Lillestrøm Sportsklubb - Veien videre

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • heidar
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2004
    • 2121

    Lillestrøm Sportsklubb - Veien videre

    Jeg syns det er på sin plass å diskutere den videre strategien for vår stolte klubb. Dette skal ikke være en tråd om trenere, spillestil og lignende, men heller en diskusjon om de strategiske valgene man står ovenfor. Rollefordelingen innad i klubben, mener jeg blir svært viktig i denne forstand. Hvem bør ha ansvaret for hva, og hvordan skal dette løses?

    En viktig faktor, som jeg føler MÅ på plass er kommunikasjonsbiten. Den siste tida har det vært mange stormer i vannglasset. Sterke personligheter eller ikke, jeg syns det har manglet en klar plan angående hvem det er som uttaler seg til media om ulike ting. At én person uttaler seg på vegne av klubben, burde da ikke være så vanskelig å få til?? Et par eksempler kan underbygge dette nærmere:

    - Mons Ivar Mjelde har vært under et konstant press fra Bergenspressen, og hans hode har blitt krevet på ett fat opptil flere ganger. Allikevel har styret i Bergensklubben, hele tiden vært bevisste i sin kommunikasjon, og vært klare på at Mjelde skal få den tiden han trenger. Ved at en samlet sportslig administrasjon har vært enige (i alle fall utad), har man unngått skandaleoppslagene som bt og ba ønsker. At man på denne måten har klart å distansere seg fra pressen, og skaffet seg arbeidsro, kan være en av grunnene til at Brann har suksess.

    - Martine sine kokker i vif, var allerede avskrevet før sesongen. Allikevel har Martine klart å skaffe seg arbeidsro, ved å ha egne dager som hun er tilgjengelig for pressen. På denne måten er det andre personer som tar seg av pressens henvendelser, mens treneren kan fokusere på laget og å forbedre spillet.

    Selvfølgelig gir disse eksemplene et unyansert bilde (Mjelde sin arbeidsro hadde vært mindre hvis Brann hadde slitt, Martine hadde fort blitt stilt til veggs hvis seriestarten hadde vært dårlig...), men man unngår i alle fall spekulasjoner og skaffer omgivelsene mer arbeidsro hvis man har klare arbeidsoppgaver. Jeg tror klubben har mye å tjene på at man er bevisste på dette, og har en klar plan om hvem som skal uttale seg i visse tilfeller.

    Selvfølgelig er ikke kommunikasjonen, det eneste man må bli bedre på, men jeg mener i alle fall at dette er noe det er forholdsvis enkelt å gjøre noe med.
    En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

    Endelig er mørketida over.
  • gamle-perta
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2004
    • 2418

    #2
    Veldig gode poenger fra trådstarter.
    Kommunikasjon på riktig måte er en forutsetning i alle bransjer i dag, også innen fotballen.
    En av utfordringene til Sportsklubben ligger først og fremst i at vi ikke har en media/kommunikasjonsstrategi - i alle fall ikke som jeg har fått øye på.
    I tillegg er vi, av en eller annen merkelig grunn, i den situasjonen at media er mye mer opptatt av oss enn det både klubbens prestasjoner og størrelse skulle tilsi.
    Men dette er samtidig en veldig positiv faktor som vi må prøve å utnytte til vår fordel.

    Likevel: Selv den minste "krise" blir "gigantisk" hos oss. Min teori er at alle problemer vokser nettopp fordi vi har minst fem representanter som uttaler seg om hver eneste sak, og de sier ofte helt forskjellige ting.
    Slikt blir det i alle fall ikke mer ro av.

    Mvh
    Gammer`n (Per T)
    Mvh
    Gammer´n (Per T)

    Kommentar

    • FC Lillestrøm
      I karantene
      Forumonanist
      • Aug 2006
      • 198

      #3
      Jeg mener det også kan være en god ide å se litt på organisasjons-strukturen i klubben. Syntes det har vært mye rart fra styret de siste årene så jeg ble litt nysgjerrig på hvem som egentlig sitter der og tar sentrale avgjørelser.

