Nytt stadion? [Var: LSK vil bygge EM-stadion]

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kjell.T.Ring
    Poll St. Ring
    --==FORUMRUNKER==--
    • Dec 2005
    • 11796

    Nytt stadion? [Var: LSK vil bygge EM-stadion]

    LSK vil bygge EM-stadion


    GÅR FOR EM-STAUS: Daglig leder i Lillestrøm, Frank Grønlund, er svært entusiastisk til planene, og går for status som EM-by. ( Foto: Digitalsport )

    Av: Are Bye
    Publisert: 16.02.2009 kl. 10:32 , endret: 16.02.2009 kl. 10:57

    Skedsmo aktuell som norsk EM-by i 2016.

    – Det stemmer at Skedsmo kan være aktuell som arrangørby i et EM. Det er noe vi vurderer, sier NFFs prosjektleder Hilde Barstad til Aftenposten.no
    Hun er i Göteborg på et workshop der flere EM-planer skal legges. Dit kommer også representanter for de potensielle arrangørbyene Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Bodø. Og Skedsmo.
    – I Lillestrøm har man signalisert behov for et nytt anlegg. Kanskje dette kan samkjøres i tid, frem mot EM, sier Barstad.

    Trenger tomt
    Det er man slett ikke imot på Lillestrøm. Eller rettere sagt i Lillestrøm-bilen som er på vei til Göteborg.
    – Dette er svært aktuelt. Vi er litt sent ute på grunn av dårlig vær, men jeg har med meg folk fra kommunen i bilen. Vi har skrevet under på et dokument, som riktignok ikke er bindende, sammen med rådmann og ordfører – der går vi for status som EM-by, forteller daglig leder i Lillestrøm Frank Grønlund til Aftenposten.no

    Han forteller at man reiser til Sverige for å diskutere, for det er fremdeles mange løse tråder. Skal Åråsen utrangeres kreves det mye penger.
    – Vi håper kommunen kan hjelpe til med tomt, og så er vi forberedt på å betale mye selv. Vi må finne en løsning for hva stadion kan brukes til etter EM, sier Grønlund.

    Minst 35.000
    For skal det bygges nytt vil det bli en stor arena, større enn det LSK trenger.
    – Kapasitetsmessig er 35.000 seter et minimum. Lillestrøm trenger kanskje 20-25.000 for å ha litt å vokse på. Men det er ikke noe problem. Se hva de gjorde i Østerrike – enten bygger man ned anlegget, eller så dobler man avstanden mellom setene i etterkant, sier Grønlund.
    Han håper det blir en nordisk EM-søknad, og at Lillestrøm blir med i den.
    – Veien blir til mens vi går. Vi eier mesteparten av Åråsen, og kan nok skaffe penger. Dette er noe vi må se nærmere på, sier en optimistisk LSK-leder.

    3. april kommer et nytt brev fra UEFA med strenge krav og regler. Blant annet vil man da ha mer informasjon om ansvarsfordelingen mellom forbund, arrangørbyer, arenaeiere og UEFA selv. Innen den tid ønsker Hilde Barstad og ha kommet flere skritt videre.
    – Dette er gjennomførbart, men det er ikke bare, bare å bygge et stadion, sier hun nøkternt.
    Prosjektlederen er klar på at samarbeid på nasjonalt plan er verdifullt selv om EM-drømmen i verste fall går i grus.
    – Vi får masse ut av dette uansett, og kanskje får vi et EM på toppen, sier EM-generalen.

    Syntes dette fortjener egen tråd.
    Last edited by RSP; 30.09.2010, 11:34. Begrunnelse: tittel
    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.
  • reka
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Aug 2005
    • 13272

    #2
    Hva kan det være å diskutere her? Bare å gi en tommel opp. Angsten for hellerudsletta, kunstgress, Lillestrømbanken Arena og manglende ståplasser blekner mot en moderne, stor stadion (ikke arena!) med 35.000 plasser. Det bor 200.000 mennesker i Skedsmo og nabokommunene. Om satsinga vår lykkes kan vi være ledende på østlandet om få år. Det må vi ha mulighet til å utnytte. Bare tapere legger planer for nederlag.

