Talentarbeidet i LSK

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rønnern
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 6690

    Talentarbeidet i LSK

    Opprinnelig skrevet av xeR
    Hadde Henning Berg og Lyn hatt penga til de store klubbene så hadde det garantert hatt noe å si for hvilken type spillere de hadde hatt på banen.
    Ingen tvil om at det er de "fattige" klubbene som er best på talentutvikling. De har ikke noe valg.

    Like vesentlig er klubbens ønsker og ambisjoner. Lyn har jo satt seg mål å være en klubb som bruker unge spillere. Og det er ingen tvil om at de har et godt tilsig av gode spillere med sin samarbeidsavtale med NTG.

    Uansett, dersom Henning kommer til LSK, er det annen hverdag som venter ham her. LSK samler ikke på 4. plasser og sparker trenere som ikke leverer pokaler eller medaljer.

    Supporterne krever akkurat det samme, i tillegg må spillet være offensivt og "morsomt". Lyn jublet over 1-0 hjemme i en jevn kamp mot bunnlaget LSK, i motsatt tilfelle ville dette forumet rent over av misfornøyde supportere.

    LSK har ingen tradisjon for å satse på unge spillere. LSK har ikke bidratt med en damn shit for norsk fotball de siste fem årene, den siste spilleren LSK har løftet frem fra egne rekker eller ukjent tilværelse nedover i divisjonene, er Steffi.

    Det må noen drastiske holdningsendringer til i LSK før vi kan snakke om en klubb som bidrar til å gjøre norsk fotball bedre...
    Mvh Ronnie "The Runner"
    LSK for alltid

    Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!
  • kinstad
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2007
    • 406

    #2
    Talentarbeidet i LSK

    Opprinnelig skrevet av Rønnern
    Ingen tvil om at det er de "fattige" klubbene som er best på talentutvikling. De har ikke noe valg.

    Like vesentlig er klubbens ønsker og ambisjoner. Lyn har jo satt seg mål å være en klubb som bruker unge spillere. Og det er ingen tvil om at de har et godt tilsig av gode spillere med sin samarbeidsavtale med NTG.

    Uansett, dersom Henning kommer til LSK, er det annen hverdag som venter ham her. LSK samler ikke på 4. plasser og sparker trenere som ikke leverer pokaler eller medaljer.

    Supporterne krever akkurat det samme, i tillegg må spillet være offensivt og "morsomt". Lyn jublet over 1-0 hjemme i en jevn kamp mot bunnlaget LSK, i motsatt tilfelle ville dette forumet rent over av misfornøyde supportere.

    LSK har ingen tradisjon for å satse på unge spillere. LSK har ikke bidratt med en damn shit for norsk fotball de siste fem årene, den siste spilleren LSK har løftet frem fra egne rekker eller ukjent tilværelse nedover i divisjonene, er Steffi.

    Det må noen drastiske holdningsendringer til i LSK før vi kan snakke om en klubb som bidrar til å gjøre norsk fotball bedre...
    Enig, enig,enig. Men selv om bastionen jublet etter 1-0 er det mer spillestil enn resultat. De er veldig glad når de får spille på den måten de gjør om dagen, og hater typisk "lsk-fotball" som de mener er kjedelig og har lite underholdningsverdi (forutsigende). "De prøver ihvertfall å spille fotball" er et av mange utsagn fra bastionforumet.
    ________
    -Life is what happens while you are busy makeing plans.

    Kommentar

    • reka
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Aug 2005
      • 13272

      #3
      Opprinnelig skrevet av Rønnern
      LSK har ingen tradisjon for å satse på unge spillere. LSK har ikke bidratt med en damn shit for norsk fotball de siste fem årene, den siste spilleren LSK har løftet frem fra egne rekker eller ukjent tilværelse nedover i divisjonene, er Steffi.

      Det må noen drastiske holdningsendringer til i LSK før vi kan snakke om en klubb som bidrar til å gjøre norsk fotball bedre...
      Det satses da i langt større grad enn før. Vil si vi har gått fra nærmest ikke-eksisterende til en av østlandets bedre talentsatsinger? Samarbeidsavtaler i øst og vest samt nye og glimrende treningsforhold vil helt sikkert bidra de neste årene. Vi har vel ikke hatt for mange talenter som har vært a-lagsmateriell før? Snart får vi det og da vil de slippe til. For noen år siden ville du hatt rett.

      Lyn har riktignok en samarbeidsavtale med NGT, men den må vel reforhandles av og til? Har man skolegang tilknyttet toppsatsingen kan man gjøre som lyn - love at de afrikanske talentene får skolegang frem til de er 18 og derfor får slippe inn i europa, men så drite i all skolegangen og kjøre på med fotball til de kan selges ut av landet. Eller man kan la være.

