Markedsføring av årets tre siste hjemmekamper

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gamle-perta
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2004
    • 2418

    Markedsføring av årets tre siste hjemmekamper

    Sorry, dette blir litt langt. Men det er et viktig tema! Og jeg vil aller helst at det skal ligge her i hovedforumet. Please..

    Sportslig ser vi ut til å klare og redde stumpene i en skuffende sesong. Tre hjemmekamper gjenstår, og spørsmålet er hva vi ønsker å oppnå i de kampene - bortsett fra å ta ni poeng.

    Jeg synes administrasjonen i LSK, klubben for øvrig, KFL og alle andre på og rundt Åråsen skal gjøre alt de kan for å få mest mulig publikum på de tre kampene.
    Vi har hatt flaue tilskuertall i høst. Tall som selvfølgelig reflekterer kvaliteten på "varen" som er blitt tilbudt. Slik sett er det flere naturlige forklaringer på at det kommer så få for å se oss.

    Likevel er drøyt 6000 tilskuere for Norges mest tradisjonsrike fotballklubb en skam. Og det er ikke publikums skyld at det ikke kommer flere.

    Markedsføring og LSK er et gammelt tema, og det er synd om debatten bare lever her på forumet - og ikke i korridorene på Åråsen. Er det slik?
    "Romerike mot Buskerud/Telemark/Nordland/Oslo" osv holder ikke som kommunikasjonsplattform i 2009. Punktum!
    Og selv om alle i LSK-familien har et ansvar for å pushe kamper, så må aktivitetene initieres fra LSK-administrasjonen.

    Nå er det såpass kort tid igjen av sesongen, at det ikke er mulig å legge en ny strategi. Derfor må man improvisere (improvisere = å gjøre noe «på stående fot» uten å ha forberedt det eller å ha tenkt det ut på forhånd. Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Improvisasjon)

    Her er det viktig å påpeke at det å improvisere ikke nødvendigvis betyr at man pådrar seg mer kostnader. Særlig ikke om man er villig til å tenke litt utradisjonelt. F eks invitere noen kreative personer til en liten idèdugnad? Slikt kan det komme veldig mye godt ut av. Og i dagens kommunikasjonssamfunn så er det utrolig mange kanaler som kan brukes uten at det nødvendigvis koster noe annet enn INNSATS.
    Men det krever at noen tar initiativ og skaper møteplassen. Det initiativet må komme fra LSK.

    Ja, jeg vet at LSK har nedbemannet, og at medarbeidere som jobbet mot personmarkedet måtte gå. Men det betyr jo ikke noe annet enn at de som er igjen også må ta seg av den oppgaven.
    De fleste av oss som jobber i det private næringslivet har opplevd nedbemanninger det siste året, og vi har fått flere oppgaver på færre hoder. Men vi må løse dem!

    Målet mitt med denne posten er å få i gang debatten (nok en gang), om hvilke grep vi som er glad i LSK kan ta for å få mere folk på tribunen.
    Jeg tror det er viktig å skape positive opplevelser på tampen av denne sesongen i forhold til det som skal skje neste år.

    For da skal vi bli gode, da...
    Mvh
    Gammer´n (Per T)
  • vEgz
    Seniormedlem
    Forumsadist
    • Aug 2006
    • 130

    #2
    Når det avholdes LSK Roadshow m/ ballbinge, besøk av spillere etc. her i Fetsund sentrum førstkommende lørdag, blir det solgt billetter til Glimt-kampen til 100,- per stykk , hvorav 50,- går direkte til Fet IL. Jeg syns dette var et godt stunt fra LSK sin side, som etter det jeg har forstått selv tok kontakt med Fet IL angående dette. Fortsett sånn!

    Kommentar

    • reka
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Aug 2005
      • 13271

      #3
      Folk bør engasjere seg på tross av at man kanskje trår en del purister på tærne når man nevner ordet markedsføring. I mine øyne kan det se ut som om klubben mangler en klar strategi for hvordan man skal profilere seg. "Det naturlige valg" høres mest ut som om man promoterer en eller annen naturmedisin. Desssuten har man ikke noe annet valg når man er romeriking.

