Occean og Sundgot på topp?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3192

    Occean og Sundgot på topp?

    Etter at det i lengre tid har vært opplest og vedtatt av alle forståsegpåere her på forumet at vi MÅ spille med én stor og sterk og én liten og (iallfall) rask spiss, og etter at "alle" (også jeg) regna med at Henning Berg ville bruke raske (norske eller afrikanske) bakromsspillere på topp, har han likevel overraska oss med i flere kamper å starte med kombinasjonen Occean-Sundgot på topp i 4-4-2 (4-4-1-1).

    Er vi tilbake til å spille "Erlandsen" med "to treige fyrtårn og tømmerhoggere på topp", som mange ville si om denne kombinasjonen ?

    Langt ifra. Jeg mener Henning Berg har sett godt når han har sett på Ollies og Arilds sterke og svake sider.

    Arild er et bedre oppspillspunkt og ballfordeler, og beveger seg bedre og smartere. Han er som Ollie god på huet, samt at han i de siste fire-fem åra er blitt en "måltjuv" inne i sekstenmetern og femmetern (møter på første stolpe), noe han var ganske elendig til de første åra (da skårte han nesten bare på hue og på volley, og missa veldig mange "opplagte" sjanser nær mål). Arild har verken rykk eller fart, er ingen driblefant, og ikke spesielt god i dueller langs bakken, eller aleine med keeper.

    Ollie er råsterk i kroppen og "umulig" å ta fra ballen. Han er derimot ikke alltid smart i bevegelsene, og ingen spesielt god ballfordeler. Derimot er han god i dueller og, selv uten særlig fart eller rykk, målfarlig på egen hånd inne i seksten, aleine med keeper eller med et par forsvarere.

    En 4-4-1-1 formasjon utnytter begge disses sterke sider: Arild som oppspillspunkt og ballfordeler, Ollie som rettvendt, med den klare oppgaven å brøyte seg fram til målet med evnen til å holde på ballen og rå styrke (jf cupfinalen 2007, som Ollie vant for oss praktisk talt på egen hånd, i et ellers nervøst og famlende lag).

    Jeg tviler ikke på at også Arild kommer til å skåre mål, både på dødballer, straffer og når han har bevega seg videre inn i seksten etter å ha fordelt ballen videre, ut til sidene eller framover.

    Jeg tviler heller ikke på at andre spisser (Bjørn Bergmann, Edwin, Myklebust, Bolly ?) kommer til å bli brukt mye, fra start eller som innbyttere, sammen med én av Ollie/Arild.

    Men framfor alt tror jeg de to tømmerhoggerne sammen på topp også vil dra nytte av de to offensive backene vi nå ser ut til å ha fått, samt kanter med fart og innleggsfot (Bolly, Myklebust, Riise, Karim ?).

    gilbert
  • TomLundby
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2006
    • 616

    #2
    For meg høres dette ut som nettopp mer av det samme gamle. Håper i 2009 å få se en LSK spiss aleine med keeper mer enn en gang hvert jubelår, noe som har vært utenkelig helt siden Diallo blei borte. For 2009 skal det være raske, tekniske og helst unge spillere. Det gjelder på spissplass også! Dermed må arild og occean enten legge seg i akutt sprinttrening eller finne seg i at minst en av dem sitter på benken til enhver tid.

    Kommentar

    • e.d
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2005
      • 688

      #3
      Det kan gå helt fint med et spisspar ala Ollie/Sundgot , men da er vi helt avhengig av at sentralemidtbanespillere tar masse initiativ og tar gjennombruddsløp. Uten noen særlige gjennombruddsløp hverken fra spisser eller sentral midtbane blir angrepsspillet mindre effektivt og særlig ved overganger. Når vi i tillegg har Kiko sentralt som aldri tar gjennombruddsløp så er vi sårbare.
      synging, mentalitet - Kanari-Fansen

      Kommentar

      • Henrik
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2006
        • 2110

        #4
        Skal man spille med to fyrtårn som Occean og Sundgot på topp er jeg meget skeptisk til at vi også skal spille med to "sittende" midtbanespillere som Kiko og Bjørkøy/Søgård.

