Nye Lisensregler

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • reka
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Aug 2005
    • 13272

    #21
    Det er ingen unnskyldning for klubbene, så hvorfor skal det kunne unnskylde NFF? Lisensnemda er jo minst like inkompentente som klubbene, noe de demonstrerte til fulle ved å innvilge Lyn lisens. En saksbehandlingstid på en time er jo nærmest en kriminell vanskjøtsel av mandatet. Dette "eksempelet" som du kaller Lyn saken er vel også en rimelig sentral årsak til NFF's foreslåtte tiltak?

    Snakk om å sette bukken til å passe havresekken.

    Kommentar

    • Fjeller'n
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Nov 2003
      • 905

      #22
      Opprinnelig skrevet av reka
      Lisensnemda er jo minst like inkompentente som klubbene, noe de demonstrerte til fulle ved å innvilge Lyn lisens. En saksbehandlingstid på en time er jo nærmest en kriminell vanskjøtsel av mandatet.
      Med tanke på tidligere erfaringer med NFF er det mulig jeg er litt naiv, men slik jeg tolker saken vil dette også føre til en profesjonalisering innad i NFF. En "hobbynemd" som møtes en gang i blant rundt søknadstiden vil aldri ha mulighet til å gjennomføre dette. Dette er nå blitt et fulltids helårsprosjekt som må bemannes deretter.


      Stian
      "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

      Kommentar

      • trigz
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 7055

        #23
        Opprinnelig skrevet av reka
        Syv måneder senere hadde ikke Lyn penger nok til å utbetale feriepenger engang. Gratulerer med en dyptpløyende timelang og kritisk vurdering, NFF....
        Med tanke på hvordan Lyn har prøvd å stikke av fra titalls regninger denne høsten (feriepenger, utestående overgangssummer, sign on-beløp, m.m.), ser jeg ikke bort fra at de rett og slett ljugde så det rant av dem i lisensmøtet med NFF.
        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

        Kommentar

        • reka
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Aug 2005
          • 13272

          #24
          Opprinnelig skrevet av trigz
          ...ser jeg ikke bort fra at de rett og slett ljugde så det rant av dem i lisensmøtet med NFF.
          Når NFF avsatte hele én time til å behandle saken ser jeg ikke bort i fra at de ikke gadd å sjekke en eneste opplysning eller ta en eneste telefon. Om alt man trenger å gjøre er å slå en plate for å lure lisensnemda har jeg liten tiltro til fremtidig saksbehandling.

          Ellers hyggelig å se at man mener at NFF vil profesjonaliseres som følge av dette: Mangelen på selvkritikk i forbindelse med tidligere behandlinger er jo pr. definisjon fastslått ettersom man skal kontrollere klubbene nøyere. Utgangspunktet er dermed ikke det beste for å bli flinkere, ettersom de ikke forstår at de har gjort en dårlig jobb. Om dagens nemd blir byttet ut med profesjonelle (dvs. personer som faktisk gjennomgår opplysninger de blir forelagt) stiller jeg naken på neste års første bortekamp.

          Kommentar

          • mooph
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Aug 2005
            • 1496

            #25
            Opprinnelig skrevet av reka
            Når NFF avsatte hele én time til å behandle saken ser jeg ikke bort i fra at de ikke gadd å sjekke en eneste opplysning eller ta en eneste telefon. Om alt man trenger å gjøre er å slå en plate for å lure lisensnemda har jeg liten tiltro til fremtidig saksbehandling.
            Nettopp denne graden av tidligere bevist inkompetanse kan gjøre de nye sanksjonsreglene til en katastrofe for klubbene. Det er derfor jeg heller hadde sett nemda med poengstraff (og evt. utestengelse ved sesongstart) som eneste våpen i starten. Barn bevæpnes med ertepistol, ikke bazooka.
            Opprinnelig skrevet av reka
            Om dagens nemd blir byttet ut med profesjonelle (dvs. personer som faktisk gjennomgår opplysninger de blir forelagt) stiller jeg naken på neste års første bortekamp.
            %-vis blir vel sjansen for å oppdage Reka i netto'n like stor som det å se en tippeligakamp uten dommerfeil.
            Fugla mot nye høyder

            Kommentar

            • superbøffel
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 5611

              #26
              Nok ett bevis på at norske fotballklubber ikke evner å ivareta egen økonomisk situasjon:



              FFK minner strengt tatt om en rusmisbruker som tror han nettopp har fått tilgang til Fredriksens pengebinge. Runar Henriksen gir inkompetanse ett ansikt og burde blitt fjernet fra enhver posisjon som involverer ansvar for mer enn 50 kr.

