Ruben bør finne seg en fast posisjon

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hoyt
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 2850

    Ruben bør finne seg en fast posisjon



    Har tenkt litt over denne saken. Ruben Gabrielsen er uten tvil et av landets største talenter, og selv om han bare er født i 1992 har han rukket å spille 6 kamper i Tippeligaen pluss etablere seg på Norges meget sterke U17-lag. Ruben har for LSK blitt brukt både som stopper, høyreback og venstreback, i tillegg har han spilt kant, stopper, back og sentral midtbane på U17-landslaget. Tror jaggu han har en kamp som spiss der og, hvis jeg ikke husker feil.

    Det er nok av eksempler der gode spillere har fått ødelagt potensialet sitt av å aldri spesialisere seg på èn posisjon. Her må ikke LSK og Ruben Gabrielsen gå i samme fella. Jeg har forståelse for at han har kommet inn på laget mye pga skader i år, og har da gått rett inn der skadene har kommet, men jeg tror det er både i Rubens og LSKs interesse at han satser på å bli kanongod i èn posisjon, og ikke grei i flere posisjoner. Jan Gunnar Solli er et godt eksempel på en slik spiller.

    Spørsmålet er bare i hvilken posisjon han har størst potensiale. Selv har jeg kun sett Ruben i de 6 kampene han har spilt i år, pluss noen andrelagskamper, men jeg mener han passer best som midtstopper med sine ballferdigheter, fart og fysikk. Men uansett så bør han spesialisere seg på èn posisjon etter min mening.
    "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
    - Nosa
  • HSft
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2004
    • 6075

    #2
    Har tenkt litt på det samme. Han har spilt spiss og sentral midtbane i 2. div også, tror han har spilt alt utenom vensteving og keeper. Men jeg tror ikke det haster for han å finne seg en fast plass. Han er tross alt bare 17. Brede Hangeland ble blant annet brukt av Hodgson som sentral midtbane for utviklingen hans sin del.

    I det lange løp er jeg dog enig i at han bør finne seg en rimelig fast plass, men i mine øyne har han noen år på seg før det blir kritisk. Han har ikke gjort seg bort på noen av plassene jeg har sett han spille i år, men Bergdølmo sa tidligere i år at de ville satse på han som høyreback.

    Ellers fant jeg en artikkel om Magne Simonsen i går som jeg syntes var litt interessant med tanke på Ringstad og også Ruben.


    "– Magne har god fysikk, er kjapp, har bra styrke, er god i duellene, teknikken er bra, han slår gode pasninger, gode innlegg, har stor løpskapasitet og fotballforståelsen blir bedre og bedre, sier Lyn-trener Henning Berg.

    komplett. Derfor måtte han bare bli høyreback. Der trengs alle disse ferdighetene.
    – Som midtstopper kan du være veldig god på et par ting, men skjule andre svakheter. Det kan du ikke på backen. Der må du ha et mye større ferdighetsrepertoar, selv om du ikke trenger å ha spisskompetanse på noe, fortsetter Berg.
    Simonsens allsidighet har gjort at han har spilt på midtbanen, vært hengende spiss og høyre kant i Lyn. Samt back."

    Kommentar

    • xeR
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Jan 2004
      • 11206

      #3
      Opprinnelig skrevet av hoyt


      Har tenkt litt over denne saken. Ruben Gabrielsen er uten tvil et av landets største talenter, og selv om han bare er født i 1992 har han rukket å spille 6 kamper i Tippeligaen pluss etablere seg på Norges meget sterke U17-lag. Ruben har for LSK blitt brukt både som stopper, høyreback og venstreback, i tillegg har han spilt kant, stopper, back og sentral midtbane på U17-landslaget. Tror jaggu han har en kamp som spiss der og, hvis jeg ikke husker feil.

      Det er nok av eksempler der gode spillere har fått ødelagt potensialet sitt av å aldri spesialisere seg på èn posisjon. Her må ikke LSK og Ruben Gabrielsen gå i samme fella. Jeg har forståelse for at han har kommet inn på laget mye pga skader i år, og har da gått rett inn der skadene har kommet, men jeg tror det er både i Rubens og LSKs interesse at han satser på å bli kanongod i èn posisjon, og ikke grei i flere posisjoner. Jan Gunnar Solli er et godt eksempel på en slik spiller.

