Hodespillere

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kimito
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 2600

    Hodespillere

    Etter å ha fulgt et ikke-navngitt engelsk lag ved siden av Lillestrøm, har jeg blitt mer og mer fascinert av en ting ved spillerkjøpene til lagets trener. Det hentes nesten bare stødige typer. Spillere med et hode og riktige holdninger. Spillere som skjønner at fotball handler om mer enn tiden du har ballen i beina.

    Da Sportsklubben ikke har alle pengene i verden til å handle de mest spektakulære spillerne, kan det etter min mening være mye å hente på å fokusere på spillere med holdning. Flere kapteinstyper om du vil. Spesielt nå som vi har en trener som faktisk har en plan, ser an spillets gang og som kan finne på å gjøre endringer underveis som ikke er tilfeldige. Vi har lenge satset på spillere som kjemper og aldri gir opp, og det er bra. Men i tillegg til dette trenger vi flere av de som skjønner når de skal kjempe og når de skal avvente.

    Jeg mener at store deler av Rosenborgs suksess var tuftet på sånne spillere, ispedd enkelte unntak med ekstremferdigheter. Litt på samme måte som Fergusons tidligere elever viser seg å være trenerkapasiteter hele bunten, har Eggens disipler også gjort tingene sine brukbart etter karrieren. For å si det sånn, verken Runar Normann, Raymond Kvisvik eller Charlie Miller hadde fått plass i Rosenborg under Eggen.

    Med mindre spillere har ekstreme ferdigheter, eller tydelig spisskompetanse vi mangler, mener jeg at det er bedre å sikte etter spillere med hodet på plass, heller enn noen som kanskje kan dra av en mann i tide og utide. Grunnen til at enkelte ikke klarer å verdsette legenden Gilbert er sånn jeg ser det, nettopp fordi hans sterkeste fotballkvaliteter ligger i hodet. Han vet hvor ballene kommer og hvordan han skal sette dem i mål. Han skjønner også å få flyt i spillet med gode pasninger og beveger seg riktig. Hadde Gilbert vært rask og kjempesterk hadde han spilt i en mye, mye større klubb.

    Spesielt når det gjelder satsingen på unge synes jeg det er viktig å finne spillere med modne kvaliteter. Lagspillere som hater å tape, og som ikke er så opptatt av å finte bort alle på trening. De sistnevnte visner ofte bort på samme måte som dominobrikker faller når de er stablet riktig. Til og med et talent som Zlatan har brukt tid på å bli en fantastisk spiller på grunn av mangende omløp øverst (men sånne unntak må selvfølgelig vurderes).

    Fotball er et lagspill, og for at en trener skal kunne få laget til en taktikk og utmanøvrere motstanderen, er han avhengig av spiller som både skjønner det han sier, og gjennomfører det i løpet av kampen.

    Mitt håp er at vi gjennom satsingen på HB og TB, beveger oss i den retningen.

    For å være litt slem med egen spiller kan jeg trekke frem et eksempel på feil satsing av Sportsklubben. Selv om jeg fortsatt har et håp om at Brenne skal vise seg som den spilleren han kan være, er jeg redd for at han nettopp står frem som det tydeligste eksempelet på det jeg snakker om. Som noen sa på FFK-forumet da vi kjøpte han: "for å si det sånn, han veit han er god".

    Det er mulig at jeg tar feil og at det er andre grunner til at han slitt, men jeg er redd manglende holdninger, ydmykhet og smartness er hoveddelen.

    Ja til voksne spillere som gjør jobben sin ordentlig!
    Ferdigskåra
  • andersmm
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2006
    • 5764

    #2
    Mange bra poenger.

    Eksempelet Brenne er et jeg også har gremmet meg over. Han viser ofte skammelig dårlig arbeidsmoral, og jeg har begynt å tvile på om han forstår/gidder å utföre sine defensive arbeidsoppgaver. Har värt knytta mye forventninger til Brenne, men jeg tviler på at han noensinne kan bli en "boks-til-boks" spiller som leverer stabilt gode prestasjoner. Synd, for han har tekniske egenskaper som kunne gjort ham til en av landets aller beste midtbanespillere.