      Klippet fra lsk.no:
      Styret:

      Leder
      Per Mathisen

      Nestleder
      Gunhild Lærum


      Styremedlem 3
      Birger Karlsen


      Styremedlem 4
      Tina Svensson


      Styremedlem 5
      Rikard Rørås


      Styremedlem 6
      Trond Løken

      Styremedlem 7
      Jarle Engh


      Styremedlem 8
      Gunnar Falkum

      De fleste er rimelig ukjente for meg og jeg lurer jo egntlig på om disse besitter den kompetansen som kreves for å styre en norsk toppklubb. Jeg er også veldig nysgjerrig på hvor mye makt disse personene har og om det faktisk er disse personene som står bak særdeles viktig avgjørelser.
      Fru Lærum er sikkert en glimrende advokat, men å ha lommemannens forsvarer som nestleder kan være uheldig både omdømmemessig og ut ifra tilgjengelighet.

      Kommentar

      • tomtom
        Medlem
        Møteplager
        • Oct 2007
        • 85

        #4
        Synd Toms drøm om å gjøre noe stort med Sportsklubben ble ødelagt av en dødfødt maktstruktur.

        Kommentar

        • KrisB
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2008
          • 2923

          #5
          Opprinnelig skrevet av tomtom
          Synd Toms drøm om å gjøre noe stort med Sportsklubben ble ødelagt av en dødfødt maktstruktur.
          cupgullet var ganske stort da

          Kommentar

          • reka
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Aug 2005
            • 13272

            #6
            Jeg synes ansvaret faller litt mellom styret, sportlig utvalg og manager. I styret sitter jo flere edsvorne LSK (menn) og noen som kanskje ikke har så lang fartstid i klubben.

            Sportslig utvalgs mandat er for meg uklart, det virker som om disse har makt og myndighet til å legge seg opp i alt og nærmest har vetorett siden Per Berg sitter der. I tillegg har vi solsoløpene fra Per Berg, sist fikk han viljen sin igjennom med TN, neste gang vil han nok ikke ha sjekkheftet å rasle med.

            JÅF synes å drive klubben i det "daglige" - vi har hørt null fra ham på 6 måneder, noe som er skremmende ettersom han burde hatt flere jern i ilden. Jeg er usikker på relasjonen hans til sportslig utvalg - han både rapporterer og får ordre derfra tydeligvis, noe som går helt utenom styre og andre ansvarlige i klubben.

            Når sportslig utvalg har både ansvar og makt til å gjøre endringer blir de et slags "supermanager"-team som egentlig kan presse igjennom hva de vil - kanskje på tvers av andre beslutningsprosesser i klubben. Uheldig.

            I mine øyne burde sportslig utvalg enten fungere som et slags nøytralt rådgivningsorgan når det gjelder daglig drift, eller et slags strategiutvalg som legger langsiktige planer. I førstenevnte funksjon burde utvalget være tilgjengelige for de fleste som har lederfunskjoner i LSK, inkl spillerutvalget. I siste funksjon burde de rapportere planer til styret, og foreslå nødvendige endringer i tråd med disse planene. Da har styret ansvaret.

            Kommentar

            • arni
              Seniormedlem
              Forumsadist
              • Aug 2007
              • 109

              #7
              Feil

              Er ikke Tom Tom som skulle gått, det er Jan Åge som skulle hatt sparken!!!! Maktsyk er han!

