Får LSK penger for Olsen?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • vollafugl
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Dec 2006
    • 978

    Får LSK penger for Olsen?

    Bodø/Glimt har avslått et bud fra RBK på Trond Olsen. I Dagbladet siteres Glimt styreleder på at "Vi selger ikke en av Norges beste spillere for knapper og glansbilder", og at de skal ha minst 10 millioner for ham.

    Er et noen som vet om LSK har sikret seg prosenter ved et eventuelt videresalg?
  • Boudewijn
    Seniormedlem
    Forumonanist
    • Jul 2007
    • 207

    #2
    Opprinnelig skrevet av vollafugl
    Bodø/Glimt har avslått et bud fra RBK på Trond Olsen. I Dagbladet siteres Glimt styreleder på at "Vi selger ikke en av Norges beste spillere for knapper og glansbilder", og at de skal ha minst 10 millioner for ham.

    Er et noen som vet om LSK har sikret seg prosenter ved et eventuelt videresalg?
    Håper da virkelig det, men tviler.
    Jeg er fortsatt litt grinete for at de solgte han i utgangspunktet. Kunne ha leid ham ut et år eller to.
    Byråkratkanaris

    Kommentar

    • Ketil Cantona
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2004
      • 6813

      #3
      Utlån hadde vært det beste, men det kommer litt ann på spilleren selv også da... Trives en ikke og vil hjem er det lite en kan gjøre desverre.

      Kommentar

      • Fuglegutt
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jan 2008
        • 863

        #4
        Opprinnelig skrevet av Paddis
        Utlån hadde vært det beste, men det kommer litt ann på spilleren selv også da... Trives en ikke og vil hjem er det lite en kan gjøre desverre.

        Er vel det som skjedde i denne saken , for potensialet har det vel aldri vært noen tvil om...T
        På min gravsten: " heller her enn på Ullevåll "

        Kommentar

        • Grusom B
          Generalissimo Bellisimo
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6248

          #5
          Er det bare jeg som blir mektig provosert av Rosenborgs fremferd her? Det er jo faen meg helt utrolig at klubben som både har nytt best av Glimts fantastiske spillerutvikling de siste 30 årene(Mini, Berg x2, Staurvik, BI Johnsen, etc, etc) og som har rævva aller mest stappfull av gryn kan være så nedrige. Tre millioner for det som mye mulig er årets norske spiller i serien? Det er rett og slett uforskammet, respektløst og ufint. Dette sier veldig mye om Rosenborg som klubb. Der oppe har man mistet fullstendig kontakt med virkeligheten, og der klubben tidligere var åpen og villige til å betale rimelige beløp for spillere som ikke heter Bergdølmo, er den nå lukket, arrogant, belærende og hårsår. For all del, jeg hatet RBK før også, men nå er de ikke motbydelige fordi de vinner alt, de er motbydelige fordi oppførselen deres er lavmål over hele linja. Æsj!

          Jeg må si det burde være en selvfølge å få inn videresalgsklausul når man lar en ung spiller dra hjem etter kort tid, men så er det da også LSK det er snakk om her. Vi er administrativt rævva og har vært det lenge, så det burde ikke være noen overraskelse om vi har driti oss ut her også. Uansett synes jeg ikke vi fortjener fuck all for gutten all den tid han aldri fikk prøve seg her. Det er rett og slett nok en fortjent lærepenge om vi går glipp av 15-20% av millionene Glimt forhåpentligvis blir til del om de ikke klarer å holde på gutten. En klubb med god tradisjon for spillerutvikling klarer å rette opp i eventuelle holdningsproblemer når talentet er udiskutabelt. Og det er forskjellen på oss og Glimt, faktisk.
          Ni principe ni rey...

          D10S!

          Kommentar

          • gamle-perta
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2004
            • 2418

            #6
            Opprinnelig skrevet av Grusom B
            Er det bare jeg som blir mektig provosert av Rosenborgs fremferd her? Det er jo faen meg helt utrolig at klubben som både har nytt best av Glimts fantastiske spillerutvikling de siste 30 årene(Mini, Berg x2, Staurvik, BI Johnsen, etc, etc) og som har rævva aller mest stappfull av gryn kan være så nedrige. Tre millioner for det som mye mulig er årets norske spiller i serien?
            Uenig.
            Man tilbyr ikke mer penger enn man må bare for å være snill, gjør man vel? Særlig ikke i disse ulvetider. Rosenborgs tilbud var første utspill i forhandlingene, slik jeg ser det. Dette er hard business, og slik bør det også være.
            Mvh
            Gammer´n (Per T)