        Når det er sagt tror jeg fortsatt at Berg vil velge å spille med Occean pluss en liten spiss. Da først og fremst Bolly og Bjørn Bergmann. Dog skjønner jeg lite av at han har brukt Bolly som spiss til nå. Vi har vel lett etter en god venstreving siden Påsan var på topp i 2001. Når vi først finner en så bruker vi han som spiss (selv om allerede har 6(?) spisser i stallen).

        Men vi får vel vente litt til med å se hva Berg konkluderer med...
        Last edited by Henrik; 12.02.2009, 19:48.

        Kommentar

        • Folke
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jun 2008
          • 5955

          #5
          Jeg har hvert kritisk lenge til å bruke disse sammen på topp, men det ser da ut som om Berg og hans trenerteam har klart å skille mer på oppgavene og gitt de en noe "enklere" mal de skal følge.. dette kan selvfølgelig bli en slagkraftig duo, det er de vel strengt tatt alt, spesielt med offensive backer og kantspillere som evner å komme til innlegg.
          Men tror nok vi får se de andre, raskere, spissene i troppen få mange sjanser gjennom sesongen... så dersom noen av de overbeviser, så er det ingen ting som er bedre enn at laget endelig kan spille på flere strenger!

          Kommentar

          • Fuglegutt
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Jan 2008
            • 863

            #6
            Jeg syns også det fungerer fint med Ollie og Legenden på topp, med de på banen er vi ett helt annet lag med tyngde og brodd . Med disse to gutta på banen har vi stake på dødballer( + på Kippe , Riseth og evnt Psa så burde det bli noen mål) og innlegg.

            Klart det er ett godt poeng at noen må ta de tunge løpene i bakrom , men dette løser seg med to kjappe vinger i henholdsvis Riise og Mykle, selv om ingen av dem er noen notoriske måljegere.Ollie vil jo også trua bakrommet , slik han f.eks gjorde mot Rbk i fjor, og vi alle husker vel åssen det gikk.

            Med mindre vi henter tilbake Mifsud , La Ollie og Arild spille!!
            På min gravsten: " heller her enn på Ullevåll "

            Kommentar

            • gilbert
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 3192

              #7
              Poenget med mitt innlegg var ikke at jeg synes vi bør spille på denne måten. Poenget var å prøve å forstå hvordan Henning Berg ser ut til å tenke når han, som vi alle har sett, og lest i RBs artikkel i dag ("Ollie jager og plager", se nyhetstråden), legger opp til ganske ofte å spille med de to sammen på topp.

              Selv synes jeg vi bør variere spillet og spille med forskjellige taktiske opplegg, avhengig av motstander, form(svikt) både blant spissene og ellers i laget, og mulige skader/karantener. Jeg gleder meg veldig til, og regner med, å se Bjørn Bergmann, Edwin og andre kjappe bakromsspisser mye og ofte på topp, og håper på offensive midtbanespillere, backer og kanter, nå som vi endelig faktisk ser ut til å ha fått (Eriksen, Bolly, Dosso) eller omskolert (Ringstad) flere spillere til disse rollene.

              Men jeg noterer meg, og klager ikke over, at Henning Berg også ser paret Occean/Sundgot som en aktuell kombinasjon - én av flere, men en slett ikke helt uvanlig startoppstilling.

              gilbert

              Kommentar

              • Canário
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Sep 2005
                • 1471

                #8
                Hadde det vært bedre å bruke duoen OO og Sundgot dersom vi hadde hatt en offensiv midtbanespiller eller en mer målfarlig midtbane? Går man ikke rundt på kanten nettopp fordi man ikke klarer å true motstanderen sentralt? Hadde vi hatt en midtbanespiller som kunne bryte gjennom midtbaneleddet og true rommet rett foran sekstenmeteren, hadde det vært mindre bruk for en duo som OO og Sundgot. For hvorfor skal vi ned i et hjørne når det er sentralt man vil - og vi hadde hatt en spiller som hadde klart å dra seg inn sentralt? Da måtte vi ha raske spillere.