              Kommentar

              • Flisby`n
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jun 2004
                • 312

                #8
                Opprinnelig skrevet av FC Lillestrøm
                Fru Lærum er sikkert en glimrende advokat, men å ha lommemannens forsvarer som nestleder kan være uheldig både omdømmemessig og ut ifra tilgjengelighet.
                Om nestleder i sportsklubben tilfeldigvis (eller pga) er forsvarer av yrke, og hvem hun eventuelt representerer i rettssystemet kan da umulig ha innvirking på hvordan sportsklubben drives. Tilgjengeligheten til styret trenger heller ikke være ekstrem, da de fleste beslutninger kan fattes uten fullstendig oppmøte, og de ikke befatter seg med daglig drift. Tror heller vi skal være godt fornøyd med at en så profilert forsvarsadvokat ønsker å bruke sin tid på klubben!
                En kjeeempescoring av tommy!!

                Kommentar

                • Kjelstad
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Dec 2007
                  • 352

                  #9
                  Se for meg at deler av styret bør skiftes ut. Bør ha inn folk med fotball/idretts erfaring eller hjertet i LSK. Mitt forslag:

                  LSK-styret

                  Leder

                  Per Mathisen

                  Nestleder
                  Petter Olafsson

                  Styremedlem 3
                  Birger Karlsen

                  Styremedlem 4
                  Svein Asmyhr

                  Styremedlem 5
                  Tom Lund

                  Styremedlem 6
                  Torgeir Bjarmann

                  Styremedlem 7
                  Arild Myklebust

                  Styremedlem 8
                  Kent Dysterud

                  Vararepresentant
                  En fra Junior Kanaris
                  -Dersom historien gjentar seg, tror jeg det samme vil skje igjen!

                  Kommentar

                  • MoBee
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jun 2004
                    • 958

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Per Berg Jr.
                    Se for meg at deler av styret bør skiftes ut. Bør ha inn folk med fotball/idretts erfaring eller hjertet i LSK. Mitt forslag:

                    LSK-styret

                    Leder
                    Per Mathisen

                    Nestleder
                    Petter Olafsson

                    Styremedlem 3
                    Birger Karlsen

                    Styremedlem 4
                    Svein Asmyhr

                    Styremedlem 5
                    Tom Lund

                    Styremedlem 6
                    Torgeir Bjarmann

                    Styremedlem 7
                    Arild Myklebust

                    Styremedlem 8
                    Kent Dysterud

                    Vararepresentant
                    En fra Junior Kanaris
                    Hehe. Det var dette med kvinner i styret da...

                    Kommentar

                    • Xavi
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2008
                      • 1275

                      #11
                      På tide med nytt styre, et styre som faktisk kan stå bak sine valg og ha litt is i magen.
                      Last edited by Xavi; 29.05.2008, 21:31.
                      Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                      Anders, Tidligere styremedlem KFL

                      Kommentar

                      • Kjelstad
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Dec 2007
                        • 352

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av MoBee
                        Hehe. Det var dette med kvinner i styret da...
                        Å faen... En fra junior? hehe...
                        -Dersom historien gjentar seg, tror jeg det samme vil skje igjen!

                        Kommentar

                        • hennern
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Apr 2006
                          • 157

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av tomtom
                          Synd Toms drøm om å gjøre noe stort med Sportsklubben ble ødelagt av en dødfødt maktstruktur.
                          sier som sensoren min sa når han strøyk meg i dag!

                          ikke glem alt det bra du gjorde!
                          det er helt for jævelig

                          Kommentar

                          • chrissp
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2004
                            • 2403

                            #14
                            Mine punkter:

                            1) Bruk tid til å finne en trener med lang erfaring og gjerne utenlandsk. Må være noen som passer inn i kulturen og spillestilen som LSK er kjent for. Skal det være noen nordmenn er jeg skeptisk til Henning Berg og andre x-spillere som kun har erfaring med én klubb.

                            2) Vi vet det så godt, men nå må det komme en langsiktig kommunikasjonsstrategi. Sutring må det bli slutt på.

                            3) Rollen til Fjørtoft som manager og en trener. Det vanskeligste punktet.