            Kommentar

            • Ola
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2003
              • 1651

              #7
              Opprinnelig skrevet av Grusom B
              Er det bare jeg som blir mektig provosert av Rosenborgs fremferd her? Det er jo faen meg helt utrolig at klubben som både har nytt best av Glimts fantastiske spillerutvikling de siste 30 årene(Mini, Berg x2, Staurvik, BI Johnsen, etc, etc) og som har rævva aller mest stappfull av gryn kan være så nedrige. Tre millioner for det som mye mulig er årets norske spiller i serien? Det er rett og slett uforskammet, respektløst og ufint. Dette sier veldig mye om Rosenborg som klubb. Der oppe har man mistet fullstendig kontakt med virkeligheten, og der klubben tidligere var åpen og villige til å betale rimelige beløp for spillere som ikke heter Bergdølmo, er den nå lukket, arrogant, belærende og hårsår.
              Det må være lov å være smart vel? 4-5 mill for denne spilleren er helt riktig. 7 mill for Brenne, Marius Johnsen og 5 mill for Bjørkøy derimot, er helt spinnvilt.

              Kommentar

              • Folke
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jun 2008
                • 5955

                #8
                Opprinnelig skrevet av Ola
                Det må være lov å være smart vel? 4-5 mill for denne spilleren er helt riktig. 7 mill for Brenne, Marius Johnsen og 5 mill for Bjørkøy derimot, er helt spinnvilt.
                RBK "skylder" B/G såpass at de kan komme med ett skikkelig bud, ikke bare utnytte at de nok en gang er overlegne når det gjelder penger.
                Selvfølgelig kan man si det er smart å kjøpe gode spillere billig (det er smart selvfølgelig), men det var snakk om forholdet RBK-B/G.. at den ene parten nærmest utnytter og latterliggjør det andre gang på gang.

                Kommentar

                • rulfi
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Mar 2007
                  • 982

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Folke
                  RBK "skylder" B/G såpass at de kan komme med ett skikkelig bud, ikke bare utnytte at de nok en gang er overlegne når det gjelder penger.
                  Selvfølgelig kan man si det er smart å kjøpe gode spillere billig (det er smart selvfølgelig), men det var snakk om forholdet RBK-B/G.. at den ene parten nærmest utnytter og latterliggjør det andre gang på gang.
                  Ikke for at jeg liker RBK på noen som helst måte, men første budet er vel som å se på som starten på forhandlinger. Eller ser du det annerledes?
                  Hoftun har vel også gått ut og sagt at første bud var for å se svaret og eventuelt starte forhandling, men at de nå bare dropper det med det svaret de fikk.
                  Jeg synes faktisk det er riktig av RBK å gå ut med et bud på 3-4 mill, få svar og gå frem og tilbake med B/G. Om de da hadde blitt enige kunne summen blitt feks 10 mill i totalsum.

                  Går de ut og byr 10 mill med en gang, vil nødvendigvis ikke B/G si seg fornøyd med mindre enn 15, og det er for mye i disse tider for Trond Olsen.

                  Bruke forholdet mellom to klubber som et argument i at de skal gi mye med en gang eller i det hele tatt gi mye blir jo bare for dumt. Det ser du vel selv?
                  Skal vi kjøpe dyrt av noen norske klubber da, bare fordi forholdet mellom oss og den klubben er ditten eller datten?

                  Fotball er kjøpers marked, og første bud er som regel alltid bare en start og ikke den summen det blir til slutt.

                  Kommentar

                  • Folke
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jun 2008
                    • 5955

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av rulfi
                    Ikke for at jeg liker RBK på noen som helst måte, men første budet er vel som å se på som starten på forhandlinger. Eller ser du det annerledes?
                    Hoftun har vel også gått ut og sagt at første bud var for å se svaret og eventuelt starte forhandling, men at de nå bare dropper det med det svaret de fikk.
                    Jeg synes faktisk det er riktig av RBK å gå ut med et bud på 3-4 mill, få svar og gå frem og tilbake med B/G. Om de da hadde blitt enige kunne summen blitt feks 10 mill i totalsum.

