Cupfinalekarakterboka: LSK - FK Haugesund

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • trigz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 7027

    Cupfinalekarakterboka: LSK - FK Haugesund

    Det finnes jo ingen ord for å beskrive dette, men altså:

    *7-1 i sjanser
    *10-1 i cornere

    Mer enveiskjøring i en cupfinale har det vel ikke vært siden RBK-Fyllingen i 1990. Ikke desto mindre tror jeg vi kunne ha tapt i går dersom ikke scoringa kom da den kom. Rett før 1-0 var jeg i ferd med å sende en SMS til bruttern med følgende tekst:

    "LSK er tomme for idéer. Dette går til helvete."

    Og hvilket ulogisk tidspunkt å score på! De første 30 minuttene i går må vi ha hatt et ballinnehav på noe i nærheten av 70%. Men da målet først kom, hadde vi gått oss ville, Myklebust var avkledd og Haugesund hadde fått kampen dit de ville: Inn i midten.

    Resten er historie. Stemmebåndene mine røyk på 1-0 (jeg må ha skriki i fem minutter), men tårene kom merkelig nok ikke før i dag. Vinnerkulturen er tilbake på Åråsen. Nå er serien neste mål.

    Årets siste karakterbok:
    Otto 6 - Total kontroll på det bittelille som kom hans vei. Hadde også god kontroll på FKHs ene, store sjanse, hvis man ser på tv-bildene. Trygg og bestemt i feltet, gode igangsettinger.
    Rambekk 4 - Tidlig (teit) gult kort på Anders, som ble noe avventende. Kom opp i stry et par ganger da han trakk for dypt inn og skapte rom på flanken sin. Én jævlig tversoverpasning midtveis i første omgang, og mista ballen på vei fremover rett før pause uten å bli straffa for det.
    PSA 5 - God kontroll, unntatt ved FKHs store sjanse, da han ble passiv da han bare burde ha beina vekk ballen. Løp opp det som kom i bakrommet og så aldri stresset ut.
    Kippe 6 - Voldsom tenning, og total kontroll på Weaver. Klokkerein i alt han foretok seg, og var en vegg i går.
    Johnsen 3 - Sleit skikkelig mot Eike flere ganger før pause, og leverte to forferdelige klareringer rett i beina til umarkerte FKH-spillere på tjue meter. Delansvarlig for situasjonen som ga Stian Johnsen skuddmulighet ti minutter før pause. Fikk justert seg inn, men ble tatt av.
    Søgård 6 - Involvert i begge måla våre (assist på 1-0, og starta overgangen før 2-0). Spilte sitt vanlige spill, og var vel den som skapte oss flest brudd høyt i banen. God avslutning på hans beste sesong i LSK.
    Mouelhi 7 - Rett og slett kjempegod. Tilbake i sin beste form, og eide den sentrale midtbanen. Smart med ballen, masse fine stikkere, og gedigent god til å gjenvinne ballen.
    Brenne 5 - Veldig mye involvert i første omgang, mindre synlig etter pause. Kunne ha scoret et legendarisk mål da han kom på et formidabelt løp etter sju minutter, men ble takla.
    Riise 6 - Kjempegod i førsteomgang. Gode legg til Occean (to ganger) og Brenne da, og fikk mye ballkontakt. Falt mer ut i det offensive etter pause, og ble liggende litt lengre bakover. Minus for mange skuddforsøk, men BHR eier jo ikke skuddfot.
    BB Occean 9 - Milde himmel for en kamp, hans overlegent beste for LSK. Klasseforskjell mellom OO og stopperne til FKH, som nok fortsatt lurer på hva som traff dem. Kunne ha scora to mål før pause, var sterk, frekk og god da han feide inn 1-0, og fantastisk da han punkterte rett før slutt. En fantastisk kamp av OO - han vant cupen for oss.
    Myklebust 3 - Frisk og fin fra start. Men spolerte en 150%-sjanse da han valgte å skyte hardt og dårlig i nettveggen fremfor å flippe inn ballen til to umarkerte lagkamerater foran mål. Fint med på entouch-angrepet som sendte Brenne inn foran mål. Ble mer og mer usynlig, og forståelig nok byttet ut. Har mye å bevise neste sesong, stabiliteten er dessverre fremdeles fraværende.