      Jeg ønsker meg en liten bit av fortiden i all markedsføring fra LSK. Samtlige romerikinger over 30 har vært på Åråsen, disse må lokkes tilbake med sine familier. Folk må minnes på den gode stemninga og den (tidvis) gode fotballen pre årtusenskiftet, og samtidig gis noen forventninger til dagens lag. Hvorfor ikke smelle sammen noen plakater hvor dagens afrikanske trollmenn deler bane med Tommy og Sundby? Uansett: Reklamemateriell bør alltid inneholde noe som appellerer til gamle følelser (eller de gamles følelser) og klubbens stolte tradisjoner.

      Dessuten bør man være litt mer personlig og direkte i kommunikasjonen: "Hvor var du da Sundgot skåret mål nummer 100?" Er man fra Lillestrøm bør man rett og slett ha dårlig samvittighet og føle seg litt utafor hvis man ikke går på kamp. Er ingen reklamemann dessverre, men det finnes vel noen her inne som kan ta dette opp på et høyere nivå?.

      Kommentar

      • Leif A
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 3962

        #4
        Opprinnelig skrevet av reka
        Dessuten bør man være litt mer personlig og direkte i kommunikasjonen: "Hvor var du da Sundgot skåret mål nummer 100?"
        Akkurat den tilnærmingen er jeg litt skeptisk til. Det kan fort legge et unødig press på skuldrene til Legenden, og det kan være nok til at hver eneste gang han får sjansen har "100 mål" i underbevisstheten. Og da risikerer vi en gjentagelse av Stabekk-kampen. Jeg tror Arild tenker nok på den kommende scoringen som det er, uten å ha behov for ekstra press utenifra.
        Knurr...

        Kommentar

        • tullebukk
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2006
          • 5446

          #5
          Vi har en av Norges mest trafikerte veier rett utenfor Åråsen ,hva med noen bannere på gangbrua ved Åråsen...Og over begge inngangene på Norges mest trafikerte tunnell i samme by.Husker også fra gamle dager at det hang bannere etter fly .

          Kommentar

          • reka
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Aug 2005
            • 13271

            #6
            Opprinnelig skrevet av Eksil-kanari
            Akkurat den tilnærmingen er jeg litt skeptisk til. Det kan fort legge et unødig press på skuldrene til Legenden, og det kan være nok til at hver eneste gang han får sjansen har "100 mål" i underbevisstheten. Og da risikerer vi en gjentagelse av Stabekk-kampen. Jeg tror Arild tenker nok på den kommende scoringen som det er, uten å ha behov for ekstra press utenifra.
            Setningen er i preteritum og kan derfor kun brukes i markedsføringen etter at legenden har satt sitt 100. seriemål for klubben. Etter at Kongeparet har reist, Platini sitter på flytoget og hyllningsvideoen fra Maradona er avspilt på storskjermen vil nok de fleste som ikke var til stede føle seg rimelig dumme. Jeg er imidlertid enig i at vi bør legge lokk på nr. 200 enn så lenge.

            Forøvrig var Ole Bjørn på TV i dag. Hvordan den mannen orker å leve når han kunne vært født som sin bror er for meg et mysterium.

            Kommentar

            • dollyholly
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jul 2007
              • 965

              #7
              Kampen går søndag kl. 18. Klassisk tidspkt., et lag i fremgang, underholdene spillere som Edwin, Nosa og Essidiri. Har tru på 8000+ ved godt vær.

              Kommentar

              • Torolf
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2004
                • 9574

                #8
                Halvveis i sesongen hadde LSK en kampanje hvor man kunne kjøpe adgangskort for resten av sesongen og få en tur til Venezia på kjøpet. Lurer på om de fikk solgt mange billetter på den måten. Jeg er dessverre ikke noen kreativ markedsfører selv, men kjenner igjen dårlig markedsføring når jeg ser den. For et par år siden hadde vi noen litt friskere kampannonser som pisket opp stemningen før kamp, med tøffe bilder av spillerne og litt dristige budskap. Hvorfor ikke fortsette med den linja, istedenfor det gørrkjedelige Romerike mot Nordland, Telemark osv.? For det første er det ingen som går på kamp for å heie på Romerike, for det annet er det ingen som tenker på motstanderne som representanter for fylkeskommunen.

