Spillerforståelsen til LSK gutta

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Loddet
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2004
    • 325

    Spillerforståelsen til LSK gutta

    Starter en ny tråd om dette, etter at jeg i flere kamper har irritert meg kraftig over en del håpløse valg som gjøres blant gutta.

    I går velger Søgård å lage et håpløst frispark på overtid. Gjennom hele kampen har vi kun sliti med en ting, dødballer. Da lager man ikke frispark i den posisjonen på overtid. Spesielt ikke med tanke på at det er Otto som står i mål, som har en brøkdel av spillerforståelsen til Logi, og som ikke skjønner at når et frispark går fra midtbanen, er det mulig å stå andre steder enn på streken.

    Dette gjelder ikke bare disse spillerne. Myklebust ser overhodet ikke sine egne begrensninger. For all del, vi har ingen andre å bruke på venstrekanten, men det fratar ikke Myklebust ansvaret for å gå på det ene håpløse raidet etter det andre. Du er ikke god nok til å komme forbi en landslagsback. Face it!! Vi mister mange gode muligheter på dette.

    Kiko går fra det genialet, til det håpløse. To fantastiske innlegg i går, men samtidig noen håpløse og i tillegg poengløse tversoverpasninger som skaper overgangsmuligheter for Stabæk.

    Edwin dribler åpenbart for mye, få hodet opp!! Marius Johnsen lager mange unødvendige frispark i farlige posisjoner. Nosa gjør mye bra kreativt, men har flaks som ikke får kort i går for å spille bort ballen, i tillegg til at han grisetakler unødvendig alt for ofte. Det er for dårlig.

    Grunnen til at vi ikke slipper inn flere mål igår er takket være noe av det beste stopperspillet jeg har sett på Åråsen. Se hvordan Pedersen og Kippe styrer linja. Nøytraliserer bakrommet, hvor Nannskog er tippeligaens beste, gang på gang. Det er spilleforståelse!! I tillegg vil jeg trekke fram Sundgot som gjør mange kloke valg.

    Og fordi av dere som som syns det er rart at jeg ikke har sagt noe om Occean, mener jeg klokskapen hans er på linja med pizzalunchen han hadde forran RBK matchen. Det sier vel det meste.

    Fysisk og ferdighetsmessig individuelt er vi egentlig ikke så dårlige sammenlignet med andre TL lag. Men man må slutte med alt tullet, og som skaper muligheter for motstanderene. Da kan vi begynne å plukke mange fler poeng.
  • trigz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 7048

    #2
    Bra å starte en diskusjon om dette.

    Jeg mener Søgård ikke burde startet mot Stabæk, nettopp pga. spilleforståelse. Der mener jeg Kiko går langt utenpå ham, og han burde startet sentralt, og ikke i en i utgangspunktet ubekvem høyrekantrolle.

    Generelt ser vi jo at spillerne er lettstressede, og da gjør man fortere feil. Det er i det store og hele typisk for bånnlag.
    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

    Kommentar

    • OppsalKanari
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Mar 2008
      • 1881

      #3
      Ville gjerne se Espen brukt på høyrekanten og Kiko i midten med Nosa.

      Islendingen så lovende ut (men det har mye å gjøre med Gilbert som droppet dypere)

      Hva har blitt av Dosso hen? På tida å få han i stallen igjen?
      Nå bosatt på Rasta !!!!!

      Alltid Celtic og LSK

      Kommentar

      • Serbern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2006
        • 5496

        #4
        Når det gjelder Edwin, og til tider Nosa, er jeg enig i at de ikke alltid velger riktig og enklest løsning, men tror vi må la de få prøve og feile. Det tar litt tid før de er helt inn i det, og vi så jo hvordan det gikk med Alanzinho. Neste sesong tror jeg vi virkelig får se hva som bor i de gutta.

        Kommentar

        • superbøffel
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 5611

          #5
          Opprinnelig skrevet av Serbern
          Når det gjelder Edwin, og til tider Nosa, er jeg enig i at de ikke alltid velger riktig og enklest løsning, men tror vi må la de få prøve og feile. Det tar litt tid før de er helt inn i det, og vi så jo hvordan det gikk med Alanzinho. Neste sesong tror jeg vi virkelig får se hva som bor i de gutta.
          Dersom Edwin hadde gjort smarte valg ville han vært i Barcelona allerede.

          Det er ingen tvil om at gutta tidvis gjør lite kloke valg og at det kokte i toppen til enkelte i går, men samtidig viste kampen i går at det bor vesentlig mer spilleforståelse i laget enn vi har sett tidligere i år.

          Vi spilte oss til 5 (?) 100% sjanser mot den regjerende seriemesteren, trilla ball gjennom midtbanen i store deler av kampen og hadde med få unntak (scoringene, headinga til nannskog og palmason på blank goal) meget god defensiv kontroll.
          Enøyd i de blindes dal.

          Kommentar

          • Folke
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jun 2008
            • 5955

            #6
            Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
            Ville gjerne se Espen brukt på høyrekanten og Kiko i midten med Nosa.
            Dette er en av grunnene til mange av feilene trådstarter nevner, at flere spiller i uvante roller de ikke behersker... Derfor bør spillerne kun vurderes og brukes i "riktige" roller, dvs at Espen Søgård aldri må vurderes som noe annet enn løpegutt sentralt på midtbanen, pga hans begrensninger som fotballspiller...
            Sentral midtbane må/bør bestå av Nosa og Kiko/Søgård/Tokstad/Dosso.

