Hva er en toppspiss ??

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3192

    Hva er en toppspiss ??

    I en annen tråd her (jeg starter frekt min egen for å sikre oppmerksomhet) er det flere som sier at vi mangler en toppspiss. Da må jeg spørre hvem i Tippeligaen som er toppspisser ? Det aller viktigste her må opplagt være å skåre mange mål i forhold til spilletid, regner jeg med ? Selv om mange spisser, bl.a. en av våre, også bidrar mye med å være oppspillspunkt, holde på ballen og sende kloke pasninger som tredje-sist på ballen, og endel målgivende.

    Her er lista over de mest effektive toppskårerne i Tippeligaen i fjor, de med flere enn 10 mål:

    Frode Johnsen, RBK, 119 minutter/mål (2254/19)
    Arild Sundgot, LSK, 133 minutter/mål (1868/14)
    Robbie Winters, Brann, 144 minutter/mål (1871/13)
    Alexander Ødegaard, Sogndal, 148 minutter/mål (2223/15)
    Olivier Ocean, Odd, 149 minutter/mål (2092/14)
    Raymond Kvisvik, Brann, 158 minutter/mål (2055/13)
    Gylfi Einarsson, LSK, 159 minutter/mål (2072/13)
    Ole Martin Årst, TIL, 205 minutter/mål (2250/11)
    Markus Ringberg, Fredrikstad, 212 minutter/mål (2336/11)

    Frode Johnsen tror jeg vi kan gi opp å få tak i fra RBK. Men denne Sundgot ser interessant ut, særlig hvis han kan unngå skader og spille alle kampene. Nei, jamen tror jeg ikke vi har ham på Fugla allerede ! Det skulle en neimen ikke tro etter snakk om "spisskrise" her på forumet. Og jamen er det ikke han jeg hadde i tankene ovenfor, som den som også bidrar til at laget kommer seg raskt opp på banen, kan holde på ballen og sende kloke pasninger videre.

    Jeg har aldri nekta for at Sundgot mangler fart, og for at han har for lav uttelling, særlig på de opplagte bare-å-putte-inn sjansene, i forhold til alle sjansene han kommer til. Når det gjelder sjanser i forhold til spilletid kan jeg ikke skjønne annet enn at Sundgot i flere år har vært i særklasse i hele TL (og at det derfor var litt flaut med så lav uttelling). I fjor begynte han å sette sjansene, dels fordi han hadde en skadefri periode på nesten et helt år, og fordi han ble mer "ego", oppmuntra av Tom Lund og Uwe Rösler. I år har det gått fire kamper (fire !) uten skåring, selv om det har vært en del sjanser, og i treningskampene i vinter tok det litt tid (etter skaden som satte ham ut i fjor høst og ga Frode Johnsen toppskårertittelen) før det løsna.

    Men er det noen som er i tvil om at det vil løsne ?

    Vi trenger naturligvis (minst) en 10-15 måls skårer til. Om det blir Powell (som i 2001), Mifsud (mest sannsynlig akkurat nå), Myklebust eller de tre i kombinasjon vil tida vise. Eller kanskje Fjøra og Rösler etter 1. juli finner den spissen alle i Norge og Europa leiter etter.

    Dette betyr ikke at Sundgot alltid skal verken starte eller spille til dommeren blåser; Powell trenger selvtillit og kamptrening, og Sundgot kan ha godt av noen pauser og litt konkurranse. Jeg tror Rösler vil være mer aktiv med bruk av innbyttere (før vi er på overtid) enn Erlandsen, og at han vil være flinkere taktisk i forhold til de enkelte lag vi møter enn Erlandsen, som pukka på samme oppstilling og 11'er uansett, og bare forandra lag og oppstilling etter tilgjengelighet og skader, ikke etter motstand. Det vil gi flere sjanser til flere spillere (når vi ikke som nå sliter med skader). Men jeg tror også at Rösler gjør klokt i som hovedregel å spille med én stor og én rask spiss.

