Kanaritips sesongen 2010

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Stray Cat
    Moderator
    • Aug 2008
    • 5914

    Kanaritips sesongen 2010

    I forkant av 2009-sesongen hadde KFL, ved Grusom B, en grundig, underholdende og til dels kvalifisert (om ikke helt treffsikker) føljetong med vurdering av samtlige tippeligalag og tabelltips.

    Jeg ønsker meg den tilbake i år. Gjerne i Grusoms grusomme penn, men hvis rødpenna til gymnaslæreren er opptatt med andre aktiviteter, er det flott om noen andre hiver seg rundt.

    (Prøvde gjennom en kalkulert risiko å fremme forslaget i en annen tråd, men RSP trekker raskere enn sin egen skygge)
    For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!
  • Grusom B
    Generalissimo Bellisimo
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 6248

    #2
    Da kan Onkel Grusom betrygge/rolige deg med at første installasjon av tabelltipset vil dukke opp når som helst.
    Ni principe ni rey...

    D10S!

    Kommentar

    • andersmm
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2006
      • 5764

      #3
      Jeg har selv begynt å skrive ned mine egne vurderinger av TL 2010. Om folk er interesserte kan jeg publisere mine tanker som et supplement til Grusoms tips.
      "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

      Kommentar

      • Kimito
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 2600

        #4
        Inflasjon!

        Kommer trolig til å supplere med tips basert på supporternes vurdering av egen stall. Satt i gang et prosjekt for å få meningen fra alle de andre supportergruppene i går, basert på det enkle -+* systemet jeg brukte i "Veien mot en optimal stall". Har fått brukbar respons så langt.

        Kan bli gøy å se hvordan det står seg i forhold til grusomme eksperttips og medias "eksperttips" for øvrig.
        Ferdigskåra

        Kommentar

        • Stray Cat
          Moderator
          • Aug 2008
          • 5914

          #5
          Strålende!!

          The more, the merrier. Lat det strøyma! Dette skal bli ei god oppkjøring til seriestart.
          For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

          Kommentar

          • Grusom B
            Generalissimo Bellisimo
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 6248

            #6
            Da gjør vi det slik: Denne tråden omdøpes til Kanaritips 2010, og alle, inklusive mine(som også går på forsiden), tips skrevet av kanarifans legges inn her. Det ekskluderer imidlertid å bare skrive opp en tabell. Skal man publisere her skal det være begrunnelser og lesestoff, hvis ikke kan man gi faen.

            Greit for deg, Stray?
            Ni principe ni rey...

            D10S!

            Kommentar

            • Grusom B
              Generalissimo Bellisimo
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6248

              #7
              Kan noen som kan ta seg av publisering på forsida ta kontakt på PM, pretty please?
              Ni principe ni rey...

              D10S!

              Kommentar

              • McGuffy
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2004
                • 5093

                #8
                Opprinnelig skrevet av Kimito
                Har fått brukbar respons så langt.
                På kjernen.com også ser jeg. Herre jøsses for en gjeng! Bra initiativ forøvrig!

                Kommentar

                • holmiz
                  The kjøkken-kanariz
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2006
                  • 6064

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av McGuffy
                  På kjernen.com også ser jeg. Herre jøsses for en gjeng! Bra initiativ forøvrig!
                  Det er en grunn til at jeg for mange år siden ga opp å diskutere fotball med disse sodd-spiserne her i nedre nord, heldigvis så påpeker de hvorfor selv:
                  Sodd off
                  Hele saken kan leses på hjemmesiden karsk united sine tilhengere:


                  Jeg har sagt det før og sier det igjen, å drekka rein flybensin kan ikke være sunt.
                  Hilsen Anders

                  Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                  Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                  Kommentar

                  • Kimito
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2004
                    • 2600

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av McGuffy
                    På kjernen.com også ser jeg. Herre jøsses for en gjeng! Bra initiativ forøvrig!
                    Opprinnelig skrevet av holmiz
                    Det er en grunn til at jeg for mange år siden ga opp å diskutere fotball med disse sodd-spiserne her i nedre nord, heldigvis så påpeker de hvorfor selv:


                    Hele saken kan leses på hjemmesiden karsk united sine tilhengere:


                    Jeg har sagt det før og sier det igjen, å drekka rein flybensin kan ikke være sunt.
                    Ja, det var ikke akkurat lett å manøvrere der inne, men én tipset meg i alle fall om rbk-web og der har jeg fått bra respons.
                    Ferdigskåra

                    Kommentar

                    • morten
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2004
                      • 2156