    Kommentar

    • Kjell.T.Ring
      Poll St. Ring
      --==FORUMRUNKER==--
      • Dec 2005
      • 11796

      #3
      Opprinnelig skrevet av reka
      Hva kan det være å diskutere her? Bare å gi en tommel opp. Angsten for hellerudsletta, kunstgress, Lillestrømbanken Arena og manglende ståplasser blekner mot en moderne, stor stadion (ikke arena!) med 35.000 plasser. Det bor 200.000 mennesker i Skedsmo og nabokommunene. Om satsinga vår lykkes kan vi være ledende på østlandet om få år. Det må vi ha mulighet til å utnytte. Bare tapere legger planer for nederlag.
      Finnes andre diskusjoner en ja/nei varianten. F.eks. fremtidige inntekter, mange tomme seter, ikke ståmuligheter o.s.v. Synes fremdeles det er verdt en tråd.
      Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

      Kommentar

      • prefekt
        Juniormedlem
        Bøffel
        • Jan 2007
        • 20

        #4
        ikke om, men hvor...

        hva med Torva, strengt tatt utenfor skedsmo, men den delen bør vel fikses så snart vi får KASTA SP vekk fra Einar Gerhardsens plass

        ... tenk hva det ville gjort for "fuglelivet" i svellet, med et kjemperede på torva til kanariene... da kunne de jævvla kanadagjessene bråka så mye de ville


        Mmm, båtplass på stadion. Laget kunne parkert på VIP kaia med feite båter i 5 knop... Kanskje ferje fra lillestrøm? (ferry across the nittelva) osv...
        Jonathan Livingston ruules...

        Kommentar

        • reka
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Aug 2005
          • 13272

          #5
          Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
          Finnes andre diskusjoner en ja/nei varianten. F.eks. fremtidige inntekter, mange tomme seter, ikke ståmuligheter o.s.v. Synes fremdeles det er verdt en tråd.
          Innlegget mitt var nok litt ironisk ment. Mange vil sikkert bruke det som er en gladnyhet til å utrykke sin bekymring for den moderne fotballen etc. etc.. Foreløpig velger jeg å kose meg med drømmene, og så får bekymringene komme senere. Håper alle andre klarer å skille mellom dagens positive nyheter og negative fantasier om fremtiden også. Tross alt kan vi få en drømmestadion som oppfyller alles ønsker.

          Kommentar

          • morten
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 2156

            #6
            Er det ikke en tråd for dette allerede? Satser på badeland da!
            Badekar
            http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

            Kommentar

            • Phil
              Medlem
              Hoffnarr
              • Sep 2008
              • 66

              #7
              Er lov å drømme, men jeg tviler meget sterkt på at vi kommer til å bli valgt som en av arrangørbyene. Oslo, Bergen og Trondheim er bankers. Da er det Bodø, Stavanger og Skedsmo igjen. Er vel stor sjangs for at de velger Bodø da?

              UEFA krever 9 baner totaltl, tror vel at Norge skal stille med 4 og Sverige 5 da.? Ren gjetting selvfølgelig..

              Men det hadde vært herlig da..

              Kommentar

              • Tony
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 4737

                #8
                -ingen ståplasser
                -MANGE ledige seter
                -dyrere inngang
                -Åråsen blir borte
                -LSK har jo så mye penger for tida. Dette må man jo være med på...

                Finnes vel de som synes det er fett med mesterskapsspill i fuglabyen, men å spille for 10-15.000 når stadion tar fra 35.000 og oppover er stusselige saker.

                Heller en mindre og mer intim stadion hvis man skal lage ny.

                Kommentar

                • Hamburg & Kanari
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2005
                  • 3006

                  #9
                  Les innlegget, der står at man kan ha en kapasitet på 35000 til et mesterskap og redusere til varig bruk.

                  Dermed er det greit å spille for 15000-20000, med en kapasitet på 25000.
                  Det er det RBK gjør, og VIF kommer til å gjøre. LSK skal konkurrere med disse. Jeg husker en gang LSK spilte for 4000 tilskuere. Det er ikke så lenge siden. Med beste befolkningstilveksten og beste kommunikasjonsmulighetene i landet bør dette være gjennomførbart.

                  Det kan være en betingelse for suksess, til og med. Hvis det satses riktig.
                  LSK Norges beste lag

                  Kommentar

                  • Hamburg & Kanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 3006

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Fingutt
                    Er lov å drømme, men jeg tviler meget sterkt på at vi kommer til å bli valgt som en av arrangørbyene. Oslo, Bergen og Trondheim er bankers. Da er det Bodø, Stavanger og Skedsmo igjen. Er vel stor sjangs for at de velger Bodø da?