    Jeg skal ikke väre for bastant, og svelger gledelig et par kameler om Brenne motbeviser mine påstander. Derimot synes jeg man kan pröve fyren som hengende spiss, en posisjon som innebärer mindre defensiv jobbing og således kanskje passer ham bedre.
    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

    Kommentar

    • Canário
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Sep 2005
      • 1471

      #3
      Godt innlegg! Det å tenke personlighet og typer like mye som ferdigheter, er viktig. Men like viktig er det å ha litt av hvert og nok av alt. Verken for mye eller for lite av en spilletype, men en riktig miks. Jeg har ikke vanskelig for å verdsette begge deler for det det er verdt: Gjerne spillere som kan dra av en mann i tide og utide og er litt dårligere defensivt, og noen som har styrke i det defensive og spiller mer med "hodet". Det er nødvendig for å ha flest og størst mulige ferdigheter å spille på.

      Når LSK skal begynne å bygge opp laget, er det etter min mening av betydning å spørre seg hvilke kvaliteter vi mangler, og i hvilken grad vi fremdeles har og får slike kvaliteter (kreativitet og uforutsigbarhet) dersom taktikk og "kapteinstyper" blir vektlagt enda mer.

      De to siste åra har det vært hentet inn "mere nok" lederskikkelser, men mye mindre av kreativitet. Det i sammenheng med mange flere eldre enn yngre spillere. Når man mister kreativitet, uforutsigbarhet og individuelle ferdigheter på et høyt nivå, mister laget veldig mye kvalitet. I LSKs tilfelle mister vi mye av forutsetningene for å spille god fotball, og det har blitt "tilbake til det gamle" etter å ha utviklet oss en hel del under Uwe.

      Så lenge en spiller bidrar med kvaliteter vi ikke har, går etter min mening ferdighetene foran alle "normene" om mye defensiv jobbing og takikk. Det beste er å ha litt av hvert - og det får man sjelden i én og samme spiller. Kreatvitet og uforutsigbarhet er nødvendig å ha i laget for at systemet og de andre spillerne skal prestere maksimalt, og ingen spiller kan være to steder samtidig. Det er ingen tvil om at mangelen på en "slik" spiller har vært et ankepunkt både i år og i fjor. Dårlige dager har alle lag uansett hvor gode de er. Da er det en styrke å ha en eller flere enkeltspillere med ferdigheter til å veie opp for svakt lagspill.

      Sammensetning av typer er etter min mening viktigere enn å bygge laget av en "bestemt måte" fotballspillere. Det gir en mindre "endimensjonal" stil og større mulighet for mer variasjon og kvalitet i det offensive spillet. Komplementære ferdigheter. For å si det sånn: Jeg ser heller fem-seks dribleserier, og to-tre balltap, enn sju støttepasninger og tvidårligere mottak, "men-så-lenge-jeg-løper-nok-og-spiller-med-instinktene-så-er-det-overordnet-nesten-alt-annet-jeg-bidrar-med"-holdningen. Det blir å innsnevre perspektivene til det minimale. For mye eller for lite ødelegger alle ting, og kreativitet er det for lite av. Derfor gleder jeg meg til framtida da det trolig blir mer innovative og spennende signeringer.
      Last edited by Canário; 01.11.2008, 03:21.

      Kommentar

      • Kimito
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 2600

        #4
        Godt svar fra deg Canário!

        Jeg er allikevel ikke helt enig med deg. At vi har en tråd om Kippe som kaptein, hvor flere skulle ønske seg en mer markant en, sier noe om mangelen på spillertypen jeg snakker om. At vi trenger kreative spillere, og andre spillere med spisskompetanse er jeg enig i, men i mine øyne bør størstedelen av laget bestå av den typen spillere som jeg prøvde å beskrive.

        Selv om det som regel er tøysete å sammenlikne den virkelige fotballverden med fotballspill, har FM gjort det riktig ved at de har en like stor del for mentale ferdigheter som fysiske og tekniske. Sånn jeg ser det, er det den mentale grunnpakken jeg gjerne vil ha på plass før jeg ser på de andre kvalitetene. Det vil ikke si at jeg ikke ønsker kreative spillere, eller spillere med tekniske ferdigheter. Det ene ekskluderer ikke det andre, selv om du antyder det.

        Problemet er, som jeg indirekte regner med at er hovedpoenget ditt, at det er vanskelig å få tak i spillere med alle ferdighetene samtidig. Det er en utfordring.

        Men den største misforståelsen din virker til å være er at du tror jeg mener sedvanlige spillere med lojalitet til systemet, noe jeg er enig i at vi har mange av. Det jeg mener er heller at vi skal skaffe flere spillere med uvanlig stor styrke i det taktiske og det å spille fornuftig på lag. Lagspillere med stor L og andre klisjeer.

        Dette er folk med smarte pasninger, plasseringsevne, riktige bevegelser. Folk som hele tiden tenker fotball mens de spiller, og som ikke gjemmer seg når det butter imot. De trenger ikke nødvendigvis å være spektakulære for å være fantastisk gode fotballspillere.