      Spørsmålet er bare i hvilken posisjon han har størst potensiale. Selv har jeg kun sett Ruben i de 6 kampene han har spilt i år, pluss noen andrelagskamper, men jeg mener han passer best som midtstopper med sine ballferdigheter, fart og fysikk. Men uansett så bør han spesialisere seg på èn posisjon etter min mening.
      Det er ikke så lett å spesialisere seg innen en posisjon når dagens tropp desverre fører til at man må rokkere mye. Husk også på at gutten er ung og neppe har hår nok på brystet til å motsi en av norsk fotballs største spillere i nyere tid. For hans egen del tror jeg dessuten det er bedre å spille i "feil" posisjon enn å ikke spille i det heletatt. Bra at han får kjent på nivået!
      Det er bedre å væra døv enn vålenga.

      Kommentar

      • Lars
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2004
        • 6156

        #4
        Jeg vet at LSK først og fremst satser på ham som midtstopper. Og det er nok i den posisjonen han har potensial til å bli en spiller av virkelig høy klasse. Han har en voldsom fysikk og brukbar fart, samtidig som han er forholdsvis flink med ballen i beina.

        For å bli en virkelig god back trenger man litt mer fart enn det Ruben besitter. Det samme gjelder kantposisjonen på midtbanen. Allikevel taler Rubens offensive kvaliteter for at han kan bli en god spiller i begge disse posisjonene.

        Den siste posisjonen han har kvaliteter til å bekle, er sentralt på midtbanen. Her vil han få bruk for mange av de samme ferdighetene som i de andre posisjonene, men om han skulle ha lyktes fullt ut som midtbanespiller, måtte han ha hatt litt raskere bein og vært en bedre pasningsspiller.

        Som Ruben-fan er jeg nok ikke helt objektiv når jeg sier dette, men jeg mener at Ruben kanskje er det aller største norske talentet i LSK. Han har et unikt talent for idrett, noe som underbygges av at han har vært på landslaget i både fotball og håndball. Samtidig er han veldig ung, og han er vel den 92-spilleren med klart mest spilletid i Tippeligaen i år. Akkurat det med alderen er det viktig at folk husker på før de slakter Rubens innsats - han er tross alt to år yngre enn Mathis Bolly og ett år yngre enn Stian Ringstad og Kristoffer Tokstad. En første års junior utvikles veldig mye på ett eller to år med trening med LSKs A-lag.

        Kommentar

        • CocaJerry
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 2532

          #5
          Opprinnelig skrevet av xeR
          Det er ikke så lett å spesialisere seg innen en posisjon når dagens tropp desverre fører til at man må rokkere mye. Husk også på at gutten er ung og neppe har hår nok på brystet til å motsi en av norsk fotballs største spillere i nyere tid. For hans egen del tror jeg dessuten det er bedre å spille i "feil" posisjon enn å ikke spille i det heletatt. Bra at han får kjent på nivået!
          Er enig i at det har vært vanskelig for han med all omrokkeringen og at det er bra han får kjent på nivået, men da han er 17 år så synes jeg det er på tide han spesialiserer seg på en posisjon. Midtstopper.

          Kommentar

          • Lars
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 6156

            #6
            Opprinnelig skrevet av HSft
            Han har ikke gjort seg bort på noen av plassene jeg har sett han spille i år, men Bergdølmo sa tidligere i år at de ville satse på han som høyreback.
            Har du link til dette?

            Jeg har aldri hørt noe annet enn at han primært satses på som stopper. Kildene mine er folk i klubben, så jeg har ingen link etc.

            Kommentar

            • xeR
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Jan 2004
              • 11206

              #7
              Opprinnelig skrevet av Lars
              Har du link til dette?

              Jeg har aldri hørt noe annet enn at han primært satses på som stopper. Kildene mine er folk i klubben, så jeg har ingen link etc.
              Jeg har ingen link, men jeg husker også å ha lest ett sted at en i klubben sa at Ruben skulle bli satsa på som høyreback.
              Det er bedre å væra døv enn vålenga.

              Kommentar

              • HSft
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2004
                • 6075

                #8
                Opprinnelig skrevet av Lars
                Har du link til dette?

                Jeg har aldri hørt noe annet enn at han primært satses på som stopper. Kildene mine er folk i klubben, så jeg har ingen link etc.
                Har ingen link på det nei. Det var noe han sa når han diskuterte andrelaget med meg og tullebukk i pausen av en juniorkamp.