              Tragisk som situasjonen er peker nevnte Henriksen på ett av hovedprobleme i fotballens regnskaper: Overvurderte/overprisede spillerstaller. Regnskapsprinsippene (eller mangel på sådane) gir klubbene muligheten til å sette den prisen de vil på spillerstallen og på den måten bestemme sin egenkapital.
              Enøyd i de blindes dal.

              Kommentar

              • Kjell.T.Ring
                Poll St. Ring
                --==FORUMRUNKER==--
                • Dec 2005
                • 11796

                #27
                Opprinnelig skrevet av superbøffel
                Nok ett bevis på at norske fotballklubber ikke evner å ivareta egen økonomisk situasjon:



                FFK minner strengt tatt om en rusmisbruker som tror han nettopp har fått tilgang til Fredriksens pengebinge. Runar Henriksen gir inkompetanse ett ansikt og burde blitt fjernet fra enhver posisjon som involverer ansvar for mer enn 50 kr.

                Tragisk som situasjonen er peker nevnte Henriksen på ett av hovedprobleme i fotballens regnskaper: Overvurderte/overprisede spillerstaller. Regnskapsprinsippene (eller mangel på sådane) gir klubbene muligheten til å sette den prisen de vil på spillerstallen og på den måten bestemme sin egenkapital.
                Overprisede spillere er mildt sagt. Han mener at stallen dems er verdt 70 mill. Dvs at hvis de har med 20 spillere i regnestykket blir det en snittverdi på 3,5 mill pr spiller. Regner man kun 1. ellvern bli det 6,3 mill pr spiller.

                I dagens marked er det utopi.
                Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                Kommentar

                • BennyLem
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2005
                  • 2902

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av superbøffel
                  FFK minner strengt tatt om en rusmisbruker som tror han nettopp har fått tilgang til Fredriksens pengebinge. Runar Henriksen gir inkompetanse ett ansikt og burde blitt fjernet fra enhver posisjon som involverer ansvar for mer enn 50 kr.
                  Fra artikkelen: "Men dette er ikke de eneste kostnadene som har kommet i kjølvannet av at Tom Nordlie ble hentet inn som trener i et forsøk på å redde plassen i Tippeligaen". (Bennys utheving).

                  Til Raymond-sullikene i FFK: Hva var det vi sa? Kom ikke å si at dere ikke fikk en advarsel. Uday må gå.
                  Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                  Kommentar

                  • Torolf
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2004
                    • 9574

                    #29
                    Det er mange styremedlemmer i FFK Sport ASA og andre norske fotballaksjeselskaper som bør svette litt om dagen. De kan faktisk bli gjort personlig ansvarlig for selskapets gjeld hvis de ikke har gjort de nødvendige undersøkelser og tiltak for å rette på den økonomiske situasjonen. Det finnes flere eksempler på at styremedlemmer er blitt holdt ansvarlig fordi de ikke har tatt selskapet til skifteretten i tide når selskapet drives med negativ egenkapital.

                    Kommentar

                    • Kjell.T.Ring
                      Poll St. Ring
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Dec 2005
                      • 11796

                      #30
                      Opprinnelig skrevet av BennyLem
                      Uday må gå.
                      Hvorfor det? Han er jo snart der han hører hjemme. I 7. divisjon.
                      Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                      Kommentar

                      • reka
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Aug 2005
                        • 13272

                        #31
                        Tilstanden er ikke bedre i Bodø-Glimt: Klubben som virkelig har tradisjoner for dette. Der forsvant regnskapsbøkene for flere år etter en konkurs i et datterselskap på 90-tallet. Klubben presterte også å budshjettere med 55 % økning i sponsorinntektene fra det ene året til det neste. I fjor gikk de vel med 13 millioner i minus i forhold til budsjett og hadde rundt 20 millioner i negativ egenkapital, samt 14,5 millioner i negativ arbeidskapital. Revisor sa at "muligheten for fremtidig drift er usikker". Klubbdirektøren gikk av dagen etter at han presenterte nysigneringen Ludvigsen i desember etter å ha innrømt at klubben ikke hadde rutniner for økonomistyring. Klubben har som kjent ennå ikke levert halvårs regnskap i år, på tross av at ny revisor og regnskapssjef ble ansatt i fjor.