    Det er vel ikke akkurat noen bombe at dette forsvaret for Sundgot kommer fra en som i mange år har hatt nicket


    gilbert

    som tror manglende uttelling i poeng etter fire kamper dels er litt tilfeldig, litt bortdømt, litt pga manglende tæl på defensive dødballer. Fugla har skåra i hver kamp hittil, men burde skåra flere, og burde framfor alt sluppet inn færre.
  • Leif A
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 3962

    #2
    I skrivende stund er det vel bare 12 dager igjen til Sundgot beviser hvilken eminent spiss han er. Det blir vel 2-3 mål som vanlig? :lol:
    Knurr...

    Kommentar

    • PA
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Mar 2004
      • 500

      #3
      det du ikke tenker på er at hvis Sundgot hadde satte de 100% sjansene. Så hadde han vunnet med mange mål i mot Frode Johnsen. Det er ikke bare spissene som putter, men resten av laget er med på scoringene :P

      Kommentar

      • Bolsen3
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jan 2004
        • 1061

        #4
        Kunne ikke vært mer enig! Sundgot er bedre enn de fleste innser, noe han absolut beviste i fjor. Ikke bare scorer han brukbart med mål, men han gjør også en god jobb med å holde på ballen og gi gode passninger til lagkameratene. Som Uwe selv sa i 2002, så er Sundgot en veldig undervurdert spiss.

        Nå har desverre ikke Arild spillt optimalt så langt i år, men jeg føler meg sikker på at storformen kommer. Bare gi ham et par kamper til.

        Synes det er frustrerende å se at så mange LSKsupportere kritiserer Sundgot. I vinter var det fler som påsto at vi like godt bare kunne selge ham for en billig penge eller gi ham bort. Han er faktisk viktigere for klubben enn folk flest aner. Man kan vri å vende på det så mye man vil, men 54 tippeliga mål er imponerende uansett!

        Synes egentlig ikke LSK har noen spiss-problem. Riktignok kunne vi trengt en annen 10-15måls spiss, men kanskje Mifsud er den spissen? Synes hvertfall det er mye viktigere å få på plass en høyre-ving og en forsvarsspiller før manså mye som tenker på å kjøpe en spiss!

        Kommentar

        • CocaJerry
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 2532

          #5
          Hadde jeg hatt så bra skriveferdigheter så hadde jeg prøvd å skrive noe liknende dette. Kjempebra skrevet. klappp

          Kommentar

          • fugla_4_ever
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2003
            • 467

            #6
            Problemet er at vi kun har Sundgot. I andre klubber har de andre spillere som også scorer. Sundgot får mange muligheter han ikke setter i mål. Hvis feks. Robbie Winters har en dårlig dag, har Brann Sæternes som kan putte i stede. Det fungerte i fjor fordi vi hadde Gylfi.

            Det bør vel legges til at du representerer gode fakta her. Så bra statestikk visste jeg faktisk ikke at han hadde.

            Kommentar

            • Ketil Cantona
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 6813

              #7
              Pokker heller, 54 mål på hvor mange kamper. Det hjelper ikke å putte 54 mål på 150 kamper.

              Kommentar

              • Smukken
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Dec 2004
                • 718

                #8
                Zane putta 18 på en sesong - Sundgot putter 54 på 8 sesonger. Jeg mener han var første signinga til DUSTEN Even Pellerud i 98' og har spilt de fleste kampene med unntak av 2001 sesongen hvor Powell og Zane herja.

                Det er mulig han kommer mer til sin rett med et annet spillesystem men jeg skulle ønske vi fikk en skikkelig erstatter for han - da jeg mener han er oppskrytt.
                Bada bing - bada bong. Bjørn rulez

                Kommentar

                • Ketil Cantona
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2004
                  • 6813

                  #9
                  Sundgot har vel spilt rundt 150 kamper iløpet av sine 8 år. Jeg sier ikke at han er dårlig eller det ene eller andre, men vi trenger en som kan garantere for 15 mål++ hvert år. Det har ingen av dagens spisser? Det sårer kanskje mange, men jeg merer at Sundgot er bra til å holde kula og servere videre...

                  Kommentar

                  • CocaJerry
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2004
                    • 2532

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Paddis
                    Sundgot har vel spilt rundt 150 kamper iløpet av sine 8 år. Jeg sier ikke at han er dårlig eller det ene eller andre, men vi trenger en som kan garantere for 15 mål++ hvert år. Det har ingen av dagens spisser? Det sårer kanskje mange, men jeg merer at Sundgot er bra til å holde kula og servere videre...
                    Sundgot har aldri fått tillit, det er sikkert derfor han virker så usikker noen ganger.

