Årsmøte i LSK

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tony
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 4737

    Årsmøte i LSK

    Er i kveld. Noen som skal dit som gidder å legge ut referat etter møtet?
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

    #2
    Opprinnelig skrevet av Tony
    Er i kveld. Noen som skal dit som gidder å legge ut referat etter møtet?
    Nærmere bestemt kl. 17.00.

    Kommentar

    • Rønnern
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 6690

      #3
      LSK med 40 millioner minus!

      LSK kunne prestere et resultat for 2009 på småpene 40 millioner kroner i underskudd.

      Før noen nå begynner å svette, så kan jeg informere om at 25 millioner av dette er avskrivninger av spillerrettigheter samt Regnskapsført tap av fordringer til LSK AS.

      Konsernregnskapet (alle LSK-selskapene under et) viser ca. 3 millioner i minus før avskrivinger, noe som betyr at man har hatt likviditet gjennom sesongen og Sportsklubben har ingen problemer med å betale regninger eller lønn.

      Dagens mest gledelige nyhet er budsjettet som ble lagt frem viser et overskudd på 10 millioner kroner før avskrivninger. I 2010 vil lønnskostnadene på spillerstallen gå ned med over 10 millioner kroner kontra 2009. Her må man også iberegne at LSK har tatt store kostnader med å kvitte seg med spillere i 2009 som belaster regnskapet.

      Inntektsbudsjettet så også fornuftig ut. Man budsjetterer fremdeles med topp seks på tabellen, men det er ikke helt urealistisk. Spillersalg har man heller ikke budsjettert med. Man har også budsjettert forsiktig med markeds- og sponsorinntekter og i følge administrasjonen ligger man foran budsjett på denne biten så langt i 2010.

      For første gang på 10 år går Ronnie fornøyd fra et årsmøte, med hensyn til økonomien, noe jeg også ga uttrykk for til styret.

      Bra jobba av Per Mathisen og Co!
      Mvh Ronnie "The Runner"
      LSK for alltid

      Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

      Kommentar

      • Rønnern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 6690

        #4
        Jeg skylder å gjøre oppmerksom på et par punkter i henhold til mitt forrige innlegg, hvor jeg kanskje var litt rask og slurvete.

        LSK solgte 25% av Åråsen Eiendom AS, dette ga en inntekt på 9,7 millioner kroner. Dette var selvfølgelig helt nødvendig for å ikke komme i en likviditetskrise.

        Og så tok jeg og blandet sammen LSK AS inn i regnskapet til LSK. Isolert sett gikk LSK AS (Elitesatsingen) med ca. 15 millioner kroner i underskudd før avskrivinger.

        I og med at LSK skriver ned verdiene av aksjene i LSK AS med 5.8 millioner samt at man skriver ned fordringene LSK har mot LSK AS på 34 millioner kroner, så blir underskuddet 40 millioner. Inne i de 34 millionene er årets og fjorårets tap i LSK AS.

        Kanskje ikke så viktig for den store og hele saken, men jeg må jo prøve å få ting riktig slik at jeg kan forsvare mine fire vekttall fra Bedriftsøkonom-studiet.

        En annen ting som også kom frem er at LSK nok en gang har refinansiert sine lån og renteutgiftene for 2010 blir nesten seks millioner kroner lavere enn 2009.
        Mvh Ronnie "The Runner"
        LSK for alltid

        Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

        Kommentar

        • 10.09.50
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Oct 2005
          • 1410

          #5
          Opprinnelig skrevet av Rønnern
          Konsernregnskapet (alle LSK-selskapene under et) viser ca. 3 millioner i minus før avskrivinger, noe som betyr at man har hatt likviditet gjennom sesongen og Sportsklubben har ingen problemer med å betale regninger eller lønn.
          Her tror jeg du er overdrevent positiv. De 3 millene du sikter til er vel minuset i konsolidert resultatregnskap etter avskrivninger, men før netto finanskost på ca 17 mill. Iallfall en betydelig andel av finanskostnadene er i vårt tilfelle betalbare kostnader (renter), og belaster derfor likviditeten. Tror jeg. Det er iallfall ingen hemmelighet, og Per Mathisen la overhodet ikke skjul på, at likviditeten var anstrengt i 2009.

          Kommentar

          • Rønnern
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 6690

            #6
            Opprinnelig skrevet av 10.09.50
            Her tror jeg du er overdrevent positiv. De 3 millene du sikter til er vel minuset i konsolidert resultatregnskap etter avskrivninger, men før netto finanskost på ca 17 mill. Iallfall en betydelig andel av finanskostnadene er i vårt tilfelle betalbare kostnader (renter), og belaster derfor likviditeten. Det er ingen hemmelighet, og Per Mathisen la overhodet ikke skjul på, at likviditeten var anstrengt i 2009.
            Driftsresultatet inkludert avskrivinger, men før finanskostnader var på - 2.8 millioner.

            Avskrivinger og finanskost er på henholdsvis 16 og 17 millioner kroner. Så de nær utligner hverandre.

            Tror ikke jeg leser det konsoliderte regnskapet så feil.

            Året under ett er det ingen anstrengt likviditet (etter salget av eiendomsmassen), men det er nok perioder på året hvor det er mindre inntekter og således setter likviditeten på prøve.

            Mener jeg i alle fall, men som sagt, fire vekttall er kanskje i minste laget for å klare å lese regnskapene til LSK
            Mvh Ronnie "The Runner"
            LSK for alltid

            Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

            Kommentar

            • superbøffel
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 5611

              #7
              Opprinnelig skrevet av Rønnern
              Driftsresultatet inkludert avskrivinger, men før finanskostnader var på - 2.8 millioner.