                Kommentar

                • Percy Nilegård
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2003
                  • 5146

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Torolf
                  For et par år siden hadde vi noen litt friskere kampannonser som pisket opp stemningen før kamp, med tøffe bilder av spillerne og litt dristige budskap. Hvorfor ikke fortsette med den linja, istedenfor det gørrkjedelige Romerike mot Nordland, Telemark osv.?
                  Tenker du da på annonsene som var utformet som filmplakater? Hver enkelt var vel og utformet med tanke på en spesiell film også om jeg ikke husker feil? De var i alle fall tøffe, og stakk seg litt ut slik at en la merke til dem. Ellers helt enig i det du skriver.
                  "Alltid blodsprengt"!
                  Fong/Macho

                  Even Nordlien

                  Kommentar

                  • gamle-perta
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2004
                    • 2418

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av vEgz
                    Når det avholdes LSK Roadshow m/ballbinge, besøk av spillere etc. her i Fetsund sentrum førstkommende lørdag, blir det solgt billetter til Glimt-kampen til 100,- per stykk , hvorav 50,- går direkte til Fet IL. Jeg syns dette var et godt stunt fra LSK sin side, som etter det jeg har forstått selv tok kontakt med Fet IL angående dette. Fortsett sånn!
                    Helt enig. Roadshowet er en bra greie, men det har pågått hele sesongen.
                    Det jeg først og fremst etterlyser er NYE tiltak for å booste publikumstallet i årets tre siste hjemmekamper.


                    Opprinnelig skrevet av reka
                    Folk bør engasjere seg på tross av at man kanskje trår en del purister på tærne når man nevner ordet markedsføring.
                    Du kødder nå, ikke sant? Det er vel ingen som er glad i LSK som er negative til å markedsføre LSKs kamper???


                    Opprinnelig skrevet av reka
                    Jeg ønsker meg en liten bit av fortiden i all markedsføring fra LSK. Samtlige romerikinger over 30 har vært på Åråsen, disse må lokkes tilbake med sine familier. Folk må minnes på den gode stemninga og den (tidvis) gode fotballen pre årtusenskiftet, og samtidig gis noen forventninger til dagens lag. Hvorfor ikke smelle sammen noen plakater hvor dagens afrikanske trollmenn deler bane med Tommy og Sundby? Uansett: Reklamemateriell bør alltid inneholde noe som appellerer til gamle følelser (eller de gamles følelser) og klubbens stolte tradisjoner.
                    Bra forslag! Lillestrøm har den stolteste historien av alle med 35 sammenhengende år i toppen. Selvfølgelig har det en verdi, selvfølgelig kan det brukes i markedsføring i dag. Det å mikse gamle og nye helter er med på å bygge stolthet og tilhørighet.


                    Opprinnelig skrevet av reka
                    Dessuten bør man være litt mer personlig og direkte i kommunikasjonen: "Hvor var du da Sundgot skåret mål nummer 100?" Er man fra Lillestrøm bør man rett og slett ha dårlig samvittighet og føle seg litt utafor hvis man ikke går på kamp. Er ingen reklamemann dessverre, men det finnes vel noen her inne som kan ta dette opp på et høyere nivå?.
                    Denne knallgode ideen (etter min mening) beviser jo at det ikke "bare" er reklamefolk som kan tenke kreativt rundt dette. Men de er ofte gode på på å gjennomføre en idè, og det er viktig det også.
                    Forslaget om å bruke Sundgot er jo akkurat slik vi må tenke:
                    "Hva er det spesielle med kampen mot Glimt, hvilke forventninger kan vi bygge opp?
                    Litt med offensivt det enn "Romerike mot Nord-Norge", spør du meg.


                    Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård
                    Tenker du da på annonsene som var utformet som filmplakater? Hver enkelt var vel og utformet med tanke på en spesiell film også om jeg ikke husker feil? De var i alle fall tøffe, og stakk seg litt ut slik at en la merke til dem. Ellers helt enig i det du skriver.
                    Mange av dem var veldig gode. Hjemme hos oss har vi fortsatt et par-tre stykker hengende på kjøleskapsdøra..
                    Mvh
                    Gammer´n (Per T)

                    Kommentar

                    • Mynten
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Mar 2008
                      • 484

                      #11
                      Jeg er faktisk litt usikker på hvor mye diverse markedsføringstiltak funker.