                    UEFA krever 9 baner totaltl, tror vel at Norge skal stille med 4 og Sverige 5 da.? Ren gjetting selvfølgelig..

                    Men det hadde vært herlig da..
                    I utgangspunktet skal ikke noen norske byer være bankers. Hvorfor skal f.eks. Bergen være gitt? Ingen grunn for det, dette er moderne fotball, ikke distrikspolitikk.

                    Kun de som kan stille en troverdig stadionplan bør vurderes. De nyere/ eksisterende anleggene i de nevnte byene (som man nå skal betale ned...) vil alle ikke holde mål til et slikt arrangement i 2016. Kun de som har nye, tilstrekkelige anlegg til 2016 kan vurderes. Og det er det ingen som har idag.
                    LSK Norges beste lag

                    Kommentar

                    • reka
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Aug 2005
                      • 13272

                      #11
                      Her må man se fremover. I mine øyne har vi et stort publikumspotensiale i akershus og oslo. Trondheim har 160.000 innbyggere, Romerike 220.000. RBK hadde dobbelt så mange på kamp i fjor som oss. I tillegg ligger oslo og andre folkerike områder kun en halvtime unna med bil/tog. Vi har altså ingen mangel på potensielt publikum. I tillegg kommer årlig økning i innbyggertall (20 % i Skedsmo siste 10 år) samt økende tilstrømning til tippeligaen generelt. Økningen i antall tilskuere 2007 til 2008 var på formidable 23 %.

                      Om vi lykkes sportslig og etablerer oss i toppen hvert år kan vi sanke publikummere fra hele østlandsområdet. En ny tom lund fra egen stall, god fotball og et par seriegull på rappen kan fort gi oss en opptur ala RBK på 90-tallet. Jeg mener bestemt at Berg/Bjarmann kan skape noe tilsvarende. Samtidig er det lett å se at våre konkurrenter i Akershus/Oslo ikke er like fremtidsrettede. Om vi skal planlegge å slå dem på banen bør vi også slå dem på alle andre områder. Sportslig suksess betinger også at man satser på alle andre områder.

                      Kommentar

                      • kimmern
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jun 2005
                        • 1174

                        #12
                        jeg syns også dette hadde vært konge, men nå må det først komme en søknad fra norden om EM da.. og vi må ikke minst bli tildelt det av uefa..

                        ingen vits å ta helt av her, men det er bra at man ikke legger ny stadion planene døde.

                        Kommentar

                        • gamle-perta
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2004
                          • 2418

                          #13
                          Velig bra at vi tenker litt visjonært
                          Men som andre påpeker, så er det lang vei fram både for nytt stadion, EM-søknad og evt et mesterskap.
                          Enn så lenge er det bare moro at noen leker med tanken. Synes jeg.
                          Det setter oss på kartet!
                          Mvh
                          Gammer´n (Per T)

                          Kommentar

                          • Bolsen3
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jan 2004
                            • 1061

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av reka
                            En ny tom lund fra egen stall
                            Greit nok å være optimistisk, men dette er vel å ta i vel hardt. Anser sannsynligheten for at snåsamannen viser seg å være frelseren selv som like stor som at en ny Tommy plutselig skal dukke opp fra egen stall

                            Kommentar

                            • morrari
                              Medlem
                              Hoffnarr
                              • Nov 2006
                              • 58

                              #15
                              If You Build It, They Will Come




                              Teddy Roosevelt

                              Kommentar

                              • superbøffel
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2005
                                • 5611

                                #16
                                Her skal vi absolutt ikke ta av, det er mange hindere som skal passeres før det står en NFF/UEFA/kommunalt-sponset EM-stadion i Lillestrøm.

                                Følgende usannsynlige ting skal falle på plass:
                                1. Norge/Sverige får tildelt EM
                                2. Lillestrøm blir valgt som stadionlokasjon
                                3. Finansiering av stadion og tomt faller på plass. Nei, vi kan ikke bare få en tomt. Ref. Oslo kommune og VIF.

