Seier hjemme, uavgjort borte ?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3192

    Seier hjemme, uavgjort borte ?

    Etter TIL-kampen tok jeg fram den gamle ideen om at en kommer langt med seier i hjemmekampene og uavgjort i bortekampene, faktisk til 52 poeng, som hadde gitt suverent seriemesterskap i fjor.

    Hittil har vi tatt hjemmeseire i tre av fire kamper, en borteseier som gjør opp for to av tre bortetap, og en uavgjort borte. I forhold til denne regelen (seier hjemme, uavgjort borte) ligger vi med 14 poeng tre poeng bak (12 for fire hjemme, 5 for fem borte: 17 poeng).

    Dette skyldes dels dommeravgjørelser (som t.o.m. er innrømt på NFFs dommerseminar) i bortekampen mot Viking (der vi minst kunne fått U), og hjemme mot RBK (som vi skulle vunnet). Noe skade- og innkjøringsproblemer har vi også hatt, som forhåpentligvis gjør mindre utslag utover i sesongen. Uflaks og dommeravgjørelser vil IKKE "jevne seg ut over tid" som mange feilaktig sier (nei, det retter seg ikke opp igjen), men sannsynligheten for at vi er like uheldige framover som hittil er mindre enn fifty/fifty, iogmed at vi har fått i overkant av uflaks. Et par klubber foran oss har hatt meget god flyt, spesielt poengmessig. Bydelen har fått bedre uttelling enn spillet skulle tilsi, mens Start neppe holder dette kjøret en halv og langt mindre en hel sesong.

    Bolsen3 har regna på poenghøsten i tilsvarende kamper i fjor (med Start for Stabæk) og fått 14 i år mot 7 i de samme kampene i 2004. Nå gjelder det å ikke innkassere lette poeng (mot AaFK hjemme, Glimt borte, FFK hjemme) på forhånd. Det skal bli interessant å se hvordan Rösler disponerer taktisk mot antatt noe svakere lag. Lagene vi har møtt hittil hjemme har dels vært antatt sterke lag, og bortelagene (unntatt Brann) har tidligere vært vanskelige for Fugla. Som god taktiker har Rõsler derfor kanskje spilt mer forsiktig og defensivt enn han vil prøve overfor de neste tre-fire (det fjerde og siste: Molde borte).

    gilbert
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    #2
    Som alltid et meget godt innlegg, Gilbert. 3 poeng hjemme/1 poeng borte-reglen har i teorien mye for seg. Med tanke på skader m.v. hittil i sesongen, synes jeg at vi ligger meget godt an. Med minimum 8 poeng til før ferien (2 hjemmseire og 2 uavgjort borte), vil vi meget sannsynlig kunne ligge blant de 3 øverste etter halvspilt serie. Utfordringen ligger, som du riktig påpeker, i ikke å ta for lett på Aalesund og FFK.

    Kommentar

    • iL
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Jan 2004
      • 10771

      #3
      Høstsesongen har jo også vanskeligere bortekamper synes jeg (enga, lyn, hamkam, rbk) så vi trenger mer poeng nå på våren.
      Kanarifugla flyr høyt i år!

      Kommentar

      • Ola
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 1651

        #4
        Utover høsten vil lag med bred stall ha en større fordel enn de har i dag. (RBK, Brann og VIF) Vi kan fort gå på en smell med litt uflaks.

        Jeg mener vi ligger 3 poeng bak skjema til bronse. (Ett for lite i Stavanger, to for lite mot RBK)

        12.06.2005 LSK - Aalesund
        19.06.2005 Bodø/Glimt - LSK
        26.06.2005 LSK - Fredrikstad
        03.07.2005 Molde - LSK

        Disse fire kampene blir nøkkelkamper for om vi skal kunne være med utover sommeren/høsten. Faktisk trenger vi 9 poeng på disse fire kampene og det blir beintøft. Ser overkommelig ut kamp for kamp, men ikke noe er sikkert i fotballen og spesielt ikke i årets tippeliga.

        Aller helst bør vi 10-12 poeng for å komme inn i "seier hjemme-uavgjort borte- 2poeng pr kamp" -teorien...