                      Vi har kanskje tre typer supportere:
                      1. De trofaste og ekte supporterne som stiller opp uansett vær, vind, resultater og kampanjer, pauseunderholdning m.m.
                      2. De som kun kommer når laget spiller bra og vinner fotballkamper.
                      3. De som er supportere og gjerne skulle vært der, men som f.eks. bor for langt unna til at de kan være der.
                      4. Kategorien "Oj, her var det markedsført bra for neste hjemmekamp, dit må jeg dra- supporter" er jeg faktisk usikker på om finnes.

                      Har vi noen som helst ide om slike tiltak har verdi eller er det rett og slett god fotball med gode resultater som er det som til slutt bestemmer om man får flere tilskuere på kamp?

                      Kommentar

                      • gamle-perta
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2004
                        • 2418

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Mynten
                        Har vi noen som helst ide om slike tiltak har verdi eller er det rett og slett god fotball med gode resultater som er det som til slutt bestemmer om man får flere tilskuere på kamp?
                        Selvfølgelig er gode resultater den beste og billigste markedsføringen. Men siden det har vært fraværende over lang tid, så må vi likevel gjøre alt vi kan for å stimulere de som ikke er blant de ivrigste til å komme.
                        Da må vi lete etter andre, stimulernede faktorer. F eks tradisjon, stemning, Sundgots måljakt og andre forslag som måtte komme opp.

                        Det vil være en falitterklæring om klubben sier at, "nei, det nytter ikke å få flere hit før vi spiller bedre".. Vi må da for f.. meg prøve?

                        En helt annet aspekt er jo at de dårlige tilskuertallene svir på pungen. Drøyt 6000, som det har vært i de to siste hjemmekampene, er krise for et allerede hardt prøvet budsjett.
                        Mvh
                        Gammer´n (Per T)

                        Kommentar

                        • Mynten
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Mar 2008
                          • 484

                          #13
                          Okay, hvis vi skal prøve må vi spørre oss hvorfor ikke flere kommer på kamp? Er det for dyrt, er det for dårlig pauseunderholdning, er det for lange billettkøer, for vanskelig å parkere, utrygget etc.

                          Hvordan skal vi få tak i mannen i gata som egentlig er litt interessert, men velger det bort for å klippe plenen, se på tv eller være hjemme med familien.

                          Kan spesielle familiepriser være en mulighet? Hva med egne familieseksjoner på tribunene med noe ekstraservice hvor det f.eks. kastes opp en signert ball, drakt e.l. Det å gjøre dette til en familiehappening som ikke må koste skjorta kan være en vei å gå, og da gjerne gjennom opplegg som blir nevnt med Fet IL. Da får de lokale klubbene noe igjen for det økonomisk, ungene får nærkontakt med sine helter og foreldrene blir informert.

                          Har mistet troa på tiltak som skal nå alle. De blir fort så generelle at de ikke er interessante for den litt, men ikke nok interesserte. Mer spesiefikke tiltak mot spesielle grupper (familie, lokale klubber, unger/ungdommer m.m.) har jeg mer tro på.

                          Kommentar

                          • trigz
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2004
                            • 7042

                            #14
                            Tilskuersvikten er naturligvis alvorlig, men alle klubbene i TL har det jo sånn. Lufta har gått ut av ballongen og tilskuerboomen fra de siste tre åra har flatet ut. Vi ligger p.t. under vårt reelle snittpotensiale (som jeg mener er omtrent 8000) pga tabellplasseringen.
                            Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                            Kommentar

                            • gamle-perta
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2004
                              • 2418

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av trigz
                              Tilskuersvikten er naturligvis alvorlig, men alle klubbene i TL har det jo sånn. Lufta har gått ut av ballongen og tilskuerboomen fra de siste tre åra har flatet ut. Vi ligger p.t. under vårt reelle snittpotensiale (som jeg mener er omtrent 8000) pga tabellplasseringen.
                              Ja, vel...
                              Brann hadde sin 50. kamp på rad med mer enn 15 000 tilskuere mot Viking på mandag, dersom jeg leste riktig i en eller annen avis. Stabæk på sin side et snitt på 9500 hjemme, langt over fjoråret...
                              Og at "lille" Odd og Molde skal ligge foran oss på tilskuertabellen "stemmer ikke", uansett hvor dårlige vi har vært: http://vglive.no/#:eliteguiden:attendees509

