tema: rasisme

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • bøffelkanari
    Medlem
    Hoffnarr
    • May 2004
    • 45

    tema: rasisme

    Hvorfor er ikke kanarifansen en flerkulturell møteplass?


    Jeg så på redaksjon 21 på NRK dagen etter den famøse rasistiske sjikanen av Sogndals Robbie Russell under kampen mot Brann på Fosshaugene. Et sentralt styremedlem i VIF klanen var med i panelet og uttalte seg Jeg husker ikke ordrett hva han sa, men det gikk omtrent slik:
    ”Vi (organiserte fotballsupportere i Norge, antar jeg) er en slags subkultur som står på siden av samfunnet. Det er mye følelser og adrenalin under kampene som kommer til uttrykk”

    Er det slik at kanarifansen (og alle andre organiserte fotballsupportere i Norge) er en liten sekt, en liten klikk bestående av spesielle mennesker, som ikke klarer å kontrollere følelsene sine, og som befinner seg på kanten av samfunnet?

    Norge er et land de fleste anser å være klasseløst. Hvis jeg tør hevde at det er en sannhet som tas for gitt uten at den er nærmere undersøkt, hva slags konsekvenser får det hvis vi ser at det ikke stemmer med de praktiske erfaringene vi gjør? Teoretisk sett er alle like, praktisk sett er det ikke slik. Forskjellen med andre land som bidrar til å gjøre det enklere å si at det ikke eksisterer klasseskiller i Norge, er det at ingen blir systematisk utbyttet av storkapitalen etc. (tvert imot er det heller slik at de som føler seg utbyttet mener årsaken til det er asylsøkere og kriminelle innvandrere).

    Hvorfor er ikke kanarifansen en større møteplass for folk fra forskjellige samfunnslag? Eller med forskjellige kulturelle bakgrunner? Hvis det er slik at kanarifansen er en liten sekt som tiltrekker seg rasistiske, følelsesmessig forkvaklede individer, eksisterer det uten tvil klasseskiller i Norge. Og de klasseskillene gir seg utslag i at de på bunnen står og hoier for noe som ikke betyr noe for andre i dette samfunnet. Spillerne bryr seg ikke utover lønningene og for sin egen utviklings skyld, journalistene likeså, de skaper et bilde for oss gjennom media om at fotball er viktig, men bare for pengenes skyld, tv-selskapene, trenerne, alle utenom fansen får sin del av kaka. Norge er i så fall et klassesamfunn fordi fansen blir utbyttet av alle disse nevnte som skaffer penger til egen lomme ut av fansens følelsesmessige tilknytning til klubbene.

    Er det vanskeligere å engasjere seg følelsesmessig i et lag hvis fotballen i ligaen er dårlig og ubetydelig (i en større sammenheng), eller hvis samfunnsforholdene tilsier at man har et stort utvalg alternative aktiviteter å ta seg til, ikke minst i den private sfære, som i større grad enn før ikke bare omfatter familie men nå også venner? Har det sammenheng med nordmenns elementer av stoisk oppførsel?

    Eller er det slik at kanarifansen ikke er en naturlig møteplass for folk av alle lag for lagets skyld, simpelthen fordi den er en funksjon for det eneste samfunnssjiktet som ikke tjener penger på fotball, men skaper dem for andres fortjeneste?
  • Tony
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 4737

    #2
    Hvorfor er ikke kanarifansen en flerkulturell møteplass?
    Tror du at vi har 2300 medlemmer og alle er norske?
    Har sett mange forskjellige kulturelle folk på kampe, og aldri opplevd noe rasisme både på banen, tribunen og med andre supportere.

    Skjønte svært lite av innlegget ditt da!

    Kommentar

    • scages
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Nov 2003
      • 1292

      #3
      Da sier vi takk til bøffelkanari.
      Mer idiotisk og virkelighetsfjernt innlegg blir vel vanskelig og oppdrive.

      Kommentar

      • King_Raymond
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 4987

        #4
        Turte ikke å svare på det innlegget jeg, for jeg skjønte ikke hva det hadde med oss å gjøre. Godt å se at det ikke bare er jeg som er helt borte
        Ultras Felt C Lillestrøm

        Kommentar

        • fugla_4_ever
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Dec 2003
          • 467

          #5
          Hva var egentlig dette? Dette virker mer som en tale fra Kjell Magne Bondevik spør du meg, ikke et debatt innlegg om Fugla...

          Kommentar

          • Ola
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2003
            • 1651

            #6
            bla bla bla... Dette innlegget kan du fjerne, webmaster.

            Jeg støtter IKKE Brann-supporteren(e) som spyttet, MEN; det er faktisk rasistisk å hevde at spyttingen var rasistisk motivert! Det er sterkt generaliserende å hevde noe sånt, og det viser at du ikke har forstått en dritt. (Det kan hende at det faktisk VAR rasistisk motivert, men la nå for all del tvilen komme tiltalte til gode.)