    ->Sundgot 5 - Rutinert innhopp. Herlig innlegg til 2-0, holdt på ballen da vi roet ned mot slutten av kampen.
    ->Shane - Tørka seg i ræva med Petter Larsen, og fikk en fin avslutning på LSK-tida.

    Kanarifansen 7 - Hundre ganger bedre enn i 2005, selvsagt, men man hørte jo tydelig at nervene lå tjukt utapå VG-svingen i går. Første omgang var nok litt under pari, men fin stigning utover i kampen. Når det først trøkka, trøkka det imidlertid noe hinsides. Tribunekampen ble walkover, akkurat som forventa. Gratulerer, alle sammen!
    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum
  • mooph
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2005
    • 1496

    #2
    Stort sett enig. Ville dog satt Riise ett hakk under Espen (og Brenne), jeg syns han hadde en håpløs 2. omgang hvor han stort sett bare dassa rundt uten å få til noe.

    Forøvrig er det sjelden jeg har sett en kamp hvor en enkelt mann utmerker seg så voldsomt som OO gjorde i går, det er nærme 10'ern. En tabbe av FKH stopper'a og ikke prøve å bryte foran oftere, de var minst en liga for små tydeligvis.
    Fugla mot nye høyder

    Kommentar

    • Henrik
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2006
      • 2110

      #3
      Riise viste vel nok en gang at han gjør seg best som indreløper fremfor ving.

      Kommentar

      • gilbert
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 3164

        #4
        Stort sett enig. Noen supplerende merknader:

        Otto: Er som alltid god på streken, i lufta (bedre og tryggere enn høyere Heinz) og som sweeper og på tilbakespill (med begge bein), men har naturlig nok ikke samme ekstreme lengden på utsparkene som Heinz hadde. I går var de heller ikke særlig presise og ble ofte plukka opp av Adecco-araberne. Otto fikk rett nok ikke mye hjelp av egne spillere verken med bevegelsene før de lange utsparkene, eller mulighetene, som Otto vanligvis er veldig god til å utnytte, til å sette raskt igang med lange utkast. Motstanderen kjørte tett mannsoppdekning også her så lenge de hadde ork og kondis.

        Anders: Greit å takke Anders for innsatsen, men han var heller ikke i går noen suksess som back. Det er midtstopper han har gjort best, iallfall for Fugla. Kommer ikke til å savne ham neste år, med mindre Steinar Pedersen gjør seg helt bort. (En ny back hadde vært helt OK !)

        Marius/Shane: Jeg frykter derimot at jeg kommer til å savne Shane, som jeg personlig synes burde starta i går. Marius har fortsatt for høy feilprosent og fikk lite bruk for sin eneste styrke ifht Shane, hodespillet, verken defensivt eller offensivt. Vi må bare håpe han bruker vinteren til å få tilbake selvtillit og sikkerhet på plassering, valg og ballbehandling.

        Espen: Hadde som du sier den målgivende stussen til Ollie, samt framspillet til Sundgots lekre målgivende innlegg. Dessuten blant annet en strålende pasning fram til det eneste gode løpet i første omgang av

        Magnus: Hans bleike innsats kan etter det jeg forstår delvis forklares ut fra trøbbel med magen.

        Occean: Har ikke ord....

        gilbert

        Etter atten magre år følger atten feite !

        Kommentar

        • heidar
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2004
          • 2114

          #5
          Opprinnelig skrevet av gilbert
          Dessuten blant annet en strålende pasning fram til det eneste gode løpet i første omgang av Magnus
          Den pasningen syns jeg skal trekke Espen opp en karakter alene. Rett og slett strålende!
          En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

          Endelig er mørketida over.