                    Da LSK valgte å leie ut Diallo (april 1999) så ble han kasta inn på banen. Da Zane kom så ble han tatt av igjen, og var nok en gang 3 valg.

                    At Arne Erlandsen dreiv å kritiserte klubben i media fordi han mente han ikke hadde bra nok spillere etter at Diallo forsvant og etter at Zane forsvant hjalp sikkert ikke Sundgot mye.

                    Kommentar

                    • gilbert
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 3192

                      #11
                      Visst tenker jeg på at Sundgot er aleine og at vi trenger minst én til som setter over ti mål, det skreiv jeg ganske tydelig.

                      Det fins ikke den spiss i Norge som "garantert" setter 15 mål i sesongen - alle kan få måltørke og formsvikt, se bare på Zane og Powell etter 2001, eller hva Brattbakk (ikke) gjorde i fjor, eller hva Steffen Iversen faktisk skårte for bydelsklubben i fjor, da de oppnådde astronomiske 48 poeng (Big deal; de siste ti åra har det snaut nok holdt til medalje).

                      Jeg har heller aldri lagt skjul på at Sundgots uttelling på (sine uvanlig mange) sjanser helt inntil i fjor var ELENDIG, og at han selv i fjor hadde minst en fem-ti meget feite sjanser han "burde" ha satt (og knust Fr. Johnsen, med eller uten skader). Men for de fleste toppspisser i Norge er uttellinga faktisk bare rundt én av tre, dette er noe av forskjellen mellom norske lag og spillere, og spisser i verdensklassen, der f.eks. Raul Gonzalez og Thierry Henry setter tre av fire ("de trenger bare én sjanse").

                      Jeg er helt enig med Paddis i, og ikke det minste såra over, at Sundgot er et godt oppspillspunkt, god til å holde på kula, og servere videre. Men da må det vel være helt fenomenalt at han OGSÅ skårer mål oftere enn alle andre enn Johnsen ?


                      gilbert

                      Kommentar

                      • Kimito
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 2600

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Paddis
                        Pokker heller, 54 mål på hvor mange kamper. Det hjelper ikke å putte 54 mål på 150 kamper.
                        Vel, siden 1999 har Sundgot puttet 0,42 mål i snitt pr. kamp han har spilt noe som for eksempel er det samme som Årst har levert etter at han kom tilbake til Tromsø. I tillegg har Sundgot levert bedre og bedre med tiden. Fjoråret var det foreløpige høydepunktet da han scoret 0,62 i snitt...hvilket er rundt det Frode Johnsen har hatt i snitt etter han kom til RBK.

                        ...men jeg vet ikke om jeg orker denne diskusjonen en gang til. Sundgot er en toppspiss i norsk sammenheng, men ikke i europeisk sammenheng. Siden han er akkurat i dette grenselandet så blir han en svært verdifull spiller for klubben da vi får beholde han år ut og år inn...og ja, han gjør mye bra i tillegg til å score mål.
                        Ferdigskåra

                        Kommentar

                        • Trønderkanari
                          Medlem
                          Møteplager
                          • Aug 2004
                          • 84

                          #13
                          Ønsker meg Zane tilbake. Med han kommer nok publikum,og forhåpentligvis endel mål..
                          Satser på Zane og Bergdølmo i sommer.

                          Kommentar

                          • CocaJerry
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2004
                            • 2532

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Trønderkanari
                            Ønsker meg Zane tilbake. Med han kommer nok publikum,og forhåpentligvis endel mål..
                            Satser på Zane og Bergdølmo i sommer.
                            han har jo ikke spillt fotball på 2 år nesten, og (bombe) han er fortsatt skada
                            Opprinnelig skrevet av News from the sickbay
                            19-04-2005, 11:21 (56 views)
                            Clayton Zane is suffering from irritation to his knee, but it doesn't have anything to do with the knee-injury that kept him sidelined for several months earlier. It's probable that the striker will get the permission to force up the training intensity soon.
                            http://www.rsca.be/article.php?langu...d=13438&menu=1



                            I år har han har ikke spilt en noen av de treningskampene jeg har finni frem til, hverken for A eller B laget.
                            Det eneste som er pluss med Clayton er at han er satt på transfer lista :twisted: .