                    Går de ut og byr 10 mill med en gang, vil nødvendigvis ikke B/G si seg fornøyd med mindre enn 15, og det er for mye i disse tider for Trond Olsen.

                    Bruke forholdet mellom to klubber som et argument i at de skal gi mye med en gang eller i det hele tatt gi mye blir jo bare for dumt. Det ser du vel selv?
                    Skal vi kjøpe dyrt av noen norske klubber da, bare fordi forholdet mellom oss og den klubben er ditten eller datten?

                    Fotball er kjøpers marked, og første bud er som regel alltid bare en start og ikke den summen det blir til slutt.
                    Mener man at en spiller er verdt 10 mill, men starter forhandlinger med å by 3-4 mill så syntes jeg det er å vise mangel på respekt.. uansett hvem som byr og hvem som mottar budet. By det du er villig til å betale, så er det jo uansett opp til den andre parten å akseptere eller ikke akseptere det budet. Men det er kjøpers marked, det er også slutt på tidene da norske klubber kan selge sine spillere for fantasi summer.. så har forståelse for at noen prøver seg med lave bud. Om RBK ønsker å opprettholde ett godt forhold til B/G så er det vel greit å vise hverandre den respekten man fortjener, og Erik Hoftun har jo selv fått sin ledererfaring derfra og veit vel at de er økonomisk overlegne og gjør det han kan for å utnytte situasjonen. God butikk blir det ja, men dårlig renomme... man velger selv hvor man vil legge lista.
                    Men en av norges beste spillere sist år har hvertfall gjort seg fortjent til prisen, uansett hva den blir!

                    Kommentar

                    • 307
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Mar 2007
                      • 358

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Ola
                      Det må være lov å være smart vel? 4-5 mill for denne spilleren er helt riktig. 7 mill for Brenne, Marius Johnsen og 5 mill for Bjørkøy derimot, er helt spinnvilt.
                      Dette er vel litt og være etterpå klok. Det viste seg i ettervtid at dette ikke var vel anvendte penger, men hadde de slått til, hva da?? Disse spilleren var landslagsaktuelle, så prisen var riktig da. Olsen er ikke verdt 10 mil. Men opp mot 6- 7 vil jeg nok tro.

                      Kommentar

                      • Hamburg & Kanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 3006

                        #12
                        Trond Olsen burde velge utlandet fremfor en daarligere klubb i bakevja i nedre nord-Norge (les: Trondhjem) som ikke spiller e-cup neste aar (takket vaere LSK)

                        Da er pris uinteressant. Sportslig utvikling er alltid viktigst, og da boer gutten velge klokt. Det at han feila i LSK, er vel en indikasjon paa at en provinshelt kan fungere i B/G, men ikke noedvendigvis overalt.

                        Likevel kan det vaere at han har modnet saapass naa, at han ogsaa kan fungere i utlandet. Selv om jeg tviler litt paa akkurat det.

                        Moral: bli i Nord-Norge. Drit i RBK. Se om det kommer noen anstendigere tilbud fra utlandet, istedenfor skambudet fra Onkel Skrue aka Nils Skutle.
                        LSK Norges beste lag

                        Kommentar

                        • Grusom B
                          Generalissimo Bellisimo
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 6248

                          #13
                          Folke svarer egentlig mye av det samme som hva jeg ville sagt her. RBK er ikke en klubb som affekteres nevneverdig av finanskrisa, da de allerede hadde buksene stappfulle av cash lenge før. Som folke påpeker er det kynismen i RBKs oppførsel, blant annet gjenspeilet i Hoftuns intime kjennskap til BGs regnskaper og hvordan han spiller på dette(kan ikke se at det kan være særlig tvil om dette), som gjør dette så uhorvelig ufint. BG er på mange måter det samme for Rosenborg som det vi håper Skeid skal være for oss, og da er det ingenting annet enn råttent å prøve å utnytte dem og deres økonomiske situasjon slik RBK gjør her. Det er nettopp denne tankegangen om at dette er greit fordi fotballverdenen ikke er noen barnelek og at man må være litt kynisk som er i ferd med å ødelegge norsk fotball slik den har ødelagt Premier League(er det virkelig noen som synes PL er spennende lenger). Vi er en liten fotballfamilie her til lands, med tildels svært store spenn i ressurser. Da går det ikke an at kongen av alt øyet skuer skal stikke av med alle bakeriene til baronen som sitter på åkrene for en haug med mel og litt vann, da sulter nemlig bøndene som produserer kornet ihjel. Rosenborgs oppførsel er bøllete, ingenting annet. De er som den storvokste gutten med dysleksi og alkoholiserte foreldre som lar sine egne problemer gå utover alle de andre barna, rett og slett.