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av holmiz
                      Det er en grunn til at jeg for mange år siden ga opp å diskutere fotball med disse sodd-spiserne her i nedre nord, heldigvis så påpeker de hvorfor selv:


                      Hele saken kan leses på hjemmesiden karsk united sine tilhengere:


                      Jeg har sagt det før og sier det igjen, å drekka rein flybensin kan ikke være sunt.
                      Fyttihorningsmoen for et forum! Det var som å stikke hue i en maurtue
                      Badekar
                      http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

                      Kommentar

                      • *46*

                        #12
                        Nja.... Vet ikke om jeg er helt enig i det. Tipper det skjer relativt mye mer fornuftig i ei mauertue enn hva den gjengen neandertalerene for til.....

                        Kommentar

                        • Grusom B
                          Generalissimo Bellisimo
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 6248

                          #13
                          Da var førstelag ute. Det er Brann som åker til pers først, og jeg venter spent på min første drapstrussel.


                          Etter fjorårets «moderate» suksess med ros fra opptil flere kanter, deriblant fra enkelte av undertegnedes perhaps programforpliktede slektninger, har man elskverdig nok bestemt seg for å forsyne den ganske verden, eventuelt de spesielt interesserte, med nok et tabelltips av forhåpentligvis samme kaliber som i fjor. Vi har ikke brydd oss så mye med å sjekke fasiten etter fjoråret, men er lykkelige over å kunne konstatere at vi traff med Molde som årets overraskelse og Mame Biram Diouf som årets komet(sånn ca. fritt etter hukommelsen). Med dette solid spikret i mente har vi dermed kommet frem til at vi mest sannsynlig hadde rett i alt annet også, og med motivasjon hentet fra følelsen av å anta at man har helt rett, kan alle dermed belage seg på første installasjon i et storverk av episke proporsjoner som vil minnes som en nasjonalskatt av en kulturperle. Eller eventuelt Kanarifansens tabelltips for sesongen 2010. I år som i fjor velger vi å følge tilfeldig kvasialfabetisk rekkefølge, og forvirrer dermed alle, inklusive oss selv. Vi begynner med en av de større klubbene her til lands, ivrige friere til hatefulle meldinger og trusler som man jo ytterst ute er(all oppmerksomhet er god oppmerksomhet). Byen er Bergen, og vi liker den mye bedre enn laget, som er Brann.


                          BRANN SK


                          Det beste med Brann i år blir draktene. Ingen med hjertet i brann(pass på så ikke klisjémonsteret spiser deg også, forøvrig) vil hevde annet enn at Brann vinner serien i år også, på tross av at de har tatt feil 43 av de siste 45 gangene de har sagt det samme. I Bergen er det nemlig tradisjon for å forvente kun det absolutt aller beste uansett hvor usaklig det er. Det er selvsagt fint for alle oss andre også, ettersom dette gjerne medfører at Klubben ikke fikser presset, sparker Kjell Tennfjord og horer seg ut til mobilentreprenører fra det ganske Trøndelag. Det livnar i lundar og lukten av skepsis melder seg, tenker du kanskje? Javisst. Vi er skeptiske som bare faen. Brann går fort en tøff sesong i møte, og mistes juvelen Huseklepp bør ABSOLUTT alle varsellamper blinke.


                          Keeper:
                          Håkon Opdal har hatt et par tøffe sesonger etter den fantastiske gullsesongen i 2007, da han var sterkt delaktig i lagets triumfferd og også kapret en landslagsplass han ganske rapt fikk slynget fra seg igjen. På sitt beste er det ingen tvil om at Brann er i besittelse av en av landets aller beste førsteskanser, men når alt kommer til alt er det lenge siden Onkel Odda var på sitt beste. Dermed utgjør Opdal et usikkerhetsmoment, og er det noe Brann ikke har bruk for bakover, er det nettopp usikkerhetsmomenter. Reservekeeper Kenneth Udjus viste i fjor at han ikke er en toppkeeper enda, og dermed kan Opdals kontinuerlige skadeproblemer fort vise seg å bli Branns andre akilleshæl.