                Vi har ikke midtbanespillere som klarer å true mellomrommet. Denne "omveien" via kantene gjør vi ofte nettopp fordi vi ikke har midtbanespillere med ferdigheter nok til å spille seg i en fri posisjon foran mål, men må ut til en mindre presset posisjon ute på en av sidene. Når også kantspillerne svikta i fjor må man nesten være komiske Ali for å ikke se at det har vært den offensive samhandlingen og midtbanen som har svikta i langt større grad enn det har vært OO og Sundgot selv spilt svakt. (OO og Arild sto for alle måla våre fra 6. april til 3. august).

                Det er viktigere å ha to spisser som fungerer sammen enn å ha en med fart og en med luftstyrke. Føler mange legger for mye i det så lenge midtbanesammensetningen er som den er og det er viktigere å se på hva vi har. Om vi har Myklebust som en makker, mister vi noe annet i samme slengen. Om totalen blir noe bedre, er ikke godt å vite - i år med enda mer fart og offensive ferdigheter både på begge kantene og backene!

                Dette må ikke bety at jeg er for OO og Sundgot på topp, men mulighetene er bedre tilrettelagt i år. OO er faktisk en gjennombruddsspiss, og har vært best med en tilsvarende Sundgot-type i Suffo. Synes det virker som Sundgot har blitt "drillet" i den rollen nettopp for å minimalisere manglen av en offensiv midtbanespiller og skape en mer rasjonell rollefordeling mellom de to.

                Jeg synes det har vært for lett å legge skylden over på dem for forutsigbarheten, fordi hva de ender med og løper etter er strengt tatt det enkleste en tilskuer kan observere. Laget har i lange perioder ikke evnet å spille hverandre gode og ta de riktige valgene. Men det minst like interessante nå er hvilke muligheter spissene våre gir til å variere taktikk ut fra motstander eller underveis i en kamp.

                Kommentar

                • Folke
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2008
                  • 5955

                  #9
                  Med kun klippet fra treningskampen (pluss litt treninger) som grunnlag så vil jeg si at Dosso tilfører laget sårt tiltrengte offensive kvaliteter.. Men det har vel også unge Tokstad vist med sine meget imponerende innhopp i de andre treningskampene. De er begge to uredde og offensive midtbane spillere laget helt klart mangler! Kantene er bedre skodd enn på mange år, backene er raskere og ikke minst mer offensive enn noen gang. Det er helt klart at en duo med Sundgot og OO på topp har mer for seg i år enn hva tilfellet har hvert de siste årene.
                  Men best av alt så er flere av spillerne som har preget laget frem til nå i år, både på trening og i kamp, fortsatt tenåringer... med fart, teknikk og viljen/ønske til/om å bli god! Blir nok mange nye ungjenter i kanarifansen i år...

                  Kommentar

                  • Grusom B
                    Generalissimo Bellisimo
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 6248

                    #10
                    Om det er dette som skal til for at Arildo skal få spille fast er det helt i orden for meg.

                    Om Arildo ligger som offensiv/i hullet betyr ikke det at vi ikke kan få se Bolly som venstre flanke og BHR på motsatt, og begge i fremskutte roller, hvor motsatt flanke trekker inn for innlegg fra andre siden og dermed nærmest garanterer tre mann i boksen på innlegg... Videre får vi minst en midtbane på sent løp inn i feltet, mens holdende mitbanespiller plukker opp nedfallsfrukt fra dyp midtbane, omtrent 35 meter fra mål. Dette åpner for både dobbling på kant mellom ving og back, og foring av back på begge sider av holdende midtbanespiller ved nevnte nedfallsfrukt. Dette bidrar til tre ting:

                    A) Etablering av press og spill på motstanders banehalvdel, det aller viktigste elementet i å dominere en motstander. Om laget står høyt nok og er bevisste sine roller vil det være svært vanskelig for en hvilken som helst motstander å komme seg ut igjen. Dette forutsetter imidlertid en hurtig og flat bakre firer som står høyt og ikke er redd for å ta i bruk offsidefella eller noen proffesional fouls når det er nødvendig.

