God kamp av Jansen - og litt om keepersituasjonen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3192

    God kamp av Jansen - og litt om keepersituasjonen

    Andrefugla tapte 1-2 for Eidsvold Turn i går, og kunne tapt mer uten fire-fem klasseredninger (ifølge Rösler) av Eirik Jansen. Turnspillerne forsto ikke helt at LSK kunne ha noe keeperproblem:



    Både Myklebust, Powell og Winsnes ble spart i går, pga cup-kamp mot Sander onsdag, før seriekamp i Bergen til søndag. LSKs lag var derfor enda yngre enn i forrige kamp, forsterka av Bjarmann og denne gangen også av Halle:

    Jansen
    Ulekleiv-Bjarmann-Rosenkilde-Foss
    Mats Jarnbjo-Castilla-Halle-Bjerk
    Mato-Jimmy

    (hvis jeg ikke husker feil fra RBs papirutgave).

    Mato skårte vårt mål, og nærmer seg. Mot Kamma på søndag satt han på benken. Rösler understreker at Mato pga skader i vinter er den som har fått minst kamptrening, og virker generelt flink til å matche og hvile spillerne, gitt stallen han nå disponerer. I cup-kampen kan det hende at både PSA og Kasey hviler, iallfall fra start, med småproblemer med kneet for PSA og med en sliten Kasey.

    Lørenskogingen Eirik Jansen er uten tvil det største keepertalentet i klubben siden Leirsunds Jon Knudsen, og har stått en rekke strålende kamper for LSK 2. Han har både rekkevidde og spenst, og fabelaktige reaksjonsredninger på strek. I feltarbeidet har han det som skal til for å bli like dominerende i lufta som Emile på sitt beste, men trenger fortsatt litt besluttsomhet og naturligvis vurderingsevne (erfaring, erfaring) for å gripe inn på akkurat rett tid og sted. Han er bedre med ballen i beina enn Heinz Müller (skal dessverre ikke så mye til), om ikke så god som Misund (som en gang dribla to RBK'ere i egen sekstenmeter og ga både AE og halve Åråsen hjerteklapp). Han har også størrelse og kraft til å få ballen langt over midtstreken (som Müller, men ikke Misund, greier) på utspark, og brukbart potensiale til å sette spillet raskt igang både med utkast og utspark. I tillegg har han temperament og selvtillit til å kjefte på og dirigere forsvaret, noe jeg ofte savner hos yngre keepere.

    Alt i alt potensiale for en meget god førstekeeper for Fugla om et par år. Knepet er jo å gi ham nok matching på høyt nivå uten for høy risiko for å gå på en mental smell når tabbene inntreffer. Utleie til 1. divisjon var jo en mulighet her, men dels ville Eirik sjøl vente på sjanser i LSK, dels vurderte så vidt jeg forsto også ledelsen det slik at han var så god at de snart ville kunne få bruk for ham på A-laget. Situasjonen nå er vel at han står (nesten) alle kamper for tredjelaget, og annenhver kamp (med Misund) for andrelaget. Hittil i år er det mest blitt bortekampene; om det er tilfeldig eller bevisst, fordi trøkket og utfordringene for Eirik da blir større, veit jeg ikke sikkert, men kjenner jeg Rösler, Halle, keepertrener Kjell Lier og LSK2-trener Kjetil Rydje rett, er det neppe tilfeldig.

    Med innleie av en tysk keeper-veteran (ingen bombe at Rösler og Fjøra kjenner noen der nede) er forhåpentligvis "krisa" over for nå. Misund er 34, ingen alder for en keeper, men har vært gjennom mye, blir aldri høyere enn 1.80, og er fundamentalt usikker mot høye baller inn i felten. Selv om han er suveren som sweeper og med ballen i beina, overrasker han meg stadig negativt, særlig på andrelagskamper, med dårlig vurdering av når han skal stå på strek (oftest, synes jeg, blant annet fordi Misund er god på strek) og når han går ut for å rekke ballen (og ofte feilberegner).

    Müller er meget god på streken, og burde ha kontrollen på høye baller, selv om han som tyske keepere generelt bokser mer enn hva som burde være nødvendig. (Akkurat i sånne situasjoner savner jeg, som alle andre, Emile.) Ballen i beina skal han bare få hvis det er førti meter til nærmeste motspiller. Lange og oftest gode utspark. Klubben vil forlenge med Müller (27), men da forutsetter jeg at Kjell Lier (og Misund, som i mange år har fungert som assisterende keepertrener) driller Heinz i tilbakespill og også litt i feltarbeid uten boksing og i utspark og raske utkast.

    Så kan Eirik overta om et år eller to, og Misund (fortsatt bare 36) kan fortsette som Norges beste reservekeeper.

    gilbert

    som er i det lokalpatriotiske hjørnet i dag
  • Ola
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 1651

    #2
    Ok, jeg er overbevist. Bruk Eirik Jansen til Heinz er tilbake!!

    Samtidig setter vi inn Rambekk for Sasa, og Kippe tilbake på stopperplass. Ellers uendret. Da vinner vi i Bergen, før vi tar skalpen til VIF!

    Kommentar

    • general
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Apr 2004
      • 1150

      #3
      Opprinnelig skrevet av Ola
      Ok, jeg er overbevist. Bruk Eirik Jansen til Heinz er tilbake!!

      Samtidig setter vi inn Rambekk for Sasa, og Kippe tilbake på stopperplass. Ellers uendret. Da vinner vi i Bergen, før vi tar skalpen til VIF!
      kort og greit enig
      Seriegull 2016!!!