        Jo mer vi får av alle kvaliteter jo bedre, og ja, vi trenger noen (i hovedsak vinger og spisser) som har ekstrem fart, teknikk, uforutsigbarhet eller annet. Men kjernen i mitt lag ville uansett vært bestående av spillere med mental styrke, lojalitet, taktiske evner, autoritet og vinnervilje.
        Ferdigskåra

        Kommentar

        • Canário
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Sep 2005
          • 1471

          #5
          Det er helt klart viktig å hente spillere som har holdninger og forstår at ingen besitter et talent som er så stort at man kan lykkes uten at man jobber hardt for det. Ikke bare spillere med en plan, men spillere som følger planen og vet hva det innebærer av hardt arbeid og forsakelser. Jeg er enig i at det viktig å ha flesteparten av spillere i en tropp med styrke i det mentale og taktiske, og har vinnervilje, lojalitet og autoritet. Men både Bjørkøy, Søgård, Sundgot, Kippe og Riseth blir beskrevet på den måten og har i en eller annen grad blitt toppspillere nettopp på grunn av disse ferdighetene. Jeg synes vi ikke mangler slike spillere, men heller gode spillere til å gjøre den jobben de er satt til. Alle disse er lagspillere med (god) spilleforståelse og "kapteinstyper". De vet hva det vil si å være best, jobbe under press og levere. I de kampene vi har måttet vinne eller ta poeng i, har vi gjort det. Kippe har vist at han har vært mentalt rustet for å brette opp ermene og gjort jobben som skal til for å dra dette i land! Det er forskjell på å være en autoritet og være autoritær, og det betyr ikke like mye for alle kapteiner å stå fram med samme faenskap.

          Istedenfor å skaffe flere slike spillere som det er beskrevet, og det samtidig er vanskelig å finne komplette spillere, trengs det etter min mening noe mer friskt som kan slå nedenfra og noen det er potensial i. En som også kan heve lavestenivået. For det skal godt gjøres å hente spillere som er helt uten tekniske eller taktiske mangler, og de beste er antagelig utenfor vår rekkevidde. Hvilke spillere som utfyller de vi har og hva de kan bidra med sett i forhold til dem, er mer interessant og lettere å gjøre noe med.

          Om ikke hver spiller er komplett, betyr det mer at summen i laget er det. For ekempel seks midtbanespillere med komplementære ferdigheter som totalt sett gir mulighet for stor variasjon og kvalitet i det offensive spillet. En tenkt helhet stiller enkeltspillere i et mer positivt lys enn hvis sammensetningen er mindre bra, og Søgård hadde spilt bedre med "en Koren" på midtbanen. Det samme med Kiko som også kunne dratt nytte av å ha en mer komplementær midtbanemann enn Bjørkøy eller Søgård ved siden av seg. Brenne er sikkert en type som kunne prestert bedre sentralt enn det de gjør og utfylt midtbanen bedre som spilletype ved siden av Kiko, i alle fall bedre enn det han får ut av kantrollen.

          Kommentar

          • MortenA
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2007
            • 3401

            #6
            Jeg er av den mening at i den moderne fotballen er det ikke nok med ekstremferdigheter. Man må være en komplett spiller. De dager hvor Jan Mølby dasset rundt i midtsirkelen og serverte krempasninger er over.

            Dagens trenere (kanskje ikke i Norge, men hvertfall ute i Europa) analyserer motstanderen og finner svakheter som kan utnyttes. Koren er mitt beste eksempel på det. Jeg så han tok flere defensive løp i kvallik-kampen til PL enn han gjorde i hele sin karriere hos oss. Brenne er en annen spiller som irriterer meg med sitt slappe defensive arbeid. På mange måter er Brenne en blek kopi av Koren som spiller på feil plass.

            Tillegg: Nå betyr ikke det at jeg mener vi skal fylle opp laget med poteter. Langt derifra. Spillere kan ikke ha store svakheter, hverken når det gjelder fart, teknikk, styrke, eller kondisjon. I tillegg bør de ha en eller flere ekstremferdigheter.
            Last edited by MortenA; 02.11.2008, 16:29. Begrunnelse: Tillegg
            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

            Kommentar

            • Kimito
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2004
              • 2600

              #7
              Opprinnelig skrevet av Canário
              Jeg er enig i at det viktig å ha flesteparten av spillere i en tropp med styrke i det mentale og taktiske, og har vinnervilje, lojalitet og autoritet. Men både Bjørkøy, Søgård, Sundgot, Kippe og Riseth blir beskrevet på den måten og har i en eller annen grad blitt toppspillere nettopp på grunn av disse ferdighetene.
              Av de du nevner er det bare Gilbert og Riseth som får godkjent i forhold til det jeg mener i åpningsposten min. Kanskje også Steinar P. Kiko har også et visst talent her, men kan miste hodet innimellom.