                Mitt inntrykk er at Lillestrøm satsa på han som midtstopper frem til Berg kom inn og så et større potensiale som høyreback.

                Kommentar

                • Lars
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2004
                  • 6156

                  #9
                  Skjønner. Som høyreback får han jo brukt sine offensive kvaliteter i større grad, men han vil nok bli kunne tatt på farta av en del kantspillere/vinger. Når det er sagt, så er det ingen umulighet for ham å kompensere for litt manglende hurtighet med smart posisjonering og riktig bruk av fysikken.

                  Kommentar

                  • HSft
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2004
                    • 6075

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Lars
                    Skjønner. Som høyreback får han jo brukt sine offensive kvaliteter i større grad, men han vil nok bli kunne tatt på farta av en del kantspillere/vinger. Når det er sagt, så er det ingen umulighet for ham å kompensere for litt manglende hurtighet med smart posisjonering og riktig bruk av fysikken.
                    Jeg har også vært bekymra for farta hans tidligere. Men jeg tror faktisk han ser tregere ut enn han er. Synes ikke han har blitt tatt på farta i så stor grad tidligere i år. Han sleit voldsomt mot huseklepp, men det gjør de fleste i år. I en del kamper har han vist frem bra fart under offensive raid.

                    Tror ikke farta hans blir noe problem selv om han ikke har en like ekstrem fart som Gulbrandsen, Andresen eller Edwin.

                    Kommentar

                    • hoyt
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2004
                      • 2850

                      #11
                      Noen som vet hva han foretrekker selv? Det er jo gjerne slik at det er der man liker å spille man yter best..
                      "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
                      - Nosa

                      Kommentar

                      • Wanker
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Aug 2005
                        • 632

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av hoyt
                        Noen som vet hva han foretrekker selv? Det er jo gjerne slik at det er der man liker å spille man yter best..
                        Uh-oh, stopp en halv! Vi kan ikke la det skli ut på den måten, enten får de finne seg i å spille der treneren sier det, eller velge å få ut hele sitt potensiale i andre klubber.
                        Hunter S. Thompson:

                        There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
                        Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.

                        Kommentar

                        • hoyt
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2004
                          • 2850

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Wanker
                          Uh-oh, stopp en halv! Vi kan ikke la det skli ut på den måten, enten får de finne seg i å spille der treneren sier det, eller velge å få ut hele sitt potensiale i andre klubber.
                          Hvis du hadde brukt de små grå så kanskje du hadde forstått av grunnen til at jeg spurte om hva han foretrekker å spille var for å nettopp finne ut av det, og ikke at jeg mener han bør sette seg på bakbeina og kun spille der han vil selv. Tenk litt, så slipper jeg bruke tiden min på å mate deg med teskje.
                          "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
                          - Nosa

                          Kommentar

                          • Wanker
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Aug 2005
                            • 632

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av hoyt
                            Hvis du hadde brukt de små grå så kanskje du hadde forstått av grunnen til at jeg spurte om hva han foretrekker å spille var for å nettopp finne ut av det, og ikke at jeg mener han bør sette seg på bakbeina og kun spille der han vil selv. Tenk litt, så slipper jeg bruke tiden min på å mate deg med teskje.
                            Var det virkelig vanskelig å forstå hva jeg tenkte på? Kanskje jeg drakk for mye godt øl før jeg trykket 'Send svar'?

                            Det jeg mente å si var at det er nettopp slike vurderinger som må gjøres før man signer spillere. Selvfølgelig må noen omskoleres, men da må man ha gjort en realistisk vurdering av om det kan la seg gjøre. Vil ikke se flere Brenne-saker, eller Occean som møtende spiss ti meter inn på motstanders halvdel.
                            At spillere må ha vært 2-3 sesonger i klubben for å finne seg tilrette viser jo tydelig at noe er galt i forståelse eller arbeidsmetoder hos oss. At vi har hatt for avansert spillestil, tror jeg neppe er forklaringen. Dette har jo vært en gjenganger i årevis, under flere trenere.

                            Opprinnelig skrevet av hoyt
                            Det er jo gjerne slik at det er der man liker å spille man yter best..
                            Ikke for å bruke teskje, men: Jeg er 110% enig...
                            Hunter S. Thompson:

                            There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
                            Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.

                            Kommentar

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