                          Møkkaklubb! Æsj!
                          Ni principe ni rey...

                          D10S!

                          Kommentar

                          • Fugla
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2004
                            • 1718

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av 307
                            Olsen er ikke verdt 10 mil. Men opp mot 6- 7 vil jeg nok tro.
                            Tullball! Spilleren er verdt det markedet er villig til å gi for han.
                            Og én klubb kan se potensiale i en spiller som andre klubber ikke ser potensialet i - det er jo Trond Olsen et godt eksempel på...
                            Hva hadde du ment han var verdt når han forlot LSK?
                            Hva er han verdt nå?
                            Hva er han verdt om 2 år?
                            Homer Simpson.



                            www.ultrassarp.no

                            Kommentar

                            • Del Portro
                              Seniormedlem
                              Forumsadist
                              • Nov 2008
                              • 115

                              #15
                              Det er forskjell på markedsverdi og prisforlangende. Jeg kommer ikke på en eneste norsk eliteseriespiller jeg ønsker til LSK for den prisen han vil koste. Det norske markedet er overopphetet. Overprisingen av de mest profilerte er så høy at det bare er idioti å svi av store millionbeløp på en spiller i Norge, der det er så stor millionavstand mellom de beste og nest beste. Fotball er blitt big-business. I den verdenen er det sjelden rom for solidaritet - med mindre det kan gi fordeler. Skutle gjør jobben. Han tenker økonomi. Problemet er at han er jævla kortsiktig. Folk gidder nemlig ikke se David få bank av Goliat gang på gang på gang (heldigvis unntaket som bekreftet reglen i fjor). Forholdet mellom Glimt og RBK er spesielt. Nordlendingene har forsynt RBK med odelsgull og talenter fra de mest gudsforlatte stedene i havgapet langs nordlandskysten i tiår. For å se RBK igjen fortsette å kjøpe seg til en posisjon som gjør dem totalt overlegne. Samtidig går lokale frimurere i Bodø å ikke kan garanterte for videre eliteseriedrift. Når skal RBK utvikle mer og kjøpe "egne" spillere - være et selvstendig lag som presterer noe på egenhånd? Man føler formelig grådigheten til Skutle, alle de gangene RBK har sikla som ei bikkje med rabies etter Glimts (bosman)spillere, som han engang mente at RBKs markedsverdi er mye høyere og derfor skulle få mye mer av tv-avtalen enn de andre laga, som han engang mente RBK skulle få hjemmekamp i cupen mot oss. Greed is good, greed works. I 2008 virka ingen grådighet.
                              Last edited by Del Portro; 03.01.2009, 02:05.

                              Kommentar

                              • Del Portro
                                Seniormedlem
                                Forumsadist
                                • Nov 2008
                                • 115

                                #16
                                Samtidig er det trist å se LSKs manglende evne til å bedømme spillerpotensiale når de i samme slengen har ødsla bort penger på ågerprisa nordmenn i lang tid. Når den "ene" norske kommer, henta for "ingenting" og med ferdigheter langt over de fleste ving/kanter i eliteserien, blir han ødelagt av norske fotballillusjoner og gitt null tillit. Ingen blir stabile uten tillit. For Olsen var ikke spørsmålet tillit, det var hvor han gjorde minst skade defensivt. De som så noen andrelagskamper så hvor bra denne spilleren kunne blitt - om han fikk lov til å være seg selv. Det er ikke noe mål å gjøre om alle til en ny Espen Søgård. Det samme med Brenne. Han hadde ikke etablert seg med stabilt godt spill ennå, men han har vist sitt potensiale flere ganger. Spillere som de må også få "muligheten" til å ta i bruk og videreutvikle de kvalitetene de "alltid" har i seg. Det blir moralen framover. Se til fjorårets seriemester - både Alan og Veigar hadde kun vist glimtvis hva som bodde i dem før i 2007. Før det var de verken stabile og av mange blitt avskrevet som ikke gode nok. Dog ikke av Jan Jönsson. De har fått spille mer og mer, bygget opp en samhandling og kunne i fjor le hele veien til gullet. På sett og vis kan man si LSK har blitt offer for egen oppgangstid. Når man først hadde penger glemte man å se på de man allerede har og hva som er nødvendig - og ikke bare tilgjengelig og de med "ågra" navn. Vi har også alltid klart å skaffe spillere på øverste hylle selv om prisen ikke har vært deretter. Det må vi også klare igjen. Det er tilbake til start. Men det fordrer bedre evne til å bedømme spillerpotensiale, ha råd til å la de bomme litt defensivt og større tillit. Rom ble ikke skapt på en dag.