                        Lisensen ble selvfølgelig fornyet av NFF både i fjor høst og i vår.
                        Last edited by reka; 26.09.2009, 07:47.

                        Kommentar

                        • BennyLem
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2005
                          • 2902

                          #32
                          NFF må gå

                          De elleve mest skremmende ord å høre for en ekte fotball-supporter må definitivt være: "Jeg kommer fra NFF, og jeg er her for å hjelpe" (fritt etter Ronald Reagan).

                          Jeg er selvsagt enig i at alt for mange klubber (inkludert vår egen), har ledere uten kompetanse på økonomistyring. Å tro at våre venner i NFF vil gjøre en bedre jobb er imidlertid å narre seg selv. De er i største grad selv bidragsytere til galskapen som herjer med utvidet serie, kamper i mars og november, og ikke minst planer om ny landslagsarena til 50.000 personer (hint: vi har allerede en på halve størrelsen som nesten aldri er utsolgt).

                          Nei. Løsningen er enkel. La de klubbene som har oppført seg uansvarlig gå konkurs. Forhåpentligvis vil de andre lære.
                          Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                          Kommentar

                          • Leif A
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2003
                            • 3962

                            #33
                            Opprinnelig skrevet av BennyLem
                            De elleve mest skremmende ord å høre for en ekte fotball-supporter må definitivt være: "Jeg kommer fra NFF, og jeg er her for å hjelpe" (fritt etter Ronald Reagan).

                            Jeg er selvsagt enig i at alt for mange klubber (inkludert vår egen), har ledere uten kompetanse på økonomistyring. Å tro at våre venner i NFF vil gjøre en bedre jobb er imidlertid å narre seg selv. De er i største grad selv bidragsytere til galskapen som herjer med utvidet serie, kamper i mars og november, og ikke minst planer om ny landslagsarena til 50.000 personer (hint: vi har allerede en på halve størrelsen som nesten aldri er utsolgt).

                            Nei. Løsningen er enkel. La de klubbene som har oppført seg uansvarlig gå konkurs. Forhåpentligvis vil de andre lære.
                            Jeg er helt enig i at LSK har et stykke å gå på økonomisiden. Men sammenlignet med en del andre klubber virker nå ledelsen i LSK som i særklasse fremsynte og de eneste som i tide så hvor båten bar.
                            Dét er skremmende, det...
                            Knurr...

                            Kommentar

                            • reka
                              Seniormedlem
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Aug 2005
                              • 13272

                              #34
                              Med NFFs inngripen i Lyn-konkursen tror jeg vi alle kan begrave eventuelle håp vi måtte ha med hensyn til den nye lisensnemdas evne til å rydde opp i norsk fotball. Som tidligere nevnt, NFF er hverken i stand til eller villige til å overholde egne intensjoner eller regler, men ser ut til å snu som en værhane for det minste vindpust i pressen.

                              Standpunkter og avgjørelser ser ut til å være diktert av ledelsens eget forgodtbefinnende, og selvinnsikten er totalt fraværende både på person- og organisasjonssiden. Jeg klarer ikke å finne ord som dekker den bunnløse forakten jeg føler for NFF,

                              Kommentar

                              • reka
                                Seniormedlem
                                --==FORUMRUNKER==--
                                • Aug 2005
                                • 13272

                                #35
                                I dagens NFF-kamp mot egne vindmøller ser de ut til å måtte benytte et nytt begrep: "Betinget lisens". Dette er åpenbart en lisens som utstedes når man ikke fyller kravene til lisens.

                                At NFF allikevel er strenge, selv om de ikke følger eget regelverk, føler de åpenbart et behov for å presisere:
                                Tvangsnedflytting
                                - Det er ingen behandlingstid. Dette er en bryter som enten er av eller på. Har du positiv egenkapital, får du fortsette. Har du negativ egenkapital får du ikke lisensen, sier av leder klubblisens-nemnda i Norges Fotballforbund, Jan Løkling.
                                Så kan vi jo vente på neste uttrykk fra NFF: "Delvis supendert lisens"? "Lisens med negativ egenkapital"? "Fremskutt Lisens med tilbakevirkende kraft"?