                                Det sagt, det er på det rene at LSK må ligge i forkant anleggsmessig om vi skal hevde oss i toppen over tid. Det kan dog finnes like lette måter å få til det på som å bygge stadion for EM.
                                Enøyd i de blindes dal.

                                Kommentar

                                • Stray Cat
                                  Moderator
                                  • Aug 2008
                                  • 5914

                                  #17
                                  Det er jo noen sanger man ikke trenger å overta, f.eks "20 000 tomme seter..."
                                  For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                                  Kommentar

                                  • Bolsen3
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2004
                                    • 1061

                                    #18
                                    Det er en spennende tanke, ingen tvil om det, men jeg melder meg på ingen måte ukritisk inn i jubelkoret allerede. På sikt trenger vi nok en ny stadion, men om vi under noen omstendighet virkelig har bruk for et stadion som imøtekommer de strenge krava til UEFA er jeg veldig usikker på. Det positive med dette er at man nok kan få mye "gratis" goodwill i forbindelse med planlegging og bygging av et slikt anlegg, men om man ender opp med den beste løsningen til syvende og sist er jeg langt fra sikker på.

                                    Nytt behøver på ingen måte å bety bedre. Hvis en ny stadion f.eks fører til engelske tilstander på behandlingen av supportere (dvs; urimelige priser på billettene, kun sitteplasser og dårlig tribuneliv generelt) så mister de hvertfall en supporter.

                                    En ny stadion kan også være positivt på alle mulige måter, men jeg er kritisk til om et EM-stadion vil være det...

                                    Kommentar

                                    • FUGlinho
                                      KFL styremedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 2454

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av reka
                                      Her må man se fremover. I mine øyne har vi et stort publikumspotensiale i akershus og oslo. Trondheim har 160.000 innbyggere, Romerike 220.000. RBK hadde dobbelt så mange på kamp i fjor som oss. I tillegg ligger oslo og andre folkerike områder kun en halvtime unna med bil/tog. Vi har altså ingen mangel på potensielt publikum. I tillegg kommer årlig økning i innbyggertall (20 % i Skedsmo siste 10 år) samt økende tilstrømning til tippeligaen generelt. Økningen i antall tilskuere 2007 til 2008 var på formidable 23 %.
                                      du må også tenke på at vi har 4-5 andre lag i den omkretsen som ikke rbk har da! vi slåss jo mot vif, lyn, stabæk, m.fler om publikum i romerike-oslo området...
                                      Kim
                                      Styremedlem KFL

                                      Kommentar

                                      • Leif A
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2003
                                        • 3962

                                        #20
                                        Min umiddelbare tanke er at jeg liker idéen. Åråsen er allerede begynt å bli i minste laget, spesielt i forbindelse med de "store" oppgjørene mot Brann, RBK og De Unevnelige. I tillegg er for eksempel tilretteleggingen for funksjonshemmede under enhver kritikk, og skal man oppgradere bare dette til et akseptabelt minimumsnivå så vil jeg tro det krever tildels store utbygginger.
                                        Toalettkapasiteten er så som så, og det er mange andre ting jeg ikke har tenkt på i farten som sikkert også begynner å bli modne for utbedring.

                                        Det er mulig jeg er naiv, men jeg ser faktisk muligheter blandt de idéene som er presentert i denne saken. Og inntil det motsatte er bevist ser jeg bort fra begrensningene. Grønlund nevner selv muligheten til f.eks å øke avstanden mellom setene. Tenk hvilken enorm fleksibilitet dette gir for klubben i forhold til fremtiden. Sett i et "våt-drøm" scenario vil altså LSK kunne være istand til å rekruttere 3 ganger så mange tilskuere generelt som det de drar på en god dag nå for tiden! Og alle klubber som har bygget nye stadionanlegg opplever en vekst i tilskuertallene. Hvorfor skulle ikke dette også kunne skje med LSK? (Ihvertfall om de får et forbedret system for sesongkort.........)
                                        Og dersom KFL er smarte og frempå i denne prosessen, (dersom det skulle bli en realitet...) vil vi nok kunne beholde ståplassene. Dagens ledelse i LSK vet utmerket godt hva som er KFL sin viktigste kampsak. Og med en ny stadion vil vi trolig ha gode muligheter for å påvirke hvor det nye ståfeltet blir plassert.

                                        Se muligheter, ikke begrensninger.
                                        Knurr...

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