Karakterboka TIL-LSK 26/9/2008

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Canário
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Sep 2005
    • 1471

    #21
    Synes Occean spilte bedre enn en del mener og synes han forsvarer en 5-er, i hvert fall ikke 3-er som i Dagbladet der de må ha en forsvinnende liten forståelse av rollen til OO. Han binder opp mange forsvarere, er sterk, får korrekte frispark, jobber hardt og gjorde stort sett den jobben han kunne gjøre under slike arbeidsforhold. Han fikk ikke mange framspill og den sjansen han hadde lagde han nesten selv. Hadde det venstrebeinskuddet gått innenfor isteden hadde vel Dagbladet-sjåvinstene i god unyansert børs-stil gitt 6 isteden... Pasningen til Myklebust forut Høli-skiltaklinga på strek var veldig bra.

    Når det gjelder spillerbørser synes jeg en over middels god kamp er en over middels god kamp uansett, akkurat som en svak kamp er en svak kamp og en meter er en meter. Når skalaen går fra 1 til 10 bør alle spillerne starte med 5 uansett hvilken liga det er snakk om, og så legger man til eller trekker ifra avhengig av om man gjør noe bra eller dårlig. Synes det blir riktig å dele ut 7-ere til dem som fortjener det selv om Berbatov kan "mer" på sitt "meget god"-nivå. Spiller han meget bra spiller han meget bra og gjør han "mer" på sitt "meget god"-nivå deler man heller ut en 8-er ("strålende" for å fortsette med børs-termen). Hadde Bjørkøy vært LSKs beste i en kamp mot Tottenham er det ingenting i veien for å dele ut en 7-er bare fordi Berbatov kan spille til mye høyere på sitt beste (og det kan mange gjøre). Nesten alle profesjonelle fotballspillere kan være i stand til å gjøre det godt på internasjonalt nivå i enkeltkamper, det viser blant andre Huseklepp, Ciljan og til og med en spiller som Hæstad og en ukjent islendig i Sævarsson. Nivået varierer fra kamp til kamp og "stjernene" er heller ikke alltid de beste; forskjellen mellom de beste og nest beste er ikke utrolig stor og er noe som blir styrket på mediatekke eller ikke, eller tabloidoppfatningen og at de stjernene man har hengt over senga på rommet er "overmennesker" i forhold til andre. Det er de selvsagt ikke med mindre man ser fotball på en litt spesiell måte. Såpass bra er nivået og jevnheten i toppfotballen, som i de fleste andre idretter.

    Mange får et ekstra poeng nesten bare på navnet. Børsene er jo ofte unyanserte og ensidige når man vurderer spillere, og lar se heller påvirke av glimt med teknisk brillianse og, ofte litt tilfeldig, "superscoringer" enn eksempelvis ting som "grundig" vurdering av hvordan spillerne totalt sett bidrar til lagspillet, som for eksempel folk her inne og RB-børsen beskriver mye bedre. Kippe får 7-er av meg etter TIL-kampen - tre poeng unna maks og to poeng unna middels.

    At det liksom ikke finnes spillere i PL som nesten ikke spiller en kamp på det jevne og enda mindre spiller svakt synes jeg blir litt feil. Sikkert mange som har spilt svakt og til og med skuffende denne runden og da er en meter en meter. Husker fra en Blackburn-kamp i fjor der Lehman sto dårlig og toppet til slutt det hele med en skikkelig brøler og ble satt til en 4-er etterpå. Skal en dårlig match og en kjempetabbe i for eksempel eliteserien vektlegges høyere enn i PL, og foran for eksempel OO som blant annet fikk 3 på lørdag? Merksnodig i så fall. Spiller man en sånn match er det ikke annet enn "benken venter" (altså en 2-er) uavhengig av liga. Benken ble det jo også etter hvert. Børsene fra Adeccoligaen inneholder både 6-ere og 7-ere og noen ganger mer til. Man kan jo ikke gi dem 4 og 5 på gode kamper bare fordi de spiller i divisjonen under, på samme måte som i "Toppserien" (kvinner) med alt det innebærer. En ting kan man iallfall slå fast og det er at spillerbørser som man finner blant annet i VG og Dagbladet er upålitelige greier. Liker mye bedre den løsningen til Aftenposten med de tre beste i antall "machtballer" (samtidig som de skriver betydelig mer om selve kampen og ikke bare om én enkelthendelse som de i Akersgata og ved Havnelageret er så gode til).
    Last edited by Canário; 29.09.2008, 01:56.