            Kommentar

            • El Caco
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2009
              • 2286

              #7
              Burde stille med denne midtbanen mot Odd:

              Myklebust - Kiko - Nosa - Eriksen
              Who needs drugs when music can make you feel on top of the world? ♫

              Kommentar

              • antikris
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Oct 2005
                • 520

                #8
                Opprinnelig skrevet av Folke
                Dette er en av grunnene til mange av feilene trådstarter nevner, at flere spiller i uvante roller de ikke behersker... Derfor bør spillerne kun vurderes og brukes i "riktige" roller, dvs at Espen Søgård aldri må vurderes som noe annet enn løpegutt sentralt på midtbanen, pga hans begrensninger som fotballspiller...
                Sentral midtbane må/bør bestå av Nosa og Kiko/Søgård/Tokstad/Dosso.
                Enig med din vurdering av Espen. å sette han på kant eller back er galskap, og noe jeg aldri vil se. Kiko/Nosa sentralt er helt klart det beste vi har. Problemet er at vi ikke har KANTSPILLERE som er gode nok. Og da må Kiko ut på høyrekant som igjen fører til Espen sentralt. Er vel nesten sånn at Bjørn B kunne blitt satt på høyrekanten, han ser hvertfall ut til å ha rimelig bra fotballforståelse.

                Kommentar

                • GIFKanari
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2009
                  • 8243

                  #9
                  Jeg synes det er feil å la Søgård spille mot spillende lag som Stabæk, da blir han for lett avslørt. En fryktelig førsteomgang han hadde i går, som i andre klubber ville endt med et bytte, men i LSK sliter vi tydeligvis med konkurransen på midtbanen for tida.

                  Kommentar

                  • erlando
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jul 2006
                    • 858

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Loddet
                    Dette gjelder ikke bare disse spillerne. Myklebust ser overhodet ikke sine egne begrensninger. For all del, vi har ingen andre å bruke på venstrekanten, men det fratar ikke Myklebust ansvaret for å gå på det ene håpløse raidet etter det andre. Du er ikke god nok til å komme forbi en landslagsback. Face it!! Vi mister mange gode muligheter på dette.
                    Så det var bare noe jeg hallusinerte at MM bokstavelig talt driblet Høiland på ræva foran feltet ved en anledning? Slik jeg telte var det hvertfall i 2. omgang omtrent fifty-fifty om Magnus kom seg forbi eller om Høiland klarte å stoppe ham.

                    At vi har flere spillere som kan og tørr utfordre er et stort pluss. Det vil alltid være vanskelig å balansere mellom å slippe ballen videre eller å forsere selv. Vi mistet mange gode muligheter på pasninger som ikke kom fram foran boksen også.
                    Ja til pause i pausen!

                    Kommentar

                    • OppsalKanari
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2008
                      • 1881

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Folke
                      Dette er en av grunnene til mange av feilene trådstarter nevner, at flere spiller i uvante roller de ikke behersker... Derfor bør spillerne kun vurderes og brukes i "riktige" roller, dvs at Espen Søgård aldri må vurderes som noe annet enn løpegutt sentralt på midtbanen, pga hans begrensninger som fotballspiller...
                      Sentral midtbane må/bør bestå av Nosa og Kiko/Søgård/Tokstad/Dosso.
                      Men Espen Søgård har VELDIG mye erfaring på høyre siden...
                      Nå bosatt på Rasta !!!!!

                      Alltid Celtic og LSK

                      Kommentar

                      • andersmm
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2006
                        • 5764

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
                        Men Espen Søgård har VELDIG mye erfaring på høyre siden...
                        Jovisst, men han mangler kritiske egenskaper for posisjonen. Begynner å bli noen år siden Sögård fikk noe särlig med spilletid på kanten, og antakeligvis har både LSKs fotballfilosofi og spillet i Tippeligaen forandret seg til det bedre i mellomtiden. I sin tur betyr det at Sögård ikke lenger kan forsvare en plass på kanten, med sine begrensninger. Espen har sine styrker, men mangler allroundegenskaper til å utkrystallisere seg som et förstevalg i en fremtidig LSK-ellver (nå veit jeg at dette har blitt sagt mange ganger om Espen, men jeg stikker nå uansett frem hodet mitt). En spiller for de rette anledningene som jeg gjerne ser med videre, men bak Nosa og Kiko sentralt, og uaktuell som kantspiller.
                        "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                        Kommentar

                        • Rune
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Aug 2008
                          • 1229

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
                          Men Espen Søgård har VELDIG mye erfaring på høyre siden...
                          Synes ikke vi skal begynne å tulle med høyresiden når den har fungert såpass bra som den har gjort i det siste. For øvrig mener jeg at høyresiden fungere godt pga Kikos spillerforståelse.

                          La Nosa og Søgård få fortsette sentralt, og la Kiko og Essediri ta hånd om høyresiden ut sesongen. Jeg tror kontinuitet er nøkkelen til å utvikle spillerforståelse og å unngå feil.
                          "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

                          Kommentar

                          • Leif A
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2003
                            • 3962

                            #14
                            Det er en spiller som imponerer meg mer enn de andre når det gjelder spilleforståelse, og det er Nosa. Tar meg i gang på gang å bli imponert hvor kjapt han har overblikk over situasjonen rundt seg etter at han har tatt i mot ballen. Det kan bli særdeles morsomt på Åråsen når spillerne rundt han begynner å bevege seg så snart de skjønner at han får ballen. Jeg håper vi kan få beholde han i mange år fremover. Om han holder seg skadefri vil vi kunne betale nytt stadion med den gutten.

                            Nesten, ihvertfall ;-)
                            Knurr...

                            Kommentar

                            • Xavi
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2008
                              • 1275

                              #15
                              Nosa har the grace of god som hjelper han med greit overblikk.
                              Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                              Anders, Tidligere styremedlem KFL

                              Kommentar

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