            Kommentar

            • gilbert
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 3192

              #7
              Dette virker mer som et et litt forvirra, i beste fall spørrende (eller provoserende) innlegg om fotballsupportere generelt, enn som noe som handler om kanarifansen. Ordet "kanarifansen" kunne vært bytta ut med "fotballsupportere" uten at innlegget hadde blitt (enda) verre, faktisk ville det vel blitt (litt) mer meningsfylt.

              Ser ingen grunn til å forfølge denne debatten nærmere i forhold til KFL på dette grunnlaget. Mitt inntrykk er at KFL har hatt små problemer med slike holdninger, sammenlikna med enkelte andre lags supportere. Og det skulle da også bare mangle, med den statusen spillere som f.eks. Werni, Diallo og Baron har og har hatt blant fansen. Det er vel en fordel og en styrke med fargede og utenlandske spillere på et lag at det bidrar til å "gi rasismen rødt kort" når alle, uansett bakgrunn, språk eller hudfarge, blir bedømt først og fremst etter fotballferdigheter og innsatsen for laget på og utafor banen.

              gilbert

              Kommentar

              • Jumbo
                Medlem
                Hoffnarr
                • May 2004
                • 66

                #8
                Tror ikke bøffelkanari helt tenkte seg om før han la inn dette innlegget.

                Dette har aldri hvert et problem i KFL, og kan aldri se at det kommer til å bli det, virker nesten som at bøffelkanari tror KFL har noen hemmlig opptaks regler som gjør at folk med andre hudfarger rett og slett ikke får lov til å være med på morroa. Sist jeg sjekket så var KFL åpne for alle, og har vel så og si aldri hvert vitne til noe rasistisk i KFL.

                Lillestrøm er jo trosalt det laget med mest kulturele innslag i hele landet hvis jeg ikke tar 100% feil.

                PS: Det eksisterer faktisk nye landsmenn på fletet :!:

                Oppfordrer bøffelkanari til å ta seg en tur på kampen til søndag :-({|=

                Kommentar

                • gulsort
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Mar 2004
                  • 166

                  #9
                  Mener å huske vi har ropt to meter bæsj etter Carew jeg da...
                  For mye fotball på TV?? Jeg sier som Sølve Grotmol: Det er for mange bøker på biblioteket også. (Arne Scheie)

                  Sesongkortinnehaver. http://www.billettluka.no/LSKsesongkort#

                  Kommentar

                  • Jumbo
                    Medlem
                    Hoffnarr
                    • May 2004
                    • 66

                    #10
                    Vi har også ropt dritt til hvite spillere igjenom tiden ...

                    Kommentar

                    • gulsort
                      Seniormedlem
                      Forumonanist
                      • Mar 2004
                      • 166

                      #11
                      Greit at vi roperdritt til hvite spillere også, men da oppfattes det ikke som rasisme. Husker vel hvordan Kjell Kr. Rike (tror jeg det var) mislikte sterkt at vi ropte Roar Strand, Møkkamann? Men er litt værre å rope to meter bæsj etter en bæsjefarget mann... :wink:
                      For mye fotball på TV?? Jeg sier som Sølve Grotmol: Det er for mange bøker på biblioteket også. (Arne Scheie)

                      Sesongkortinnehaver. http://www.billettluka.no/LSKsesongkort#

                      Kommentar

                      • bøffelkanari
                        Medlem
                        Hoffnarr
                        • May 2004
                        • 45

                        #12
                        Jeg forsøkte bare å stille noen spørsmål på bakgrunn av uttalsen til paneldeltakeren i redaksjon 21, og sjikanen av Russell. Jeg har ikke kommet med en eneste påstand om at det eksisterer rasisme i kf, ja, jeg ikke huske å ha opplevd det noensinne på tribunen. Men spørsmålet er om supportergrupper har en viss tiltrekning på slike folk (tatt i betraktning det VIF fyren sa, og rasismen fra Brann supporterne), og hvis det er slik, bør man ta alle forhåndsregler og være bevisst det på tribunen, under hver kamp! Hverdagsrasisme er ikke alltid like lett å få øye på.

                        Men når det gjelder bruken av ordet flerkulturell, tenkte jeg først og fremst på folk fra forskjellige deler i samfunnet, ikke nødvendigvis forskjellig hudfarger osv. det var i den sammenheng jeg forsøkte å trekke noen lange linjer til storkapitalens utbytting av fotballsupportere, for å se hva folk tenker om det




                        Forresten er det klart at Russell ble utsatt for rasisme; han ble kalt diverse ting og noen ropte apelyder etter ham, om rasisme var en direkte årsak til akkurat spyttingen kan jo naturligvis diskuteres. Men jeg ser ingen grunn til å betvile at den rasistiske hetsen er sann med tanke på reaksjonen til Russell etter kampen.

                        Kommentar

                        • Ola
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 1651

                          #13
                          Vel, la politikk være politikk og fotball være fotball. Dessuten har jeg aldri sett, hørt eller opplevd noen form for rasisme blandt KFL.

                          Kommentar

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