • 772

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av gutt94
                  sammendrag av nordlies år: dårlig serie Bra cup


                  Cupen er hjemme tom hjalp til etter 18 års venting
                  Ver fornøyd vi har en trener som kan ta medaljer og troffer til skapene på åråsen
                  Dårlig serie? Med ny spillestil, hardere trening, nøkkelspillere solgt og spillere som er vandt med 4-4-2 synes jeg sesongen har vært bra.
                  Neste år håper jeg spillestilen sitter bedre, og at vi tar neste steget med medalje i serien og minst semien i cup

                  Kommentar

                  • MortenA
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2007
                    • 3401

                    #10
                    Sesongen i år har i mine øyne gått over forventning. Trener- og formsjonsbyttene tar gjerne tid å få innarbeidet, og første gull på 18 år gir absolutt godkjent karakter. Flere spillere har brukt mye tid på å finne sin plass, og flere har spilt på sub-optimale plasser (Kiko som indreløper, og Occean som ving), men stammen i laget begynner å bli bra. Ser lyst på neste sesong, selv utenom de varslede forsterkningene. Spesialt om vi får skadesituasjonen under kontroll.
                    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                    Kommentar

                    • kimmern
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jun 2005
                      • 1174

                      #11
                      jeg hadde ingen tro på at vi skulle ta seriegull i år. Jeg håpet på en 2 plass men en cupseier(som jeg ikke hadde tro på) er et solid plaster og vel så det! så alt i alt en bra sesong

                      Kommentar

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