      Kommentar

      • Håkon Henriksen
        Administrator
        • Nov 2003
        • 6411

        #4
        Dette er en av grunnene til samarbeidet med Gjøvik/Lyn, tror du det er tilfeldig at vi plutslig har 3 spillere fra den klubben...

        Gjøvik/Lyn har skaffet seg avtaler med skolen, som gjør at man kan kombinere studier og fotball, i tillegg har de meget gode treningsfasiliteter.

        Jeg tror at vi kommer til å høste mer godt ut av dette samarbeidet.
        Håkon Henriksen
        -
        Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
        -
        ALT FOR FUGLA

        Kommentar

        • MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3398

          #5
          Det er en sammenheng mellom det å tiltrekke seg unge talenter og hvilken historie klubben har å vise til. Siste gang et ungt talent slapp til i LSK var vel Ole Martin Johansen i 1990?

          Når talenter ser at de får prøve seg i Lyn er det ikke tvil om at de forsøker seg der først.
          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

          Kommentar

          • Geirfugl
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Nov 2006
            • 561

            #6
            Opprinnelig skrevet av MortenA
            Det er en sammenheng mellom det å tiltrekke seg unge talenter og hvilken historie klubben har å vise til. Siste gang et ungt talent slapp til i LSK var vel Ole Martin Johansen i 1990?
            Ikke rart klubben ble skremt av det. (Selv om han vel scoret 4 på de 5 første..)

            Kommentar

            • Rønnern
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6690

              #7
              Opprinnelig skrevet av reka
              Det satses da i langt større grad enn før. Vil si vi har gått fra nærmest ikke-eksisterende til en av østlandets bedre talentsatsinger?
              Hjelper ikke å være gode på talentutvikling når spillerne må gå til andre klubber for å spille Tippeligafotball.

              LSK har ingen tradisjon for å la talenter få prøve seg. I første del av perioden under Erlandsen hadde vi en plutselig oppblomstring av masse spennende spillere hentet fra 1. og 2. divisjonsklubber rundt omkring i landet, men det var fordi vi ikke hadde penger.

              Nå har vi penger og kjøper etablert og med dobbelt dekning.
              Mvh Ronnie "The Runner"
              LSK for alltid

              Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

              Kommentar

              • MortenA
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2007
                • 3398

                #8
                Opprinnelig skrevet av Rønnern
                Hjelper ikke å være gode på talentutvikling når spillerne må gå til andre klubber for å spille Tippeligafotball.

                LSK har ingen tradisjon for å la talenter få prøve seg. I første del av perioden under Erlandsen hadde vi en plutselig oppblomstring av masse spennende spillere hentet fra 1. og 2. divisjonsklubber rundt omkring i landet, men det var fordi vi ikke hadde penger.

                Nå har vi penger og kjøper etablert og med dobbelt dekning.
                Spørsmålet er om vi er blitt noe bedre?

                Jeg er og skeptisk til påstanden om at vi har dobbel dekning. Søgård har vel bevist at han ikke er noen høyre back, men fortsetter å spille der. Vi hadde dobbel dekning før Danton ble sendt på dør, men har ingen erstatter. Så lenge MJ er skadet har vi kun Ståle som ren backup og han viser seg som en bedre flankespiller.

                Før neste sesong må vi ha nye backer på begge sider før vi begynner å se etter en ny venstre flanke.
                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                Kommentar

                • Eriksve
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2006
                  • 885

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Håkon Henriksen
                  Dette er en av grunnene til samarbeidet med Gjøvik/Lyn, tror du det er tilfeldig at vi plutslig har 3 spillere fra den klubben...

                  Gjøvik/Lyn har skaffet seg avtaler med skolen, som gjør at man kan kombinere studier og fotball, i tillegg har de meget gode treningsfasiliteter.

                  Jeg tror at vi kommer til å høste mer godt ut av dette samarbeidet.
                  Er nok litt tilfeldigheter inne i bildet her også ja. For det første så var vel LSK interessert i både Ruben og Steffen før de gikk til Gjøvik/Lyn (en klubb de kun har spilt et halvt år av karrieren sin). At de valgte å gå til akkurat Gjøvik/Lyn dette halve året før de begynte på videregående og uansett skule skifte klubb har nok med å gjøre at det var faren til Steffen som ble ansatt som trener på a-laget til Gjøvik/Lyn før årets sesong.

                  Når et gjelder Fellus så var vel han klar på at han ikke ønsket å fortsette på Gjøvik etter nedrykket i fjor. Har her en mistanke om at han ikke var veldig aktuell for LSK før Birkeland (som trente Fellus på Gjøvik i fjor) kom inn og ønsket å hente han.