                            Jeg vil ikke ha han.

                            -2004-2005 Matches played :
                            Belgian Championship: 0
                            Champions League: 0
                            Belgian Cup: 0
                            Friendly: 0
                            Belgian Supercup: 0

                            Goals :
                            Belgian Championship: 0
                            Champions League: 0
                            Belgian Cup: 0
                            Friendly: 0
                            Belgian Supercup: 0


                            - 2003-2004
                            Matches played :
                            Belgian Championship: 1
                            Champions League: 0
                            Belgian Cup: 1
                            Friendly: 1


                            Goals :
                            Belgian Championship: 0
                            Champions League: 0
                            Belgian Cup: 2
                            Friendly: 0


                            - 2002-2003
                            Matches played :
                            Belgian Championship: 9
                            Belgian Cup: 1
                            Friendly: 13
                            UEFA Cup: 3


                            Goals :
                            Belgian Championship: 2
                            Belgian Cup: 0
                            Friendly: 7
                            UEFA Cup: 0

                            Kommentar

                            • Rønnern
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 6690

                              #15
                              Re: Hva er en toppspiss ??

                              Opprinnelig skrevet av gilbert
                              Dette betyr ikke at Sundgot alltid skal verken starte eller spille til dommeren blåser; Powell trenger selvtillit og kamptrening, og Sundgot kan ha godt av noen pauser og litt konkurranse.
                              På møtet mellom supporterne og Uwe så sa han at Powell fikk mer spilletid som spiss i treningskampene enn Arild. Arild imponerte veldig med mange scoringer og godt spill i treningskampene, ergo fikk han tillit. Det gjorde også Powell, for de som var så drita at de ikke husker det, så fikk Powell spille fra start i serieåpningen mot Tom Nordlies disipler.

                              Etter det har Powell får innhopp i de tre resterende kampene.

                              Uwe har vært og er krystallklar på at Sundgot er en klassespiss, både som tilrettelegger og målgjører. På det nevnte møtet var det kommentarer om at Sundgot var for dårlig, men de avfeide Uwe. Personlig finner jeg det merkelig at de menneskene som kritiserer Sundgot for de merkeligste ting, ikke stopper opp et eneste sekund og undrer seg hvorfor trenerkapasiteter som Erlandsen, Tjærnås, Thoresen, Rösler og Halle alle mener han er en god spiller. Kan det være at de mest kritiske ikke har så jævlig peil eller er det ekspertisen som tar feil og fyllika på tribunen som har rett?


                              Opprinnelig skrevet av gilbert
                              ...og at han vil være flinkere taktisk i forhold til de enkelte lag vi møter enn Erlandsen, som pukka på samme oppstilling og 11'er uansett, og bare forandra lag og oppstilling etter tilgjengelighet og skader, ikke etter motstand.
                              Erlandsen utmerket seg jo med blant annet å spille med Powell som ving, bare for å få plass til ham da han ble skadefri....

                              Opprinnelig skrevet av gilbert
                              Det er vel ikke akkurat noen bombe at dette forsvaret for Sundgot kommer fra en som i mange år har hatt nicket
                              Det burde ikke komme som noen bombe at et forsvar for Sundgot kommer fra en av dette forumets absolutt mest kunnskapsrike skribenter, uavhengig av nick.
                              Mvh Ronnie "The Runner"
                              LSK for alltid

                              Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                              Kommentar

                              • Bolsen3
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2004
                                • 1061

                                #16
                                Det er rett og slett skremmende å se hvordan enkelte ikke ser hvor viktig Sundgot faktisk er for LSK. De som alltid kritiserer han har rett og slett ikke peiling på fotball! De legger merke til at han er treig, og bommer på noen store sjanser en gang i blant, og trekker konklusjonen at han er en dårlig spiller. Men alle de fine mottakene, og ofte geniale pasningene han gjør, det legger dem ikke merke til. For ikke å snakke om hvor god han er til å holde på ballen. Jeg tror mange vil blitt svært overasket over hvor negativ effekt det ville fått for klubben vår om Sundgot blei solgt. Sundgot er en spiller som jobber "i det skjulte", det vil si at han ikke gjør lange raid eller andre fantastikse ting med ballen. Derfor vil han nok aldri bli en publikumsyndling. Selv har jeg hatt Sundgot som yndlings-spiller i LSK siden 99 sesongen, og synes han har fått for lite kreditt for jobben han har gjort.