        Kommentar

        • vaadahl
          Seniormedlem
          Forumonanist
          • Feb 2004
          • 156

          #5
          Hvis vi ser på de samme kampene i fjor mot de lagene vi har spilt mot så langt i år ligger vi godt ann.Hvis vi bytter ut Start med Stabæk så tapte vi et pong der(tap i år uavgjort i fjor)Vi vant mot Lyn uavgjort i fjor(+2p) Tap mot Viking uavgjort i fjor(-1p) uavgjort mot RBK tap i fjor(+1p) seier mot Odd tap ifjor(+3p) seier mot Ham/kam tap i fjor(+3p)Tap mot Brann seier i fjor(-3p)seier mot Vif tap i fjor (+3p) uavgjort mot TIL tap i fjor (+1p) . Dette gir 8 poeng mer enn i fjor,men nå kommer det mange kamper på rad vi gjorde det sterkere ,nærmere bestemt 17 p.på de neste 7 kampene,klarer vi dette i år har vi 31 poeng og ligger da veldig godt til for en god plassering
          Jeg har sett alt.Tom lunds 4 mål mot clausnengen 73,solomålet mot Mjøndalen,Norges raskeste hat.trick av Erik Karlsen.Grønlunds Brassespark mot Rbk.og redningene til St.Claus

          Kommentar

          • blue
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Aug 2004
            • 1429

            #6
            Skal vi ta gullet, bør vi ha 26 poeng etter halvspilt serie.
            Da trenger vi 12 poeng på de neste 4 kampene.
            Absolutt ingen umulighet, men oppriktig talt tror jeg ikke Fugla er gode nok for gull i 2005. Derimot har jeg store forhåpninger om en medalje, eller hvertfall plass i RL.
            Fugla 4 Life!

            Kommentar

            • trigz
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2004
              • 7055

              #7
              Jeg mener faktisk vi må vinne alle disse fire kampene for å kunne melde oss på permanent i toppkampen. Årets enkleste fire kamper - Bodø er en bra bortebane for oss og Molde er alt annet enn stødige i år. AaFK og Fredrikstad skal vi slå hjemme uansett.

              Opprinnelig skrevet av Ola
              12.06.2005 LSK - Aalesund
              19.06.2005 Bodø/Glimt - LSK
              26.06.2005 LSK - Fredrikstad
              03.07.2005 Molde - LSK
              Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

              Kommentar

              • demian
                Seniormedlem
                Forumonanist
                • Apr 2005
                • 228

                #8
                dette er en kjempeinteressant tråd. oppfordrer alle til å finne frem tabeller, regnemaskiner, penn og papir for å regne seg frem til tabellposisjon

                det skal hvertfall jeg gjøre.

                men var ikke hjemmeseier og uavgjort borte mer aktuelt når det var 2 poeng for seier bare? nå har jeg hørt at det er inne et forslag i FA om å dele ut 4 poeng for borteseier. noe jeg synes høres ut som et latterlig forslag.
                ULTRAS FELT C

                Kommentar

                • blue
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Aug 2004
                  • 1429

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av demian
                  men var ikke hjemmeseier og uavgjort borte mer aktuelt når det var 2 poeng for seier bare?
                  Hvis vi vinner hjemme, og spiller uavgjort borte får vi:
                  Hjemme: 13*3 = 39 poeng
                  Borte: 13*1 = 13 poeng
                  SUM: 52 poeng!

                  Rekdal har uttalt at han tror 52 poeng holder i massevis til seriegull i 2005. Ettersom serien ser ut til å bli utrolig jevn i år, tyder alt på at Reka har rett i dette. Dermed trenger vi 12 poeng på de neste 4 kampene for å være i rute til gullet! Ingen umulighet, men kampene skal vinnes først!
                  Fugla 4 Life!

                  Kommentar

                  • Do'h
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2004
                    • 1891

                    #10
                    Rekdal sin kommentar igår om at: "Lillestrøm tar ikke gull i år"
                    skal han stappe opp i ræva. Jævla kødd, Konsentrer deg om å trene eget lag ikke sitte på tv som en jævla spåkone å si hvor du trur andre lag ender.
                    LSK FOR GULL 2006

                    Kommentar

                    • King_Raymond
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 4987

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Do'h
                      Rekdal sin kommentar igår om at: "Lillestrøm tar ikke gull i år"
                      skal han stappe opp i ræva. Jævla kødd, Konsentrer deg om å trene eget lag ikke sitte på tv som en jævla spåkone å si hvor du trur andre lag ender.
                      Når han blir bedt om å være gjest i ett tv program hvor dem diskuterer fotball så ville det vel vært litt spesielt om han skulle sittet der å ikke sagt en dritt. At du blir fornærmet over at han sier at vi ikke tar gull i år er litt spesielt. Er ikke så mange andre som går rundt å sier at vi vinner gull i år. Greit nok at Rekdal er ett forpult rasshøl, men det får være grenser for hva man skal klage på...
                      Ultras Felt C Lillestrøm