              Søgård er lojal, arbeidsom og lydig, men flotte holdninger gjør ikke en god hodespiller alene. Hadde Søgård vartet opp med smarte stikkere, lagt merke til at andre spillere stod feil og gitt beskjed, tatt gode løp inn i boksen når det ikke førte til at han blottla midtbanen (dette har han gjort i perioder når han har blitt drillet til det, men han har ikke teft for det naturlig slik jeg ser det) og jevnlig opprettholdt en balanse mellom konstruktive og trygge valg med ballen, da hadde han vært det jeg snakker om.

              Det jeg mener er at vi må satse på spillere som har mer enn gode holdninger. De må ha en fotballforståelse til grunn også. Teorien min er at det er lettere å snappe opp spillere med mentale ekstremferdigheter, siden de ikke er like blendende som en kommende Zlatan eller Messi. Jo mer vi får kombinert med andre ferdigheter, jo bedre selvfølgelig.

              Å si at vi har nok spillere med disse kvalitetene når vi nettopp kjennetegnes av å ha spillere som foretar dårlige valg i gode posisjoner gang på gang, blir feil etter min mening. Occean, hvor god han enn er, gjør innimellom noen så grusomt irriterende valg at det er vanskelig å like han (helt til han scorer et nytt mål). Riise har mange kvaliteter, men det er ikke på det mentale planet styrken ligger. Myklebust er neppe en dumrian, men han er beskjeden og utrygg. Han kommer til å vokse under Berg, men vil neppe noensinne bli en spiller som stikker seg ut på dette feltet. Bertheussen er helt håpløs her. PSA har alt som skal til for å være en knallgod midtstopper, bortsett fra det jeg mener (hadde han vært trygg på seg selv, vært 100 % konsentrert og hatt ro med ballen i beina, hadde han vært en enorm stopper). Kippe er ekstremt duellsterk, men mæler ballen unna og gjør innimellom noen grove feilvurderinger (han er riktignok ikke det verste eksempelet, men hele poenget mitt er at jeg vil ha spillere som stikker seg ut i positiv forstand).

              Vi har to/tre spillere med et godt fotballhode, hvor én har såpass klare mangler ellers, at han ikke er fast på topp, mens to av de andre kandidatene er veldig gamle (Gilbert er heller ingen unghingst lenger). Jeg er av den mening at vi trenger flere.

              Ingenting hadde gledet meg mer enn om vi hadde klart å snappe opp en ny Solbakken eller Skammelsrud på midtbanen til å spille med Kiko, og en hurtigere Hoftun som midtstopper. En Roar Strand hadde heller ikke vært å forakte. Dette er spillere, som i tillegg til å ha noen andre åpenbare kvaliteter, nettopp forstår fotball. Det er ikke tilfeldig at jeg nevner spillere fra Rosenborgs glansdager.

              Eggen hadde ikke klart å gjøre det han gjorde med Rosenborg, hvis han ikke hentet spillere som skjønte ideene hans og som hadde smartness og modenhet som en sentral del av personligheten (med visse unntak, og det er lov).

              Jeg skammer meg nesten litt for at jeg var så blindet av hat at jeg ikke klarte å sette, om bare bittelitt, pris på prestasjonene deres. Det var grusomt, men det var også grusomt dyktig.
              Ferdigskåra

              Kommentar

              • aguado
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Nov 2006
                • 448

                #8
                En kan jo starte med å spørre spillerne om hva de driver med utenom jobb, noe forsåvidt enhver annen bedrift ville gjort. Har vedkommende noen hobbyer, hvordan står det til med samfunnsengasjementet utover fotballen? Tarik Elyounoussi var spilleren som etter overgangen til Nederland skrøt hemningsløst i en landsdekkende avis at han ikke hadde lest en eneste bok i sitt liv. Da snakker vi hjernekapasitet.

                Eggen (som nevnt) hadde en filosofi at spillerne også burde bruke hodet utenfor fotballen. Flere av spillerne var innom NTNU, sågar også medisinstudiet. Hvor godt de lykkes med studiene sine er en annen sak, men det er uansett et særdeles mye sunnere tidsfordriv enn å sitte inne og spille tv-spill.

                Kommentar

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