                                Det er jeg trygg på kommer til å bli bedre under Berg. Bjarmann er allerede godt i gang med spillere som kan slå "nedenfra" og det er litt tempo i. En aldri så liten digresjon til Trond Olsen, men akk så viktig. For øvrig er det fortjent at en klubb som i alle år har fått fram ukjente talenter med merkelig dialekt i havgapet langs nordlandskysten får nytte av sin egen fortjeneste så administrativt ræva LSK har vært.
                                Last edited by Del Portro; 03.01.2009, 03:12.

                                Kommentar

                                • Rønnern
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 6690

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Del Portro
                                  Ingen blir stabile uten tillit. For Olsen var ikke spørsmålet tillit, det var hvor han gjorde minst skade defensivt. De som så noen andrelagskamper så hvor bra denne spilleren kunne blitt - om han fikk lov til å være seg selv.
                                  Jeg så alle hjemmekampene til LSK2 den sesongen og dersom du mener at "praten" rundt banen gikk på hvor god Olsen kunne blitt, så stod du blant en svært liten, innesluttet gruppe.

                                  Den sesongen jaget LSK toppen og det var svært lite rom for eksperimentering og "gi tillit". Vi som ikke bare husker godværsdagene, husker også at 07-sesongen til Olsen i B/G i Adecco var svært variabel og blant den jevne Glimt-supporter så var det tidvis mye frustrasjon over nevnte Olsen. Med tanke på at den jevne LSK-supporter er vanvittig mye mer kritisk så er det ikke utenkelig at Olsen hadde blitt kjeppjaget av egne supportere om Uwe hadde valgt å la Olsen "spille på seg tillit".

                                  Personlig likte jeg Olsen og hans spillertype godt, men har ikke noen problemer med at LSK handlet som de gjorde. Etterpåklokskap er greit, men det er en luksus ikke alle kan støtte sine avgjørelser på.
                                  Mvh Ronnie "The Runner"
                                  LSK for alltid

                                  Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                  Kommentar

                                  • Del Portro
                                    Seniormedlem
                                    Forumsadist
                                    • Nov 2008
                                    • 115

                                    #18
                                    At man er i mindretall om å mene noe betyr ikke at man tar feil. Historien viser ofte det motsatte...

                                    Spesielt når det er ting som er godt fundamentert i norsk fotballfilosofi. I Norge opphøyer man taktikk og defensiv offervilje. Det å vinne, konkurrere og være god er farlig. Og har man en dose Northug-selvtillit og tro på seg selv, er det feil det også. Fotballkulturen speiler sosialdemokratiet - ikke noe for de beste. Poenget er ikke å være veldig etterpåklok, men å bruke Olsen som et eksempel på å ikke kaste bort spillere vi i framtida kan ha god bruk for - deri også rettet mot LSKs innkjøpspolitikk de siste åra.

                                    Tilvenningen i å ha en spiller "utenfor den norske malen" kan være litt frustrerende, som Northug også erger på seg både den ene og andre i sitt A5-format. Ikke på grunn av 11 mål og to kvalikk-mål i 2007.

                                    (Utvikling er like viktig som kontinuitet. Supportere liker ofte de spillerne som er eller var i klubben best, avhengig av prestasjonene, selv om vi samtidig skal ha unge lovende i troppen. "Dobbeltmoralen" ligger i å slippe de til på banen. Enten er det et nedrykk eller topplassering som er grunnen). Jeg skriver det i parentes, fordi det ikke er ment som noe hovedpoeng. Grunnen er at det tryggere å benke en spiller som feiler et par ganger defensivt enn en som ikke presterer noe som helst offensivt. Det utleder også mitt hovedpoeng: Mange av de spillerne som vil komme kan ikke bli "helt norske" i spillestilen. (Det kunne ikke heller Olsen eller Brenne - de verken var taktikere eller slitere). Det kan heller ikke Dosso som ble signert i går.

                                    De må få lov til å være seg selv. Det kan ta tid. For utlendinger kan det ta enda lenger tid. Lago og Mota har ikke vært gode før i år. Hvor mye gikk ikke praten om hvordan Alanzinho og Veigar aldri kom til å bli noen toppspillere - fordi man forguder taktikkere og slitere og undervurderer det motsatte fordi det er så "riktig" ut fra vår måte å tenke fotball på? Sikkert helt riktig for dem som sto og vurderte Olsen den gangen også. Å ikke ha mye av taktiske og defensive ferdigheter er å skille seg ut i negativ retning etter norske standarder, en fotballfilosofi vi har arvet fra England om hva som er bra og ikke. Er man i tillegg en breial kar, er det ikke håp...

                                    Moralen er at det i framtida fordrer bedre evne til å bedømme spillerpotensiale, ha råd til å la de bomme litt defensivt og større tillit. Det er på godværsdager man skal tette taket.
                                    Last edited by Del Portro; 04.01.2009, 02:03.

                                    Kommentar

                                    • Rønnern
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6690

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av Del Portro
                                      At man er i mindretall om å mene noe betyr ikke at man tar feil.
                                      Absolutt ikke, men som sagt, de fleste som så andrelagskamper med Olsen mente at han var altfor dårlig for LSK og aldri kom til å bli noe. Det at LSK solgte ham tilbake til B/G og faktisk tjente noen kroner på ham, var en genistrek.

                                      Nå skal ikke dette bli en generell diskusjon, men må bare poengtere at spillere som har ekstreme offensive ferdigheter så som Gunnarsson, Alanzinho og Koren alltid vil få tillit selv om de har klare defensive mangler. Olsen var ikke helt i samme klasse.
                                      Mvh Ronnie "The Runner"
                                      LSK for alltid

                                      Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                      Kommentar

                                      • Del Portro
                                        Seniormedlem
                                        Forumsadist
                                        • Nov 2008
                                        • 115

                                        #20
                                        For Gunnarsson, Alanzinho og spillere som Eguren har ikke alltid tillit vært tilfelle. De slet med mistillit i lange perioder. Olsen var i samme klasse - mange mente at de ikke var gode nok. De som i fjor hadde "ekstreme offensive ferdigheter" i eliteserien har ikke alltid fått tillit og vært yndlinger. Men de har fått mer og mer tillit fordi de har hatt en tålmodig trener som har sett spillerpotensiale, bygget opp en samhandling og latt de feile defensivt. Derav også fått vist ekstreme ferdigheter. Derav også vist at flertallet ikke har rett når det ofte er ting som er godt fundamentert i norsk fotballfilosofi, opphøying av defensiv og taktisk offervilje uten å se verdien i å la spillere med kvalitet framfor kvantitet utvikle seg defensiv. Det er en enklere jobb å lære spillere som Olsen bedre defensiv og taktisk spill enn å lære Midttun Lie og Søgård å bryte gjennom forsvarsledd ved hjelp av fart og teknikk. Defensive og offensive prioriteringer - man får sjelden alt i én spiller. Rollefordeling.

                                        Før 2008-sesongen hadde Alanzinho i en periode to mål og tre assists på 21 kamper. Ikke ekstreme offensive ferdigheter for en spiller som nesten bare (inntil det siste halvannet året) funka "en vei". I fjor viste Olsen seg minst like gode som Stabæk-enerne, ut fra alle målbare tall. Han hadde også hatt en "lik" periode. Ikke sett på som god nok. Ikke veldig bra uttelling. Til tross for det så jeg at han hadde både fart og fot. Fra 2. divisjon husker jeg best en kamp da han og Påsan raida venstresida gang på gang. I framtida blir det potensielt mye mer å tjene på å la spillere som har fart og teknikk skoleres i spillestilen og få framgang enn at for eksempel Midttun Lie skal spille kant fordi han er god nok defensiv. Tosaint Ricketts kan være et sånt tilfelle - håper ikke dersom han blir klar og har ferdigheter som vi ellers ikke ville hatt blir offer for overforsiktighet og ikke får feile litt defensivt fordi han er utenfor "den norske malen", der "vilje" framfor evne er viktigst. Heldigvis var sjansen for det betydelig større under Nordlie enn under Berg, som allerede har gitt spillere som Gustavino tillit.

                                        Kommentar

                                        Working...