                          6


                          Forsvar:
                          Hva er så Branns første akilleshæl? Hah, det er forsvaret, stupid. Brann stiller med en spiss(formoder vi) og en utgammel islending på stopperplass(om ikke skarreghaneseren Yaw Amankwah endelig skulle finne på å slå til. Karadas er en solid klump brutalitet og kraft, men han mangler mye på fotballintelligens og plasseringsevne. Hans makker er god på straffer og rutine, men har ingen fart og har vært på nedtur i flere sesonger. På backene er det noe likere, spesielt om det satses på Sævarsson på høyre, da han har mye større kapasitet og fart enn konkurrentene Guntveit og El Fakiri. På venstresiden ble det kastet uante summer på Bjørnar Holmvik da pengegaloppen forløp som villest. I ettertid kan det knapt kalles vel brukte penger, ettersom Holmvik er blitt avslørt på fart(og nerver) gang på gang siden ankomsten. Han har imidlertid en nydelig venstrefot som kan gjøre de mest spektakulære finurligheter, men det hjelper lite all den tid han ofte fungerer som rundingsbøye på defensiven. Alt i alt er dette en veldig svak lagdel. Det kan skje at 40 millioner drypper inn på Branns konto og at forsvaret følgelig blir forsterket, men dette blir ren teori og hypotese. Teoretisk sett kan undertegnede være et rosa neshorn kalt Reidar også, så den slags tullball holder vi oss for gode til å ta hensyn til.


                          4


                          Midtbane


                          Heldigvis for Brann kan det bare gå oppover herfra. Der forsvaret er elendig er ikke nødvendigvis midtbanen så fantastisk at det gjør noe, men den representerer klar bedring. Om vi går ut i fra at Brann stiller en 442 med brede kanter og bindeledd/hengende spiss vil formodentlig midtbanen bestå av to løpssterke ballvinnere. Disse vil formodentlig være Eirik Bakke og Rodolph Austin, som muligens er de to største grisespillerne i hele ligaen. Og kjære Brann-fans, dette påstås ikke for å provosere, men fordi det er sant. En hissig Rodolph Austin med ei kule varmt gående er rett og slett en trussel mot motspilleres fysiske helse, mens Eirik Bakke kompenserer for tempoet han har mistet med å være ufin og hard. Uansett er disse råtassene en god base for å etablere midtbanedominans, og så lenge pasningene sitter som de skal, vil de mer kreative kantene og spissene få gode arbeidsforhold. Det er faktisk først når vi kommer ut på kantene at vi finner litt ordentlig kvalitet og klasse. Jan Gunnar Solli er knapt spektakulær, men han holder høy eliteserieklasse, og er en god høyrekant med jevnt gode evner i de aller fleste kategorier. Venstrekanten på sin side, er en av de beste i serien. Petter Vaagan Moen ble aldri den supermannen man hadde håpet på da han ble hentet, men som backup til nyinnkjøpte Erik Mjelde er han ren luksusvare. Nevnte Mjelde blir altså førstevalg, og utifra hva han viste hos Sandefjord i fjor er det grunn til å bli ivrig over nyervervelsen. Mjelde har god teknikk, er iskald foran mål, og har en sukkersøt venstrefot. Tijan Jaiteh må finne seg i å være backup i år også, men bør forvente sjanser både hist og pist. Sterk lagdel, og tilnærmet optimal i forhold til hvordan trener Steinar Nilsen vil se fotballen sin bli spilt.


                          7


                          Angrep


                          ERIK HUSEKLEPP. Fjorårets suverent beste angrepsspiller er fortsatt i Brann, men spørsmålet vil alltid være hvor lenge han faktisk blir. Huseklepp har utviklet seg til noe av en drømmespiss, en kreativ og målfarlig spjæling med skyhøyt toppnivå og internasjonalt snitt. Ved siden av ham vil vi forhåpentligvis få se en annen real moroklump ved navn Diego Guastavino. Forøvrig er han fortsatt ikke blitt brasilianer, og dermed er det fortsatt feil å uttale navnet hans Gustavinjo. Ikke bare er det feil, det er jævlig provoserende imbesilt også, så grattis til alle i TV2. Guastavino er på sitt beste ren underholdning, da han er kapabel til å finne på nær sagt hva som helst med en ball. Om ikke kreativitet og finesse skulle gjøre susen kan man alltids sette inn på David Nielsen, en mann som i både spillestil og ansiktsbehåring kun kan betegnes som kompromissløs. Vi regner med at han også vil få sine muligheter i år, men håper for Branns del at det satses på single malt fremfor hjemmebrent. Legg også merke til Cato Hansen, som med sin fart kan vise seg å bli en nyttig superinnbytter.


