To 11'ere ?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3192

    To 11'ere ?

    Med en ny høyrekant og en mulig forsterkning med en erfaren og allsidig forsvarsspiller tror mange at Fuglas første-11'er vil kunne se slik ut etter 1. juli:

    Müller
    Andersson-Andresen-Kippe-Bergdølmo
    Wehrman
    Riise-Strand
    Korén
    Mifsud-Sundgot

    Spørsmålet er så hva vi kan gjøre med de gjenværende 13 (av en stall på 24). De siste åra vi måttet streve med å konstruere en troverdig andre-11'er uten kunstgrep som Powell som midtstopper mm. Det kan se ut til at vi nå faktisk får en brukbart balansert toer-rekke:

    Misund/Jansen
    Winsnes-Hauge-Rambekk-Shane
    Vidarsson
    Søgård-Sasa (eller Jimmy ?)
    Mato
    Myklebust-Powell

    Poenget her er ikke om denne 11'eren ville fungert sammen og kunne hevda seg i TL, men primært at vi nå har brukbar "dobbel dekning" på nesten alle plasser, særlig når vi også ser på mulighetene for å bytte om på første-11'ern seg imellom. Både Rambekk og evt Bergdølmo kan vel spille på alle fire plasser i forsvarsrekka, Rambekk også SMB og venstre kant/indreløper (som han gjorde i Odd, men enda ikke har prøvd i LSK).

    Første-11'ern er ikke lett å velge ut. Seks spillere er opplagt på nivå med de som er satt opp her: Rambekk, Shane, Søgård, Radulovic, Myklebust og Powell kan alle mer enn godt nok forsvare en plass i første rekke, og gir trenerne valgmuligheter, eller luksusproblemer. Jeg har spesielt store problemer med å forestille meg at det ikke er plass til Rambekk og Søgård, men skader, formsvikt osv gjør nok at vi vil få mye bruk for alle de 17 jeg regner som aktuelle for første-11'ern.

    Begynner vi alt nå å se på neste års stall, trenger vi å få avklart keeper-situasjonen. Sannsynligvis vil Rösler ha Müller iallfall ett år til, og får det. Jansen, Hauge, Radulovic, Vidarsson, Wehrman har kontrakter ut 2005. Klubben vil definitivt forlenge med de to siste, og forhandler nå med Wehrman (etter at Kippe, Søgård og Strand alt har forlenga). Jeg tipper at Jansen og Hauge blir med også neste sesong. Sasas situasjon er mer åpen. To spillere kan opplagt være i faresonen, jeg tenker naturligvis på JP og spesielt på Jimmy, men hvem vet om ikke Rösler ser kvaliteter han kan få til å slå ut i full blomst på samme måte som med Mifsud ? Begge to har i alle fall kontrakt ut 2006. Men en stall på 24 (medregna AB, men uten Reitmeier) må nok droppe noen for å få plass til en eller to nye som en stadig leiter aktivt etter.

    gilbert
  • Joppe
    Seniormedlem
    Forumonanist
    • Dec 2003
    • 173

    #2
    Jeg tror ihvertfall at Sasa forsvinner. Ser ikke noe poeng i at han skal få forlenget sin avtale.

    Kommentar

    • Ketil Cantona
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2004
      • 6813

      #3
      Håper og trur at SAsa forsvinner, ikke imponert meg spesielt mye. Trudde han skulle være bedre. 8)

      Kommentar

      • HSft
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2004
        • 6075

        #4
        Lurer på om vidarsson er intresert i å forlenge. Noen tanker?

        Kommentar

        • gamle-perta
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2004
          • 2418

          #5
          Lurer på om vidarsson er intresert i å forlenge. Noen tanker?
          Uwe har hele tiden trukket fram David som en av de fire U-landslagsspillerne han vil ha i stallen. Så fra klubbens side er det neppe noen tvil om viljen.
          David selv ble kanskje "pissed" når vi glemte å sende inn et papir i vinter slik at han ikke ble spilleberettiget....?
          Likevel tror jeg han også tenker på at både Heidar, Runar K og Indy er blitt proffer ute i Europa gjennom spill i LSK. Det bør være en gulrot god nok.

          mvh
          perta - som fortsatt husker Davids oppvisning på Lerkendal
          Mvh
          Gammer´n (Per T)

          Kommentar

          • gilbert
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 3192

            #6
            David er praktisk talt vokst opp i LSK, og jeg har følelsen av at han trives godt her. Han har også sett hvordan Runar, Indy og Gylfi har brukt spill for Fugla som utstillingsvindu og springbrett for landslagsspill og karriere i Europa. Selv om han ble henta av Logi, som nå er borte (og vel gjorde sin viktigste innsats for Fugla med å få tak i David), og nå er eneste islending i stallen, har han vel vært her så lenge at han greier seg fint uten andre landsmenn.

            Rösler og Fjørtoft har gitt klare signaler om at de ønsker å forlenge med David, og vil sikkert forhandle med ham etter Desmond, så snart han kommer 1. juli. David har vært uheldig først med beinbrudd og nå med en surrete Grønlund, men vil sikkert vise noe med Fugla, og har kanskje sett at Gylfis tålmodighet ga resultater. På den annen side har David alltid vært et talent også store europeiske klubber har vært interessert i (sånn sett var vi heldige at vi hadde Logi hos oss), og han får vist seg godt fram også som kaptein på det islandske U-21-laget. Så jeg er ikke helt sikker på om han vil forlenge. Det kommer vel dels an på Fjørtofts overtalelsesevner, dels på hvilke krav David har, og på spillemuligheter og tillit i resten av sesongen, hvis han ikke signer relativt kjapt. Hvis Fugla dessuten ligger bra an for topp fire (og Norden- og Europa-spill) rundt 1. juli vil nok det også styrke lysta til å forlenge. Samt naturligvis nye spillere, positiv stemning og en mer utfordrende spillestil (særlig for midtbanen) enn de siste åra.

            gilbert

            Kommentar

            • blue
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2004
              • 1429

              #7
              En stall med 22 spillere og "dobbel dekning" på hver plass er i utgangspunktet en god idé. Problemet i LSK (og sikkert mange andre klubber), er at det er for stor avstand mellom de som spiller fast på laget og den som er cover på den plassen.

              Det gjør at istedetfor å sette inn spilleren som er "nr 2" på den plassen, så gjør man flere rokkeringer på laget for å alltid spille med de 11 beste. Et eksempel kan være at man antageligvis vil bruke Powell som stopper før man setter inn Hauge på den plassen, selvom om Hauge i utgangspunktet kanskje er 4.valget på midtstopperplass. I allefall var det sånn når Erlandsen styrte skuta - så gjenstår det å se hva Rösler velger...
              Fugla 4 Life!

              Kommentar

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