                              Selvfølgelig har du likevel rett i at tilskuertallene for mange går ned.
                              Men igjen, vi må da ikke gi opp for det? Vi må bare jobbe hardere og mer målrettet fra dag til dag, kamp til kamp. Lete med lupe etter marginene!
                              Mener jeg.
                              Mvh
                              Gammer´n (Per T)

                              Kommentar

                              • GIFKanari
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2009
                                • 8243

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av trigz
                                Tilskuersvikten er naturligvis alvorlig, men alle klubbene i TL har det jo sånn. Lufta har gått ut av ballongen og tilskuerboomen fra de siste tre åra har flatet ut. Vi ligger p.t. under vårt reelle snittpotensiale (som jeg mener er omtrent 8000) pga tabellplasseringen.
                                Vi sliter med en stadion som seiler akterut angående fasaliteter, men likevel har vi ingen markant større svikt i publikum enn andre TL-lag som sitter på nye stadioner. Og i tillegg er vi i bunnstrid. Tror klubben ikke vil ha noen problemer med å krype opp mot 9-10000 i snitt når Berg for alvor har fått sving på sakene.

                                Og med ny stadion....

                                Kommentar

                                • reka
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Aug 2005
                                  • 13271

                                  #17
                                  Synes ikke det er nødvendig med så veldig mange nye tiltak. Vi har mye mer å hente på å forbedre det som allerede fins, spesielt kampplakater og tradisjonell markedsføring av kampene i media. Her skal det ikke så altfor mye til for å løfte nivået ganske solid.

                                  Dessuten synes jeg at en del av de mer unkonvensjonelle markedsføringsutspillene til dels tryner (ala Venezia turer), sannsynligvis er uten beviselig effekt eller rett og slett skyver ansvaret fra markedsavdelingen over på spillerne.

                                  Med sistnevnte tenker jeg spesielt på diverse jippoer hvor spillerne må stå og bli beglodd på Strømmen Storsenter og andre fullstendig irrlelevante steder. Flyttingen av kick-off til Lillestrøm kultursenter var i så måte en uendelig forbedring.

                                  Når jeg ser stakkars Meter'n stå og være fantasigigolo for handlekåte ettermiddagsfruer føler jeg i sannhet at bunnen er nådd. For ikke å snakke om at å vise frem Sundgot på den måten er rene muhammed-tegninga.

                                  Kommentar

                                  • Ranakanaris
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Nov 2003
                                    • 487

                                    #18
                                    Synes LSK skal sette billettprisene drastisk ned i de siste kampene. For prisen til varen er jo ikke i trå med kvaliteten på varen. Så hvis dem dumper billettprisene resten av sesongen til 100,- for voksen og 50,- for barn over hele stadion, dette tror jeg ville ha slått veldig postivt ut på tilskuertallene. Men tror jeg LSK tenker i de baner?? Nei.

                                    Kommentar

                                    • vEgz
                                      Seniormedlem
                                      Forumsadist
                                      • Aug 2006
                                      • 130

                                      #19
                                      Er det så lurt mtp et allerede stramt budsjett, slik som blir nevnt tidligere i tråden her da? Skeptisk..

                                      Annonserer LSK i andre lokalaviser enn Romerikes Blad forresten?

                                      Kommentar

                                      • glasgow
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jan 2007
                                        • 1251

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                                        Ja, vel...
                                        Brann hadde sin 50. kamp på rad med mer enn 15 000 tilskuere mot Viking på mandag, dersom jeg leste riktig i en eller annen avis. Stabæk på sin side et snitt på 9500 hjemme, langt over fjoråret...
                                        Og at "lille" Odd og Molde skal ligge foran oss på tilskuertabellen "stemmer ikke", uansett hvor dårlige vi har vært: http://vglive.no/#:eliteguiden:attendees509

                                        Selvfølgelig har du likevel rett i at tilskuertallene for mange går ned.
                                        Men igjen, vi må da ikke gi opp for det? Vi må bare jobbe hardere og mer målrettet fra dag til dag, kamp til kamp. Lete med lupe etter marginene!
                                        Mener jeg.

                                        Når det gjelder Stabæk, har de hatt en hype med nu stadion og seriegull.
                                        Tipper de får en markant nedtur på salg av sesonkort og snitt på kampene sine neste sesong.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