                          8


                          Trener


                          Steinar Nilsen er en hard mann som vet hva han vil ha av spillerne sine, og ikke er redd for å si fra når han ikke er fornøyd. Han er en sterk taktiker og en god motivator, men spørsmålet er om Nilsen som type kan lykkes i Brann. Vi er litt tvilende til at regnestykket «Tøff nordlending pluss narsissistisk og overambisiøs lokalbefolkning er lik jævlig bra fotball» faktisk henger på greip, og sesongen som kommer kan fort vise seg å bli Nilsens siste i klubben om det går som vi tror, uten at det sier noe om mannens evner som trener.


                          7


                          Konklusjon


                          Det blir mange mål å telle for de som tenker å følge Brann nøye i år. Forsvaret er et av seriens aller svakeste, og keeperplassen preges av usikkerhet. Dermed vil det renne inn bakover, men takket være gode kanter og et herlig angrep vil det også strømme inn fremover(se for deg en elv som går to veier samtidig og la deg undres over undertegnedes fantasifullt fantasifulle fantasi). Brann er som alltid avhengige av å levere fra start om de skal unngå å få Norges eneste bystat i mot seg, for når det skjer er Brann Stadion omtrent like trivelig som å drukne i fiskeslo foreksempel ikledd ballkjole eller ringbrynje. Brann blir fort årets mest underholdende lag for den nøytrale tilskuer, men for den gjennomsnittlige bergenske fanatiker vil 2010 bli en enorm nedtur.


                          Sum: 32


                          Tips: 9. plass



                          Ni principe ni rey...

                          D10S!

                          Kommentar

                          • Nosferatu
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Apr 2006
                            • 685

                            #14
                            For å supplere med et par selvfølgeligheter; flott analysert og skrevet, gleder meg til fortsettelsen!

                            Hva Kjernen angår blir jeg bare på gråten. Som menneske blir man tildelt nok ferdigheter og ressurser til at man plikter å ikke la hjernen råtne fullstendig på rot. En skjefull selvinnsikt til den gjengen, og de henger etter halsen neste gang sola står opp.
                            For øvrig vil jeg tilføye at Stefan Strandberg er et mye dårligere menneske enn Ruben Gabrielsen.

                            Kommentar

                            • Yellow-not-jella
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2009
                              • 1606

                              #15
                              Men Karadas, spiller ikke han i Tyrkia nå?

                              Lurer fortsatt på hvordan Bj.bye kunne klare seg så godt, hadde vel ikke mer fart enn Holmvik?

                              Kommentar

                              • Grusom B
                                Generalissimo Bellisimo
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 6248

                                #16
                                HELVETE!!!! Takk for god spot, yellow. Den der hadde blitt pinlig. Det må selvsagt slettes med en gang. Gikk ut i fra stallen på wikipedia, men det var tydeligvis for modig. Aiaiai, da er jo forsvaret deres om mulig enda dårligere.
                                Ni principe ni rey...

                                D10S!

                                Kommentar

                                • Grusom B
                                  Generalissimo Bellisimo
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 6248

                                  #17
                                  Herregud, Brann har virkelig et alldeles massivt forsvarsproblem, det kommer til å renne inn! Om de klarer å holde seg under femti mot må det kunne betegnes som ren skjær griseflaks.
                                  Ni principe ni rey...

                                  D10S!

                                  Kommentar

                                  • Kimito
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 2600

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Grusom B
                                    HELVETE!!!! Takk for god spot, yellow. Den der hadde blitt pinlig. Det må selvsagt slettes med en gang. Gikk ut i fra stallen på wikipedia, men det var tydeligvis for modig. Aiaiai, da er jo forsvaret deres om mulig enda dårligere.
                                    PS! Steinar Nilsen sysler med å gjøre stopper ut av Austin nettopp på grunn av den elendige dekningen. Klarte seg visst bra i forrige treningskamp.
                                    Ferdigskåra

                                    Kommentar

                                    • Ketil Cantona
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Feb 2004
                                      • 6813

                                      #19
                                      Har ikke Nilsen prøvd både austin og bakke som stoppere?? Lukter morro når edwin, ujah, knudzon og Tarik skal utfordre stopperne til Brann

                                      Kommentar

                                      • Grusom B
                                        Generalissimo Bellisimo
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2003
                                        • 6248

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Kimito
                                        PS! Steinar Nilsen sysler med å gjøre stopper ut av Austin nettopp på grunn av den elendige dekningen. Klarte seg visst bra i forrige treningskamp.
                                        Jo, stemmer det. Problemet er jo bare at Austin er en aggressiv grevling, og det funker ikke på en stopper. Han kommer til å miste hodet og ruse om hverandre, dette blir stygt!
                                        Ni principe ni rey...

                                        D10S!

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