                  Så om det er et veldig klart samarbeid mellom Gjøvik/Lyn som klubb og LSK som klubb er jeg noe mer usikker på (men det vet kanskje du mer om)

                  At de har meget gode treningsfasiliteter, og at det er mange unge spennende typer der er det ingen tvil om...

                  Kommentar

                  • Rønnern
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 6690

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av MortenA
                    Jeg er og skeptisk til påstanden om at vi har dobbel dekning.
                    Du misforstår meg tror jeg. Vi kjøper inn spillere for å ha dobbelt dekning og pr. dags dato har vi 24 spillere i stallen, hvorav to av dem er "unge lovende", henholdsvis Bergan Foss og Fallos. Det sier seg selv at veien frem til spilletid er ekstremt lang med mindre det er massive skadeproblemer eller har en trener som er bevisste på å matche unge spillere. Og det er jo slik vi vil ha det. Vi ønsker jo ikke at andrevalg skal være en eller annen junior som ikke har bevist noen ting på høyeste nivå.
                    Mvh Ronnie "The Runner"
                    LSK for alltid

                    Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                    Kommentar

                    • MortenA
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2007
                      • 3398

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Rønnern
                      Du misforstår meg tror jeg. Vi kjøper inn spillere for å ha dobbelt dekning og pr. dags dato har vi 24 spillere i stallen, hvorav to av dem er "unge lovende", henholdsvis Bergan Foss og Fallos. Det sier seg selv at veien frem til spilletid er ekstremt lang med mindre det er massive skadeproblemer eller har en trener som er bevisste på å matche unge spillere. Og det er jo slik vi vil ha det. Vi ønsker jo ikke at andrevalg skal være en eller annen junior som ikke har bevist noen ting på høyeste nivå.
                      Meget mulig jeg misforstod, men jeg hevder at vi ikke har dobbel dekning p.d.d. siden vi har så mange rokkeringer på laget mellom hver runde. Vi har altfor svake backer, spesielt med tanke på at MJ har stort sett vært skadet det siste året. Håper at Ståle kan dekke posisjonen, og MJ er snart tilbake.

                      Vi er godt forspent med sentrale midtbanespillere, spisser og midtstoppere. Høyreflanken er og normalt godt besatt med Riise og Karim. Svakheten vår er backene og venstreflanken. Selv om MJ kommer tilbake og Ståle takler flankerollen mener jeg vi bør styrke plassen før neste sesong.

                      Jeg er nok mindre skeptisk til å slippe til juniorer enn de fleste her inne, men jeg ser ikke noen grunn til at en 18-åring skal vike for en 35+åring pga alderen. Tror heller at klubben hadde tjent på det i det lange løp.
                      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                      Kommentar

                      • chrissp
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2004
                        • 2403

                        #12
                        Moderatormelding:

                        Innleggene i denne tråden lå tidligere i tråden om hvem som skal trene LSK. Innleggene gikk mer og mer over i en ren diskusjon om talentarbeid, og derfor er denne tråden opprettet.

                        Arbeidet med talenter er selvfølgelig ikke uinteressant i forhold til trenerspørsmålet, men da må det presiseres tydeligere. Bruk da den andre tråden.
                        Bølerkanaris

                        Kommentar

                        • sniper
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2004
                          • 5254

                          #13
                          Hva mer skal LSK gjøre enn det de gjør i dag for å satse på talenter? hvilke andre virkemidler kan taes i bruk?

                          Petter

                          Kommentar

                          • Grusom B
                            Generalissimo Bellisimo
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 6248

                            #14
                            Vel, det kan jo være en idé å matche dem mer... Synes det er håpløst når Fellus kommer inn et minutt før full tid mot Kamma på 2-0, og akkurat det viser vel at vi er der vi var under Arne, da Tore Tornado dukket opp to minutter før slutt og løp seg halvt ihjel(han var vel knapt noe kondisfenomen) uten å noensinne få ballen. All kunnskap om talentproduksjon tilsier at unge spillere må spille for å utvikle seg(wow, da gitt), og da holder det ikke med én kamp også rett på benken igjen(sikter ikke nødvendigvis til fellus her, det er mange å ta av). Spillerne må få tid til å tilvenne seg tempo og duellkraft, og det får man ikke uten tryggheten i at det kommer en ny kamp senere. Vi har ikke jobbet godt nok med talentene, og forsåvidt jeg kan se gjør vi det ikke nå heller. Kan noen fortelle meg hvor mye vi betalte for Pål Strand? Var han ikke gratis? Var han ikke en av de beste spillerene vi har hatt i klubben de siste 30 årene? Penger er ikke svaret på alt, og i alle fall ikke i fotball. Var altså poenget.
                            Ni principe ni rey...

                            D10S!

                            Kommentar

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