                            Det er tull å ha en manager som skal rapportere om sitt syn på tingenes tilstand oppover i systemet. Den eneste som blir stående med ansvar er treneren og dermed er det også han som må rapportere. Hva treneren gjør på treningsfeltet er kun hans ansvar og dommen over arbeidet tar man når resultatene viser seg som bra eller dårlig.

                            Hva vil Fjøra gjøre hvis neste trener også har treningsmetoder som han ikke er enig? Skal han legge seg opp i dette igjen eller skal han la treneren ta ansvaret for dette alene? Det siste selvfølgelig. Treneren kan ikke leve med å ha en person mellom seg og ledelsen som gir rapporter om sitt arbeid. Det er noe treneren må gjøre alene, og treneren må være sjef alene.

                            Selv om Fjøra kan ha gjort det riktig nå, kan ikke Sportsklubben leve med dette en gang til.
                            Bølerkanaris

                            Kommentar

                            • sniper
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2004
                              • 5254

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Per Berg Jr.
                              Se for meg at deler av styret bør skiftes ut. Bør ha inn folk med fotball/idretts erfaring eller hjertet i LSK. Mitt forslag:

                              LSK-styret

                              Nestleder
                              Petter Olafsson
                              At det var hvafornoe sier du? Tror nok jeg må bli tørr bak øra og at bitterheten min må jenkes ned noen hakk før jeg tar plass der gitt. Ambisjonene har jeg ja, men det får vente.

                              Takk for tillitten

                              Petter

                              Kommentar

                              • Thomas fugl
                                Seniormedlem
                                Forumsadist
                                • Nov 2003
                                • 137

                                #16
                                Samma hvem vi ansetter, nå har vi sendt både Røssler og Nordlie ut døra og jeg begynner å tvile på om ansvaret hviler på de skuldrene.... hvem kan vi egentlig ansette når ingen kommer overens med manageren vår?
                                - Venter på en ny storhetstid

                                Kommentar

                                • sniper
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2004
                                  • 5254

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Thomas fugl
                                  Samma hvem vi ansetter, nå har vi sendt både Røssler og Nordlie ut døra og jeg begynner å tvile på om ansvaret hviler på de skuldrene.... hvem kan vi egentlig ansette når ingen kommer overens med manageren vår?
                                  Ihvertfall IKKE Ståle Solbakken.

                                  Petter

                                  Kommentar

                                  • Kimito
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 2600

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Thomas fugl
                                    Samma hvem vi ansetter, nå har vi sendt både Røssler og Nordlie ut døra og jeg begynner å tvile på om ansvaret hviler på de skuldrene.... hvem kan vi egentlig ansette når ingen kommer overens med manageren vår?
                                    Fjøra og Uwe hadde så vidt jeg vet ingen problemer, så jeg skulle ønske at folk sluttet å antyde det.
                                    Ferdigskåra

                                    Kommentar

                                    • Kjelstad
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Dec 2007
                                      • 352

                                      #19
                                      Jeg håper for guds skyld at veien videre ikke er med Johnsen og Grodås som permanent løsning.

                                      Håper på en trener med baller av stål og stål i nesa. Ståle?

                                      Ser også for meg noen endringer i hele organisasjonen. Administrasjonen og styret. Vi bør ha personer med de rette egenskapene og kvalifikasjonene i de rette posisjoner. Et styre for en fotballklubb bør være preget av personer med fotballfaglig bakgrunn. Samt noen med kunskaper innen økonomi, media og drift av en organisasjon. I administasjonen bør det også finnes en meida/kommunikasjon sjef, slik at vi slipper flotte utspill fra noen innad i LSK som vi senere må beklage ovenfor/unnskylde oss for media.

                                      Når vi først har kvittet oss med 2 trenere, kan vi fortsette med flere endringer innad i LSK.
                                      -Dersom historien gjentar seg, tror jeg det samme vil skje igjen!

                                      Kommentar

                                      Working...
                                      😀
                                      😂
                                      🥰
                                      😘
                                      🤢
                                      😎
                                      😞
                                      😡
                                      👍
                                      👎