                                Forøvrig merker vi oss at NFF har delt inn klubbene i tre kategorier, hvorav kategori tre er "den beste":
                                Kategori III: Sandefjord, Stabæk, Rosenborg
                                Her finner vi altså Stabæk - reddet med et nødsskrik av en solid dose investorpenger i år og blant de 7 klubbene som står i fare for å miste lisensen - samt RBK som hadde et brillefint resultat på -30 millioner i fjor og nok gav faen i hele innstramminga.

                                Kommentar

                                • Stray Cat
                                  Moderator
                                  • Aug 2008
                                  • 5914

                                  #36
                                  Merkelig vurdering av Stabæk. "Nei, vi har ikke positiv egenkapital, men vi kommer til å få.. helt sikkert.. når onkel blar opp og det har han lovet"

                                  Hele Stabæk systemet har gjennomført en restrukturering i sommer og det har medført at den "nye fotballvirksomheten" nå er skilt ut med nytt eierskap i det samarbeidende selskapet Stabæk Fotball AS. Dette selskapet har ikke positiv egenkapital, men de nye eierne har forpliktet seg til å skyte inn ca 10 millioner kroner i ny egenkapital i en emisjon nå i høst, forklarer daglig leder Einar Schultz i Stabæk Fotball.
                                  Last edited by Stray Cat; 16.11.2009, 20:35.
                                  For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                                  Kommentar

                                  • McGuffy
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 5096

                                    #37
                                    Forklaring via TV2Sporten.no

                                    Til tross for at Stabæk bare fikk betinget lisens, ble klubben topprangert av NFF sammen med Rosenborg og Sandefjord i henhold til økonomi.

                                    - Grunnen til at vi kommer så høyt opp i år er at vi solgte Alanzinho i februar og ikke betalte husleie på den nye arenaen i 2009. Vi må begynne å betale leie og dessverre kan vi ikke selge en Alanzinho hvert eneste år, men vi kommer til å gjøre andre kloke ting i årene som kommer for å komme høyt opp på listen, sier Schultz.

                                    Kommentar

                                    • reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13272

                                      #38
                                      Den økonomiske vurderingen er basert på et poengsystem, kriteriene for å oppnå poeng er ikke kjent. Men om jeg skal gjette vil jeg tro at dette ikke er særlig gjennomtenkt, er avhengig av NFF-ansattes personlige sympatier og antipatier, samt tar hensyn til klubbenes antatte popularitet i media og innad i systemet.

                                      Kommentar

                                      • Ranakanaris
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Nov 2003
                                        • 487

                                        #39
                                        Jaggu på tide att dette blir tatt opp, flere klubber har drivet langt over evne når det gjelder økonomisk styring. Nå har heldigvis LSK vært en av de første klubbene til å sette i gang tiltak for økonomisk sparing og kontroll. Jeg har flere ganger lurt på hvordan klubbene klarer å budsjettere med flere tilskuere og spillersalg inn i sine budsjett, og hvert jævla år så driter dem seg ut. Altså, har man 1 mill på konto så bruker man 1 mill ikke 4-5 mill.

                                        Hvis det er noen ansatte i LSK som har økonomisk utdannelse og mener LSK har drive økonomisk lurt i de siste 5 årene, så må dem være så snill å ta utdannelsen sin på nytt eller finne seg noe annet å gjøre enn økonomi.

                                        Kommentar

                                        • *46*

                                          #40
                                          Synes jeg hørte på radio i dag tidlig at Tromsø har en negativ egenkapital på rundt 30 mill :?: I såfall er det helt hårreisende:!:

                                          Nå håper jeg NFF har såpass baller at de sparker ut de som har forsømt økonomien sin og rett og slett har bedrevet økonomisk doping. Ingen andre selskaper i næringslivet kunne drevet slik som dem driver på. Karen Espelund hadde faktisk litt baller som i 08 ikke innstilte på at LYN skulle få lisens, men ble vel overstyt - hvem av dem hadde rett?

                                          Bare et lite ps - hvis NFF ikke gir ett av TL lagen (feks Tromsø som etter sigende skal ligge veldig dårlig an) ny lisens. Hvem rykker da opp eller beholder plassen? FFK eller Sarpsborg som kom lengst i kvaliken?

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