    Kommentar

    • Fugl1120
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2005
      • 3528

      #22
      Orker ikke klippe og lime ditt i filler, Canario. Selvsagt har også PL-spillere dårlige dager. Poenget er at dersom Riise legger innlegg som er høye nok til å passere førsteforsvarer, har han per norsk målestokk utelukkende slått gode innlegg. Dersom en Premier League-ving, la oss feks. si Kuyt, slår 15 innlegg hvor alle går i boksen, men ingen treffer panna til Torres, har Kuyt gjort en dårlig jobb. Dersom Bjørkøy jobber bra og vinner noen andreballer, er vi strålende fornøyd. Dersom ikke Gerrard eller Alonso setter opp en scoring, regnes de som skuffende. Fair nok at alle spillere skal starte på 5, men i forhold til internasjonal fotball, er det jævla få norske spillere som kvalifiserer til 5 på den børsen, til tross for at de gjør helt ok kamper i norsk målestokk. Ta en titt på en PL-match rett før Tippeligaen, du kommer til å bli skremt over hvor ræva norsk tippeliga egentlig er.
      Lauken er vår venn!

      Kommentar

      • Folke
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2008
        • 5955

        #23
        Selv syntes jeg det er snodig at norsk presse ikke klarer å bedømme en fotballkamp utfra de forutsetninger laget har og hva slags taktikk som blir valgt.. TIL kampen var for LSK sin del en tilnærmet prikkfri kamp, i forhold til prestasjoner tidligere i sesongen, tabellposisjon og taktikk før kampen, men selvfølgelig var det neppe tidenes beste LSK match. Men å gi spillerne så dårlig karakterer for å slå laget som ligger som nr 2 på tabellen, når hjemmelaget ikke har en målsjanse før etter 79 minutter og LSK overkjører motstanderen gjennom store deler av kampen blir for meg helt talentløst og ikke minst respektløst ovenfor de som faktisk har gjort en meget bra prestasjon.
        At TV2 velger å bruke så mye tid på å finne en "feil" som gjør at LSK ikke burde vunnet sier jo også en del, men denne gangen ble vi tv tittere vitne til en utrolig sportsånd fra både trener og spillere på det tapende laget vi sikkert aldri har sett maken til og som i korte trekk rett og slett latterliggjorde håndball eksperten på stadion og Davy i studio. Nydelig å se Koppinen og Nilsen avfeie de idiotiske forsøkene på å lage en sak ut av en fair duell.

        Kommentar

        • MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3404

          #24
          Kan vel ikke si meg helt fornøyd med EJ's disposisjoner. Personlig skulle jeg gjerne ha sett Fellus komme inn for OO i ca. 60. min. Med to bakromsspisser ville TIL-forsvaret enten blitt presset bakover, eller blitt med på løpeturer som jeg føler meg trygg på at de hadde tapt. Med tanke på at Arild reddet to poeng på overtid er det vanskelig å kritisere den avgjørelsen, men jeg føler at det hadde blitt mer fart av kontringene våre med Fellus og Mykle.
          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

          Kommentar

          • McGuffy
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 5096

            #25
            Opprinnelig skrevet av MortenA
            Kan vel ikke si meg helt fornøyd med EJ's disposisjoner. Personlig skulle jeg gjerne ha sett Fellus komme inn for OO i ca. 60. min. Med to bakromsspisser ville TIL-forsvaret enten blitt presset bakover, eller blitt med på løpeturer som jeg føler meg trygg på at de hadde tapt.
            Uenig!

            De to største sjansene våre i andre omgang kom på overganger i form av oppspill på Ollie, der han vinner duellen og fordeler ballen videre. Nytter ikke å kjøre overganger når alle løper i bakrom. Man må ha spillepunkter.

            I tillegg tror jeg at to bakromspisser i den vinden, og på den curlingisen ville blitt særdeles håpløst.