          Kommentar

          • MortenA
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2007
            • 3318

            #6
            Med unntak av Occean var det ingen som spilte optimalt, og etter en helg som dette føler jeg det blir feil å kritisere noen. At ikke alle var helt på topp er helt greit når gullet er sikret.

            Det som har gledet meg kanskje like mye i ettertid er lagfølelsen som det virker gutta har. At Karim rapper bøtta for å gi oss en titt uten å ha fått komme på banen, og at Danton feirer som om han avgjorde finalen vitner om at de føler at de er en del av laget, og det varmer godt i November kulda.
            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

            Kommentar

            • kfl-loffen
              Medlem
              Hoffnarr
              • Oct 2007
              • 46

              #7
              Helt enig i at ikke alle spillerne spilte optimalt, magnus kunne blant annet valgt et annet trekk på den første store muligheten til fugla, oo sto helt umarkert og hadde nok blitt mål hvis han hadde fått ballen i den situasjonen.. flere av disse mulighetene senere i kampen oxo..

              men det som var så rart i denne cupfinalen var at vi ikke klarte å banke inn et mål i første omgang selvom vi hadde drøssevis med sjanser!! hvis jeg ikke tar helt feil hadde vi 7 ganske store sjanser og 10 cornere og det er ikke likt fugla å ikke sette slike sjanser som vi hadde... burde stått 0-2 til pause og 0-4 ved slutt..
              I år så tar vi potetgull!!

              Kommentar

              • Seb.R
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2006
                • 4159

                #8
                Opprinnelig skrevet av MortenA
                Med unntak av Occean var det ingen som spilte optimalt, og etter en helg som dette føler jeg det blir feil å kritisere noen. At ikke alle var helt på topp er helt greit når gullet er sikret.

                Det som har gledet meg kanskje like mye i ettertid er lagfølelsen som det virker gutta har. At Karim rapper bøtta for å gi oss en titt uten å ha fått komme på banen, og at Danton feirer som om han avgjorde finalen vitner om at de føler at de er en del av laget, og det varmer godt i November kulda.
                Jeg foreslår at vi spanderer på et sesongkort til Danny-boy til kanarifeltet neste år. De (enorme) brøla hans kan (og er) være gull verdt!
                www.sebastianramsland.com
                www.twitter.com/sebramsland

                Kommentar

                • Ketil Cantona
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2004
                  • 6813

                  #9
                  Jeg må si meg sterkt uenig skryten av Kiko. Fra 25 - 45 i første omg samt 45-65 blir midtbanen vår overløpt til de grader og som mannen ved siden av meg sa: Midtbanen vår blir pissa på av adeccoligaen!

                  De ble stående igjen på midtstreken når laget åpnet for kontringer og løp altfor lite.

                  Men ikke tid for kritikk her - vi er NORGESMESTERE!!

                  Hvem kritiserte Occean før denne sesongen, 13 mål i serien som venstreving samt 2 i finalen, mannen var konge god

                  Kommentar

                  • trigz
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2004
                    • 7027

                    #10
                    Det er sykt drøyt av deg å påstå at midtbanen til LSK ble "overløpt til de grader". På stående fot husker jeg ikke mer enn fire-fem oppløp fra FKH i løpet av hele førsteomgang, med et elendig skudd fra halvgod posisjon som det farligste resultatet.
                    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                    Kommentar

                    • Ketil Cantona
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2004
                      • 6813

                      #11
                      Har sett kampen i reprise og vi henger faktisk ikke sammen i hele tatt i de tidpunktene jeg referer til. Ikke snakk om at de kommer til sjanser men mot Adeccoligaens middelfart forventer jeg MYE mer av Kiko... Men for all del - helt greit fra hans side uten altfor mye skryt.

                      Kommentar

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