      Kommentar

      • hoyt
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2004
        • 2850

        #4
        synes nå vi burde beholde sasa på banen. Var veldig god defensivt mot hamkam sist.. og han slår bra cornere.
        "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
        - Nosa

        Kommentar

        • Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

          #5
          Re: God kamp av Jansen - og litt om keepersituasjonen

          Opprinnelig skrevet av gilbert
          Misund er 34, ingen alder for en keeper, men har vært gjennom mye, blir aldri høyere enn 1.80, og er fundamentalt usikker mot høye baller inn i felten. Selv om han er suveren som sweeper og med ballen i beina, overrasker han meg stadig negativt, særlig på andrelagskamper, med dårlig vurdering av når han skal stå på strek (oftest, synes jeg, blant annet fordi Misund er god på strek) og når han går ut for å rekke ballen (og ofte feilberegner).
          Jeg tror Misund rett og slett er noe ukonsentert på kampene til LSK2. Selv
          om han kunne finne på ett og annet rart i fjor på A-laget, så var det ikke
          feltarbeidet hans som var svakt. Misund kjenner sin begrensning når det
          gjelder feltarbeid og på A-laget har han den nødvendige respekt for
          konsekvensene av en feilvurdering på det området.
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

          Kommentar

          • gilbert
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 3192

            #6
            Jeg har den største respekt for Misund, og har hatt det siden han kom inn som reserve (for Kihlstedt, var det vel) for mange år siden. Men jeg klarer ikke å føle meg like trygg som f.eks. med Baron når det, som det gjør minst femten-tjue ganger i løpet av en fotballkamp, kommer høye baller inn i feltet, selv om det oftest går bra. Og også på A-laget har vi hatt litt flere episoder enn jeg liker av at han går ut når han burde stått.

            Jeg er enig i, og skreiv, at det særlig er på andrelaget han gjør nervepirrende feilvurderinger. (Men ikke bare i fjor: Forrige hjemmekamp mot Lillehammer ga f.eks. vel mange situasjoner der også keepertrener Kjell Lier skreik "Misund !" i fistel og desperasjon.)

            Likevel mener jeg tross dette at Misund, evt med teipa ankel, står mot Brann (hvis det fortsatt er aktuelt), heller enn Jansen. Det har med erfaring og selvtillit (som Misund har i fullt monn) å gjøre.

            Jeg overlater trygt til Rösler, Halle og Lier å vurdere hvordan vår evt tyske korttidsimport passer inn i bildet.

            Mitt poeng var primært at før eller siden vil uerfaren ungdom med stort potensiale bli erfarne nok (men hvordan ?) til å overta for veteraner som stort sett har fått ut sitt potensiale. Alt tidlig i fjor, eller var det til og med høsten 2003, sa Erlandsen og Lier til Misund at Jansen snart ville benke ham, og ikke bare for spøk.

            gilbert

            Kommentar

            • sniper
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 5254

              #7
              Opprinnelig skrevet av gilbert
              Jeg har den største respekt for Misund, og har hatt det siden han kom inn som reserve (for Kihlstedt, var det vel)
              gilbert
              Han kom inn allerede under Grodås.

              Petter

              Kommentar

              • trigz
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2004
                • 7055

                #8
                Jansen er sikkert framtidas mann i LSK, men å slippe ham til i så vanskelige kamper som Brann i Bergen og Vålerenga er å ta en sjanse, for å si det sånn. Slipp ham til i cupkampen mot Sander og litt enklere matcher med førstelaget og match ham forsiktig, så har vi snart en egenprodusert kanonkeeper i de neste 20 åra!
                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                Kommentar

                • gamle-perta
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2004
                  • 2418

                  #9
                  RB skriver at tyske Klaus (41) skrev under en to måneders kontrakt i går, men Uwe sier det ikke er garantert at han står i Bergen.
                  - Vi må se an Misunds skadesutuasjon, sier han.

                  PS: Ligger det en sang her på melodien "se, der danser bestefar"...?
                  Kan raskt bli "se, der redder bestefar"

                  mvh
                  perta
                  Mvh
                  Gammer´n (Per T)

                  Kommentar

                  • gamle-perta
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2004
                    • 2418

                    #10
                    Frode Grodås vikarierte som keeper-trener i går, skriver RB. Er dette første tegne på at han tar over for Kjell Lier på sikt...? Mener den problemstillingen har vært framme tidligere.

                    I så fall vil vi få en sportslig ledelse som i alle fall har stor erfaring som spillere: Uwe, Fjøra, Grøna og Frode har noen kamper på kontoen, og alle vet hvor viktig trening er for å nå toppen. Ingen av dem ble elitespillere bare pga talent...

                    Frode trener for øvrig gutter 14 i Fjellhamar Fotballklubb, og jobber til daglig i Bama - en av NFFs sponsorer.



                    Mvh
                    perta
                    Mvh
                    Gammer´n (Per T)

                    Kommentar

                    • HanseFrank
                      Seniormedlem
                      Forumonanist
                      • Mar 2004
                      • 221

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av petter
                      Han kom inn allerede under Grodås.

                      Petter
                      Misund spilte siste 5 kamper av 96-sesongen, og holdt nullen i fire av dem. Han slapp inn et mål, mot Moss (Martin Andresen).
                      HanseFrank
                      - på den andre siden...

                      Kommentar

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