            Kommentar

            • Canário
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Sep 2005
              • 1471

              #26
              Opprinnelig skrevet av Fugl1120
              Fair nok at alle spillere skal starte på 5, men i forhold til internasjonal fotball, er det jævla få norske spillere som kvalifiserer til 5 på den børsen, til tross for at de gjør helt ok kamper i norsk målestokk. Ta en titt på en PL-match rett før Tippeligaen, du kommer til å bli skremt over hvor ræva norsk tippeliga egentlig er.
              Ingen tvil om at PL er mye bedre enn Tippeligaen. Målt opp mot ligaen som i løpet av de siste 15 årene har hatt en eksplosiv kvalitetsøkning og utvikling ved tv-avtalen, milliardærinvestorer og tilsig av utenlandske spillere og trenere på topp internasjonalt nivå, har ikke TL og en del ligaer en sjanse.

              Men poenget med børs er vel å fastslå om man spilte en "svak" kamp (4), "godkjent" (5), "god" (6) osv. uavhengig av ligaen. Spiller man en dårlig kamp skal man ikke etter min mening, selv om det hadde vært mer riktig ut fra nivået, få en 6-er i PL på samme måte som dem i Adeccoligaen ikke skal få 3 og 4 for gode kamper bare fordi de spiller i en dårligere liga. Da hadde børsen nesten blitt umulig å praktisere. Det skal være en gradinndeling avhengig av hvordan en kamp spilles og ikke hvor, ellers hadde omtrent ikke børsen kunne anvendes i det hele tatt (den måtte iallfall legges om, og én ting er at den allerede brukes feil). (Spiller Grønkjær en kamp til "landslagsklasse" og 9-er er det nettopp det i det landet og ikke mindre bare fordi det ikke hadde svart til en plass i Englands ellever eller at ligaen er dårligere.)

              Men eksemplet var bare ment som en beskrivelse på hvor dårlig spillebørsopplegget er, ikke noe annet enn at de aldri holder samme linje. (Et bedre eksempel er Godset-kampen der LSK fikk tre forskjellige BB). Poenget er at ingen har sjans til å vurdere 22 spillere pluss innbyttere, og få kjenner detaljene rundt for eksempel lagenes taktikk og spillernes arbeidsoppgaver. Det blir mer til at det gjenspeiler mer om det ble seier eller tap enn de individuelle prestasjonene. Sånne rangeringer av spillere i en bestemet rekkefølge og (tildels) spillerbørser synes jeg er verdt ingenting.

              For øvrig er det vel flere faktorer enn én spillers prestasjoner som avgjør utfallet av et angrep - bevegelsene rundt ballfører er like viktig for å score som innlegget eller gjennomspillet og det kan ikke ballfører gjøre så mye med. Det blir etter min mening riktigere å tenke hvorvidt det skaper ubalanse og problemer for motstanderen enn om for eksempel et innlegg ikke treffer rett på en spiss som krever noe av flere enn bare den som slår inn. Legger man innlegg over førsteforsvarer bør ikke det være det samme som et godt innlegg og et innlegg som ikke treffer "rett" på en spiss bør ikke være et dårlig innlegg; for å fortsette med eksemplet hvis Kuyt slår 15 innlegg hvor alle går i boksen, men ingen treffer panna til Torres, har heller Torres gjort en dårlig jobb enn Kuyt.

              Kommentar

              • gilbert
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 3192

                #27
                Opprinnelig skrevet av Canário
                Synes Occean spilte bedre enn en del mener og synes han forsvarer en 5-er, i hvert fall ikke 3-er som i Dagbladet der de må ha en forsvinnende liten forståelse av rollen til OO. Han binder opp mange forsvarere, er sterk, får korrekte frispark, jobber hardt og gjorde stort sett den jobben han kunne gjøre under slike arbeidsforhold. Han fikk ikke mange framspill og den sjansen han hadde lagde han nesten selv. Hadde det venstrebeinskuddet gått innenfor isteden hadde vel Dagbladet-sjåvinstene i god unyansert børs-stil gitt 6 isteden... Pasningen til Myklebust forut Høli-skiltaklinga på strek var veldig bra.
                Framspillet til Myklebust, som burde vært en målgivende pasning, var fra vår eminente midtbanetekniker med hovmesterblikk og silkefot, Espen Rånern Søgård, som rett nok fikk ballen av Ollie som oppspillspunkt omtrent midt på banen.

                gilbert

                som har vært uten TV- og internettforbindelse noen dager og først sett LSK-TVs "Høydepunkter" nå.

                Kommentar

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