              Avskrivinger og finanskost er på henholdsvis 16 og 17 millioner kroner. Så de nær utligner hverandre.

              Tror ikke jeg leser det konsoliderte regnskapet så feil.

              Året under ett er det ingen anstrengt likviditet (etter salget av eiendomsmassen), men det er nok perioder på året hvor det er mindre inntekter og således setter likviditeten på prøve.

              Mener jeg i alle fall, men som sagt, fire vekttall er kanskje i minste laget for å klare å lese regnskapene til LSK
              Avskrivninger og finanskost kan ikke utlikne hverandre; begge objekter er på kostnadssiden. Forskjellene er at avskrivninger ikke har likviditetseffekt, noe finanskostnadene har.

              Forøvrig har du rett; 4 vekttall er kanskje litt lite til å lese regnskapene til LSK.
              Enøyd i de blindes dal.

              Kommentar

              • Rønnern
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 6690

                #8
                Opprinnelig skrevet av superbøffel
                Avskrivninger og finanskost kan ikke utlikne hverandre; begge objekter er på kostnadssiden. Forskjellene er at avskrivninger ikke har likviditetseffekt, noe finanskostnadene har.

                Forøvrig har du rett; 4 vekttall er kanskje litt lite til å lese regnskapene til LSK.
                Kjenner forskjellen mellom avskrivinger og finanskost og når jeg skrev utligner hverandre, tenkte jeg mer på hvordan dette var satt opp i konsernregnskapet og nettopp med hensyn til likviditeten.

                Nå er det nok også vesentlig forskjell på likviditetsutfordringen i LSK AS kontra Åråsen Eiendom AS. Sistnevnte putrer og går med de samme inntekter og utgifter måned etter måned. For elitesatsingen er det nok ikke positiv cashflow på vinteren utenom sesong.

                Uansett hvor man vrir og vender på det. Inkludert både finanskostnader og salg av eiendom, så var resultatet på seks millioner kroner før avskrivninger.
                Og strengt tatt, avskrivninger på fotballspilleres verdi er tall uten rot i virkeligheten....
                Mvh Ronnie "The Runner"
                LSK for alltid

                Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                Kommentar

                • TomLundby
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2006
                  • 616

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Rønnern
                  Dagens mest gledelige nyhet er budsjettet som ble lagt frem viser et overskudd på 10 millioner kroner før avskrivninger.
                  Hva er budsjettert resultat for 2010 etter avskrivninger? Eller ble det ikke oppgitt? Det blir vel fort en god del millioner i avskrivninger på spillerkjøp (Occean, Johnsen, +div) i 2010 også, i tillegg til diverse andre avskrivninger?

                  Kommentar

                  • Rønnern
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 6690

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av TomLundby
                    Hva er budsjettert resultat for 2010 etter avskrivninger? Eller ble det ikke oppgitt? Det blir vel fort en god del millioner i avskrivninger på spillerkjøp (Occean, Johnsen, +div) i 2010 også, i tillegg til diverse andre avskrivninger?
                    Det var snakk om 300.000 i minus eller noe sånt, i praksis et nullresultat.

                    Men jeg mener jo at spillerverdier og avskrivinger av dette er bingo og sånn sett ikke har noen informasjonsverdi.
                    Mvh Ronnie "The Runner"
                    LSK for alltid

                    Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                    Kommentar

                    • MortenA
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2007
                      • 3347

                      #11
                      Kunne ikke gå på møtet grunnet jobb, så jeg har kun rukket å lese RB's referat, samt de innlegg over. Jeg lurer derfor på hva som ble sagt i forhold til gjenkjøp av Åråsen Eiendom. Har klubben satt av midler til dette?
                      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                      Kommentar

                      • Rønnern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 6690

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av MortenA
                        Kunne ikke gå på møtet grunnet jobb, så jeg har kun rukket å lese RB's referat, samt de innlegg over. Jeg lurer derfor på hva som ble sagt i forhold til gjenkjøp av Åråsen Eiendom. Har klubben satt av midler til dette?
                        Kan ikke huske at det ble sagt noe spesifikt om dette, men klarer man kostnadsbudsjettet, føler jeg meg sikker på et lite overskudd i år. Planen var vel å kjøpe dette tilbake over noen år...
                        Mvh Ronnie "The Runner"
                        LSK for alltid

                        Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                        Kommentar

                        • andersmm
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2006
                          • 5764

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Rønnern
                          Kan ikke huske at det ble sagt noe spesifikt om dette, men klarer man kostnadsbudsjettet, føler jeg meg sikker på et lite overskudd i år. Planen var vel å kjøpe dette tilbake over noen år...
                          Var det ikke slik at det fantes en betalingsplan for å kjöpe tilbake lokalene, litt etter litt?
                          "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                          Kommentar

                          • 007

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av MortenA
                            Jeg lurer derfor på hva som ble sagt i forhold til gjenkjøp av Åråsen Eiendom. Har klubben satt av midler til dette?
                            Pengene for gjenkjøp av disse aksjene skal komme fra LSK's andel av LSK Invest når leiligheter er solgt i blokkene som ble/blir bygget.
                            Det kan hende at man kan kjøpe tilbake noen aksjer i 2010, men de store inntektene fra LSK Invest kommer nok ikke før i 2011, kanskje endel først i 2012.
                            Dette i følge Per Mathisen på blant annet årsmøtet for et år siden og ved andre anledninger...

                            Kommentar

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