                      Kommentar

                      • Do'h
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2004
                        • 1891

                        #12
                        Joa. Men å sitte der å si "Lillestrøm har ikke sjans på gull" blir idiotisk når vi er med i Medalje kampen.
                        Sier han det om lag som Odd og Aalesund langt der nede er det greit, men ikke når vi ligger 2 poeng bak hans eget lag (som forøvrig ligger på 3. plass og spiller om 15 minutter)
                        Skjønner jo med en gang at det bare er sagt for å være drittsekk.
                        LSK FOR GULL 2006

                        Kommentar

                        • pal
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Apr 2004
                          • 422

                          #13
                          Aftenposten har på nettsiden en avstemning om hvem leserne tror tar gullet i år:
                          Opprinnelig skrevet av Aftenposten
                          Hvem tar gull?
                          Start 17 %
                          Vålerenga 36 %
                          Brann 13 %
                          Lyn 7 %
                          Fredrikstad 7 %
                          Rosenborg 17 %
                          Avgitte stemmer: 2090
                          Lillestrøm er altså ikke et alternativ, mens Fredrikstad er det. Selv tror jeg det kommer til å stå mellom Brann og rævBK, men at trønderne rykker i fra og vinner ganske greit :cry:
                          hilsen pål

                          Kommentar

                          • blue
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Aug 2004
                            • 1429

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av pal
                            Selv tror jeg det kommer til å stå mellom Brann og rævBK, men at trønderne rykker i fra og vinner ganske greit :cry:
                            Det kan du ta helt med ro, trønderpakket er sjanseløse på gullet!!
                            Fugla 4 Life!

                            Kommentar

                            • gilbert
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 3192

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Do'h
                              Rekdal sin kommentar igår om at: "Lillestrøm tar ikke gull i år"
                              Jeg synes Rekdals og bydelsklubbens kommentarer og holdninger i år lover veldig godt for oss som ønsker dem dit peppern gror. En styrke Rekdal tidligere har hatt, var å fokusere på hver enkelt kamp, til de grader at han nesten ikke hadde noe eget spill framover, men bare spesialtaktikk, formasjon og spillervalg for neste kamp. Snakk om å "ta én kamp av gangen". Etter at bydelen oppnådde "eventyrlige" 48 poeng i fjor, og etter mediehype over alle støvleskafter, har dette heldigvis gått til huet ikke bare på en mengde enkeltspillere (Wæhler, som i media "krevde" å komme på landslaget, er bare ett eksempel), men også på Rekdal, som nøler med å fullføre sin store drøm om trenerkarriere i utlandet fordi han "nå kan vinne noe".

                              Uttalelsene etter at vi slo dem på Åråsen, om at LSK ikke er et topplag han konkurrerer mot, er naturligvis provoserende og arrogante, ettersom de da, og fortsatt, bare er tre poeng foran oss (etter ni kamper), og enhver som har fulgt med lenger enn en halv sesong veit hvor fort det kan snu, for hvilket som helst lag. (Noen som husker hvordan vi lå an etter 5-1 mot Brann og det samme mot Viking i fjor sommer ?)

                              Når han sier at vi ikke tar gull, tar han det ikke ut av lufta, etter tre sjuendeplasser på rappen og en litt tynn stall (men snart med forsterkninger), så akkurat det kan jeg tåle. Og jeg tåler egentlig veldig godt denne arrogansen og ambisjonsnivået fra hele bydelslaget; det kan fort være det som gjør at de ikke kommer til å tåle mentalt å snuble seinere i sesongen (for det gjør alle lag, de også), men begynner å krangle og tvile, for samholdet og lagånden i den stallen og den klubben - i motgang - trur jeg ikke mye på (som det framgår av mitt essay om fotballklubbers sjel og mangel på sådan).

                              Et gammelt og kjent ordtak, som ofte viser seg å slå til, sier at "Hovmod står for fall".....

                              gilbert

                              Kommentar

                              • Leif A
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2003
                                • 3962

                                #16
                                Personlig driter jeg en lang marsj i hele VIF, og ikke minst Rekdal som alltid har oppført seg som en arrogant drittsekk. Og derfor gidder jeg ikke å engasjere meg i sånne tullete utspill.
                                Vi får se hva situasjonen er litt utpå ettermiddagen/kvelden 30. oktober.
                                Knurr...

                                Kommentar

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