                                Kommentar

                                • PA
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Mar 2004
                                  • 500

                                  #17
                                  neinei, vi har ikke peiling. Jeg var den eneste i fjor som sa Mifsud er den beste spissen. Men da sa dere Sungot "elskere" at han sugde.

                                  Jeg er sikker på at dere letter etter ting Sundgot gjør riktig. Han går jo ikke i dueller engang lenger. MEn, som jeg har sagt før. Håper at blir godnok for start 11 snart. Jeg mener han ikke er god nok, men dere får mene hva dere vil. Jeg blir ihvertfall stor fornøyd viss vi prøver og bytte han ut og spiller med an annen spiss.

                                  Kommentar

                                  • trigz
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 7055

                                    #18
                                    PA, kan du ikke heller holde kjeft littegrann i stedet for å rakke ned på èn eneste spiller hele tiden? Hva slags supporter er du?
                                    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                    Kommentar

                                    • Bolsen3
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jan 2004
                                      • 1061

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av PA
                                      neinei, vi har ikke peiling. Jeg var den eneste i fjor som sa Mifsud er den beste spissen. Men da sa dere Sungot "elskere" at han sugde.
                                      Har aldri sagt at Mifsud sugde, tvert i mot forsto jeg ikke at Arne ikke spillte med Sundgot og Misud sammen på topp, istedet for å bruke Powell. Jeg har også vært overbevist i hele vinter om at han kom til å slå gjennom under Uwe i årets tippeliga.

                                      Men du påstår altså at Sundgot ikke er god nok for første 11'eren? Vel, for å si det sånn, jeg stoler mer på Röslers dømmekraft enn din når laget skal tas ut. Han ser spillerne i aksjon nærmest hver dag på trening, så jeg tror han har en ørliten bedre forutsetning for å si om Arild er god nok eller ikke enn du har. Og ifølge Uwe er Arild god nok. Det skal selvfølgelig sies at hvis ikke Arild overbeviser de 2-3 neste kampene, bør kanskje Powell få sjansen. Men tror ikke det blir aktuelt, ettersom Arild kommer til å bøtte inn mål veldig snart!

                                      Kommentar

                                      • PA
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Mar 2004
                                        • 500

                                        #20
                                        da må jeg unnskylde "Bolsen3". Vis du var enig med meg om at Mifsud var god.
                                        trigz Skrevet: 11:06 - Torsdag 05 Mai 2005 Tittel:

                                        --------------------------------------------------------------------------------

                                        PA, kan du ikke heller holde kjeft littegrann i stedet for å rakke ned på èn eneste spiller hele tiden? Hva slags supporter er du?
                                        En som ikke er enig i alt som gjøres?

                                        Bolsen3 Skrevet: 11:10 - Torsdag 05 Mai 2005 Tittel:

                                        --------------------------------------------------------------------------------

                                        PA skrev:

                                        Men du påstår altså at Sundgot ikke er god nok for første 11'eren? Vel, for å si det sånn, jeg stoler mer på Röslers dømmekraft enn din når laget skal tas ut. Han ser spillerne i aksjon nærmest hver dag på trening, så jeg tror han har en ørliten bedre forutsetning for å si om Arild er god nok eller ikke enn du har. Og ifølge Uwe er Arild god nok. Det skal selvfølgelig sies at hvis ikke Arild overbeviser de 2-3 neste kampene, bør kanskje Powell få sjansen. Men tror ikke det blir aktuelt, ettersom Arild kommer til å bøtte inn mål veldig snart!
                                        Jeg håper du har mer tro på han enn meg (for den del alle andre inne på forumet her)!?!
                                        Hvis du ikke gjør det, er du dum :!:

                                        Synd ikke Sundgot får visst det på kamp dagen da.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