                    B) Et spillemønster som er lettfattelig for egne spillere, men som åpner for variasjon, og der tilhørende uforutsigbarhet for motspillere. En slik taktikk vil enten male ned motstanderens motstandkraft, eller slå hull i motstandens forsvar simpelthen ved at den gir så store variasjonsmuligheter og flytter frem så mange folk som den faktisk gjør.

                    C) Maksimal utnyttelse av lagets offensive og defensive kvaliteter. Arildos ro, overblikk, hodestyrke kommer alle til sin rett. OO får bruke musklene sine og ï stedet for å være et oppspillspunkt som må holde på ballen og distribuere med en ikke-eksisterende pasningfot får han lov til å være dukk-opp og murbrekker i ett. LKE får brukt sin offensive legning til å skape en potensielt livsfarlig høyreside av et radarpar med BHR, som vil få utnyttet både sin kreative kraft og løpsstyrke til fulle. Bjørkøy(om brukt som sentral) vil få brukt målteften og skuddfoten til fulle, mens Mouelhi får dirigentrollen som holdende, hvor han kan kose ut sexypasninger til backene når vi etablerer press ettersom han kan plukke epler ved hjelp av aksjonsradiusen sin. Forutsatt at PSA kommer tilbake for fullt vil det defensive aspektet kunne forsvares av hans hurtighet, en kvalitet vi vet at Kippe også vil besitte på ny i år ettersom han ikke er trent i stykker. Venstresiden er imidlertid et spørsmålstegn, men med en så sterk høyreside som vi potensielt besitter er det rom for at Ringstad og Bolly får tid på seg til å bygge opp spilleforståelse, taktiske egenskaper og ikke minst selvtillit over hele sesongen, noe som igjen vil gi oss en vill venstreside i løpet av ett år eller to.

                    Så om det er slik Henning har tenkt er jeg helt enig i å bruke begge to. Selv om det tok en stund å komme seg dit.
                    Ni principe ni rey...

                    D10S!

                    Kommentar

                    • Hamburg & Kanari
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 3006

                      #11
                      De er alle gode spillere, men etter å ha blitt avslørt på tempo i 2008 må ikke laget gå i samme fellen igjen. Det nytter ikke å stille et lag der nær sagt samtlige offensive spillere har tempoproblemer. Derfor må flere av de nye få sjansen i 2009. Det nytter ikke å stille med Kiko, Bjerkøy, Sundgot, Occean osv osv alle på samme lag, greit da er alle ballsterke men ingen løper i posisjoner og da løper motstanderne fra oss. Vi må også ha et stort innslag av spillere med tempo i 2009. Det betyr spilletid for de nye, yngre spillerne.
                      LSK Norges beste lag

                      Kommentar

                      • Grusom B
                        Generalissimo Bellisimo
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 6248

                        #12
                        Kiko er absolutt ikke temposvak, men han kan bli mer bestemt i pasningspillet sitt for på den måten å bidra til å dra opp tempoet i hele laget. Dosso er vel alternativet til Bjørkøy(sentral midt, er han ikke), og da vil det være nok fart på midten, i alle fall. Bolly/Myklebust/Bergmann/Edwin er kjappe på venstrekant, alle som en. OO er rask nok, om enn ingen Carl Lewis, og LKE og BHR gir en veldig temposterk høyreside. Du må også huske på at laget var overtrent og uten overskudd i fjor, noe som ga utslag i et enda mer temposvakt lag enn hva som faktisk var tilfelle. Det er alldeles utenkelig at et lag under Berg vil fremstå på den samme rævbaklengse måten som vi gjorde under Uday.
                        Ni principe ni rey...

                        D10S!

                        Kommentar

                        • Kjell.T.Ring
                          Poll St. Ring
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Dec 2005
                          • 11796

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Grusom B
                          Kiko er absolutt ikke temposvak, men han kan bli mer bestemt i pasningspillet sitt for på den måten å bidra til å dra opp tempoet i hele laget. Dosso er vel alternativet til Bjørkøy(sentral midt, er han ikke), og da vil det være nok fart på midten, i alle fall. Bolly/Myklebust/Bergmann/Edwin er kjappe på venstrekant, alle som en. OO er rask nok, om enn ingen Carl Lewis, og LKE og BHR gir en veldig temposterk høyreside. Du må også huske på at laget var overtrent og uten overskudd i fjor, noe som ga utslag i et enda mer temposvakt lag enn hva som faktisk var tilfelle. Det er alldeles utenkelig at et lag under Berg vil fremstå på den samme rævbaklengse måten som vi gjorde under Uday.
                          Litt OT, men er Bergmann aktuell som kant? Trudde han var ren spiss.
                          Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                          Kommentar

                          • Grusom B
                            Generalissimo Bellisimo
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 6248

                            #14
                            Det trodde vi om Myklebust også. Jeg tror han vurderes som spiss i teorien, men at han vil få mest spilletid på kant til å begynne med, og da gjerne som innbytter. Har ikke sett så mye til ham, men jeg mener å ha plukket opp at han er rask og ikke spesielt stor fysisk?
                            Ni principe ni rey...

                            D10S!

                            Kommentar

                            • HSft
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2004
                              • 6075

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Grusom B
                              Det trodde vi om Myklebust også. Jeg tror han vurderes som spiss i teorien, men at han vil få mest spilletid på kant til å begynne med, og da gjerne som innbytter. Har ikke sett så mye til ham, men jeg mener å ha plukket opp at han er rask og ikke spesielt stor fysisk?
                              Han er rimelig rask, men jeg synes fysikken hans virker rimelig bra også. Har vært rimelig god til å ta imot ball med spillere i ryggen på treningene i desember bl.a. Han har jo vært skada en stund nå, så det er vanskelig å si hva som er planen med han, men i desember spilte han kun spiss på treningene. Tror vi får se Sigurdarson mest som spiss.

                              Kommentar

                              • Grusom B
                                Generalissimo Bellisimo
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 6248

                                #16
                                Ok, men poenget forblir det samme. Vi vil være garantert hurtighet på venstresida så å si uansett hvem som spiller.
                                Ni principe ni rey...

                                D10S!

                                Kommentar

                                • BennyLem
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 2902

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Grusom B
                                  Ok, men poenget forblir det samme. Vi vil være garantert hurtighet på venstresida så å si uansett hvem som spiller.
                                  Antar du da anser Udays superduo Pedersen og Joooon som utenkelig på venstresiden. I det minste samtidig. Bra er nå det.

                                  Forøvrig en bra debatt. Mer av det.
                                  Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                  Kommentar

                                  • superbøffel
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2005
                                    • 5611

                                    #18
                                    Gårsdagens match mot Rubin viser at et samarbeid mellom Metern og Legenden så absolutt kan fungere på topp. Occen er kvass og hurtig når han er rettvendt og få spillere er bedre oppspillspunkt og måljeger enn legenden.
                                    Last edited by Grusom B; 18.02.2009, 11:10.
                                    Enøyd i de blindes dal.

                                    Kommentar

                                    Working...
                                    😀
                                    😂
                                    🥰
                                    😘
                                    🤢
                                    😎
                                    😞
                                    😡
                                    👍
                                    👎